Myrskyistä ja veneistä

Bossu

10

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulta oli 22 m/s, aallot 6-7 metriä.

      • Jdjdjjdjdjd

        Wattecampsin vene näköjään meni myrskyssä ympäri ja jäi turtleksi. Kun se vihdoin kääntyi, oli vettä paljon sisällä ja kaikki laitteet pimeänä. Muutamaa knock-downia myöhemmin hän luopui toiveistaan saada vene tyhjäksi ja laukaisi epirbin.


    • Valnim222
    • eikainytsentään

      Mistä tiedät että köli hajosi?
      Eikö vene olisi ylösalaisin jos köli olisi hajonnut, kun masto on ehjänä ylhäällä ja tuulipintaa reivatuissa rullakeulapurjeissa riittää?

      • Parista paikasta luin kommentteja. Kaverin itsensä mukaan ympärimenon jälkeen jostain alkoi tulla vettä sisään. Toisessa paikassa taas todettiin, että kölin kanssa oli ongelmia. Kyseessä oli modernien runkolinjojen alumiinivene. Ilmeisesti ei ollut vakuutettu, eli vene meni, velat jäivät, ei penniäkään rahaa.


      • mistävakuutus

        Samaa ihmettelin kuin nimimerkki "eikainytsentään". Bossun linkki oli DailyMailissa julkaistu raportti. 30-jalkainen alumiinivene oli purjehtimassa Alaskasta San Diegoon. Kippari oli ilmeisesti yksinpurjehtija, ainoastaan kissa kaverina. Autopilotti oli hajonnut, kippari varmastikin väsynyt sen takia ja vähitellen sää yltyi rajuksi. Vene meni kovassa merenkäynnissä ylösalaisin, mutta kääntyi takaisin pystyyn. Peräsimestä kuului ääniä ympärimenon jälkeen, mutta kölistä en huomannut mitään mainintaa.
        Jos köli olisi irronnut, vene olisi tietenkin jäänyt ylösalaisin. Mistä köliongelmasta tässä oli kysymys? Kiva jos Bossu laittaisi linkin, jossa "kölin hajoaminen" kerrotaan.

        Toinen käytännön huomautukseni koskee vakuutusta. Yksinpurjehtijana tiedän, että vakuutuksen saaminen yli 24 tuntia kestäville avomerietapeille on erittäin vaikeaa puhumattakaan venevakuutuksesta yksinpurjehtijan valtamerireissuille. Jos vakuutus myönnetään, epäilen vakuutusmaksun olevan kohtuuttoman korkea verrattuna esim. tuon 30-jalkaisen veneen arvoon. Jos jollakin on tietoa yksinpurjehtijoille myönnettävistä valtamerivakuutuksista, olisin kiinnostunut. (Itsekin seilaan ilman vakuutusturvaa, koska venevakuutukseni ei ole voimassa kuin 150 mpk päähän rannikosta ).


      • mistävakuutus kirjoitti:

        Samaa ihmettelin kuin nimimerkki "eikainytsentään". Bossun linkki oli DailyMailissa julkaistu raportti. 30-jalkainen alumiinivene oli purjehtimassa Alaskasta San Diegoon. Kippari oli ilmeisesti yksinpurjehtija, ainoastaan kissa kaverina. Autopilotti oli hajonnut, kippari varmastikin väsynyt sen takia ja vähitellen sää yltyi rajuksi. Vene meni kovassa merenkäynnissä ylösalaisin, mutta kääntyi takaisin pystyyn. Peräsimestä kuului ääniä ympärimenon jälkeen, mutta kölistä en huomannut mitään mainintaa.
        Jos köli olisi irronnut, vene olisi tietenkin jäänyt ylösalaisin. Mistä köliongelmasta tässä oli kysymys? Kiva jos Bossu laittaisi linkin, jossa "kölin hajoaminen" kerrotaan.

        Toinen käytännön huomautukseni koskee vakuutusta. Yksinpurjehtijana tiedän, että vakuutuksen saaminen yli 24 tuntia kestäville avomerietapeille on erittäin vaikeaa puhumattakaan venevakuutuksesta yksinpurjehtijan valtamerireissuille. Jos vakuutus myönnetään, epäilen vakuutusmaksun olevan kohtuuttoman korkea verrattuna esim. tuon 30-jalkaisen veneen arvoon. Jos jollakin on tietoa yksinpurjehtijoille myönnettävistä valtamerivakuutuksista, olisin kiinnostunut. (Itsekin seilaan ilman vakuutusturvaa, koska venevakuutukseni ei ole voimassa kuin 150 mpk päähän rannikosta ).

        Mä luin asiasta ensin facebookin sailing addicts-ryhmässä, jossa puhuttiin köliongelmista, mutta se oli ilmeisesti väärää tietoa.


      • MattiSnoopy
        mistävakuutus kirjoitti:

        Samaa ihmettelin kuin nimimerkki "eikainytsentään". Bossun linkki oli DailyMailissa julkaistu raportti. 30-jalkainen alumiinivene oli purjehtimassa Alaskasta San Diegoon. Kippari oli ilmeisesti yksinpurjehtija, ainoastaan kissa kaverina. Autopilotti oli hajonnut, kippari varmastikin väsynyt sen takia ja vähitellen sää yltyi rajuksi. Vene meni kovassa merenkäynnissä ylösalaisin, mutta kääntyi takaisin pystyyn. Peräsimestä kuului ääniä ympärimenon jälkeen, mutta kölistä en huomannut mitään mainintaa.
        Jos köli olisi irronnut, vene olisi tietenkin jäänyt ylösalaisin. Mistä köliongelmasta tässä oli kysymys? Kiva jos Bossu laittaisi linkin, jossa "kölin hajoaminen" kerrotaan.

        Toinen käytännön huomautukseni koskee vakuutusta. Yksinpurjehtijana tiedän, että vakuutuksen saaminen yli 24 tuntia kestäville avomerietapeille on erittäin vaikeaa puhumattakaan venevakuutuksesta yksinpurjehtijan valtamerireissuille. Jos vakuutus myönnetään, epäilen vakuutusmaksun olevan kohtuuttoman korkea verrattuna esim. tuon 30-jalkaisen veneen arvoon. Jos jollakin on tietoa yksinpurjehtijoille myönnettävistä valtamerivakuutuksista, olisin kiinnostunut. (Itsekin seilaan ilman vakuutusturvaa, koska venevakuutukseni ei ole voimassa kuin 150 mpk päähän rannikosta ).

        Koita Tapiolasta. Purjehdin 19 v yksin mm. maapallon ympäri. snoopy.fi


    • uusiveneluvassa

      Täsmennystä jännään tarinaan. Haveristin pelastaminen tapahtui Alaskan vesillä 400M etelään Cold Baystä. Sillä hetkellä aallonkorkeus oli 20 ft, tuuli 46 mph (eli 20.5 m/s).

      Vene oli vesilastissa ympärimenon takia, elektroniikka ja navigointilaitteet kastuneet, gps epäkunnossa, moottori ei toiminut.

      Yksinpurjehtija Manu Wattecamps oli ollut lähes päätoiminen purjehtija 19-vuotiaasta lähtien. Hän kertoo itsestään ja haveristaan mm. GoFundMe-rahankeräyssivuillaan.

      La Chimene –nimisen veneensä 28-vuotias Manu W. oli hankkinut Ranskasta v. 2013 ja oli purjehtinut sillä Ranskasta Luoteisväylän kautta Alkaskan Dutch Harboriin, josta hänen oli tarkoitus seilata Chileen. Löytökissa Pipalup oli tullut kyytiin Dutch Harborissa.
      Nyt ranskalaiskaverin tarkoitus on hankkia uusi vene ystävien tuella. Joku onkin jo luvannut lahjoittaa oman Contest 33:nsa. Morsiankin odottaa tapaamista.
      Eli ei asiat kaverin aivan niin huonosti tunnu olevan kuin Bossu viestitti.
      Mahdollisista köliongelmista en löytänyt mainintoja - siinä mielessä keskustelun avauksen otsikko oli harhaanjohtava. Olisiko ollut käännösvirhe?

    • MattiSnoopy

      Kysyjälle "Mistä vakuutus". Purjehdin yksin 19 v mm. maapallon ympäri. Vakuutusmaksu vanhalle teräsveneelle (noin 50 v) Tapiolasta oli loppuaikana noin 1100 e ilman mitään purjehdusrajoituksia. Omavastuu 2500 e. (Varkaudessa taisi olla 0 e.) Third party taisi olla 0.5 milj. Yhtään vahinkoa ei sattunut. (Viides kirja ilmestyy jouluksi.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe