Rungon muodosta, tuntuu omassa veneessä

oi-wa

suunnitteluvirheeltä, kun veneen kelluessa tyynessä vedessä vesilinja on huomattavan lyhyt ja ilmaa jää ahterin alle lähes metrin verran. Kulussa sitten on pienelläkin tuulella perseposki vedessä ja vesilinja vastaavasti pitempi.

Haittana tuosta on se, että pienikin, varsinkin perästä tuleva aalto loiskauttaa pohjaa vasten niin että vene tärähtää.

Onko tämmöinen konstruktio syntynyt vahingossa vai jonkin lys, tai muun tasoitusluvun optimoinnin vuoksi? Vene on 28 jalkainen 80-luvun leveäperäinen raaseri.

22

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fg33

      Ei ole. Siitä on hyötyäkin.
      Pienessä tuulessa/nopeudessa ei ole tarvetta pitkälle vesilinjalle. Kapea/lyhyt linja kulkee kevyemmin.
      Kallistuksessa ja nopeuden kasvaessa vesilinja näennäisesti pitenee.
      Kyllä se leveämpikin perä loiskahtaa...laatikko mallinen perä olisi pahin.

      • hii-o-hoi

        Tai oikeastaan pieni märkäpinta antaa hiitaassa nopeudessa enemmän hyötyä kuin lyhyestä vesilinjasta on haittaa. Kas kun pitkä vesilinja on aina nopeampi jos muut tekijät eliminoidaan. Lisäksi tietty mittasääntö saattaa sallia lyhyen vesilinjan veneelle enemmän purjepinta-alaa.
        Jo 1900-luvun metri-luokissa viritettiin veneitä kovan tuulen tai heikon tuulen veneiksi. Heikon tuulen veneissä oli lyhyempi vesilinja, vähemmän painoa ja suurempi purjepinta-ala, kovaan tuuleen optimoiduissa päinvastoin.

        Kerro "oi-wa" mikä venetyyppi on kyseessä, niin voidaan paremmin arvioida syitä.


    • loiskuuuuu

      Tyypillinen 80- luvun raaseri, samanlainen oli edellisessä 31 cr ja nykyisessä 33rc:ssä.
      Epämiellyttävä ominaisuus, mutta vain lähinnä satamassa, siis tuo aallon aiheuttama ääni.

    • dumppaa_aalto

      Idea -jonka toimivuudesta ei ole takaita, mutta kokeilemallahan sen huomaisi:
      Voisiko satamassa ripustaa jonkunlaisen "verhon" roikkumaan perästä veteen, dumppaamaan aaltoa ennen kuin se iskee perän alle?

      • oi-wa

        >> dumppaamaan aaltoa ennen kuin se iskee perän alle?

        https://www.google.fi/search?q=uimanuudeli

        Uimanuudeli voisi toimia, narut molempiin päihin ja lötterö perän alle. Veneen tarkempi tyyppi jääkööt kertomatta kun noita on vain pari suomessa.

        Haittaa lähinnä satamassa ja ankkurissa yöpuulla ollessa. Ei ole mitään liplatusta vaan sellainen ääni kun lyötäisiin fenderillä kylkeen.


      • dumppaa_aalto
        oi-wa kirjoitti:

        >> dumppaamaan aaltoa ennen kuin se iskee perän alle?

        https://www.google.fi/search?q=uimanuudeli

        Uimanuudeli voisi toimia, narut molempiin päihin ja lötterö perän alle. Veneen tarkempi tyyppi jääkööt kertomatta kun noita on vain pari suomessa.

        Haittaa lähinnä satamassa ja ankkurissa yöpuulla ollessa. Ei ole mitään liplatusta vaan sellainen ääni kun lyötäisiin fenderillä kylkeen.

        Ainakin uimanuudeli näyttäisi hauskalta! Väreissäkin varaa valita ;)


      • A_33

        Jos laitat 2 fendaria ketjuun ja tuon vedät tuon systeemin perän alle, niin sen pitäisi vaimentaa tuo aallonmäiske tehokaasti. Tai sitten käytät tuota yllä mainittua uimanuudelia...


      • oi-wa
        A_33 kirjoitti:

        Jos laitat 2 fendaria ketjuun ja tuon vedät tuon systeemin perän alle, niin sen pitäisi vaimentaa tuo aallonmäiske tehokaasti. Tai sitten käytät tuota yllä mainittua uimanuudelia...

        Tuli juuri tämä sama mieleen. Perä on sen verran leveä, että menee kolmekin peräkkäin. Pistän sitten testiraporttia kun olen kokeillut miten toimii.


      • 16135
        oi-wa kirjoitti:

        Tuli juuri tämä sama mieleen. Perä on sen verran leveä, että menee kolmekin peräkkäin. Pistän sitten testiraporttia kun olen kokeillut miten toimii.

        Toimiko? Itsekin tätä viimeksi satamassa mietin, mutta en lähtenyt virittämään...


      • astroturf

        Itse mietin joskus sellaisen piikkisen kynnysmaton virittämistä perän alle. Se voisi olla riittävä hidaste. Jäänyt silti kokeilematta, enemmän olen oppinut välttämään paikkoja, joissa aallot osuvat perään. Edellisen veneen, vanhan puolitonnarin perä oli täysin huoleton.


      • oi-wa
        16135 kirjoitti:

        Toimiko? Itsekin tätä viimeksi satamassa mietin, mutta en lähtenyt virittämään...

        Kokeilin tuota kolmen fendarin ketjuttamista, ei mitään merkittävää vaikutusta ongelmaan. Tällä hetkellä tuo tuntuu isoimmalta haitalta kyseisen veneen suhteen ja saa vakavissaan harkitsemaan veneen vaihtamista. Mitenkäs Inferno 29, kellään tietoa läpsytteleekö..?

        Ankkuri tietenkin keulassa kiinni silloin kuin mahdollista.


      • FF27Charlotta
        oi-wa kirjoitti:

        Kokeilin tuota kolmen fendarin ketjuttamista, ei mitään merkittävää vaikutusta ongelmaan. Tällä hetkellä tuo tuntuu isoimmalta haitalta kyseisen veneen suhteen ja saa vakavissaan harkitsemaan veneen vaihtamista. Mitenkäs Inferno 29, kellään tietoa läpsytteleekö..?

        Ankkuri tietenkin keulassa kiinni silloin kuin mahdollista.

        Inferno 29:stä ei kokemuksia. Oma IOR-design läpsyttää. Dehler 33:n kippari sanoi että läpsyttää, ison Bavarian kippari sanoi että läpsyttää. Noista olen tehnyt johtopäätöksen, että taitaa kaikilla läpsyttää. Mites ristiinlaminoidut mahonkiveneet? Puun pitäisi olla ainakin vaimeampi. Apteekista voi ostaa muuten silikonisia korvatulppia. Ovat tehokkaita.


      • MeluPois
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Inferno 29:stä ei kokemuksia. Oma IOR-design läpsyttää. Dehler 33:n kippari sanoi että läpsyttää, ison Bavarian kippari sanoi että läpsyttää. Noista olen tehnyt johtopäätöksen, että taitaa kaikilla läpsyttää. Mites ristiinlaminoidut mahonkiveneet? Puun pitäisi olla ainakin vaimeampi. Apteekista voi ostaa muuten silikonisia korvatulppia. Ovat tehokkaita.

        Rungonmuodostahan tuo läpsytys on eniten kiinni. Nykyveneet ovat niin samanmuotoisia perästä, että siinä mielessä kaikilla läpsyttää on totta.
        Paras malli olisi varmasti suippoperäinen tyyliin kosteri, Scylla ja Colin Archer.
        En usko että ristiinlaminoitu on yhtään parempi.
        Vaimennusta voisi yrittää poistamalla veneen perässä olevaa "kaikukoppaa", siisesim. liimaamalla melunvaimennusmattoa takasäilytystilan pohjaan sisälle. Ei ole kokemuksia kuitenkaan...

        Apteekin korvatulpista tehoikkaimmat [löytämäni] ovat keltaisessa pahvipaketissa olevat Classic Soft-merkkiset. Tulppien pakkauksessa on dB-arvot vaimennuksesta, niistä näkee tehon. Korvatulpat ovat muutenkin suositeltavia kaikenlaisen ranta/naapurivene-melun varalta :).


      • läpsyttää
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Inferno 29:stä ei kokemuksia. Oma IOR-design läpsyttää. Dehler 33:n kippari sanoi että läpsyttää, ison Bavarian kippari sanoi että läpsyttää. Noista olen tehnyt johtopäätöksen, että taitaa kaikilla läpsyttää. Mites ristiinlaminoidut mahonkiveneet? Puun pitäisi olla ainakin vaimeampi. Apteekista voi ostaa muuten silikonisia korvatulppia. Ovat tehokkaita.

        Ristiinlaminoitu ja läpsyttää. Se on vain muodosta kiinni, eli kaikki, joissa on myöhemmän IOR-kauden tai sitä uudempi perä, niin läpsyttää. Ristiinlaminoidun soundi ehkä vain on hitusen miellyttävämpi, mutta ikävä aalto pudottaa tekarit suusta.

        Vanhempi IOR tyyliin Antilla on läpsymätön.


      • oi-wa
        MeluPois kirjoitti:

        Rungonmuodostahan tuo läpsytys on eniten kiinni. Nykyveneet ovat niin samanmuotoisia perästä, että siinä mielessä kaikilla läpsyttää on totta.
        Paras malli olisi varmasti suippoperäinen tyyliin kosteri, Scylla ja Colin Archer.
        En usko että ristiinlaminoitu on yhtään parempi.
        Vaimennusta voisi yrittää poistamalla veneen perässä olevaa "kaikukoppaa", siisesim. liimaamalla melunvaimennusmattoa takasäilytystilan pohjaan sisälle. Ei ole kokemuksia kuitenkaan...

        Apteekin korvatulpista tehoikkaimmat [löytämäni] ovat keltaisessa pahvipaketissa olevat Classic Soft-merkkiset. Tulppien pakkauksessa on dB-arvot vaimennuksesta, niistä näkee tehon. Korvatulpat ovat muutenkin suositeltavia kaikenlaisen ranta/naapurivene-melun varalta :).

        Korvatulppien kanssa mennään täälläkin. Jotenkin tuntuu vaan hassulta, että kun lähtee luonnonrauhaan, niin pitää melun vuoksi nukkua tulpat korvissa.

        Yllättävän yleiseltä ongelmalta vaikuttaa.


      • se.ristiinlaminoitu
        oi-wa kirjoitti:

        Korvatulppien kanssa mennään täälläkin. Jotenkin tuntuu vaan hassulta, että kun lähtee luonnonrauhaan, niin pitää melun vuoksi nukkua tulpat korvissa.

        Yllättävän yleiseltä ongelmalta vaikuttaa.

        Ongelma on yleinen, mutta turha liioitella. Yhtenäkään yönä tänäkään kesänä perän läpsyttely ei ole nukkumista haitannut, eikä korvatulppia olla käytetty. Mutta yöpymispaikat on toki ominaisuutta ajatellen valittu. Kerran on valmiiksi katsottu, mitä tehdä, kun ennusteessa oli tuulen kääntyminen ja voimakas friskaaminen. Siihenkään plan-b:hen ei tarvinnut turvautua. Pientä liplatusta on muutama kerta kuunneltu. Ja meillä sentään nukutaan takapunkassa, korva melkein kiinni äänilähteessä ja reilu kuusi viikkoa veneessä asuttu.


      • veneenvaihto
        oi-wa kirjoitti:

        Korvatulppien kanssa mennään täälläkin. Jotenkin tuntuu vaan hassulta, että kun lähtee luonnonrauhaan, niin pitää melun vuoksi nukkua tulpat korvissa.

        Yllättävän yleiseltä ongelmalta vaikuttaa.

        Aikanaan, kun veneeni oli Peter Norlinin design ja sen jälkeen S&S-vene, en ollut edes ajatellut perän läpsytystä ongelmaksi. Eka veneeni oli puufolkkari ja sen limisaumarungon liplatus oli kotoista. Tunsin astuneeni miinaan, kun seuraava vene oli leveäperäinen Judel&Vrolijk cruiser-racer. Perä lätkytti häiritsevästi ja peräntakaisessa aallokossa satamassa lätkyminen muuttui paukkeeksi ja tärähtelyiksi. Veneen kääntäminen keula tuuleen ei ole läheskään aina mahdollista (esim. yöllisessä ukonilmassa tai silloin, kun on kylkikiinnityksessä ja vaikkapa 5-6 muuta venettä oman veneen kyljessä kiinni). Korvatulpat on väliaikainen hätäratkaisu. Ne eivät estä tuntemasta rungon tärähdyksiä ja pauketta. Ainoa oikea ratkaisu lopultakin on veneen vaihto, jos tarkoitus on tehdä pitkiä purjehduksia.
        On hyvä käydä aallokkoisissa satamissa kuuntelemassa, minkä tyyppisten veneiden perät lätkyvät. Ei pidä uskoa, että kaikki veneet olisivat lätkyperäsiä ja tyytyä meluongelmaisen veneen hankkimiseen!


      • Joakim1

        Jos nyt kuitenkin haluaa purjehtia viimeisen lähes 40 vuoden aikaisten suunnittelufilosofioiden mukaan suunnitellulla veneellä, on tyytyminen siihen, että perä liplattaa ja joskus paukkuukin. Sitä voi pitää hyvien avotuuliominaisuuksien hintana.

        Ongelma on varsin pieni, kun siihen varautuu. Laiturissa ollaan perä edellä, joka muutenkin soveltuu paremmin uudemmille veneille, varsinkin avoperäisille. Laituri vaimentaa aalot ellei ole avonainen. Jos tuo ei ole mahdollista, mennään ainakin keula tuuleen ja perä muualle kuin mahdollisen väyläliikenteen aallot.

        Jos sekään ei auta, nukutaan keulassa. Korvatulppia en ole koskaan tuon takia käyttänyt ja ei niistä tosiaan ole edes oleellista apua, jos aallot tulevat pahasti perään.


      • FF27Charlotta kirjoitti:

        Inferno 29:stä ei kokemuksia. Oma IOR-design läpsyttää. Dehler 33:n kippari sanoi että läpsyttää, ison Bavarian kippari sanoi että läpsyttää. Noista olen tehnyt johtopäätöksen, että taitaa kaikilla läpsyttää. Mites ristiinlaminoidut mahonkiveneet? Puun pitäisi olla ainakin vaimeampi. Apteekista voi ostaa muuten silikonisia korvatulppia. Ovat tehokkaita.

        Mun vene ei läpsytä, mutta onkin 60-luvun designia. Rungossa on lisäksi vesirajan yläpuolella 30mm polyuretaania eristämässä, joten sekin vaimentaa ääniä. Ei ole tähän mennessä tullut liplatuksesta ongelmia. Jos yöllä alkaa aallokko lyödä veneeseen, siihen kyllä herään, mutta kun huomaan, että ankkuri pitää, vaivun takaisin uneen.


      • hyvät_unet
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin haluaa purjehtia viimeisen lähes 40 vuoden aikaisten suunnittelufilosofioiden mukaan suunnitellulla veneellä, on tyytyminen siihen, että perä liplattaa ja joskus paukkuukin. Sitä voi pitää hyvien avotuuliominaisuuksien hintana.

        Ongelma on varsin pieni, kun siihen varautuu. Laiturissa ollaan perä edellä, joka muutenkin soveltuu paremmin uudemmille veneille, varsinkin avoperäisille. Laituri vaimentaa aalot ellei ole avonainen. Jos tuo ei ole mahdollista, mennään ainakin keula tuuleen ja perä muualle kuin mahdollisen väyläliikenteen aallot.

        Jos sekään ei auta, nukutaan keulassa. Korvatulppia en ole koskaan tuon takia käyttänyt ja ei niistä tosiaan ole edes oleellista apua, jos aallot tulevat pahasti perään.

        Mikään viidestä veneestäni ei ole pahasti läpsyttänyt, mutta en väheksyisi ongelmaa. Matkapurjehduksessa kunnon yöuni on kuitenkin yksi tärkeimpiä asioita.

        Vaimon selän nikamat sanoivat sopimuksen irti viime talvena ja tänä kesänä hän ei ole nukkunut veneessä yhtään kunnon yötä - veneeseen kun ei oikein saa sitä kodin makuuhuoneen moottorisänkyä. Ongelma on tietysti ihan eri tasoa kuin perän läpsytys, mutta jos saisin sen korjattua, niin luopuisin ilolla avotuuliominaisuuksista.

        Lisäksi kannattaa muistaa että yön äänien häiritsevyys on hyvin henkilökohtaista. Yksi nukkuu makeasti samassa metelissä missä toinen on koko yön hereillä. Kolmas ei saa unta jos ei ole nukkumaanmennessä ole hiljaista, mutta nukahdettuaan ei herää edes tykinlaukaisuihin.
        [itse olen tätä viimeistä tyyppiä :) ]


    • Simply1

      Jos mahdollista, niin tietysti käännät keulan sinnepäin mistä aallot tulee.

    • TS36

      Alkuvuosina oman 28 jalkaisen loiskeet häiritsivät. Myös muut maston äänet.
      Valitsen suojaisimman paikan, koska syväyskin vain 1.53 jää syvemmät ja tuuliset paikat suuremmille.
      Pistän veneen kii niin, että pysyy. Tuulkoot sitten.
      Maston kilkutukset pois.
      Toki viimevuosina yöpynyt harvoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      49
      2739
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      125
      2040
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      92
      1748
    4. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      162
      1339
    5. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      73
      1311
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      61
      1215
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      69
      1112
    8. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      1066
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      73
      1049
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      32
      987
    Aihe