Sähköjärjestelmä - akku - aurinkokenno - tv

venesähkäri

Moi,
Voitteko neuvoa miten suunnitellaan pieneen veneeseen, jossa ei ole lataavaa mottoria sähköt.
Veneessä on yksi akku (62 ah) ja maasähkölaaturi.

Haluaisin veneeseen:
12 v TV, 30w
12 v Auto/venejääkaapi 50 w
invertterin kännykän, tabletin latausta varten. kulutus ?

Akun lataus aurinkokennolla 30w, tai Polttokennolla.

Voitteko kertoa esimerkkilaskelmia miten lasketaan esim, kuinka kauan TV:tä voi katsoa etc?
Ja pitääkö hankkia tehokkaampi akku, ja mikä olisi paras lataustapa jos maasähköä ei ole.

24

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertvwer

      Ongelma on jääkaappi, siihen ei pikku-systeemit riitä, varsinkaan jos tulee pitkiä käyttöaikoja, 1-2 viikkoakin.

    • Eipä välttämättä ihan tarkkoja lukuja voi antaa. Näppituntumalta ainakin tuo yksi akku on liian pieni. Siitähän saat käyttöön ehkä 30 Ah. Kompressorijääkaappi vie suunnilleen ampeerin keskimäärin, joten akku tyhjenee jo sillä vuorokaudessa. Halvempi Peltier-elementtijääkaappi vie 4 ampeeria, joten se on aivan mahdoton. Noiden muiden kulutus vaihtelee. 30 watin aurinkopaneeli ei montaa ampeerituntia tuo päivässä. Varmaan 100 wattia pitäisi ainakin olla, jos on tarkoitus olla pelkästään sen varassa monta päivää. Eli ennen kaikkea lisää akkukapasiteettia, niin iso paneeli kuin saat sopimaan ja sittenkin joudut jääkaappisi takia olemaan maasähkön päässä muutaman päivän välein, ellei sitten paneeli ole tosi iso ja keli suotuisa.

    • venesähkäri

      Ok,
      voiskos tota autojääkaappia ajatella siten, että kylmäkallet pohjalle, ja käyttää sitä 12 v autokylmäboksijääkaappia vain välillä. riittää että on viileä.

      Minkälainen laturi pitää olla, jos ottaa sähköä aurinkokennoista, ja maasähköstä?
      Onko esim CTEK:llä sellaista automaattista laturia, jossa sekä aurinkopaneli, että maasähkö toimii auttomaattisesti?
      vai pitääkö asentaa erilliset laturi ja kytkin ?

      • Erilliset täytyy olla.


      • Joakim1

        Unohda heti alkuun tuollainen Peltier-halpis autojääkaappi. Ne ovat huonosti eristettyjä ja hyötysuhteeltaan umpisurkeita. Vievät tolkuttomasti virtaa ja kylmenevät hyvin hitaasti. Tuollainen tyhjentää 62 Ah akun ennen kuin kaappi on kunnolla edes kylmennyt. Vievät jatkuvasti 4-8 A maalista riippuen. Kompressorikaappi vie 3-4 A käydessään, mutta käy vain 10-25% ajasta.

        Kylmäboksiin on kaksi hyvää tapaa. Joko hankit kunnollisen kompressoriboksin (n. 500 €) tai sitten perinteisen styrox/polystyreeni kylmälaukun ja lataat sen jäädytetyillä juomilla (esim. 4 kpl 1,5 l limupulloa pitää kylmän 3 vrk). Muutamalla kylmäkallella ei pitkälle pötkitä.

        30 W paneelista et kummoista latausta saa. Jos laitat sen vaakatasoon, voit laskea saavasi ehkä 7 Ah/vrk (MPPT-säätimellä 1-2 Ah enemmän) keskikesällä Suomessa (elokuussa alkaa jo hyytymään). Tuolla voi saada juuri ja juuri pyörimään erinomaisesti eristetyn hyvin pienen kompressoriboksin. Tai vaihtoehtoisesti katsot sitä telkkariasi 3 tuntia.

        Ei ole mitään teknistä syytä miksei olisi yhdistettyjä aurinkopaneeli- ja maasähkölatureita, mutta en ole sellaisia nähnyt. Mitään kytkimiä ei tarvita sen kun kytket molemmat akkuun.


      • halpapaska

        autojääkaappi vie paljon sähköä koska se on tarkoitettu autoon jossa sitä käytetään lähinnä moottorin pyöriessä. ei siis ole mitään tarvetta käyttää kalliimpaa tekniikkaa sähkön kulutuksen pienentämiseen koska sähköä riittää.


    • seppomartti

      Käytännön kokemukseni aurinkokennosta (80W) on Välimereltä, että tuottaa vuorokaudessa hiukan enemmän, mitä jääkaappi vie/vrk. Lämpimässä ympäristössä kaapin kompressori käy jopa 50% ajasta ja vienee 4-5 A kun käy. Ei kuitenkaan riitä öisiin kulkuvaloihin ja navigaatiotarpeisiin.
      Waecon Freezecool boksi saattaa olla energiatehokkaampi mutta minimissäkin kalja tuppaa jäätymään. Koko on kylläkin paljon pienempi.
      Jääkaappi kannattaa ladata täyteen, jolloin tilavuus pienenee ja toimii paremmin kuin tyhjä. Jos ei muuta niin vesipulloja.
      Jos Suomessa jostain saisi ostaa jääbrikettejä niin jääkaapin virran tarve olisi pieni.
      TV kannattaa unohtaa muulloin kuin maasähkössä.
      Invertteri vie ilmeisesti päällä ollessaan virtaa, vaikkei lataisi. Kännykät ja tabletit lataa hyvin kennolla.
      Akkukapasiteettisi aiottuihin tarpeisiin tulee olemaan aivan liian pini.

      • hii-o-hoi

        >>Jos Suomessa jostain saisi ostaa jääbrikettejä niin jääkaapin virran tarve olisi pieni.

        Jos meinaat briketeillä isompaa palasta jäätä niin kyllä saa.
        http://www.suomenjaapala.fi/
        "Maksimi jääbloki: 125 kg (blokin mitat 25cm x 50cm x 100cm)."


      • Seppomartti

        Kymmenesosa riittää jääkaapin pohjalla noin viikoksi. Pitää olla käsin nostetava pala. Sangen näppärä ja tehokas jos paloja on sopivasti saatavilla.


    • Polttis

      Akku ei ole ongelma vaan sähkön tuotanto. Jos sähköä tehdään liian vähän, mikään akku ei kauaa riitä.

      Läppärille ja puhelimelle ei kannata ottaa invertteriä vaan käyttää suoraan 12V lähtöön sopivia latureita. Läppärille joutuu ehkä etsimään, mutta puhelimelle löytyy hyvin autovarusteita.

      Näyttää siltä, että tehontarve on maksimissaan n.100 W, mutta jääkaappi ei hyrise jatkuvasti eikä televisiota katsota 24/7.

      Suosittelisin polttokennoa, se on hyvä ja h-vetin kallis. 50-100W luulisi riittävän. Sulle menee 5l metanolia viikossa, mutta tämä on ihan arvaus vaan.

      Nyt, kun ehdotus on tehty, voit lähteä sen pohjalta miettimään parempaa ratkaisua. Kun en tunne tapausta, en voi kuin ehdottaa.

      • Joakim1

        40 W polttokeno näyttää maksavan reilut 3 tonnia ja 72 W reilut 5 tonnia. Päälle vielä käyttökulut, 5 l polttoainekannu maksaa 45 euroa.

        Jos vain tilaa on, paljon halvemmalla saa riittävän aurinkopaneelijärjestelmän. Tuolla hinnalla saanee jo purjeeseen ~1 kW paneelin, mutta se tietysti toimii vain purjehdittaessa.


      • Kyllä tässä tapauksessa se akku on aika tärkeä. Jos on ko. veneellä joka toisen yön maasähkössä ja lataa 62Ah akun täyteen, se loppuu aina ennen kuin ehtii seuraavan kerran maasähköön kiinni ja ruoat menevät pilalle. Jos on kaksi 62Ah akkua, ne kestävät siihen saakka, kun päästään maasähköön kiinni. Jos on kolme 62Ah akkua, voi olla taas päivän verran kauemmin poissa maasähköstä. Sellaisen akun saa jollain 80 eurolla. Iso aurinkopaneeli voi olla hankala mahduttaa veneeseen. Polttokenno on kustannuksiltaan jo aivan toista luokkaa.


      • oletuksia
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä tässä tapauksessa se akku on aika tärkeä. Jos on ko. veneellä joka toisen yön maasähkössä ja lataa 62Ah akun täyteen, se loppuu aina ennen kuin ehtii seuraavan kerran maasähköön kiinni ja ruoat menevät pilalle. Jos on kaksi 62Ah akkua, ne kestävät siihen saakka, kun päästään maasähköön kiinni. Jos on kolme 62Ah akkua, voi olla taas päivän verran kauemmin poissa maasähköstä. Sellaisen akun saa jollain 80 eurolla. Iso aurinkopaneeli voi olla hankala mahduttaa veneeseen. Polttokenno on kustannuksiltaan jo aivan toista luokkaa.

        Paino sanalla jos.
        Entä jos ei?


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä tässä tapauksessa se akku on aika tärkeä. Jos on ko. veneellä joka toisen yön maasähkössä ja lataa 62Ah akun täyteen, se loppuu aina ennen kuin ehtii seuraavan kerran maasähköön kiinni ja ruoat menevät pilalle. Jos on kaksi 62Ah akkua, ne kestävät siihen saakka, kun päästään maasähköön kiinni. Jos on kolme 62Ah akkua, voi olla taas päivän verran kauemmin poissa maasähköstä. Sellaisen akun saa jollain 80 eurolla. Iso aurinkopaneeli voi olla hankala mahduttaa veneeseen. Polttokenno on kustannuksiltaan jo aivan toista luokkaa.

        Peltier-kaappi vie n. 100 Ah/vrk, joten kaksi 62 Ah akkua tyhjenevät käytännössä vuorokaudessa pelkästän siitä. 2x62 Ah siis ei riitä edes yhden yön luonnonsatamassa käyntiin. Pienellä kompurakaapilla taas kulutus on vain 10-20 Ah/vrk, jolloin yksikin 62 Ah akku riittää 2-3 vrk, jos muuta kulutusta ei juuri ole.


      • LähtötietojaLisää
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä tässä tapauksessa se akku on aika tärkeä. Jos on ko. veneellä joka toisen yön maasähkössä ja lataa 62Ah akun täyteen, se loppuu aina ennen kuin ehtii seuraavan kerran maasähköön kiinni ja ruoat menevät pilalle. Jos on kaksi 62Ah akkua, ne kestävät siihen saakka, kun päästään maasähköön kiinni. Jos on kolme 62Ah akkua, voi olla taas päivän verran kauemmin poissa maasähköstä. Sellaisen akun saa jollain 80 eurolla. Iso aurinkopaneeli voi olla hankala mahduttaa veneeseen. Polttokenno on kustannuksiltaan jo aivan toista luokkaa.

        Jos on polttokenno, niin akku voi olla pienempikin.
        Lähtötiedot jättää aika paljon mielikuvituksen varaan.

        Satamassa voidaan käydä ruokatäydennyksellä kerran viikossa. Pieneen veneeseen ei mahdu isoa aurinkokennoa eikä tuhottomasti akkuja. Tosin CH3OH vie myös tilaa. Polttokenno ja yksi metanolitankki vie saman tilan kuin kaksi akkua, mutta tarjoaa enemmän virtaa.


      • akkukin
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä tässä tapauksessa se akku on aika tärkeä. Jos on ko. veneellä joka toisen yön maasähkössä ja lataa 62Ah akun täyteen, se loppuu aina ennen kuin ehtii seuraavan kerran maasähköön kiinni ja ruoat menevät pilalle. Jos on kaksi 62Ah akkua, ne kestävät siihen saakka, kun päästään maasähköön kiinni. Jos on kolme 62Ah akkua, voi olla taas päivän verran kauemmin poissa maasähköstä. Sellaisen akun saa jollain 80 eurolla. Iso aurinkopaneeli voi olla hankala mahduttaa veneeseen. Polttokenno on kustannuksiltaan jo aivan toista luokkaa.

        Akkukin on tärkeä, mutta peruskysymys on pitää sähkön tuotto ja kulutus tasapainossa. Akkukapasiteetti vain väljentää aikaikkunaa, jossa ajoittain toimiva sähkön saanti toimii. Maasähkön varaan laskeva tasapaino on kovin kyseenalainen lähtökohtana.


      • seppomartti

        "Akku ei ole ongelma vaan sähkön tuotanto" Väärin. Akkukapasiteetti on ongelma kun yöllä aika huonosti aurinkopaneeli lataa ja päivällä lataus on vähemmän kuin kulutus 24h


      • akkukin kirjoitti:

        Akkukin on tärkeä, mutta peruskysymys on pitää sähkön tuotto ja kulutus tasapainossa. Akkukapasiteetti vain väljentää aikaikkunaa, jossa ajoittain toimiva sähkön saanti toimii. Maasähkön varaan laskeva tasapaino on kovin kyseenalainen lähtökohtana.

        Se riippuu veneen aiotusta käytöstä. Jos on mahdollisuus olla parin-kolmen päivän välein piuhassa kiinni, on isompi akkukapasiteetti helpoin ja halvin tie. Jos mennään merten yli se ei tietenkään riitä. Jos tämä olisi tarkoitus, ei varmaan käytettäisi perämoottoria.


      • YksOikonen
        Bossu kirjoitti:

        Se riippuu veneen aiotusta käytöstä. Jos on mahdollisuus olla parin-kolmen päivän välein piuhassa kiinni, on isompi akkukapasiteetti helpoin ja halvin tie. Jos mennään merten yli se ei tietenkään riitä. Jos tämä olisi tarkoitus, ei varmaan käytettäisi perämoottoria.

        Väärin!
        Se riippuu tilanteesta


    • FF27Charlotta

      Kuinka pieni vene on kyseessä? Itselläni on 27 jalkaisessa 122 108 Ah akut. Toinen on käytännössä varalla (alunperin oli vain yksi akku). Pieni kompressorijääkaappi, 5 tuuman karttaplotteri ja pojan DVD-soitin taitavat olla merkittävimmät sähkösyöpöt kesäaikaan. 30 W aurinkopaneeli antaa sitten jotain. iPadit ladataan yleensä maasähköstä. Jossain vaiheessa laskeskelin että pahimmillaan miinusta voisi päivässä tulla jotain 20 Ah. Käytännössä ulkosaaristossakin on ollut sähköä varsin hyvin tarjolla (joka toinen tai kolmas päivä). Ts. tuolla setillä ei ole ollut hätäpäivää sähkön riittävyyden kannalta.

    • TuomasE

      En usko, että täällä on ketään, joka ei osaisi laskea oikeilla tiedoilla halvinta, keveintä tai parasta ratkaisua.
      Alkutiedot antavat mahdollisuuden moneen tulkintaan.
      Uhan kovasti viritetty keskustelu, vaikka hiukan epäilen aitoutta...

      • sähkööjavaivaa

        Mitä väliä on keskustelun aloituksen aitoudella? Keskustelussa kiinnostavaa lienevät esitetyt ratkaisut, niiden ongelmat ynnä muu aiheeseen liittyvä pohdinta, josta parhaimmillaan on iloa aurinkosähköstä kiinnostuneille veneilijöille yleisemminkin.


    • vierasvieras

      Minkäs verran virtaa antaa nykyaikaiset tuuligeneraattorit?
      Sekä teoriassa optimaalisilla tuulilla, että oikeilla kokemuksilla suomen ilmastossa?
      Hieman hankalammin asennettava kuin paneelit, mutta ymmärtääkseni tuotto on suurempi?
      Hydrogeneraattorit taitaa vielä olla melko harvalla käytössä?

      • seppomartti

        Taitaa hydron ja tuuligeneraattorin maksimitehot olla tyypillisesti 500W. Toinen tuottaa parhaiten avotuulissa ja toinen vastatuulessa ja ankkurissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      237
      2228
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1818
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      65
      1511
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1235
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1095
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1088
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1008
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      844
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      842
    Aihe