Mikä mylly Balladiin.

Samppars

Mikähän mahtaisi olla järkevintä hinta laatusuhteeltaan koneeksi, kun kyseessä olisi -75 albin ballad.
Koneen hankinta on kuitenkin iso osa tuon hintaluokan veneen kustannuksista, joten laittaa miettimään eri vaihtoehtoja. Onko olemassa esim peruskunnostettuja koneita, vai onko mylly selvintä vaihtaa kerralla uuteen.
No jos laittaa sitten uuden niin minkä laittaa. Onko olemassa joku kone uusista mikä menee heittämällä, ja taas joku mitä ei ainakaan kannata harkita. Alitehoinen mylly **tuttaa aina, oli kyseessä mikä laite tahansa.
Itselläni tilanne jossa olen kaverinkanssa hankkimassa yhteistä venettä ja mietitty tuota lahdentakaa hakua. Ruotsin veneissä näyttää vaan nuo koneet olevan enempi päivittämättömiä.
Toki täältä kotimaassakin on varteenotettavaa tarjontaa, mutta lahdentakaa haussa olevissa tulisi oma seikkailu mukana.

83

723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvähakuehto

      Jos halvimpia vaihtoehtoja katselet Ruotsista, niin koneet on alkuperäisiä. Kannattaa ehkä etsiä semmoisia joista on kone uusittu. Voi kuitenkin olla kokonaisedullisempi vaihtoehto.

      • Ruotsalaisista

        Ruotsissa on myös paljon alunperin raakavesijäähdytteisiä koneita jotka on muutettu makeavesijäähdytteisiksi, joten ne eivät ruostu. Itsekin asensin aikanaan nykyiseen Yanmariini ruotsalaisen Martecin makeavesisarjan, täällä Suomessa ne ovat kuitenkin melko harvinaisia, ikävä kyllä.


    • ppllkkoo

      Koneen uusinta maksaa helposti 5-7 theur. samoissa veneissä usein myös uusittavat purjeet yms. Kannattaa harkita yksilöä jossa kone on vaihdettu, tuoreella purjesetillä ja siten että muutakin kunnostusta olisi tehty, tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin itse tehtynä. Myyntivaiheessa ei uusimisista tarvitse maksaa kuin korkeintaan 1/3 osa uuden hinnasta.
      1000 h ajettu kone 2000eur, hyvä purjesetti 1500eur, lämmitin, jpk, elektroniikkaa 1000eur jne.jne.

      • Kfklflf

        Totta joka sana. Laittakaa 25 tonnia budjettia ja ostakaa valmiiksi varustettu. Veneen päivittäminen maksaa hunajaa. Jos päädytte päivittämään olisitte voineet aloittaa katselun esim. Bava 30 veneistä. Ihan saman hintaiseksi tulee se halvin raato valmiina.


    • Vaihtoon

      Jos päädyt koneen vaihtoon, niin itse katsoisin suosiolla uutta. Jos itse ei osaa vaihtaa, niin työn osuus on kuitenkin aika iso. Uusiessa menee helposti vaihtoon myös esim pakoputki ja potkuri, etenkin jos uusi kone on eri tehoinen.

      Uusista koneista varmasti kaikki ovat hyviä ja luotettavia. Enempi kannattaakatsoa miten eri huoltokohteet on sijoitettu moottorissa huoltoa varten Albiniin sijoitettaessa, myyjältä saamaasi palvelua ja tietysti hintaa.

    • NanniBeta

      Itse ostaisin kaksikymppisen Kubotan.

    • näitäsuosisin

      Yanmar tai Sole.

    • sw271

      BetaKubota Veneakselistosta.

      • Kdklf

        Volvon maahantuojalla on ollut pitkään edullinen kampanja menossa.


    • Myllymies2

      Kokonaishinta on myös ratkaiseva. Itselläni on yhyviä omia ja sijaiskokemuksia Kubotan myllyistä. Erityisesti kaksikymppistä ja kolmesylinteristä Betaa/Nannia on saanut edullisesti. Kone käy tasaisesti ja vaikuttaa laadukaalta. Hinnat ratkaisee kuitenkin asennus ja lisäkilkkeet. Akselin ja potkurin joutuu uusimaan. Hyvä on tsekata myös koko poltoainejärjestelmä.

    • Jos aiot joskus myydä veneesi, kannattaa valita kone, jonka arvo ei tipu nollaan 10 vuodessa. Käytettyjä hyviä koneita on kyllä kaupan, mutta enpä ole peruskunnostettuja pikkudieseleitä nähnyt. Ainahan voit ostaa samanlaisen toimivan varakoneen halvalla, jolloin riskisi pienenee. Sen vaihto on helppoa, kun ei tarvitse rihdata eikä muokata mitään.

    • uppotukki30ft

      miten mahtaa trafi suhtautua ylitehokkaaseen moottoriin. maksimi 13hv.

      • Puuttuukohan trafi myös ylisuureen purjealaan? Jos laittaa isomman ahvenselän, niin tuleeko laiton peli?


      • uppotukki30ft

        ei niitä kiinnosta purjeala. itselläni on 18hv volvo maistraatissa rekisteröity. trafin tiedoissa co2 päästöjä ei ole. mutta päästö ja teho kohdat ovat punaisella ja lukee että tiedot puuttuu tai virheelliset. siitä vaan ajattelin että mahtaako tehot maistraatille kelvata. päästöt pitäisi ainakin kaivaa 20v vanhaan moottoriin.


    • Jessöör

      Et taida saada rekisteröityä. Millaista dokumenttia tuosta maksimitehosta on. Onko selkeästi valmistajan ilmoittama lukema?
      Toisaalta 70-luvun puolitonnareihin on usein vaihdettu 20hv kone ilman ongelmia.

      • byrokratiauskomattomu

        En voi uskoa että edes Suomessa työllistetään ja vaivataan sillä että puidaan vanhan purjeveneen moottoriominaisuuksia.


    • Albinisti

      Omassani on Sole, jota en itse laittaisi. Kone on hyvä mutta huoltopisteet hankalasti saavutettavia edestä. Käy katsomassa Albin Ballad FB-ryhmää jossa on keskustelua aiheesta kuvin.

    • samppars

      Tuota moottorin tehoasiaa on kyllä vaikea niellä purjeveneitten osalta, mutta tuntuu kyllä että trafissa kaikki on mahdollista.
      Tuossa viikolla koetin selvitellä yhden paatin edellisiä omistajia niin ei trafille ainakaan näistä asioista ole mitään rekisteriä siirtynyt, eikä kyllä maistraatissakaan kovin kauas taaksepäin tunnu pääsevän.
      Balladeissahan on muutenkin nuo ensiasennus koneet kasvaneet vuosien myötä, joten ei luulisi olevan vaara että rakenteet eivät parikymppistä kestäisi kaippa ne suuremmat rasitukset kuitenkin tulee ulkoapäin purkkareissa.
      Albinistille kiitos tuosta fb vinkistä, täytyy tutustua paremminkin, mutta näin hätäisesti vilkaistuna vaikutti mielenkiintoiselta.
      Itse olen kyllä tuohon budjettiasiaan ruvennut suhtautumaan että teki tämän hankinnan niin taikka näin, niin oppirahat taitaa kuitenkin tulla maksettavaksi.

    • seppmartti

      Ajatukset ylisuuresta moottorista kannattaa unohtaa uppoamaveneessä. Nopeuden sijaan kasvaa vain kulutus, mitä käppyrää kannattaa katsoa. Vesilinjapituuden ja nopeuden kaavan tunnettu luku 2.43 voidaan väkisin nostaa >n.2.8 tyvenessä. Ulkomuistista kulutus runkonouden seudussa olisi luokkaa X3 verrattuna norrmaaliinmatkanopeuteenn. 60% käyntinopeudella.
      Nyrkkisääntö moottorin koolle 1kW /3.5m2 ja 3.0-3.5kW / tonni

      • tehoreservi

        Jos ajatuksesi perustui vain siihen, että "ylisuuri" moottori lisää pa kulutusta, asia ei ole noin yksioikoinen. Kulutus tietenkin riippuu siitä, miten paljon tehoa käytetään. Jos ajellaan "tavallista" matkanopeutta, ei ole juurikaan eroa kulutuksessa - tehokkaammalla koneella tarvitaan vähemmän "kaasua". Kone on liian pieni, jos matkanopeuden ylläpito vaatii maksimitehoa. On ihan hyvä, jos reservitehoa on vasta-aallokkoa tms tilannetta varten.
        Jos itse asentaisin Balladiin uuden koneen, valitsisin sellaisen, joka sopii vanhaan moottoripetiin ja akseliin (ja, että huoltokohteisiin pääsee käsiksi). Ei yhtään haittaa vaikka uusi kone olisi tehokkaampi kuin vanha. "Ylisuurta" konetta tuskin saa edes mahtumaan...


      • uppotukki30ft

        Näin se todellisuudessa on. Mutta trafissa asiasta päättää virkamies joka ei välttämättä ole koskaan ollut veneessä. ja valmistajan antama tehosuositus on ehdoton maksimi. järjen käyttö ei ole sallittua. toinen hyvä esimerkki on uisteluvene jossa tehosuositus 90hv niin siihen ei sen 90sen koneen kaveriksi saa laittaa 4heppasta koska yhteenlaskettu teho ylittyy. vaikka normaali järjellä varustettu ihminen ymmärtää että isommalla koneella täydelläkaasulla ajaessa vauhti ei kasva kun nykäisee sen pienemmän käyntiin. Mutta trafin virkamies järki sanoo toisin. samoin 18 hv ballad on trafin silmissä ylitehokas. tehtaalta sai 13hv ja jos on enemmän tehoa se on vaarallista.


