Koulutyttö kuoli suojatiellä!

Muista_Aina_Liikenteessä

111

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laki.ei.olekiva

      Taitaa olla niin, että tyttö oli väistämisvelvollinen pyöräillessään suojatiellä. Harmi juttu toki sinänsä.

      • EnsinLapsetSittenNaiset

        Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?


      • laki.asian.tunijja
        EnsinLapsetSittenNaiset kirjoitti:

        Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?

        Millä perusteella se on autoilijan vastuulla? Lain mukaan suojatiellä ei saa pyöräillä. Ei tämä ole tunnekysymys, vaan lainsäädännöllinen. Mitä kohtaa et siinä tajua?


      • lakieitosiaanolekiva
        laki.asian.tunijja kirjoitti:

        Millä perusteella se on autoilijan vastuulla? Lain mukaan suojatiellä ei saa pyöräillä. Ei tämä ole tunnekysymys, vaan lainsäädännöllinen. Mitä kohtaa et siinä tajua?

        Ei ole tunnekysymys ei vaan vastuukysymys. Meillä aikuisilla on vastuu lapsista liikenteessä(kin). On kuvottavaa verrata lakiin kun vastapelurina on pieni lapsi. Niikuin tossa aikaisemmin kirjoitin laki on säädetty oikeusturvaksi, ei liikenneturvaksi.


      • varottava-lapsia
        EnsinLapsetSittenNaiset kirjoitti:

        Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?

        Senhän takia laissa on pykälä että lapsia on erityisesti varottava joka tilanteessa, koska eivät vielä hallitse sääntöjä.

        "Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään .... sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

        Päälleajo-oikeutta ei ole olemassakaan vaikka toinen tekisi virheen.


      • LapsenLapsiMinullakin
        laki.asian.tunijja kirjoitti:

        Millä perusteella se on autoilijan vastuulla? Lain mukaan suojatiellä ei saa pyöräillä. Ei tämä ole tunnekysymys, vaan lainsäädännöllinen. Mitä kohtaa et siinä tajua?

        Siis mitä??! Se ei tuo tätä lasta takaisin vaikka kuinka väännetään että syy ei ollut ajajan. Kyllä todellakin oli!


      • lapsia.minullakini
        LapsenLapsiMinullakin kirjoitti:

        Siis mitä??! Se ei tuo tätä lasta takaisin vaikka kuinka väännetään että syy ei ollut ajajan. Kyllä todellakin oli!

        Millä perusteella se oli ajajan syy?


      • ylinopeus.tappaa
        lapsia.minullakini kirjoitti:

        Millä perusteella se oli ajajan syy?

        Tunnusti ajaneensa ylinopeutta sellainen menettely on laissa kielletty. Harmi nuorta kuskia koko elämä pilalla kaahaamisen vuoksi mutta, jos eivät rällää itteään hengiltä niin sitten jonkun muun.


      • koittakaa.nyt.ewdes
        ylinopeus.tappaa kirjoitti:

        Tunnusti ajaneensa ylinopeutta sellainen menettely on laissa kielletty. Harmi nuorta kuskia koko elämä pilalla kaahaamisen vuoksi mutta, jos eivät rällää itteään hengiltä niin sitten jonkun muun.

        Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?


      • MitenSeMeni
        EnsinLapsetSittenNaiset kirjoitti:

        Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?

        "Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?"

        Meidän ikäluokassa jo ekalla luokalla joka nuija tunsi koulumatkaansa liittyvät perusliikennesäännöt ja muutakin.

        Jos tyttö ei toiminut liikennesääntöjen mukaan, pitäisi kai selvittää, miten vanhemmat ja koulu ovat oman osuutensa hoitanut. Mutta helpoimman kautta näkyy menevän tämä juttu taas. Koko joukolla sen yhden kuskin kimppuun vaan. Joka saattaa olla tarkkaan ottaen syytön?

        Eli tietoa lisää: oliko ollenkaan niin, että kuski ajoi tytön yli?? Ajoiko tyttö alle?


      • syy-seuraus
        koittakaa.nyt.ewdes kirjoitti:

        Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?

        Ellet ymmärrä miten vauhti liittyy tapahtuman kulkuun, niin mikäli ajokortti löytyy, niin suosittelen palauttamaan se sinne mistä sen olet saanut.


      • VäärinSeMeni
        MitenSeMeni kirjoitti:

        "Ei joku toka tai kolmas-luokkalainen ole vielä oppinut Suomen lainsäädäntöä se on autoilijan vastuulla meneekö ja tappaa lapsen suojatielle onko tämä sinulle jotenkin vaikeaa tajuta?"

        Meidän ikäluokassa jo ekalla luokalla joka nuija tunsi koulumatkaansa liittyvät perusliikennesäännöt ja muutakin.

        Jos tyttö ei toiminut liikennesääntöjen mukaan, pitäisi kai selvittää, miten vanhemmat ja koulu ovat oman osuutensa hoitanut. Mutta helpoimman kautta näkyy menevän tämä juttu taas. Koko joukolla sen yhden kuskin kimppuun vaan. Joka saattaa olla tarkkaan ottaen syytön?

        Eli tietoa lisää: oliko ollenkaan niin, että kuski ajoi tytön yli?? Ajoiko tyttö alle?

        Ei toiminut pakukuskikaan liikennesääntöjen mukaan.

        -- Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä --

        Tuo pykälä koskee jokaista suomesta löytyvää suojatietä, oli näkyvissä jalankulkijoita tai ei.


      • emäskoinija
        syy-seuraus kirjoitti:

        Ellet ymmärrä miten vauhti liittyy tapahtuman kulkuun, niin mikäli ajokortti löytyy, niin suosittelen palauttamaan se sinne mistä sen olet saanut.

        Et vastannut kysymykseen. Ilmeisesti siksi, koska tiedät olevasi väärässä. Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?


      • emäskoinija
        VäärinSeMeni kirjoitti:

        Ei toiminut pakukuskikaan liikennesääntöjen mukaan.

        -- Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä --

        Tuo pykälä koskee jokaista suomesta löytyvää suojatietä, oli näkyvissä jalankulkijoita tai ei.

        Tilanteessa ei ollut jalankulkijoita, eikä suojatietä. Väitteesi on siten invalidi. Molemmat olivat ajoneuvonkuljettajia ja toisella oli väistämisvelvollisuus. Piste.


      • kummastelen
        emäskoinija kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen. Ilmeisesti siksi, koska tiedät olevasi väärässä. Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?

        Onko joku väittänyt ylinopeutta kolarin syyksi?


      • EiMitäänPuolustusta
        emäskoinija kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen. Ilmeisesti siksi, koska tiedät olevasi väärässä. Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?

        Totta helvetissä se oli sen kaaharin syy. Se ajoi tytön kuoliaaksi. Olisi ajanut hiljaa ja seurannut onko suojatiellä joku tulossa!


      • emäskoinija
        EiMitäänPuolustusta kirjoitti:

        Totta helvetissä se oli sen kaaharin syy. Se ajoi tytön kuoliaaksi. Olisi ajanut hiljaa ja seurannut onko suojatiellä joku tulossa!

        Eli liikennesäännöillä ei ole mitään merkitystä tässä tilanteessa?


      • jankuttajalle
        emäskoinija kirjoitti:

        Eli liikennesäännöillä ei ole mitään merkitystä tässä tilanteessa?

        Ei kun on merkitystä tässäkin tilanteessa. Nopeusrajoitusta on rikottu.


      • ElämäOpettaa
        emäskoinija kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen. Ilmeisesti siksi, koska tiedät olevasi väärässä. Millä perusteella ylinopeus oli kolarin syy?

        Yleensä ylinopeus on kolarin syy. Ei ehdi reagoida ajoissa. 22 vuotias jätkä luulee olevansa kaikkivoipainen. Ei osaa ottaa arvaamatonta lasta huomioon liikenteessä!


      • Tilastot.kertoo
        ElämäOpettaa kirjoitti:

        Yleensä ylinopeus on kolarin syy. Ei ehdi reagoida ajoissa. 22 vuotias jätkä luulee olevansa kaikkivoipainen. Ei osaa ottaa arvaamatonta lasta huomioon liikenteessä!

        Ylinopeus aiheuttaa alle 2% onnettomuuksista.
        Kannattaisi tutustua tilastoihin ennen väittelyä.


      • arjensankari226778
        jankuttajalle kirjoitti:

        Ei kun on merkitystä tässäkin tilanteessa. Nopeusrajoitusta on rikottu.

        Hemmo ei tajua pointtia. Kun toisten henkeä varjellaan ei mietitä ensimmäiseksi sääntöjä ja lakeja. Jos on tarve niin ajetaan materiaalia paskaksi mieluummin kuin vammautetaan ihmistä. Sääntöjä mietitään vasta oikeutta jaettaessa.

        Näitä jälkiviisastelijoita riittää. Samoin kuin rannalta neuvojia.


      • emävalhe
        Tilastot.kertoo kirjoitti:

        Ylinopeus aiheuttaa alle 2% onnettomuuksista.
        Kannattaisi tutustua tilastoihin ennen väittelyä.

        Niin kun puhutaan kuolonkolareista, ja silloinkin prosentti on lähempänä neljää. Kaikissa liikenneonnettomuuksissa ylinopeus osatekijänä on 50 %:n luokkaa.


      • Tilastot.kertoo
        emävalhe kirjoitti:

        Niin kun puhutaan kuolonkolareista, ja silloinkin prosentti on lähempänä neljää. Kaikissa liikenneonnettomuuksissa ylinopeus osatekijänä on 50 %:n luokkaa.

        Riippuu vuodesta. Se vuosi josta itse katsoin,antoi prosenttiosuudeksi 1,7%.

        Mitä merkitystä on "osatekijöillä"?
        Niiyä voi kukin arvioida ja lisäillä oman näkemyksensä mukaan
        Ja siihen 50 %;in on mukaan laskettu myös liian suuri tilannenopeus
        Se muuttaa väitettäsi merkittävästi.


      • rautalankaa
        Tilastot.kertoo kirjoitti:

        Riippuu vuodesta. Se vuosi josta itse katsoin,antoi prosenttiosuudeksi 1,7%.

        Mitä merkitystä on "osatekijöillä"?
        Niiyä voi kukin arvioida ja lisäillä oman näkemyksensä mukaan
        Ja siihen 50 %;in on mukaan laskettu myös liian suuri tilannenopeus
        Se muuttaa väitettäsi merkittävästi.

        Etkö tiedä mitä onnettomuustutkinnassa tarkoittaa osatekijä-termi?
        Ei niitä sinne "oman näkemyksen"-mukaan lisäillä.
        Ja ei. Vajaassa 50:ssä prosentissa ei ole mukana tilannenopeus vaan ylinopeus.


      • tilasto--hehehee
        Tilastot.kertoo kirjoitti:

        Ylinopeus aiheuttaa alle 2% onnettomuuksista.
        Kannattaisi tutustua tilastoihin ennen väittelyä.

        valhe – emävalhe – tilasto.

        Jotkut tilastot ovat kädettömine aikaansaannoksia ja voidaan työntää sinne missä aurinko ei paista.


    • takamaalainen

      Kyseinen suojatie on kevyenliikenteen jatke jossa saa ajaa polkypyörällä Sitäpaitsityttö oli jo ajanuttoisen kaista yli niin että kyllä väistämisvelvollisuus oli autoilijalla mutta kun........

      • Työmatkakävelijä

        Vaikka se on pyörätienjatke ja vaikka tyttö oli ajanut toisen kaistan yli, oli tyttö siitä huolimatta väistämisvelvollinen.

        Siihen ei laista löydy mitään poikkeusta, vaikka kyse on ikävästä tapahtumasta.


      • kokokoaiikoll

        Millä perusteella väistämisvelvollisuus oli autoilijalla?


      • lakieitodellakaanolekiva

        Aivan luokatonta väistämisvelvollisuusjargoniaa. Jos 9-vuotias lapsi on suojatiellä ihan vaikka pyörällä, potkukelkalla, kävellen niin kyllähän aikuisen pitää ymmärtää suojata lapsen kulkua. Lakihan on säädetty vain oikeusturvaksi, ei liikenneturvaksi.


      • kkmkmkmkmk
        lakieitodellakaanolekiva kirjoitti:

        Aivan luokatonta väistämisvelvollisuusjargoniaa. Jos 9-vuotias lapsi on suojatiellä ihan vaikka pyörällä, potkukelkalla, kävellen niin kyllähän aikuisen pitää ymmärtää suojata lapsen kulkua. Lakihan on säädetty vain oikeusturvaksi, ei liikenneturvaksi.

        Tuomiota tai syytettä pohtiessa on melko oleellista syyllisyysolettama tai kysymys. Ei tämä ole jargonia, vaan epäkohtiin huomion kiinnittämistä. Silloin lainsäädäntöä voidaan paremmin muokata


      • Työmatkakävelijä
        lakieitodellakaanolekiva kirjoitti:

        Aivan luokatonta väistämisvelvollisuusjargoniaa. Jos 9-vuotias lapsi on suojatiellä ihan vaikka pyörällä, potkukelkalla, kävellen niin kyllähän aikuisen pitää ymmärtää suojata lapsen kulkua. Lakihan on säädetty vain oikeusturvaksi, ei liikenneturvaksi.

        Jos 9 vuotias tai kuka tahansa on liikkeellä polkupyörällä, on hän silloin ajoneuvon kuljettaja ja velvollinen noudattamaan lakeja, jotka koskevat ajoneuvon kuljettajaa.
        Ei polkupyörä ole lelu, vaan ajoneuvo.


      • pysykävelijänä
        Työmatkakävelijä kirjoitti:

        Jos 9 vuotias tai kuka tahansa on liikkeellä polkupyörällä, on hän silloin ajoneuvon kuljettaja ja velvollinen noudattamaan lakeja, jotka koskevat ajoneuvon kuljettajaa.
        Ei polkupyörä ole lelu, vaan ajoneuvo.

        Jaahas, sitä on oikein luettu lakikirjaa. Ymmärrätkö kuitenkin että liikenteessä sinulla aikuisena (?) on vastuu paitsi itsestäsi myös kanssaliikkujista? Ja varsinkin lapsista. Ei yhdeksänvuotias lapsi ollut polkupyörällä leikkimässä. Tuon ikäinen vasta opettelee osaansa liikenteessä. Nyt kun menet taas plaraamaan tieliikennelakia niin varmaan löydät kohdan jossa mainitaan erityinen varovaisuusvelvoite lapsia kohtaan.


      • kuitenkin_vain_laspi
        Työmatkakävelijä kirjoitti:

        Jos 9 vuotias tai kuka tahansa on liikkeellä polkupyörällä, on hän silloin ajoneuvon kuljettaja ja velvollinen noudattamaan lakeja, jotka koskevat ajoneuvon kuljettajaa.
        Ei polkupyörä ole lelu, vaan ajoneuvo.

        Lapsi on kuitenkin lapsi eikä vielä halltse täysin kaikkia sääntöjä. Siksi autoilijoiden on aina oltava varovaisia aina kun kyseessä on lapsi liikenteessä. Tämäkin mainitaan laissa.

        Pakettiauton kuljettajan epäillään ajaneen ylinopeutta. Aika asennevammaista touhua ajaa ylinopeutta ja vieläpä suojatien kohdalla. Pelkkä suojatien olemassa olo on riittävä peruste että niiden kohdalla ollaan erityisen tarkkana. Jalankulkija saattaa haluta yli millä hetkellä tahansa.


      • TietoaPuuttuu
        kuitenkin_vain_laspi kirjoitti:

        Lapsi on kuitenkin lapsi eikä vielä halltse täysin kaikkia sääntöjä. Siksi autoilijoiden on aina oltava varovaisia aina kun kyseessä on lapsi liikenteessä. Tämäkin mainitaan laissa.

        Pakettiauton kuljettajan epäillään ajaneen ylinopeutta. Aika asennevammaista touhua ajaa ylinopeutta ja vieläpä suojatien kohdalla. Pelkkä suojatien olemassa olo on riittävä peruste että niiden kohdalla ollaan erityisen tarkkana. Jalankulkija saattaa haluta yli millä hetkellä tahansa.

        "Aika asennevammaista touhua ajaa ylinopeutta ja vieläpä suojatien kohdalla"

        Mitään tarkkaa tietoahan ei näköjään suvaita tapauksesta antaa. Kaikki ovat vain tietävinään, että syy on kuskissa.

        Mutta mainitaan, että bussikuski oli toppuutellut tyttöä. Aika asennevammaista, jos tyttö silti jatkoi ajamista. Vai eikö nähnyt?


      • molempien-syy
        TietoaPuuttuu kirjoitti:

        "Aika asennevammaista touhua ajaa ylinopeutta ja vieläpä suojatien kohdalla"

        Mitään tarkkaa tietoahan ei näköjään suvaita tapauksesta antaa. Kaikki ovat vain tietävinään, että syy on kuskissa.

        Mutta mainitaan, että bussikuski oli toppuutellut tyttöä. Aika asennevammaista, jos tyttö silti jatkoi ajamista. Vai eikö nähnyt?

        Syy on molemmissa. Pyöräilijän olisi pitänyt väistää ja pakukuskin olisi pitänyt ajaa sopivaa tilannenopeutta, joka muuten usein on alle suurimman sallitun.

        Pakukuskilla on "isompana" suurempi vastuu tilanteessa jossa vastapuoli on suojaamaton ihminen ja tässä tapauksessa lisäksi vielä lapsi. Tästä syystä olen sitä mieltä että suurempi syy lankeaa pakukuskin niskaan.


      • rxtx

        Joku läski vanhempi luuseri olisi aivan eri juttu.


      • LapsiLiikenteessä
        kokokoaiikoll kirjoitti:

        Millä perusteella väistämisvelvollisuus oli autoilijalla?

        SUOJATIE! Ja VARO LAPSIA!


      • omena.puu.pa
        LapsiLiikenteessä kirjoitti:

        SUOJATIE! Ja VARO LAPSIA!

        Suojatiellä ei saa pyöräillä ja paikalla on kevyenliikenteen jatke, ei suojatietä.


      • työmatkakävelijä
        omena.puu.pa kirjoitti:

        Suojatiellä ei saa pyöräillä ja paikalla on kevyenliikenteen jatke, ei suojatietä.

        Paikalla on PYÖRÄTIENJATKE, ei kevyenliikenteen jatke.


      • jokuhaluaapäteä
        työmatkakävelijä kirjoitti:

        Paikalla on PYÖRÄTIENJATKE, ei kevyenliikenteen jatke.

        Mitä sitten?


      • SeOpetetaan
        omena.puu.pa kirjoitti:

        Suojatiellä ei saa pyöräillä ja paikalla on kevyenliikenteen jatke, ei suojatietä.

        MUTTA VARO LAPSIA.....lapsi on aina arvaamaton liikenteessä!!!!


    • PoisTolaltaan

      Ei tuota Iltalehden uutista pysty kyynelehtimättä lukea, varsinkin videon katsottuani miten nuo autoilijat suorastaan yrittävät tappaa suojatielle tulevat naiset nostaa jo vihan pintaan. Voi tyttölapsiparka nyt eivät sanat enään riitä tämähän on järkyttävää.

      • hirveääon

        Pyöräiljät näyttää laitanaan yrittävän itsemurhaa, noinko ne vanhemmat opettaa lapsiaankin ajamaan. Niinhän niitä näkyy useinkin menevän punaisia päin tai ylittävät tien mistä sattuu lapsi mukana. Jopa kävelyvauhtia kulkevan auton alle pystyy menemään jos oikein yrittää, puskan takaa pyörällä tulevaan mahdoton varautua.

        http://kioski.yle.fi/omat/video-kuvasimme-tunnin-ajan-autoilijoita-ja-pyorailijoita-lahelta-piti-tilanteita-tuli-useita


    • PekkaPaavali77

      Objektiivisesti ajateltuna kuoleman "tuottaja" oli tämä bussikuski joka antoi perusteetta tietä. Miksi häntä ei sitten syytetä? Ilman hänen toimintaansa tämä tyttö olisi lähes varmasti elossa eli eikö loogisesti silloin se kuolema ole tuotettu tässä vaiheessa? No, joka tapauksessa tuon pakukuskin asianajajan on helppo vapauttaa hänet syytteistä kuten kuuluukin. Iltalehden ja poliisin mukaan kyseessä on välinpitämättömyys ja törkeä kuolemantuottamus pakukuskilta mikä ei mene jakeluun. Mitään laki ei ole rikottu (ylinopeutta ei voi sulkea vielä pois). Bussikuskilta pikemminkin törkeää piittaamattomuutta kun näkee että auto tulee (kovaa) vastaan ja virittää tuollaisen ansan pyörätytölle.

      • lakiakkaisu

      • Näkyvyyttäeiole

        AL jutussa kerrotaan, että olisi 300m näkyvyys..., keskelle suojatietä kyllä, mutta jos pyöräilijä tuli oikealta puolelta autoa olevalta pyörätien tyngältä, niin näkyvyys on olematon. Yleinen ongelma nuo puskat pyöräteiden liittymissä.


      • IkäväJuttu

        Minkä takia sen bussikuskin piti mennä käsillään huitomaan, kun yritti varoittaa tyttöä lähestyvästä pakettiautosta?! Yleensä kun autoilija viittoo jalankulkijalle, se on sen merkki että ole hyvä, astu vaan suojatielle, minä annan tietä.. Tyttö on ilmeisesti tässäkin tapauksessa tulkinnut sen huitomisen näin, eikä edes ymmärtänyt vilkaista toiseen suuntaan, koska bussikuski oli huitomisellaan "antanut tietä." Olis ollu varmaan paljon tehokkaampi keino soittaa torvee.

        Ja ehkä nämä ylikohteliaat autoilijatkin vois joskus miettiä, kannattaako sen suojatien eteen pysähtyä. Kumpi on pienempi paha, että jalankulkija joutuu pari sekuntia odottamaan ohikiitävien autojen takia, vai se että jalankulkija jää autoilijan jyräämäksi.. Just saying.....


      • idioott.i
        IkäväJuttu kirjoitti:

        Minkä takia sen bussikuskin piti mennä käsillään huitomaan, kun yritti varoittaa tyttöä lähestyvästä pakettiautosta?! Yleensä kun autoilija viittoo jalankulkijalle, se on sen merkki että ole hyvä, astu vaan suojatielle, minä annan tietä.. Tyttö on ilmeisesti tässäkin tapauksessa tulkinnut sen huitomisen näin, eikä edes ymmärtänyt vilkaista toiseen suuntaan, koska bussikuski oli huitomisellaan "antanut tietä." Olis ollu varmaan paljon tehokkaampi keino soittaa torvee.

        Ja ehkä nämä ylikohteliaat autoilijatkin vois joskus miettiä, kannattaako sen suojatien eteen pysähtyä. Kumpi on pienempi paha, että jalankulkija joutuu pari sekuntia odottamaan ohikiitävien autojen takia, vai se että jalankulkija jää autoilijan jyräämäksi.. Just saying.....

        Siis syyllistät linjautokuljettajaa siitä, että hän noudatti lakia ja ajoi niinkuin kuuluu? MENE ITTEES SAATANA!


      • vellit-ja-puurot
        IkäväJuttu kirjoitti:

        Minkä takia sen bussikuskin piti mennä käsillään huitomaan, kun yritti varoittaa tyttöä lähestyvästä pakettiautosta?! Yleensä kun autoilija viittoo jalankulkijalle, se on sen merkki että ole hyvä, astu vaan suojatielle, minä annan tietä.. Tyttö on ilmeisesti tässäkin tapauksessa tulkinnut sen huitomisen näin, eikä edes ymmärtänyt vilkaista toiseen suuntaan, koska bussikuski oli huitomisellaan "antanut tietä." Olis ollu varmaan paljon tehokkaampi keino soittaa torvee.

        Ja ehkä nämä ylikohteliaat autoilijatkin vois joskus miettiä, kannattaako sen suojatien eteen pysähtyä. Kumpi on pienempi paha, että jalankulkija joutuu pari sekuntia odottamaan ohikiitävien autojen takia, vai se että jalankulkija jää autoilijan jyräämäksi.. Just saying.....

        Sinulta menee puurot ja vellit sekaisin. Tyttö oli pyöräilijä, ei jalankulkija. Se on aina autoilijan syy jos jalankulkijan päälle ajetaan suojatiellä.

        Jos tyttö olisi noussut pyörän päältä pois, olisi hän ollut tilanteessa jalankulkija ja kingi ja kaikkien muiden olisi pitänyt väistää. On aina annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.


      • minäköidiootti
        idioott.i kirjoitti:

        Siis syyllistät linjautokuljettajaa siitä, että hän noudatti lakia ja ajoi niinkuin kuuluu? MENE ITTEES SAATANA!

        Miksei bussikuski töytäissyt tyttöä nurin huitomisen sijaan?


      • et-näköjään-osaa

        > "Objektiivisesti ajateltuna kuoleman "tuottaja" oli tämä bussikuski joka antoi perusteetta tietä."

        Et näköjään osaa liikennesääntöjä. "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa". Bussikuski teki aivan kuten kuuluukin ja väisti.


    • meni_jo

      Jos lapset eivät ymmärrä / tajua liikenteen realiteetteja niin kelläs siitä on vastuu?
      Tietenkin niillä vanhemmilla jotka eivät kerro lapsilleen liikenteen pelisääntöjä ja olisipa hauska tietää oliko tuolla päälleajajalla itsellään lapsia ? Ja jos on lapsia niin miten tuollaiset osaisivat liikennesääntöjä kellekään opettaa. Viimekädessä vastuu on pyöräilijällä itsellään, hän siinä on kuitenkin heikoilla!

      • autokuskillamyösvastuu

        Kaikkien ajoneuvojen kuskeilla on vastuu myös muiden ihmisten hengestä, eikä pelkästään omasta. Laiken perusperiaate on että suojaamatonta ihmistä suojellaan. Siksi autoilijoilla on suurempi vastuu suojaamattomia liikkujia kohtaan.

        Laista löytyy lisäksi erillinen pykälä joka velvoittaa erityisesti varomaan esim. lapisa. Voit itse lukea sen täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P30


      • tasavertaisesti
        autokuskillamyösvastuu kirjoitti:

        Kaikkien ajoneuvojen kuskeilla on vastuu myös muiden ihmisten hengestä, eikä pelkästään omasta. Laiken perusperiaate on että suojaamatonta ihmistä suojellaan. Siksi autoilijoilla on suurempi vastuu suojaamattomia liikkujia kohtaan.

        Laista löytyy lisäksi erillinen pykälä joka velvoittaa erityisesti varomaan esim. lapisa. Voit itse lukea sen täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P30

        Niin se menee, että autoilijan pitää käytännössä kantaa isompaa vastuuta. Esim. kenenkään päälle ei saa tahallaan ajaa, vaikka olisi tolkuton tulossa ja väkisin tunkee alle. Autoilijalla yleensä enemmän koulutusta liikennesääntöihin ja voidaan juontaa periaate, että ajokorttitaitojen perusteella tulisi tietää ja hallita ja sietääkin "enemmän". Osa pyöräilijöitä on aivan kuutamolla säännöistä ja lisäksi asenne aivan kelvoton. Silti ei pidä ajaa päälle. Vaikka kuinka olisi joku täysk-pää pyörineen honkkeloimassa.

        Mutta pieleen menee liikenneturvallisuus, jos autoilijan vastuuta korostetaan sillä tavoin, että sillä vähennetään pyöräilijän vastuuta. Onnettomuuksia tulee tapahtumaan jatkossakin paljon, jos vastuuta aina vaan sälytetään pelkästään autoilijoille.


      • näkymätöntäeivoivaroa
        autokuskillamyösvastuu kirjoitti:

        Kaikkien ajoneuvojen kuskeilla on vastuu myös muiden ihmisten hengestä, eikä pelkästään omasta. Laiken perusperiaate on että suojaamatonta ihmistä suojellaan. Siksi autoilijoilla on suurempi vastuu suojaamattomia liikkujia kohtaan.

        Laista löytyy lisäksi erillinen pykälä joka velvoittaa erityisesti varomaan esim. lapisa. Voit itse lukea sen täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P30

        Siinä vaiheessa kun tuollaisella suojatiellä näkee pyöräilijän tulevan, on myöhäistä enää jarruttaa edes sallitulla nopeudella, pitäisi laittaa vastuuseen myös tien suunnittelija ja etenkin hoitaja kun annettu puskien kasvaa. Kypärätkin voi olla vaarallisia jos peittävät korvat, moni kuuntelee jopa korvalappustereoita tai kuulokkeilla, pitäisi kieltää ehdottomasti.


    • Sylttytehdas

      Paku ajoi ilmeisesti Viljakkalantietä suoraan, silloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen tuossa paikassa.
      Vaikka kyseessä on junnu, niin kyllä koulureitti ja kodin lähitienoon liikennepaikat olisi pitänyt katsoa yhdessä kotiväen kanssa, miten niissä mennään ja silti varmistamaan. Pitää opettaa kävelemään/taluttamaan pyörä tuollaisessa paikassa, jos säännöt on liian mutkikkaita ymmärtää.
      Ongelma on vain, ettei ne aikuisetkaan usein osaa sääntöjä oikein, sen lisäksi ne ylikohteliaat, mistä joku voi saada väärän käsityksen väistämisestä.
      No poliisi on nyt antamassa penaltia pakukuskille...
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091720366270_uu.shtml

      • tehtaansyltty

        Mistä tiedät etteikö liikennepaikkoja ole katsottu ja lasta opastettu? Aika rankkaa vanhempien syyllistämistä. Veikkaan että varmasti on käyty koulureitit läpi. Varmaan muistat omastakin lapsuudesta kuinka helposti ne säännöt ja neuvot unohtuu.

        Itsekin sen sanoit; ongelma on kun aikuisetkaan ei osaa sääntöjä; ajetaan ylinopeutta vaikka suojatiet on hyvin merkattu.


      • Auta_Armias

        Eli toisinsanoen, kun lapsi saapuu kulkuneuvollaan oikealta puolen väylältään risteykseen ja vieläpä suojatielle niin sinä katsot oikeudeksesi ajaa vasemmalta suoraan surutta päälle,, luoja armahda olenko oikeassa taidan pian olla?


      • Hae.apua
        Auta_Armias kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, kun lapsi saapuu kulkuneuvollaan oikealta puolen väylältään risteykseen ja vieläpä suojatielle niin sinä katsot oikeudeksesi ajaa vasemmalta suoraan surutta päälle,, luoja armahda olenko oikeassa taidan pian olla?

        Miksi kuvittelet. että joku olisi "katsonut oikeudeksesi ajaa vasemmalta suoraan surutta päälle"?
        Yhtä hyvin voisi todeta, että pyöräilijä katsoi oikeudekseen ajaa suoraan surutta autoa päin.
        Aivan yhtä idioottimainen toteamus.


      • Auta_Armias
        Hae.apua kirjoitti:

        Miksi kuvittelet. että joku olisi "katsonut oikeudeksesi ajaa vasemmalta suoraan surutta päälle"?
        Yhtä hyvin voisi todeta, että pyöräilijä katsoi oikeudekseen ajaa suoraan surutta autoa päin.
        Aivan yhtä idioottimainen toteamus.

        Katsos, kun pyöräilijä ei ajanut surutta päälle vaan sen teki vasemmalta tullut tunnustamaansa ylinopeutta ajanut autoilija. Mistä hitosta teitä vatipäitä piisaa????


      • Hae.apua
        Auta_Armias kirjoitti:

        Katsos, kun pyöräilijä ei ajanut surutta päälle vaan sen teki vasemmalta tullut tunnustamaansa ylinopeutta ajanut autoilija. Mistä hitosta teitä vatipäitä piisaa????

        Koitapas nyt vatipää ihan ensimmäisenä ymmärtää, että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen.


      • Auta_Armias
        Hae.apua kirjoitti:

        Koitapas nyt vatipää ihan ensimmäisenä ymmärtää, että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen.

        Ensinnäkin lapsi ei ollut väistämisvelvolllinen ja toiseksi vuoropuhelu kaltaisesi empatiakyvyttömän debiilin kanssa päättyy tähän, sitten kolmanneksi olen immuuni kaikenmaailman sosiopaattien vittuiluille, joten älä tuhlaa aikaasi minuun mene mieluummin polisilaitokselle kertomaan huolesi katsotaan sitten miten sinun käy. Haluan esittää syvän osanottoni menehtyneen tytön omaisille, suruni tapaukseen liittyen viriää vielä pitkän aikaa.


      • academicul.laude
        Auta_Armias kirjoitti:

        Ensinnäkin lapsi ei ollut väistämisvelvolllinen ja toiseksi vuoropuhelu kaltaisesi empatiakyvyttömän debiilin kanssa päättyy tähän, sitten kolmanneksi olen immuuni kaikenmaailman sosiopaattien vittuiluille, joten älä tuhlaa aikaasi minuun mene mieluummin polisilaitokselle kertomaan huolesi katsotaan sitten miten sinun käy. Haluan esittää syvän osanottoni menehtyneen tytön omaisille, suruni tapaukseen liittyen viriää vielä pitkän aikaa.

        Olet väärässä, ei tämä ole mielipideasia. Tuossa tilanteessa polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen, osoita olevani väärässä.


      • tarveharkintaa

        "Paku ajoi ilmeisesti Viljakkalantietä suoraan, silloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen tuossa paikassa.

        Vaikka kyseessä on junnu, niin kyllä koulureitti ja kodin lähitienoon liikennepaikat olisi pitänyt katsoa yhdessä kotiväen kanssa, miten niissä mennään ja silti varmistamaan."

        Kun kouluun meneminen on osa oppivelvollisuutta, niin käsittääkseni siitä seuraa koululle velvollisuutta varmistaa turvallinen koulumatka. Nythän turvallisuus petti, olipa syy sitten kenen tahansa. Varma on, että paneutuvampi suhtautuminen liikennesääntöjen opettamiseen ja puuttuminen sääntöjen laiminlyöntiin olisi ainakin vähentänyt riskiä. Voidaan tulkita niinkin, että koulun osuus olisi tullut hoidettua oikein vasta silloin kun onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Uutisissa ollut tuoretta tietoa kun lastenhoitotapauksessa annettiin tuomio. Laiminlyönnistä. Kun lapsi oli kuollut. Miten menee tasavertaisuus lain edessä tässä tapauksessa. Pitäisikö selvittää, onko koulu laiminlyönyt..??? Kun yksille tulee tuomioita niin, miten sitten toiset..???

        Sitten on kotiväen osuus. Tapaus on murheellinen. Ei yhtään tee mieli lisätä kotiväen taakkaa. Mutta omana kouluaikanani monissa perheissä kiellettiin koulumatka pyörällä. Kun katsottiin, että "meidän "Jaska" tai meidän "Kake" ei ole asenteeltaan semmoinen. En tiedä, miten aika olisi muuttunut. Jos on tarvetta, edelleenkin vanhemmat voivat kieltää ja estää pyöräilyn koulumatkalla.


      • oli-velvollinen
        Auta_Armias kirjoitti:

        Ensinnäkin lapsi ei ollut väistämisvelvolllinen ja toiseksi vuoropuhelu kaltaisesi empatiakyvyttömän debiilin kanssa päättyy tähän, sitten kolmanneksi olen immuuni kaikenmaailman sosiopaattien vittuiluille, joten älä tuhlaa aikaasi minuun mene mieluummin polisilaitokselle kertomaan huolesi katsotaan sitten miten sinun käy. Haluan esittää syvän osanottoni menehtyneen tytön omaisille, suruni tapaukseen liittyen viriää vielä pitkän aikaa.

        Pyöräilijä on kyllä tuossa kohtaa väistämisvelvollinen Viljakkalantietä suoraan ajaviin nähden. Kyseessä on kuitenkin lapsi joka ei välttämättä osaa sääntöjä täysin.

        Syytä kerrata sääntöjä: https://www.youtube.com/watch?v=x2FQFu7naFU


    • pohdiskelia

      Esimakua siitä kun lisätään vielä pimeys kouluteille 15.11.2015 lähtien. Ei tilanne ainakaan parane.

      • Välkkyvilkku

        Hei fillarin valot pietään pimeessä kunnossa se koskee kaikkia meitä pirkanmaalaisia eikä tää oo varotus vaan käsky kaikille ihmisille ja sit hommataan lisäks kaikkiin pyöriin tää julkisuudessaki kohua herättäny led etuvilkkulyysäriri ja pietään huoli, et koko kroppa on heijastimia täynnä kanssa. Näillä eväillä on hyvä mennä ennenku lainlaatijat keksii, et pimeessä ei saa vilkuttaa. Harmi, ko Pirkanmaalla ajetaan niin paljo ihmisiä kuoilaaks suojateillä nyt tarvis tehä joku eloonjäämis-suunnitelma tai jotain.


      • Hipheihurraaa

        Tämä heijastinasia tulee nyt ja tässä kuntoon vai? Ai ei tule? No joka tapauksessa huonosti nähtävien määrä lisääntyy kun näkemisen olosuhteita huononnetaan etten sanoisi ilkivaltaisesti.

        Ilkivaltaisesti? Jos kuka tahansa menee nyt ja vääntää sulakkeet irti vaikka Takamaan tievalokeskuksesta, joutunee käräjille ilkivallasta ja saa tuomion. Nimittäin valot ovat vielä malliksi päällä. 15.11.2015 ne sammutetaan ellei tiekunta ole ottanut hommaa hoitaakseen. Kuka saa tuomion 15.11.2015, kun valot sammutetaan 800 valaisimesta? Mikä muuttaa asetelman ei-ilkivaltaiseksi. Mielivaltaistahan tuo nyt ainakin on. 6000 euron (ei väitetyn 60.000 euron) säästön nimissä tehdään varmoja liikenneturmia.

        Pitäisikö tilata jo patsas annettavaksi. Turmapatsas, joka luovutetaan ensimmäisestä turmasta teknisen lautakunnan puheenjohtajalle. Tuleva turma ja seuraavat turmat ovat ainakin kiistattomasti aiheutetut mitättömään säästöön vedoten.


    • KovaPaikka

      Osanottoni vanhempien suureen suruun ja voimia perheelle.

      Tietysti tässäkin tapauksessa selvitetään syyllisyysasiat ja jaetaan tuomiot, näinhän se oikeusvaltiossa menee ja hyvä niin.

      Tässä kohtaa kannattaisi myös miettiä, kuinka turvallisia minkin tyyppiset suojatiet ovat. Itse sanoisin, että tällaiselle leveälle asfalttisuoralle laitettu suojatie ei ole sieltä turvallisemmasta päästä, vaikka nopeusrajoitukseksi laitettaisiin mitä vaan ja vaikka kuinka suojatie pitäisi huomata ja huomioida. Nyt kannattaisi miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja tämän tyyppisiin paikkoihin.

      • Suojatie-velvoittaa

        Suojatie on jalankulkijoita varten, ei pyöräilijöitä varten. Autoilijat "väistävät" eli antavat aina esteettömän kulun jalankulkijoille jotka ovat suojatiellä tai astumassa sille. Suojatie velvoittaa autoilijoita aina varomaan jalankulkijoita. Auto "väistää" näissä tilanteissa aina jalankulkijoita, oli se suojaite minkälaisen asfalttibaanan kohalla tahansa. Nyt kannattaisi autoilijoiden pikku hiljaa alkaa kunnioittamaan suojateitä.


      • pyörätienatke
        Suojatie-velvoittaa kirjoitti:

        Suojatie on jalankulkijoita varten, ei pyöräilijöitä varten. Autoilijat "väistävät" eli antavat aina esteettömän kulun jalankulkijoille jotka ovat suojatiellä tai astumassa sille. Suojatie velvoittaa autoilijoita aina varomaan jalankulkijoita. Auto "väistää" näissä tilanteissa aina jalankulkijoita, oli se suojaite minkälaisen asfalttibaanan kohalla tahansa. Nyt kannattaisi autoilijoiden pikku hiljaa alkaa kunnioittamaan suojateitä.

        Tuossa kohtaa on käsittääkseni suojatien lisäksi myös pyörätien jatke joten saa pyöräillä yli mutta pyöräilijän pitää väistää autoja. Viljakkalantietä suoraan ajava auto väistää tuossa kohtaa jalankulkijoita mutta ei pyöräilijöitä. Se ei kutenkaan oikeuta autoilijoita ajamasta miten sattuu.

        Tuossa kun on kerta myös pyörätien jatkeen lisäksi suojatie, niin suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Pelkkä suojatien olemassa olo velvoittaa varomaan suojateiden kohdalla.


    • pyrrö

      on sanomattakin selvää että lapsia täytyy pitää varuillaan liikenteessä oli ne sitten pihalla tai tiellä

    • Surkeeta_on

      Tuosta Iltalehden videosta näkyy tapahtumien kulku. Tyttö on tullut suojatielle pakun kulkusuuntaan nähden oikealta puskien takaa. Ja kun ovat auton kanssa yhteen osuneet, on tyttö tullut eteen viime hetkellä, ilmeisesti huomio on kiinnittynyt liiaksi/yksinomaan kohteliaaseen bussikuskiin, joka on vielä viittilöinyt jotain. Niinpä puskan takaa tullessa on pyöräilijältä jäänyt epähuomiossa tarkastamatta vasemmalta tulevan liikenteen tilanne.

      Bussikuskin selitykset siitä, että on muka viittilöinyt tyttöä pysähtymään menee kyllä oman mielenrauhan turvaamisen piikkiin, koska tuo tien antaminen on ollut yksi valitettava osatekijä tapaturmassa.

      Kannattaa käydä Google mapsilla katsomassa se risteys pakukuskin vinkkelistä. Kyllä sieltä pajukon takaa ehtii yllättäen hyökätä eteen vaikka ajonopeus olisi mikä.

      • laitKaikilla

        Virkamies ehti jo heristämään sormeaan, että jos pari sekuntia miettisi, että jos olisi vaikka oma lapsi. Kyllä puhetta tulee.

        Tuossa kun keskustassa Tampereella ajelee, niin pitää noiden nykyajan polkupyöräilijäpölkkypäiden takia ajella korostetunkin hitaasti. Koko ajan tulee sivulta ja sivuilleen katsomatta pyöräilijöitä ja siinä on pari sekuntia jo suurta ylellisyyttä. Kyllä pystyy pyöräilijä ihan suvereenisti ajamaan auton alle ilman, että autoilija voi estää. Vaikka olisi tarkkaavainen ja ajaisi alinopeutta. Tosi pahoja paikkoja vaikka Tammelan puistokatu ja Rongankadun risteysalue. Aivan latvalahoa pyöräilyä.

        Pitäisi huomata sekin, että auton pitää saada ajaa siellä ajotiellä. Autoilijan pitää olla varovainen, mutta ei se varovaisuus auta, jos pyöräilijä katsoo, että hän itse saa koheltaa ihan miten tykkää.


      • huomio-muualla

      • syytävaroa
        laitKaikilla kirjoitti:

        Virkamies ehti jo heristämään sormeaan, että jos pari sekuntia miettisi, että jos olisi vaikka oma lapsi. Kyllä puhetta tulee.

        Tuossa kun keskustassa Tampereella ajelee, niin pitää noiden nykyajan polkupyöräilijäpölkkypäiden takia ajella korostetunkin hitaasti. Koko ajan tulee sivulta ja sivuilleen katsomatta pyöräilijöitä ja siinä on pari sekuntia jo suurta ylellisyyttä. Kyllä pystyy pyöräilijä ihan suvereenisti ajamaan auton alle ilman, että autoilija voi estää. Vaikka olisi tarkkaavainen ja ajaisi alinopeutta. Tosi pahoja paikkoja vaikka Tammelan puistokatu ja Rongankadun risteysalue. Aivan latvalahoa pyöräilyä.

        Pitäisi huomata sekin, että auton pitää saada ajaa siellä ajotiellä. Autoilijan pitää olla varovainen, mutta ei se varovaisuus auta, jos pyöräilijä katsoo, että hän itse saa koheltaa ihan miten tykkää.

        Alinopeutta ei ole määritelty. Sopiva tilannenopeus on usein alle suurimman sallitun nopeuden. Autoilijat ovat käyneet autokoulun ja saaneet opetusta miten liikenteessä käyttäydytään. Moni pyöräilijä ei kaikkia sääntöjä kunnolla tunne ja moni heistä ei ole autokoulua känyty. Autoilijoiden onkin syytä varoa heitä liikenteesä.


    • näinsevaanonpiste

      Suojatien läheisyydessä fiksu kuski nostaa jalan kaasulta ja varautuu yllättäviin tilanteisiin etenkin koulujen ja päiväkotien lähellä ... muuallakin, jos näkyväisyys ei ole hyvä. Fiksu ihminen osaa arvioida, miten yllättävästi pyöräilevä lapsi voi puskan takaa ilmestyä. Tyhmät nuoret miehet ja mersulla kaahvailevat vanhat kanat eivät osaa eivätkä viitsi.

      • Niinsamaamieltä

        Osuit naulankantaan.


      • jutteletItellesi
        Niinsamaamieltä kirjoitti:

        Osuit naulankantaan.

        Periaatteessa totta, mutta käytännössä tekopyhää.


      • luuseripaskahyvävittupää

        Tekopyyhyyden välttelykö pitäisi olla liikenteessä pontimena? Minä olen sen verran tekopyhä että pyrin välttämään kaikkea matkan tekoa hidastavaa kuten onnettomuuksia. Valitettavasti tämä ei onnistu olematta tekopyhä ja luuseri. Tulen usein liikennevaloihinkin sen takia juuri siinä vaiheessa, etten voi enää mennä keltaisilla yli. Jos olisin hieman nopeammin ajanut, olisin päässyt tuhansista valoista keltaisilla yli ja säästänyt aikaa. Jos olisin ajanut edellä olevan puskurissa, olisin myös ehtinyt usein keltaisilla yli.

        Olen jopa perverssillä tavalla tekopyhä. En rankaise töppäileviä kuten päättyvälle kaistalle erehtyneitä. Valmistelen noille luusereille raon eteeni tekopyhästi. Yhdelle vain jonotapauksessa tekopyhän Enskavainaan oppien mukaan. Eli Enskan rattaat ovat siinä käytössä Enskan muistoksi aina kun minä satun tilanteeseen. Jos tunnen kaupungin liikenteen, en aja toisen rinnalla monikaistaisella tietyissä paikoissa. Ajan niin, että toinen pääsee väliin, jos on tarve. Jos joku vilkulla pyytää, niin järjestän tilaa.

        Olen myös huomannut, että suojatielle voi järjestää ansan pysähtymällä. Varon pysähtymästä kun ansa on ilmeinen. Esimerkki Tampereella on Ratinan sillan jälkeinen mutka Hämeenpuistoon. Olen niin tekopyhä että annan seisoskelijan jatkaa seisoskeluaan siinä. Odottakoot kunnollista katkoa liikennevirrassa tai jotain oikeasti tekopyhää, joka luulee olevansa oikeutettu taivaspaikkaan moisesta paskatempusta.


      • mark20

        minä ajan sen paikan ohi joka aamu, ja hiljennän joka kerta, siinä kun on sellainen pusikkokin, monet kerrat lapset ovat tulleet lujaa pyörällä suoraan tielle, vaikka pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli.


      • luuseripaskahyvävittupää

        Hiljentäminen ja varominen on aivan muuta kuin pysähtyä ja tehdä kuolonansa.


      • jatke-vai-suojatie
        mark20 kirjoitti:

        minä ajan sen paikan ohi joka aamu, ja hiljennän joka kerta, siinä kun on sellainen pusikkokin, monet kerrat lapset ovat tulleet lujaa pyörällä suoraan tielle, vaikka pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli.

        Ei pidä paikkansa. Kun samassa kohtaa on myös pyörätien jatke, niin saa pyöräillä yli. Ei tarvitse taluttaa. Tosin pyöräilijöiden on tuossa kohtaa väistettävä Viljakkalantietä suoraan ajavia.


    • kaksysi

      ihan turhaan jauhatte enään siitä kenen olisi pitänyt väistää ym. tytön aika tuli lähteä ja se olisi tapahtunut jollain muulla tavalla jos ei tuolla. inhottavaa perheelle, ja itseänikin koskee sydämeen kun on kyse pienestä lapsesta, mutta meille on kaikille lähtöaika määrätty jo ennen tännesyntyä. tyttö on päässyt kotiin.

      • fatalistiko

        Joo joo. Ja turmaan vaikuttaneelle on etukäteen määrätty paskan loppuelämän hetki. Pimeitten valaisimien alla vammautuvien ja kuolevien hetket ovat jo määrätty. Kauhujen pimeät illat ja aamut alkavat 15.11.2015. Se tiedetään, että nämä uhrit ovat koululaisia. Huonoilla heijastimilla varustettuja koululaisia. Aloitushetki on annettu asiaa valmistelleelta virkamieheltä. Valmistelumääräys on tullut teknisestä lautakunnasta. Pontimena on mm. kauna maaseutuväestöä kohtaan.


      • Tuutikki112

        Kukas sen lähtöhetken on määrännyt? Onkohan nyt väärä paikka julistaa uskoaan.


      • jäljel46

        korkeammat voimat, minkä olet itse myös hyväksynyt ennenkuin olet tänne maalliseen elämään halunnut syntyä. kaikilla asioilla on jokin tarkoitus, myös kuolemalla, lähiomaisille. ihminen kuollessaan pääsee kotiin, täällä ollaan vaan oppimassa. ja sille kuskille tämä oli eräänlainen herätys/oppi jostain asiasta, minkä varmasti oppi nyt kantapään kautta.


      • uusilaskutoimitus
        Tuutikki112 kirjoitti:

        Kukas sen lähtöhetken on määrännyt? Onkohan nyt väärä paikka julistaa uskoaan.

        Eiköhän asiaan eniten vaikuta teknisestä lautakunnasta järjestetyt kepposet. Kauhujen koulumatkat alkavat 15.11.2015. Riski joutua onnettomuuteen kasvaa 1500 %. Kiittäkää asian masinoinutta luottamushenkilöä.


    • kannattaisi-vilkaista
    • star15

      miksi näitä lapsia ja vauvoja muuten kuolis?! kaikkihan kuolisi vaan vanhuuteen jos ei toisin oo määrätty, niinku on. koittakaa vaan hyväksyä se tosiasia. kaikki täällä kuollaan, enemmin tai myöhemmin.

    • VaroLasta

      Törkeä kuolemantuottamus! Varo aina lasta liikenteessä.

    • Jessedelaa

      Kannattaa siis aina ajaa kaasu pohjassa, koska tielle tulevat ihmiset kuolevat vain jos heidän lähdön aikansa on määritelty siihen kohtaan. Jepjep!

    • dangerous_bicycle

      Olisiko viimeinkin kaikkien opettajien ja vanhempien aika valistaa pyöräileviä lapsia? Erityisesti tulisi teroittaa punaisten liikennevalojen tärkeyttä myös kävelijöille ja pyöräilijöille ja toiseksi tähän ikuisuuskysymykseen eli suojatiepyöräilyyn. Hyvä ohje lapsille olisi, että suojatiellä aina talutetaan pyörää. Se olisi todellista liikenneturvallisuutta. Olen kuullut hyvin vastuuttomia kertomuksia, miten jotkut himopyöräilijä-opettajat ovat kehottaneet pieniä lapsia ajamaan pyörällä surutta suojatiellä, autoilijat kuulemma väistävät. Jos opetus ja esimerkki on tätä tasoa, onko ihme kun näitä tapauksia sattuu hieman liian usein?

    • tutkimattaTuomittu

      Kun nyt on koko julkisuuden voimalla pyritty lahtaamaan se pakettiautokuski niin sikäli voi olla helpotus, että ei niin tarvitse enää tutkiakaan koko asiaa. Riittää kun virkamies niputtaa tuomiolapun kuskin niskaan. Sillä saa helpoiten suosiota. Virkamies.

      • pidemmälläajalla

        Ihan uteliaisuudesta olisi kiva tietää (koulukaverilta tai muilta), että millainen tuon onnettomuusuhrin käytäntö oli yleensä ollut tuossa risteyksessä. Ei varmaan ollut ainoata kertaa tietä ylittämädssä pyörineen. Eli kuinka noudatti liikennesääntöjä yleensä?


    • lain.alainen
      • osaa-joo-mutta

        Tapaukseen vaikutti kenties pakun nopeus törmäyshetkellä? Nopeudella tosiaan on merkitys loukkaantuuko miten pahasti vai lähteekö henki.


      • EtteiPetyttäis
        osaa-joo-mutta kirjoitti:

        Tapaukseen vaikutti kenties pakun nopeus törmäyshetkellä? Nopeudella tosiaan on merkitys loukkaantuuko miten pahasti vai lähteekö henki.

        Usein voi olla pelkkää pettymystä tämmöisten tapausten toimittaminen oikeuteen asti. Kun asiasta "tietävä" yleisö haluaa lynkata, niin onko oikein, jos oikeus sitten toteaakin syyttömäksi. Siinä pettyy moni.


      • positiivisestiajatteleva
        osaa-joo-mutta kirjoitti:

        Tapaukseen vaikutti kenties pakun nopeus törmäyshetkellä? Nopeudella tosiaan on merkitys loukkaantuuko miten pahasti vai lähteekö henki.

        Jos pakulla olisi ollut vähänkin enemmän vauhtia, olisi paku ehtinyt ohi. Mitä tästä opimme?


    • MikäTeitäVaivaa

      Lopettakaa nyt herranjumala jo se koulutyttöjen päälle ajaminen suojateillä eikö yksi kerta opettanut mitään!!!?

      Sisä-Suomen poliisi sai hälytyksen onnettomuudesta perjantaiaamuna kello 7.46.

      "Ilmoituksen mukaan osallisina olivat henkilöauto ja pieni pyöräilijätyttö. Onnettomuus tapahtui Ylöjärven vanhan paloaseman kohdalla Takamaantiellä.

      Poliisipartio on tehnyt tapahtumapaikalla alustavaa tutkintaa. Selvitysten mukaan henkilöautoa ajanut nainen oli ajanut Takamaantietä Vanhan Kuruntien suuntaan.

      9-vuotias tyttö ajoi polkupyörällä suojatielle, joka on kevyen liikenteen väylän jatkeena. Autoilija osui lapseen suojatiellä.

      Tyttö ajoi tielle autoilijasta nähden oikealta. Lapsi lensi törmäyksen voimasta useita metrejä.

      Alustavien tietojen mukaan lapsi sai aivotärähdyksen ja ruhjevammoja, mutta hän ei ole vakavasti loukkaantunut. Hänellä oli päässään pyöräilykypärä.

      Tyttö vietiin onnettomuuspaikalta ambulanssilla Tampereen yliopistollisen sairaalan Acuta-ensiapuun.

      Poliisi ei epäile, että henkilöautoa kuljettanut nainen olisi ajanut ylinopeutta.

      Tapausta tutkitaan sekä naisen että tytön osalta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja naisen osalta myös vammantuottamuksena."
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100920494476_uu.shtml

      • Mikä.vaivaa.pyöräilijää

        Opettakaa niille koulutytöille liikennesäännöt, ennen kun päästätte heidät liikenteeseen.
        Tuokin onnettomuus johtui pelkästään siitä, ettei koulutyttö noudattanut väistämisvelvollisuuttaan.


      • Valpas-Autoilija
        Mikä.vaivaa.pyöräilijää kirjoitti:

        Opettakaa niille koulutytöille liikennesäännöt, ennen kun päästätte heidät liikenteeseen.
        Tuokin onnettomuus johtui pelkästään siitä, ettei koulutyttö noudattanut väistämisvelvollisuuttaan.

