Kuinka kauan pienehkö dieselmoottori kestää purjeveneessä, ennen kuin se on vaihdon tarpeessa? Vai riippuuko koneen kesto niin paljon käytöstä ja huolloista, ettei siihen voi edes sanoa mitään yleispätevää nyrkkisääntöä?
Olen katsellut erästä venettä, jossa on n. 30 vuotta vanha Volvon moottori. Voiko se oikein huollettuna hyvässä lykyssä kestää vielä kymmenen-parikymmentä vuotta, vai joutuisinko jo lähivuosina maksamaan useamman tonnin uudesta moottorista? Vai onko jopa niin, että tietyssä iässä moottori kannattaa vaihtaa ihan vain varmuuden vuoksi, ettei se hajoa merellä juuri silloin kun sitä eniten tarvitsisi? Mikä se ikä olisi?
Sisämoottorin kestoikä
29
3265
Vastaukset
- aikaloppu
25 vuotta on kohtuullisessa huollossa olleelle koneelle jo kohtuullinen vaihtoikä, tosin voi se kestää vielä yhden kymmenvuotiskaudenkin, eteenkin
makeavesijäähdytteisenä.
Tietysti ajotuntimääräkin jotain vaikuttaa, mutta kyllä 30 vuotiaan koneen arvo on marginaalinen. Uuden koneen hankinta hinta on koosta ja merkistä riippuen noin 5-10th euroa, eli vuosikuolletus pyörii 2-300 eur/ kausi. - näinseon
Makeavesijäähdytteinen vähäisessä käytössä, mutta kuitenkin käytössä oleva kone voi asianmukaisesti huollettuna kestää vaikka kuinka kauan, ja kauemmin kuin käyttäjänsä. Merivesijäähdytteinen kone sitävastoin ruostuu puhki jossain vaiheessa muutaman kymmenen vuoden aikana.
- MitaanTietamaton
Merivesijäähdytteinen pikkudiesel oli venettä ostettaessa 20v vanha ja myyjän kanssa sovittiin sen arvoksi nolla. Vaihdoin sen 35v iässä uuteen savuttamattomana, kun omia veneilyvuosia on rajoitetusti ja uusi pannu rauhoitti mieltä kummasti.
Mutta huollosta, käytöstä ja tuurista riippuu tosi paljon.- Samatilanne
Hei tää oli paras mahdolline vastaus, eli aploodeita!
Minulla on yhdessä veneessä 25-vuotias perkins ( sama kuin volvo 2030). Toisessa veneessä on yli 40-vuotias volvo md2b. Traktorissa on 56-vuotias dieselkone. Kaikki toimii täysin häiriöttä ja savuttamatta. Toinen venemoottoreista kävi merenpohjassakin, mutta niin vain pelaa. Volvojen kanssa suurin ongelma on varaosien törkeät hinnat. Toisaalta varaosakoneita on paljon liikkeellä. Eli kyllä ne voi makeavesijäähdytteisinä pelata maailman tappiin, kun vaihtaa öljyt ja suodattimet ajallaan eikä ajele koko ajan täysillä kierroksilla. Jos ajatellaan koneen kestoiäksi 8.000 tuntia ja purjeveneessä tulee kesässä 30 tuntia ajoa, niin siitä voi laskeskella, milloin se tulee loppuunajetuksi.
- Toyokogo
Ekströmilla kerrottiin trukista jossa oli Perkins M 4108 jolla oli pyörinyt 20 000 tuntia ja toimi moitteettomasti edelleen. Moottori hajosi kun joku jätti se ulos pakkaseen ja siinä ei ollut pakkasnesteitä. Whisper-merkkiset generaattorit pyörivät ilman suurempia moottoriongelmia myös 20 000 tuntia normihuolloilla. Moottorina taitaa olla jokin japanilainen paikallismoottori, Toyokogo tai Mitshubishi. Purjeveneessä suuremmaksi ongelmaksi muodostuu mieluummin liian vähäinen kuin liian runsas käyttö sekä syöpyminen. Kestävyyden kannalta syyshuolto makeavesihuuhteluineen sekä öljyn- ja suodattimienvaihtoineen on tärkeässä roolissa. Bossun 56-vuotias traktori on erinomainen esimerkki dieselmoottoreiden kestävyydestä kun huolloista ja pakkaskestävyydestä pidetään huolta.
Toyokogo kirjoitti:
Ekströmilla kerrottiin trukista jossa oli Perkins M 4108 jolla oli pyörinyt 20 000 tuntia ja toimi moitteettomasti edelleen. Moottori hajosi kun joku jätti se ulos pakkaseen ja siinä ei ollut pakkasnesteitä. Whisper-merkkiset generaattorit pyörivät ilman suurempia moottoriongelmia myös 20 000 tuntia normihuolloilla. Moottorina taitaa olla jokin japanilainen paikallismoottori, Toyokogo tai Mitshubishi. Purjeveneessä suuremmaksi ongelmaksi muodostuu mieluummin liian vähäinen kuin liian runsas käyttö sekä syöpyminen. Kestävyyden kannalta syyshuolto makeavesihuuhteluineen sekä öljyn- ja suodattimienvaihtoineen on tärkeässä roolissa. Bossun 56-vuotias traktori on erinomainen esimerkki dieselmoottoreiden kestävyydestä kun huolloista ja pakkaskestävyydestä pidetään huolta.
Niin, koneen seisominen ja syöpyminen tuhoaa ne ennemmin. Nykyiset moottorit ei kestä yhtä kauan, kun ne on kevyitä ja korkeakierroksisia autonmoottoreita, jotka ei kestä kovaa venekäyttöä bensakoneita kauempaa. Autoissa se ei ole ongelma, kun ne ei muutenkaan kestä yhtä kauan.
- aikaloppu
Kalastusveneessäni oli 6syl Ford ja tuntimittarissa 11000h ja vieläkin toimi, ikää koneella oli 30v. 4-tahti 50hv 10v vanhassa perämoottorissa oli 850h ja käytännössä kone oli loppu, hapettumia /syöpymiä huolloista huolimatta todella paljon. VP 6D koneissa ongelmia syöpymisten muodossa jo 500h kohdalla runsaasti, eli joka lähtöön löytyy ja jopa huolloista riippumatta.
Edellisessä purjeveneessä oli 20v vanha VP ja toimi täysin ongelmitta, nykyisessä on pari vuotta vanha Nanni ja sekin pelaa hienosti.
Itse en kuitenkaan laskisi kummoistakaan arvoa yli 20v. vanhalle koneelle jos olisin venettä ostamassa. - Realismia
30 vuotta vanha moottori on jo niin vanha, että sen aikana on tapahtunut paljon asioita, joista kaikki ei ole välttämättä hyviä. Se on joskus käynyt kuumana ja joskus öljy on ollut vanhaa ta vetistä.
Veneen hinta moottori irrotettuna on suurempi kuin sen kanssa.
Varmasti löytyy koneita, jotka ovat toimineet tuon ajan moitteettomasti ja toimivat edelleen. Niitä on kuitenkin niin vähän ettei kannata laskea sen varaan että juuri omalle kohdalle sattuu. Myyjä myy tietenkin parasta.- Toyokogo
Sen verran vielä kommenttina, että minulle on muodostunut sellainen mielikuva vanhemmista ruotsalaisista purjeveneistä, että niissä on harvoin vaihdettu moottoria vaikka ikää olisikin reilusti yli 30-vuotta.
Kyllä toimivasta vanhasta Volvosta pyydetään yleensä 500-1000 euroa. Varaosakoneestakin voi saada yli 500. Toisaalta vene, jota ei voi suoraan ottaa käyttöön on projekti ja niiden hinnat on alhaiset.
- Keltanokka_vesillä
Eli yhteenvetona voitaneen todeta, että jos haluaa koettaa onneaan, voi ostaa vanhamoottorisen veneen. Siitä ei vain pidä erehtyä maksamaan liikaa. Ja taskunpohjalla on sitten aina syytä olla muutama tonni moottoriremottia varten. Tulkitsinko oikein?
- Toyokogo
Sinulla on ihan oikeansuuntainen tiivistys. Yli 20 vuotiaalla meridieselillä ei nyt paljon rahallista arvoa ole vaikka kukkuisi moitteetta. Diesel on toimintaperiaatteeltaan erittäin toimintavarma kun ei toimiakseen tarvitse sähköä muuhun kuin käynnistyksen. Ja ihan pienet dieselit eivät edes käynnistyksen.
Koneremonttiin taloudellisesti varautuminen on järkevää. Tosin jos ja kun ongelmia ilmenee, ne usein ilmenevät kesälomilla ja usein myös monttöörit ovat kesälomilla. Lomailun estävät koneviat ovat kuitenkin melko harvinaisia. Useimmiten moottorin vaihdon tai haalauksen syynä on moottorin savutus,öljyn kulutus tai huono käynnistyminen. Katso ennen ostamista moottoriöljyä väri, värin pitää olla pikimusta. Sama perävetolaitteessa. Jos perävetolaitteessa on öljyn väri on yhtään maitoa muistuttava, silloin sielä on vettä joukossa ja edessä vähintään potkuriakselin stefojen vaihtaminen, mikä ei ole suuri työ, mutta vaatii veneen ylös noston. Merikytkimen öljyn pitää olla kirkasta ja siinä ei saa havaita metallipurua tai lastuja. Joissakin kytkimissä on öljypropussa magneetti joka kerää ja näin juoruaa vaihteistoöljyn seassa olevasta metallista. Ja merivesipumpun kunto pitää tarkastaa ja vaihtaa uusi siipipyörä. Kun diesel saa polttoainetta, voiteluöljyä ja jäähdytysvettä niin se käynnistyttyään toimii lähes ikuisesti! Näin on. Jos toisessa veneessä on uusi moottori, siihen on juuri tehty yli 5 tonnin investointi, jota ostaja voi joillain tuhansilla arvostaa. Yleensä veneen parannuksista ei saa omaansa myydessä takaisin.
- aikaloppu
Näin juuri, nyt on muutenkin tarjontaa runsaasti joten mielestäni on turha maksaa ylihintaa vielä vanhasta moottorista.
- että_näin
Pitäkää huolta wanhoista koneistanne. Juuri oli juttua, kuinka paljon pelastushommia aiheuttuu, kun tietokone sammuttaa moottorin. Ainoa keino saada takaisin tulille on huoltopääte :-(
- vanhakone
31 vuotta on nyt raakavesijäähdytteinen Yanmar 1Gm hyrissyt purjeveneessä. 1/3 osan ajastaan se on jäähtynyt Itämeren vedellä ja 2/3 osan ajastaan makealla vedellä.
Kaudessa tulee konetunteja n. 80h.
Ei merkkiäkään vielä väsymisestä.
Pakoputken mutkan ajattelin tarkistaa syksyllä.
Syyshuollossa glygolit sisään ja puhtaat öljyt filtteri.
Toisinaan mietityttää kauanko mylly kestää mutta saapi käydä elonsa loppuun ennen vaihtoa/peruskunnostusta.
En sanoisi vanhan koneen arvoa nollaksi.
Sisäkoneellisessa veneessä on kuitenkin moottorin peti jo valmiina. Tämä alentaa uuden sisäkoneen asentamisen hintaa reilusti.
Myös minulle kerrottiin totuutena ettei nämä koneet kestä kuin 20v kymmenen vuotta takaperin.- muutoksella
Tein samat 1GM10:lle, eli vaihdoin makeavesijäähdytykselle säästäkseni koneen ruosteelta. Alkuvuodet kone toimi merivesijäähdytettynä. Ajotunteja tulee korkeintaan muutamia kymmeniä vuodessa, joten käyttöiälle ei liene loppua näkyvissä. Pakoputken mutka tietty menee vaihtoon joskus.
- Skuuttikalle
Nykyisin purjeveneilijät ajavat moottorilla, suurimman osan ajasta, eli tunteja kyllä kertyy! todennäköisesti tuossakin koneessa on jo satoja, ellei tuhansia tunteja takana.
- Harvoin_tankkaava
1/10 -osa ajasta on 10%, mutta omalla kohdallani arvioisin että alle 5% tulee moottoriajoa. Tankissa on monta vuotta vanhaa löpöä.
- Kubotaman
Hyviä kokemuksia ja mielipiteitä. Itselläni oli aikoinaan käytössä vanha MD1-sarjan Volvo. Kokemukseni oli, että hyvin huollettuna ja makeavesijäähdytteisenä moottori voi kestää pursikäytössä vaikka kuinka pitkään.
Merivesijäähdytteisenä syöpyy ekaksi pakomutka ja sen jälkeen kansi. Jälkimmisiä ei saa enää uutena osana, joten pitää tyytyä käytettyyn.
Ruotsissa on iät ja ajat muutettu koneita makealle vedelle ja pidetty niistä myös hyvää huolta. Tuollaisella moottorilla voi olla vielä pitkä ikä edessä. Ikävä vain, että esim. V-P on hinnoitellut osat niin kalliiksi, että peruskorjaus harvoin kannattaa. Silloin voi olla viisas päätös hommata moderni marinoitu teollisuusdiesel. Itselläni hyvä kokemus esim. Kubotan myllystä. - Sailori5
Mitä enemmän sillä dieselillä ajetaan kesäisin,sitä parempi koneelle. Käytön puute se merikoneille on pahinta. (En tarkoita sitä että mennään purjeilla kartio keulassa purjehduksen kustannuksella.)Koneet seisoo pitkät talvet, joten puhtaat öljyt sisään ja; " Käyttäkää niitä koneita."
- Anonyymi
Lombardini 702 ajettu 3250h, huollettu neuroottisesti. Pikku osia vaihdettu varmuuden vuoksi.
Ei mitään ongelmia.
Ajattelin kokeilla saako tuolla 5000h täyteen, sitten siirryn soutuveneeseen.- Anonyymi
Käytä 2mikronin polttoaine suodatinta ja laadukasta öljysuodatinta mann hummel, donaldsson, fleeguard, sekä speksattua öljy lastua, niin hyvin ylität tuon 5000 tuntia.
Siksi 2 myyn polttoaine suodatin, että suuttimet ja pumppu ei kulu niin paljoa, esisuodstin tietysti eteen 10 mikronia.
- Anonyymi
Alaskassa ajavat kalastusveneissä matalavireisiä dieseleitä (john deeren tai kubotan lohkot 6-12 litraa) jopa lähemmäs 100000 tuntia, perushuollotkin (avataan) vain 20000 tunnin välein. Salaisuutena kestävä rakenne, jatkuva käyttö, asiallinen huolto ja öljynvaihdot.
- Anonyymi
Lombardiniissä nyt yli 3500h, pari kolme vuotta mennyt ilman yhtään ongelmaa.
Vaihtelen öljyjä 1.5l noin 30h välein, liekkö hyötyä.
Tuntuu kaukaiselta 5000h, mutta 1001 yötä on jo näköpiirissä, siinä kaitse oikean veneilijän raja menee.- Anonyymi
Myin juuri traktorin vuodelta -59. Siinä oli alkuperäinen kone ja meni lumihommiin. Kyllä noi kestää jollei hajoa.
- Anonyymi
Noita samoja ahtamattomia 2-3 sylinterisiä dieseleitä käytetään laadukkaissa agrekaateissa. Perusmoottori on usein Sibauran tai Mitsubishin valmistama. Tyypillisesti kestävät yli 20000h säännöllisellä huollolla ja kun käytetään säännöllisesti. Tyypillisesti kierrokset 1500 - 1900.
Venekäytössä yleensä hieman korkeammat kierrokset, jolloin max ikä jää lyhyemmäksi, mutta ongelma ei tavallisesti ole käyttötunnit sinänsä vaan epäedulliset käyttöolot (liiallinen tai liian vähäinen kuormitus) ja siitä johtuva männänrenkaiden jumittuminen => kuluminen => öljyn kulutus tai kosteus ja syöpyminen/ruostuminen ja siitä johtuvat ongelmat.
Huviveneilijä tuskin koskaan ajaa konetta loppuun tuntimäärän puolesta jos käyttää oikein, mutta vähäinen käyttö, kosteus ja aika kyllä ruostuttavat paikat (venttilit alkaa vuotaa jne). Kuitenkin moni makeavesijäähdytetty 30v kone voi vielä kestää vaikka kuinka kauan ja olla erittäin luotettava jos on valmis tarvittavat huollot ja mahdolliset korjauset tekemään. - Anonyymi
Kannattaa jättää se kone talveksi käyntiin niin kestää pidempään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2562733Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse872125Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121930Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841383- 671335
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181280TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161128Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901100Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43964- 71953