Uusi pukki FF27 Nostovöistä?

Taljallapäähän

Pitäisi tehdä kokonaan uusi pukki FF27 veneelle. Kehittelin mielessä ajatusta, että tekisin pukin, jossa vene säilytetään liinojen varassa. Siis molemmin puolin noin kannen korkeudelle tulevat varret joiden kautta riiputetaan nostoliinat joiden varassa vene lepää. Liinat ovat toisesta päästä kiinteästi esim. koukussa kiinni ja toisessa päässä on kiristys, vaikka räikkätalja niin saa hiirattua suoraan. Köli makamaan raudan päälle. Sattuisi nimittäin olemaan nurkissa käyttämättömiä 12cm leveitä 4 tonnin vöitä joista on mennyt leima vanhaksi.

Itse en ole tällaista nähnyt rannoilla, mutta onko joku muu?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dergvgd

      En ole nähnyt ainakaan itse.

      Itseäni huolettaa tuossa se roikkuminen, jonka luulisi tarkoittavan koko talven jatkuvaa pientä liikettä. Jos semmoista tapahtuu, ne liinat kuluttaa veneen pintaa. Ja meniskö tuossa systeemissä sivutuulen sattuessa sivutuen painopiste aika ylös?

    • Ei tunnu hyvältä, ellei paino kuitenkin pääosin lepää kölin varassa. Kölihän on jo itsessään painava ja rakenteeltaan vahva.

    • sivutukipuuttuu

      Huolettaa muiden tapaan myös tuo puuttuva sivutuki. Hanki kunnon pukki ja käytä liinat sen tukijalkojen varmistamiseen...

    • Vyöpukki

      Poikkeaako tuo jotenkin oleellisesti siitä, miten nosturi roikottaa venettä noston ja laskun aikana? Siinä tilanteessa ainakaan minä en ole osannut olla huolissani puuttuvasta sivutuesta.

      No siinä tapauksessa, että painoa on liikaa kölin varassa, eli liinat ovat löysällä. Mutta jos liinat ovat riittävän kireällä, niin eikö köli pidä veneen pystyssä siinä missä vedessäkin?

      • Taljallapäähän

        Juuri tämä oli ajatuksena, että veneen asento ja tuki on sama kuin nostettaessa, mutta paino on on osin kölillä eli liinat eivät kannata kölin painoa.

        " jonka luulisi tarkoittavan koko talven jatkuvaa pientä liikettä.", Melkoisen kova tuuli saa olla jos vene heilumaan lähtee..

        "Huolettaa muiden tapaan myös tuo puuttuva sivutuki", Tarkoitus olisi nostaa varret, joista vyöt lähtevät veneen laidan tasalle tai hieman niiden yli. Vöistä tulisi samanlainen kehto kuin venettä nosturilla kehikon avulla nostettaessa.
        Rungon yli tuleviin varsiin saisi myös katoksen rakennettua talvea varten näppärästi...

        Verratkaapa ajatusta esim pukkeihin joita käytetään esim FF31 ja X-79 veneissä (ja monissa muissa), missä pukin pitää nimenomaan tukea runkoa isolta alalta eikä veneen saisi antaa seistä pelkästään kölinsä varassa, kuten "tassullista" pukkia käytettäessä.

        Alkuperäinen ajutukseni oli tehtä tällainen muotopukki, jossa on kaaret joiden varassa vene on, mutta aiempi ajatus nousi pintaan, koska veneen asemointi pukille ei olisi niin tarkkaa kuin tietyn rungon kohdan mukaan tehdyssä muotopukissa.


    • yksi.ongelma

      Pukkina tuo toimii varmasti ok. Kuten yllä todettu, monen veneen merkkikohtaisessa pukissa on rungon muodon mukainen tuenta. Liinoista tehdyssä on kuitenkin sama ongelma kuin niissäkin, pohjan huolto on vaikeaa isolta alalta. Edellisessä veneessä oli osin sama tilanne ja koin sen kiusaksi. Irtotuella ja riittävällä säätövaralla liinoissa juttu voi olla ratkaistavissa.

    • vyöpukki

      Kun pukin varret nousevat kerran veneen laidan korkeudelle asti, niin voithan asentaa varsien päihin kiristysruuvit ja tassut joilla veneen saa pysymään sivusuuntiin heilumatta paikallaan. Iso pukki, miksei yhtä hyvin tehdä tavallinen pukki.

      • Taljallapäähän

        Vähän askarteluksi ja asioiden pyörittelyksi menee, mutta minun olisi pitänyt puhua ennemmin trailerista kuin pukista, ko. laite pitäisi olla myös sellainen, että sillä voi huoletta vetää traktorilla veneen 50km rannasta kotipihaan talveksi säilöön.

        Tuo talla ylhäällä ajatus on hyvä. Lisäksi ajatteli pistää tavalliset tallat eteen sekä taakse molemmin puolin, jotta pohjan kunnostus käy ja liikkumisesta kannella on turvallisempaa. Saattaa olla, että pukkiin tulee molemmin puolin neljä tallaa eikä riiputeta vöillä laisinkaan.. saa nähdä.

        Sen verran pitkällä olen tässä rakentelussa, että tänään kävin hakemassa puolitusinaa pyörännäpoja ikh:lta ja huomenna käyn rautakaupassa hakemassa kuorman putkiloita. Katsotaan mitä tulee..


      • tractor-trailer

        Se muuttaakin oleellisesti asiaa... Ja hankaloittaa.
        Ajettaessa, (vielä jousittamattomalla) akselistolla, dynaamiset voimat ja liikkeet ovat suuria, moninkertaisia verrattuna, maalla pukin päällä tuulen kuormaan.

        Nostovyöt varmaan toimii, vielä jos kantavat tolpat ovat kapealla ja korkeella rungon vieressä(tosin nostovaiheessa narmuuntuminen on todennäköistä.)Huoltotyöt maalit ja vahaus on myös hankalaa.

        6napaa? ha-peräkärry? Satsaa myös hyviin renkaisiin kuormitusluokka yli 90 ja että paino jakaantuu tasan renkaille, napa kuormitus ylittyy muuten helposti.

        Trailerin rungon kiertojäykkyys on myös ongelma, eritysesti jos on pitkä akseliväli tai yksiakselinen.
        Tekisin sen kuitenkin yhdestä kuorma-auton akselista kölin heti takana, jolloin kantavuus riittää ja traktorin kuokkua voi painottaa. Tämä siis 4 trailerin ja 300km kokemuksella.


    • 18-4

      Hirvensalon laskettelukeskuksen viereisessä venesatamassa on yhdellä nostoköliveneellä tuon kaltainen pukki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6069
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1962
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      69
      1145
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe