Mistä sos tilanteiden pelko johtuu

anxxxiety

Luin jostain että sosiaalisten tilanteiden pelko johtuu siitä että ei hyväksy itseään sellaisena kuin on, onko tää totta?

25

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venom1

      Huono itsetunto. Ei luota itseensä. Siinäpä syy.

      • ikuinenriesa

        No en allekirjoittaisi tuota.Itselläni on pelkotiloja jotka suuntaa kaupassakäyntiin.Omaan kuitenkin hyvän itsetunnon ja muutenkin olen sosiaalinen ihminen.


    • vikajavaiva

      Minua ei hyväksytä sellaisena kuin olen. Niin en kai sitten täysin kykene itsekään hyväksymään. Kun vielä osaisi hahmottaa oikein se vikakohdan niin voisi tehdä jotain asialle. Nyt vaan menee solmuun ja sykkyrään myllätessä liikaa itseään ja suhteitaan. Kummallinen on toisten osa ja asema.

    • Sos tilanteiden pelko johtuu siitä että me elämme epäluonnollisessa yhteyskunnassa, mikä aiheuttaa monia mielenterveysongelmia.

      Me olemme kehittyneet satojen tuhansien vuosien aikana elämään viidakoissa, niin kun me yhtäkkiä vaihdetaan ihan erilaiseen ympäristöön, se on luonnollista että monille tulee häiriöitä.

      Muutama sata vuosi sitten sos tilanteiden pelkoa ei juuri ollut olemassa.

      • hgyuh

        "Muutama sata vuosi sitten sos tilanteiden pelkoa ei juuri ollut olemassa."

        LOL! Hyvä vitsi. :D


      • Epäilevä.Elvis

        "Muutama sata vuosi sitten sos tilanteiden pelkoa ei juuri ollut olemassa."

        Mihin tämä tieto mahtaa perustua? En väitä ettei niin olisi, mutta veikkaan että tuolloin vastaavat tapaukset myös jäivät paljon useammin piiloon, tai tuosta kärsivät ihmiset vain leimattiin "omituisiksi" tms.


      • capt.cöpenick-

        Muutama satavuotta sitten ihmisten elin-ikä oli n. 50 vuotta. Isosta lapsikatraasta saattoi vain pari päästä aikuisikään.


      • Kjgfkugfkugf
        hgyuh kirjoitti:

        "Muutama sata vuosi sitten sos tilanteiden pelkoa ei juuri ollut olemassa."

        LOL! Hyvä vitsi. :D

        Maailma muuttuu kaiken aikaa. Sos.tilanteiden pelkoa on varmaan aina ollut jossain määrin olemassa. Itse kuulin termin ensi kertaa 90-luvulla, jolloin alettiin puhua myös paniikkihäiriöstä. Parikymppinen joka nyt saa pilleripurkin, diagnoosin fobiasta ja työrajoitteisuudesta, olisi 80-luvulla katsottu ujoksi, eikä asialla olisi todellakaan vaivattu lääkäriä. 60-luvulla samaa henkilöä olisi pidetty kilttinä ja kuuliaisena.

        Pari sukupolvea sitten ihminen sai olla erikoinen tai kyllähullu ja elellä esim. sukulaisten nurkissa herättämättä suurta ihmetystä. Työelämässä ei edes voinut loistaa itseään markkinoiden. Opiskelulla ei tarvinnut stressata. Työvoimasta oli pulaa ja työpaikat olivat erilaisia kuin nyt. Ujolla ja arallekin löytyi sopiva homma, jossa saattoi kehittyä ja päteä, saada toimeentulon lisäksi arvostustakin. Jossain maatilalla voinee vieläkin elää omissa oloissaan varsin vähin ihmiskontaktein, jos niin tahtoo.


      • KaupunkiAhdistus
        Kjgfkugfkugf kirjoitti:

        Maailma muuttuu kaiken aikaa. Sos.tilanteiden pelkoa on varmaan aina ollut jossain määrin olemassa. Itse kuulin termin ensi kertaa 90-luvulla, jolloin alettiin puhua myös paniikkihäiriöstä. Parikymppinen joka nyt saa pilleripurkin, diagnoosin fobiasta ja työrajoitteisuudesta, olisi 80-luvulla katsottu ujoksi, eikä asialla olisi todellakaan vaivattu lääkäriä. 60-luvulla samaa henkilöä olisi pidetty kilttinä ja kuuliaisena.

        Pari sukupolvea sitten ihminen sai olla erikoinen tai kyllähullu ja elellä esim. sukulaisten nurkissa herättämättä suurta ihmetystä. Työelämässä ei edes voinut loistaa itseään markkinoiden. Opiskelulla ei tarvinnut stressata. Työvoimasta oli pulaa ja työpaikat olivat erilaisia kuin nyt. Ujolla ja arallekin löytyi sopiva homma, jossa saattoi kehittyä ja päteä, saada toimeentulon lisäksi arvostustakin. Jossain maatilalla voinee vieläkin elää omissa oloissaan varsin vähin ihmiskontaktein, jos niin tahtoo.

        Jes voin muuttaa siis mun toisen mummon luo maalle.:)


    • 2W3R2w3r
    • fdshdfjfdj

      Sosiaalisten tilanteiden pelko johtuu sielun älykkyydestä ja arvostuksesta muita kohtaan.

      • muitakinon

        Ihana kommentti. Lämmitti keski-ikäisen miehen mieltä. Itsekin sosiaalisten tilojen peloista kärsinyt ja kyllä ne vieläkin elämään vaikuttavat.


    • mielellään_yksin

      Sos-pelot johtuvat usein siitä ettei vanhemmilla ole ollut aikaa lapsilleen kehittyä sosiaalisiksi.
      Toisekseen kasvatetaan samalla sapluunalla mitä itsekin on saatu lapsuudessa. Ei riittävää kannustusta.

      • MrPanic

        Perintötekijät on yksi suuri tekijä millainen luonne ihmisellä on. Itse olin ala-asteen ajan normaali, jopa tykkäsin olla esillä. Ylä-asteella aloin tuntemaan olon epävarmaksi kun sain silmälasit ja luokkakaverit aikaisempine kasvupyrähdyksineen kasvoi ohi, ja esiintymispelko kasvoi yhtäkkiä kasiluokalla rajuksi. Luokkakavereista tietenkin löytyi niitä itseään minun yläpuolelle nostajia, ei tosin pahasti. Lähinnä hekin olivat 2 parasta kaveriani, joiden kanssa en nykyään ole missään tekemisissä, onneksi. Niitä kirottuja esitelmiä ja äidinkielen tunneilla ääneenlukuja kukin vuorollaan, niitä riitti. Miksi niitä pitääkin olla niin paljon, eihän suurin osa tule pitämään esitelmiä koskaan koulun jälkeen.

        Olen itseasiassa miettinyt että nuo esitelmät jne koulussa saattoivat pahentaa ellei jopa aiheuttaa minun sosiaalisten tilanteiden pelkoani.

        Kunpa olisin silloin jo tajunnut että kyllä siihen vaivaan voi pyytää apua. Mutta olisinko välttynyt näiltä vaivoilta jos olisin kasvanut nopeammin ja en olisi saanut rillejä, uskon että olisin silti "sairastunut", ehkä vain vähän myöhemmin. Näin varsinkin pimeään aikaan maaseudulla asustellen ihan kokoaikainen ahdistuskin aina lisääntyy. Pää ei silti ole antanut periksi alkaa popsia mielialalääkkeitä, vain pameja pahimpiin paikkoihin.


    • NNåååå

      Voi se johtua siitäkin, että muut eivät hyväksy ihmistä sellaisena kuin hän on.

      • neitijänö

        Samaa mieltä.


    • eräs.täällä

      Minä koen suurta epämiellyttävyyden tunnetta jos joudun olemaan tekemisissä vähääkään vieraiden ihmisten kanssa. Omaisistaakin voi vieraantua jos ei näe usein. Koulussa inhosin esitelmiä ja ne meni huonosti. Kavereita oli kuiteskin, kunnes tiet meni eri teille. Sitemmin olen saanut pettyä ihmisten käytökseen, eli luottamus on petetty. Nyt viihdyn itsekseni. Ammatin puolesta olen asiakaspalvelija ja se sujuu luonnostaan. Se ei varsinaisesti ole esiintymistä vaan vuorovaikutusta ja palvelua. Olen ollut siinä niin hyvä, että olen kohdannut kateutta muiden työntekijöiden taholta, jonka takia olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa. Olen ollut työttömänä ja sinä aikana olen vieraantunut ihmisistä entisestään. Kaikki nämä ovat vaikuttaneet sos. tilanteiden fobiaan.

    • kalma

      Mulla sos.tilanteiden pelko yhdistyy ahdistuksen tunteeseen. Kartan ihmisiä koska sanojen hakeminen ja muisti tökkii välillä hemmetisti. Autonominen hermosto yliherkkä ja välittäjäaineet päässä sekasorrossa.

    • Sanavalmiuttomuus

      Sosiaalisten tilanteiden pelko johtuu sosiaalisesta kykenemättömyydestä ja huonoista kokemuksista.
      Kaikenlainen sosiaalinen toiminta auttaa. Pikkuhiljaa voi alkaa ihmetellä etä mitä edes pelkää.

      • MrPanic

        Paitsi että jos on paniikkihäiriö niin ne sosiaaliset toiminnat SAATTAA jäädä väliin.


    • StillLife

      Oma kokemukseni "pähkinän" kuoressa: Olin lapsena hirveän ujo, johtuen osittain toki jo synnynnäisestä luonteestani, jollehan itse ei mitään mahda, mutta suuresti myös varmasti siitä, että näin jälkeenpäin ajatellen minut on kasvatettu aivan liian "pumpulissa". Ala-asteen ja varsinkin ylä-asteen pakolliset esitelmänpidot on syöpyneet muistiini; jännitin niitä etukäteen jo monta viikkoa ja itse esitelmän pito oli yhtä tuskaa, kun ei paperit meinannut pysyä käsissä tärinän vuoksi luokan edessä.

      Elämäni parhaimmat vuodet olivat peruskoulun jälkeen jatko-opiskelujen aikana. Kavereita oli mukavasti (oli siihenkin asti aina ollut) ja itsetunto korkealla. Kunnes....... yhtenä päivänä, opiskelujen ollessa jo loppusuoralla, sain aivan yllättäen paniikkikohtauksen täysin puskien takaa, ollessani ruokatunnilla. En pystynyt syömään keittoani, kun en tärinältäni saanut lusikkaa nousemaan suuhun asti. Siitä päivästä alkaen aloin välttelemään ruokataukoja, vedoten kaikenmaailman naurettaviin tekosyihin ja kärsin loppupäivän nälissäni.

      Myöhemmin äitini sai selville ongelmani, kun yhtenä päivänä lusikkani tärisi hänen edessään. Tajus kaiketi ongelmani samantien, kun myöhemmin kertoi itse kärsineensä aivan samasta nuorempana. Kävin lääkärissä, sain ensiapuun betasalpaajat, joita vieläkin käytän silloin tällöin. Mutta tänä päivänä mietin, miksi minä? Tää ois aivan liian pitkä juttu kokonaan kerrottavaksi, mutta lyhyesti vielä tähän loppuun sanon, että jännittämiseni on pilannut yhden pitkän parisuhteeni, sekä lukuisia ystävyyssuhteita ja tänä päivänä elän vain päivä kerrallaan.

      Jos joku jaksoi lukea tekstini loppuun asti ja haluaa vertaistukea tai vaan jonkun, jolle avautua, jonka kanssa keskustella, niin laittakoon s-postiosoitteensa. Minä jaksan kuunnella ja kirjoitella!! :)

    • Sosiaalinenfobia

      En lukenut edes loppuun alkuperäiskirjoitusta. Ainoastaan kysymyksen : Miltä sos.fobia tuntuu. Anna kun kerron. Olen joutunut jättämään hyvin palkatun työni tämän takia. Olen eristäytynyt sosiaalisista tilanteista, en pysty menemään oman rakkaani vanhempien luokse vaikka pyytävät vieläkin vuosien jälkeen. Olen turvautunut alkoholiin monesti. Onneksi työni olen tehnyt kunnialla ja tietysti ilman alkoholia mutta kahvitilanttet…olen ollut mestari keksimään selityksiä miksi en niihin osallistu. En halua edes tietää, mitä työkaverini minusta ajattelevat. Tämä on vain pieniä esimerkkejä mitä tämä sairaus tekee. Lääkkeet eivät minua ole auttaneet. Tämä invalidisoi minua, on vaikeaa lähteä ihmisten ilmoille vaikkei paniikkihäiriötä olekaan. Eniten satutaa, että ihmiset luulevat, että olen kylmäkiskoinen kun en osallistu yhteisiin tapahtumiin, oli se sitten vaikka hautajaiset (siitäkin laistin kun rakas enoni kuoli). Sosiaalinen fobia on myöskin sairaus jota kaikki psykiatrit eivät ymmärrä, huomattu on.

    • Sad_e

      Mulla ainakin ahdistuneisuushäiriöön liittyvä sosiaalisten tilanteiden pelko on tullut ensin paniikkihäiriön kautta, kun alkoi saamaan todella pahoja huimauskohtauksia ensin kaupan kassatilanteissa, sitten tietokoneella luokkahuoneessa, esiintymistilanteissa ja sitten jopa koulun ruokalassa. Alkoi pelottaa mille ulospäin vaikutti niissä kohtauksissa ja sitten menin vaan jotenkin lukkoon kun hävetti. Taustalla oli elämäntilanteen muutos, siirtyminen itsenäiseen elämään sekä myös runsasta alkoholin käyttöä niinä aikoina. Myös perintötekijöissä on jonkin verran sos. jännittämistä.

      Paniikkihäiriö parani, mutta ahdistuneisuus jäi ja jopa paheni ulkoisten paineiden myötä, koska ei ole koskaan hyväksytty monissa piireissä sellaisena kuin olen. Olen kohdannut paljon kateutta monista eri syistä ja jopa vihaa. Piti jotenkin alkaa suoriutumaam sosiaalisista tilanteista erityisen hyvin näyttääkseni että olen oikeasti ihan hyvä ihminen vaikka olen mielestänne vääränlainen tai joku kokee minut uhkaksi. Siis pinttynyt kuva siitä omassa mielessä, että olen vääränlainen joten minun täytyy koko ajan olla varuillaan etten loukkaisi ketään.. :(

      hylkäämisten ja kateuden vuoksi olen sairastunut, enkä tiedä mitä voisin muka vielä tehdä, kun kaikki kerrat kun olen rentoutunut ja osannut alkaa taas olla oma itseni olen päätynyt samaan tilanteeseen, missä joku ottaa minut silmätikukseen.. Onneks lääkityksellä pystyy toimimaan, mut ei senkään kanssa ihmiskontakteihin aina pysty normaalisti. Herkkyydelleni en oikein voi mitään, se on osa minua. Enkä koe tarvetta vittuilla kellekään turhanpäiväiselle ihmiselle takaisin. Mut itseluottamuksen ne osaa syödä.

      Kumpa tietäis miten sais keinoja ja vahvuutta tätä ongelmaa vastaan ja sais tuntee olevansa turvassa.

    • Sad_e

      Ja alkuperäiseen kysymykseen: minä kyllä hyväksyin itseni sellaisena kuin olin ja hyväksyn nykyäänkin lukuunottamatta tätä sos. til. pelkoa. Muut eivät hyväksyneet.

      Ps. Psykiatrin mukaan alkukantainen pelonsäätelymekanismi joka aikoinaan laitto liikkeelle uhkaavissa tilanteissa esim. villieläimen kohdatessa "pakoon!"-tyylisesti, eli syke nousee hetkessä ja jalat alle, toimii vituilleen. Totta on et yhteiskunta on tavallaan niin keinotekoista ku vittupäidenkin kanssa joutuu tulee toimeen vaikka alkukantainen reaktio olisi vältellä epämiellyttäviä lajikumppaneita.

    • Pelko100Prosenttia

      Uskoisin, että koulukiusaamisella on suuri merkitys, että sosiaalisten tilanteiden pelko kehittyy ja siitä joutuu kärsimään koko lopun elämään. Koulukiusaaminen saa aikaan sen, että oman arvon tunto katoaa, tunnet olevasi hyljeksitty, et kelpaa mihinkään, eikä kukaan välitä sinusta ym. Olen itse koulukiusattu ja siitä on jääneet traumat koko lopun elämäksi.
      Sillä on osaltaan vaikutusta, että olen nyt yksinäinen, koska en uskalla lähestyä naisia, sillä menen täysin lukkoon, kun nainen on lähettyvillä. Koen, että jos yritän lähestyä naista, niin en edes usko, että kelpaisin naiselle, tekisin vain itseni naurunalaiseksi ja nolaisin tilanteen.
      Tällä viikolla kaupassa käydessäni huomasin viehättävän naisen, mutta kun sosiaaliset tilanteet naisia kohtaan ovat minulle mahdottomuus, niin ei siitä tule sitten yhtään mitään ja jälkeenpäin asia vaivaa ja miettii, että taasko näin piti käydä.
      Usein ajattelee, että olisi parempi, ettei kävisi enää missään, kun tulee vain paha mieli. Aloiteen tekeminen naisen suhteen on minulle mahdottomuus. Jos pitäisi valita aloitteen tekeminen vai sodassa tykistökeskityksen läpi juokseminen, niin valitsisin tykistökeskityksen läpi juoksemisen, se olisi paljon helpompi valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe