Moro, olen parinkymmenen vuoden moottoriveneily vuoden jälkeen harkinnut siirtyväni purhehtijaksi. Suunnitelmissa n. 9-10m vene, vanhahko n. 15t e. Merkistä en vielä tiedä,4- henkinen perhe pitäisi mahtua. Eli asiaan, onko hullu idea jos otan hinaukseen pulpettiveneen kone kipattuna ylös tietenkin. Putoaako vauhti paljon? Onko ongelmia tiedossa? Kai tuota joku on kokeillut?
purkkarilla hinaus
9
80
Vastaukset
- Eipätoimipulpetti
Aallokossa ja myötäisessä tuo hinattava tempoilee niin reippaasti, että kiinnityslenkit repeää ja pulpettipaatti karkaa omille teilleen.
- NostaKannelle
Älä ainakaan hinaa vesisuksia.
On monta purjevenettä, jonka kannelle voi nostaa pulpettiveneen tai pari. Ne sopivat hyvin aloittelijoille koska niissä on usein miehistö mukana.- sailjet40
Kyllä purjeveneellä hinaa vesisuksia ihan kevyesti.
https://www.youtube.com/watch?v=NEbR0JP7tPA
- purkkariavetänyt
Hinausköydeksi valitaan mahdollisimman pitkä ja raskas köysi. Esim. 16 millinen 30 metrinen köysi riittää, jos hinataan sisäsaaristossa esim. Airistolla. Hinausnopeus on täysin kiinni hinaajasta, hinattavasta veneestä ja tuuliolosuhteista. Nopeus voi olla mitä tahansa 0:sta 5:een solmuun.
- hinaamisesta
Vauhti putoaa 20% ... 50%.
Useimpien mielestä tuollaisen hinaaminen ei siksi kannata, vaan hinattavaksi valitaan mieluummin esim kumivene. Haaveilemasi vene painanee jotain 3-4 tonnia. Sen perässä 300-kiloinen vene on liian raskas. 2 tonnin painoisen veneen perässä olen jonkun kerran vetänyt alle satakiloista soutuvenettä. Se jo nyki aallokossa epämukavasti. Hanki tosiaan 3-metrinen kumivene 6-heppaisella koneella, jota pidät purjehtiessa siellä purjeveneessä.
- hiiinaus
Vastusta tulee kun tasaperäistä venettä hinaa. Lyhyt köysi on parempi - ei luikertele nin paljoa.
- onkokeiltu
Ei kannata hinata pulpettivenettä, kaikki huomio menee itse purjehduksen opetteluun parina ensimmäisenä kesänä jos aikaisempaa kokemusta ei ole.
Mihin tarvitset pulpettivenettä, kalastukseen, kruisailuun, rantautumiseen?
Bossun mainitsema 3m kumivene 6hv koneella on jo aika iso varastoituna n.9m purkkarissa, kone ainakin tulisi olla kevyt 2 tahtinen, 4 tahtiset on aika raskaita ja kuljetusasento oltava pystyssä.- jjaasoid
3m kumivene on tosiaan iso, itsellä on tuollainen 10m veneessä ja on oikeastaan liian kookas. Kannelle ei mahdu, kokoonlaittunakin on hirvittävän kokoinen kassi. Toisaalta se on tilava kulkiessa ja sellainen on ennestään. En kuitenkaan suosittele niin isoa, jollei käytä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673