Laskeskelin tässä pitkäaikaisen haaveen toteuttamista joskus tulevaisuudessa. Haluttais ostaa H-vene viikonloppu seikkailuihin perämeren alueella. Alustava laskelma on seuraava.
Vene < 5000 e
Venepaikka 100-150 e (Oulun alueella)
Nosto & lasku ~100 e x 2
Talvisäilytys ??? e
Karttaplotteri ja kartat ~500 e
Veneen kunnostukseen maalaukseen ja muuhun menee oletettavasti myös rahaa ja aikaa, mutta jos lasken vuotuiset kustannukset 600-800 e luokkaan niin valehtelenko itselleni?
Oletettavasti myös purjehdukseen tarvitsen jonkinlaista opastusta, varsinaista kokemusta löytyy pyöreä nolla. Purjehduksen teoria alkaa olla hallussa.
Purjehduksen aloitus
18
66
Vastaukset
- raipatispa
Kokemus on osoittanut, ettei pysty, kannata, taikka tarvitse laskea kustannuksia. Kaikki menee mitä irtoaa ja jos jotain hajoaa (lue: kun) on harrastus niin rakas, että rahat vaan kaivetaan jostain. Eli kantsii vaan laskea onko pätäkkää ostaa vene ja maksaa nuo mainitsemasi ylhäältä. Tämän jälkeen se syö kaikki rahat :)
- Perusvalitsijat
"Tämän jälkeen se syö kaikki rahat"
Ei pidä paikkaansa. Olen keskituloinen ja minulla on velaton kämppä, tämänhetkiseltä arvoltaan noin 170 000 euron arvoinen velaton purjevene ja jonkin verran säästöjä.
Purjehdus ei ole koskaan tuntunut erityisen kalliilta harrastukselta, eikä se ole syönyt kaikkia rahojani. Tähän on kaksi syytä.
-Asun ja työskentelen pienellä paikkakunnalla, jolta kämpän saa hyvin halvalla. Kun katson Helsingin hintoja, ensin hengästyttää ja sitten salpautuu hengitys. Minusta tuntuu, etteivät ihmiset tajua, kuinka pienellä rahalla Suomessa pääsee omakotitalon omistajaksi, kun tekee sopivia valintoja ja on valmis asumaan poissa ruuhka-Suomesta.
-Minulla ei ole mökkiä. Minun mökkini veneeni.
-Ajelen vanhoilla autoilla, usein kulutan ne loppuun saakka. Harvoin nekään tien päälle jättävät.
-Peruskulutustasoni on pieni. Meillä syödään ihan hyvin, juhlistetaan juhlia ja hankitaan joskus pientä luksusta, mutta emme todellakaan ole se perhe, joka ostaa ensimmäisen version iPadista, kunhan se vain ostettavaksi tulee. Harkitsemme monta vuotta ja ostamme sitten halvan Samsungin, joka tarjoaa jotakuinkin saman toiminnallisuuden kuin iPadkin. Meillä ei myöskään ravata jatkuvasti kaupassa. Ruokaostokset tehdään kerran viikossa. Sillä säästää paljon rahaa.
-Pyrimme sijoittamaan laatuun ja tekemään hankinnat ilman lainarahaa. Tällä tavoin ei saa uusinta uutta, mutta loppujen lopuksi hankinnat tulevat edullisemmaksi kuin jatkuvasti uudistamalla ja velkaa ottamalla.
Purjehdus on kallis harrastus, jos rahansa käyttää ensin muuhun, mutta minä olen elävä todiste siitä, että normituloilla nelihenkiselle perheelle sopivan veneen ylläpito on helppo homma, eikä se tarkoita jatkuvaa kituuttamista muussa elämässä. Kysymys on perusvalinnoista. - H-vene
Itsekin ajattelin, että harrastus olis ihan hirveän kallis, mutta nyt tarkemmin laskeskeltuani tulin siihen tulokseen, että ei siihen nyt kovin kauheasti mene jos järkeilee asiat. H-veneet on käsittääkseni sen verran simppeleitä, että jos ei ihan peukalo keskellä kämmentä ole niin saattaa jonkun verran korjailla niitä itsekin.
Tärkein tarkoitus itselleni tuolla veneellä on se, että sillä pääsis jonkun matkan päähän arjesta kohtalaisin kustannuksin. Tuulesta ei ihan vielä suomessakaan veloiteta. 170k€ on kyllä jo sellainen summa, että ihan siihen ei varat riitä :D 6-8k€ aloituskustannus olis ihan saavutettava euromäärä. - Perusvalitsijat
H-vene kirjoitti:
Itsekin ajattelin, että harrastus olis ihan hirveän kallis, mutta nyt tarkemmin laskeskeltuani tulin siihen tulokseen, että ei siihen nyt kovin kauheasti mene jos järkeilee asiat. H-veneet on käsittääkseni sen verran simppeleitä, että jos ei ihan peukalo keskellä kämmentä ole niin saattaa jonkun verran korjailla niitä itsekin.
Tärkein tarkoitus itselleni tuolla veneellä on se, että sillä pääsis jonkun matkan päähän arjesta kohtalaisin kustannuksin. Tuulesta ei ihan vielä suomessakaan veloiteta. 170k€ on kyllä jo sellainen summa, että ihan siihen ei varat riitä :D 6-8k€ aloituskustannus olis ihan saavutettava euromäärä."Itsekin ajattelin, että harrastus olis ihan hirveän kallis, mutta nyt tarkemmin laskeskeltuani tulin siihen tulokseen, että ei siihen nyt kovin kauheasti mene jos järkeilee asiat."
Veneen ostaminen on suuri kulu. Se on eräänlainen elämäntapavalinta. Vertaisin sitä mökin ostamiseen.
Ostamisen jälkeen kulut eivät ole sen suuremmat kuin monessa muussakaan harrastuksessa. Monet yleiset harrastukset ovat paljon kalliimpia. Toki purjehduksessa on satunnaisia suuria menoeriä (esimerkiksi purjeiden uusiminen), joihin kannattaa varautua vähitellen säästämällä, mutta silti monien harrastusten kokonaiskulut ovat paljon suuremmat kuin purjehduksen.
Kuva purjehdusharrastuksen kalleudesta perustuu osittain siihen, että ihmisille ei enää kelpaa kuin hehtaariladot. Sama asia näkyy mökkeilyssä. Mökithän ovat nykyään monesti pikemminkin kakkostaloja kuin varsinaisia mökkejä.
Minullakin on suurempi vene kuin suomalainen keskivenekoko, mutta olen tehnyt valintani tietoisesti luopumalla muista asioista. En kuitenkaan oman valintani perusteella väitä, etteikö purjehdusta voisi harrastaa halvemmallakin. Mun elämän vapaa-ajan juttu on purjehdus ja meidän perheen vapaa-aika kuluu purjehtiessa, mutta me sitten tingimme muusta. Eipä ole esimerkiksi meidän lapset päässeet yhtä usein ulkomaille kuin naapurin lapset, mutta tämä on meidän yhteinen päätös. Lasten mielipidettä on kysytty ja he tekevät mieluummin jokakesäisen purjehduksen Ruotsiin rannikkoa kiertäen kuin käyvät talvella etelässä. - H-vene
Hirsitaloja tuli katseltua tuolta muutaman valmistajan sivuilta. "Hyvä kakkoskoti pienelle perheelle" tilaa taisi olla 160 neliötä. Hyvä kakkoskoti juu, itse kyllä ajattelin ihan pysyvästi tuolla asua.
Mulla olis hakusessa H-vene tai muu alle 10m purjevene. Tarkoitus ei ole kauas päästä, kunhan sillä perämeren alueella seilaisi rannan myötäisesti. Täytynee alkaa keskustella vakavammin tuon rouvan kanssa jos aloittais säästämisen jossain välissä. - jää.rahaa.muuhun
H-vene kirjoitti:
Hirsitaloja tuli katseltua tuolta muutaman valmistajan sivuilta. "Hyvä kakkoskoti pienelle perheelle" tilaa taisi olla 160 neliötä. Hyvä kakkoskoti juu, itse kyllä ajattelin ihan pysyvästi tuolla asua.
Mulla olis hakusessa H-vene tai muu alle 10m purjevene. Tarkoitus ei ole kauas päästä, kunhan sillä perämeren alueella seilaisi rannan myötäisesti. Täytynee alkaa keskustella vakavammin tuon rouvan kanssa jos aloittais säästämisen jossain välissä.H-vene vastaa tiloiltaan 160 m2 hirsitalon komeroa vaakatasoon käännettynä, oikeastaan kaksi komeroa peräkkäin, mutta mahtuu sielläkin hyvin nukkumaan, syömään ja ennenkaikkea pääsee purjehtimaan.
- Perusvalitsijat
Noh, tulihan noita syitä enemmän kuin kaksi.
- raipatispa
Vaikka asuisi roskiksessa, niin silti mielestäni ei tartte laskea kuluja. Kesälomalla veneillään niin paljon, kun budjetti antaa periksi olla pois töistä. Sinne ne loputkin rahat menee. Jos jää jälelle, ni reissu pitenee. Tietenkin, jos ei tykkää veneillä ni sit pääsee paljon halvemmallakin. Eihän se kallis harrastus tietenkään ole, varsinkin jos ostaa veneen jossa ei koskaan tule vikoja ja silti nekin osaa itte korjata itte tekemillä osilla ilman ammattiapua. Viiden tonnin paattiin voi tulla viiden tonnin vika.
Vai onko jollain tarjota laskukaavaa millä voi laskea veneilyn keskimääräisen kustannuksen yllä mainituilla arvoilla? - Järkikäteen
Totta kai kannattaa miettiä paljonko harrastus vie, ja minusta tuossa rätingissä on realismia. Jonain vuonna voi halvemmalla kin selvitä.
- skks44
Jos venepaikan ja nosto laskun hinnat pitää laskelmassasi paikkaansa, voisit budjetoida 1000eur per kausi ylläpitokuluihin. Purjekerta menee uusiksi jossain vaiheessa, mutta H-veneeseen löytyy hyvin sopivia cruising-purjeita käytettynäkin kisapurjehtijoilta. Muuten laskelmasi on mielestäni varsin realistininen, ja jotta unelma toteutuisi, kannattaa pistää toimeksi eikä jäädä haaveilemaan, tsemppiä.
- Kimppaseilori
Yksi käytännön konsti pienentää kustannuksia on ostaa kimppavene. Silloin on kustannusten ja töitten jakajia, joskin ehkä myös purjehduspäivien jakajia. Jos saa jonkun kokeneemman mukaan niin purjehdusopettaja löytyi samalla.
- MarianneB
Laskelmasi kuulostavat realistisilta. Ensi vuonna saanemme myös maksaa veneveroa :/. Talvisäilytys maksaa 85 € meillä n. 40 km Helsingistä, joten tuskin se on kovin kallis teillekään. Karttaplotteria meillä ei ole, merikorteilla olemme merellä seilanneet. Tableteissa meillä on navigoinnin lisäapuna Navionics n. 60 € ja Taskuloisto 65 €. Purjehduskurssit syövät 300-400 €, mutta niitähän ei käydäkään joka vuosi. Suosittelen kunnon purjehduskurssia, itse vasta-alkajana totesin että niillä (kahdella) oppi enemmän kuin yksin viisi vuotta mokatessa otsanahka rypyssä. Rahaa saa uppoamaan niin paljon kuin haluaa, mutta järkevästi toimien vähälläkin saa paljon iloa. Go for it!
- RannikkoIaivuri
Missä on noin edullinen (85€) talvisäilytys? Porvoo, Inkoo vai Tallinna?
- oi-wa
Kannattaa sijoittaa muutama satanen purjehduksen peruskurssiin, varsinkin jos ei ole veneilykokemusta pohjalla. Plotteriksi riittää 150e GPS:llä varustettu android-tabletti vesitiiviissä kotelossa ja siihen karttasovellus (paperikartat tietenkin aina mukana).
Kuulostaa realistiselta. Kannattaa liittyä purjehdusseuraan, niin nostot, laskut ja talvisäilytykset voi saada halvemmalla. Sieltä voi myös löytyä halukkaita opettajia, jos ei muuten löydy kurssitusta perämereltä.
- KokenutVeneilijä
H-vene voitko ilmoittaa sähköpostisi niin voisin kirjoitella Sinulle suoraan hieman lisää vinnkkejä/ohjeita purjehduksen aloittamisesta pitkällä kokemuksella.
- 19-1
Miksi? Onko vaimo yhtä innostunut asiasta? Onko velat maksettu ja ei ole kesämökkiä omakotitalon lisäksi. Mikäli näin on, niin miksi ostaisit veneen johonkin laituriin kellumaan, mihin aikaa riitäisi pari päivää kesässä.
- nuurdikki
Näköjään olet Oulun alueelta, onko sinulle tutu kouluvene Omppu. Paikallisella purjehdusseuralla on Albin Express veneettömien yhdistyksen jäsenten käytettävissä, sillä pääsee alkuun.
Noista kustannuksista, arviosi ovat oikean suuntaisia. Talvisäilytys on n 200e nostoineen ja laskuineen. Laituripaikka samaa luokkaa, karttaplotteriin ja karttoihin saat varata vähän enemmän kuin arviosi on. Ylläpitoon vuodessa pari kolme maalipurkkia, moottoriin impelleri ja öljyt, vahat, kliinerit, useampia satasia näihin tarkoituksiin. Kaikelaisia jäsenmaksuja ym tulee myös yllättävän paljon, purjehdusseura, meripelastusseura, katsastus, ym, näistäkin voi kertyä toista sataa vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412348Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101838Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse691623Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801265- 631164
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171138TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901020Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42874- 70862