purkkarilla hinaus

futuresailor

Moro, olen parinkymmenen vuoden moottoriveneily vuoden jälkeen harkinnut siirtyväni purhehtijaksi. Suunnitelmissa n. 9-10m vene, vanhahko n. 15t e. Merkistä en vielä tiedä,4- henkinen perhe pitäisi mahtua. Eli asiaan, onko hullu idea jos otan hinaukseen pulpettiveneen kone kipattuna ylös tietenkin. Putoaako vauhti paljon? Onko ongelmia tiedossa? Kai tuota joku on kokeillut?

9

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipätoimipulpetti

Aallokossa ja myötäisessä tuo hinattava tempoilee niin reippaasti, että kiinnityslenkit repeää ja pulpettipaatti karkaa omille teilleen.

• NostaKannelle

Älä ainakaan hinaa vesisuksia.

On monta purjevenettä, jonka kannelle voi nostaa pulpettiveneen tai pari. Ne sopivat hyvin aloittelijoille koska niissä on usein miehistö mukana.

• purkkariavetänyt

Hinausköydeksi valitaan mahdollisimman pitkä ja raskas köysi. Esim. 16 millinen 30 metrinen köysi riittää, jos hinataan sisäsaaristossa esim. Airistolla. Hinausnopeus on täysin kiinni hinaajasta, hinattavasta veneestä ja tuuliolosuhteista. Nopeus voi olla mitä tahansa 0:sta 5:een solmuun.

• hinaamisesta

Vauhti putoaa 20% ... 50%.
      Useimpien mielestä tuollaisen hinaaminen ei siksi kannata, vaan hinattavaksi valitaan mieluummin esim kumivene.

• Haaveilemasi vene painanee jotain 3-4 tonnia. Sen perässä 300-kiloinen vene on liian raskas. 2 tonnin painoisen veneen perässä olen jonkun kerran vetänyt alle satakiloista soutuvenettä. Se jo nyki aallokossa epämukavasti. Hanki tosiaan 3-metrinen kumivene 6-heppaisella koneella, jota pidät purjehtiessa siellä purjeveneessä.

• hiiinaus

Vastusta tulee kun tasaperäistä venettä hinaa. Lyhyt köysi on parempi - ei luikertele nin paljoa.

• onkokeiltu

Ei kannata hinata pulpettivenettä, kaikki huomio menee itse purjehduksen opetteluun parina ensimmäisenä kesänä jos aikaisempaa kokemusta ei ole.
      Mihin tarvitset pulpettivenettä, kalastukseen, kruisailuun, rantautumiseen?

Bossun mainitsema 3m kumivene 6hv koneella on jo aika iso varastoituna n.9m purkkarissa, kone ainakin tulisi olla kevyt 2 tahtinen, 4 tahtiset on aika raskaita ja kuljetusasento oltava pystyssä.

• jjaasoid

3m kumivene on tosiaan iso, itsellä on tuollainen 10m veneessä ja on oikeastaan liian kookas. Kannelle ei mahdu, kokoonlaittunakin on hirvittävän kokoinen kassi. Toisaalta se on tilava kulkiessa ja sellainen on ennestään. En kuitenkaan suosittele niin isoa, jollei käytä paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      259
      2884
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      105
      2398
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1980
    4. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      73
      1483
    5. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      85
      1434
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1330
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1148
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      1014
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      983
    Aihe