Veneiden kylmäkoneitot maksaa aika tuhottoman paljon.
Gigantista saa jääkaapin reilulla satasella.
Onko mitään estettä ostaa jääkaappia, irroittaa koneisto ja laittaa veneeseen?
Imvertterillä tuollainen kone vie varmasti vähemmän sähköä kuin 20 vuotias peltier elementti.
Kylmäkoneisto
35
2812
Vastaukset
Ei ole estettä. Epäilen, että sähköä kuluu vähän enemmän, mutta on se varmaan peltieriä parempi. Kaikista inverttereistä se ei ehkä tykkää. Koneikon, putkiston ja lauhduttimen irroitus voi olla hankalaa, kun ei saa liitoksia irrottaa.
- 170euronkoneisto
Arkkupakastimissa näyttää olevan koneisto yhdessä paketissa. Helpommin sijoiteltu kun jääkaapeissa. Onko jääkaapin ja pakastimen koneistolla jotain oleellista eroa? Voisiko arkkupakastimen koneistoa käyttää jääkaapissa kun termostaatti kuitenkin ohjaa lämpötilaa?
Luulisi, että ne termostaatit on aika erilaisia. Yleensä niissä on lauhdutin eristeiden sisäpuolella ja koneikko ulkopuolella. Jos sä et saa irrottaa liitoksia, sun pitää asennettaessa tehdä boksin seinään niin iso reikä, että saat pujotettua koneikon tai lauhduttimen siitä läpi.
- MiksiIhmeessä
Onko tarkoitus harrastaa asiaa vai säästää rahaa?
Oneoff-laitteen tekeminen ei yleensä ole halvempaa kuin tarkoitukseen tehdyn hankinta.- ihmemiksi
On se halvempaa jos se on halvempaa.
- samahinta
Oneoff-laite on tarkoitukseen tehty. Valmiina ostettu ei istu laitaa vasten kaarevien pintojen takia, eli ei sovi tarkoitukseen.
Oneoff ei siis ole halvempi eikä kalliimpi kuin oneoff, eli vertauksessasi ei ollut järkeä. Hintaeroa on sitten muualla mittoihin teetetyn ja itserakennetun välillä jälkimmäisen eduksi, kun osat ostetaan valmiina ja boxi tehdään itse.
- Goldcalle
Veneily ei ole persaukisten harrastus
- ropellihattu
Jos homma itse tehden ei tule enempää kuin 50% kalliimmaksi kuin valmiina voidaan katsoa projektin onnistuneen...
- VeneilyErkki
Taidat säästää ihan väärästä paikasta. Osta suosiolla kompressori. Rahaa voit säästää hieman, jos rakennat itse kylmäkaapin tai -lokeron veneeseen. Kylmälaukut ja peltierelementtien teho loppuu, kun lämpöä on vähänkään yli 20 astetta. Pienen kompressorin etu on, että akkusähköä kuluu suhteellisen vähän. Eriasia tietty on, jos haluat veneillä satamasta toiseen, joissa on sähköä aina tarjolla. Siitä kun nykyään joutuu maksamamaan hieman paikasta riippuen aika paljon.
- Tillinderi
Kunnollinen aurinkopaneeli jaksaa pyörittää kyllä jääkaappia.
Nykyisissä jääkaapeissa on pienet menekit kun valkkaa vähäkulutuksisen suoraan kaupasta. Sijoitteluun en ota kantaa, koska sehän on aivan oma asia minne sen veneessään sijoittelee.
- Kompurat
Mitä pieniä kompressoreja on tarjolla. Löytyykö jotain muita vaihtoehtoja kuin nämä maritimin versiot.
- Jkdkdk
Ruotsista tilaamalla 3400 sek ja toimituskulut parikymppiä. Ihan kauheen kallista. Kannattaa vaan ostaase gigantin arkkupakastin sinne veneeseen
- LaitatkoLinkin
Laitatko linkin jos tiedät mikä tuo ruotsin 3400sek kompura systeemi on. Se ei ole enää paha.
- Seppomartti
Waecon kylmäkoneistoa on tänä keväänä myytypakettihintaan 495€ ainakin Euroopassa, sisältää kompuran lisäksi muut osat mm. haihduttimen ja termostaatin. Vaihdatin juuri koko satsin Portugalissa kompura haihdutin termostaatti työ= 382€ puhtana käteen alvitta.
Minulle oli uutta, että täytyy vältämättä olla systeemissä myös kaasun suodatin. Ei tiennyt espanjalainenkaan mutterin vääntäjä, joka vaihtoi Waecon. Kesti runsaan vuoden kunnes tukkeutui. Kompressori kävi koko ajan kylmenemättä eikä kaasun vaihto auttanut. - Kylmäkalle
Mulla kävi eilen tuttu kylmäkalle lisäämässä ainetta laitteeseen (Waeco CU 54/55, 2006) kylmäainetta asevelihintaan 40 €.
Puheli, että jos kompura menee vaihtoon maksaa varaosa n. 500 €.
Tuolloin saa kompuran ja sähköyksikön. Nykyään ei saa nuita erikseen, eli jos sähköboksi kilahtaa, niin kompura tulee mukaan... toki voi yrittää boksin korjausta tai "omavalmistetta", ei kai tuossa boksissa ole kuin muutama rele tjsp. Kylmäkalle kirjoitti:
Mulla kävi eilen tuttu kylmäkalle lisäämässä ainetta laitteeseen (Waeco CU 54/55, 2006) kylmäainetta asevelihintaan 40 €.
Puheli, että jos kompura menee vaihtoon maksaa varaosa n. 500 €.
Tuolloin saa kompuran ja sähköyksikön. Nykyään ei saa nuita erikseen, eli jos sähköboksi kilahtaa, niin kompura tulee mukaan... toki voi yrittää boksin korjausta tai "omavalmistetta", ei kai tuossa boksissa ole kuin muutama rele tjsp.Kyllä niitä virtalähteitä sai Meredinin hyllystä ainakin vuosi sitten. Miksi niitä ei myytäisi?
- Kylmäkalle
Lienee vanhaa varastoa ja vuosikin tuossa jo vierähtänyt...
On varmaa parempi busines myydä se kompura siinä samalla n. 500 € hintaan. Ja siitä puolestaan ei ole iso askel myydä koko laitteisto pienellä hinnanlisällä.
En minä tiiä. - Kdklfkf
Hjertmans.se lähettelee myös suomeen ja hinta 3350 sek. Kannattaa jatkossa tarkastaa sieltä kallimpien osien hinnat ennen hankintaa. Hakkaa useimmiten saksalaiset hinnoissa. Varsinkin purjehdukseen liittyvissä.
- Kylmäkalle
Huh helvete, mikä valuuttakurssi!!
1 SEK = 0,108519 EUR 1 EUR = 9,215000 SEK Kylmäkalle kirjoitti:
Lienee vanhaa varastoa ja vuosikin tuossa jo vierähtänyt...
On varmaa parempi busines myydä se kompura siinä samalla n. 500 € hintaan. Ja siitä puolestaan ei ole iso askel myydä koko laitteisto pienellä hinnanlisällä.
En minä tiiä.Jos kaupat A, B, C ja D lopettavat sen myynnin, kauppa E voi nostaa sen hintaa 30e ja osan myynti 4-kertaistuu.
- Kylmäkalle
Niin kai. Ymmärsin kuitenkin, että valmistaja ei toimita enää erikseen.
E voi tietenkin haalia itselleen ABCD varaston jämät ja hinnoitella osan mieleisekseen.
Mutta en mää tiiä, eikä tiiä Bosukaan.
Osta käytettynä. Ne kestää kauan, joten käytetty on hyvä valinta. Itse ostin v. 2007 n. 5 vuotta vanhan jääkaapin 200 eurolla. Se toimi loistavasti vielä kun myin veneen
- SilkkaaRahastusta
Nuo veneisiin ja retkikäyttöön valmistetuissa on se ero, että ovat silkkaa sontaa verrattuna kotikoneisiin. Venevehkeet maksaa hunajaa, mutta ovat totaalisen leluja.
- W.aeco
Itseasentamani Waeco toimii yhä moitteetta vuodesta 2002. Joutuu tosin käyttämään minimitehoilla ettei mene pakkaselle. Totaalinen lelu.....
- lelu.ja.lelu
Koti- ja venevehkeissä on se ero, että yhdet syö 220 VAC ja toiset 12 VDC. Yhteistä on se, että kompressoria kuitenkin käytetään vaihtojännitteellä, jos halutaan moottori ja kompura samoihin kuoriin. Tehoa kompurasta saa niin paljon kuin sähköä haluaa siihen käyttää. Käytännössä kylmälaite on ihan samaa tekniikkaa samasta Danfossin pajasta. Peltier-elementtiset kylmälaukut sitten erikseen.
- W.aeco
Näinpä. Danfoss on ainoa paja joka valmistaa näitä 12 voltin kompuroita.
- Kestäää
Tuota juuri ajattelin. Vene laitteet usein valmistetaan siihen tarkoitukseen että niitä käytetään kerran viikonlopussa 10 viikonloppua vuodessa. Ne harvoin on ajateltu jatkuvaan käyttöön. Siksi kyselin kotikäyttöön tarkoitettuja. Niitä ei välttämättä ole tarkoitettu toimivaksi aina kallellaan purjeveneessä, mutta selviää testaamalla.
Huoltoliikkeen asentajien mukaan ei 15 vuoteen ollut veneessä mennyt yhtään oikein asennettua kompuraa rikki.
- Siinä.se.on
Aurinkopaneeli akulle ja kunnollinen jääkaappi. Se on siinä.
- polenoter
Kokeileppas kallistaa sitä gigantin jääkaappia saman verran kun vene kallistaa aalloissa.
Kompura ei tykkää. Siinä se ero. - seppomartti
Kylmälaitteiden kestosta on yllä virheellisiä käsityksiä. Venejääkaappien kompuroita ilmeisesti valmistaa vain Waeco ja Danfoss. Jälkimmäinen on mallia 1989 ja toimii edelleen eikä ole vaatinut kaasutäyttöjä. Huonosti tehty Waecoasennus kesti siis vuoden.
- waeco
Paitsi että Waecon kompura on Danfossin tekele...
- waeco
Paitsi että Waecossa pyörii sama Danfoss kuin muissakin 12v kompurakylmälaitteissa
- Coolia
Katso myös Svb.de niin huomaat ettei taida kannattaa alkaa purkamaan niitä verkkopelejä. Sähköä vievät niin vähän että aurinkopaneli pitää homman pystyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761883Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171218TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924- 71923