Vene kuumetta - Grand Soleil 40 2004

Uusipaatti

46

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettele

Venekuumetta on yhdyssana.

• opetteleite

Ei ole pakko kirjoittaa yhteen jos ei halua!!

• Yhdyssanat
        opetteleite kirjoitti:

Ei ole pakko kirjoittaa yhteen jos ei halua!!

Kyllä aikuisen pitäisi osata kirjoittaa.

• opetteleite
        Yhdyssanat kirjoitti:

kyllä aloittaja varmaan osaan kirjoittaa yhteenkin jos vaan haluaa, mutta se ei halunnu.

• selitykset
        opetteleite kirjoitti:

kyllä aloittaja varmaan osaan kirjoittaa yhteenkin jos vaan haluaa, mutta se ei halunnu.

Ai miksei halunnut, halusi varmaan näyttää hölmöltä ja epäselvältä. Ei vaan osaa kirjoittaa.

• isov
        Yhdyssanat kirjoitti:

Mitä jos on luki häiriö? Eikö saa sitten kirjoittaa tai olla ihmisten kanssa missään tekemisissä?

VAI SAAKO SULTA LUVAN?

• ÄikkäOpe
        selitykset kirjoitti:

Ai miksei halunnut, halusi varmaan näyttää hölmöltä ja epäselvältä. Ei vaan osaa kirjoittaa.

Aloittaja halusi kirjoittaa niin koska se oli hauskaa. Ymmärtämättömälle tälläiset sävyt ei tietenkään avaudu.

• jghhgfhtfrgd

Ja kuume tarkoittaa kohonnutta ruumiinlämpöä!

• oppiaikävissään

Onkohan tässä nyt kyseessä se paljon kaivattu "small talk", kun pitää vehdata tovi, ennenkuin päästään asiaan:)

• prr123
        oppiaikävissään kirjoitti:

Onkohan tässä nyt kyseessä se paljon kaivattu "small talk", kun pitää vehdata tovi, ennenkuin päästään asiaan:)

Joo siitä on kyse, mutta kyllä se tästä starttaa ;)

• kertokaa.se.hänelle
        oppiaikävissään kirjoitti:

Oliskohan vastauksissa mukana vähän kyllästymistä "olisiko tuo vene mulle sopiva"-tyyppisiin kysymyksiin? Tietääkö joku muu paremmin kuin sinä itse, mikä vene/auto/asunto/puoliso tms olisi itsellesi sopiva?
        Ostaisinko veneen Maltalta, tykkäisinkö Gran Soleil 40:stä, vai mistä mä tykkäisin. Kuka vois kertoa mulle ;-)

• jaajoojaa
        kertokaa.se.hänelle kirjoitti:

Oliskohan vastauksissa mukana vähän kyllästymistä "olisiko tuo vene mulle sopiva"-tyyppisiin kysymyksiin? Tietääkö joku muu paremmin kuin sinä itse, mikä vene/auto/asunto/puoliso tms olisi itsellesi sopiva?
        Ostaisinko veneen Maltalta, tykkäisinkö Gran Soleil 40:stä, vai mistä mä tykkäisin. Kuka vois kertoa mulle ;-)

Taisit osua melko lähelle naulankantaa:) Eivät edes pimeät ja kylmät talvikuukaudet jaksa innostaa palstalaisia jatkuvaan arviointiin jostain venetyypistä tai mallista.

Aktiivi kirjoittajat ovat uskoakseni melko pieni porukka tällä palstalla ja ns.vaihtuva porukka täytyy vaan uudistua että taas jaksetaan samojen juttujen parissa.

• merikarrrrrhu
        kertokaa.se.hänelle kirjoitti:

Eikös tällä palstalla nimenomaan ole sitä tietoa? Näin voisi ainankin luulla kun on jotain hankkinut niin huutelijoita riittää että hölmö miks ostit ton etkä tätä ku olis ollu paljon parempi.

• Tietua
        merikarrrrrhu kirjoitti:

Eikös tällä palstalla nimenomaan ole sitä tietoa? Näin voisi ainankin luulla kun on jotain hankkinut niin huutelijoita riittää että hölmö miks ostit ton etkä tätä ku olis ollu paljon parempi.

Nimenomaan tällä palstalla ei ole tietoa

• hevosmies.tt
        Tietua kirjoitti:

Nimenomaan tällä palstalla ei ole tietoa

Mistä sinä sen tiedät?

• oikeinkirjoittaja

Noista vuokraveneistä otetaan heti uutuuttaan kuvat myyntiä varten sitten joskus kymmenen vuoden päähän. Vuokravene on yhdyssana!

• kupuu

Ei välttämättä aina oteta kymmenenvuotta pitkiä kuvia, vaikka oliskaan vuokravene.
        Vuokra vene ei ole yhdyssana!!!

• oikeinkirjoittaja
        kupuu kirjoitti:

Ei välttämättä aina oteta kymmenenvuotta pitkiä kuvia, vaikka oliskaan vuokravene.
        Vuokra vene ei ole yhdyssana!!!

No nyt tuli useampia kirjoitusvirheitä kerralla! Myös ajatusvirhe ja virheellinen korjaus!

• Inhauler

Olen ollut muutaman Grand Soleilin kyydissä, 37 ja 40. Ainakin nuo hieman vanhemmat (2003-2007) on todella laadukkaan oloisia. Kryssii hyvin ja eivät nitise ja natise. Joskus kuullut sanonnan "Välimeren Swan".

Jos päädyt tuohon malliin niin tee kunnon survey, ja yritä löytää yksilö joka ei ole ollut vuokralla. Varmaan lähempääkin löytyy.

• ainakin.olivat

Ihan päältä päin katsoenkin Grand Soleilit ovat laadukkaan oloisia. Reilun kokoiset helat ja niitä on runsaasti. Kaiken kaikkiaan ero on silminnähtävä bavabenejanneen verrattuna. Eikä purjehdusominaisuuksissakaan ole tunnetusti ollut valittamista. Miten sitten lie veistämön nykyomistuksessa, onko tullut tarve tinkiä tuotantokustannuksissa.

• Viime kesänä jäin kuin seisomaan, kun sellainen soleil joku 42 luovi ohi. Myös bava 42 jäi samoin kuin Jeanneaut yms.

• Inhauler

Grand Soleil -Veneet on selvästi tehty purjehtimista varten. Kunnon vinssit ja agressiivinen riki. Suomessa niitä ei jostain syystä kovin monta ole?

Hauska juttu viime kesältä, oltiin tulossa Utöstä kohti Hankoa, tuulta 10-15m/s, me slöörailtiin mielestämme täyttä vauhti isolla genoalla kun, ohi tuli Grand Soleil 45 pikku-jibillä varmasti yli 9 solmua kumivene hinauksessa :) Laski hieman tunnelmaa vaikka oma venekin pitäisi olla suht.nopea 40 jalkainen...

• kaunista.oli

En ole kovin tottunut siihen, että vähän isommatkaan veneet menisivät kryssillä ohi muutoin kuin kisoissa. Yksi Eestin lipun alla kulkeva GS kuitenkin lomapurjehduksella niin teki. Ei voiut todeta muuta kuin että kaunista katsottavaa se oli. Nousi vähintään yhtä ylös ja vauhtia varmaan liki puoli solmua enemmän.

• Aurinkoaluvassa

Grand tarkoittaa suurta ja soleil aurinkoa joten kyllä se varmaan on lämpimiin purjehdus oloihin sopiva

• varmaslööri

Hitaan puoleisiahan nuo on...jätin Murenalla seisomaan Nötössä!

• Uusipaatti

Ei juuri kokemuksia, mutta rohkaisevia kommentteja. Itselläkin se käsitys että rungon ja käsityön laatu on erityisen hyvää noissa 2000-luvun alun malleissa.

Myös nuo "kumivene hinauksessa 10 solmua" kuulostaa hyvältä.

Pohjois-Euroopasta löytyi muutama GS 40, ei vuokraveneitä. Täytyy suunnitella matka. Harmi kun ei päässyt Dusseldorfiin.

• PPPPPPPPPPSSSSSSSSSSS

Älä täälä valita pösilö...ärsyttää tollaset kitisijät...harmi kun en päässyt Dusseldorfiin...siinä tarvitaan pätäkkää!!!!

• seppomartti
        PPPPPPPPPPSSSSSSSSSSS kirjoitti:

Älä täälä valita pösilö...ärsyttää tollaset kitisijät...harmi kun en päässyt Dusseldorfiin...siinä tarvitaan pätäkkää!!!!

2 yötä hotellissa lennot messut=700€ pari ravintolailtaa. Vajaa 1000€. Sillä budjetilla näkee maailman isoimman venenäyttelyn: 17 hallia, 1800 näytteille asettajaa, paljon luentoja. Suurin osa uutuuksista julkistetaan siellä.

• tumpelotumppi

Itselläni lennot ja majoitus 2 yötä vajaa 400€. Joskus olen päässyt vähän yli 200€, kun olen ajoissa tilannut lennot, ja yöpynyt retkeilymajassa.

• seppomartti
        tumpelotumppi kirjoitti:

Itselläni lennot ja majoitus 2 yötä vajaa 400€. Joskus olen päässyt vähän yli 200€, kun olen ajoissa tilannut lennot, ja yöpynyt retkeilymajassa.

Halvin lento keväällä ebookersissa on 149,14€ ja kesää kohti hinnat nousee. 200€:n budjetti on kyllä tosi tiukka. 25/vrk majoitukset, syömiset jne. Saksassa hotellin aamupalakin saattaa olla kalliimpi eikä usein sisälly huonehintaan.
        Sauerkraut, Bratwurst,Jugendherberge, yleiset kulkuneuvot: 200 € saattaa onnistua mutta menee urheilun puolelle

• tumpelotumppi

Air Berlinillä oli muutama vuosi sitten edullisia lentoja kun ajoissa tilasi n 150€. Muistaakseni joskus pääsin alle 100€ edestakas ja retkeilymajassa majoitus n. 25€ yö. Kannattaa käydä heidän sivuilla katsomassa. Nyt olin myöhään liikkeellä. Tilasin lennot Supersaverin kautta 314€

• Joakim1

Hiukan malttia voisi ottaa noihin nopeuskommentteihin. GS 40 (Paperinin suunnittelema 2000) ei nyt kuitenkaan ole mitenkään maagisen nopea vene, vaan hieman hitaampi kuin mm. First 40.7, X-40, IMX40 tai FG41 vastaavilla köleillä. Ko. yksilön 2,4 m syväys kannattaa huomioida. Ihan hyvin purjehtiva siis toki, mutta ei ihmeellinen.

Tuo kommentti "Grand Soleil 45 pikku-jibillä varmasti yli 9 solmua kumivene hinauksessa" koski 45-jalkaista ja tuokin vaatii joko sporttisen version tai reilusti yli 10 m/s tuulta ilman kumivenettäkin, jos keskinopeudesta puhutaan.

• Inhauler

Oli siinä jotkut tummanpuhuvat purjeet :) Hienosti näytti kulkevan. Mutta oli miten oli, minun 2000-luvun 40 -jalkainen purjevene ei pärjannyt millaan. TWS oli siinä 20 solmun molemmin puolin.

Aloittajalle voin vain sanoa että ei varmasti ole huono vaihtoehto. Tarkkana vaan kosteusmittauksien jne. kanssa.

• Tunari1

Kannattaa myös huomioida että Paperino (monikkomuoto Paperini) on suomeksi Aku Ankka. En luottaisi Akun veneensuunnittelutaitoihin, vaikka monitaitoinen kaveri hän onkin.

• höpötihöi

Tilaa kuudelle? venehotellinko meinaat perustaa?!?!

• NexGen

Itselle jäi mieleen toissa syksynä sertifioidun boat surveyorin /venearkkitehdin kommentti.Olin tekemässä venekauppoja 90l ruotsalaisesta laatuveneestä,tarkastaja tutki suurennuslasin kanssa pohjapalkistoja ja totesi nämä erittäin hyvin tehdyiksi.Vastakohtana pohjarakenteen osalta mainitsi nimenomaan Grand Soleilin,jollaista "ei suosittele kenellekään".En kysynyt tarkemmin mitä tällä tarkoitti mutta vaikutti kyllä erittäin asiantuntevalta hepulta.

• Uusipaatti

Mitäköhän mahtoi tarkoittaa? En ole kuullut Grand Soleilien laatua moitittavan. Teräskehikolla jäykistetty runko pitäisi olla vaan hyvä asia? X, Arcona, jne. ainakin käyttää.

• Inhauler

Rakenteeltaan nuo vaikuttaa hyviltä. Tuollainen kehikko on erittäin hyvä juttu ja parantaa suorituskykyä. Masto, köli ja vantit Sulautuvat samaan pakettiin ja voima siirtyy tehokkaasti sinne minne pitääkin.

Ajakulukseni googlailin ongelmia GS rungoissa. En löytänyt oikein mitään, toisin kuin monista muista merkeistä.

• Fjfkffkdkdkdkfkdkddk

Joo, hyvältä teräspalkisto vaikuttaa. Kaikki kölien irtoamiset (Oyster, First, Bava..), joita täälläkin on puitu, ovat liittyneet kölin alueen lasikuiturakenteiden pettämiseen. Jos veneen sisäpuolella on teräspalkisto, joka jakaa kölin voimat koko pohjan alueelle, luulisi kölin pysyvän matkassa. Korjauskulut pahan kivilleajon jälkeen ovat toinen juttu, mutta se on vakuutusyhtiön ongelma. Ja jääpähän jotain korjattavaa.

• dgsdsd

Håkan Södergrenin mielestä lujitemuovipalkisto hakkaa teräspalkiston mennen tulleen. Hän perusteli sitä lujitemuovin ja teräsrakenteen naittamisen vaikeudella samoin kuin hiilikuidun ja lasikuidun yhdistämisen. Erilaiset kimmokertoimet (E) eivät toimi keskenään. Vähemmän kimmoisa jää kantamaan kaiken kuorman eikä välttämättä kestä sitä. Toisin sanoen suojaa runkoa, mutta teräspalkisto voi vääntyä tai hiilikuitulujite katketa.

• Inhauler

Finngulfit tosiaan käyttää tuota rakennetta. Huomattavasti useampi "hyvä" merkki luottaa joko galvanisoituun tai hiilikuituiseen kehikkoon. Voiko siitä päätellä jotain?

Yleisesti ottaen syvällä kölillä varustetulla veneellä ei kannata käydä kivillä. Kaikkea ei voi saada. Suorituskyky vs. "uppotukki".

Omassa veneessä LYS 1,33. Tuo Grand Soleil 40 saisi ilmeisesti noin 1,30 LYS -luvun. Eli jos tuo vene tulee suomeen niin ehkä pääsen vielä ohi kumppari hinauksessa :)

• Fkfjfkfkflflffkfk
        dgsdsd kirjoitti:

Håkan Södergrenin mielestä lujitemuovipalkisto hakkaa teräspalkiston mennen tulleen. Hän perusteli sitä lujitemuovin ja teräsrakenteen naittamisen vaikeudella samoin kuin hiilikuidun ja lasikuidun yhdistämisen. Erilaiset kimmokertoimet (E) eivät toimi keskenään. Vähemmän kimmoisa jää kantamaan kaiken kuorman eikä välttämättä kestä sitä. Toisin sanoen suojaa runkoa, mutta teräspalkisto voi vääntyä tai hiilikuitulujite katketa.

Håkanilla on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta äkkiseltään tuntuisi, että kimmomodulin sijaan murtovenymällä olisi enemmän merkitystä kun eri materiaaleja sekoitetaan. Joka tapauksessa kaikki tunnetut kölimenetykset ovat komposiittipalkkisista veneistä. En ole kuullut, että yhdestäkään teräspalkeilla vahvistetusta veneestä olisi irronnut köli. Teräspalkki tulee tehtaan valvotulta linjalta, komposiittipalkin sutii kasaan veistämön työntekijä ties millä kuitusuunnilla, kuitutilavuudella ja kovetemäärillä (vrt. täälläkin esillä ollut FG-tapaus).

• Kdkdk

Teräspalkkien käyttö tuntuu olevan vähenemään päin. Ovat painavia, vaikeita/mahdottomia korjattavia veneen sisällä ja vääntyvät tosiaan ennen runkovaurioiden syntyä. Myös x yachts on siirtynyt komposiittiversioon. Teräs on hyvä jos ei aja niin kovaa kiville, että vääntyy. Lekalla tai leikkaamalla ja uudelleen hitsaamalla suoristaminen veneen sisällä on mahdotonta. Muovipalkiston voi aina korjata vaikka tee se itse mies.

• hiemanmalttia
        Fkfjfkfkflflffkfk kirjoitti:

Håkanilla on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta äkkiseltään tuntuisi, että kimmomodulin sijaan murtovenymällä olisi enemmän merkitystä kun eri materiaaleja sekoitetaan. Joka tapauksessa kaikki tunnetut kölimenetykset ovat komposiittipalkkisista veneistä. En ole kuullut, että yhdestäkään teräspalkeilla vahvistetusta veneestä olisi irronnut köli. Teräspalkki tulee tehtaan valvotulta linjalta, komposiittipalkin sutii kasaan veistämön työntekijä ties millä kuitusuunnilla, kuitutilavuudella ja kovetemäärillä (vrt. täälläkin esillä ollut FG-tapaus).

"Teräspalkki tulee tehtaan valvotulta linjalta, komposiittipalkin sutii kasaan veistämön työntekijä ties millä kuitusuunnilla, kuitutilavuudella ja kovetemäärillä"

Jäi huvittamaan tämä lause. Teräspalkin tekoa valvotaan mutta komposiittipalkin ei. Miten on lasikuiturungon kanssa. Sutiiko senkin veistämön työntekijä ihan miten sattuu? Pitää ehdottomasti ostaa teräsvene.

• beenthereseenthat

Ei täältä kannata kysyä kokemuksista. Kellään ei ole kokemusta, osan mielestä kaikki veneet on paskoja, osa on koko ajan miettimässä veneen ostoa, kunhan sopiva on ensin suunniteltu ja valmistettu, ja hintaa uutena kaikilla varusteilla VW Golfin verran. Ja loput tyytyy marmattamaan käytettyjen hintapyyntiä versus kuntoa. Joka samalla estää heitä itseään koskaan tekemästä venekauppaa. Ja siksi he kriittisinä kuluttajina veneilevätkin virtuaalisesti vain netissä. Josta on lyhyt matka jääkaapille ja sitä kautta katsomaan tv:n puoli yhdeksän uutisia.

• JokisenJussi

Vene-lehti julkaisi muistaakseni 2004 noin 10 sivun vertailun GS 40 vs. Maestro 40.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      90
      6505
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      458
      4595
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      122
      2540
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      137
      2349
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      0
      2111
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      29
      1118
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      69
      1020
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      990
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      97
      926
    10. Ajatteletko koskaan

Että rikoit luottamukseni?
      Ikävä
      68