Ukkosella purjehtiminen

pavari

Kuinka vaarallista tuo oikeasti on? Iskeekö salama helposti purjeveneen metallimastoon? Entä mitä tehdä, jos ukkonen tulee päälle, muuta kuin vähentää purjeita puuskan ajaksi?

26

2817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hii-o-hoi

      Kerran olen ollut kunnon ukkospuuskassa. Aivan helvetillinen tuuli noin 10 minuutin ajan ja vettä tuli niin paljon että näkyvyys laski alle 100 metrin - tiesin siitä kun olin salmessa, jonka leveys oli 200 metriä eikä kumpaakaan reunaa näkynyt. Onneksi oli syvät rannat.

      Tämän perusteella laskisin kaikki purjeet, en vaan vähentäisi. Ja menisin joku varmaan rantakiinnitykseen (laituri tms) tai ajasin moottorilla hiljaa paikallani pysyen (niin kuin tuossa salmessa aikoinaan) selkeillä vesillä

    • Jollekin kävi Nauvossa niin, että salaman iskiessä oli kone käynnissä. Sillä ajettiin sitten Nauvoon. Koneesta oli sähköt kaputt, joten sitä ei saatu enää käyntiin. Diesel ei käydessään tarvitse sähköä, joten on ehkä järkevää startata moottori, kun salamat iskevät lähelle.

    • DSC

      Salama hakee aina helpoimman purkautumisreitin. Masro tarjoaa sellaisin. Eli jos kohdalle tulee, niin vene ei ole mikään turvallinen paikka, vaikka vahinkoja syntyykin aika harvoin

    • ariel37

      Nyt tulee ihan mutu - juttua, joten oikaiskaa jos erehdyn. Ymmärtääkseni kettinkiankkuroitu vene on riskinä suurin. Eli salama lyö herkemmin kettinkiankkuroituun kuin vapaasti uivaan veneeseen. Tämä siksi että ketju antaa vahvemman maakontaktin kuin lasikuitu - vesi -yhdistelmä. Onkohan noin?
      Koneen starttaaminen lienee viisasta, aivan kuten edellä sanottiin. Joku sanoi myös laittavansa varanavigaattorin uuniin suojaan ukkosella. On sitten yksi toimiva paikannusväline käytössä edes. Mutta miten sähköt sille, akut kai hajoaa myös? Joka tapauksessa elektroniikka hajoaa suojaamattomana paljon helpommin kuin virransyöttösysteemit.
      Taannoin Adrialla tutustuin tosissani ilmiöön nimeltä pelko. Se iski hillittömässä ukkosessa keskellä yötä. Salama ei kuitenkaan iskenyt.

      • Maadotus_kuntoon

        Juttusi tai päätelmäsi oli tosiaan asiaa tuntemattoman mutu-juttua. Ukkosella purjevene on turvallisempi, jos masto ja vantit & harukset on maadoitettu kunnolla, mahdollisimman suorilla ja paksuilla johtimilla köliin. Muussa tapauksessa salama etsii purkautumisreitin suoraan lasikuidun läpi. Vesiraja on sitten pientä reikää täynnä, perforoitu vessapaperin tapaan.
        Veneen maadoitus kettinkiankkurilla on parempi kuin masto kokonaan maadoittamatta, ei tämä "maadoitus" tosin oikeaa vastaa.


      • FF27Charlotta
        Maadotus_kuntoon kirjoitti:

        Juttusi tai päätelmäsi oli tosiaan asiaa tuntemattoman mutu-juttua. Ukkosella purjevene on turvallisempi, jos masto ja vantit & harukset on maadoitettu kunnolla, mahdollisimman suorilla ja paksuilla johtimilla köliin. Muussa tapauksessa salama etsii purkautumisreitin suoraan lasikuidun läpi. Vesiraja on sitten pientä reikää täynnä, perforoitu vessapaperin tapaan.
        Veneen maadoitus kettinkiankkurilla on parempi kuin masto kokonaan maadoittamatta, ei tämä "maadoitus" tosin oikeaa vastaa.

        Mulla löytyy veneestä paksua kuparijohdinta edellisten omistajien ajalta. Onkohan tarkoituksena ollut kiinnittää ukkosella vanttiin ja laittaa roikkumaan veteen? Mutta toisaalta eikö tuo tarjoa ukkoselle helpomman reitin purkautua. Salaman iskemiä puita kun olen katsellut, niin juuria pitkin purkaus on ylöspäin lähtenyt. Puussa on johtimena varmaan toiminut niissä oleva vesi.


      • Maadoitus_kuntoon

        Kyse on pilven ja maan välisestä alueesta. Salama etsii pienimmän vastuksen reitin pilven ja maan välillä. Vastus mitataan pilvestä maahan ja on sama, oli masto ilmassa, maadoitettu tai vaikkapa pilvessä kiinni.
        Jotkut käyttävät auton käynnistyskaapeleita maadoittamaan vantit. Eiköhän se rungon vaurioriskiä vähennä, jos salama iskee. Uskoisin, että ankkurissa ollessa tämä on ihan hyvä varmistus.


      • ariel37
        Maadotus_kuntoon kirjoitti:

        Juttusi tai päätelmäsi oli tosiaan asiaa tuntemattoman mutu-juttua. Ukkosella purjevene on turvallisempi, jos masto ja vantit & harukset on maadoitettu kunnolla, mahdollisimman suorilla ja paksuilla johtimilla köliin. Muussa tapauksessa salama etsii purkautumisreitin suoraan lasikuidun läpi. Vesiraja on sitten pientä reikää täynnä, perforoitu vessapaperin tapaan.
        Veneen maadoitus kettinkiankkurilla on parempi kuin masto kokonaan maadoittamatta, ei tämä "maadoitus" tosin oikeaa vastaa.

        Vedän siis jatkossa ukkosankkurissa maston juuresta apustarttikaapelit ankkurikettinkiin ja silloin maston huipusta on galvaaninen yhteys mereen ja sen pohjaan.
        Salaman osumisen riski kasvaa tietysti kun maapotentiaali on purkaukselle tarjolla 19 metriä merenpinnan yläpuolella. Siksihän TV -mastoihinkin osuu vuosittain kymmeniä salamia ja ukkonen on tappanut hiilikuituvavoilla onkineitakin.

        Hommalla pienennetään kuitenkin tuon lasikuidun läpilyömisen riski olemattomiin. Elektroniikka veneestä hajoaa silti, runko ei.

        Hiukan epäilen apustarttikaapelien salamankestoa. Veikkaan että ne muuttuvat plasmaksi salaman energiasta. Vauriot veneelle pienenevät silti varmasti merkittävästi.


      • Salamavirta

        Salamavirtapulssi on kestoltaan tosi lyhyt, joten apukäynnistyskaapelit kestävät kyllä.


      • OutoPaikka

        Missä on Adria?


      • SähköInsinööri
        ariel37 kirjoitti:

        Vedän siis jatkossa ukkosankkurissa maston juuresta apustarttikaapelit ankkurikettinkiin ja silloin maston huipusta on galvaaninen yhteys mereen ja sen pohjaan.
        Salaman osumisen riski kasvaa tietysti kun maapotentiaali on purkaukselle tarjolla 19 metriä merenpinnan yläpuolella. Siksihän TV -mastoihinkin osuu vuosittain kymmeniä salamia ja ukkonen on tappanut hiilikuituvavoilla onkineitakin.

        Hommalla pienennetään kuitenkin tuon lasikuidun läpilyömisen riski olemattomiin. Elektroniikka veneestä hajoaa silti, runko ei.

        Hiukan epäilen apustarttikaapelien salamankestoa. Veikkaan että ne muuttuvat plasmaksi salaman energiasta. Vauriot veneelle pienenevät silti varmasti merkittävästi.

        "Hiukan epäilen apustarttikaapelien salamankestoa. Veikkaan että ne muuttuvat plasmaksi salaman energiasta"
        Salaman energia ei todellakaan päädy kaapeliin, vaikka sen läpi kulkisi 100% salaman virrasta. Energia jää sinne, missä vastus on matkalla suurin, koska siellä on suurin jännite. Käytännössä pääosa energiasta jää siis ilmaan, sillä se on huonoin johde. Teho P = R*I*I, jossa I on virta.


    • tottuus3

      Riippuu tilanteesta.

    • Torinvasarat2

      Eli sivusta seuranneena: kun minulla on pieni purkkari, eikä tietoa onko maadoitusta köliin vedetty mitenkään, niin mikä on paras varautumistapa ukonilmaan joutuessa? Ankkurissa ei ole kettinkiä.

      Eli vedänkö vaan autonkaapelit vanteista veteen? Muita sovelluksia?

    • Vierasvene

      Jostain joskus asiaa lukeneena jäi sellainen käsitys että salamat huitoo vaähän minne sattuu ja maadoituksilla ei välttämättä asiaan voisi paljon vaikuttaa. Merivesi muistaakseni johtaa purjevenettä paremmin, joten salamat löytää sen reittinsä mielummin vedestä kuin veneestä. Makeassa vedessä tilanne on sitten hieman toinen.

      Kokemusta ukkosista ja veneilystä samaan aikaan mulla ei ole, mutta maalla onkin sitten tullut myrskyjä sekä tuhoja seurailtua enemmänkin. Kesämökeillä ja maatiloilla on aika yleistä että salama iskee jonnekin ja kyntää sitten pitkin maita ja mantuja, tuhoten omaisuutta matkallaan, ennen kuin maadoittuu jostakin.

      Mutta tähän hätään en nyt lähteitä muista kun asiaa tuli googlailtua joskus vuosi tai pari sitten.

    • JuuvaiEi

      Jos salama etsii aina helpoimman tien, niin sen mukaan maston yhdistäminen mereen kaapelilla houkuttelee salamaa.
      Jos veneen kölipaino on lasikuidun sisällä, niin onko merkitystä sillä jos köli on yhdistetty mastoon kaapelilla?

      • pekkali

        Idea maadoituksessa lienee että masto ja muu riki saatetaan meren kanssa samaan potentiaaliin, eli salaman näkökulmasta meren pinta ja vene ovat yhtä tasaista aluetta.
        Salaman sitten mahdollisesti osuessa kohdalle maadoituksia myöten ainakin osa sähkövirrasta johtuu mereen, osa kyllä edelleen todennäköisesti tekee tuhojaan laitteille.
        Kunnolla mitoitetulla maadoituksella runkovauriot voidaan välttää.


      • SähköInsinööri
        pekkali kirjoitti:

        Idea maadoituksessa lienee että masto ja muu riki saatetaan meren kanssa samaan potentiaaliin, eli salaman näkökulmasta meren pinta ja vene ovat yhtä tasaista aluetta.
        Salaman sitten mahdollisesti osuessa kohdalle maadoituksia myöten ainakin osa sähkövirrasta johtuu mereen, osa kyllä edelleen todennäköisesti tekee tuhojaan laitteille.
        Kunnolla mitoitetulla maadoituksella runkovauriot voidaan välttää.

        Kun riki ja meri ovat samassa potentiaalissa, ei meri ja vene todellakaan ole salaman näkökulmasta tasaista aluetta.
        100% sähkövirrasta johtuu aina mereen, eikä vain osa.
        Tuhoja voi tietenkin tulla, sekä virrasta että EMP:stä.
        Kunnollisella maadoituksella voidaan pienentää runkovaurioiden todennäköisyyttä, niillä ei voida varmuudella välttää vaurioita.


    • going_fast_enough

      Ihan turhaa koko purjehtiminen...
      5x40 Mercury.

    • åpoi

      Vuosia sitten olin luonnonsatamassa, kun ukkonen vyöryi päälle. Muutaman kymmenen metrin päässä oli suurehko moottoripursi ja yhtäkkiä kuulin ritisevää ääntä mastostani. Rannalla ollut kaveri kuvasi ilmiötä, että "aivan kuin veneemme mastot olisivat keskustelkeet". Hetken päästä hirveä jysäys js naapuriveneen maston huipusta oli antennit ja muut releet hävinneet. Muista mahdollisista salamavaurioista en tiedä. Omassa purressani masto lepää kölin päällä.

    • Hskfkf

      Tukholmassa upposi viime kesänä purkkari salamaniskusta. Salama oli lyönyt loki tai kaikuabturin kautta mereen ja aiheuttanut läpivientiin vuodon.

    • Tutka-Timo

      Salama iskee ihan mihin sattuu. Olen nähnyt salaman iskevän metsän reunassa olevaan hiekkaiseen pyörätiehen, eikä viereisiin korkeisiin puihin.
      Vene-elektroniikka on se veneen harmillisin asia ukonilmalla. Salama itsessään saattaa iskeä ilman varsinaisia tuhoja vaikka laiturin mastonosturiin, mutta ns. EMP voi aiheuttaa veneessä tuhoja. On tiedossa jopa pimenneitä autoja, jotka jouduttiin hinurin kyydissä viemään korjaamolle salaman kolahdettua p-paikan viereiseen korkeaan kohtaan. Tuolle EMPille on hyvin hankala tehdä täydellistä suojausta. Mahdotonta se ei ole, mutta rumannäköisiä lootia ja kalliitakin.
      Ukonilman sattuessa kohdille, irroittaisin ainakin GPS / VHF / SSB -antennit kojeista. Eikä sekään välttämättä riitä. Salamassa on sitä tehoa "useampi amppeeri"...

      Mutta ei tämän takia kannata kuitenkaan jäädä kotiin ja kellariin.
      Se tulee kohdalle - jos on tullakseen.

    • 10-14

      Joka vuosi taitaa vakuutusyhtiöille tulla pari salamavauriota korjattavaksi.

      Minulta ukkonen rikkoi muutama vuosi sitten tuulimittarin "keskusyksikön". Satamassa olin, istuin salongissa. Sammutin kaikki sähkölaitteet mutta ei tullut mieleen irrotella johtoja, kun huomasin ukkosen tulevan päälle. Kaksi kertaa kuului mastosta jonkinlainen risahdus ja heti perään jyrähti ihan päällä. Muita vaurioita ei tullut kuin se tuulimittari. Anturi pysyi ehjänä eli homma hoitui ostamalla uusi "keskusyksikkö".

      Kaverilta salama rikkoi kotisatamassa kaiken veneen elektroniikan kymmenisen vuotta sitten, mutta en muista, tuliko runkovaurioita.

    • TS36

      Ainakin kannattaa seurata onko puuskaa tulossa ja valmistautua laskemaan purjeet. Kannattaa katsoa suunta kompassista, koska näkyvyts menee ja tuuli pyörii.
      Tee mitä teet ja luota siihen. Minä se vaan purjehdin.

    • Seppomartti

      Purjeita ei kannata kokonaan poistaa. Tilanne on paljon paremmin hallussa ja kulku miellyttävämpää pienellä purjepinnalla

    • Sähköäilmassa

      Olin pari viikkoa sitten Välimerellä ja juuri rantautumassa kun alkoi ukkoskuuro. Katsoin viisaimmaksi ajaa aallonmurtajan ulkopuolelle ahtaasta satamasta ja jäin odottamaan keula tuuleen mootori käynnissä. Vasen käsi oli takaharuksessa ja oikea ruorissa. Tunsin ihan selvästi sähköiskun mutta se ei ollut edes yhtä voimakas kun verkkovirrasta joskus saatu. Jostain masto sai sähköä kuurossa vaikka tuskin siihen salama iski.

    • seppomartti

      Maadoitus tehdään leveillä lattakaapeleilla vanteista ja mastosta köliin. Ymmärtääkseni suojaus toimii purkamalla maston ympärille kehittyvää varausta ( ) ja estää purkauskanavan muodostumista pilven alareunaan (-). Ilman maadoitusta masto on todennäköinen salaman kohde, etenkin avomerellä koskaon ainoa tolppa horisontissa. Miehistön tulee pysyä erossa metalleista kuten mantooki ja staagit. Jos salama todella iskee veneeseen niin ei voine selvitä vaurioitta. Maadotuksella on pienemmistä purkauksista selvinnyt, vaikka ukkoset etelässä ovat rutiinia ja joskus hyvinkin paljon rajumpia kuin Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      255
      2719
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      81
      2085
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1920
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1383
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1335
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1260
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1118
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1100
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      954
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      953
    Aihe