Ei millään pahalla.......

mielipidetämäkin

...mutta kummeksuttaa kun keskustelut menevät toisten purjehtijoiden moittimiseksi sen sijaan, että mietittäisiin mitä kysymyksen asettaja haluaa tietää ja vastattaisiin siihen. Tottakai asioista on monia mielipiteitä, vaan niitäkin kysyjä yleensä pyytää. Normijärjellä ja ymmärryksellä varustettu ihminen kyllä ne kaikki läpilukiessan hahmottaa missä haarukassa liikutaan.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole, eikä täällä taida olla tyhmiä vastaajiakaan. Voisihan hyvän merimiestaidon elementtejä osoittaa näissä keskusteluissakin.

27

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AhtaastiVaan

Kyllästyit sitten ahtaisiin väyliin, herra/neitti Ahdas, 10-107 jne... ;-)

• FF31

Mielestäni keskustelut täällä on kuin mitkä tahansa nettikeskustelut. Mielipiteitä ja niiden perusteluita on monenlaisia. Täytyy vaan välillä jättää osa kirjoittajista huomioimatta. Esim. Joakim, Seppo ja muutama muu yleensä kommentoivat varsin osuvasti. Mutta näissäkin on eroja vaikka asiallisia ovatkin. Joakim on minun makuun kisakuski ja Seppo taas enemmän matkamies =).

• AiristonSeisoja1

Kyllä tällä palstalla on huimaa besserwisseröintiä. Mielipiteet esitetään faktoina vaikka oikein rahkeet ei siihen edes riitä. Omat purjehdustaidot ei pitkälle riitä, mutta kyllä se monessa säikeessä huomaa. Viime päivinä olleessa kerrottiin mm. että kuoritakilla ei tee mitään kun se on joko liian kylmä tai kuuma ja sitten se ei pidä kuin hetken vettä.

Näin ulkoilmaihmisenä hymyilyttää miten niin väärässä voi olla.

Minusta tällä palstalla hommat menee vänkäämiseksi lähes välittömästi ja itse asia/kysymys monesti unohtuu, kun pitää todistella miksi toinen on väärässä ja itse oikessa. Sitten mennään perus päiväpurjehtijan näkövinkkelistä kiville, kun keskitytään täysin epäolennaisiin asioihin sen kysymyksen esittäjän näkökulmasta.

• 5ttrrfdgfdgfdsg

Välillä olen ihmetellyt sitä, että ilmeisen kokemusperäisesti voidaan olla niinkin rajusti eri mieltä. Kertoo tietysti siitä, että yksilötason kokemus ei ole järin luotettava todiste yhtään mistään vaan pitäisi olla laajempi otos ja mielellään vakioiduissa olosuhteissa tehtyjä testejä.
        Normaalin käsitekin on ilmeisen liukuva, joillekin tuo ulkona juuri nyt vallitseva helvetillinen kylmyys on ilmeisesti normaalia sekin :)

• testauskelit
        5ttrrfdgfdgfdsg kirjoitti:

Välillä olen ihmetellyt sitä, että ilmeisen kokemusperäisesti voidaan olla niinkin rajusti eri mieltä. Kertoo tietysti siitä, että yksilötason kokemus ei ole järin luotettava todiste yhtään mistään vaan pitäisi olla laajempi otos ja mielellään vakioiduissa olosuhteissa tehtyjä testejä.
        Normaalin käsitekin on ilmeisen liukuva, joillekin tuo ulkona juuri nyt vallitseva helvetillinen kylmyys on ilmeisesti normaalia sekin :)

Kun mainitsin tämän päivän ulkolämmön, kerron mitä siitä parin tunnin lenkillä ajattelin. Huomasin nimittäin, että olikin suunnilleen sama vaatetus kuin toukokuussa merellä. Aivan sama kerrospukeutuminen, sama pipo, samat toppahanskat ja samat lenkkarit. Toisin sanoen: nyt on hyvä keli testata itselle sopivat lämpöasusteet kevään ja alkukesän avomerireissuille!
        Niistäkin jokaisella on oma mielipiteensä. Samoin muustakin purjehdukseen liittyvästä. Eihän kaikki voi olla samaa mieltä joka asiasta!

• Konsensus_yliarvostettua
        testauskelit kirjoitti:

Kun mainitsin tämän päivän ulkolämmön, kerron mitä siitä parin tunnin lenkillä ajattelin. Huomasin nimittäin, että olikin suunnilleen sama vaatetus kuin toukokuussa merellä. Aivan sama kerrospukeutuminen, sama pipo, samat toppahanskat ja samat lenkkarit. Toisin sanoen: nyt on hyvä keli testata itselle sopivat lämpöasusteet kevään ja alkukesän avomerireissuille!
        Niistäkin jokaisella on oma mielipiteensä. Samoin muustakin purjehdukseen liittyvästä. Eihän kaikki voi olla samaa mieltä joka asiasta!

Heh, tässä yllä tulikin esiin yksi selittävä tekijä sille, miksi erimielisyydet leimuavat. Aika turhaa on kuvitella, että erityisempää yhteisymmärrystä löytyy sellaisten ihmisten välille, joista toinen lähtee parin tunnin lenkille 25-30 asteen pakkaseen ja toinen pysyttelee tiukasti sisätiloissa lämpötilan pudotessa alle nollan :)

Jälkimmäinen luonnehdinta on tietysti vähän arvaus, jonka perustin ilmaukseen "helvetillinen kylmyys". Saattoi olla liioitteleva juuri tuon kirjoittajan kohdalla muttei varmasti kaikkien veneilijöiden.

• 10-107

Eikö kuitenkin ole niin, että mielipiteiden ero on juuri se syy, miksi täällä kirjoitellaan ja kommentoidaan. Jos kaikki olisi samaa mieltä, niin täällä olisi virallinen kirjoittaja ja porukka taputtaisiin samaan tahtiin kuin Romanian kommunistisen puolueen kokouksessa.

Se, miksi voidaan jostain aisasta tulla kokemuksen kautta ihan päinvastaisiin lopputuloksiin ei ole myöskään yllätys. Vanha sanonta, "kun on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttää nauloilta" pitää tässäkin paikkansa.

Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa ratkaista asioita. Sopiva ratkaisu riippuu ratkaisijan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Monesti olen huomannut, että lopputulos ei ole läheskään yhtä tärkeä kuin tapa millä siihen päästään. Se on tavallaan intresanttia.

Mitä sitten tulee erityisesti purjehtijoiden haukkumiseen, niin väite sisältää aika lyhyen muistin. Jo pelkästään aaltokeskusteluja löytyy enemmän Alexandian kirjastossa oli hieroglyfejä :D

• AiristonSeisoja

Mielipiteitä tosiaan kaivataan, mutta se, että niitä esitetään hyvin vahvasti muiden mielipiteitä vähätellen ja omia faktana pitäen on minusta sopimatonta käytöstä. Enkä minä sitä epäile etteikö nämä henkilöt voisi uskoa tai jopa olla oikeassa mielipiteineen, mutta esitystapa, jossa muita väheksytään on ikävää luettavaa.

• Olen netin keskusteluja seurannut vuodesta -89, ja selvin ero niissä normaaliin naamakkain-keskusteluun on suurempi mahdollisuus ymmärtää väärin keskustelukumppanin viestin aiottu tarkoitus. Yleensä, etenkin kun se vastapuoli ei ole edes nimimerkiltään tuttu, lukijalla on suuria vaikeuksia oikeasti ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa ja ei tarkoita. Siitä syntyy ohipuhumista. Normaalikeskustelussa voi koko ajan tehdä tarkentavia kysymyksiä, mutta netissä ei, tästä tämä ilmiö varmasn johtuu.

Kun itse tajusin tämän joskus vuonna 95, aloin tietoisesti yrittää käyttää aina aikaa sen pohtimiseen, ymmärsinkö kommentoimani viestin varmasti oikein. En ole varma, miten hyvin olen tässä onnistunut. Homma oli helpompaa silloin, kun kaikki kirjoittivat omilla nimillään ja eri ihmisten ympärille muodostui konteksti auttamaan tulkinnassa. DejaNews ikuisine arkistoineen valitettavasti tappoi tämän tavan.

• Joakim1

Oi niitä aikoja, kun netissä kirjoittelu allekirjoitettiin omalla nimellä, (työ/opiskelu) sähköpostilla, puhelinnumerolla ja usein vielä kotiosoitteella. Silloin oli keskustelu paljon asiallisempaa ja asiantuntevampaa.

En usko, että DejaNews oli syynä tuon käytännön loppumiseen. Yksi syy oli valtava roskapostimäärä, joka nykyään on jo melkolailla ratkaistu eri suodattamilla. Kun itse sain toistasataa roskapostia duunisähköpostiin päivässä, luovuin tuon osoitteen antamisesta mihinkään.

Suurempi syy lienee se, että reilut 20 vuotta sitten vain harvalla oli nettiyhteys. Yleensä vain korkeasti koulutetuilla ja ehkä vielä pääsääntöisesti tekniseltä alalta.

Muistan hyvin kuinka ensimmäiset nimimerkit ilman mitään tietoa oikeasta henkilöllisyydestä tuli news-ryhmiin. Siitä alkoi trollauskulttuuri ja asiattomat viestit. Tuolloin kuitenkin sentään vielä pysyttiin samassa nimimerkissä, jolloin tiesi, että tuo on se turhanpäiväinen kirjoittaja, josta ei kannata välittää. Viimeistään newsien siirryttyä googlen alle tuokin hävisi ja nythän newsit ovat ainakin purjehduksen osalta täysin kuolleet. Viimeisin viesti sfnet.harrastus.veneet-ryhmässä näyttää olevan syyskuulta.

• Joakim1 kirjoitti:

Oi niitä aikoja, kun netissä kirjoittelu allekirjoitettiin omalla nimellä, (työ/opiskelu) sähköpostilla, puhelinnumerolla ja usein vielä kotiosoitteella. Silloin oli keskustelu paljon asiallisempaa ja asiantuntevampaa.

En usko, että DejaNews oli syynä tuon käytännön loppumiseen. Yksi syy oli valtava roskapostimäärä, joka nykyään on jo melkolailla ratkaistu eri suodattamilla. Kun itse sain toistasataa roskapostia duunisähköpostiin päivässä, luovuin tuon osoitteen antamisesta mihinkään.

Suurempi syy lienee se, että reilut 20 vuotta sitten vain harvalla oli nettiyhteys. Yleensä vain korkeasti koulutetuilla ja ehkä vielä pääsääntöisesti tekniseltä alalta.

Muistan hyvin kuinka ensimmäiset nimimerkit ilman mitään tietoa oikeasta henkilöllisyydestä tuli news-ryhmiin. Siitä alkoi trollauskulttuuri ja asiattomat viestit. Tuolloin kuitenkin sentään vielä pysyttiin samassa nimimerkissä, jolloin tiesi, että tuo on se turhanpäiväinen kirjoittaja, josta ei kannata välittää. Viimeistään newsien siirryttyä googlen alle tuokin hävisi ja nythän newsit ovat ainakin purjehduksen osalta täysin kuolleet. Viimeisin viesti sfnet.harrastus.veneet-ryhmässä näyttää olevan syyskuulta.

Se roskaposti oli myös yksi syy. Muistaakseni minuun vaikutti ratkaisevasti se, kun hain töitä ja huomasin, että DejaNewsin tai jollain muulla haulla löytyi kaikki minun omalla nimelläni kirjoitetut viestit kaikilta news-palstoilta.

• Joakim1
        Bossu kirjoitti:

Se roskaposti oli myös yksi syy. Muistaakseni minuun vaikutti ratkaisevasti se, kun hain töitä ja huomasin, että DejaNewsin tai jollain muulla haulla löytyi kaikki minun omalla nimelläni kirjoitetut viestit kaikilta news-palstoilta.

No eikö se ollut hyvä "CV"? Vai kaduttiko kirjoitukset?

Mulle soitettiin kerran firman sisältä, kun olivat havainneet sähköpostini newseissä. Kyselivät ensin ylimalkaisesti tuosta, mutta pian selvisi syy. Pörssitiedote oli vuotanut julkisuuteen vuorokauden etuajassa. No eipä minulla ollut mitään mahdollisuutta päästä siihen käsiksi. Hiukan myöhemmin syyksi paljastui se, että pörssitiedote oli tallennettu samaan paikkaan kuin ennenkin odottamaan linkin julkaisua ja joku viisas toimittaja oli keksinyt linkin.

• Joakim1 kirjoitti:

No eikö se ollut hyvä "CV"? Vai kaduttiko kirjoitukset?

Mulle soitettiin kerran firman sisältä, kun olivat havainneet sähköpostini newseissä. Kyselivät ensin ylimalkaisesti tuosta, mutta pian selvisi syy. Pörssitiedote oli vuotanut julkisuuteen vuorokauden etuajassa. No eipä minulla ollut mitään mahdollisuutta päästä siihen käsiksi. Hiukan myöhemmin syyksi paljastui se, että pörssitiedote oli tallennettu samaan paikkaan kuin ennenkin odottamaan linkin julkaisua ja joku viisas toimittaja oli keksinyt linkin.

Ei kaduttanut, mutta mukana oli poliittisia mielipiteitä. Ne on nyt ainakin riskaabeleja, jos työhönottaja sattuu olemaan eri mieltä.

• Kölivinossa

Olet kyllä ollut melkoinen edelläkävijä netin käytön suhteen.. -89 keskustelu on täytynyt hoitaa jonkun yliopiston (??) omassa verkossa tms. www kai tuli vasta muutama vuosi myöhemmin

• Joakim1
        Kölivinossa kirjoitti:

Olet kyllä ollut melkoinen edelläkävijä netin käytön suhteen.. -89 keskustelu on täytynyt hoitaa jonkun yliopiston (??) omassa verkossa tms. www kai tuli vasta muutama vuosi myöhemmin

Oli silloin jo IP-pohjainen verkko, mutta ei www-palvelimia. Maailmanlaajuinen news-keskustelu tuli mahdolliseksi 1980, mutta harvalla tietysti oli nettiyhteyttä tai edes tietokonetta käytettävissään tuolloin.
        IP-pohjainen verkko tuli käyttöön jo 1974.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usenet
        https://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web
        https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Internet

Luultavasti minäkin olen ensimmäisen kerran lukenut newsejä 1989. 1993 tuli ensimmäinen kotitietokone ja siinä oli nettiyhteys modeemilla puhelinlinjaa pitkin. Taisi olla 28 800 b/s. Jotkut kaverit olivat aloittaneet pari vuotta aiemmin 1200 tai 2400 b/s modeemeilla.

• Kölivinossa kirjoitti:

Vuonna 1989 oli noita harrastajien ylläpitämiä kaikille avoimia BBS-purkkeja, joihin sai modeemilla komentorivipohjaisen yhteyden. Niissä oli jotain tiedostoalueita, joista voi ladata ja lähettää ohjelmia. Joissain niistä oli myös NNTP-palvelin, jonka kautta saattoi lukea newsejä. Yliopistolla oli tietysti aivan eri tason systeemit, kun sinne pääsi. 28800 bps oli jo juhlaa. Sillä siirtyi varmaan jo monta kilotavua sekunnissa.

• VanhaOhlson

Aloittaja puhuu asiaa. Kiitos hyvin laaditusta ja rakentavasta kommentista.
      Palstalla jaetaan kokemuksia ja annetaan neuvoja, mikä on tällaisen palstan paras anti minun mielestäni. Mutta joskus asiallinen ja hyökkäämätön kirjoittelu voi olla ylivoimainen tehtävä jollekin. Jos se on hänen arvojensa mukaista, niin muut eivät voi mitään, se pitää vain sietää. Ja yrittää itse olla sortumatta...

• viiksivalmari

Urpo, syö pääs

• NohevaTimo

Jaha, nyt sitten Merikarhu ja NJK:n kunniajäsen pääsikin ääneen lausumaan suuren viisautensa.

• ÄäriHeikki

eikös se mene näin:

Urpo, syö paskas

• inttinsä.käynyt
        NohevaTimo kirjoitti:

Jaha, nyt sitten Merikarhu ja NJK:n kunniajäsen pääsikin ääneen lausumaan suuren viisautensa.

Ja NohevaTimo kirjoitti juuri niin kuin aloittaja surren kertoi täällä kirjoitettavan. Ei kovinkaan nohevaa.

• mielipidetämäkin

10-107 7.1.2016 22.22, tässä mielipide viestiisi.

Aloittajana en suinkaan arvostellut erilaisia mielipiteitä, niitä todellakin tarvitaan. Niiden avullahan ammutaan suurimmat ankat alas, ja loppu onkin sitten suhteuttamista ja valintoja.

• ranskanpottu36

aiheesta poikkeaminen on ärsyttävää jos kysyy esim. Safiren korjaamisesta niin vastaus on että reflex on parempi. Tämän jälkeen sitten haukutaan bavat ja uppotukit. Tästä voidaankin sitten sujuvasti siirtyä purjehtimaan etelämantereelle.

Tuurilla 2 ekaa viestiä koskee ko kysymystä jollaintavoin nämäkin ovat usein sen tyyppisiä että toistellaan toisten väittämiä ilman mitään omakohtaista kokemusta. No vastuu on lukialla. Mutta arvostaisin jos pysyttäisiin aiheessa. Ugh ei tämä auta mutta kevennetään sydäntä.

Mutta missä on SirBB

• SirBB

Sir BB on aina siellä missä miestä tarvitaan! Hän päästää vierassatamissa jahdillaan
        pikku-ukkoin kanssa höpöttäväin seilorien vaimot vaivoistaan
        ja heiluttelee köydenpäätä kädettömiä ohitellessaan.
        Hän valikoi viinit pöytään puolesta tampioiden
        ja varmistaa, että guormeen laatu pysyy kohdallaan.
        Kun Sir ja Erkki saapuu Gotlantiin
        parhaat viinit kellarista kaivetaan
        ja neitseet parhaimpiinsa pynttäytyy.
        Näiden maailmanmiesten jahtein nousukulmasta
        muut vain haaveilee!

SirBB

• rönsyily_viihdyttää

Kappas vain! Nimim. ranskanpottu36 ärsyyntyi keskusteluijen rönsyilystä. Minä taas seuraan keskusteluja mielellään juuri siksi, että aihetta käsitellään monelta kantilta! Siitä tuo esimerkki Safire vs Refleks olikin hyvä. Ainoa mikä keskuteluissa itseäni harmittaa, on henkilökohtaisuuksiin pyrkivä solvaaminen. Se ei varmaankaan ketään harmita, että samasta asiasta on monta mielipidettä.

Etelämantereella purjehtimisesta olisikin kiva lukea enemmän! Toistaiseksi omalla veneellään sinne ei ole tainnut kukaan muu vielä seilata kuin edesmennyt P.Duncker itse suunnittelemallaan ja valmistamallaan Merivuokko-veneellään. Hanski ja Auli Mantalla taitavat parhaillaan odotella sopivaa säätä Draken salmen ylitykseen.

• ranskanpottu36

Keskustelun rönsyily antaa kyllä palstalle melkoisen viihdearvon. Mutta jos oikeasti haluaa tietoa jostain erityisestä asiasta olisi parempi jos pysyttäisiin ko. aiheessa. Kyllä minuakin kiinnostaa eri tyyppiset lämmitys laitteet ja pitkänmatkan purjehdus. Mutta eikö näistä voisi aukaista ihan omat keskustelunsa. En tiedä miten moni täällä oikeasti purjehtii avomerellä mutta eiköhän suurin osa pysy itämeren piirissä. Etenkin näitä avomeri purjehdukseen liittyviä asioita täällä toistellaan ymmärtämättä mitään kuin papukaijat. Tietysti muutamia keskustelioita täällä on joiden viestejä tulee luettua todella mielellään koskien avomeri purjehdusta.

Mutta niitäkin henkilöitä on yllättävän paljoin joiden on pakko kirjoittaa jotain vaikka ei mitään tietäisikään. Ihmetyttää vain että miksi?

• täälläpikkusirbb

Tyhjentävä vastaus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      88
      6444
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      447
      4505
    3. Aleksei Miltsakov - venäläinen uusnatsi antaa oppitunteja lapsille

34-vuotias Miltsakov palvelee Le Monden mukaan yhä Ukrainassa tiedusteluun ja sabotaasiin erikoistuneen Russitš-yksikön
      Maailman menoa
      63
      3674
    4. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      120
      2399
    5. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      137
      2309
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      23
      1051
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      69
      1000
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      52
      946
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      91
      842
    10. Ajatteletko koskaan

Että rikoit luottamukseni?
      Ikävä
      59