Satamapalveluiden saanti syyskuussa

Matti_Myöhäinen

Hei,

Kesäloman vietto siirtyi tämän vuoden osalta syyskuun puolelle. Nopealla googlauksella selvisi, että valtaosa käynti- ja vierassatamista on alkanut ajaa palveluita alas. Onko kenelläkään palstalaisella omia kokemuksia ja/tai vinkkejä lähinnä saaristomeren osalta? Mitkä paikat ovat auki, mihin kehtaa kiinnittyä, vaikka varsinainen satama olisi suljettu jne?

Luonnonsatamathan ammottavat tyhjyyttää kesälläkin, joten varmasti siltä osilta homma pelittää. Joitakin palveluita kuitenkin kaipaisi, kuten mahdollisuutta peseytyä muutaman päivän välein. Myös kaupassa käynti olisi plussaa.

Mikä mahtaa olla tilanne Ruotsin puolella? Onko syyskuu vielä sesonkia Tukholmasta Karlskronaan ulottuvalla alueella?

11

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinnevaan

      Kyllä kaikkiin satamiin kehtaa kiinnittyä vaikka ei enää auki olisikaan. Se on sitten satamanpitäjän asia tulla keräämään satamamaksua jos ei satamakonttori ole enää auki. Kyllä syyskuussa silti vielä muutama isompi satama ainakin Turun saaristossa auki on. Ainakin Nauvo, Pähkinäinen ja Maisaari ovat auki.

    • Sy_ys

      Moi. Viime vuonna tultiin Tukhoklmasta Taalintehtaalle 7.9-14.9. Pääsääntöisesti *kaikki* vierasvenesatamat oli kiinni sekä Suomessa että Ruotsissa. Ei suihkuja, ei saunoja. Ei toisin myöskään maksuja. Ne ravintolat oli auki, joissa käy muitakin kuin veneturisteja. (Vaxholm, Saltsjöbaden, Maarianhaminan keskustan paikat).
      Maarianhaminan itäsatamassa positiivinen yllätys: vierasvenesatama kiinni, mutta kännykällä saimme koodin WC-ja suihkutilojen oviin, ilmaiseksi. Ja sataman vieressä olevan hotelli sauna, noin 10e/nuppi sauna & sisäuima-allas & lämmitetty ulkouima-allas.

      • Sy_ys

        >> mihin kehtaa kiinnittyä, vaikka varsinainen satama olisi suljettu jne?
        Komppaan "sinnevaan"-nimimerkkiä: joka paikkaan sai kiinnittyä. Palvelut vaan puuttuivat. Toisaalta oli todella rauhallista - usein olimme ainoa vene ja sai valita parhaimman paikan :).
        Pienissä, yksityisvetoisissa paikoissa voi saada parempaa palvelua: Jurmossa saimme saunan lämpimäksi kun soitimme kännykällä Mattsonille, tuli normaalihinnalla erikseen laittamaan päälle siihen aikaan kun halusimme.


    • tulenviemääää

      Eikös sitä tosi veneilijä jo juhannuksen jälkeen nosta veneen pois limottumasta, veteen sitten taas ensi juhannukseksi!

    • 11-14

      Elokuu ja syyskuu puoliväliin asti on yleensä parasta aikaa säiden suhteen. Kyllä koulujen kesälomatkin olisi syytä vihdoin jo siirtää sopivaan aikaan.

      • hullukooot

        no ei missän nimessä, sittenhän ne räkänokat olisivat riehumassa ja itkemässä parhaaseen aikaan satamissa!!


      • EloSyys

        Mikä kenellekin on parasta säätä...
        Mutta kyllä mielestäni edelleen heinäkuun puoliväli-loppu on tilastollisesti lämpimin aika Suomessa. Yksi toisenlainen kesä ei sitä vielä muuta mihinkään, on satunnaisvaihtelua. Muistapa viime kesää jolloin heinäkuu oli lämmin. Syyskuussa 2014 eka viikko satoin joka ikinen päivä, mutta toinen viikko oli taas lämmin...

        Jännä, että silloin kun on lämmin kesä/heinäkuu näitä vaatimuksia kesälomien siirtämisestä myöhemmäksi ei kukaan esitä...


      • Ajoitukset_pielessä
        EloSyys kirjoitti:

        Mikä kenellekin on parasta säätä...
        Mutta kyllä mielestäni edelleen heinäkuun puoliväli-loppu on tilastollisesti lämpimin aika Suomessa. Yksi toisenlainen kesä ei sitä vielä muuta mihinkään, on satunnaisvaihtelua. Muistapa viime kesää jolloin heinäkuu oli lämmin. Syyskuussa 2014 eka viikko satoin joka ikinen päivä, mutta toinen viikko oli taas lämmin...

        Jännä, että silloin kun on lämmin kesä/heinäkuu näitä vaatimuksia kesälomien siirtämisestä myöhemmäksi ei kukaan esitä...

        Koulujen kesälomien alkaessa kesäkuu kokonaisuudessaan on lähes aina kylmä, ja elokuu on lähes aina lämmin koulujen aikaessa jo kuun puolivälissä. Se ei ole enää läheskään mikään yhden kesän ilmiö. Ennen sentään koulut alkoivat vasta syyskuun alussa. Kesälomia kyllä lyhennettiin väärästä päästä.


    • Syyskuunmies

      Käsittääkseni Uusikaupunki on auki, samoin Iniö rajoitetusti, Rauman Petäjäs on auki ja Hanko.

    • Utössä taitaa olla kauppa auki, Kirjaisissa kans. Nötön nykytilanteesta en tiedä. Nauvon varsinainen keskusta on auki, vaikka satama hiljenee. Samoin tietysti Iniö Norrby ja Houtskär Näsby. Korpoströmissä on jotain toimintaa talvellakin. Sähköistä laiturilla en osaa sanoa.

    • zmdmxmdmmdd

      Kannattaa kysellä etukäteen satamista jos vaikka saunan saisi lämpimäksi. Viikonloppuisin osa satamista on edelleen auki. Varsinkin pienemmissä satamissa usein onnistuu koska henkilökuntaa/omistaja voi asua sataman lähellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe