Moro, olen parinkymmenen vuoden moottoriveneily vuoden jälkeen harkinnut siirtyväni purhehtijaksi. Suunnitelmissa n. 9-10m vene, vanhahko n. 15t e. Merkistä en vielä tiedä,4- henkinen perhe pitäisi mahtua. Eli asiaan, onko hullu idea jos otan hinaukseen pulpettiveneen kone kipattuna ylös tietenkin. Putoaako vauhti paljon? Onko ongelmia tiedossa? Kai tuota joku on kokeillut?
purkkarilla hinaus
9
54
Vastaukset
- Eipätoimipulpetti
Aallokossa ja myötäisessä tuo hinattava tempoilee niin reippaasti, että kiinnityslenkit repeää ja pulpettipaatti karkaa omille teilleen.
- NostaKannelle
Älä ainakaan hinaa vesisuksia.
On monta purjevenettä, jonka kannelle voi nostaa pulpettiveneen tai pari. Ne sopivat hyvin aloittelijoille koska niissä on usein miehistö mukana.- sailjet40
Kyllä purjeveneellä hinaa vesisuksia ihan kevyesti.
https://www.youtube.com/watch?v=NEbR0JP7tPA
- purkkariavetänyt
Hinausköydeksi valitaan mahdollisimman pitkä ja raskas köysi. Esim. 16 millinen 30 metrinen köysi riittää, jos hinataan sisäsaaristossa esim. Airistolla. Hinausnopeus on täysin kiinni hinaajasta, hinattavasta veneestä ja tuuliolosuhteista. Nopeus voi olla mitä tahansa 0:sta 5:een solmuun.
- hinaamisesta
Vauhti putoaa 20% ... 50%.
Useimpien mielestä tuollaisen hinaaminen ei siksi kannata, vaan hinattavaksi valitaan mieluummin esim kumivene. Haaveilemasi vene painanee jotain 3-4 tonnia. Sen perässä 300-kiloinen vene on liian raskas. 2 tonnin painoisen veneen perässä olen jonkun kerran vetänyt alle satakiloista soutuvenettä. Se jo nyki aallokossa epämukavasti. Hanki tosiaan 3-metrinen kumivene 6-heppaisella koneella, jota pidät purjehtiessa siellä purjeveneessä.
- hiiinaus
Vastusta tulee kun tasaperäistä venettä hinaa. Lyhyt köysi on parempi - ei luikertele nin paljoa.
- onkokeiltu
Ei kannata hinata pulpettivenettä, kaikki huomio menee itse purjehduksen opetteluun parina ensimmäisenä kesänä jos aikaisempaa kokemusta ei ole.
Mihin tarvitset pulpettivenettä, kalastukseen, kruisailuun, rantautumiseen?
Bossun mainitsema 3m kumivene 6hv koneella on jo aika iso varastoituna n.9m purkkarissa, kone ainakin tulisi olla kevyt 2 tahtinen, 4 tahtiset on aika raskaita ja kuljetusasento oltava pystyssä.- jjaasoid
3m kumivene on tosiaan iso, itsellä on tuollainen 10m veneessä ja on oikeastaan liian kookas. Kannelle ei mahdu, kokoonlaittunakin on hirvittävän kokoinen kassi. Toisaalta se on tilava kulkiessa ja sellainen on ennestään. En kuitenkaan suosittele niin isoa, jollei käytä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2592884Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1052398Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121980- 731483
Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki851434Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181330TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161148Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos431014- 71983