        Ei tuolla sinun asenteellasi pysy kyllä yksikään lapsi hengissä tuolla liikenteessä. Lapset ovat niin erilaisia toiset oppivat sen mitä sanotaan mutta teidän asennekasvatusta kaipaavien autoilijoiden kersat eivät luonnollisesti opi mitään ovat yhtä pässejä kuin vanhempansa vika lienee geeneissä. :-(


      • Mikä.vaivaa
        Valpas-Autoilija kirjoitti:

        Ei tuolla sinun asenteellasi pysy kyllä yksikään lapsi hengissä tuolla liikenteessä. Lapset ovat niin erilaisia toiset oppivat sen mitä sanotaan mutta teidän asennekasvatusta kaipaavien autoilijoiden kersat eivät luonnollisesti opi mitään ovat yhtä pässejä kuin vanhempansa vika lienee geeneissä. :-(

        Kuulepas pässi!
        Jos lapselle pienestä pitäen opetetaan, joko esimerkillä tai sanoin, että pyörätienjatkeelle voi surutta ajaa, kyllä auto väistää.
        Kuinka kuvittelet sellaisen ihmisen koskaan oppivan noudattamaan liikennesääntöjä?
        Juuri sellaisten ihmisten takia noita onnettomuuksia tapahtuu.

        Ja oma poikani oppi liikennesäännöt jo ennen kouluikää. Lapsen kanssa kulkemalla ja leikkimällä voi opettaa paljon.
        Tietenkin jos oma vapaa-aika käytetään viinan juontiin, niin ehkä se on silloin hankalaa.


      • Anonyymi
        Mikä.vaivaa.pyöräilijää kirjoitti:

        Opettakaa niille koulutytöille liikennesäännöt, ennen kun päästätte heidät liikenteeseen.
        Tuokin onnettomuus johtui pelkästään siitä, ettei koulutyttö noudattanut väistämisvelvollisuuttaan.

        Kannattaa tähän liittyen huomioida, että nykyään on uusi tieliikennelaki voimassa. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020.

        Lain 29 § velvoittaa aina liikenteessä varomaan erityisen paljon lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Lapsia, vanhuksia ja vammaisia pitää siis aina varoa yhtä paljon, kuin kolmion takaa pitää väistää muita risteyksessä. Tieliikennelaki on kokonaisuus ja kaikkia sen pykäliä tulee noudattaa yhtä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tähän liittyen huomioida, että nykyään on uusi tieliikennelaki voimassa. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020.

        Lain 29 § velvoittaa aina liikenteessä varomaan erityisen paljon lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Lapsia, vanhuksia ja vammaisia pitää siis aina varoa yhtä paljon, kuin kolmion takaa pitää väistää muita risteyksessä. Tieliikennelaki on kokonaisuus ja kaikkia sen pykäliä tulee noudattaa yhtä paljon.

        Lisäksi uudessa (nykyisessä) tieliikennelaissa on tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus (4 §).

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Tienkäyttäjä ei voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä. Siksi laissa on nykyään tuo tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus määrätty.


    • 13_lasta

      Kyllä näitä tyttöjä riittää! Jos nyt muutama kuolee, niin mitä sitten.

      • ajakaa.varovasti

        Kyllä huomaa kuinka tyhmää keskustelua asiasta käydään.Autoilijan on aina varottava suojateitä,oli sitten kuinka oikeessa tahansa,en tiedä ketä tässä on
        syyttäminen,mutta aina kun ajaa kuolonkolarin niin saa syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kuoleman tuottamisesta.
        Oli sitten oikeessa tai väärässä.
        Tuomioistuin tekee lopullisen päätöksen.Eikä ole helppo prosessi kellekkään.
        Tiedän sen kun olen sen kokennut.Vaikka olin täysin syytön osapuoli.
        Se on valitettavaa että kyseessä on lapsi,minulla mopo.66v.mieshenkilö....
        Älkää lukeko lakia täällä,Tuomioistuin tekee sen puolestanne.


      • RaskaitaAsioita
        ajakaa.varovasti kirjoitti:

        Kyllä huomaa kuinka tyhmää keskustelua asiasta käydään.Autoilijan on aina varottava suojateitä,oli sitten kuinka oikeessa tahansa,en tiedä ketä tässä on
        syyttäminen,mutta aina kun ajaa kuolonkolarin niin saa syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kuoleman tuottamisesta.
        Oli sitten oikeessa tai väärässä.
        Tuomioistuin tekee lopullisen päätöksen.Eikä ole helppo prosessi kellekkään.
        Tiedän sen kun olen sen kokennut.Vaikka olin täysin syytön osapuoli.
        Se on valitettavaa että kyseessä on lapsi,minulla mopo.66v.mieshenkilö....
        Älkää lukeko lakia täällä,Tuomioistuin tekee sen puolestanne.

        Jos joku tulee yllättäen ja liikennesääntöjen vastaisesti eteen, niin ei siinä silloin ehdi kysellä, onko uhri lapsi vai aikuinen. Vai ikäneutraali. Aika paljon tässäkin keskustelussa haetaan tukea siitä, että ”lapsen päälle on ajettu”. Auton kuljettaja ilmeisesti ajoi ylinopeutta, eli se oli hänen ”rikoksensa”. Mutta kuljettajakin on uhri. Varmasti ei ajanut tahallaan päälle. Ja joutuu kantamaan sisimmässään murhetta siitä, että on ajanut ihmisen yli.


      • Anonyymi
        RaskaitaAsioita kirjoitti:

        Jos joku tulee yllättäen ja liikennesääntöjen vastaisesti eteen, niin ei siinä silloin ehdi kysellä, onko uhri lapsi vai aikuinen. Vai ikäneutraali. Aika paljon tässäkin keskustelussa haetaan tukea siitä, että ”lapsen päälle on ajettu”. Auton kuljettaja ilmeisesti ajoi ylinopeutta, eli se oli hänen ”rikoksensa”. Mutta kuljettajakin on uhri. Varmasti ei ajanut tahallaan päälle. Ja joutuu kantamaan sisimmässään murhetta siitä, että on ajanut ihmisen yli.

        Nykyisen tieliikennelain mukaan jokaista suojatietä pitää lähestyä lain velvoittamalla tavalla. "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." Laki ei erittele miksi näin pitää tehdä tai mitä pitää varoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen tieliikennelain mukaan jokaista suojatietä pitää lähestyä lain velvoittamalla tavalla. "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." Laki ei erittele miksi näin pitää tehdä tai mitä pitää varoa.

        Tästä syystä suojateitä ei nykyään saa olla sellaisella tieosuudella, jonka nopeusrajoitus on liian suuri.

        " 6 §
        Liikennevalo-ohjattua risteystä lähellä sijaitsevan suojatien ja pyörätien jatkeen liikennevalo-ohjaus

        Suojatie ja pyörätien jatke, joka sijaitsee enintään 100 metriä ennen valo-ohjatun risteyksen pääopastinta, tulee varustaa liikennevaloin, jos suurin sallittu nopeus tiellä on yli 50 kilometriä tunnissa. Muu tie tulee varustaa liikennevaloin, jos suojatie tai pyörätien jatke sijaitsee enintään 60 metriä ennen liikennevalo-ohjatun risteyksen pääopastinta.

        Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske suojatietä tai pyörätien jatketta tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa sekä joka sijaitsee valo-ohjaamattomassa risteyksessä tai jolla on enintään yksi ajokaista kumpaankin suuntaan pyöräkaistaa lukuun ottamatta. Se ei myöskään koske suojatietä tai pyörätien jatketta tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, vaikka samansuuntaisia ajokaistoja on enemmän kuin yksi, jos ajokaistat on erotettu korokkeella toisistaan. Suojatie ja pyörätien jatke, joka sijaitsee enintään 30 metrin etäisyydellä valo-ohjatun risteyksen lähimmästä reunasta, on kuitenkin aina ohjattava liikennevalolla.

        Mitä 1 momentissa säädetään, ei myöskään koske suojatietä, sen osaa tai pyörätietä, joka risteää vain polkupyöräopastimella ohjatun tulosuunnan kanssa."

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379

        Ajoradan nopeusrajoitus saa siis valo-ohjaamattoman suojatien kohdalla olla maksimissaan 50 km/h.


    • natsiarska

      Pakettiautokuskin vois viedä kaikessa hiljaisuudessa saunan taakse, siel on tilaa. eikä kukaan jää kaipaamaan lapsentappajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

      kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe