Minkälaisia yleisiä niksejä&muistisääntöjä veneilijöillä on tapana tehdä talvisäilytystä ajatellen?
Jokainen toki hoita moottorinsa talvikuntoon kuten se ohjekirjohrn mukaan pitääkin.
Muita toimenpiteitä?
Niksejä talvisäilytyksessä
35
408
Vastaukset
- ProOil
Siivoa tolulla varsinkin pentterin ympäristö, ettei homehdu. Vesien tyhjennys tankeista, glygolia vessaan, tietysti septi jo tyhjennetty. Vesikraanat auki, pohja venttilit puoli auki, tuuletus tehostuu, kun otat lokin irti pohjasta ja kaikki venttilit auki, älä peittele liian tiiviisti, parempi, kun ilma pääsee hieman läpi puhaltamaan.
Akkujen latausta säännöllisesti, jos paikalla. Pilssi, kotelomaiset säilytys laatikot kone koppa auki, jotta tuulettuu...
Laittakaa muut lisää- vesijärjestelmä
Hyviin ohjeisiisi lisään yhden.
"Vesikraanat auki" ei riitä tyhjentämään lämminvesivaraajaa, jos veneessä on lämminvesijärjestelmä. Ei välttämättä riitä edes sekään, että avaa lämminvesivaraajan tyhjennysventtiilin (pieni vipuventtiili alemman vesiletkun liitoksessa). Varaaja alkaa tyhjentyä vasta, kun sinne pääsee korvausilmaa eli ylempi vesiletku on irroitettava. Vasta silloin alkaa lorista!
Omaan Isotemp-varaajaani jää n. 10 litraa vettä, ellen irroita molempia vesiletkuja. Jos varaajaan jää 10 litraa, se halkeaa pakkasessa.
Itse olen vesien tyhjennyksen jälkeen puhaltanut makeavesijärjestelmän läpi paineilmaa erään ammatitalekan mallia noudattaen. Jos paineilmakompuraa ei ole käytettävissä, letkustoon voi pumpata ilmaa jollan ilmapumpulla. Yleensä senkin avulla on saanut viimeiset liraukset poistumaan letkuista. - JKL4
Jos esim. 20-25L varaajaan jää vettä 5-6L, niin ei se halkea. Mahtuu hyvin laajentumaan.
JKL4 kirjoitti:
Jos esim. 20-25L varaajaan jää vettä 5-6L, niin ei se halkea. Mahtuu hyvin laajentumaan.
Mahdollista on myös käyttää sitä myrkytöntä glykolia eli propyleeniglykolia. Sitä saa myös kalliimmalla ja eri tavalla pakattuna, linkki alla. Siis ei missään nimessä saa laittaa vihreää etyleeniglykolia, se tappaa.
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/glykoli-aqua-frost-p-4214.html- kokeilitko
Eikö vesien tyhjentäminen ole pienempi halvempi vaiva, kuin matkustaa kemikaaliostoksille ja lotrata niillä?
Itse en riskeeraisi jättämällä 5-6 litraa vettä jäätymään vesijärjestelmässäni. Oletko varma, ettei putki halkea, vaikka varaajan säiliö ei halkeaisikaan? Kuka haluaa omassa veneessään kokeilla, mikä vesimäärä halkaisee säiliön tai putken, mikä ei? kokeilitko kirjoitti:
Eikö vesien tyhjentäminen ole pienempi halvempi vaiva, kuin matkustaa kemikaaliostoksille ja lotrata niillä?
Itse en riskeeraisi jättämällä 5-6 litraa vettä jäätymään vesijärjestelmässäni. Oletko varma, ettei putki halkea, vaikka varaajan säiliö ei halkeaisikaan? Kuka haluaa omassa veneessään kokeilla, mikä vesimäärä halkaisee säiliön tai putken, mikä ei?Kunhan esitin vaihtoehdon. Tuotahan voi lisätä vesijärjestelmään ja laittaa pumpun laulamaan. Kun ainetta tulee hanoista ulos, on kylmävesijärjestelmä suojattu talvea varten.
- YWsuosittelitätä
Bossu kirjoitti:
Kunhan esitin vaihtoehdon. Tuotahan voi lisätä vesijärjestelmään ja laittaa pumpun laulamaan. Kun ainetta tulee hanoista ulos, on kylmävesijärjestelmä suojattu talvea varten.
Minun mielestäni Yachting Worldissä aikanaan esitetty tapa tuntuisi mukamammalta kuin propyleeniglykoli: tyhjentämisen jälkeen vesitankkiin kaadetaan puhdasta etanolia, esim. vahvaa vodkaa, ja pumpataan se vesijärjestelmään. Etanoli estää jäätymistä ja mikrobeja. Lisäbonuksena on YW:n mukaan se, että kevään ensimmäiset teekupilliset maistuvat ihmeen raikkailta ja virkistäviltä!
- Jkl4
kokeilitko kirjoitti:
Eikö vesien tyhjentäminen ole pienempi halvempi vaiva, kuin matkustaa kemikaaliostoksille ja lotrata niillä?
Itse en riskeeraisi jättämällä 5-6 litraa vettä jäätymään vesijärjestelmässäni. Oletko varma, ettei putki halkea, vaikka varaajan säiliö ei halkeaisikaan? Kuka haluaa omassa veneessään kokeilla, mikä vesimäärä halkaisee säiliön tai putken, mikä ei?Varaajia on erilaisia, eikä yhtä tyhjentävää vastausta ole. Meillä sähkövastus on "keskellä" ylä/ala- suunnassa eikä pohjalla. Toisaalta tyhjennysruuvikaan ei ole ihan pohjalla. Kun paineilmalla puhaltaa kaiken mahdollisen veden pois, niin sinne jää vettä muutama litra.
- rtyuiuytrertyu
YWsuosittelitätä kirjoitti:
Minun mielestäni Yachting Worldissä aikanaan esitetty tapa tuntuisi mukamammalta kuin propyleeniglykoli: tyhjentämisen jälkeen vesitankkiin kaadetaan puhdasta etanolia, esim. vahvaa vodkaa, ja pumpataan se vesijärjestelmään. Etanoli estää jäätymistä ja mikrobeja. Lisäbonuksena on YW:n mukaan se, että kevään ensimmäiset teekupilliset maistuvat ihmeen raikkailta ja virkistäviltä!
Alkoholit voi haurastuttaa joitakin muovimateriaaleja, parempi käyttää sopivaa myrkytöntä glykolia, keväällä se otetaan talteen kannuun uudelleenkäyttöön, paineilmalla saa varovasti puhallettua liemen pois hanojen kautta. Vesiletkuihin voi rakentaa T-haaran ja sulkuventtiilit, vaikka paineilmaliittimetkin, joilla täyttö ja tyhjäys on helppo tehdä, samoin merivesijäähdytykseen, ne on syytä huuhdella propyleeniglykolilla, pelkkä tyhjennys voi jättää johonkin vesitaskuja. Moottoria kannattaa pyörittää joskus, vaikka jollakin avaimella, merivesipumpun kuminen lamelli voi jämähtää muuten ja korkkaa heti keväällä, eikä venttiilien jousillekaan tee pahaa, jos jännitys vaihtelee välillä.
- edellinen
rtyuiuytrertyu kirjoitti:
Alkoholit voi haurastuttaa joitakin muovimateriaaleja, parempi käyttää sopivaa myrkytöntä glykolia, keväällä se otetaan talteen kannuun uudelleenkäyttöön, paineilmalla saa varovasti puhallettua liemen pois hanojen kautta. Vesiletkuihin voi rakentaa T-haaran ja sulkuventtiilit, vaikka paineilmaliittimetkin, joilla täyttö ja tyhjäys on helppo tehdä, samoin merivesijäähdytykseen, ne on syytä huuhdella propyleeniglykolilla, pelkkä tyhjennys voi jättää johonkin vesitaskuja. Moottoria kannattaa pyörittää joskus, vaikka jollakin avaimella, merivesipumpun kuminen lamelli voi jämähtää muuten ja korkkaa heti keväällä, eikä venttiilien jousillekaan tee pahaa, jos jännitys vaihtelee välillä.
Niin ja sen verran lisäystä, glykolia ei kannata tankkiin pumpata, vaan suoraan letkuihin, tankkiin pitää laittaa pirusti, ennen kuin pumppu nostaa sitä.
- järkeävaiei
rtyuiuytrertyu kirjoitti:
Alkoholit voi haurastuttaa joitakin muovimateriaaleja, parempi käyttää sopivaa myrkytöntä glykolia, keväällä se otetaan talteen kannuun uudelleenkäyttöön, paineilmalla saa varovasti puhallettua liemen pois hanojen kautta. Vesiletkuihin voi rakentaa T-haaran ja sulkuventtiilit, vaikka paineilmaliittimetkin, joilla täyttö ja tyhjäys on helppo tehdä, samoin merivesijäähdytykseen, ne on syytä huuhdella propyleeniglykolilla, pelkkä tyhjennys voi jättää johonkin vesitaskuja. Moottoria kannattaa pyörittää joskus, vaikka jollakin avaimella, merivesipumpun kuminen lamelli voi jämähtää muuten ja korkkaa heti keväällä, eikä venttiilien jousillekaan tee pahaa, jos jännitys vaihtelee välillä.
Pari kysymystä:
1) Haurastuttaako alkoholi elintarvikemuovia, jota käytetään juomavesiletkuissa? En löytänyt faktatietoa tällaisesta. Viinaa myydään muovipulloissa!
2) Onko propyleeniglykoli mielestäsi niin turvallista, että suosittelet sen säännöllistä käyttämistä juomavesijärjestelmässä (=aina talvitelkoinnissa)? Väität, ettei paineilmalla pysty tyhjentämään vesiletkuja. Paineilmalla ei siis myöskään saa jäänestoaineita pois vesiletkuista. Kannattaako vedellä laimennettua glykoliliuosta juoda? Sitähän se on keväällä ennenkuin vesijärjestelmä vähitellen on huuhtoutunut. Propyleeniglykoli ei taida olla täysin vaaratonta terveydelle. Ainakin allergisia reaktioita väitetään esiintyvän.
Onko propyleeniglykolilla antiseptisiä ominaisuuksia kuten etalonilla? - bhgvhjkjhghjkjhg
järkeävaiei kirjoitti:
Pari kysymystä:
1) Haurastuttaako alkoholi elintarvikemuovia, jota käytetään juomavesiletkuissa? En löytänyt faktatietoa tällaisesta. Viinaa myydään muovipulloissa!
2) Onko propyleeniglykoli mielestäsi niin turvallista, että suosittelet sen säännöllistä käyttämistä juomavesijärjestelmässä (=aina talvitelkoinnissa)? Väität, ettei paineilmalla pysty tyhjentämään vesiletkuja. Paineilmalla ei siis myöskään saa jäänestoaineita pois vesiletkuista. Kannattaako vedellä laimennettua glykoliliuosta juoda? Sitähän se on keväällä ennenkuin vesijärjestelmä vähitellen on huuhtoutunut. Propyleeniglykoli ei taida olla täysin vaaratonta terveydelle. Ainakin allergisia reaktioita väitetään esiintyvän.
Onko propyleeniglykolilla antiseptisiä ominaisuuksia kuten etalonilla?Onko sinun veneessä wc:n ja kaikki muutkin vesijärjestelmän muoviosat viinapullomuovia? Vanhemmissa autoissa jo muutama % etanolia saattaa tehdä tuhoa, jotkut muovilaadut muuttuvat alkoholista niin haperoiksi, että ne voi puristaa muruiksi nyrkissä.
Veneen tankissa olevaa vettä ei kannata koskaan juomavetenä käyttää, jos seisoo viikonkin lämpöisessä, vaikka letkut huuhdotaan muullakin, kuin paineilmalla keväällä.
Taidat olla kännissä, kun noin sekavia haastelet, vai että vodkaa tankkiin talveksi :) - hyvinkestänyt
bhgvhjkjhghjkjhg kirjoitti:
Onko sinun veneessä wc:n ja kaikki muutkin vesijärjestelmän muoviosat viinapullomuovia? Vanhemmissa autoissa jo muutama % etanolia saattaa tehdä tuhoa, jotkut muovilaadut muuttuvat alkoholista niin haperoiksi, että ne voi puristaa muruiksi nyrkissä.
Veneen tankissa olevaa vettä ei kannata koskaan juomavetenä käyttää, jos seisoo viikonkin lämpöisessä, vaikka letkut huuhdotaan muullakin, kuin paineilmalla keväällä.
Taidat olla kännissä, kun noin sekavia haastelet, vai että vodkaa tankkiin talveksi :)Miten vanhoja autoja tarkoitit? Oman volkkarini pissapojan säiliö sekä letkut ovat muovia eivätkä ne vielä 20 vuodessa näytä haurastuneen jatkuvasti käytetyistä alkoholeista. Pitäänee odottaa toiset 20 v :-)
Veneen vesijohtojärjestelmän muovi on elintarvikelaatuista pvc-muovia, joka tietääkseni kestää alkoholeja. Löytänet kemikaalikestävyydestä faktatietoa lukemalla elintarvikemuovien ominaisuuksista.
Pystytkö oikeasti puristamaan pvc-letkun "muruiksi nyrkillä", kun sen sisällä on ollut etyylialkoholia??
Itse en ryyppää, mutta olen vuosikymmenet ollut YW:n lukija. Siteerasin siellä ollutta ohjetta, jonka mukaan etanolia voi turvallisesti käyttää veneen juomavesijärjestelmän jäätymisen estoon. Se "raikkauden maku" oli brittihuumoria, jota kaikki ilmeisesti eivät ymmärrä. Ehkä sinulta jäi käsittämättä, että kysymys ei ollut seisoneen veden juomisesta vaan syksyllä tyhjäksi pumpatun vesitankin täyttämisestä keväällä. Ei ole terveydelle vaarallista, vaikka tankin pohjalla tai letkustoissa keväällä olisi pieniä etanolijäämiä!
Veneen vessan putkien jäänestoon voit käyttää samaa glykoliliosta, jota käytät moottorin raakavesipuolen jäänestoon. Sitä ei kannata juoda.
- Halba
Muutama lisäys: Köysivyydet kuivumaan. Keulaboksi auki. Muutkin boksit tarkastettava ettei ole vesiä missään. Hapetuksen esto spraytä, crc tms. kannen avoliittimiin. Molykote-spraytä tms. irrottavaa ja voitelevaa ainetta imukanavaan. Ilmanputsariin tulppa. muutaman kerran talvessa käy pyöräyttämässä konetta veivillä tai avaimella kampiakselin päästä. Jollan pumppu on soiva peli esim. varaajan ja putkiston tyhjennyksessä. Jääkaappi ehdottomasti puhtaaksi ja raolleen. Molykotea vanttiruuveihin. Kumitiiviste silikoniöljyä luukun tiivisteisiin, ettei kovetu. Jos virtaa riittää niin vinssit voi avata myös ja huoltaa. Epäilen tätä kyllä...
- tietämätöntä
Onko muuten väliä kumpaan suuntaan sitä moottoria pyörittää?
- Halba
Myötäpäivään, jos on oikea kätinen. On yleensä helpompaa ja on normaali koneen pyörimissuuntakin, yleensä.
- Ihan_perinteisesti
Jos veneessä on käsipumppuvessa ja makealle/merivedelle jalkapumppu tai vaikka sähkövekotin niin pumppaa taatusti tyhjäksi, sähköpumpuista vielä varmuuden vuoksi alaletku auki. Jos vessan posliinialtaaseen jää vettä niin pakkasnestettä, tenua tai kossua sekaan, minkä kukakin uskoo pumpun sietävän...
- seppomartti
Yllä,"ProOil" toistaa vanhan myytin pohjahanojen avaamisesta puoliasentoon. Kokonaan auki on parempi, ainakin tuuletuksen ja korrosion kannalta. Todellisuudessa tuskin on väliä vaikka jäisi mihin asentoon vain. Vai onko joku todennut läpiviennin rikkoutueen jäätymisen vuoksi?
- Ihan_perinteisesti
Liittyisikö tuo puoliksi auki jotenkin porttiventtiileihin, jos jumissa niin ees-taas. Nykymaailman kuulaventtiilin käännän täysin auki kun olen ensin pruutannut ruostesuojaussuihketta alakautta rööriin. Sekin dödö ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta eipä ole jumittanut-vielä...
- kääntelyriittää
Ihan_perinteisesti kirjoitti:
Liittyisikö tuo puoliksi auki jotenkin porttiventtiileihin, jos jumissa niin ees-taas. Nykymaailman kuulaventtiilin käännän täysin auki kun olen ensin pruutannut ruostesuojaussuihketta alakautta rööriin. Sekin dödö ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta eipä ole jumittanut-vielä...
Jumittumisen syy on tavallisesti se, että sulkuhanoja ei käännellä juuri koskaan.
- ProOil
Voit hyvin olla oikeassa, kokonaan auki on varmastikin parempi juuri hapettumisen osalta...
Samalla lisään vielä yhden jutun, eli koneen paaksamista muutaman viikon välein eli pyöräyttää kampiakselin päästä hieman jotta osat vaihtavat hieman koneessa paikkojaan, näin vähenee pistemmäisten korrosioide synty tai jotain sinne päin... omissa koneissa mahdollisuus pyöritellä startilla koneiden käynistymättä, joten näinkin sen voi tehdä....
Ensi vuonna aion kokeilla meriolosuhteisiin sunniteltua öljyä jossa lisäaineistus paketissa runsaammin korrosiosuoja aineita, lisäksi tuhdimpi paketti TNB lisäaineistusta hapettumista/happoja vastaan... jostain syystä neste turbo lxe ei kestänyt runsasta 200 kone tuntia, alkoi venttiili äänet kovenemaan. Tänään vaihdoin uudet öljyt ja äänet hävisivät , joten epäilen Nesten öljyjen väsähtäneen liian aikaisin, ei hyvä juttu koneen kulumisen kannalta. - seppomartti
ProOil kirjoitti:
Voit hyvin olla oikeassa, kokonaan auki on varmastikin parempi juuri hapettumisen osalta...
Samalla lisään vielä yhden jutun, eli koneen paaksamista muutaman viikon välein eli pyöräyttää kampiakselin päästä hieman jotta osat vaihtavat hieman koneessa paikkojaan, näin vähenee pistemmäisten korrosioide synty tai jotain sinne päin... omissa koneissa mahdollisuus pyöritellä startilla koneiden käynistymättä, joten näinkin sen voi tehdä....
Ensi vuonna aion kokeilla meriolosuhteisiin sunniteltua öljyä jossa lisäaineistus paketissa runsaammin korrosiosuoja aineita, lisäksi tuhdimpi paketti TNB lisäaineistusta hapettumista/happoja vastaan... jostain syystä neste turbo lxe ei kestänyt runsasta 200 kone tuntia, alkoi venttiili äänet kovenemaan. Tänään vaihdoin uudet öljyt ja äänet hävisivät , joten epäilen Nesten öljyjen väsähtäneen liian aikaisin, ei hyvä juttu koneen kulumisen kannalta.Tämäkin moottorin liikuttelu on teorialtaan arveluttava. Kun ei ole öljyn painetta eikä voitelua niin esim mäntien liikuttelu rikkoo öljykalvon sylinterin pinnalla. Saattaapi olla parempi olla liikuttlematta, jos ei käynnistä.
- uskomusvaifakta
seppomartti kirjoitti:
Tämäkin moottorin liikuttelu on teorialtaan arveluttava. Kun ei ole öljyn painetta eikä voitelua niin esim mäntien liikuttelu rikkoo öljykalvon sylinterin pinnalla. Saattaapi olla parempi olla liikuttlematta, jos ei käynnistä.
Näin voi hyvin olla. Ajattelen asiaa myös käytännön havaintojen perusteella. En olen tähän mennessä koskaan veivannut kampiakselia talviseisokkien aikana ja silti kaikki venemoottorini ovat olleet pitkäikäisiä. Nykyinen Yanmar on veneeni ikäinen eli 32-vuotias.
Perustuukohan moottorin talviliikuttelu uskomukseen? - C1R
seppomartti kirjoitti:
Tämäkin moottorin liikuttelu on teorialtaan arveluttava. Kun ei ole öljyn painetta eikä voitelua niin esim mäntien liikuttelu rikkoo öljykalvon sylinterin pinnalla. Saattaapi olla parempi olla liikuttlematta, jos ei käynnistä.
Veikkaan, että saa aika kauan pyöritellä käsipelillä konetta, että saisi öljyn pois sylintereistä tai pystyisi jotenkin vioittamaan konetta. Käsin veivattaessa männän renkaat eivät edes puristu kovin suurella voimalla sylinterin seinämään. Netistä löytyy videoita öljypohjattomista koneista, jotka käyvät jopa 10 minuuttia ennen kiinnileikkautumista.
- turhaa.puuhaa
C1R kirjoitti:
Veikkaan, että saa aika kauan pyöritellä käsipelillä konetta, että saisi öljyn pois sylintereistä tai pystyisi jotenkin vioittamaan konetta. Käsin veivattaessa männän renkaat eivät edes puristu kovin suurella voimalla sylinterin seinämään. Netistä löytyy videoita öljypohjattomista koneista, jotka käyvät jopa 10 minuuttia ennen kiinnileikkautumista.
Eipä taida sylinterin seinä olla se arka paikka öljyn suhteen. Käsin pyörittelemällä kyllä varmistetaan, että keväällä startatessa kaikki laakerit ovat varsin öljyttömiä. Joka tapauksessa käsin pyörittäessä laakereissa ei ole juuri osien painoa suurempaa pintapainetta. Painetta syntyy vasta käynnistettäessä.
Epäilen vahvasti, että tarve käännellä kampiakselia toiseen asentoon talvella on samanlainen uskomus kuin tankin täyttäminen kondenssiveden välttämiseksi. Siis täysin turhaa. - seppomartti
C1R kirjoitti:
Veikkaan, että saa aika kauan pyöritellä käsipelillä konetta, että saisi öljyn pois sylintereistä tai pystyisi jotenkin vioittamaan konetta. Käsin veivattaessa männän renkaat eivät edes puristu kovin suurella voimalla sylinterin seinämään. Netistä löytyy videoita öljypohjattomista koneista, jotka käyvät jopa 10 minuuttia ennen kiinnileikkautumista.
Yhden kokemuksen perusteella ei VP 2003 käynyt kymmentä minuttia ilman öljynpainetta, muutamia minuutteja kylläkin. Sitten tuli kiertokanki ulos lohkon kyljestä. Kiinni leikkaamisen aiheuttaman kierrosten laskun ja räjähtämisen väli oli 5-10 sekunttia.
Mitä yllä kirjoitin käsin liikuttelusta ei liity kiinnileikkaamiseen. Koneen pysäyttämisen jälkeen voitelukohteissa on ohut kalvo. En näe mitään järkeä liikutella osia "viikon välein" ilman öljyn painetta. Se millä voimalla männän renkaat hankaavat kuiviltaan metalli metallia vasten ei jaksa kiinnostaa kun koko idea on huono. - Öljypumppu
Minkätyyppinen hyvänsä, hammasratas, trochoid ym pumppaa kyllä öljyä käyntivälyksistään huolimatta jo pienilläkin kierroksilla siis laakerit tulee voidelluksi. Vanhasta VolvoPentasta, jossa oli puristuspaineen halvennusvipu sai veivaamalla öljynpainehälärin hiljenemään. Raskaan vauhtipyörän liikevoimalla lähti sitten iloisesti käyntiin, kun löi puristukset päälle.
- 97wdbhk93dgu
ProOil kirjoitti:
Voit hyvin olla oikeassa, kokonaan auki on varmastikin parempi juuri hapettumisen osalta...
Samalla lisään vielä yhden jutun, eli koneen paaksamista muutaman viikon välein eli pyöräyttää kampiakselin päästä hieman jotta osat vaihtavat hieman koneessa paikkojaan, näin vähenee pistemmäisten korrosioide synty tai jotain sinne päin... omissa koneissa mahdollisuus pyöritellä startilla koneiden käynistymättä, joten näinkin sen voi tehdä....
Ensi vuonna aion kokeilla meriolosuhteisiin sunniteltua öljyä jossa lisäaineistus paketissa runsaammin korrosiosuoja aineita, lisäksi tuhdimpi paketti TNB lisäaineistusta hapettumista/happoja vastaan... jostain syystä neste turbo lxe ei kestänyt runsasta 200 kone tuntia, alkoi venttiili äänet kovenemaan. Tänään vaihdoin uudet öljyt ja äänet hävisivät , joten epäilen Nesten öljyjen väsähtäneen liian aikaisin, ei hyvä juttu koneen kulumisen kannalta.Hoh-hoijaa. Kuinka ihmeessä sinne moottorin sisään tunkisi se korroosio, jos siellä ei ole muuta kuin kuivaa ilmaa ja öljyä?
Uskomatotnta bullshittiä, samassa sarjassa sen pakoputken muovipussin kanssa. - ProOil
97wdbhk93dgu kirjoitti:
Hoh-hoijaa. Kuinka ihmeessä sinne moottorin sisään tunkisi se korroosio, jos siellä ei ole muuta kuin kuivaa ilmaa ja öljyä?
Uskomatotnta bullshittiä, samassa sarjassa sen pakoputken muovipussin kanssa.Hoh hoijakkaa vaan, tällaisella ohjeistuksella valtion alukset ovat, eli niitä paaksataan säännöllisesti jotta ei syntyisi pistemäistä korroosiota kampiakselin ja muutamiin muihin arkoihin kohtiin kun lepäävät laakereillaan.
Useassa aluksessa öljy vaihdetaan imemällä se esim mittatikun reiästä, kun ei ole mahdollisuutta ottaa vanhaa öljyä pohjankautta. Useaan koneeseen jää valitettavasti vanhaa öljyä jonkin verran (7/11l) joten syöpyminen alkaa juuri aiemmin mainituissa paikoissa koska öljykalvo on jo valmiiksi ohut ja makaessaan sen kuin ohenee ja öljyn suoja aineet eivät voi ehkäistä korroosiota.
Ei öljyjä tarvitse vaihtaa ollenkaan jollei halua. Kone voi kestää pitkäänkin, olen tuollaistakin valitettavasti ollut todistamassa, mutta sitten, kun se hajoaa on koko kone totaalisen paskana juuri sisäisten syöpymien johdosta....
Itselläni vene lämpimässä hallissa, joten uskallan kyllä pyöritellä startilla ja kyllä ne paineet nousee nopiaan, kun kone pyörähtää.
Millä te sitten koneenne käynnistätte, eikö koneenne kulu yms argumenttinne?
Ja jokainen tietysti toimii, niin kuin on oppia saanut tai pahimmassa tapauksessa luulojensa varassa... (kotimaanliikenteen laivuri/koneenhoitaja)
- 3tärkeäävaihetta
Pitää muistaa näitä aikoja kääntää vene ylösalaisin. Ja ehdottomasti ennen ajoon lähtöä kannattaa muistaa takas alasylöisin. Sitä ennen kannattaa irrottaa masto tai mahdollinen moottori.
- neljässteppi
Jäi tuosta puuttumaan telakointi ensin perä merelle päin ja sitten helmikuussa käännetään keula merelle.
- Veneilijä14v
Kaasari tyhjäks ja pressu päälle
- appiukonmalliin
appiukko nosti terhinsä syksyllä ylös, otti pohjatulpan pois. koneelle ei tehnyt koskaan mitään. Tulpat vaihdettii 20 hp mercuryyn, kun ei startannut. Appiukko polkasi tyhjää kahdeksan vuotta sitten. Nyt vene on minulla ja toimii ihan ok edelleen. se siitä vouhotuksesta.
- peräprutkufoorumille
Pitäisköhän sun valistaa Perämoottorit-foorumin lukijoita?
Itse olen kyllä tyhjentänyt jollan peräprutkusta vedet varsinkin, jos on napakkaa pakkasta tulossa ja prutku on vielä peräkaiteessa. Kaasarinkin olen ajanut tyhjäksi ennen talviseisokkia, koska 2-tahtibensasta taitaa jäädä töhnää haihtumisen takia. Munkin prutku toimii edelleen, mutta se onkin vasta 30 v vanha ja 1-syl., 2 hv. - very_simple
Pieni vene, pienet toimet. Tosi pieni vene, tosi pienet toimet. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271974
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001720Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571370Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?771344Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311038Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47936Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51933Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 73866
- 109863