      • pekkali

        Miten ajattelette Trafin selvittävän suurimman tehosuositksen esim 70 -luvun veneisiin joidenka valmistajat ovat menneet konkurssin 40 v sitten?
        Albin Balladissa käytettiin muuten jo Ruotsin tuotannossa Volvo Pentan MD7B moottoria joka on 17 hp. Tuotannon siirryttyä Tanskaan Balladissa käytettiin Volvo Penta 2002 moottoria teholtaan 18 hv.
        Eli ei se 18 hp tässä tapauksessa ole ylitehokas ja jokin toleranssi siihenkin varmasti tulkitaan.
        Mutta peruskysymys on että miten Trafi selvittää "suurimman tehosuosituksen" ilman sinistä kilpeä tai muuta virallista tietolähdettä. Netin keskustelupalstoja tai yksitysiä nettisivuja tuskin hyväksytään viralliseksi tietolähteeksi. Uudemmissa veneissä tehosuositukset on kirjattu paremmin Trafille ja edeltävälle Merenkulkulaitokselle, mutta vanhojen kanssa lienee pakko hyväksyä suuret toleranssit.


      • Finntrafi
        pekkali kirjoitti:

        Miten ajattelette Trafin selvittävän suurimman tehosuositksen esim 70 -luvun veneisiin joidenka valmistajat ovat menneet konkurssin 40 v sitten?
        Albin Balladissa käytettiin muuten jo Ruotsin tuotannossa Volvo Pentan MD7B moottoria joka on 17 hp. Tuotannon siirryttyä Tanskaan Balladissa käytettiin Volvo Penta 2002 moottoria teholtaan 18 hv.
        Eli ei se 18 hp tässä tapauksessa ole ylitehokas ja jokin toleranssi siihenkin varmasti tulkitaan.
        Mutta peruskysymys on että miten Trafi selvittää "suurimman tehosuosituksen" ilman sinistä kilpeä tai muuta virallista tietolähdettä. Netin keskustelupalstoja tai yksitysiä nettisivuja tuskin hyväksytään viralliseksi tietolähteeksi. Uudemmissa veneissä tehosuositukset on kirjattu paremmin Trafille ja edeltävälle Merenkulkulaitokselle, mutta vanhojen kanssa lienee pakko hyväksyä suuret toleranssit.

        Ei voi oikein turhempaa työtehtävää olla kuin Trafi purjeveneen moottorin parissa.


      • käytäntövaibyrokratia
        pekkali kirjoitti:

        Miten ajattelette Trafin selvittävän suurimman tehosuositksen esim 70 -luvun veneisiin joidenka valmistajat ovat menneet konkurssin 40 v sitten?
        Albin Balladissa käytettiin muuten jo Ruotsin tuotannossa Volvo Pentan MD7B moottoria joka on 17 hp. Tuotannon siirryttyä Tanskaan Balladissa käytettiin Volvo Penta 2002 moottoria teholtaan 18 hv.
        Eli ei se 18 hp tässä tapauksessa ole ylitehokas ja jokin toleranssi siihenkin varmasti tulkitaan.
        Mutta peruskysymys on että miten Trafi selvittää "suurimman tehosuosituksen" ilman sinistä kilpeä tai muuta virallista tietolähdettä. Netin keskustelupalstoja tai yksitysiä nettisivuja tuskin hyväksytään viralliseksi tietolähteeksi. Uudemmissa veneissä tehosuositukset on kirjattu paremmin Trafille ja edeltävälle Merenkulkulaitokselle, mutta vanhojen kanssa lienee pakko hyväksyä suuret toleranssit.

        Onko ainoatakaan ennakkotapausta siitä, että Trafi olisi puuttunut purjeveneen moottorin "ylisuuruuteen"? Moneen vanhaan veneeseen on vaihdettu moottori, joka yleensä on tehokkaampi (ja jopa pienikokoisempi) kuin alkuperäinen.
        Vanhoissa purjeveneissä ei ole mitään valmistajan kilpeä maksimitehosta eikä muutakaan dokumenttia "suurimmasta sallitusta konetehosta".

        Omassa 70-luvun alussa valmistetussa puolitonnarisa oli alunperin 7 hv kaksitahtinen bensakone (Vire). Ei Trafi ole huomauttanut, vaikka siinä nyt on yli kaksi kertaa tehokkaampi dieselkone. Ensimmäisessä, 40-luvulla valmistetussa 9-metrisessä ja 3,6 tn painoisessa matkapurressani oli 1-sylinterin 5 hv Albin-bensakone. Mikä mahtaisi olla Trafin käsitys sen on moottorin vaihdosta tehokkaampaan? Onko olemassa julkista tietoa purjeveneiden salituista konetehoista?

        Entä rekisteritietoihin ilmoitettava suurin nopeus? Purjeveneellä se varmaankin tarkoittaa hetkellistä nopeutta spinnusurffissa ??

        Olisiko niin, että rekisteripakon moottoritehoasiat ja suurimmat nopeudet koskevat sarjavalmisteisia moottoriveneitä?


    • suominousuun

      Ja näitähän on Suomi puolillaan....

    • Myllymies2

      Ottamatta kantaa Trafin reaktioihin, niin pidän parikymppistä myllyä sopivimpana Balladin kokoiseen purteen. Itselläni on 30-jalkainen puolitonnari ja 20 hp toimii hyvin. Normaalissa matka-ajossa voi ajaa noin 60% tehoilla, joka merkitsee Kubotassa noin 2.200 kierrosta. Melut ja kulutus pysyvät kohtuullisina. Tarvittaessa on voimaa hankalampiinki9n olosuhteisiin.

      • Jfkkf

        Diesel toimii vuodesta toiseen parhaiten kun matka-ajossa kierrokset ovat 85 % huippukierroksista. Kannattaa välillä ryntäyttää konetta max kierroksilla jos puksuttelee muuten matalilla. Diesel nauttii korkeista kierroksista. Pahinta on akkujen lataaminen tyhjäkäynnillä.


      • MitaanTietamaton

        85% kierrokset tarkoittaa nykyisissä pikkudieseleissä (3600rpm huipputeho) 3060rpm pyöritystä matkatessa. Paras vääntö osuus johonkin 2400 rpm haarukkaan. Huudattaako kukaan uppoumaveneessä dieseliään yli 3000 rpm?

        Toki pitkällä tyhjäkäynnillä osa polttoaineesta saattaa jäädä palamatta ja muodostaa karstaa männänrenkaisiin, mutta mikähän on tekninen syy korkeiden kierrosten käyttöön, mitä useat tahot maahantuojia myöten tuntuvat suosittelevan?

        Perstuntumalta kierrokset kuitenkin asettuu melkoisesti alemmaksi.


      • pekkali

        Tässä sotketaan asioita.
        Moottorivalmistajien suositus ei missään tapauksessa ole ryntäyttää moottori aika ajoin, vaan ajaa moottoria suuremmilla kierroksilla ja siten useimmiten myös suuremmalla kuormalla.
        Syy suurempaan kuormaan on se että saadaan sylinterien lämpötilat korkeammalle ja lähinnä männänrengasurista mahdolliset öljy, noki, yms palamisjäämät poltettua pois. Jos männänrengasurat "pikeentyvät°" ja männänrenkaat eivät pääse liikkumaan vapaasti, on vaarana että ne kiillottavat sylinterit jatkuvassa pienellä kuormalla ajossa. Kiillottuminen lisää ohipuhallusta kampikammioon, savutusta (yleensä sinistä) ja siten öljynkulutuskin lisääntyy.
        Korkeimmat lämpötilat ovat kylläkin väännon huipun kohdalla, mutta kun kuormana on potkuri, niin niillä kierroksilla ei potkuri vielä kuormita mootoria paljoakaan, edes hinaamalla laituria.
        Dieselmoottori suunnitellaan tekemään töitä, joten annetaan sille muutaman tunin välein tekemistä.


      • Kuboman

        Tästä aiheesta olisi hyvä saada lisätietoa. Onko todella niin, että esim. suurimman momentin kierroksilla ajaminen olisi pidemmän päälle moottorille haitallista? Pitääkö dieseliä välillä huudattaa, että puhdistavat lämmöt nousevat?


      • onko4000hliianvähän
        Kuboman kirjoitti:

        Tästä aiheesta olisi hyvä saada lisätietoa. Onko todella niin, että esim. suurimman momentin kierroksilla ajaminen olisi pidemmän päälle moottorille haitallista? Pitääkö dieseliä välillä huudattaa, että puhdistavat lämmöt nousevat?

        Hyvä kysymys! Omalla veneelläni ajan lähes aina suurimman vääntömomentin kierroksilla (1700 rpm), jolloin se kulkee taloudellisesti ja mukavasti. Moottorin maksimi on 3000rpm, mutta nykyisellä potkurilla kone ottaa täyskaasulla 2900rpm. Täyskaasulla (tai lähes) olen ajanut erittäin harvoin ja silloinkin eneintään vain n. 30 min (esim. vuorovesialueella satamaan tulo vastavirrassa ja -tuulessa tai irtipääseminen pohjakosketuksesta). Koneen tuntimittariin on kertynyt vähän yli 4000 hrs eikä kone savuta, ei syö öljyä eikä ole tähän mennessä vaatinut mitään korjauksia. En tiedä onko tuo tuntimäärä vielä riittävä johtopäätösten vetämiseen. Mikä on dieselmoottorille "pitemmän päälle"?


      • Kuboman

        Tuo kuulostaa järkevältä ja noin useimmat taitavat moottoreitaan käyttää. En myöskään usko, että dieselit eroavat tässä suhteessa olennaisesti bensakoneista. En ole myöskään kuullut, että autojen dieselkoneille olisi välttämätöntä ajaa välillä täysillä tehoilla, vaikka ne toimivat venemoottoreihin verrattuna huomattavasti pienemmillä tehoasetuksilla.

        Kuvittelen, että moottorin keston ja männänrenjaiden toimivuuden kannalta tärkeintä on hyvä voitelu, oikea ruiskutus, toimiva termostaatti ja sopiva potkurin nousu. Moottorin lopulliseen käyttöikään vaikuttaa varmasti kesäajon rinnalla yhtä paljon asiallinen talvikonservointi.


      • kattilak
        Kuboman kirjoitti:

        Tästä aiheesta olisi hyvä saada lisätietoa. Onko todella niin, että esim. suurimman momentin kierroksilla ajaminen olisi pidemmän päälle moottorille haitallista? Pitääkö dieseliä välillä huudattaa, että puhdistavat lämmöt nousevat?

        Raakavesijäähdytteiset moottorit käyvät kymmeniä asteita kylmempinä kuin makeavesijäähdytteiset, joten et saa "puhdistavia lämpöjä" lämpöjä ylös ja hälytinkin menis päälle mikäli lämpö nousisi makeavesikoneen normaalilämpöihin.


      • pekkali
        Kuboman kirjoitti:

        Tästä aiheesta olisi hyvä saada lisätietoa. Onko todella niin, että esim. suurimman momentin kierroksilla ajaminen olisi pidemmän päälle moottorille haitallista? Pitääkö dieseliä välillä huudattaa, että puhdistavat lämmöt nousevat?

        Onko jossain sanottu että suurimman momentin nopeudella ajaminen on haitallista?
        Täytyisi ymmärtää että pelkästä kierrosluvusta puhuminen ei riitä. Täytyy huomioida että moottori myös kuormittuu aika ajoin.
        Jos momentin huipun kohdan kierroksilla moottori kuormituu, kaikki on OK.


      • pekkali
        Kuboman kirjoitti:

        Tuo kuulostaa järkevältä ja noin useimmat taitavat moottoreitaan käyttää. En myöskään usko, että dieselit eroavat tässä suhteessa olennaisesti bensakoneista. En ole myöskään kuullut, että autojen dieselkoneille olisi välttämätöntä ajaa välillä täysillä tehoilla, vaikka ne toimivat venemoottoreihin verrattuna huomattavasti pienemmillä tehoasetuksilla.

        Kuvittelen, että moottorin keston ja männänrenjaiden toimivuuden kannalta tärkeintä on hyvä voitelu, oikea ruiskutus, toimiva termostaatti ja sopiva potkurin nousu. Moottorin lopulliseen käyttöikään vaikuttaa varmasti kesäajon rinnalla yhtä paljon asiallinen talvikonservointi.

        Autolla suoritetaan vähän väliä liikkeellelähtöjä, kiihdytyksiä, vastaan tulee ylämäkiä jne. Kuormitusta moottorille tulee väkisinkin vähän väliä.
        Tehoasetuksilla on aika vähän tekoa asian kanssa.


      • pekkali
        kattilak kirjoitti:

        Raakavesijäähdytteiset moottorit käyvät kymmeniä asteita kylmempinä kuin makeavesijäähdytteiset, joten et saa "puhdistavia lämpöjä" lämpöjä ylös ja hälytinkin menis päälle mikäli lämpö nousisi makeavesikoneen normaalilämpöihin.

        Sekoitat kaksi eri asiaa: Moottorin jäähdytysjärjestelmän lämpötilan ja sylinterin palolämpötilan. Nyt puhuttiin palotapahtumassa vapautuvasta lämmöstä sylinterissä, männän päällä.
        Raakavesijäähdytteisissä pidetään jäähdytysjärjestelmän lämmöt alhaalla jotta korroosio olisi hitaampaa, mutta jäähdytysjärjestelmän lämpö vaikuttaa vain vähän palolämpötilaan.


      • Kuboman

        Tässä keskusteussa käsite "kuormittuminen" näyttää olevan keskeinen. Itse en ole oikein ymmärtänyt, mitä dieselille tarpeellisella kuormittamisella/ryntäyttämisellä oikein tarkoitetaan. Venemoottorissahan kuormitus on koko ajan päällä. Autoon verrattuna voitasiin ajatella, että tilanne on sama kuin jos ajettaisiin jatkuvasti tasaisesti nousevaa ylämäkeä. Tarkoittaako tuo kuormittaminen kuitenkin lähinnä tehon vaihteluita?


      • MitaanTietamaton

        Kubotan perusdieseliä käytetään mm. puutarhatraktoreissa. Niitä ei juurikaan kuormiteta tai käytetä yli 2400 rpm. Puutarhapiireissä kuulee niistä käytettävän ikiliikkujan nimeä. Voi niissä olla erilaiset männänrenkaat, mene ja tiedä.


      • pekkali
        Kuboman kirjoitti:

        Tässä keskusteussa käsite "kuormittuminen" näyttää olevan keskeinen. Itse en ole oikein ymmärtänyt, mitä dieselille tarpeellisella kuormittamisella/ryntäyttämisellä oikein tarkoitetaan. Venemoottorissahan kuormitus on koko ajan päällä. Autoon verrattuna voitasiin ajatella, että tilanne on sama kuin jos ajettaisiin jatkuvasti tasaisesti nousevaa ylämäkeä. Tarkoittaako tuo kuormittaminen kuitenkin lähinnä tehon vaihteluita?

        Kuormittuminen on kyllä koko ajan päällä, mutta kiinteälapainen potkuri on sen verran ihmeellinen kapine, että se ei pysty kaikilla kierrosluvuilla siirtämään kaikkea moottorista tulevaa tehoa työntäväksi voimaksi. Kun potkuri mitoitetaan toimimaan optimaalisesti täyden tehon kierrosluvulla (rated speed), niin osakierroksilla hyötysuhde putoaa melko radikaalisti.
        Alla olevissa linkeissä esimerkki.
        Maximum power curve on kuinka paljon moottori kykenee antamaan tehoa kullakin kierrosluvulla.
        Prop demand curve näyttää kuinka paljon potkuri kykenee siirtämään tehoa eteenpäin vieväksi voimaksi.
        Esim väännön huipun kohdalla moottorin kuormitusprosentti on noin 30% kun potkuri ei kykene parempaan.
        Säätölapapotkurilla voidaan kombinaattorimoodissa kuormittaa moottoria optimaalisesti osakierroksillakin. Lapakulmaa lisätään osakierroksilla ja ajetaan polttoainetaloudellisinta kuormaa kullakin kierrosluvulla.

        Linkit:
        http://pe-li.fi/misc/Performance_1.jpg
        http://pe-li.fi/misc/Performance_2.jpg

        Polttoainetalouden kannalta taulukosta ei kannata lukea kuin maksimikuormaa, koska osakuormalla tilanne on aivan toinen. Osakuormien polttoainetaloudellisuuden arviointiin tarvitaan ns simpukkakäyrä josta ilmenee kullakin osakierroksella ajattaessa käytetyn osakuorman suhteen polttoaineen ominaiskulutus.
        Esimerkki yksinkertaisesta simpukkakäyrästä:
        http://pe-li.fi/misc/Simpukkakäyrä.jpg

        Yhteenvetona voisi olla että momentin huipun kohdalla n 30% kuormalla ominaiskulutus per käytetty kilowatti ei ole välttämättä kaikkein kustannustehokkain vaikka litrakulutus tuntuukin pieneltä. Veneen ominaisuudet ratkaisevat mikä loppujen lopuksi on kustannustehokkain kierrosnopeus jos lasketaan kustannukset per kuljettu mpk.


      • Kuboman

        Mielenkiintoista taustatietoa. Näissä käyrissä huomion kohteena on kuitenkin lähinnä polttoainetalous. On aivan totta, että kiinteänousuinen potkuri on mitoitettu tietyille optimikierroksille/nopeuksille, jolloin taloudellisuus on myös kohdallaan. Tämän keskustelun oletuksena voidaan myös pitää, että potkurin nousu sikäli myös kohdallaan, että moottori ottaa potkurin kanssa täyden tehon kierrokset.

        Varsinainen kysymys liittyi kuitenkin vajaatehoilla ajamiseen ja sen vaikutuksen moottorin epänormaaliin kulumiseen eli lähinnä männänrenkaiden pikeentymisen. Käytännön kyysmyksen voisi muotoilla niin, että onko esim. Kubotan pikkudieseillä haitallista ajaa jatkuvasti vaikkapa 60% tehoilla.

        Analogiana voisi ajatella lentokoneen moottori/potkuriyhdistelmää. Kiinteälapainen potkuri on mitoitettu matkakierroksia varten ja tyypillisesti noususa käytetään maksimitehoja ja matkalla n. 65 % tehoja. Säätö- eli vakiokierropotkurilla varustettu kone on eri asia. Potkurin säätövivulla säädetään ainoastaan potkurin kierroksia ja tehonsäätö (ahtopaine) vaikuttaa potkurin lapakulmiin. Tällöin on tärkeää, ettei pienillä nopeuksilla ajeta "liian suurella" vaihteella eli pienillä potkurikierroksilla ja suurilla tehoilla.

        Eli vielä kertauksena. Onko kiinteällä potkurilla varustetussa veneessä haittaa dieselmoottorille, jos sillä ajetaan nimellistehoa selvästi pienemmällä tehoasetuksella?


      • Joakim1
        pekkali kirjoitti:

        Kuormittuminen on kyllä koko ajan päällä, mutta kiinteälapainen potkuri on sen verran ihmeellinen kapine, että se ei pysty kaikilla kierrosluvuilla siirtämään kaikkea moottorista tulevaa tehoa työntäväksi voimaksi. Kun potkuri mitoitetaan toimimaan optimaalisesti täyden tehon kierrosluvulla (rated speed), niin osakierroksilla hyötysuhde putoaa melko radikaalisti.
        Alla olevissa linkeissä esimerkki.
        Maximum power curve on kuinka paljon moottori kykenee antamaan tehoa kullakin kierrosluvulla.
        Prop demand curve näyttää kuinka paljon potkuri kykenee siirtämään tehoa eteenpäin vieväksi voimaksi.
        Esim väännön huipun kohdalla moottorin kuormitusprosentti on noin 30% kun potkuri ei kykene parempaan.
        Säätölapapotkurilla voidaan kombinaattorimoodissa kuormittaa moottoria optimaalisesti osakierroksillakin. Lapakulmaa lisätään osakierroksilla ja ajetaan polttoainetaloudellisinta kuormaa kullakin kierrosluvulla.

        Linkit:
        http://pe-li.fi/misc/Performance_1.jpg
        http://pe-li.fi/misc/Performance_2.jpg

        Polttoainetalouden kannalta taulukosta ei kannata lukea kuin maksimikuormaa, koska osakuormalla tilanne on aivan toinen. Osakuormien polttoainetaloudellisuuden arviointiin tarvitaan ns simpukkakäyrä josta ilmenee kullakin osakierroksella ajattaessa käytetyn osakuorman suhteen polttoaineen ominaiskulutus.
        Esimerkki yksinkertaisesta simpukkakäyrästä:
        http://pe-li.fi/misc/Simpukkakäyrä.jpg

        Yhteenvetona voisi olla että momentin huipun kohdalla n 30% kuormalla ominaiskulutus per käytetty kilowatti ei ole välttämättä kaikkein kustannustehokkain vaikka litrakulutus tuntuukin pieneltä. Veneen ominaisuudet ratkaisevat mikä loppujen lopuksi on kustannustehokkain kierrosnopeus jos lasketaan kustannukset per kuljettu mpk.

        Ei se potkurin hyötysuhde tipu osakierroksilla ellet sitten tarkoita hyötysuhteella jotain aivan muuta kuin yleensä. Säätölapapotkurista (tai vaihteistosta) saatava hyöty on varsin pieni, siksi niitä ei ole veneissä.

        Otetaanpa esittämästäsi käyrästöstä tyypillinen purjeveneen tapaus. Järkevä matkanopeus on tyypillisesti 30-50% koneen maksimitehosta ellei kone ole teholtaan varsin niukka. Siis Balladin tapauksessa järkevä nopeus saavutetaan jolloin n. 5 hv moottoriteholla ja tuollaisissa on 10-20 hv moottori.

        Nyt siis tuosta 47 kW moottorista kaivataan matka-ajossa n. 20 kW, joka saavutetaan potkurikäyrän mukaan hiukan alle 2000 rpm kierrosluvulla. Moottorin ominaiskulutus on vielä hyvä, hiukan yli 230 g/kWh. Sama 20 kW saataisiin jo 1000 rpm:n kohdalla, jos jotenkin moottorille saataisiin 100% kuormitus tuolla kierrosluvulla. Ominaiskulutus olisi kuitenkin suurempi, n. 250 g/kWh ja moottori tuskin pitäisi noin suuresta kuormasta noin matalilla kierroksilla. Eikä sellaista saisi säätölapapotkurilla aikaankaan, vaihteistolla toki.

        Jostain noiden kahden välistä varmasti löytyy hiukan parempi ominaiskulutus, mutta tuskin alle 200 g/kWh. Sitten se säätölapapotkurin hyötysuhde on huonompi kuin kiinteälapaisen ja huononee mitä kauempana ollaan perustilanteesta, koska potkurin nousu muuttuu enemmän kärjessä kuin tyvessä lapaa kierrettäessä. Toisin sanoen tuosta 15% polttoainesäästöstäkin suuri osa jää saavuttamatta.

        Vasta 10 kW tehontarpeen paikkeilla ko. moottorilla alkaa ominaiskulutus nousta merkittävän suureksi. Tällöin ei oikein mitään ole tehtävissä, sillä kuormitus on pieni jo 1000 rpm:llä. Moottori on yksinkertaisesti ylisuuri, jos on tarve käyttää vain 10 kW.

        Purjeveneellä ja uppoumarunkoisilla yleensäkin taloudellisin nopeus on mahdollisimman hiljainen nopeus, koska vastus laskee hyvin voimakkaasti nopeutta alennettaessa. Mikään moottorin hyötysuhteen heikkeneminen ei ole niin suurta, että tämä trendi kumoutuisi.

        Onko olemassa käytännön esimerkkejä moottoreiden ennenaikaisista viottumisista alikuormituksen takia? Suomessa on hyvin paljon 70- ja 80-luvun koneita edelleen käytössä purjeveneissä. Suuri osa näistä ajaa aina pienellä kuormituksella ja yllättävän useat eivät ole koskaan edes kokeilleet täyttä kaasua. Silti nuo koneet kärsivät lähinnä ruosteesta. Vanhimmat koneet olivat toki pieniä, jolloin kuormitusta on aika reilusti matkanopeudellakin. 80-luvun puolivälin jälkeen alkoi olla isommat koneet jo tavallisia. Balladiin näyttää 17 hv kone tulleen jo -78: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=26

        Itselläni on ollut lähes Balladin painoisessa veneessä 10 hv kone ja nykyisessä lähes 6 tonnin reilusti Balladia kookkaammassa on 18 hv kone. Kumpikaan ei ole ollut Itämerellä alkuunkaan alitehoinen.


      • pekkali
        Kuboman kirjoitti:

        Mielenkiintoista taustatietoa. Näissä käyrissä huomion kohteena on kuitenkin lähinnä polttoainetalous. On aivan totta, että kiinteänousuinen potkuri on mitoitettu tietyille optimikierroksille/nopeuksille, jolloin taloudellisuus on myös kohdallaan. Tämän keskustelun oletuksena voidaan myös pitää, että potkurin nousu sikäli myös kohdallaan, että moottori ottaa potkurin kanssa täyden tehon kierrokset.

        Varsinainen kysymys liittyi kuitenkin vajaatehoilla ajamiseen ja sen vaikutuksen moottorin epänormaaliin kulumiseen eli lähinnä männänrenkaiden pikeentymisen. Käytännön kyysmyksen voisi muotoilla niin, että onko esim. Kubotan pikkudieseillä haitallista ajaa jatkuvasti vaikkapa 60% tehoilla.

        Analogiana voisi ajatella lentokoneen moottori/potkuriyhdistelmää. Kiinteälapainen potkuri on mitoitettu matkakierroksia varten ja tyypillisesti noususa käytetään maksimitehoja ja matkalla n. 65 % tehoja. Säätö- eli vakiokierropotkurilla varustettu kone on eri asia. Potkurin säätövivulla säädetään ainoastaan potkurin kierroksia ja tehonsäätö (ahtopaine) vaikuttaa potkurin lapakulmiin. Tällöin on tärkeää, ettei pienillä nopeuksilla ajeta "liian suurella" vaihteella eli pienillä potkurikierroksilla ja suurilla tehoilla.

        Eli vielä kertauksena. Onko kiinteällä potkurilla varustetussa veneessä haittaa dieselmoottorille, jos sillä ajetaan nimellistehoa selvästi pienemmällä tehoasetuksella?

        60% teholla ajaminen ei ole tässä ketjussa keskusteltua pienellä kuormalla ajoa. 60% on pienelle meridieselille jotakuinkin optimi kuormitus.
        Pieneksi kuormaksi voi sanoa keskikuormaa joka jää alle 40%:n.


      • pekkali
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei se potkurin hyötysuhde tipu osakierroksilla ellet sitten tarkoita hyötysuhteella jotain aivan muuta kuin yleensä. Säätölapapotkurista (tai vaihteistosta) saatava hyöty on varsin pieni, siksi niitä ei ole veneissä.

        Otetaanpa esittämästäsi käyrästöstä tyypillinen purjeveneen tapaus. Järkevä matkanopeus on tyypillisesti 30-50% koneen maksimitehosta ellei kone ole teholtaan varsin niukka. Siis Balladin tapauksessa järkevä nopeus saavutetaan jolloin n. 5 hv moottoriteholla ja tuollaisissa on 10-20 hv moottori.

        Nyt siis tuosta 47 kW moottorista kaivataan matka-ajossa n. 20 kW, joka saavutetaan potkurikäyrän mukaan hiukan alle 2000 rpm kierrosluvulla. Moottorin ominaiskulutus on vielä hyvä, hiukan yli 230 g/kWh. Sama 20 kW saataisiin jo 1000 rpm:n kohdalla, jos jotenkin moottorille saataisiin 100% kuormitus tuolla kierrosluvulla. Ominaiskulutus olisi kuitenkin suurempi, n. 250 g/kWh ja moottori tuskin pitäisi noin suuresta kuormasta noin matalilla kierroksilla. Eikä sellaista saisi säätölapapotkurilla aikaankaan, vaihteistolla toki.

        Jostain noiden kahden välistä varmasti löytyy hiukan parempi ominaiskulutus, mutta tuskin alle 200 g/kWh. Sitten se säätölapapotkurin hyötysuhde on huonompi kuin kiinteälapaisen ja huononee mitä kauempana ollaan perustilanteesta, koska potkurin nousu muuttuu enemmän kärjessä kuin tyvessä lapaa kierrettäessä. Toisin sanoen tuosta 15% polttoainesäästöstäkin suuri osa jää saavuttamatta.

        Vasta 10 kW tehontarpeen paikkeilla ko. moottorilla alkaa ominaiskulutus nousta merkittävän suureksi. Tällöin ei oikein mitään ole tehtävissä, sillä kuormitus on pieni jo 1000 rpm:llä. Moottori on yksinkertaisesti ylisuuri, jos on tarve käyttää vain 10 kW.

        Purjeveneellä ja uppoumarunkoisilla yleensäkin taloudellisin nopeus on mahdollisimman hiljainen nopeus, koska vastus laskee hyvin voimakkaasti nopeutta alennettaessa. Mikään moottorin hyötysuhteen heikkeneminen ei ole niin suurta, että tämä trendi kumoutuisi.

        Onko olemassa käytännön esimerkkejä moottoreiden ennenaikaisista viottumisista alikuormituksen takia? Suomessa on hyvin paljon 70- ja 80-luvun koneita edelleen käytössä purjeveneissä. Suuri osa näistä ajaa aina pienellä kuormituksella ja yllättävän useat eivät ole koskaan edes kokeilleet täyttä kaasua. Silti nuo koneet kärsivät lähinnä ruosteesta. Vanhimmat koneet olivat toki pieniä, jolloin kuormitusta on aika reilusti matkanopeudellakin. 80-luvun puolivälin jälkeen alkoi olla isommat koneet jo tavallisia. Balladiin näyttää 17 hv kone tulleen jo -78: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=26

        Itselläni on ollut lähes Balladin painoisessa veneessä 10 hv kone ja nykyisessä lähes 6 tonnin reilusti Balladia kookkaammassa on 18 hv kone. Kumpikaan ei ole ollut Itämerellä alkuunkaan alitehoinen.

        En tarkoittanutkaan kirjoituksessani että säätölapapotkuri olisi pienissä veneissä järkevä ratkaisu. Navan koko suhteessa potkurin halkaisijaan on vain liian suuri. Suuremmissa veneissä, yacht koossa, sen sijaan säätölapapotkurit tekevät taas tulemistaan myös nopeissa aluksissa.
        Pitää paikansa että esim Balladin liikuttamiseen vaaditaan vain tuo n 5hp, mutta unohdat tuolloin merenkäynnin, tuulen ja mahdollisen virran vastuksen. Ballad 5hp koneella vastatuuleen ja vähän aallokkoa, niin nopeus putoaa epäkäytännöllisen alhaiseksi. Varsinkin kun osa tuosta ruhtinaallisesta 5hp tehosta häviää voimansiirtoon ja laturiin.
        Kun katselit ominaiskulutuksia matka-ajossa, menit juuri tuohon lankaan josta postauksessani varoitin. Ominaiskulutus 230 g/kWh on tuolla kierrosluvulla 100% kuormalla, mutta jos katsot Ivecon simpukkakäyrää jonka laitoin malliksi, niin siinä moottorissa samalla ajattelutavalla 1800rpm 100% kuormalla ominaiskulutus on n 220 g/kWh mutta 30% osakuormalla ominaiskulutus onkin n 260 g/kWh.
        Itselläni on esimerkki pienellä kuormalla ajetusta moottorista. Vastaava vene kuin Ballad, 17hp moottori Volvo Penta MD7B, edellinen omistaja purjehtinut paljon avomerikisoja, käyttänyt moottoria lähinnä akkujen lataukseen ja laiturimanöövereihin. Ilmansuodattimessa (suljettu kampikammion huohotus) oli öljytervaa niin paljon että hyvä kun ilma pääsi kulkemaan. Liotin ja pesin ilmansuodattimen ja koko huohotuslinjan. Pakoputkesta tuli öljyläikkä meren pintaan käynnistettäessä ja pienellä nopeudella ajettaessa sinistä savua pakoputkesta. Ostin veneen Ruotsista ja ajoin keväällä sen Suomeen moottorilla kun koko matkalle osui tyyni keli tai hyvin hiljainen myötätuuli. Matkakierroksina pidin koko tuon reilut 40h mitä matkaan meni 2500 rpm (3000rpm max) ja kas kummaa: Ei tietoakaan sinisestä savusta tai öljystä meren pinnalla reissun jälkeen.
        Räikeimpänä esimerkkinä pienellä kuormalla käytöstä elävässä elämässä ovat monet nosturit ja nostolava-autot. Moottori jolkottaa päivästä toiseen tyhjäkäyntiä ja liikenteessä ajaessaan vetävät sinistä savupilveä perässän.
        Etelässä ongelmaksi on tullut että kun veneisiin asennetaan nykyään ilmastointi, niin mm viranomaiskäytössä päivystäessään veneessä moottori(t) käyvät koko ajan ilmastointia pyörittämässä ja jo parin sadan tunnin kuluttua tulee reklamaatioita että pakosarjojen liitoksista valuu "slubberia", pien näköistä mönjää joka on palamatonta öljyjäämää.


      • Joakim1
        pekkali kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan kirjoituksessani että säätölapapotkuri olisi pienissä veneissä järkevä ratkaisu. Navan koko suhteessa potkurin halkaisijaan on vain liian suuri. Suuremmissa veneissä, yacht koossa, sen sijaan säätölapapotkurit tekevät taas tulemistaan myös nopeissa aluksissa.
        Pitää paikansa että esim Balladin liikuttamiseen vaaditaan vain tuo n 5hp, mutta unohdat tuolloin merenkäynnin, tuulen ja mahdollisen virran vastuksen. Ballad 5hp koneella vastatuuleen ja vähän aallokkoa, niin nopeus putoaa epäkäytännöllisen alhaiseksi. Varsinkin kun osa tuosta ruhtinaallisesta 5hp tehosta häviää voimansiirtoon ja laturiin.
        Kun katselit ominaiskulutuksia matka-ajossa, menit juuri tuohon lankaan josta postauksessani varoitin. Ominaiskulutus 230 g/kWh on tuolla kierrosluvulla 100% kuormalla, mutta jos katsot Ivecon simpukkakäyrää jonka laitoin malliksi, niin siinä moottorissa samalla ajattelutavalla 1800rpm 100% kuormalla ominaiskulutus on n 220 g/kWh mutta 30% osakuormalla ominaiskulutus onkin n 260 g/kWh.
        Itselläni on esimerkki pienellä kuormalla ajetusta moottorista. Vastaava vene kuin Ballad, 17hp moottori Volvo Penta MD7B, edellinen omistaja purjehtinut paljon avomerikisoja, käyttänyt moottoria lähinnä akkujen lataukseen ja laiturimanöövereihin. Ilmansuodattimessa (suljettu kampikammion huohotus) oli öljytervaa niin paljon että hyvä kun ilma pääsi kulkemaan. Liotin ja pesin ilmansuodattimen ja koko huohotuslinjan. Pakoputkesta tuli öljyläikkä meren pintaan käynnistettäessä ja pienellä nopeudella ajettaessa sinistä savua pakoputkesta. Ostin veneen Ruotsista ja ajoin keväällä sen Suomeen moottorilla kun koko matkalle osui tyyni keli tai hyvin hiljainen myötätuuli. Matkakierroksina pidin koko tuon reilut 40h mitä matkaan meni 2500 rpm (3000rpm max) ja kas kummaa: Ei tietoakaan sinisestä savusta tai öljystä meren pinnalla reissun jälkeen.
        Räikeimpänä esimerkkinä pienellä kuormalla käytöstä elävässä elämässä ovat monet nosturit ja nostolava-autot. Moottori jolkottaa päivästä toiseen tyhjäkäyntiä ja liikenteessä ajaessaan vetävät sinistä savupilveä perässän.
        Etelässä ongelmaksi on tullut että kun veneisiin asennetaan nykyään ilmastointi, niin mm viranomaiskäytössä päivystäessään veneessä moottori(t) käyvät koko ajan ilmastointia pyörittämässä ja jo parin sadan tunnin kuluttua tulee reklamaatioita että pakosarjojen liitoksista valuu "slubberia", pien näköistä mönjää joka on palamatonta öljyjäämää.

        Kyllä tuo 231,5 g/kWh on potkurikäyrän mukaisen osakuorman ominaiskulutus 2000 rpm:llä. Täydellä kuormalla 2000 rpm:llä ominaiskulutus on ylemmässä taulukossa 216,9 g/kWh. Jossain noiden välissä ehkä on alempi ominaiskulutus.


      • MitaanTietamaton
        pekkali kirjoitti:

        60% teholla ajaminen ei ole tässä ketjussa keskusteltua pienellä kuormalla ajoa. 60% on pienelle meridieselille jotakuinkin optimi kuormitus.
        Pieneksi kuormaksi voi sanoa keskikuormaa joka jää alle 40%:n.

        Mitähän harmia saadaan aikaiseksi, jos kasvatetaan kuormitusta raskaalla potkurilla? Vaikka Balladissa alla mainittu Beta 20, jossa raskaalla potkurilla saavutettaisiin vain 3000 rpm ja 18hp. Ballad harvemmin tarvitsee 20 hp.

        Toki tuolloin on mahdollista pyytää moottorilta enemmän tehoa kuin se pystyy antamaan, jolloin polttoaine ei pala täydellisesti ja mustaa savua pukkaa. Mutta tiedostaen kyseisen jutun, niin teoreettisesti kuormitus kasvaisi ja lämpötilat sylinterissä nousisi.

        PS. Pirkaleen hyvää tietoa on tarjottu tässä ketjussa, kiitos.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä tuo 231,5 g/kWh on potkurikäyrän mukaisen osakuorman ominaiskulutus 2000 rpm:llä. Täydellä kuormalla 2000 rpm:llä ominaiskulutus on ylemmässä taulukossa 216,9 g/kWh. Jossain noiden välissä ehkä on alempi ominaiskulutus.

        Piti vielä kommentoida tuota 5 hv tehontarvetta. Virta ei vaikuta tehontarpeeseen mitenkään. Ei ole mielekästä muuttaa nopeutta veden suhteen eli 4 solmun vastavirrassa ajetaan edelleen 6 solmua veden suhteen eli 2 solmua maan suhteen ja tehoa ei tarvita kuin se 5 hv.

        Tuuli ja aallokko toki kasvattavat tehotarvetta, mutta itse ainakin alan purjehtimaan tai jään rantaan, jos tuulta ja aallokkoa on niin paljon vastaan, että se merkittävästi vaikuttaa tehontarpeeseen. Eiköhän Ballad etene vastatuuleen 5 hv teholla ainakin 10 m/s tuuleen saakka. Nopeus ehkä tippuu alle 5 solmun aallokossa, mutta etenee kuitenkin. Mukavaa se ei varmasti ole isommallakaan koneella.


      • MitaanTietamaton

        Oppiakseni koetin netin laskureiden mukaan hakea Balladiin moottoria. Parametreina käytin LWL:22.58', vesilinjan leveysarvio:9', syväys ilman köliä: 2' ja paino:8000lbs (veneen data 7276lbs).

        Nopeuslaskut: http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx
        Potkurilaskut: http://www.vicprop.com/displacement_size.php

        Teoreettiseksi runkonopeudeksi tuli 6.37kn, johon tarvitaan 17.0hp. Lähtökohdaksi otin maksiminopeudeksi moottorilla 6.2kn, johon tarvitaan 15.2hp.

        Kubotasta ja Betasta on ollut puhetta. Betalla on 2-cyl 16hp ja 3-cyl 20hp moottorit. Välityssuhteeksi vaihteistoon käytin 2.6:1.

        Beta16:lle potkuriksi tuli 3-lapainen 14x8.7, kun tehona oli 15hp/3600rpm ja Beta20:lle 16x10.6, kun tehona oli 16hp/3000rpm. En käyttänyt Beta20 maksimitehoa, koska tarvitaan vain 15hp. On todennäköistä, ettei Beta20 saavuta 3600rpm tuolla potkurilla.

        Matkavauhdin (5.2kn/8.5hp tai 5.5kn/10.0hp) kierroksia ko. potkureilla en osaa arvioida. Beta16 saavuttaa 10hp 2100rpm:llä ja Beta20 1900rpm:llä. Potkurista saatava 10hp teho teoreettisen kuutiokäyrän mukaan voisi olla Beta16:lla 3200rpm ja Beta20:lla 2400rpm. Beta16 tuottaa 3200rpm:llä max. 15hp (14hp jatkuva) ja Beta20 2400rpm:llä max. 15hp (13.5hp jatkuva).

        Teoreettisesti siis molemmat moottorit ovat käypiä. Isommalla kierroksia käytetään vähemmän. Beta20:sta ei kuitenkaan sovi pyytää enempää tehoja kuin se pystyy antamaan, koska potkuria ei ole mitoitettu täydelle teholle.

        Balladin omistajat: älkää vain uskoko näihin laskelmiin, niissä ei ole osaamista taustalla. Toivotaan, että keskustelu jatkuu uusilla näkökulmilla.


      • Albin_Nova

        Hienot laskelmat! Piti ihan tarkistaa oma potkuri. Minulla siis Albin Novassa (isompi kun Ballad) Beta20 ja alkuperäinen (Yanmar 2GM) potkuri. Kaksilapainen taitto 16 * 10½.
        2600rpm on aika tasan 6 solmua (tai 6,1) ja jos laittaa täysikaasu niin kone ottaa "aivan liian kevyesti ja nopeasti" 3600rpm. Ei tullut kokeiltu paljonko olisi tullut nopeutta.
        Talvella ajattelin vaihtaa isompaan potkuriin, saisi sama 6 solmun matkavauhti vähän vähemmällä kierroksilla.


      • Joakim1
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Oppiakseni koetin netin laskureiden mukaan hakea Balladiin moottoria. Parametreina käytin LWL:22.58', vesilinjan leveysarvio:9', syväys ilman köliä: 2' ja paino:8000lbs (veneen data 7276lbs).

        Nopeuslaskut: http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx
        Potkurilaskut: http://www.vicprop.com/displacement_size.php

        Teoreettiseksi runkonopeudeksi tuli 6.37kn, johon tarvitaan 17.0hp. Lähtökohdaksi otin maksiminopeudeksi moottorilla 6.2kn, johon tarvitaan 15.2hp.

        Kubotasta ja Betasta on ollut puhetta. Betalla on 2-cyl 16hp ja 3-cyl 20hp moottorit. Välityssuhteeksi vaihteistoon käytin 2.6:1.

        Beta16:lle potkuriksi tuli 3-lapainen 14x8.7, kun tehona oli 15hp/3600rpm ja Beta20:lle 16x10.6, kun tehona oli 16hp/3000rpm. En käyttänyt Beta20 maksimitehoa, koska tarvitaan vain 15hp. On todennäköistä, ettei Beta20 saavuta 3600rpm tuolla potkurilla.

        Matkavauhdin (5.2kn/8.5hp tai 5.5kn/10.0hp) kierroksia ko. potkureilla en osaa arvioida. Beta16 saavuttaa 10hp 2100rpm:llä ja Beta20 1900rpm:llä. Potkurista saatava 10hp teho teoreettisen kuutiokäyrän mukaan voisi olla Beta16:lla 3200rpm ja Beta20:lla 2400rpm. Beta16 tuottaa 3200rpm:llä max. 15hp (14hp jatkuva) ja Beta20 2400rpm:llä max. 15hp (13.5hp jatkuva).

        Teoreettisesti siis molemmat moottorit ovat käypiä. Isommalla kierroksia käytetään vähemmän. Beta20:sta ei kuitenkaan sovi pyytää enempää tehoja kuin se pystyy antamaan, koska potkuria ei ole mitoitettu täydelle teholle.

        Balladin omistajat: älkää vain uskoko näihin laskelmiin, niissä ei ole osaamista taustalla. Toivotaan, että keskustelu jatkuu uusilla näkökulmilla.

        Nuo laskurit ovat yleensä hyvin alkeellisia ja toimivat vain juuri sopiville tapauksille. Syötin koemielessä tuohon vicpropiin oman nykyisen veneeni tiedot. Sen mielestä veneeni pitäisi kulkea 6,53 solmua, vaikka se kulkee GPS:n mukaan 7,2 solmua. Potkuriksi ehdotti 14,9x8,8 2-lapaista ja 14,2*8,7 3-lapaista, vaikka juuri sopiviksi ovat osoittautuneet Gorin 15*10,5 2-lapainen ja VP:n 16x11 3-lapainen. Aivan varmasti siis ehdotetut potkurit olisivat veneessäni käyttökelvottoman alimittaisia. Tuo Gerrin tehontarvelaskelmakin väittää tehotarpeeksi 21,5 hv, vaikka 18 hv riittää.

        Edelliselle veneelle potkuri sattui osumaan paremmin, vaikka sillekin nopeusennuste oli pahasti pielessä (5,74 vs. 6,4). Ehdotettu 2-lapainen oli 13,5*8,4 ja 14x8 oli sopiva.

        Molemmille tuo ennustettu maksiminopeus oli todellisuudessa mukava matkanopeus, jolla kulutus n. puolet maksimista. Ilmeisesti tehokaavat sopivat paremmin suurivastuksisille moottoriveneille kuin sulavalinjaisille purjeveneille? Tai sitten niihin on tarkoituksella jätetty pelivaraa.


      • MitaanTietamaton

        Vicproc näyttää ilmoittavan laskuissaan: The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM. This gives the engine some reserve power to allow for variable loading in the vessel. Tuo jäi minulta huomiotta.

        Joka tapauksessa annettuihin parametreihin sopii erilaisia veneitä sulavarunkoisista raskaskulkuisempiin, joten laskukaavat ovat tosiaan alkeellisia ja suuntaa antavia.

        Mikä oikeastaan enemmän pohditutti, niin miksei laittaisi Balladiin ennemmin 3-cyl 20hp moottorin kuin 2-cyl 16 hp. Hintaeroa lienee 500-800€. Jos unohtaa säännön, jotta moottorista pitää saada max. kierrokset ulos, niin 20hp:lla ajelee matalammilla kierroksilla ja silti moottori kuormittuu, jolloin pikeentymistä ei tapahtuisi.

        Onkohan venemoottoreissa tapahtunut yhtään samaa kehitystä kuin muuten, jolloin pyritään polttamaan viimeinen pisara polttoaineesta, mikä vähentää karstoittumista.


      • pekkali

        Aika vähän kehitystä oikeastaan tapahtunut viimeisen 20v kuluessa. Turbot tulleet mukaan ja polttoaineen ruiskutusta hieman hienosäädetty, mutta koska päästönormit ovat tässä kokoluokassa niin väljät, halua kehittelyyn ei ole ollut.
        Nyt common railit tulossa ja sitä myöten ehkä vääntökäyrien muokkaus halutunlaiseksi on helpompaa. Lisää elektroniikkaa...
        Polttoaine ei nykyään ole niinkään ongelma rikin puuttuessa, vaan öljyjen lisäaineistus enemmänkin. Jos on suljettu kampikammion huohotus, öljyhöyryyn sisältyvät lisäaineistukset tarttuvat huohotuksen komponentteihin, turbon siipeen ja mahdolliseen välijäähdyttimeen suuremmissa moottoreissa. Samoin männänrengasuriin jos palolämmöt eivät riitä polttamaan jäänteitä.
        Polttoainekin tietysti jää nokena ongelmaksi jos ilmaa ei saada riittävästi kaiken polttoaineen polttamiseksi.


    • AlbinNova

      Vaihdoin keväällä Albin Novaan moottorin. Vanhasta Yanmar 2GM -> Beta Marine 20. Lisä tehoja en kaivannut, Yanmar oli ihan rittävä, mutta se kolmas sylinteri tasoittaa käynnin aivan valtavasti.

      Aikaisemmin tärisi kattilat kaapissa, pellut uunissa ym, nyt on hiljaa. :)

      Tähän asto on ajettu 71 tuntia, ja olen erittäin tyytyväinen!

      2GM:n tilalle meni Beta20 melkein heittämällä, samanlevyinen moottoripeti. 30mm korotusta piti tehdä kun on matalammat tassut. Kone on matalampi ja kapeampi.

    • Rock_20

      Herra jestas että moisesta aiheesta on jaksettu vääntää. Venehän on jo museokamaa joten parasta on jos varat ei ritä entisöintiin niin kannattaa ajella nykyisellä. Mitään uutta ei kannata ostaa -70 luvun veneisiin koska niiden arvo laskee. vain sellaisia osia joita veneen valmistusaikana oli olemassa ja mieluiten alkuperisiä.

      • tähh

        Miks entisöitävään veneeseen saa laittaa nykymoottoria? "Jos varat ei riitä entisöintiin" tai jos varat riittää entisöintiin niin mielestäsi ei saa laittaa?


      • pekkali

        Veneellä on myös käyttöarvo, ei vain rahallinen arvo. Joillekin se rakentelukin on harrastus.
        Eikä arvo aina vain laske. Hankintahinnaltaan 3000€ / 30 jalkaisesta veneestä joka on rungoltaan terve tuskin laskee jos sitä vähän päivittää.


    • pekkali

      Ei nuo laskelmat ihan pielessä ole. Itselläni Comfort 30 joka on saman aikakauden vene ja mitoiltaan muutaman sentin tarkkuudella identtinen Balladin kanssa. Taitavat olla sisaruksia osittain.
      Moottorina VP MD7B/120S 17hp ja potkurina pronssinen, 2-lapainen 15x9 taittolapa.
      Huiput ovat juuri mainitsemasi 6,4kn /3000rpm. Matkanopeutena pidän 2500rpm jolla nopeus n. 5,5-5,8kn
      Huomioikaa potkureita vertaillessanne että huomioon täytyy ottaa myös merikytkimen välitys.

    • samppars

      päivitetäänpäs tätäkin ketjua. Trafin kanssa ei mitään ongelmaa ollut kun Balladi siirtyi uusille omistajille, koneena on VP MD7 17hp.
      Niin kuin tuolla ennemmin kirjoitin olen asennoitunut siihen että oppirahat tulee maksettavaksi, ja ne taisi tulla ennemmin kuin olisi arvannutkaan. Kone oli eilen sammunut kaverin ollessa vesillä ja kone oli keittänyt. Ei ollut summeri soinut. Moottoriin on vuosi kaks sitten asennettu makeavesi jäähdytys ja nyt oli ilmeisesti mennyt öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Mustaa oli jonkun verran ollut mukana nesteessä.
      Tässäpä sitten alkoi se aprikointi että mitä tehdään korjataanko , vaiko vaihdetaanko uusi mylly.
      Olisiko raadilla ehdotuksia mitä on tapahtunut, ja mitä on hajonnut.

      Vanhalla koneellahan buotti ostettiin joten odotettavissa oleva asiahan tämä oli. Mielestäni kyseinen vene oli silti meille kimppaveneenä sopiva sijoitus, tarjoten aika monipuolisen kattauksen opetteluun niin itse purjehduksessa kuin huoltamisessakin.

      • seppomartti

        "Mustaa nesteessä" tuskin on öljyä vaan pikemmin ruostetta. Asian voi kyllä tutkia jos pistät jäähdytysnestettä näyte-erän lasiin. Öljy erottuu.
        Jos keittää niin tutki jäähdytysjärjestelmä. Merivesi-impellerin kunto ja makeavesipuolen huuhtelu ohjeiden mukaan. Arvioi, paljonko tulee vettä ulos pakoputkesta. Jos kuumuu edelleen niin purat ja tarkistat koko jäähdytysjärjestelmän. Esimerkiksi aikaisemmin rikkoontuneiden impellerin kumipalaset voivat hakautua lappoventtiiliin, lämmönvesivaihtajaan ja pakosarjan mutkaan. Kaikki korjattaviossa ennen kuin vaihdat seuraavan moottorin.


      • Jos se on ajossa sammunut jäähdytyksen petettyä, niin onkohan leikannut kiinni. Äkkiä tarjousta sisään, jos on tavoitteena selvitä halvalla:

        m.nettivene.com/moottori/volvo-penta/612406?vifAdCount=8&vifNav=Y

        Täytyy ensin kyllä tarkistaa, onko samat mitat kuin b-versiossa.

        Itselläkin alkoi kone kuumentua pari viikkoa sitten. Syynä oli viallinen laponestoventtiilin asennus, jolloin merivesi ei kulkenut. Huomasin sen kyllä ennen kuin alkoi keittää.


      • Bossu kirjoitti:

        Jos se on ajossa sammunut jäähdytyksen petettyä, niin onkohan leikannut kiinni. Äkkiä tarjousta sisään, jos on tavoitteena selvitä halvalla:

        m.nettivene.com/moottori/volvo-penta/612406?vifAdCount=8&vifNav=Y

        Täytyy ensin kyllä tarkistaa, onko samat mitat kuin b-versiossa.

        Itselläkin alkoi kone kuumentua pari viikkoa sitten. Syynä oli viallinen laponestoventtiilin asennus, jolloin merivesi ei kulkenut. Huomasin sen kyllä ennen kuin alkoi keittää.

        Jaa, tuo 7A taitaa olla aikalailla eri kome ja tehoakin vain 10 hv.


      • virheinvestointi

        Kun vanhaan raakavesijäähdytteiseen koneeseen vaihdetaan makeavesijäähdytys, ongelmia saattaa syntyä. Raakavesijäähdytteisenä kone yleensä käy matalammissa lämmöissä kuin makeavesijäähdytetyssä. Korkeampaan käyntilämpöön muuttaminen voi aiheuttaa ruostekerrostumien irtaantumista ja jäähdytyskanavien tukkeutumisia.
        Tiedän tapauksen, jossa vanhan koneen jäähdytys muutettiin. Kone leikkasi kiinni yllättäen…ja meni vaihtoon. Jälkiviisastelun mukaan jäähdytysjärjestelmää ei olisi pitänyt uusia.


      • tapauksessa
        virheinvestointi kirjoitti:

        Kun vanhaan raakavesijäähdytteiseen koneeseen vaihdetaan makeavesijäähdytys, ongelmia saattaa syntyä. Raakavesijäähdytteisenä kone yleensä käy matalammissa lämmöissä kuin makeavesijäähdytetyssä. Korkeampaan käyntilämpöön muuttaminen voi aiheuttaa ruostekerrostumien irtaantumista ja jäähdytyskanavien tukkeutumisia.
        Tiedän tapauksen, jossa vanhan koneen jäähdytys muutettiin. Kone leikkasi kiinni yllättäen…ja meni vaihtoon. Jälkiviisastelun mukaan jäähdytysjärjestelmää ei olisi pitänyt uusia.

        Laitoin vanhaan pieneen merivesikoneeseen makeavesijäähdytyksen monta vuotta sitten eikä minkäänlaisia ongelmia. Polttoaineenkulutus väheni vielä entisestäänkin, koska kone käy taloudellisemmassa ja koneelle terveellisemmässä lämpötilassa. Vaihdoin myöskin hälytysanturin makeavesikoneen vasta korkeammassa lämmössä hälyttävään malliin.


    • Kokemustaon

      Ensinnäkin voit unohtaa huolen, mitä trafin sanoo jos vaihdat isompitehoisen koneen. Trafia ei kiinnosta vaikka laitat 100hv siihen, voit samalla vaihtaa tietoihin suurin sallittu teho 200hv. Näin itsekin tein moottoriveneessä. Tämä koskee sitten vaan vanhoja veneitä, uudet on asia erikseen niissä se ei onnistu.

    • samppars

      Heti täytyy sanoa kiitokset asiallisista vastauksista ja hyvistä vinkeistä. Kone ei kuitenkaan ole leikannut kiinni, joten aloitamme tuon selvittelyn seppomartin vinkin pohjalta. Laittelen rapsaa kun alkaa selvitä.

      • pekkali

        Komppaan tuota vanhaan moottoriin makeavesisarjan asentamisessa usein vaikeuksia mukana.
        Useimmiten ongelmana on glykolipuolella yleisesti käytetyn sähköisen kiertovesipumpun toiminnan häiriö. Ruoste kulkeutuu pumppuun jumittaen sen tai muuten estäen veden kierron.
        Katsoisin ensimmäisenä sähköisen kiertopumpun toiminnan.


    • samppars

      Nyt on sitten järjestelmä huuhdeltu, ja kyllä sitä ruostetta tulikin melko paljon. Huuhtelimme molempiin suuntiin ja se onnistui hienosti, mutta makeanveden pumppu oli työläs saada käteen kun sijaitsi paketin takana. Siinä ei ollut mitään vikaa.
      Koko ongelma on saanut alkunsa olemattomasta seikasta. Makeavesijäähdytyksen säiliöön tuleva ylivuoto putki oli leikkautunut puoliksi poikki kiristimen alla ja kusi järjestelmän äkkiä tyhjäksi, ja näin ollen ei ole ollut mitään mahdollisuutta huomata asiaa ennen kuin kone jo keitti. Letku siis ei ollut perstunut vaan leikkautunut, ollen selkeästi hiukan liian lyhyt ja muodostaen liian tiukan kulman kyseiseen letkun kohtaan.
      Laitimme paketin kasaan ja koetimme käynnistää. Mylly pyörii aivan normaalisti, mutta ei käynnisty. Öljykorkilta voimakasta huohotusta, joten olisiko kansipahvi seuraava tarkastus kohde ennen kuin lähtee koko myllyä ulos repimään.

      • seppomartti

        Jos diesel pyörii normaalisti muttei ei käynnisty puuttuu polttoaine tai puristus. Pienimmän riesan tie on aloittaa polttoaineesta eli ilmata.


    • samppars

      Eipäs osattu tuota ilmausta ajatella, mutta kansi on kuitenkin jo irrotettu ja näyttäisi että siinä on todennäköinen vuotokohta. Männät ja sylinterin pinnat näyttäisi olevan moitteettomat. Mahdollista kannen vääntymistä ei vielä olla sen tarkemmin mittailtu, mutta silmämääräisesti näyttää hyvältä. Keskimmäinen pultti oli hieman löysemmällä kuin reunat, ja siinä se todennäköinen vuotokohta onkin.
      Kaveri sorvasi ja juotti vielä uuden lämpömittarin anturin vanhan anturin runkoon, niin saadaan ehkä tuokin asia samalla kuntoon, että pystytään noita lämpöjä seuraamaan.

      • alkaen

        Ilmaushan nyt on sellainen perusjuttu joka joudutaan tekemään dieselmoottorille melkein jokaisen operaation jälkeen.


    • Samppars

      Laitetaanpa loppuraportti koneen korjauksesta. Kone kävi äsken ja ollaanpa helpottuneita. Lopuksi vikana oli seppomartin huomioima puristuksiin puute, eli keittämisessä männänrenkaat oli saaneet kipeää ja myllyyn vaihdettiin uudet renkaat hoonauksen kera. Mietittiin äsken että mitäs tämä tuli maksamaan ja todettiin että osiin meni noin 130€. Renkaat reilu 120€, ja tiiviste liimaa piti ostaa, muuten tiivisteet löytyivät edellisen omistajan ostamina. Tietysti pirusti ajelua ja ihmettelyä, mutta taidettiin jotakin oppiakin. Taidettiin muuten selvitä aika lailla säikähdyksellä.

      • Mukava keskusteluketju ja paljon asiallista tarinaa. Loistavaa, että loppukin on "onnellinen". Onnea matkaan ja hyvää kesää!


    • Gullervo1

      Lisään vielä että dieselmoottorilla joka on traktorissa ja kulkee 45 km/h ajetaan aina täysi kaasu päällä. Ei yksikään moottori ole tämän takia hajonnut. Oma ehdotukseni on, että on paras vaihtoehto ajaa veneellä hetken täysikaasu päällä. Veneilevä maajussi. Gullervo1

    • Kubotaman

      Tämä on ollut harvinaisen hyvä keskustelupolku. Päällimmäiseksi on jäänyt mieleen seuraavia asioita:
      - vanhallakin veneellä voi olla hyvä käyttöarvo ja siksi arvokkaan moottorin hankinta ei välttämättä ole huono ajatus,
      - korjamalla voi tekohengittää konetta muutamia vuosia, mutta jossain vaiheessa on vaihto edessä,
      - oikean potkurin valinta on tärkeä asia,
      - moottorin valinnassa ei teho ole ainoa kriteeri. Kolmisylinterisyys tuo mukanaan myös tasaisemman käynnin,
      - uusikin mylly vaatii huolenpitoa ja mahdollisten vikojen ennakointia.

      • MitaanTietamaton

        Komppaan Kubotamanin ajatuksia. Tässä ketjussa tuli opittua paljon ja siitä kiitos osallistujille. Moottorin vaihtaneena 1970-luvun lopun paattiin:

        - uusi moottori on rentouttanut, vaikka purjeetkin on
        - pannu on jonkin verran hiljaisempi, keulakannelle sitä tahdo kuulua
        - moottorilla ajettaessa matkavauhti on pysynyt samana
        - huollot ovat helpompia
        - mennyt rahamäärä ei enää kirpaise

        - lisäksi kannattaa selvittää perustelut teknisille väitteille eikä uskoa alan auktoriteetteihin
        - moottorimyyjä tarjoaa mielellään moottori, merivaihde, potkurikombinaatiota, jota ei saa ylirasitettua missään olosuhteissa, koska käyttäjät ovat erilaisia eikä aina tekniikasta kiinnostuneita


    • Kubotaman

      Hyvin samoja kokemuksia. Jos ja kun lähtee moottorinvaihtoon, kannattaa myös olla tarkkana ja pyytää tarvittaessa apua tarjouksen pyyntöön. Moottorimyyjät tarjoavat toki mielellään valmiita paketteja, mutta yksityiskohdat on syytä käydä huolellisesti läpi. Itse kiinnittäisin huomiota esim. seuraaviin asioihin:

      -jos veneessä on akseliveto, minkälainen on vannasputken tiiviste?
      - onko akselin ja vaihteiston välissä joutolaippa (suositeltava)?
      - minkälainen on pa-suodatin (halvin CAV-ei välttämättä ole paras valinta, vaikka voi toimia ok asiallisesti huollettuna),
      - tuleeko merivesisuodatin mukaan (suositeltava)?
      - putsataanko/uusitaanko tankki?
      - miten sähköpuoli rakennetaan? Lataako laturi kahta akkua?
      - olisiko syytä lisätä pa-järjestelmään myös erillisellä kytkimellä varustettu sähköinen pa-pumppu? Helpottaa ilmausta ja jossain tapauksissa myös käynnistystä.
      - onko tarvetta uusia pakoputki/äänenvaimentaja?
      - entä koneen äänierityksen parantaminen..

      Tässä muutamia mieleen tulevia asioita..

      • MitaanTietamaton

        Moottorin vaihdon budjettiin kannattaa varata muutama ylimääräinen euro. Meillä pannu maksoi reilut 5000e. Toinen mokoma taisi mennä asennukseen ja laitetaan tämä nyt samalla, kun paikat ovat auki, juttuihin (kuten uusi lämmitin ja jääkaappi).

        Joustolaippa (mahtui isompi parempilahjainen malli), merivesisuodatin (glykolit talveksi helposti sisään), uusi lappoventtiili, moottoritilan maalaus ja äänieristys tulivat lähes luonnostaan mukaan. Vesi-, diesel- ja pakoletkut tuli uusittua sekä vannasputken tiivistys.

        Oma liikenevä vapaa-aika ja säästetyt vapaat kului kokonaan telakalla, kun paatti oli moottorin vaihdon aikana lämpimässä valaistussa hallissa reilun kuukauden, vaikka varsinaiseen moottorin asennuksen en osallistunutkaan. Jotain pientä puuhaa näyttää liki 40-vuotiaasta paatista aina löytyvän. Varsinkin uutta sähkönarua tuli vedettyä useampi metri.


      • MitaanTietamaton

        Lisätään vielä moottorin oheislaitteisiin kaasukahva vaijereineen. Vanhassa oli jo kulumaa ja vaijeritkin jäykkiä verrattuna nykyisiin tefloneihin. Entisessä pannussa ei ollut tarvetta dieselin paluuletkulle, joten sellaiselle piti tehdä tankkiin liitos (ja siitä putki tankin pohjalle, niin ei tule sitä kautta ilmavaivoja). Samalla sai tehtyä oman oton lämmittimelle. Pakoletkukin oli kovettunut ja uudella sai tehtyä reilumman joutsenkaulan.

        Kyllä moottorin vaihdossa saa aikaa ja rahaa palamaan budjetoitua enemmän...


    • Gullervo1

      Olen nähnyt vene aitauksessa tasaperäisen purjeveneen johon oli laitettu perämoottori (eli sellainen mikä yleensä laitetaan moottoriveneen perään, 20 heppaa). Perämoottori oli asennetta veneen perässä olevaan säilytystilaan ja pohjaan oli tehty aukko perämoottorin potkurille. Perämoottorin yläosa oli siis säilytystilassa ja vain potkuri tuli veneen pohjan alapuolelle. Sisäpuoli täytyy laminoida vesitiiviiksi, koska vesi nousee "konehuoneessa" vesirajan korkeuteen. Gullervo1

      • Tuossa tulee pakokaasut ongelmaksi. Nykyisin voi tietysti laittaa sähköperämoottorin ja akut.


    • JSj44

      Olipa kerrankin asiallinen keskusteluketju, kiitos kommentoijille. Vaihdoin tiensä päähän tulleen Bukhin Volvo Pentaan. Lisäkustannuksien huomioonottamisen joku jo mainitsikin. Minulla niitä tuli mm. seuraavista syistä:
      Laturi, starttimoottori ja pakosarja olivat eri puolilla moottoria.
      Kaapelointi ja monet putket ja letkut menivät sen takia uusiksi. Oli toki muitakin tarpeita jo niitä uusia.
      Minulla oli ennestään kaksi lapasarjaa VP:n taittolapaisina ja nyt isompi pelittää erittäin hyvin. Siitä pieni säästö moottorinvaihtoon, vaikka onhan nekin joskus jo maksettu.

    • Samppars

      Ketjun aloittajalta vielä kysymys kokeneemmille.
      Meillä on nyt paketti saatu veneeseen ja lauantaina asennellaan systeemit kiinni. Voiko koekäytössä käyttää raakavesipuolella paineistettua hanavettä letkun kautta, vai onko vaarana että menee sylinteriin päin, kun kone on sammuksissa?

      • Reiska2K

        Ei missään tapauksessa tule kytkeä paineveteen. Kone hukkuu!. Laita moottorin imuletku sankkoon ja hanalla varustettu vesiletku viereen, jolla lisäät vettä siihen sankkoon sitä mukaa kun moottori sitä imee.


      • Painevesi ei ole hyvä asia. Raakavesijäähdytteisessä riski on isompi, mutta makeavesivehkeessäkin varmaan ei ole hyvä asia, että pakoputken mutkaan tulee vettä normaalia enempää. Ainakaan painevettä ei saa pitää päällä, kun moottori ei ole käynnissä. Sieltähän on suora yhteys sylintereihin. Voi laittaa letkun ämpäriin tai vaikka kaataa merivesisuodattimeen ämpäristä vettä sitä mukaa kun sieltä vettä häviää. Silloin täytyy pitää pohjahanaa kiinni. Vettä kuluu varmaan suunnilleen litra/10 sekuntia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      259
      2884
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      105
      2398
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1980
    4. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      73
      1483
    5. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      85
      1434
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1330
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1148
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      1014
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      983
    Aihe