Briljeeraavat paperikarttamiehet

Plotterimies

Tekniikan kehittyminen herättää vastustusta. Kun sprii-purjeet otettiin käyttöön, pidettiin sitä laiskuuden merkkinä, koska tuuleen pääsi nousemaan soutamatta. Nähtiinpä niissä Jumalan tahdon vastaisuuttakin.

Tämä tapahtui 1800-luvulla, sen puolivälin tienoilla kai.

Nykyään on omat jääränsä. Heihin kuuluvat mm. paperikarttamiehet. En mitenkään kyseenalaista kartanlukutaidon hyödyllisyyttä, mutta tosiasia on, että turvallisesti paperikartalla pystyy purjehtimaan vain selvillä vesillä. Mitä kivikkoisemmille ja pienipiirteisemmille alueille mennään, sitä suurempi on plotterin arvo. Paraskaan paperikarttamies ei pysty määrittämään nopeasti ja luotettavasti sijaintiaan parin kymmenen metrin tarkkuudella.

On tietenkin totta, että plotteri on tekninen vehje, joka voi näyttää väärin tai vikaantua, mutta ihan yhtä lailla tekninen vehje on alla oleva purjevene. En oikein näekään plotterisuunnistuksen vastustamiselle muita perusteita kuin briljeeraamisen.

Luovuttakaa jo jäärät. Satelliittitekniikasta on tullut suunnistamisen perusmuoto, eikä tilanne enää muuksi muutu. Menetelmä on osoittautunut sekä helpoksi että luotettavaksi.

http://www.puuvene.net/harro/rikaaminen.html

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kompassisuunta

      Eipä luovutetakaan. Molemmilla on etunsa. Plotterilla nähdään missä ollaan ja mitä on edessä. Paperilla on hyvä suunnitella ja katsoa kokonaisuutta. Vrt vestas windin atolliin törmäys

    • >> On tietenkin totta, että plotteri on tekninen vehje, joka voi näyttää väärin tai vikaantua, mutta ihan yhtä lailla tekninen vehje on alla oleva purjevene. En oikein näekään plotterisuunnistuksen vastustamiselle muita perusteita kuin briljeeraamisen. <<

      Olet väärässä. Havaintojeni mukaan plotterisuunnistusta vastustetaan vain silloin, kun joku pitää sitä ainoana vaihtoehtona.
      Omassa veneessäni on plotteri, mutta enin osa navigoinnista perustuu paperikarttoihin, jotka ovat suuria karttalehtiä, ei pieniä karttasarjoja. Se ei ole mitään briljeeraamista vaan turvallisuuden varmistamista.
      Kokemusteni mukaan veneessä ei kannata luottaa elektronisiin laitteisiin. Oman veneeni elektroniikasta kaikuluotain on ainoa laite, joka on aina toiminut moitteettomasti. Kaikissa muissa – myös plotterissa – on ollut eritasoisia toimintaongelmia.

      • vähemmän.virheitä

        Vikoineenkin plotteri tekee virheitä pikkuruisen murto-osan ihmiseen verrattuna. Ja plotteri on jo nykyään kahdennettuna tai kolmennettuna käytännöllisesti katsoen joka veneessä. Kännykkään saakka mennen omasta veneestä löytyy jo 5 plotteria. Eikä edes varaplotteria ole kertaakaan tarvinnut ottaa esiin varsinaisen plotterin vian takia.

        Edellisestä huolimatta veneessä on kaikki tarpeellinen välineistö ja osaaminen myös perinteiseen navigointiin. Ja tulipa sitä taas pienimuotoisesti harrastettua viime viikonloppuna 6mR-kisojen siirtopurjehduksiin. Luokkasääntö ei salli GPS:n käyttöä, eikä varalla ollutta tablettiakaan tarvinnut siirroilla esiin kaivaa.


      • vähemmän.virheitä kirjoitti:

        Vikoineenkin plotteri tekee virheitä pikkuruisen murto-osan ihmiseen verrattuna. Ja plotteri on jo nykyään kahdennettuna tai kolmennettuna käytännöllisesti katsoen joka veneessä. Kännykkään saakka mennen omasta veneestä löytyy jo 5 plotteria. Eikä edes varaplotteria ole kertaakaan tarvinnut ottaa esiin varsinaisen plotterin vian takia.

        Edellisestä huolimatta veneessä on kaikki tarpeellinen välineistö ja osaaminen myös perinteiseen navigointiin. Ja tulipa sitä taas pienimuotoisesti harrastettua viime viikonloppuna 6mR-kisojen siirtopurjehduksiin. Luokkasääntö ei salli GPS:n käyttöä, eikä varalla ollutta tablettiakaan tarvinnut siirroilla esiin kaivaa.

        Ihminen tekee virheitä sekä paperikartalla että plotterilla navigoidessaan. Kumpaakin pitää osata lukea.
        Varaplotterit ovat toki hyvä varmistus.
        Vanhana 6mR-purjehtijana nostan hattua jokaiselle kuutospurjehtijalle ja jokaiselle paperikartalla navigoivalle.


    • Plotterimies

      "Kokemusteni mukaan veneessä ei kannata luottaa elektronisiin laitteisiin."

      Paljon jää hienoja alueita käymättä, jos ei plotteriin luota. Minä en ainakaan pysty suunnistamaan paperikartalla tarkasti alueilla, joilla tätyy väistellä ja joilla mahdolliset kulkuvälit ovat kapeita.

      Sen ymmärrän, että jos alla on öljytankkeri, täytyy noudattaa äärimmäistä varovaisuutta, mutta kun alla on purjevene, harrastus- ja virkistäytymisväline, niin lieneekö tuolla niin merkitystä, jos sillä kiveen kolauttaa. Materiaa se vain on.

      Kiveen kolauttaminen on paljon todennäköisempää plotterin kanssa kuin ilman plotteria.

      • Luotan melko paljon plotteriin silloin kun se toimii. En kuitenkaan luota sen toimintavarmuuteen niin paljon, että uskaltaisin lähteä reissuun ilman paperikarttoja.


      • PlotteriKypsyy
        Hakro kirjoitti:

        Luotan melko paljon plotteriin silloin kun se toimii. En kuitenkaan luota sen toimintavarmuuteen niin paljon, että uskaltaisin lähteä reissuun ilman paperikarttoja.

        Juuri näin se on minullakin. Tosin tarkempien paperikarttojen hankkiminen loppui pidemmällä ulkomaanreissulla melko nopeasti. Sitten käytettiin vain plotteria, satamakirjaa ja miljoonamittakaavan yleiskarttoja. Luulisin, että ruoritolpassa oleva plotteri, vaikka hyvin onkin kiinnitetty, kypsyy kyllä, jos sen päälle tulee tarpeeksi paljon merivettä tarpeeksi usein. Sisällä toki on varaplottereita, mutta ei jonkinlaisen paperikartankin mukana pitämisestä koskaan haittaa ole.


    • tarkoitukset

      Plotteri soveltuu väylillä ajamiseen moottorilla. Purjehtijalle plotteri on vain lisävaruste paperikartoille.

      • VäylilläHelposti

        Miksi noin?

        Minulla on purjevene, ja nimenomaan muualla kuin väylillä se on hyvin tarpeen. Väyliä on helppo ajaa merimerkeillä.


    • Plotterimies

      "Plotteri soveltuu väylillä ajamiseen moottorilla."

      Juuri toisinpäin. Paperikartta sopii väylillä ajamiseen, mutta muualla tarvitaan plotteri.

      Menepä käymään kauppalaivan komentosillalla. Kyllä siellä sijainninmääritys perustuu tekniikkaan eikä silmämääräisiin havaintoihin ja paperikarttoihin.

      • katsot

        Kauppalaivalla ajetaan väylillä, ja sillä ei luovita. Laivojen plottereiden näytöruudut ovat suuria.
        Purjeveneilijä ennakoi tuulten mukaisen reittinsä suurella paperikartalla joka antaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista. Plotterin hyöty on lisävarusteena väylän ulkopuolella vain ahtaissa paikoissa kivikoiden välissä koska se kertoo niin helposti tarkan sijainnin.


      • Plotterimies

        "Purjeveneilijä ennakoi tuulten mukaisen reittinsä suurella paperikartalla joka antaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista."

        Sekoitat reitin suunnittelun paikan määritykseen.

        Paperikarttamiehistäkin vain olematon osa määrittää sijaintinsa perinteisin menetelmin. Kyllä katse etenkin väylien ulkopuolella ahnaasti hakee plotteria.


      • eihae
        Plotterimies kirjoitti:

        "Purjeveneilijä ennakoi tuulten mukaisen reittinsä suurella paperikartalla joka antaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista."

        Sekoitat reitin suunnittelun paikan määritykseen.

        Paperikarttamiehistäkin vain olematon osa määrittää sijaintinsa perinteisin menetelmin. Kyllä katse etenkin väylien ulkopuolella ahnaasti hakee plotteria.

        Katseeni ei hae plotteria koska plotteria ei ole muuta kuin tabletissa joka on suljettuna komerossa. Reitin suunnittelun jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa sekä paikanmäärityksen teen koko ajan paperikartalla isossa kuvassa.


      • hanki.plotteri
        eihae kirjoitti:

        Katseeni ei hae plotteria koska plotteria ei ole muuta kuin tabletissa joka on suljettuna komerossa. Reitin suunnittelun jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa sekä paikanmäärityksen teen koko ajan paperikartalla isossa kuvassa.

        Plotteri nimenomaan on erinomainen apu reitityksessä. Suurimittakaavainen reitin valinta tietenkin paperikartalla, sillä isolla yleiskartalla, jolla näkee lähtöpisteen ja määränpään samalla lehdellä. Mutta luoviessa vendan paikat määrittyvät huomattavasti paremmin plotterilla, jossa trackista näkee tuulen trendit ja pystyy arvioimaan luovikulmat tarkasti kulloisissakin olosuhteissa. Juuri ne muuttuvat olosuhteet suosivat plotterin käyttöä.


      • SirkkaMäntsälästä
        hanki.plotteri kirjoitti:

        Plotteri nimenomaan on erinomainen apu reitityksessä. Suurimittakaavainen reitin valinta tietenkin paperikartalla, sillä isolla yleiskartalla, jolla näkee lähtöpisteen ja määränpään samalla lehdellä. Mutta luoviessa vendan paikat määrittyvät huomattavasti paremmin plotterilla, jossa trackista näkee tuulen trendit ja pystyy arvioimaan luovikulmat tarkasti kulloisissakin olosuhteissa. Juuri ne muuttuvat olosuhteet suosivat plotterin käyttöä.

        1:500 000 merikartan mittakaava on kymmenen kertaa pienempi kuin 1:50000. Suurimittakaavainen reittisuunnittelu siis pienimittakaavaisella merikartalla. Vai miten se meni?


      • iso_ja_pieni
        SirkkaMäntsälästä kirjoitti:

        1:500 000 merikartan mittakaava on kymmenen kertaa pienempi kuin 1:50000. Suurimittakaavainen reittisuunnittelu siis pienimittakaavaisella merikartalla. Vai miten se meni?

        Yleensä mittakaavan suuruutena puhutaan niistä mittakaavan numeroista. Siksi 1:250 000 on suurimittakaavainen ja 1:50 000 pienimittakaavainen. Nuo ovat ne eniten käytetyt merikorttien mittakaavat.


      • Menenkinviilaamaanvaimoa
        iso_ja_pieni kirjoitti:

        Yleensä mittakaavan suuruutena puhutaan niistä mittakaavan numeroista. Siksi 1:250 000 on suurimittakaavainen ja 1:50 000 pienimittakaavainen. Nuo ovat ne eniten käytetyt merikorttien mittakaavat.

        1:250000 on huomattavasti pienempi luku kuin 1:50000. Siksi edellinen on pienimittakaavainen ja jälkimmäinen suurimittakaavainen.


      • SirkanmiesMäntsälästä

        Juurikin noin kuten "Menenkinviilaamaanvaimoani""selosti. Osalla purjehtijoilta on ihan hakusessa nämä perusasiat: mittakaavat, etäisyyden mittaus, nopeuden yksiköt, solmut, köysityöt yms.


    • mieluitenmitenvaan

      Ollaan vaan niin huonoja että tarttetaan kaikki tieto. Toiset on niin hyviä että osaa vesistöt ja ne ei tarvitse mitään. Ja sitten on sellaisia puolisuvereeneja joille riittää kartta tai sitten plotteri. Jokainen tietty niinkuin parhaaks näkee. Noi ammattilaiset nyt on sellaisia että ne väittää että karttaa pitäis osata ja harjoitella koko ajan mutta ehkä ne sitten on väärässä?

      • Ei_liikaa_luottamusta

        "Noi ammattilaiset nyt on sellaisia että ne väittää että karttaa pitäis osata ja harjoitella koko ajan mutta ehkä ne sitten on väärässä?"

        Meripelastus suosittelee opettelemaan kartan ja kompassin käyttöä navigoinnissa ja pitämään osaamista yllä, syynä lienee se että vuosittain etsitään ja opastetaan takaisin tutuille vesille (tai lähes satamaan asti) lukuisia veneitä joista potteri on sipannut. Vaikka en meripelastuksessa toimikaan niin aktiivisesti vesillä liikkuvana saa melkein joka kesä opastaa jonkun sipanneen elektroniikan takia eksyksissä olevan tutummille vesille, paikan osoittaminen kartalta ei monesti riitä kun eivät osaa pelkän kartan mukaan suunnistaa.

        Elektroniikka on ihan hyvä apuväline navigoinnissa kunhan ei luota liikaa sen toimintavarmuuteen.


    • NoinkinVoiOlla

      Toissapäivänä Suomenlahden keskellä suht' kovalla kelillä gps oli pimeänä noin 10 minuuttia. Vika ei ollut veneen laitteissa, koska yksikään neljästä plotterista ei näyttänyt paikkaa. Jos olisi vika kestänyt esim. tunnin, olisi pitänyt kaivaa paperikartta esiin. Siihen ei tule toimintahäiriötä.

      • Juuri tätä tarkoitin viestissäni 17.6.2015 klo 14:30.


    • rrttss

      Ei laivatkaan ole jostain syystä luopuneet paperikartoista. On huomioitava ettei karttapohjassa ole kaikkia kiviä ja matalikkoja,kun kaikkialla eiole harattu.

      • on.ne

        Väärin, laivat ovat luopuneet paperikartoista. Kartoittamattomat kivet taas ovat aivan yhtä kartoittamattomia sekä paperilla että diginä.


      • xdr33

        Yksikään laiva ainakaan Suomessa ei voi liikkua ilman paperikarttoja vaikka käytännössä navigoi ilman niitä. Black out on mahdollista noiden navigaatiolaitteiden kanssa.


      • trafistapäivää
        xdr33 kirjoitti:

        Yksikään laiva ainakaan Suomessa ei voi liikkua ilman paperikarttoja vaikka käytännössä navigoi ilman niitä. Black out on mahdollista noiden navigaatiolaitteiden kanssa.

        Kyllä ne voi ilman paperikarttoja liikkua ihan laillisesti. Kahdennetut (luokitetut) järjestelmät ovat tätäpäivää ja kohta ainoa mahdollisuus kun paperikarttoihin ei ole saatavana enää päivityksiä!
        http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/merikartat/ENC_merikartat#.VYJuLFIm-ik


      • on.ne kirjoitti:

        Väärin, laivat ovat luopuneet paperikartoista. Kartoittamattomat kivet taas ovat aivan yhtä kartoittamattomia sekä paperilla että diginä.

        Ei se ihan noinkaan mene. Omakohtainen kokemus viime kesältä, piti käydä arvioimassa saarikohde joka sijaitsi paikassa jossa en koskaan ennen ole käynyt. Ennen matkaa katsoin paperisesta merikortista, että salmen suulla oli molemmin puolin kareja. Plotteri ei salmen suulle tullessani näyttänyt kun yhden karin, sitä "järkevästi väistämällä" olisin ilman parekortista saatua tietoja varmaan ajanut karille. Ne karit ovat lisäksi oikeasti olemassa, mökin omistja kertoi pari viikkoa aikaisemmasta tapahtumasta jossa isohko avovene oli ajanut yhdelle niistä yli 30 solmun nopeudella, lopputuloksena muutamia katkenneita luita ja pari mereen lentänyttä matkustajaa. Eikä Navionics Gold Raymarinen plotterissa näytä edes kaikkia viittoja. Kartoittamattomat karit ovat yksi asia, mutta ennen kuin plottereiden karttapohjiin siirretään edes tiedossa olevat karit, ei niiden kanssa voi navigoida turvallisesti.


    • amiraalinelson

      En ymmärtänyt aloittajan tarkoitusta, mutta ain on sivistävää keskustella.
      Itse olen paperikartan ystävä. On plotterikin aluksessa, siinä television alla hyllyllä.
      Syy, miksi omalle aivotoiminnalleni paremmin soveltuu paperikartta, on seuraava: Paperikartassa kaikki merimerkit, ym karttamerkinnät on koko ajan nähtävissä. Plotterilla pitää zoomata tiettyyn suurennukseen, ennen kuin karttamerkit yht äkkiä "hyppäävät" näkyviin. Pidän tätä ärsyttävänä ominaisuutena.
      Vielä kun tiedämme, että "keltainen" vesi on luotaamatonta, ja että plotterin peruskartta-aineisto on ihan samaa kuin paperiversiollakin, en ymmärrä, miksi plotteri antaisi yhtään tarkempaa informaatiota? Vai luotatteko siihen, jos näytöllä näkyvä kursorikärpänen on "selvästi" matalikon ulkopuolella?

    • Plotterimies

      "Vai luotatteko siihen, jos näytöllä näkyvä kursorikärpänen on "selvästi" matalikon ulkopuolella?"

      Kyllä, jollain marginaalilla. Käytännössä plotteri on osoittautunut erittäin tarkasti. Silti pidän parin kymmenen metrin marginaalin, jos se on mahdollista.

      Pienet käsilaitteet ovat aivan yhtä tarkkoja. Kun menee lapissa autiotuvalle tai nousee tunturin huipulle, niin plotteri osoittaa juuri sitä kohtaa, jossa on.

    • antibriljeeraaja

      "Mitä kivikkoisemmille ja pienipiirteisemmille alueille mennään, sitä suurempi on plotterin arvo."

      Joku jäärä menee noissa paikoissa periaatteesta purjeilla, toiset ovat keksineet että veneeseen voi asentaa moottorinkin - tekniikkaa lie sekin. :)

      • antibriljeeraaja

        Ja vieläpä samat henkilöt, jotka kiihottuvat noista plottereista eivät hyväksy moottorilla ajamista, koska ollaan purjehtimassa. Tämä on itselleni mysteerio, että miksi toinen tekniikka on hyvästä ja toinen pahasta? Ihmeen keinotekoisia, joko/tai-rajoja vedetään ilman mitään syytä.


    • hitech

      Kaikista hyvistä puolistaan huolimatta plotteri on varsin primitiivinen apuväline.
      Auringon valossa näkyy huonosti.
      Heads-Up-tyyppiset seurantanäytöt ovat vasta tulollaan, nykyiset vaativat katseen suuntaamista plotteriin ihan kuten kartaankin.
      Plotteri ei itse osaa reitittää, vaan reitti on tehtävä käsin. Poikkeus Uusi Loisto, mutta sekään ei taida osata tarjota vaihtoehtoisia reittejä tai väylän ulkopuolelle meneviä? Saati sitten että huomioisi ennustetun tuulen kääntymiset ja laatisi optimoidun reitin sen mukaan.
      Ääniopastus ja katseen seuranta kohteen löytämiseksi (" Katso 16 astetta oikealle seuraavan viitan löytämiseksi") taitavat myös puuttua, kuten myös yhden napin pikareititys lähimpään suojasatamaan.
      Osaako mikään veneplotteri laskea jäljellä olevan toimintasäteen jäljellä olevan polttoaineen kanssa?

      Tässä vain muutamia esimerkkejä ominaisuuksista, jotka löytyvät muiden liikennevälineiden navigaattoreista.

      • kuraattori10

        Et sinä karttaakaan näe häikäistyessäsi auringosta ,kartta täytyy suojata luvun ajaksi,oli se paperia tai kuvaruutu


      • hyvä.näin

        Onneksi kaikki nuo ominaisuudet todellakin puuttuvat plottereista. Plotteri näyttää, missä olen kartalla, mistä olen siihen tullut ja mihin olen tällä hetkellä menossa.

        Oman reittini osaan suunnitella paljon paremmin kuin kone. Isommilla vesillä sään mukaan reitittävät ohjelmat ovat sitten eri juttu.


      • Eikös nuo yksinpurjehduskisoissa käytössä olevat systeemit osaa ottaa tuulen huomioon veneen ohjauksessa ja osaa myös luovia. Ihan helppoa sellainen olisi ainakin tehdä, kun on sähkövinssit, autopilotit ja tuulimittarit.


      • Ne_heijastukset
        kuraattori10 kirjoitti:

        Et sinä karttaakaan näe häikäistyessäsi auringosta ,kartta täytyy suojata luvun ajaksi,oli se paperia tai kuvaruutu

        Eipä sitä paperikarttaa katsoessa juuri häikäise, paperikartasta ei myöskään tule heijastuksia joita plotterin ruudulla on kirkkaassa auringossa häiritsemässä vaikka olisikin "heijastamaton" näyttö. Osassa plottereita ja varsinkin tableteissa näytöstä ei kirkkaassa auringossa näe kuin oman peilikuvansa.

        Niin, viitsisitkö selittää miten se paperikartta pitää muka suojata lukemisen ajaksi ja miltä ?


      • hankioikeaplotteri
        Ne_heijastukset kirjoitti:

        Eipä sitä paperikarttaa katsoessa juuri häikäise, paperikartasta ei myöskään tule heijastuksia joita plotterin ruudulla on kirkkaassa auringossa häiritsemässä vaikka olisikin "heijastamaton" näyttö. Osassa plottereita ja varsinkin tableteissa näytöstä ei kirkkaassa auringossa näe kuin oman peilikuvansa.

        Niin, viitsisitkö selittää miten se paperikartta pitää muka suojata lukemisen ajaksi ja miltä ?

        Minulla on ollut käytössä kaksi plotteria. Molemmat näkyvät auringossa yhtä selvinä kuin paperikartta. Ipad ja tietokone eivät sitä tee. Näytöissä on siis eroa.


      • tätäpäivää

        Mullakin on useampi plotteri/tabletti, käytän niissä eri resoluutiota, paperikarttojakin on mutta ei niillä oikeastaan tee yhtään mitään, reittisuunnittelukin on paljon helpompaa padilla kun zoomaus/haku etc on kaikki paljon sujuvampaa, noi paperimiehet eivät vaan opi mitään uutta.

        Turha selitellä millään poikkeustiloilla paperikartan tarvetta, eniten ongelmia on niillä jotka eivät muutenkaan varaudu mihinkään ongelmiin.


    • Miksi asian pitäisi olla niin, että navigoit JOKO plotterilla TAI paperikartoilla? Tässä kolmas tapa: käytetään kumpaakin. Plotteriksi riittää pieni 5" malli, siihen 2D course up näytöksi. Näet riittävästi ympäristöäsi eteen, etuvasempaan ja etuoikeaan. Pienen ruudun näkymän löydät helposti isommalta kartalta. Paperikartalta voit seurata, missä olet menossa, ja mitä seuraavaksi pitäisi olla tulossa. Siitä voit tarkistaa merimerkit, sekä lateraalien ajosuunnat. Ei tule sitä yllätystä, että plotteri ei syystä tai toisesta näyttänytkään joitain merimerkkejä, kareja tms.

    • vaapitäätietäämison

      Täh! What is blackout.Kuunteles Estonian Maydayta,pidäs kumpikin käsilläs jottet hukkaa kallista aikaa.

    • pnr2015

      Minä tiedän yhden reitin, missä plotterista on todella apua. Viipuri - Santio väliltä oli siivottu lähes kaikki reimarit pois. Vain erään väylän vieressä sijainneen luodon viereen oli viitta jätetty.

      Kysyin rajamiehiltä miksi näin on tehty - on kuullemma jo viime kesänä viittojen poisto aloitettu. Kun kuusivuotta sitten menin edellisen kerran itään päin oli siellä turvavesi viitoja kiikarointi matkan välein ja useita kardinaaliviitoja paikallaan.

      Tuolloin en omistanut plotteria ja käsi GPS, joka oli mukana ei näyttänyt Suomen ulkopuolella kuin perus maailmankartan. Navigoin tuohon aikaan paperikartalla sinne kanavalle, eikä siellä aukealla ollut mitään ongelmaa pitää itsensä kartalla.

      Nyt kun sen pitkän suoran länsipäässä oleva jättikokoinen linjataulu alkaa hiipua horisonttiin ja sopivasti suttuisessa säässä ei se kivimajakka näy niin ala siinä sitten suuntima harjoituksiin. Toisin sanoen kannattaa verestää merkinnänpito taidot.

    • juntit

      Plotterimiehet ovat jäänteitä putkitv-aikakaudelta. Modernimpia on käyttää samassa laitteessa tietotekniikkaa eri tarpeisiin, esim kotona tehdä pc:stä mediapc. Veneessä vastaavasti läppäristä tai älypuhelimisesta diginavigointilaite.

      • 10-14

        Olet väärässä. Eri käyttötilanteilla on erilaiset fyysisetkin edellytyksensä ja siksi esimerkiksi pöly- ja kosteussuojaukset ovat erilaiset eri tarkoituksiin suunnitelluilla laitteilla. Vai etkö ole ikinä kuullut IP-luokituksesta?


      • höyrykone.kunniaan
        10-14 kirjoitti:

        Olet väärässä. Eri käyttötilanteilla on erilaiset fyysisetkin edellytyksensä ja siksi esimerkiksi pöly- ja kosteussuojaukset ovat erilaiset eri tarkoituksiin suunnitelluilla laitteilla. Vai etkö ole ikinä kuullut IP-luokituksesta?

        Eikä missään pc:ssä tai läppärissä ole transreflektiivista näyttöä. Kodinkoneet ovat parhaita kotona ja merelle tehdyt merellä.

        Toisekseen, pc:tä aloitin käyttämään -85 ja kotiin sellainen tuli pari vuotta myöhemmin. Siihen aikaan paremmin varustetuissa veneissä oli Decca, plotterista ei kukaan ollut kuullutkaan ja satelliittinavigointi tarkoitti Satnavia. Kumpi siis on nykyaikaa, pc vai plotteri? Älypuhelin taas on kertakaikkisen surkea plotterin korvike, jota voi käyttää neljäntenä hätävarana.


      • juntit
        10-14 kirjoitti:

        Olet väärässä. Eri käyttötilanteilla on erilaiset fyysisetkin edellytyksensä ja siksi esimerkiksi pöly- ja kosteussuojaukset ovat erilaiset eri tarkoituksiin suunnitelluilla laitteilla. Vai etkö ole ikinä kuullut IP-luokituksesta?

        "Vai etkö ole ikinä kuullut IP-luokituksesta?"
        Paremmin kestää minigrippi pussissa oleva älypuhelin kuin koko ajan ulkona oleva plotteri. Vai etkö ole koskaa kuullu sään voimasta?

        Mitä tule heijastuksiin, juntit eivät tiedät että älypuhelimeen saa dollarilla heijastamatoman kalvon, joka hyödyllinen myös valokuvaamisessa.


      • voi_tolloa
        juntit kirjoitti:

        "Vai etkö ole ikinä kuullut IP-luokituksesta?"
        Paremmin kestää minigrippi pussissa oleva älypuhelin kuin koko ajan ulkona oleva plotteri. Vai etkö ole koskaa kuullu sään voimasta?

        Mitä tule heijastuksiin, juntit eivät tiedät että älypuhelimeen saa dollarilla heijastamatoman kalvon, joka hyödyllinen myös valokuvaamisessa.

        Heijastamaton kalvo auttaa, jos kännykän taustavalo pärjää auringonvalolle. Harvoin pärjää. Transreflektiivinen näyttö puolestaan käyttää sitä auringonvaloa.

        Minigrip-pussin saa hyvin helposti pikkuisen viillettyä ja pussin sulkeminen voi jäädä epätäydelliseksi. Plotteri kestää säätä sata kertaa paremmin.


    • ariel37

      Olen ollut rauhanturvaamistehtävissä ja myös kouluttanut uusia RT -henkilöitä paikanmääritykseen ja GPS - suunnistukseen. Niin vaunun ojaanajossa kuin veneen karilleajossa on olennaista välitön tieto omasta positiostaan. Vaikka omaa positiotaan ei heti tarvitsisi radioon kuuluttaakaan, sen selkeä numeraalinen tieto on syytä olla tarkasti luettavissa ilman karttaa, viivottimia ja omia uskomuksiaan.

      Karilleajo on aina hermostumista ja jopa paniikkia aiheuttava tilanne. Paniikki tulee varmasti loukkaantuneista miehistön jäsenistä ja veneen vuotamisesta. Ihminen ei välttämättä tiedä miten oma mieli reagoi asiaan. Joku alkaa höpöttämään, toinen huutamaan, yksi lukittuu jne. Silloin on hyvä olla GPS ja sen koordinaatit kailottaa eetteriin.

      Karttanavigoinnissa vain kippari tietää position joka hetki. Jos kippari saa puomista tai sydiksen tms. on plotterin kuvatieto positiosta erinomainen apu vastuun kipparoinnista ottavalle vaimolle, lapselle tai muuten vaan mukana olevalle kaljaveikolle.
      Yksin voi huseerata kuinka tahtoo. Muiden mukanaolo kasvattaa vastuuta ja silloin jonkun teräsvaarin politiikka pitää GPS -tablettia sammutettuna piirongissa on väärä.

      Jollekin teistä sattuu vielä vakava onnettomuus merellä. Todennäköisesti se sattuu joko yöllä tai sumussa, mahdollisesti myrskyssä. Pitäkää GPS päällä aina, koska sen kylmästartti voi kestää monta minuuttia.

      • Kaori

        Todnäk. paras kommentti koko thrediin. Luulen että puhuvat kartat ovat seuraava askel myös, iPhone6 kanssa loistava väline autolla tai fillarilla liikuttaessa.

        Itse olen purjehtinut lähes 30 vuotta, mutta vasta viime talvena kävin Helsingissä saaristolaivurin kurssin stadissa, päätin etten enään ikinä lähde yli 60 vuotiaiden vetämään koulutukseen miten mereen tulee, äijä oli niin pihalla koko nykyteknologiasta että alkoi hirvittämään. Seuraavan opettaja rannikkolaivuri kurssille saa olla max. 30 vuotias.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2458
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1858
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1766
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1295
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1218
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1178
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1058
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      882
    Aihe