Pohjakosketuksen korjaus

Ita-suomiOlli

Terve,

Eipä veneilykautta ilman kolinaa. Näin pahus pääsi itselleni käymään. Harmitus on iso.

Kuinka kuvassa oleva kölivaurio tulisi korjata? Mitään muuta jälkeä rungossa/kölin liitoksessa tms. ei ole. Ei edes hiushalkeamia.

Mistä saisin ohjeita ajatellessani tehdä korjaustoimenpiteen itse?

http://aijaa.com/0AH3bA

23

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultraäänittäjä

      Laminaattivauriot eivät välttämättä näy topcoatin pinnalle tai pohjan puolellakaan, sillä laminaattivaurio on voinut tapahtua laminaatin keskellä. Vaurio näyttää sen verran isolta tälliltä että olisi ihme jos olet välttynyt isommilta vaurioilta kölipalkistossa ja köliä ympäröivässä laminaatissa.

    • AloitaNoilla

      Jos se on vanha eli imenyt vettä, niin avaaja poista kaikki vaurioitunut kuitu. Puhdista, anna kuivua ja laita uusi kuitu epoksilla. Pistä päälle topcoat ja maali. Joka vaiheessa hio hyvin, älä laita liikaa kerralla ja muista työskentelylämpötilat ja omat suojaukset, kuten suojalasit, käsineet ja hengityssuojain. Ei tule sitten suolisto syöpää.

      http://www.js-avion.fi/Ohjeita/venekorjaus.pdf

      Voit purkaa ja pestä puhidtsaa itse, mutta käytä ainakin ensimmäisellä kertaa jotain apuna, joka osaa. Ei ole iso homma eikä maksa maltaita.

      • Voi myös harkita 2-komponenttiepoksia topcoatin sijaan. Esim. Hempels light primer.


    • åpoåpo

      Tuo vaurio näyttää siltä, kuin kyseessä olisi lasikuidun sisään leivottu painolasti. Tätä rakennettahan käytettiin joissakin 60-70-luvun veneissä (esim. Vega, Ballad, KC 29, Rock 20 ym.).

      Perusrakenne näissä pursissa on tukeva ja köli kestään ilman suurempia vaurioita melkoiset mällit. Ainoastaan pintaa joutuu korjaamaan. Jos vaurio ei ole ulottunut painolastiin asti, niin homma lienee aika simppeli. Yllä on hyvät ohjeet. Jos vettä on mennyt laminaatin ja raudan väliin, kuivuminen vie aikansa. Eli kannattaa avata vaurio kohtaa riitävästi ja yrittää tehdä vaikka ylimääräisiä reikiä, joiden kautta vesi voisi valua ennen pakkasia pois. Talvi kuivatusta ja keväällä uutta laminaattia päälle. Ja eiku vesille ja uusia kiviä etsimään!

    • 20-1

      Eihän tuossa taida edes olla mitään "kölin liitosta". Tavallisemmasta köliveneestä olis mennyt kaikki pskaksi tuollaisesta mällistä.

    • Ita-suomiOlli

      Kiitoksia asiantuntevista vastauksista. Kyseessä todella on 70-luvun Ballad kyseessä. Harmikseni siirtopurjehduksella talvitelakalle tämä haaveri sattui, eli täysin tuore tapaus. Menihän ne edeltävät yli toistakymmentä kesäreissua ilman minkäänlaisia haavereita. Yksi riittää.

      Ei auta kuin antaa syksyn/talven kuivata ja alkaa töihin.

    • 407

      Jos joskus meinaat myydä veneesi, niin kannattaa miettiä korjaatko itse! Minua ainakin ostajana arveluttaisi ostaa vene jonka karivaurio on itse korjattu! En toki epäile kykyäsi korjata vauriota, mutta ammattimies on ammattimies...

      • no.ei

        Balladin köli ei todellakaan vaatisi korjaukseksi muuta kuin kuivatuksen ja pinnan korjaamisen vettä pitäväksi. Käytännössä tietenkin pitää muotokin korjata ennalleen, mutta mitään rakenteita ei tarvitse korjata. Siksi ei mitään kummempaa ammattimiestäkään tarvita.

        Edellä vastanneita kommentoiden kannattaa paikkaus tehdä epoksilla. Sillä tavoin on se vettä läpäisemätön korjaus varmistettu.


      • 16135

        Epoksi on varmasti hyvä ja itse suosisin epoksia...Mutta on aika tyyristä eli jos haluaa jotain säästää, niin voi miettiä haluaako käyttää epoksia paikkakorjauksessa. Paikkausta ympäröivä laminaattihan imee kuitenkin vettä entiseen malliin.


      • kannattaahan
        16135 kirjoitti:

        Epoksi on varmasti hyvä ja itse suosisin epoksia...Mutta on aika tyyristä eli jos haluaa jotain säästää, niin voi miettiä haluaako käyttää epoksia paikkakorjauksessa. Paikkausta ympäröivä laminaattihan imee kuitenkin vettä entiseen malliin.

        Nimenoman kölin etukulmaa ja alapuolta kannattaa korjata epoksilla ja epoksihartsilla tällaisessa veneessä, koska siihen tulevat naarmut eivät päästä kosteutta ympäröivään polyesterilasikuituun.


      • 16135

        ihan hyvä pointti, varsinkin jos on tapana on käydä luonnonsatamissa. Mikäs funktio tuollaisella koteloinnilla on?


      • näin.tekisin
        16135 kirjoitti:

        Epoksi on varmasti hyvä ja itse suosisin epoksia...Mutta on aika tyyristä eli jos haluaa jotain säästää, niin voi miettiä haluaako käyttää epoksia paikkakorjauksessa. Paikkausta ympäröivä laminaattihan imee kuitenkin vettä entiseen malliin.

        Jos materiaalin valinta tuossa kohtaa on kustannuskysymys, ollaan jo köyhäilyssä. Jos se nyt yhtään helpottaa, saa ja pitääkin epoksiin lisätä huomattava osuus täyteainetta. Mikropalloilla saa hiottavissa olevaa spakkelia, mutta alustaan tarttuva seos on helposti valuvaa paksuina kerroksina. Piituhkalla saa muodossaan pysyvää, mutta työläästi hiottavaa hyytelöä. Selluloosakuiduilla saa hiottavaa ja muodossaan pysyvää, mutta pinnaltaan vuoristoista massaa. Itse tekisin karkean täytön joko piituhkan tai selluloosakuitujen kanssa ja lopputäytön mikropalloilla.


      • Jdkkfk
        näin.tekisin kirjoitti:

        Jos materiaalin valinta tuossa kohtaa on kustannuskysymys, ollaan jo köyhäilyssä. Jos se nyt yhtään helpottaa, saa ja pitääkin epoksiin lisätä huomattava osuus täyteainetta. Mikropalloilla saa hiottavissa olevaa spakkelia, mutta alustaan tarttuva seos on helposti valuvaa paksuina kerroksina. Piituhkalla saa muodossaan pysyvää, mutta työläästi hiottavaa hyytelöä. Selluloosakuiduilla saa hiottavaa ja muodossaan pysyvää, mutta pinnaltaan vuoristoista massaa. Itse tekisin karkean täytön joko piituhkan tai selluloosakuitujen kanssa ja lopputäytön mikropalloilla.

        Karseeta marinaa hartsin hinnasta. Käytän korjauksissa vaan epoksia. Oikeasta paikasta ostettuna hinta on aivan sama 10 eur/kg kuin polyesterihartsilla. Biltemasta sitten tietenkin kalliimmalla. Ihan sama juttu maaleissa. Tietoa löytyy näiltä palstoilta kun vaan jaksaa käyttää hakua.

        Ton etukulman voi tietenkin kitata, mutta kittiä menee aika paljon.

        Vaivattomin vaihtoehto on hioa rälläkällä vetynyt kama poiis ja muotoilla finnfoam eristelevystä kappale ja liimata se epoksilla kölin alanurkkaan. Sitä voi sitten kuiduttaa ohuelti tai ainoastaan kitata. Paskaksi toi kulma menee kuitenkin kivelleajossa.


      • kokemustaon
        no.ei kirjoitti:

        Balladin köli ei todellakaan vaatisi korjaukseksi muuta kuin kuivatuksen ja pinnan korjaamisen vettä pitäväksi. Käytännössä tietenkin pitää muotokin korjata ennalleen, mutta mitään rakenteita ei tarvitse korjata. Siksi ei mitään kummempaa ammattimiestäkään tarvita.

        Edellä vastanneita kommentoiden kannattaa paikkaus tehdä epoksilla. Sillä tavoin on se vettä läpäisemätön korjaus varmistettu.

        Näitä "mitään rakenteita ei tarvitse korjata"-veneitä korjataan vuosien kuluttua, kun vettynyt runko havaitaan. Nimimerkki "ultraäänittäjä" antoi oikean ohjeen. Kölin takareuna on kriittinen paikka. Sinne tulee helposti hiushakeamia, joista vesi pääsee höhhöön ruiskulaminaattiin. Koneen kumityynyt ja koko kiinnitys kannattaa myös tarkistaa. Rikkoutunut kumityyny ei välttämättä näy päältäpäin katsomalla. Sorkkaraudalla konetta nostelemalla sekin paljastuu.


      • epoksia
        Jdkkfk kirjoitti:

        Karseeta marinaa hartsin hinnasta. Käytän korjauksissa vaan epoksia. Oikeasta paikasta ostettuna hinta on aivan sama 10 eur/kg kuin polyesterihartsilla. Biltemasta sitten tietenkin kalliimmalla. Ihan sama juttu maaleissa. Tietoa löytyy näiltä palstoilta kun vaan jaksaa käyttää hakua.

        Ton etukulman voi tietenkin kitata, mutta kittiä menee aika paljon.

        Vaivattomin vaihtoehto on hioa rälläkällä vetynyt kama poiis ja muotoilla finnfoam eristelevystä kappale ja liimata se epoksilla kölin alanurkkaan. Sitä voi sitten kuiduttaa ohuelti tai ainoastaan kitata. Paskaksi toi kulma menee kuitenkin kivelleajossa.

        >> hinta on aivan sama 10 eur/kg
        Hyvä! Kerropa meille muillekin mistä saa epoksia edullisesti...


      • Joakim1
        epoksia kirjoitti:

        >> hinta on aivan sama 10 eur/kg
        Hyvä! Kerropa meille muillekin mistä saa epoksia edullisesti...

        En tiedä onko edullinen, mutta ainakin Kevrasta sai osaavat neuvot. Käyttämäni SP106 näyttää maksavan 16-42 €/kg pakkauskoosta riippuen. Tuolla tein lyijyköliin 5-6 cm pidennyksen jättöreunaan. http://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote-osasto/epoksi/yleispuu/yleis-ja-puuepoksi-sp-106/

        Toinen ostopaikka oli Terpol, mutta se näyttää menneen kesällä konkurssiin.

        Tässä sitten varsin halpaa epoksia, mutta laadusta ei mitään tietoa. Tuolta saa 15 litraa 150 € eli n. 9 €/kg.
        http://www.arsalin.fi/kauppa/product_catalog.php?c=3


      • A312

        Arsalinin JETI-500-epoksista löytyy ainakin hyviä kokemuksia, ja Matkahuolto tuo tavaran perille muutamassa päivässä.


      • qwqwasaserer
        A312 kirjoitti:

        Arsalinin JETI-500-epoksista löytyy ainakin hyviä kokemuksia, ja Matkahuolto tuo tavaran perille muutamassa päivässä.

        Ainakaan Arsalinista ei löydy mitään tuotetietoa, tähän tyyliin
        http://www.gurit.com/files/documents/sp-106v13pdf.pdf

        Täysi tiedottomuus ominaisuuksista ja käyttöehdoista ei houkuta käyttää Arsalinia mihinkään vaativampaan projektiin.


    • 407

      ... No säästäminen on taitolaji! Se pitää hallita, muuten yleensä maksaa enemmän!

    • Albinisti

      Täräytin itse Balladin kiville n. 6,5kts vauhdilla kaksi kesää sitten. Lopputuloksena oli vuoto sillä kölin takareunan kohdalle pilssiin oli tullut halkeama. Käytin Leeveneellä vakuutuksen avulla korjattavana, tekivät upeaa jälkeä muistaakseni n. 80 tuntia.

      Jos itselleni käy vielä samoin, pyrin taas käyttämään ammattimaisella korjaajalla. Paremmaksihan vene vaan korjattaessa menee. Sen sijaan pintapakkeloinnilla on riski siitä että runko pikku hiljaa vaan vettyy ja heikkenee.

    • luxlaxor

      "omalle työlle ei kannata laskea mitään ja tarvikkeet maksaa 1,20€ enemmän kuin vakuutuksen omavastuu, siksi säästän!

    • Albinisti

      Luxlaxor, juuri noin. Vakuutusta maksan sen vuoksi että sitä voi tarvittaessa hyödyntää. Nostaisin esiin myös turvallisuuden. Jos omassa tapauksessa ei olisikaan tullut vuotoa vaan olisin korjaillut vauriot itse olisi rakenne pysyvästi heikentynyt. Mitenkähän sitten seuraavan pohjakosketuksen kanssa kunhan heikentynyt rakenne olisi kenties vielä vettynyt ja tätä kautta menettänyt lujuuttaan?

    • Amicula

      Jos ei missään kölipalkistossa tai "taitteissa" näy gelcoatissa uusia hiushalkemia, niin todennäköisesti ei myöskään laminaatti ole ylikuormittunut.Gelcoat/ topcoat ei ole " kuituvahvistettu" niinkuin laminaatti, ja on näin ollen huomattavasti herkempi murtumille. Vanhassa veneessä esiintyy usein pieniä halkeamia topcoatissa palkiston alueella ilman että laminaatissa olisi mitään vaurioita. Mutta tutkia kannattaa siis aina tehdä pohjakosketuksen jälkeen. Vaikka pienellä vasaralla koputtaen, jos ei parempaa " työkalua" satu olemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4954
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4829
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4238
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      3018
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2219
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe