puu aluksen betonointi

betonivai

Kuulin, että olisi vaihto ehto lasikuiduttamiselle, kun alus alkaa tulla elinkaaren loppusuoralle. Kellän asiallista tietoa asiasta?

13

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee ainakin painava paatti. Jos veneen pituus on 10 metriä, on pohjan pinta-ala varmaan luokkaa 30 neliötä. Jos betonia tulee 3 sentin kerros, tulee betonia noin kuutio eli jotain 2500 kiloa.

    • No sitten siitä otetaan kaikki käyttökelpoinen pois ja laitetaan loput asianmukaisesti tuhottavaksi. Betoni ei toimi, sama koskee lasikuitua.

    • mikä_etu

      Mikähän etu betonista voisi olla verrattuna lasikuituun? Millaista kerrospaksuutta noissa käytetään?

      Lasikuitu on ihan hyvä keino jatkaa vanhan puurungon käyttöikää, mutta kuiduttaminen pitää tehdä oikein ja oikeilla aineilla. Huono kuidutus on ihan turhaa hommaa.

      • Hii-o-hoi

      • Hii-o-hoi

        Toinen tapa kuiduttaa vanha vene on käyttää puuviiluja/ohutta vaneria, samalla tavalla kuin diagonaalilaminointi yleensäkin. Wooden boat lehdessä on ollut tästä juttua. Vene säilyy vielä ainakin jossain mielessä puuveneenä... Ja työskentely voi olla miellyttävämpää kuin lasikuidun kanssa läträäminen (?)


      • kuiduttomasti

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?


      • kuiduttomasti kirjoitti:

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?

        Luulisi, että ilman kuidun tuomaa vahvistusta puun eläminen voisi johtaa epoksin halkeiluun.


      • betonivai

        Tällaisen löysin, ja alkoi betonoiti kiinnostamaan ja olen yrittänyt kaivaa lisä tietoja:

        "Hyviä puolia: Lahokin runko voidaan käyttää lestinä, oikaista ja rakentaa päälle tarpeeksi luja uusi vene.

        Ei ime vettä ja hengittää samaa tahtia puun kanssa. paras lopputulos saadaan kun betonointi tehdään märän puun päälle. Ei tarvitse edes paljoa puhdistaa ennen verkotusta.

        Pinnasta saadaan viitseliäisyydellä täysin virheetön ja erittäin pitkäikäinen. Jos on nähty vaivaa pintatöiden kanssa ja vene läpivärjätty betonvärillä niin pintamaaleja ei tarvita.

        Rungolla voi ajaa ja sitä säilyttää jäissä .

        Menetelmä on erittäin edullinen ja raaka-aineita

        ja ohjeita helposti Suomesta saatavana.

        Runko on lähes täysin huoltovapaa ja "ikuinen".

        Vahvistuu vanhetessaan!"


      • Tee.vaan
        betonivai kirjoitti:

        Tällaisen löysin, ja alkoi betonoiti kiinnostamaan ja olen yrittänyt kaivaa lisä tietoja:

        "Hyviä puolia: Lahokin runko voidaan käyttää lestinä, oikaista ja rakentaa päälle tarpeeksi luja uusi vene.

        Ei ime vettä ja hengittää samaa tahtia puun kanssa. paras lopputulos saadaan kun betonointi tehdään märän puun päälle. Ei tarvitse edes paljoa puhdistaa ennen verkotusta.

        Pinnasta saadaan viitseliäisyydellä täysin virheetön ja erittäin pitkäikäinen. Jos on nähty vaivaa pintatöiden kanssa ja vene läpivärjätty betonvärillä niin pintamaaleja ei tarvita.

        Rungolla voi ajaa ja sitä säilyttää jäissä .

        Menetelmä on erittäin edullinen ja raaka-aineita

        ja ohjeita helposti Suomesta saatavana.

        Runko on lähes täysin huoltovapaa ja "ikuinen".

        Vahvistuu vanhetessaan!"

        Sanotaan olevan helpoimmin itsetehtävä vene, ja vielä helpompi tehdä jo valmiin veneen päälle. Onhan betoniveneitä maailmalla, ja meilläkin.


      • maalaa.vaikka
        kuiduttomasti kirjoitti:

        Voikos puuveneen vaan päällystää epoksilla ilman kuituja, ja pintamaali epoksin päälle?

        Kuten Bossu arvelikin, pelkkä epoksikerros ilman kuituja on yhtä hyödyllinen kuin paksu maalikerros.


      • Maalattuna
        maalaa.vaikka kirjoitti:

        Kuten Bossu arvelikin, pelkkä epoksikerros ilman kuituja on yhtä hyödyllinen kuin paksu maalikerros.

        Maalataankos puuveneitä koskaan epoksimaaleilla, jos puuvene on kunnossa ennen epoksimaalausta niin toimisiko homma näin?


      • Hii-o-hoi
        Maalattuna kirjoitti:

        Maalataankos puuveneitä koskaan epoksimaaleilla, jos puuvene on kunnossa ennen epoksimaalausta niin toimisiko homma näin?

        Maalataan epoksimaaleilla, mutta se on pelkkä maalaus. Ei rungon tukeminen niinkuin kuiduttaminen.
        Epoksimaalit soveltuvat silloin kun puu on elämätöntä. Siis vaneri, ristiinlaminoituvene, ehkä rimavenekin jos rimat ovat pienet.
        Puulauta-veneeseen epoksimaali ei sovi, koska puulautana elää enemmän kosteusvaihteluissa kuin epoksimaali.
        Listietoja vaikka Hempelsin sivuilta.


    • kaksinkertainen

      Jos teet puuveneen päälle betoniveneen niin täytynee sitten ottaa huomioon että vesilinja nousee ylemmäksi lisääntyvästä painosta johtuen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe