Pakko kysyä tämmönen juttu mikä tuli mieleen. Nyt ei oma kielipää enää taivu.
Mietin nimien taivuttamista.
Onko Glorfindel "Glorfindeliä" vai "Glorfindelia"?
Molemmat pätteet kuulostaa omaan korvaan oikeilta. Monet el-päätteiset nimet on alultaan sellasia, että ne päättyy a:han, mutta olisko toi "del" ä-kirjaimeen viittaava?
Ja toinen nimi on "Legolas". Onko se "Legolasiin" vai "Legolakseen?"
Vähän mitättömiä, ehkä, mutta minkäs teet kun ei keksi :D
Nimiongelma
fumk
2
126
Vastaukset
- Rhovanian
Molemmat kantasanat ovat vieraskielisiä, tässä tapauksessa sindarin, niin itse käyttäisin muotoja, jotka säilyttävät alkuperäisen nimi/kieliasun. Glorfindelia (sindarissa ei ole äätä) ja Legolasin (haltiahan ei ole Legolaks nimeltään)
Tähän hätään en muista, miten TSR:n erinomaisesta käännöstyöstä vastannut Dame Kersti Juva asian hoiti, mutta itse koen nuo käyttämäni taivutusmuodot jotenki sopivammiksi. - Rica1
Sanoisin Glorfindeliä ja Legolakseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614188KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1122731Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452232Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?291883- 241843
- 281556
- 171400
- 651310
- 1321270
- 311178