Noita avomerillä tapahtuvia pelastustarinoita kun on lueskellut, niin maalta katsoen vaikuttaa jännältä että hyvin kelluvia veneitä hylätään. Usein taustalla on kuitenkin sellaisia laiterikkoja, jotka kenties ovat enemmänkin syynä pelastautumiseen, kuin itse veneen hajoaminen?
Kaikille pitäisi olla itsestään selvää jo ihan päivittäisessä autoilussakin että sisällä pitäisi kaikki, tavarat sekä matkustajat sitoa kiinni, mutta eihän sitä ihan jokaisen esineen kohdalla jaksa, tai muista toteuttaa. Mutta sisätilat on sinällään helppo turvata, kun pitää tavarat kaapeissa ja kaapin ovet lukittuna, mutta mites teknologia? Jokin vene atlantilla oli käynyt jopa kyljellään (jos ihan oikein muistan) ja siitä johtuen muun muassa moottoria ei enää saanut käyntiin. Kuinka tällaiseen voi varautua etukäteen, vai voiko? Ja onko sähköjärjestelmää mahdollista tai helppoa rakentaa niin tiiviiksi, että ainankin tärkeimmät laitteet pysyisivät hengissä, vaikka veneeseen pääsisi reilumminkin vettä?
Tossa jännä ja epätieteellinen koe, mutta ei nuokaan paljon teknologiaan kommentoi. Kohtuu tukevasti näyttäs vene viihtyvän katollaan, vaikkei mastokaan ole paikallaan =) https://www.youtube.com/watch?v=Gqe1Sxa2GXo
Varautuminen pahimpaan?
3
185
Vastaukset
- Tolppaapina
"Jokin vene atlantilla oli käynyt jopa kyljellään (jos ihan oikein muistan) ja siitä johtuen muun muassa moottoria ei enää saanut käyntiin."
Moottorin rikkoutuminen ei purjeveneessä tarkoita matkan päättymistä. Usein vene jätetään, kun pää pettää, ei sen vuoksi, ettei olisi enää mahdollisuutta selvitä omin voimin eteenpäin. Sellaisissa aluksissa, joiden pitää kestää nurinmeno ilman että kone sammuu, käytetään paineistettua polttoainejärjestelmää. Muutenhan kone pitää kenties ilmata ennen seuraavaa starttia. Usein on vissiin samalla menneet akut veden alle, jolloin tulee vikoja sinne ja tänne, ja kone pitäisi saada startattua vaikka ruuvarilla, kun ei normaali starttisysteemi toimi.
- fgherty347
Jos pää kestää, ei ole hätää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483