Kysytäänpä täälläkin:
Pohjantähdestä puhutaan usein navigointiapuna. Itse olen huomannut, etten ikinä sitä löydä, vaikka periaatteessa tiedän, miten se Otavan avulla löydetään. Jos kerran noiden välillä on yhteys ja Otava on aina helppo tunnistaa, miksei navigoida sen avulla?
Tähtitieteellisestä navigoinnista
25
1819
Vastaukset
Pohjantähti sattuu olemaan melko tarkalleen maapallon pyörimisakselin jatkeella. Niinpä sen korkeus antaa suoraan leveysasteen ilman muita laskuja. Jos käytettäisiin Otavaa, pitäisi sitten laskea Otavan tähtien sijainti taivaalla juuri sillä hetkellä ennen kuin saataisiin se leveysaste selville.
- Kerttutäti
Just näin. Ja kun vielä otavan näennäinen rata ei ole tasaisen kaareva vaan aaltoilee pitäisi käyttää taulukkoa jonka lukeminenn
On melko vaativaa - Kerro-lisää
Kerttutäti kirjoitti:
Just näin. Ja kun vielä otavan näennäinen rata ei ole tasaisen kaareva vaan aaltoilee pitäisi käyttää taulukkoa jonka lukeminenn
On melko vaativaaMiten Otavan, tai tarkemmin jonkun Otavan tähdistön yksittäisen tähden, rata on " aaltoileva" ?
Tähtien liike on meidän mittakaavassamme niin hidasta että on aivan sama mistä tähdestä suuntima otetaan, useimmin käytetyille ja helpoimmin havaittaville on valmiiksi lasketut arvot sekunnin tarkkuudella, muille ne on riittävän tarkasti laskettavissa sijaintinsa mukaan.
Pohjantähti on siitä erikoisessa asemassa, kuten edellä kerrottu että sen asema maahan on vuorokauden /vuoden ajasta riippumaton, eli ei kaipaa taulukoita tai laskemista.
- kompa
Kokeile käyttää kompassia Pohjantähden etsimiseen. Pohjantähden nimessä on vihje, pohjan viittaa pohjoiseen. Katso kompassista missä suunnassa on pohjoinen, sieltä löytyy Pohjantähti. Kokeile sitten löytää Pohjantähti ilman kompassia.
- SekstanttiKouraan
No ei sitä tuommoisella konstilla löydä, siellä on meinaan pohjoisen suunnalla miljoona muutakin tähteä. Ja minä osaan teoriassa sen konstin, jolla Pohjantähti löydetään Otavan avulla, mutta en silti ole sitä ikinä tunnistanut. Kun ei se erotu yhtään muita kirkkaampana.
- helposti.löytyy
SekstanttiKouraan kirjoitti:
No ei sitä tuommoisella konstilla löydä, siellä on meinaan pohjoisen suunnalla miljoona muutakin tähteä. Ja minä osaan teoriassa sen konstin, jolla Pohjantähti löydetään Otavan avulla, mutta en silti ole sitä ikinä tunnistanut. Kun ei se erotu yhtään muita kirkkaampana.
Ei Pohjantähti todellakaan sen kirkkaampi kuin sen lähimmät naapurit. Mutta se on ainoa siinä Otavan laitimmaisten tähtien linjalla. Tai ainakin ensimmäinen.
- nuurdikki
Sama minulla, ehkä olen tulkinnut sääntöä liian kirjaimellisesti. Tähdenhän pitäisi löytyä tarkalleen Otavan kahden päädyssä olevan tähden muodostaman suoran jatkeelta, mutta ei siellä mitään ole. Eräs suhteellisen kirkas tähti kyllä löytyy hieman siviusta tuolta suoralta pohjoisen suunnalla melko korkealla, olisiko sitten se?
- hyvinsenäkyy
Tässä on kaaviona vanha se kikka, jolla Pohjantähden tunnistaa:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/19/Karlavagnen.jpg/200px-Karlavagnen.jpg - 7tähteäOtavassa
Minä löydän helposti otavan, mutta pohjantähden löytämisessä hankaluutena on, ettei useinkaan osaa arvioida kuinka kaukana se on kahdesta otavan perimmäisestä tähdestä.
Tähän liittyen tuli mieleen kaksi ideaa, jotka voisivat helpottaa pohjantähden löytämisessä. Näitä en siis ole mitenkään testannut, tulivat vaan juuri mieleen tässä kompuutterin ääressä istuessa:
1) Jos vaikka otavan kahden tähden suhteellinen etäisyys toisistaan on 1 yksikkö, ja pohjantähden etäisyys ylemmästä otavan tähdestä on 3 yksikköä, niin merkataan kirkkaaseen muoviviivoittimeen nuo kolme tähden paikkaa suhteelisesti oikeisiin kohtiin (siis esim. ekan otavan tähti merkki on 0 cm kohdassa, toinen on 10 cm ja pohjantähden merkki on 40 cm kohdassa). Sitten tähtiä katsoessa laitetaan otavan tähdet viivoittimen merkkien kohdalle - ja pohjantähti löytyy oman viivoitinmerkkinsä kohdalle
2) Koska pohjantähti on esim. Helsingin leveysasteella (60 astetta pohjoista leveyttä) aina 60 astetta horisontin yläpuolella, niin askarrellaan vehje, joka näyttää tuon 60 asteen kulman. Vehkeen avulalla nähdään pohjantähden korkeus. Ja otavasta toinen suuntaviiva pohjantähden löytämiseen.
Toimineeko? Onko jollain parempia? - Herää_kysymys
7tähteäOtavassa kirjoitti:
Minä löydän helposti otavan, mutta pohjantähden löytämisessä hankaluutena on, ettei useinkaan osaa arvioida kuinka kaukana se on kahdesta otavan perimmäisestä tähdestä.
Tähän liittyen tuli mieleen kaksi ideaa, jotka voisivat helpottaa pohjantähden löytämisessä. Näitä en siis ole mitenkään testannut, tulivat vaan juuri mieleen tässä kompuutterin ääressä istuessa:
1) Jos vaikka otavan kahden tähden suhteellinen etäisyys toisistaan on 1 yksikkö, ja pohjantähden etäisyys ylemmästä otavan tähdestä on 3 yksikköä, niin merkataan kirkkaaseen muoviviivoittimeen nuo kolme tähden paikkaa suhteelisesti oikeisiin kohtiin (siis esim. ekan otavan tähti merkki on 0 cm kohdassa, toinen on 10 cm ja pohjantähden merkki on 40 cm kohdassa). Sitten tähtiä katsoessa laitetaan otavan tähdet viivoittimen merkkien kohdalle - ja pohjantähti löytyy oman viivoitinmerkkinsä kohdalle
2) Koska pohjantähti on esim. Helsingin leveysasteella (60 astetta pohjoista leveyttä) aina 60 astetta horisontin yläpuolella, niin askarrellaan vehje, joka näyttää tuon 60 asteen kulman. Vehkeen avulalla nähdään pohjantähden korkeus. Ja otavasta toinen suuntaviiva pohjantähden löytämiseen.
Toimineeko? Onko jollain parempia?Ihmettelen tätä osaamattomuutta, tai oikeammin tarvetta käsitellä asiaa tältä pohjalta.
Jos kaupunkioloissa haet pohjantähteä, sen löytäminen voi olla huonoa kun "valosaaste" heikentää erottumista.
Jos taas kerran löydät sen hyvissä olosuhteissa niin löydät sen uudelleenkin hyvin helposti, sen paikka on helppo hahmottaa kirkkaiden tähtien asemista .
Toinen juttu taas, mihin ihmeeseen tarvitset laitteita löytääksesi pohjantähden, aivan varmasti et ole navigoimassa pimeällä noilla taidoillasi ja harrastuksen vuoksi katsellessa tiedät paikkasi latitudin, laita se sekstanttiin ja katso parin tunnin välein niin näet mikä tähti se on. - valosaastehaittaa
Paremmin kai löytyy, jos sen 3 yksikkösi sijasta laitat 5 aivan niinkuin ed.viestin karlavagnen-kaaviossa esitettiin. Viivotinkikkasi tuskin auttaa, en ole kokeillut.
Pohjantähden löytämistä helpottaa, jos ottaa tavaksi iltakävelyn aikana tähyillä tähtitaivasta. Kun Pohjantähden on toistamiseen tunnistanut sen löytäminen tulee helpoksi!
Pohjantähden havaitseminen vaikeutuu, jos kaupungin valosaaste häiritsee.
- Macee
No jopas on, Pohjantähti on helppo löytää. Tosin silloin ei kannata olla ihan ison kaupungin valosaasteen keskellä.
Pohjantähden tunnistamista helpottaa se ettei se kierry taivaankannella niin kuin muut tähdet ja tähtikuviot. Kannattaa seurata tähtikuvioiden kiertymistä pimeällä, akselin kohdalla pohjoisessa on Pohjantähti. Otavan "kasarin varsi" kiertää sen ympäri.- SekstanttiKouraan
No, kuten sanottu, en ole ikinä löytänyt. Sen pitäisi olla jonkun matkaa suoraan "kauhan ulkoreunan" linjassa ylöspäin, muttei siellä näy mitään muista kirkkaampaa. Kuka kumma nyt niin kauan jaksaisi tiirailla, että huomaisi jotain kiertymisilmiötä?
- näkötutkimukseen
SekstanttiKouraan kirjoitti:
No, kuten sanottu, en ole ikinä löytänyt. Sen pitäisi olla jonkun matkaa suoraan "kauhan ulkoreunan" linjassa ylöspäin, muttei siellä näy mitään muista kirkkaampaa. Kuka kumma nyt niin kauan jaksaisi tiirailla, että huomaisi jotain kiertymisilmiötä?
Jos "oikeasti" olet yrittänyt tähyillä tähtitaivasta yöllä avomerellä tai muualla etäällä asutuskeskusten valoista etkä siltikään pysty erottamaan Pohjantähteä, voisi epäillä hämäränäkösi olevan huono tai silmissäsi jotain muuta vikaa. Kaihi? Taittovirhe?
- 10-14
näkötutkimukseen kirjoitti:
Jos "oikeasti" olet yrittänyt tähyillä tähtitaivasta yöllä avomerellä tai muualla etäällä asutuskeskusten valoista etkä siltikään pysty erottamaan Pohjantähteä, voisi epäillä hämäränäkösi olevan huono tai silmissäsi jotain muuta vikaa. Kaihi? Taittovirhe?
On sinne tullut tähyiltyä, lauantai-iltana saaristossa viimeksi. Eipä löytynyt. Minun mielestäni siellä ei ole kirkkaudeltaan muista selvästi erottuvaa tähteä mainitulla linjalla. Ei edes niin kirkasta kuin Otavan tähdet ovat.
Näössä ei kohtalaisen tuoreen (pari kuukautta sitten tehdyn) tarkastuksen mukaan ole vikaa :) - 10-14
10-14 kirjoitti:
On sinne tullut tähyiltyä, lauantai-iltana saaristossa viimeksi. Eipä löytynyt. Minun mielestäni siellä ei ole kirkkaudeltaan muista selvästi erottuvaa tähteä mainitulla linjalla. Ei edes niin kirkasta kuin Otavan tähdet ovat.
Näössä ei kohtalaisen tuoreen (pari kuukautta sitten tehdyn) tarkastuksen mukaan ole vikaa :)Piti siis sanomani, että ilmoittaudun tuon aloittajan ja myös "nuurdikin" seuraksi Pohjantähteä löytämättömiin :) Eli on meitä ainakin kolme :)
- Asenne-virhe
10-14 kirjoitti:
Näössä ei kohtalaisen tuoreen (pari kuukautta sitten tehdyn) tarkastuksen mukaan ole vikaa :)Jaahah, pohjantähti ei ole ympäristön muita tähtiä kirkkaampi, mieluumminkin tähtitaivaan vaatimattomammasta päästä.
Sen havaitseminen on kuitenkin hyvin helppoa, siitä kun puuttuvat muut lähellä olevat sotkevat tähdet.
Muuten uskon että avaaja yrittää vain vedättää aloitustaan, jos tosiaan ei näe pohjantähteä saaristo-olosuhteissa, niin kannattaa kysyä joltain kaverilta että näyttää oikein kädestä pitäen. - C1R
10-14 kirjoitti:
Piti siis sanomani, että ilmoittaudun tuon aloittajan ja myös "nuurdikin" seuraksi Pohjantähteä löytämättömiin :) Eli on meitä ainakin kolme :)
Pohjantähti ei ole kirkas. Itse löydän sen etsimällä Pikku karhun. Etsi ensin Otava eli Iso karhu ja arvioi sen kauhasta suunnilleen Pohjan tähden ja samalla Pikku karhun sijainti. Yleensä ottaa aikaa ennen kuin Pikku karhu hammottuu. Kun sen on löytänyt, on Pohjantähti Pikku Karhun hännän viimeinen tähti. Ursan sivulta voi tehdä kuivaharjoittelua.
- kirkkaana_yönä
C1R kirjoitti:
Pohjantähti ei ole kirkas. Itse löydän sen etsimällä Pikku karhun. Etsi ensin Otava eli Iso karhu ja arvioi sen kauhasta suunnilleen Pohjan tähden ja samalla Pikku karhun sijainti. Yleensä ottaa aikaa ennen kuin Pikku karhu hammottuu. Kun sen on löytänyt, on Pohjantähti Pikku Karhun hännän viimeinen tähti. Ursan sivulta voi tehdä kuivaharjoittelua.
Kyllä Pohjantähden huomaa ihan väkisinkin kun katsoo pohjoiseen ja tarpeeksi ylös.
- 10-14
C1R kirjoitti:
No kiitos, vahvistit kokemukseni, ettei se sieltä erityisen hyvin ja itsestäänselvästi erotu :)
- Tähystelyä
Otavan kauhan reunimmaisten tähtien linjassa löytyy pienempi kauha, jonka varsi on väärinpäin käyrä, sen varren nuppina on pohjantähti. Löytyy helpommin kun on osaana kuviota.
- stharrastelija
Minulle, tähtiharrastajana, nopea vilkaisu yötaivaalle pamauttaa näytölle n. puolensataa eri kohdetta nimineen, ml. Pohjantähti
- starman112
paras tapa vamaan on opetella kaikki tähtikuviot ulkoa, silloin ei joudu hukaan... ensin kirjasta ja sitten taivaalta...
- SekstanttiKouraan
Muitakin siis on, jotka eivät Pohjantähteä löydä. Mutta uusi tieto oli se, että se ei olekaan erityisen kirkas. Minä olen aina kuvitellut, että sen pitäisi loistaa siellä huomattavasti muista erottuvan kirkkaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712350En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831031Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581021- 108990
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81941- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21848Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67756- 33697
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299694