Hei,
Olen päätoiminen opiskelija ja kesätyö sijaitsi n. 200 km päässä vakituisesta kodistani, jossa asun aviopuolison kanssa. Vuokrasin työskentelypaikkakunnalta kesäksi vuokra-asunnon. Saanko vuokra-asunnosta työasuntovähennystä tai viikonloppumatkakuluja? Ilmeisesti ymmärtääkseni matkakuluissa omavastuu on 600 e, joka ei ylittynyt kohdallani. Onko työasuntovähennyksessä jokin omavastuuraja? Opiskelijana en saanut kesäajalta opinto- tai asumistukea.
Työasuntovähennys
1
140
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestä "Opiskelija2015",
Voit hakea työasuntovähennystä ja viikonloppumatkoja kesän ajalta jos olet vuokrannut työn vuoksi asunnon toiselta paikkakunnalta missä perheesi asuu.
Työasuntovähennys on tulosta tehtävä vähennys, joka vähennetään ansiotuloista tulonhankkimiskuluna. Viran puolesta tehtävä tulonhankkimisvähennys on 620 euroa. Tulonhankkimiskuluilla on siis merkitystä vain jos ne ylittävät 620 euroa.
Jos sinulla on koti ja perhe toisella paikkakunnalla ja asut työpäivien välisen ajan työskentelypaikkakunnalla sijaitsevassa asunnossa, voit vähentää kerran viikossa kotiin perheen luo tekemiesi matkojen kulut asunnon ja työpaikan välisinä matkakuluina.
Lisätietoa työasuntovähennyksen ja viikonloppumatkojen edellytyksistä löydät vero.fi -sivuilta:
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Vahennykset_ansiotulosta_ja_verosta/Tyoasuntovahennys_verotuksessa
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Matkakulut/Viikonloppumatkat
Ystävällisin terveisin
Sanni Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412399
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352228Tulemmeko hyvin