Linjatauluista

10-14

Muistaako/tietääkö joku tästä enemmän: olen muistavinani, että jossain välissä olisin lukenut linjataulujen olevan jäämässä historiaan eli väylistä vastaava virasto (Trafi?) olisi päättänyt, ettei enää panosta niiden huoltoon ja esimerkiksi näkyvyyttä estävän kasvillisuuden poistoon?

19

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettiveneilijä

      Ei nyt ainakaan yhtäkkiä tullut eteen sellaista tietoa. Linjamerkkien hoito-ohje on päivätty tämän vuoden kesäkuussa ja siinä sanotaan mm.:

      "Liikenneviraston ohjeita 18/2015
      Linjamerkkien hoito-ohje

      4.5 Kaikkia linjamerkkityyppejä koskevat hoitotoimenpiteet
      4.5.4 Linjamerkin ympäristö
      Linjamerkin ympäristöstä tarvittaessa poistetaan puiden oksat ja muu kasvusto siten, että vapaa etäisyys linjamerkin rakenteista oksiin on vähintään 3 m. "

      http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lo_2015-18_linjamerkkien_hoito-ohje_web.pdf

      Se että miten pienillä väylillä tulee ylipäätään olemaan em. ohjeen mukaan ylläpidettyjä linjatauluja on sitten ihan eri asia. Joku muu saa etsiä tiedon siitä aikooko liikennevirasto jättää linjataulut vain kauppamerenkulun väylille vai viitoitetaanko niillä jatkossa myös vapaa-ajan veneväyliä, kuten tähänkin asti.

    • Sellainen käsitys mulla on, että ajatus on vähentää kaikkia maisemanavigoinnin apulaitteita, eli myös reimareita poistettaisiin. Taustalla on etenkin ammattimerenkulun siirtyminen plotterinavigointiin. Suomessa on merimerkkejä maailmassa toiseksi eniten, ja kaipa sillä jokunen miljoona säästetään, kun ei entiseen malliin huolleta väyliä. Veneveron tuotot käytetään sitten entisten toimitusjohtajien eläkkeiden maksuun ulkomaille.

      • Ajatmuuttuvatvesillä

        Ihan aiheellinen säästökohde. Sekä ammatti- että huvimerenkulku kulkee nykyisin plottereilla. Vähän sama juttu kuin lentämisessä, jossa aikoinaan oli majakoitakin maissa, ja vielä pitkään radiosuuntima-asemia. Nyt mennään gps:llä.

        Tietysti Suomi 24:stä löytyy vielä "oikeita merimiehiä", jotka suunnistavat sekstantin, paperikartan ja kompassin avulla. Ehkä miljoonien käyttäminen heidän palvelemiseensa ei kuitenkaan ole perusteltua?


      • 10-14

        Bossu taitaa olla persu päätellen tavasta, jolla sotkee täysin yhteenkuulumattomia asioita toisiinsa, tässä tapauksessa veneveron ja pörssiyhtiöiden johtajien eläkkeet. Edes tietämättä, ettei yhdenkään yksityisen yhtiön työntekijöiden/johtajien eläkkeitä makseta verovaroista.
        Verojen ja eläkkeiden välillä on minkäänlaista yhteyttä vain silloin, kun kyse on julkisen sektorin työntekiöistä, jolloin verovaroja tietysti kuluu heidän eläkemaksuihinsa aivan kuten palkkoihinkin.

        Asiallisille vastaajille kiitos. Se oli minunkin muistikuvani, että elektronisen navigaation yleistyminen kaupallisessa liikenteessä olisi taustalla. Toisaalta enitenhän hyötyä linjatauluista epäilemättä on laivoille, joilla on vähiten varaa poiketa väylältä. Olivat ne kyllä avuksi nopealla moottoriveneelläkin liikkuessa.


      • Ajatmuuttuvatvesillä kirjoitti:

        Ihan aiheellinen säästökohde. Sekä ammatti- että huvimerenkulku kulkee nykyisin plottereilla. Vähän sama juttu kuin lentämisessä, jossa aikoinaan oli majakoitakin maissa, ja vielä pitkään radiosuuntima-asemia. Nyt mennään gps:llä.

        Tietysti Suomi 24:stä löytyy vielä "oikeita merimiehiä", jotka suunnistavat sekstantin, paperikartan ja kompassin avulla. Ehkä miljoonien käyttäminen heidän palvelemiseensa ei kuitenkaan ole perusteltua?

        No, ilmailussa mennään vieläkin maa-asemilla, toissijaisesti gps:ällä. Kaikki tarkkuutta vaativat suoritteet tehdään maassa olevien radiolähettiemien antaman tiedon pohjalta, etenkin ammatti-ilmailussa. Eli älä kirjoita täyttä peetä.


      • PNR

        Kyllä ilmailun puolellea on aloitettu massiivinen NDB ja VOR majakoiden poisto. Nuo laitteistot ovat olleet NDB osalta käytössä jo ennen sotia. Eli varsin suuri muutos on tulossa. Vastaa varsin hyvin linjataulujen poistoa mereltä ja jopa loistojenkin poistoa. Sen verran tärkeitä nuo VOR / DME asemat männävuosina olivat.

        Noiden vanhojen järjestelmien tilalle tulee täysin uudenaikainen RNAV (aluenavigointi) systeemi. Liikennekoneissa on jo yhteensopivat laitteet.

        Tutkasysteemeissä tulee myös suuret muutokset kun nykyiset toisiotutkalaitteet poistuvat ja tilalle tulee uudenaikaiset vastaajat.


    • pikkuveneily

      Sääli, minulla on pieni purjevene ja pieni perämoottori mökillä. Kummassakaan ei ole sähköä eikä akkuja ja plotterin asentaminen tuplaisi kummankin veneen arvon. Karttaakin on vähän hankala avoveneessä käyttää, joten yleensä reitti katsotaan etukäteen ja merimerkkien mukaan mennään vaikkei ihan väylällä. Suomessa on varmaan paljon merimerkkejä, koska puolet maan rajasta on kivikkoista ja matalaa rantaa jossa saa ajaa kieli keskellä suuta.

    • gpssijainnit

      Reimareiden paikkoja osoittavia n.40 x 100 cm, punavalkoisia taulupareja on ainakin poistettu saaristossa

      • No, nehän poistuvat jo aikoja sitten, en itse asiassa edes muista nähneeni niitä viimeisten 20 vuoden aikana. Reimarit kun viranomaiset saa pudetettua juuri oikeaan paikkaan ammattilaisvehkeillä gepsin avulla, huviveneilijät eivät taas voi turvallisesti veneillä plotterin kanssa heikoista karttapohjista johtuen.


      • gpssijainnit

        Noh itse huomasin tuon poistamisen vasta viime kesänä kun huoltomiehet hakivat taulut mökkisaaresta


      • 20ft

        Noita reimareiden paikkoja osoittavia merkkejä kutsutaan nimellä "jänis". Jotkut niistä olivat siis kaksi keppiä pystyssä tähtäimenä jotka siis varmaankin muistuttivat jäniksen korvia?

        Aina tietysti vähän haikeaa kun joku perinne painuu historiaan.


      • IhmeHöpötystä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, nehän poistuvat jo aikoja sitten, en itse asiassa edes muista nähneeni niitä viimeisten 20 vuoden aikana. Reimarit kun viranomaiset saa pudetettua juuri oikeaan paikkaan ammattilaisvehkeillä gepsin avulla, huviveneilijät eivät taas voi turvallisesti veneillä plotterin kanssa heikoista karttapohjista johtuen.

        Olet sinä oikein varsinainen asiantuntija. Merimerkit siirtyilevät jäiden vaikutuksesta miten sattuu. Sitten jäiden lähdettyä niitä siirrellään takaisin jahka keretään. Gps näyttää paikan metrin tarkkuudella kesät talvet. Veneilyyn tarkoitettujen plottereiden kartat, mm. Navionics ja C-Map ja useat muutkin ovat samaa materiaalia kuin paperikartatkin. Lisäksi sähköisten karttojen päivittäminen ajan tasalle on yleensä helpompaa ja halvempaa kuin paperikarttojen. Plottereilla voi veneillä erittäin turvallisesti.


      • samat.puutteet
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, nehän poistuvat jo aikoja sitten, en itse asiassa edes muista nähneeni niitä viimeisten 20 vuoden aikana. Reimarit kun viranomaiset saa pudetettua juuri oikeaan paikkaan ammattilaisvehkeillä gepsin avulla, huviveneilijät eivät taas voi turvallisesti veneillä plotterin kanssa heikoista karttapohjista johtuen.

        Joku ilmainen tai maksullisen kartaston halvin versio voi ehkä olla puutteellinen. Tavalliset digitaaliset kartat ovat yhtä hyviä kuin painetutkin. Ja molemmissa on samat puutteet, paikoitellen runsaatkin.


      • samat.puutteet kirjoitti:

        Joku ilmainen tai maksullisen kartaston halvin versio voi ehkä olla puutteellinen. Tavalliset digitaaliset kartat ovat yhtä hyviä kuin painetutkin. Ja molemmissa on samat puutteet, paikoitellen runsaatkin.

        No, Navionics Gold on kaikkea muuta kuin ilmainen. Olet tervetullut koska vaan mukaani Helsingin ja Sipoon vesille kohdistuvaan vertailuun plotterin ja paperikartan eroihin. Saat samalla kahden ja puolen tunnin venereissun sekä ilmaisen lounaan/päivällisen, riippuen kellonajasta. Ilmoittautumisia voi laittaa vaikka osoitteeseen [email protected]


      • Pariesimerkkiäensin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, Navionics Gold on kaikkea muuta kuin ilmainen. Olet tervetullut koska vaan mukaani Helsingin ja Sipoon vesille kohdistuvaan vertailuun plotterin ja paperikartan eroihin. Saat samalla kahden ja puolen tunnin venereissun sekä ilmaisen lounaan/päivällisen, riippuen kellonajasta. Ilmoittautumisia voi laittaa vaikka osoitteeseen [email protected]

        Laitapa alkajaisiksi kaksi esimerkkiä koordinaatteineen löytämistäsi Navionics Gold -kartan virheistä mainitsemallasi alueella. Tai vaikka yksikin esimerkki, niin saadaan vähän konkretiaa ihmeteltäväksi.


      • Pariesimerkkiäensin
        Pariesimerkkiäensin kirjoitti:

        Laitapa alkajaisiksi kaksi esimerkkiä koordinaatteineen löytämistäsi Navionics Gold -kartan virheistä mainitsemallasi alueella. Tai vaikka yksikin esimerkki, niin saadaan vähän konkretiaa ihmeteltäväksi.

        Ei ole esimerkkejä löytynyt, vai? Taitaa olla taas paljon puhetta, vähän villoja.


      • 10-14
        Pariesimerkkiäensin kirjoitti:

        Laitapa alkajaisiksi kaksi esimerkkiä koordinaatteineen löytämistäsi Navionics Gold -kartan virheistä mainitsemallasi alueella. Tai vaikka yksikin esimerkki, niin saadaan vähän konkretiaa ihmeteltäväksi.

        No, minä voisin kertoa yhden. Vähän kylläkin länteen Helsingistä, mutta kelvannee väljästi ottaen "Helsingin vesille". Porkkalan edustalla Stora/Lilla Svartön eteläpuolelta Bockfjärdenille kulkee 1,2 m venereitti, joka on paperikarttaan merkitty katkoviivalla. Navionics Gold (tämänkeväinen päivitys) väittää sen merkityksi keltaisilla erikoismerkeillä!
        Vaikea sanoa, voiko virhe olla missään olosuhteissa vaarallinen, hämmentävä ainakin sellaiselle, joka huonossa näkyvyydessä yrittää varmistaa paikannuksensa maastohavainnoilla. Pari muutakin eroa kartan kertomissa ja todellisissa viitoituksissa olen löytänyt, aina niinpäin, että luonnossa ei ole sitä viittaa, joka kartan mukaan pitäisi olla. Tähän on muuten lisättävä, että mielestäni Navionics on karsinut liikaa eri zoomaustasoilla näkyvää dataa.

        Pistin tuosta palautetta Navionicsille.


      • Fghgrg
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, nehän poistuvat jo aikoja sitten, en itse asiassa edes muista nähneeni niitä viimeisten 20 vuoden aikana. Reimarit kun viranomaiset saa pudetettua juuri oikeaan paikkaan ammattilaisvehkeillä gepsin avulla, huviveneilijät eivät taas voi turvallisesti veneillä plotterin kanssa heikoista karttapohjista johtuen.

        Mä olen nähnyt niitä saaristossa tänäänkin ainakin 20 kpl.


    • applix

      Ainakin noin 15 v sitten oli sellainen käytäntö, että poistettiin linjatauluja ja tilalle laitettiin lisää viittoja, erityisesti lateraaiviittoja. Mielestäni se ei ollut hyvä käytäntö, koska a) nämä viittaportit ovat usein erittäin ahtaat ja b) viittoja myös siirreltiin karikkojen vierestä syvään veteen, jolloin niiden varoitusfunktio menetettiin.
      Tiedän useita tällaisia väkisin tehtyjä kapeikkoja, joissa kulku on nykyään paljon vaativampaa, ja runsaamman liikenteen aikana myös selvästi vaarallisempaa kuin ennen.
      Mitä tulee toiseen asiaan eli merimerkkien korvaamiseen plotterilla, niin olen kyllä sitä mieltä että jäitä hattuun. Kyllä visuaalisesti merimaisemasta erottuva väylä on tärkeä turvallisuustekijä jo senkin takia, että jos väylämerkit näkee silmällä, katse pysyy veneen ulkopuolella siellä missä esiintyy muutakin liikennettä. Mitä enemmän joutuu katsomaan plotteria "katse alas" moodissa, sitä vähemmän aikaa jää muun liikenteen seuraamiseen "katse ulos" moodissa. Tätä voi jokainen todeta vaikkapa auton ratissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      69
      1145
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe