Nimetkää nopeita kovien olosuhteiden veneitä

Karibiaonaavantakana

Nimetkää veneitä, jotka on tarkoitettu koviin olosuhteisiin ja jotka ovat omassa luokassaan nopeita.

Osaavat voivat myös kertoa, mitä veneistä voi päätellä lukujen valossa ja miten luvut ovat yhteydessä kokemuksiin veneistä.

39

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jurpo

      Terhi 375

      • dggfhkl

        Masmar 75


    • KoVakEli
      • 10-14

        On vähän kyseenalaista, voiko VOR-veneitä pitää "koviin olosuhteisiin tarkoitettuina". Itse asiassa väitän, että kukaan ei edes tee veneitä, joissa tuo ominaisuus yhdistyisi nopeuteen. VOR-veneet ovat hiukan kertakäyttötuotteita, koska ne pyritään tekemään ensisijaisesti nopeiksi.
        Ainakin minun mielestäni "koviin olosuhteisiin tarkoitettu" edellyttäisi, että vene kestää niissä olosuhteissa vuosikymmeniä.


    • Open60class

      Open 60 class
      Open 40 class
      ovat tietenkin nopeita omissa luokissaan ja varmasti myös moniin muihin saman kokoluokan veneisiin nähden. Numerotiedot ja muun datan samoin kuin purjehdusvideoita jokainen voi katsella netistä.

    • klopolk

      Jos unohdetaan nopeus, niin tällä hetkellä eniten koviin olosuhteisiin tehtyjä veneitä taitavat olla ne, jotka tekevät charter keikkaa Tulimaalta Etelä-mantereelle. Youtubessa löytyy yhdestä esittelyvideo, en nyt vain muista veneen enkä kipparin nimeä.

      ( Moottorivenepuolella sitten tietysti meripelastusveneet ja luotsiveneet. )

    • Karibiaonaavantakana

      Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani oli kuitenkin kysellä enemmän perhepurjehdukseen soveltuvista veneistä, siis sellaisista, joilla uskaltaa paitsi Karibialle niin myös pois sieltä. Tai joilla pohjoisen ja etelän olosuhteet eivät olisi ylitsepääsemättömiä.

    • pogolleaani

      Ei nyt ihan jäävuorien sekään, mutta nopeaan valtameripurjehdukseen Pogot. Suomessa taitaa ainoa olla Huuselan Pogo 40. Suht askeettinen, mutta toimii perheenkin kanssa ja maailmalla näkeekin myös ranskisten perhemiehistöllä. Yksi erikoisuus: Suunniteltu kestämään osuma konttiin.

      • kuullostaajodlaukselta

        Mihin kohtaan sen osuman pitää tulla


      • PogoKestääOsuman

        Totta. Pogo 40 on ainoa muovivene, joka todellakin kestää konttia päin ajamisen. Se on nimittäin suunniteltu kestämään se.


      • Jakettinkiä

      • Kokemustakkk

        Ennen rakennettiin veneitä ja ne kestivät vaikka maalle ajon. Nykyään on toisin, koska materiaalivahvuudet vedetään minimiin.

        Hyvin kestää Dehler kasassa.
        https://youtu.be/rvxhQO4pw2E


      • Joakim1
        Jakettinkiä kirjoitti:

        Ennen rakennettiin veneitä ja ne kestivät vaikka maalle ajon. Nykyään on toisin, koska materiaalivahvuudet vedetään minimiin.

        Hyvin kestää Dehler kasassa.
        https://youtu.be/rvxhQO4pw2E

        Kai noita uudempiakin on, joissa köli kestää.
        https://youtu.be/TGWjmboWcYc

        No ei tuo Dehlerin video mitenkään erityisen vakuuttava ole. Makaava uppotukki tai kevyehkö irtonainen puulaituri eivät ole kovinkaan vaativia esteitä reilun 6 solmun vauhdissa. Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten.

        Kyllä Suomessa on kivilleajon jälkeen tehty suuria korjauksia myös 70- ja 80-luvun veneisiin ja myös Dehlereihin, Swaneihin jne. Voi myös tulla henkilövahinkoja jonkun lennettyä veteen, rattiin tai kajuuttaan. Saattaa myös moottori, uuni tai muu raskas esine revetä paikoiltaan.

        Mitä Pogo on itseasiassa suunniteltu kestämään tai sen väitetään kestävän? Minä en ainakaan usko hetkeäkään, että se selviäisi 15 solmun törmäyksestä konttiin ilman vakavia vaurioita. Saattaa toki jäädä kellumaan.

        Suomessa on Arin veneen lisäksi ainakin yksi Pogo 30 Helsingissä.


      • Mitenlie

        "Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten."

        Täydellä purjehdusvauhdilla siihen kuitenkin mennään, mitä tuo lienee, yli kuusi solmua.

        Jos veneen kestävyydestä ei kerro mitään suora törmäys rantaan, niin mikä sitten kertoo?


      • Joakim1 kirjoitti:

        No ei tuo Dehlerin video mitenkään erityisen vakuuttava ole. Makaava uppotukki tai kevyehkö irtonainen puulaituri eivät ole kovinkaan vaativia esteitä reilun 6 solmun vauhdissa. Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten.

        Kyllä Suomessa on kivilleajon jälkeen tehty suuria korjauksia myös 70- ja 80-luvun veneisiin ja myös Dehlereihin, Swaneihin jne. Voi myös tulla henkilövahinkoja jonkun lennettyä veteen, rattiin tai kajuuttaan. Saattaa myös moottori, uuni tai muu raskas esine revetä paikoiltaan.

        Mitä Pogo on itseasiassa suunniteltu kestämään tai sen väitetään kestävän? Minä en ainakaan usko hetkeäkään, että se selviäisi 15 solmun törmäyksestä konttiin ilman vakavia vaurioita. Saattaa toki jäädä kellumaan.

        Suomessa on Arin veneen lisäksi ainakin yksi Pogo 30 Helsingissä.

        Neljän solmun vauhdissa olen joskus törmännyt kivelle, tai mä olin vain kyydissä. Ei se kovalta tuntunut, vaikka kölin takaosa laminaatti repesi ja tuli vuoto. Varmaan törmäyksen kovuus ratkaisee. Meidän tapauksessa ei pysähdytty kuin seinään, vaan kahdella pompulla ehkä metrin-kahden matkalla. Tuskinpa lasikuidulla normaalisti saavutetaan parempia törmäysominaisuuksia kuin metalliveneillä.


      • seppomartti

        Arconan törmäysköli olisi lasikuituveneessä kova sana. Videosta ei näy yksityiskohdat mutta kesti vaurioitta 8 solmun täys`stopin


      • Joakim1
        Mitenlie kirjoitti:

        "Myös törmäys aallonmurtajaan näyttää kohtuu lievältä, sillä ihmiset pysyvät helposti paikoillaan yhdellä kertaa jopa seisten."

        Täydellä purjehdusvauhdilla siihen kuitenkin mennään, mitä tuo lienee, yli kuusi solmua.

        Jos veneen kestävyydestä ei kerro mitään suora törmäys rantaan, niin mikä sitten kertoo?

        Vauhtia oleellisempaa on miten vene pysähtyy. Noin lähtökohtaisesti voimat ovat 10-kertaiset 10 cm pysähdyksessä 1 m pysähdykseen verrattuna. On hyvin eri asia osua hieman joustavaan kivikkoon/hiekkaan tai loivaan rantaan kuin terävään kallion reunaan.

        Sama vene voi helposti kestää 7 solmun karilleajon, mutta hajota pahasti 4 solmun karilleajossa.

        Tuossa Linjetin systeemissä ja muissakin vastaavissa on juuri ideana pidentää tuota pysähtymismatkaa, vaikka törmäyskohta olisikin epäedullisen terävä ja joustamaton. Linjetin systeemissä sanotaan kölin kärjen liikkuvan 70 cm törmäyksessä eli veneen pysähtymismatka on vähintään sen verran. Tuon 70 cm matkalla pidetään voima kohtuullisena erilaisilla hydrauliikkaratkaisuilla, sopivan joustavalla kumilla tms.

        Tuollaisen jouston voi tehdä myös lasikuitupohjaan: http://www.schildt.nu/dominant95/keel_in_media_bfa11_81.htm


    • Soliurheilua

      Global Challenge-veneet. Ovat terästä ja rakennettu kiertämään pallo vastapäivään. Organisaatio, joka ne valmistutti on mennyt nurin ja veneet (kymmeniä) levinneet kai lähinnä ekstreem-charter veneiksi. Ovat 68-72 jalkaa pitkiä ja miehistöä 18 hlöä. Olen muutaman päivän legin tuollaisella purjehtinut ja voin sanoa, että oli tukevasti rakennettu vene ja kryssikykyä riitti.

    • Tötyöröööö

      Olisiko Swanit ja Balticit hyviä? Vuosimalli kukkaron mukaan. Maarianhaminassa oli maailmalta Suomeen tulossa hieno uudehko Grand Soleil 45. Näytti asialliselta.

    • esimswaanit

      Aussiteini Jessica Watson purjehti yksin tollasella 34 jalkasella S&S veneellä maailman ympäri.

      http://www.jessicawatson.com.au/pink-lady

      Eli kait nuo tuon tyyppiset veneet sopii aika koviin olosuhteiiin. esim. Swaneissa on samantyylinen rungon muotoilu.

      • Stephesindesign

        Kyllähän Olin Stephensin suunnittelemissa veneissä, kuten S&S 34 (S&S = Sparkman&Stephens), S&S 6,6, S&S Swan 36-65 jne, on saman tyyppinen rungon muoto.


    • alubåt

      Ranskalaiset OVNI ja Boreal tekevät valtameripurjehdukseen suunniteltuja veneitä. Ovat varmasti mielenkiintoisia vaihtoehtoja

    • Joshua40

      Joshua 40

    • OmassaLuokasaanNopea

      FC Clemenceau

    • Cigale 16? Alumiinivene, sama suunnittelija kuin Pogoissa.

    • Ovnistapolvi

      Eivät ole nuo alumiiniveneet kovien olosuhteiden veneitä, eivätkä ne ole myöskään nopeita, vaan päinvastoin. Ne oikenevat huonosti ja ovat hitaita.

      • jessus_sentään

        Voi jessus taas tätä suoli24:n tietämättömyyttä.

        [sarkasmi päälle]
        Juu, tottakai joka ikinen alumiinista valmistettu purjevene on hidas ja oikenee huonosti. Se alumiini sen tekee, ihan väistämättä. Se on sellaista hidasta ja oikenematonta materiaalia. Kyllä.
        [sarkasmi pois]


      • Mannesvalli

        Eihän se siitä alumiinista johdu vaan kunnollisen kölin puutteesta ja muista ominaisuuksista.


      • Mannesvalli kirjoitti:

        Eihän se siitä alumiinista johdu vaan kunnollisen kölin puutteesta ja muista ominaisuuksista.

        Mikä tuon Cigalen kölissä on vikana?


      • Jappiatuottas

        Cigalesta sanotaan: "Draught with centerboard down : 2,20 m"

        Eikö tuo centerboard ole vain "levy" vai ovatko termit hakusessa?


      • Jappiatuottas kirjoitti:

        Cigalesta sanotaan: "Draught with centerboard down : 2,20 m"

        Eikö tuo centerboard ole vain "levy" vai ovatko termit hakusessa?

        Kyllä se sitä tarkoittaa, mutta silti mun mielestä ne on rakennettu normaalilla kölillä (kts. kuva 11):

        http://www.inautia.com/used-boat-24500090153055575550531029848455.html

        Pogot on mun käsittääkseni usein nostokölisiä. Ero Ovneihin on siinä, että niissä Pogoissa painolasti on nostokölissä, kun taas Ovneissa se on rungon sisällä.


      • hpthpthpt

        Jes, tämmöisen tilaan heti kun saan lottovoiton!


      • hpthpthpt kirjoitti:

        Jes, tämmöisen tilaan heti kun saan lottovoiton!

        Joo, yachting worldin artikkelissa muuten sanottiin, ettei veneessä ole ollenkaan tavanomaisia läpivientejä (sea cocks), vaan "standpipes", mitäköhän ne on?


      • standpipe
        Bossu kirjoitti:

        Joo, yachting worldin artikkelissa muuten sanottiin, ettei veneessä ole ollenkaan tavanomaisia läpivientejä (sea cocks), vaan "standpipes", mitäköhän ne on?

        Joissakin veneissä olen nähnyt ratkaisun, jota "standpipe" ilmeisestikin tarkoittaa. Pohjan läpi tuli yksi ainoa isokaliberinen pystysuora putki. Tähän piippuun oli sitten yhdistetty imuletkut eri tarkoituksia varten (moottori, vessa..). Sopii varmaankin alumiiniveneeseen, mutta ei liene ainakaan tavallinen ratkaisu lasikuitumuovisissa veneissä.
        Läpivienti on kylläkin eri asia kuin pohjahana (seacock).


    • eroarahasta.fi

      Kunnon kumivene.

    • Haddoch56

      Clickue 42, kestää kovatkin kolhut.

    • haaksirikkoAtlantilla
      • vanhajäärä

        hupsista! Onneksi selvisivät hengissä. Mitä mahtaa sponsorit tuumata moisesta? On noi kiitävät hiilikuitumonsterit aikamoisia; itse valitsisin kuitenkin vanhan klassikon avomeriveneeksi. Ei tarvii niin usein soitella helikopteria hakemaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1732
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      44
      1066
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      750
    Aihe