Varaosien hinnoittelu

seppomartti

VP 2003 starttimoottori hiipui. Merkkiliikkeessä uusi olisi ollut tilaustavaraa hintaan yli 900€. Aditassa hyllytavaraa alle 200€. Jälkimmäiseen hintaan ei kannattanut alkaa vanhaa putsaamaan ja huoltamaan. Olisi mennyt ns. "oppineen aika" hukkaan. Uuden vaihto tilalle n. 1/2 tuntia eikä häiritse mielenrauhaa onko Hitachi vai Bosch.
Aika mahtava hinnan ero 4X tai ent itäblokin tapaan ilmaistuna yli 400%

16

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Armas31

      Jep!
      Kokemusta on.
      Näiden osien kohdalla kannattaa usein mennä traktorivaraosia myyvään liikkeeseen. Yleensä on vielä saatavana saman (alkuperäisen) valmistajan osa Seppomartin kuvaamalla hinnalla. Koskee myös latureita. Ei näiden laitteiden valmistajia maailmassa niin kovin paljon ole.
      t. Armas 31

    • Volvon varaosien hinta on järkyttävä. Mä asensin joskus ylimääräisen paisuntasäiliön jäähdytysnesteelle. Volvolta mun piti ostaa erityismallinen säiliön korkki, 245 euroa. Loput osat olisivat Volvolla maksaneet jotain 400-500 euroa, mutta autoliikkeestä ne sai 50 eurolla.

      • Samoinoi

        Samoin on hinnoiteltu mm. Suodattimet ja impellerit.


    • samppars

      No myiköhän nuo pentan myyjät noita varaosia oikeasti kun tuntuu että hinnoittelu on aivan vitsi. Ostimme kaverin kanssa Balladin jonka konehankinnasta tuossa yhdessä ketjussa kyselinkin. Meidän paatissa nyt kuitenkin vanha volvo jyllää, ja on mielenkiintoista nähdä kuinka me tulevat proplematiikat ratkaisemme, ja missä vaiheessa se kone sitten lähtee vaihtooon. Tällähetkellä kone kuitenkin toimii moitteetta, ja vene oli muuten oikein asiallisessa kunnossa.
      No nyt lähti vähän asian viereen.

    • vp2000

      Tarvikeosia löytyy suht hyvin kun vain tietää mistä kysyä, mutta muuten Volvon bisnes ei välttämättä kärsisi vaikka antaisivat moottorit ilmaiseksi - sen verran kova kate varaosilla. Jos alkuperäisiä tarvii niin Simrishamnin varastolta voi käydä kysymässä ja kun ei ole virallinen liike niin voi tingata hieman. Sieltä saatiin muutama kilke puoleenhintaan.

    • 10-14

      Kannattaa myös katsoa, minkä Volvo-edustajan kanssa asioi. Toiset, esim. se Lauttasaaressa sijaitseva, myyvät kalleimmat osat, mitä vain voivat. Toiset katsovat asiakkaankin etua ja etsivät esim. kunnostettuja käytettyjä osia tai hakevat vaikkapa sen startin Aditasta ihan omatoimisesti.

    • ariel37

      Miten startti hajosi? Se tuntuu erittäin kummalliselta veneessä, jossa startteja tulee max. muutama sata / vuosi ja kylmästarttisahaamista ei ole ikinä.
      Solenoidi on joskus jumitellut johtuen vähäisestä käytöstä. Sille ei tarvitse tehdä muuta kuin rimputtaa aikansa starttirelettä sammutusreleen ollessa pohjaanpainettuna. Silloin solkun liike virkenee ja startti saa taas otteen vauhtipyörästä. Availu ja rasvailu on tarpeetonta ajanhukkaa ja starttailuyrityksillä solenoidin herkistäminen ei hoidu.

      Häijyä on varaosahinnoittelu kyllä.

      • seppomartti

        Startin hajoaminen ei taida olla ihan niin kummallista kuin ariel37 arvaa. Vaikka käyttötunteja ei tosiaan starttimootorille kerry. Startti toimi moitteettomasti ja kone lähti aina sekunnissa käyntiin. Sitten vain yhtäkkiä pelkkää solenoidin naksutusta. Vuoden sisällä on hajonnut D1-30/2006 starttimoottori ja 2003/1989 starttimoottori. Edellinen paloi eli savusi ja hiilien seudussa oleva muovikappale suli. Jälkimmäisen ruumiinavaus jäi vaillinaiseksi. Kurkistin sisään ja totesin valtavan määrän likaa eli kuparipölyä. Kupari ei kuitenkaan ollut loppunut vaan palat ehkä puolivälissä. Samoin laakerit ok iästä huolimatta. Virkistely-yritykset eivät johtaneet mihinkään. Uudella startilla pärähti heti käyntiin.


      • ariel37
        seppomartti kirjoitti:

        Startin hajoaminen ei taida olla ihan niin kummallista kuin ariel37 arvaa. Vaikka käyttötunteja ei tosiaan starttimootorille kerry. Startti toimi moitteettomasti ja kone lähti aina sekunnissa käyntiin. Sitten vain yhtäkkiä pelkkää solenoidin naksutusta. Vuoden sisällä on hajonnut D1-30/2006 starttimoottori ja 2003/1989 starttimoottori. Edellinen paloi eli savusi ja hiilien seudussa oleva muovikappale suli. Jälkimmäisen ruumiinavaus jäi vaillinaiseksi. Kurkistin sisään ja totesin valtavan määrän likaa eli kuparipölyä. Kupari ei kuitenkaan ollut loppunut vaan palat ehkä puolivälissä. Samoin laakerit ok iästä huolimatta. Virkistely-yritykset eivät johtaneet mihinkään. Uudella startilla pärähti heti käyntiin.

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.


      • ariel37 kirjoitti:

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.

        Yksi startti oli sen verran ruosteessa, että bendix-laite ei päässyt palauttamaan ja startti jäi pyörimään koneen mukana. Se tosin huomattiin, kun konetta koekäytettiin ennen asennusta veneeseen ja voitiin korjata tai siis vaihtaa varaosakoneeen starttiin.


      • ariel37 kirjoitti:

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.

        Et ilmeisesti koskaan ole startannut VP 2003:sta? Jo 15 vuoden iässä pyöritystä kesti helposti 15-25 sekuntia/käynnistys. Helppo kuvitella pyörittämisaikaa melkein 30 vuotiaana. Vertaus laturiin ontuu muutenkin, startti kun pyörittää koko ajan täydellä teholla, laturi ei käytännössä koskaan lataa täydellä teholla ja ison osan ajasta ei melkein yhtään.


      • seppomartti

        Korjaan lausumaani sen verran, että statti oli erittäin likainen sisältä. En varmuudella tiedä kuparipitoisuutta enkä sähkönjohtavuutta, enkä mahdollista oikosulkua. Laturin tunnen eikä siitä siirry mitään umpinaisen startin sisälle.


      • ariel37
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Et ilmeisesti koskaan ole startannut VP 2003:sta? Jo 15 vuoden iässä pyöritystä kesti helposti 15-25 sekuntia/käynnistys. Helppo kuvitella pyörittämisaikaa melkein 30 vuotiaana. Vertaus laturiin ontuu muutenkin, startti kun pyörittää koko ajan täydellä teholla, laturi ei käytännössä koskaan lataa täydellä teholla ja ison osan ajasta ei melkein yhtään.

        Seppomartti aiemmin ketjussa kertoi koneen startanneen aina sekunnissa, joten hänen moottorinsa ei ole samanlainen väljä sohlo kuin sinun tuntemasi Volvot. Minulla on ollut aina Yanmareita ja hyvin pulmattomia kaikkineen. Taidan nyt kuitenkin tulevana talvena aukaista laturin lisäksi sen starttimoottorinkin.

        Bossun kokemukseen perustuen voisi väittää Seppomartin startin jääneen kiinni vauhtipyörään, se on kierroksilla ajettaessa kuumentunut, öljyt ja muut mahdolliset matskut sisältä palaneet ja siitä se lika sisällä. Aika ilmeinen tapahtumaketju.


      • ei.ilmeinen
        ariel37 kirjoitti:

        Seppomartti aiemmin ketjussa kertoi koneen startanneen aina sekunnissa, joten hänen moottorinsa ei ole samanlainen väljä sohlo kuin sinun tuntemasi Volvot. Minulla on ollut aina Yanmareita ja hyvin pulmattomia kaikkineen. Taidan nyt kuitenkin tulevana talvena aukaista laturin lisäksi sen starttimoottorinkin.

        Bossun kokemukseen perustuen voisi väittää Seppomartin startin jääneen kiinni vauhtipyörään, se on kierroksilla ajettaessa kuumentunut, öljyt ja muut mahdolliset matskut sisältä palaneet ja siitä se lika sisällä. Aika ilmeinen tapahtumaketju.

        Tuo ajattelu edustaa aika rajoittunutta mielikuvitusta. Hyvin monenlaiset viat voivat johtaa kuvattuun tilanteeseen.


    • PidäVolvovolvona

      Aditan startti ei ole vihreä, eikä sinivalkoisessa laatikossa

      • aito_volvo

        Toki käytät volvossasi alkuperäistä volvo-öljyä, volvo-pakkasnestettä ja volvo-kiilahihnaa. Puhumattakaan oikean värisistä suodattimista. Kaikki siellä Göteborgissa valmistettua, kuten Shibauran tehtaalla tehty Perkins-moottorikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      281
      6742
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      244
      6304
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      42
      5682
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      158
      5015
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3848
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      202
      3763
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      132
      3477
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3175
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      45
      3169
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      343
      2844
    Aihe