Pinnapilotti - Raymarine, Simrad vai köysi

Pinnari

Ruoriohjaus yleistyy, itse taas "pinnamiehiä". Nykyinen veneeni (Saint 28) on pinnaohjattu ja en siitä ole ajatellut enää eläkeiässä luopua. Sopivan kokoinen ja kiva purjehdittava.

Entistä enemmän vietän aikaa merellä yksin, rouvan into purjehdukseen on jo sammumassa, ja varsinkin moottoriajolla (satamasta lähdöt, pläkät ja satamaan paluut) kaipaisi automaattiohjausta. Joskus olen jotain köysvirityksiä tehnyt, muttei ne oikein ole mistään kotoisin. Olisi joskus kiva vaikka tehdä jotain pieniä siivous-/huoltohommia samalla.

Viime kesänä tapasin satamassa nuoren parin, joka kehui kovasti pinnapilottia ja sanoivat sen olevan tosi paljon käytössä heillä.

Nyt olen päättänyt sellaisen hankkia, merkkejä on vain kaksi; Simrad ja Raymarine. Eri maissa tehdyt testit ja palautteet ovat melko usein ristiriitaisia eikä oikein synny tolkkua siitä, kumpi kannattaisi hankkia. Onko palstalaisilla omia kokemuksia? Kovemmassa kelissä purjehtiessa en sitä niinkään kaipaisi (ehkä joskus pitkää siivua avomerellä rauhallisella tuulella kenties, mutta lähinnä siis moottoriajossa ja ehkäpä muutoinkin.

Minkä hankkisit itse?

75

4541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on_paras_gasti

      Kauankos olet jo purjehtinut ilman pinnapilottia? Pinnapilotti on tärkeimpiä hankintoja ja se ohjaa varmaan 90 % purjehdusajastani. Simrad TP22 toiminut ongelmitta jo 10 vuotta.

      • Pinnari

        Ilman pinnapilottia on mennyt jo n 40 vuotta. Näistä tosin ensimmäiset 15v purjehdin H-veneellä, jossa ei ollut edes moottoria. Kilpailin paljon silloin. Nyt ihan saaristo-olosuhteissa, joskus harvoin avomerta. Iselläni pinnapilotin hankintaa ohjaisi juurikin sen helppokäyttöisyys ja ongelmattomuus. Turhia leluja en kaipaa.


    • ReinnoF

      Itselläni on ollut Raymarinen pinnapilotti, johon olen tyytyväinen, mutta en usko että merkkien välillä ole suurtakaan eroa mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tsekkaa molemmat, valitse sitten!

    • sieseta

      Raymarinenen mallesissa usein vesi pääsee sisään kompassiyksikköön sateella, sekoittaen laitteen. Siksi itse päädyin simradiin jota en vielä ole testannut. Toinen autopilottini on autohelm erillisellä kompassi yksiköllä(vanha).

      • Samppars

        Meillä on kanssa tuommoinen vanha autohölmö veneessä jonka syksyllä ostimme. Uuden pilotin hankinta varmaankin tulee ajankohtaiseksi aika pian, mutta kaikenlaista tässä olisi muutenkin laitettava. Kysymys olisi että kun se kerran tuntuu pelittävän ainakin kone ajossa, niin mitä parempaa saan ostaessani uuden. Onko se helppokäyttöisyys, luotettavuus vai mikä.


    • 232110

      Minulla on jotakuinkin vastaavan kokoisessa veneessä Raymarinen pinnapilotti ja olen fundeerannut ,että sinä päivänä kun se sanoo sopimuksensa irti niin hankin välittömästi uuden , niin tärkeänä härpäkkeenä sitä pidän.

      • Pinnari

        OStaisitko Raymarinen vai jonkun muun?


      • 232110
        Pinnari kirjoitti:

        OStaisitko Raymarinen vai jonkun muun?

        Ostaisin Raymarinen saman paketin kun tällä hetkelläkin , tuolla edellä joku kehui kaukosäädintä , mulla on myös , on erinomainen sekin !


    • drag

      Minulla on ollut Raymarine ST2000 kuusi kesää. Veneeni on erityisen herkkä ohjattava ja olenkin joutunut säätämään ne sisäiset säädöt minimiin, jotta tämä a-pilotti ei jatkuvasti soutaisi edestakaisin.
      Olen kytkenyt sen myös plotteriin, jotta voisin ajaa waypointteja, mutta se toiminto ei käy kuin avomerellä koska tämä laite päästää veneen useamman sadan mertrin viivalta sivuun ennenkuin alkaa hakeutumaan takaisin.
      Otin siihen myös kauko-ohjaimen, joka on kyllä mukava kapine - ja kallis. Käytän sitä kakea jatkuvasti ja olenpa joskus ajanut venettä keulakannella istuen.
      Sivumyötäinen isossa aallokossa on sille liikaa, sillä se ei kerkiä korjaamaan suuntaa ja näin ajautuu pois viivalta.
      En tunne sitä toista merkkiä, joten en osaa arvioida niiden eroja. Kokemukseni autopiloteista perustuvat alle 12500 lbs. Ilma-aluksiin ja niihin verrattuna tämä on kyllä rimpula, mutta varmaankin hoitaa veneessä sen mihin se on suunniteltukin.
      Vielä yksi juttu, siinä on toiminto, joka auttaa vendan teossa ja se on mukava apu yksin purjehdittaessa.

    • auttaamukavasti

      Kahdessa edellisessä ja nykyisessä on Raymarinen, kaikki olleet käytettyjä mutta toiminnaltaan ongelmattomia. Itse käytän apupilottia juurikin koneajossa ja vähän väljemmillä väylillä purjeilla kahvinkeiton ym. aikana yksin liikuttaessa. Usein yksinpurjehtineena en helposti luopuisi sähköisestä apuristani.
      Veneet ovat olleet 32, 31 ja nykyine 23 jalkainen, kaikki kokoonsa nähden isolla purjealalla varustettuja, 32 oli aikakautensa kisaraaseri.

    • Joakim1

      Vaikea kysymys! Edellinen veneeni oli melko vastaava, mutta modernimpi. Siinä ST2000 toimi varsin huonosti. Parametrejä piti säätää kelin mukaan ja silti ohjasi huonosti (ei pitänyt suuntaa tai vatkasi edes takas). Toisissa veneissä tuo on taas toiminut kohtuu hyvin. Tuo ei siis toiminut hyvin edes koneajossa tyynessä. Antoi veneen kääntyä aika paljon tehden pientä nytkytystä ja sitten teki ison korjauksen, kun suunta oli jo 10-20 asetetta pielessä. Kaukosäätimen kanssa tuolla nyt pystyi jotenkin tulemaan toimeen.

      Tuo ST2000 oli jotenkin kertakaikkisen "tyhmä" veneessäni. Oli tapauksia, joissa vene meni hienosti suoraan käsin ohjaamalla pitämällä vain pinnaa keskellä hyvin pienin liikkein. Mutta tuo typerys säädöistä riippuen joko veivasi laidasta laitaan tai antoi veneen kääntyä 20 astetta tekemättä mitään.

      Ko. vene oli kyllä sinänsä vaikea, että pinnan sitomalla se ei mennyt suoraan hetkeäkään. Pinna kädessä taas ohjaaminen oli todella helppoa. Ilmeisesti pientä korjausta, jota ei oikeastaan edes huomaa tekevänsä.

      Toispuoleisella narulla ko. vene ohjautui erinomaisesti aina kun keli oli sellainen, että tuuli kallisti hiemankin venettä eli sivutuuli->kryssi vähintään 3-4 m/s. Naru on erinomainen systeemi, mutta ongelmana on tilanteet, joissa purjetasapainoa on muutettava, kuten reivaus tai keulapurjeen vaihto.

      Varma valinta olisi kunnon systeemipinnapilotti, kuten Raymarinen Evo, mutta hinta on sitten vähintään 2-kertainen. Tuossa on paljon fiksumpi ohjelmisto ja gyro. Toimii siis varmasti hyvin myös "vaikeissa" veneissä. Tuolla voi siis ajaa hyvin myös purjehtiessa ja vaikeissakin olosuhteissa.

      Toinen varma valinta on ottaa yhteyttä Inferno 28 omistajaan, jolla on hyvin toimiva autopilotti ja ostaa samanlainen.

      • Virpomamaisteri

        Miten tuo toispuoleinen naru toimii? Sitä kun ei kaiketi ole yhdistetty isopurjeen puomiin (ja tasapainotettu toiselta puolen joustimella), kuten näissä sheet-to-tiller virityksissä.

        Kun vene nousee tuuleen, naru estää kääntymästä liikaa, vai?


      • Joakim1
        Virpomamaisteri kirjoitti:

        Miten tuo toispuoleinen naru toimii? Sitä kun ei kaiketi ole yhdistetty isopurjeen puomiin (ja tasapainotettu toiselta puolen joustimella), kuten näissä sheet-to-tiller virityksissä.

        Kun vene nousee tuuleen, naru estää kääntymästä liikaa, vai?

        Laitetaan naru tuulenpuolelta (esim. kaidevaijerista) pinnan päähän ja säädetään sen pituus niin, että vene menee suoraan. Tuo ohjaa paremmin kuin keskinkertainen pinnamies kryssillä. Naru on suurimman osan ajasta kireällä. Jos vene kääntyy liian alas, se kallistuu ja pyrkii kääntymään tuuleen. Samalla myös pinnapaine kasvaa, jolloin naru kiristyy enemmän ja peräsin ohjaa hieman enemmän tuuleen. Jos vene kääntyy liian ylös, kallistus ja pinnapaine vähenevät, jolloin tapahtuu päinvastainen. Jos vene nousee aivan pystyyn, saattaa naru löystyä kokonaan ja vene kääntyy nopeammin oikealle kurssille.

        Laitoin narut molemmille puolille valmiiksi ja sidoin liukusolmun itseensä tuon kaidevaijerin ympäri. Pinnan päässä oli tiukat lenkit. Näillä oli helppo vaihtaa narusta toiseen tai avotuulilla laittaa molemmat sekä säätää pituutta solmuja liu'uttamalla. Sivutuulella ja kryssillä yksi naru toimii todella paljon paremmin kuin pinnan lukitseminen paikalleen.


      • Virpomamaisteri

        Erinomainen selostus!

        Pinnan lukitsemissysteemi tuli viime kaudella asennettua, mutta melko hyödyttömäksi olen sen kokenut. Täytyy testata yhtä narua.


      • Juoppo-Reiska

        Aivan samat kokemukset kahden kesän perusteella Raymarine ST2000 mitä Joakimillakin. Tuntuu olevan jostain syystä tekemätön paikka saada tuo pelittämään kunnolla, ympärille näyttää varmaan kuin kännissä ajelisi. Kaverilla sama pilotti eikä mitään ongelmia.

        Edelleen harmittaa, että wanha tonninen Autohelm imaisi vedet sisäänsä. Toimi kuin juna vessa siihen asti.


    • McInen

      Meillä on Inferno 28:ssa Raymarine ST1000 joka on speksien mukaan vähän pieni tuohon veneeseen mutta kun käytämme sitä 99,5% koneajossa, laite on toiminut neljä kesää ihan OK. Hieman on havaittavissa Joakimin kuvaavaa suunnan seilaamista mutta ei noin pahasti. Hankittiin hajonneen Autohelmin tilalle, lienee aika sama vehje uudella nimellä. Koneajossa niin ehdoton että piti heti hommata kun Autohelm mykistyi (noin 20 vuoden iässä).

      • Joakim1

        Tuohon kommenttina, että pilotin määrittely veneen painon mukaan on hyvin huono lähtökohta, mutta toisaalta mitään parempaankaan ei ole helppo määrittää. Ei suuri uppouma tarkoita sitä, että pinna vaatisi suuria voimia tai nopeutta, joka on ainoa ero ST1000/2000 tai Evon kahden työyksikön välillä.

        Itse ostin aikoinaan tuon 2000:sen siksi, että siitä oli hyvä tarjous, jossa kaukosäätimen sai kaupanpäälle.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuohon kommenttina, että pilotin määrittely veneen painon mukaan on hyvin huono lähtökohta, mutta toisaalta mitään parempaankaan ei ole helppo määrittää. Ei suuri uppouma tarkoita sitä, että pinna vaatisi suuria voimia tai nopeutta, joka on ainoa ero ST1000/2000 tai Evon kahden työyksikön välillä.

        Itse ostin aikoinaan tuon 2000:sen siksi, että siitä oli hyvä tarjous, jossa kaukosäätimen sai kaupanpäälle.

        Kyllä veneen painon ja pinnaohjauksen voiman tarpeen välillä jokin korrelaatio on. Aika harvassa on pinnaohjaus 45ft veneissä. Pinna eli voiman varsi täyttäisi koko sittlådan. Ja kun lisää voimaa ja liikettä tarvitaan niin alimittaisen laitteen tuottamat ampeerit ei riitä.
        " Siinä ST2000 toimi varsin huonosti. Parametrejä piti säätää kelin mukaan ja silti ohjasi huonosti (ei pitänyt suuntaa tai vatkasi edes takas). Toisissa veneissä tuo on taas toiminut kohtuu hyvin. " Tämä Joakimin laitteen kuvaus ei ole normaalia 2000ST:n toimintaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen magneettisesti huono ympäristö. Riittää vara-ankkuri tai työkalulaatikko istuinlaatikon penkissä. Tai sitten laite on ollut vialllinen alusta pitäen, lähinnä kompassi. Kyseinen 2000- pilotti ajoi moottorilla ja tyynessä kelissä purjeillakin aivan erinomaisesti 10m pinnavenettä. Kovemmassa lenssissä esim spinaakkerilla toimi sitten heikommin, käänsi liian vähän ja liian myöhään. Lähinnä silloin kun aallonmuodostus alkoi lisätä ohjaustarvetta.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Kyllä veneen painon ja pinnaohjauksen voiman tarpeen välillä jokin korrelaatio on. Aika harvassa on pinnaohjaus 45ft veneissä. Pinna eli voiman varsi täyttäisi koko sittlådan. Ja kun lisää voimaa ja liikettä tarvitaan niin alimittaisen laitteen tuottamat ampeerit ei riitä.
        " Siinä ST2000 toimi varsin huonosti. Parametrejä piti säätää kelin mukaan ja silti ohjasi huonosti (ei pitänyt suuntaa tai vatkasi edes takas). Toisissa veneissä tuo on taas toiminut kohtuu hyvin. " Tämä Joakimin laitteen kuvaus ei ole normaalia 2000ST:n toimintaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen magneettisesti huono ympäristö. Riittää vara-ankkuri tai työkalulaatikko istuinlaatikon penkissä. Tai sitten laite on ollut vialllinen alusta pitäen, lähinnä kompassi. Kyseinen 2000- pilotti ajoi moottorilla ja tyynessä kelissä purjeillakin aivan erinomaisesti 10m pinnavenettä. Kovemmassa lenssissä esim spinaakkerilla toimi sitten heikommin, käänsi liian vähän ja liian myöhään. Lähinnä silloin kun aallonmuodostus alkoi lisätä ohjaustarvetta.

        Kyllä tuota tuli sen verran tutkittua, että olen varma ettei kyse ollut kompassista. Yksi selkeä testi tuolle oli seuraava: Laitetaan AP ajamaan moottorilla suoraan. Muutamassa minuutissa vene oli kääntynyt n. 20 astetta ja AP oli nylkyttänyt kokoajan piene edes takaisin liikettä. Painetaan stand by ja heti perään auto. Vene jatkaa samaan suuntaan, mutta lukema AP:ssä muuttui n. 20 astetta. Painetaan 2x 10 ja vene on taas alkuperäisellä kurssilla ja AP:ssä sama lukema kuin testin alussa. AP:n kompassi siis näytti oikein 20 asteen virheen, mutta pilotti ei tehnyt sille mitään. Katselin myös pilotin stand by:ssä näyttämiä kompassisuuntia ja niissä ei ollut mitään ongelmaa. Kompassin kalibrointia ympyrää ajamalla tehtiin myös useaan kertaan ja aina se meni läpi eikä eksymä ollut erityisen suuri.

        Toinen selkeä testi oli sama kuin edellä, mutta veneen ollessa 20 astetta väärällä kurssilla painettiin 10. Vene kääntyi varsin nopeasti 30 astetta eli 20 asteen virhe korjaantui samalla.

        Tietysti veneen koko vaikuttaa jotain tai paljonkin. Vähintään yhtä paljon vaikuttaa kuitenkin peräsimen ja veneen tasapainotus. Ei ole kovin vaikea löytää veneparia, joista 5 tonnin veneen ohjausvoimat ovat pienemmät kuin 2 tonnin samalla vipuvarrella.


      • drag
        seppomartti kirjoitti:

        Kyllä veneen painon ja pinnaohjauksen voiman tarpeen välillä jokin korrelaatio on. Aika harvassa on pinnaohjaus 45ft veneissä. Pinna eli voiman varsi täyttäisi koko sittlådan. Ja kun lisää voimaa ja liikettä tarvitaan niin alimittaisen laitteen tuottamat ampeerit ei riitä.
        " Siinä ST2000 toimi varsin huonosti. Parametrejä piti säätää kelin mukaan ja silti ohjasi huonosti (ei pitänyt suuntaa tai vatkasi edes takas). Toisissa veneissä tuo on taas toiminut kohtuu hyvin. " Tämä Joakimin laitteen kuvaus ei ole normaalia 2000ST:n toimintaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen magneettisesti huono ympäristö. Riittää vara-ankkuri tai työkalulaatikko istuinlaatikon penkissä. Tai sitten laite on ollut vialllinen alusta pitäen, lähinnä kompassi. Kyseinen 2000- pilotti ajoi moottorilla ja tyynessä kelissä purjeillakin aivan erinomaisesti 10m pinnavenettä. Kovemmassa lenssissä esim spinaakkerilla toimi sitten heikommin, käänsi liian vähän ja liian myöhään. Lähinnä silloin kun aallonmuodostus alkoi lisätä ohjaustarvetta.

        Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia tuosta ST2000 mallista. Tein ainakin kaksi kertaa ne kalibrointi ajot, mutta silti se pyrkii vänkäämään pois viivalta.
        Lisäksi sen kompassi ryömii melkoisesti, joten aika ajoin on painettava stand by nappulaa - muuten tulee off course varoitus.
        Asennuspaikasta moottoriin on n. 1m eikä mitään muuta metallia ole lähempänä. Pistoke on sivulokerossa, ehkä 0,8 m päässä.
        Se waypointille (XTR) ajo on välillä aika villiä, kun se on aikansa päästänyt veneen sivuun ja sitten aloittanut hitaasti hakeutumaan takaisin. Kun sitten tullaan siihen waypointille se tekee äkillisen 30 asteen korjausliikkeen ja antaa tyytyväisenä se piippauksensa ylityksen merkiksi.
        Kaukosäätimen kun pitää kädenulottuvilla, niin sen kanssa voi elää, mutta silmällä sitä on koko ajan pidettävä.


      • seppomartti
        drag kirjoitti:

        Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia tuosta ST2000 mallista. Tein ainakin kaksi kertaa ne kalibrointi ajot, mutta silti se pyrkii vänkäämään pois viivalta.
        Lisäksi sen kompassi ryömii melkoisesti, joten aika ajoin on painettava stand by nappulaa - muuten tulee off course varoitus.
        Asennuspaikasta moottoriin on n. 1m eikä mitään muuta metallia ole lähempänä. Pistoke on sivulokerossa, ehkä 0,8 m päässä.
        Se waypointille (XTR) ajo on välillä aika villiä, kun se on aikansa päästänyt veneen sivuun ja sitten aloittanut hitaasti hakeutumaan takaisin. Kun sitten tullaan siihen waypointille se tekee äkillisen 30 asteen korjausliikkeen ja antaa tyytyväisenä se piippauksensa ylityksen merkiksi.
        Kaukosäätimen kun pitää kädenulottuvilla, niin sen kanssa voi elää, mutta silmällä sitä on koko ajan pidettävä.

        Raymarin autopilotteja on tullut ostetuksi 1000 2000, 3000, 4000, 5000, 6000 ja Evo. Olen ollut siinä mielessä Hannu Hanhi, että kaikki mallit, mitä olen käyttänyt, ovat ajaneet kompassikurssia hyvin. Vain uutena 6000 ei ruvennut millään toimimaan ja monien hyödyttömien pyörimisten jälkeen syyksi paljastui fluxgatekompassin toimimattomuus. Korjaus oli likimain metrin päässä olleen työkalulaatikon poistaminen. Sen jälkeen on toiminut 9v. Hollannissa 4000 ajoi kerran rankasti pieleen yöllä. Syyksi paljastui kännykät kompassin lähellä.
        Kun on kaksi havaintoa toimimattomasta 2000ST - mallista niin sitten on ollut liikkellä viallisia yksilöitä.


      • drag

        Omalta kohdaltani yksinkertaisesti alistuin kun olin pari kertaa palauttanut kaikki tehdasasetuksiin eikä parannusta näkynyt.
        Muistelen että soitin jopa sen myyjällekin, mutta en tullut siitä hullua hurskaammaksi.
        Ajattelin että nämä nyt ilmeisesti ovat sitten vain tälläisiä leluja. Onhan se kuitenkin parempi kuin aikaisemmin käyttämäni mekaaninen pinnanpitäjä.
        Eniten minua kuitenkin jäi vaivaamaan se kompassin ryömiminen ja siitä seurannut kurssivaroitus. Olisiko siinä sittenkin jotain vikaa?
        Jospa vielä kokeilisi sen toisen merkin laitetta - seuraavan kerran.


      • Juoppo-Reiska
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä tuota tuli sen verran tutkittua, että olen varma ettei kyse ollut kompassista. Yksi selkeä testi tuolle oli seuraava: Laitetaan AP ajamaan moottorilla suoraan. Muutamassa minuutissa vene oli kääntynyt n. 20 astetta ja AP oli nylkyttänyt kokoajan piene edes takaisin liikettä. Painetaan stand by ja heti perään auto. Vene jatkaa samaan suuntaan, mutta lukema AP:ssä muuttui n. 20 astetta. Painetaan 2x 10 ja vene on taas alkuperäisellä kurssilla ja AP:ssä sama lukema kuin testin alussa. AP:n kompassi siis näytti oikein 20 asteen virheen, mutta pilotti ei tehnyt sille mitään. Katselin myös pilotin stand by:ssä näyttämiä kompassisuuntia ja niissä ei ollut mitään ongelmaa. Kompassin kalibrointia ympyrää ajamalla tehtiin myös useaan kertaan ja aina se meni läpi eikä eksymä ollut erityisen suuri.

        Toinen selkeä testi oli sama kuin edellä, mutta veneen ollessa 20 astetta väärällä kurssilla painettiin 10. Vene kääntyi varsin nopeasti 30 astetta eli 20 asteen virhe korjaantui samalla.

        Tietysti veneen koko vaikuttaa jotain tai paljonkin. Vähintään yhtä paljon vaikuttaa kuitenkin peräsimen ja veneen tasapainotus. Ei ole kovin vaikea löytää veneparia, joista 5 tonnin veneen ohjausvoimat ovat pienemmät kuin 2 tonnin samalla vipuvarrella.

        Samat havainnot tässäkin kuin sinulla tuossa testissäsi. Pilotti ikää kuin ei vain reagoi muuttuneeseen kurssiin eikä "Auto"-asennossa muutu lukematkaan ennenkuin käyttää kerran Standby:ssa.

        Jos ymmärsin oikein tuo ongelma ei sinullakaan koskaan ratkennut?


      • Joakim1

        No ratkesi sillä, että ostin toisen veneen, jossa on systeemipilotti. Tuon ST2000:n kanssa räpeltämiseen kyllästyin. Käytin sitä puutteineen jonkin verran, mutta paljon vähemmän kuin nykyistä. Toki osasyynä se, että systeemipilotti on aina käyttövalmiina.


      • Anonyymi
        drag kirjoitti:

        Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia tuosta ST2000 mallista. Tein ainakin kaksi kertaa ne kalibrointi ajot, mutta silti se pyrkii vänkäämään pois viivalta.
        Lisäksi sen kompassi ryömii melkoisesti, joten aika ajoin on painettava stand by nappulaa - muuten tulee off course varoitus.
        Asennuspaikasta moottoriin on n. 1m eikä mitään muuta metallia ole lähempänä. Pistoke on sivulokerossa, ehkä 0,8 m päässä.
        Se waypointille (XTR) ajo on välillä aika villiä, kun se on aikansa päästänyt veneen sivuun ja sitten aloittanut hitaasti hakeutumaan takaisin. Kun sitten tullaan siihen waypointille se tekee äkillisen 30 asteen korjausliikkeen ja antaa tyytyväisenä se piippauksensa ylityksen merkiksi.
        Kaukosäätimen kun pitää kädenulottuvilla, niin sen kanssa voi elää, mutta silmällä sitä on koko ajan pidettävä.

        Minullakin 2000 vaelteli ja kulki aivan omia suuntiaan miten sattui. Reimarin huolto ei tietenkään löytänyt siitä mitään vikaa. Ostin Simradin, vaeltelu loppui. Vika siis 2000 ssa. Purin pilotin, ei mitään havaittavaa "vikaa", kunnes totesin kuorten kiinnitysruuvien tarttuvan mangettiin! Vaihdoin ruuvit pronssiin ja pilotin vaeltelu loppui.


    • Simrad_luotettava

      Simrad on ohjannut venettäni hyvin jo kauan. Normaaliolosuhteissa purjehtiessa en pitäisi käsin kurssia yhtä tarkasti. Ainoastaan kerran muistan joutuneeni ottamaan ohjat Porkkalan selällä kovassa myötäisessä mutta siinä oli käsivoiminkin tekemistä. Simradiin saa myös kaukosäätimen ja plotteriltaohjauksen jos haluaa tai tarvitsee, itse en ole tarvinnut. Simradissa on myös toiminto joka tekee vendan nappia painamalla. Simradissa ei ole turhaa vikaantuvaa näyttötaulua eikä tarvita koska kaikki toiminnot kalibrointi mukaanlukien tapahtuvat yksinkertaisesti muutamalla napilla.

    • yli30v.pinnapiloteilla

      Kokemusta pinnapiloteista oli itselleni ehtinyt tulla n. 20 vuoden ajalta ennenkuin hankin ekan rattiveneeni. Kahden rattiveneen jälkeen halusin palata “juurilleni” ja hankin “viimeiseksi(?) veneeksi” pinnaveneen kymmenen vuotta sitten.
      Köysi kuminauha on tietysti tilapäisratkaisu, mutta Ilman muuta sinun kannattaa hankkia pinnapilotti. Pieni kompakti pinnapilotti, jossa fluxgate-kompassi, elektroniikka ja työyksikkö on saman kotelon sisällä, on hinnaltaan edullinen ja käytössä kelvollinen vaikkakaan ei paras autopilotti.
      28-jalkaiseen riittää Simrad TP 10, jonka svb-hinta on n. 350 eur. Jos haluat käyttää veneesi GPS-tietoa ja panna pinnapilotin ohjaamaan waypointia kohti, valitse TP 22. Siinä on työntövoimaa enemmän ja hieman myös hintaa.
      En tunne Raymarinen nykyisiä ST1000 enkä 2000-malleja. Vanha Autohelm 1000 oli itselleni varsin tuttu 70-luvulla, jolloin se ohjasi paattiani useilla Pohjanmeren retkilläni – kunnes hankin ST4000plussan ja reissut pitenivät.
      Autohelm/Raymarine ST4000 on ollut aika luotettava, mutta sitä ei enää valmisteta. Samaa työyksikköä kyllä valmistetaan edelleen ja se on nykyisin Raymarinen EV-100:ssa. Jos teet pitkiä reissuja kaikissa keleissä, harkitse EV-100:n hankkimista. Hinta on kuitenkin 1500-1900 euron luokkaa. Siksi kannattaa harkita, hankkisitko sittenkin kaikkein luotettavimman ja parhaan vaihtoehdon eli tuuliperäsimen. Tuuliperäsin toimii sitä varmemmin mitä kovemmin tuulee. Tyynessä tai heikossa apparentissa tuulessa se ei toimi. Pinnapiloteissa tilanne on juuri päinvastainen.
      Nykyisessä veneessäni on tuuliperäsin. Pinnapilottina on vanha ST4000plus, johon taas olen hankkinut uuden työyksikön. Varalaitteeni on Simrad TP22. Teen pitkiä yksinpurjehduksia.
      Kahden vuoden ajan käytin Raymarine S1 gyro pinnapilottia, mutta sen elektroniikka alkoi oikutella ja petti lopulta (onneksi olin säästänyt vanhan ST4000plussan elektroniikkaosan, jonka otin viime kesänä uudelleen käyttöön).
      Uusi Pelagic linear actuator -työyksikkö maksoi alle puolet Raymarinen uuden työyksikön hinnasta ja on voimakkaampi. Siinä ei myöskään ole rikkoutuvia muoviosia kuten on Raymarinessa. Toivottavasti vesitiiviys on parempi kuin R:ssa! http://pelagicautopilot.com/products/tiller-steer-product/

    • Tillerpilot

      Onko Raymarinen elektroniikka toiminut ongelmitta Pelagicin työyksikön kanssa? Itse tilasin juuri Pelagicin työyksikön vanhan SPX5 yksikön tilalle. Mietityttää laitteen suurempi virrankulutus. Ilmeisesti ensin pitäisi älyboxin sulakkeen paukkua mutta Raymarinen suosituksena on saman merkin työyksikkö.

      • seppomartti

        Ei työyksikkö voi tietää, minkä firman laite antaa /- tasavirtaa napoja vaihtaen. Itse tilaan Evoon työyksiköksi Jefan työntötankoon sijoitetun moottorin pinnaa heiluttamaan.


      • yli30v.pinnapiloteilla

        Katsopa Pelagicin virtakäyrää. Virrankulutus riippuu kuormituksesta. Raymarinen työyksikön max. työntövoima on selvästi heikompi ja max. virrankulutuskin vastaavasti pienempi. Virrankulutuksissa ei ole paljon eroa, jos katsot kuormitusta vastaavaa ampeerimäärää. En huomannut, että käytännössä olisi ollut eroa. Isossa aallokossa en ole Pelagicia vielä kokeillut. Ärhäkästi se tuntui toimivan koneajossa ja myös kohtalaisessa syystuulessa.
        http://pelagicautopilot.com/wp-content/uploads/2015/06/TillerLoadMeasurement220lbSpeed.pdf

        Varmastikin Jefan työyksikkö on hyvä ja tunnettu tuote. Jefa linear drive LD100 –työyksikkö näyttäisi maksavan n. 1600 eur. eikä sitä ole tarkoitettu asennettavaksi kannen yläpuolelle.
        http://www.jefa.com/steering/products/drives/linear.htm

        Muita tehokkaita vaihtoehtoja pinnapilotin työyksikölle on esim. Servocity Linear Actuator. Sen hinta näyttää olevan 400 USD eli vain muutaman kympin kalliimpi kuin Pelagic. Kuvista päätellen se kuitenkin vaatisi erilaisen asennussysteemin kuin Raymarinen holkki, johon Pelagic sopii (Pelagicin tappia piti hiukan työstää, ennenkuin se mahtui tyveä myöten R:n holkkiin. Työntövarsi istui napakasti pinnan tappiin).
        https://www.servocity.com/html/1570_lbs__thrust_linear_actuat.html#.Vu8L40uEKf2


      • seppomartti
        yli30v.pinnapiloteilla kirjoitti:

        Katsopa Pelagicin virtakäyrää. Virrankulutus riippuu kuormituksesta. Raymarinen työyksikön max. työntövoima on selvästi heikompi ja max. virrankulutuskin vastaavasti pienempi. Virrankulutuksissa ei ole paljon eroa, jos katsot kuormitusta vastaavaa ampeerimäärää. En huomannut, että käytännössä olisi ollut eroa. Isossa aallokossa en ole Pelagicia vielä kokeillut. Ärhäkästi se tuntui toimivan koneajossa ja myös kohtalaisessa syystuulessa.
        http://pelagicautopilot.com/wp-content/uploads/2015/06/TillerLoadMeasurement220lbSpeed.pdf

        Varmastikin Jefan työyksikkö on hyvä ja tunnettu tuote. Jefa linear drive LD100 –työyksikkö näyttäisi maksavan n. 1600 eur. eikä sitä ole tarkoitettu asennettavaksi kannen yläpuolelle.
        http://www.jefa.com/steering/products/drives/linear.htm

        Muita tehokkaita vaihtoehtoja pinnapilotin työyksikölle on esim. Servocity Linear Actuator. Sen hinta näyttää olevan 400 USD eli vain muutaman kympin kalliimpi kuin Pelagic. Kuvista päätellen se kuitenkin vaatisi erilaisen asennussysteemin kuin Raymarinen holkki, johon Pelagic sopii (Pelagicin tappia piti hiukan työstää, ennenkuin se mahtui tyveä myöten R:n holkkiin. Työntövarsi istui napakasti pinnan tappiin).
        https://www.servocity.com/html/1570_lbs__thrust_linear_actuat.html#.Vu8L40uEKf2

        Ilmeisesti sähkömoottorien ja vaihteistojen hyötysuhteissa on eroa eri laitteissa, ainakin jos Jefaa on uskominen:http://www.jefa.com/steering/products/drives/qanda.htm.
        Pelagic haukkaisi valmistajien käppyröiden mukaan likimäärin 10A samalla teholla kuin Jefa 7A. Moottorilla ajossa ei ole merkitystä mutta jos hyvin trimmatun veneen saisi kulkemaan Jefan kehumalla 1-2A keskimääräisellä virralla niin päivien ja viikkojen purjehuksessa lähes 50% erolla voi olla merkitystä.
        Yo linkistä paljastuu myös toinen, ainakin minulle uusi idea, nimittäin virran pulssittaminen. Ei enää on-off, missä käynnistysvirta on iso. Tähän asti minusta autopilotit ovat vatkanneet on-off- tyyppisesti ja ehkä tulevia malleja epätaloudellisemmin.


      • yli30v.pinnapiloteilla
        seppomartti kirjoitti:

        Ilmeisesti sähkömoottorien ja vaihteistojen hyötysuhteissa on eroa eri laitteissa, ainakin jos Jefaa on uskominen:http://www.jefa.com/steering/products/drives/qanda.htm.
        Pelagic haukkaisi valmistajien käppyröiden mukaan likimäärin 10A samalla teholla kuin Jefa 7A. Moottorilla ajossa ei ole merkitystä mutta jos hyvin trimmatun veneen saisi kulkemaan Jefan kehumalla 1-2A keskimääräisellä virralla niin päivien ja viikkojen purjehuksessa lähes 50% erolla voi olla merkitystä.
        Yo linkistä paljastuu myös toinen, ainakin minulle uusi idea, nimittäin virran pulssittaminen. Ei enää on-off, missä käynnistysvirta on iso. Tähän asti minusta autopilotit ovat vatkanneet on-off- tyyppisesti ja ehkä tulevia malleja epätaloudellisemmin.

        Varmastikin Jefa on hyvä valinta, jos autopilotti on ainoa automaattiohjauksesi valtameriretkillä. Omassa käytössäni Pelagicin sähkönkulutuksella ei ole erityistä merkitystä, koska pinnapilotti on käytössä pääasiassa koneajossa. Merten ylityksissä tuuliperäsin on ohjannut n. 90% ajasta.
        Vaikka autopilottieni "työaika" on ollut tuuliperäsimiin verrattuna melko vähäinen, erilaisia ongelmia niissä on ollut kohtuuttomasti. Elektroniikan ongelmat ovat olleet mekaanisia harmillisempia siksi, ettei niitä en ole pystynyt korjaamaan reissun aikana. Saaristo- ja rannikkoväylillä “reiskan” pilotti on muutaman kerran säikäyttänyt tekemällä äkillisiä 20° kurssimuutoksia ilman minkäänlaista syytä. Siihen tyyppiongelmaan(?) en ole kuullut muuta ratkaisua kuin coursecomputerin uusiminen, kun vika ei ole sensorissa/kompassissa.

        Ymmärrän hyvin, miksi Vendee Globe, Route du Rhum ym. yksinpurjehduskisojen autopilottisuosikki ei ole esim. R, vaan NKE tai Jefa! Tuuliperäsin ei sovellu plaanaaviin myötätuuliveneisiin.


      • Jefa.Pelagic.vertailua
        seppomartti kirjoitti:

        Ilmeisesti sähkömoottorien ja vaihteistojen hyötysuhteissa on eroa eri laitteissa, ainakin jos Jefaa on uskominen:http://www.jefa.com/steering/products/drives/qanda.htm.
        Pelagic haukkaisi valmistajien käppyröiden mukaan likimäärin 10A samalla teholla kuin Jefa 7A. Moottorilla ajossa ei ole merkitystä mutta jos hyvin trimmatun veneen saisi kulkemaan Jefan kehumalla 1-2A keskimääräisellä virralla niin päivien ja viikkojen purjehuksessa lähes 50% erolla voi olla merkitystä.
        Yo linkistä paljastuu myös toinen, ainakin minulle uusi idea, nimittäin virran pulssittaminen. Ei enää on-off, missä käynnistysvirta on iso. Tähän asti minusta autopilotit ovat vatkanneet on-off- tyyppisesti ja ehkä tulevia malleja epätaloudellisemmin.

        Minäkin katsoin noita valmistajien käppyröitä, mutta hiukan eri kantilta. Kun kuormitus oli maksimi 100 kg, sekä Jefa että Pelagic ottivat 12 A.
        Kun kuorma oli 65 kgm, Jefa otti 7A. Pelagicissa 7A virran voimakkuutta vastaava kuorma oli 45 kgm.
        Tavallisessa koneajossa tai kevyen tuulen purjehduksessa työyksikön kuorma lienee n. 20 kg . Siinä kumpikin ottaa virtaa n. 4.5 A.
        Keskimääräinen sähkönkulutus riippuu siitä miten ahkerasti course computer panee työyksikön "sahaamaan" edestakaista liikettä ja tietenkin myös siitä, miten kevyttä peräsimen kääntely on.


      • seppomartti
        yli30v.pinnapiloteilla kirjoitti:

        Varmastikin Jefa on hyvä valinta, jos autopilotti on ainoa automaattiohjauksesi valtameriretkillä. Omassa käytössäni Pelagicin sähkönkulutuksella ei ole erityistä merkitystä, koska pinnapilotti on käytössä pääasiassa koneajossa. Merten ylityksissä tuuliperäsin on ohjannut n. 90% ajasta.
        Vaikka autopilottieni "työaika" on ollut tuuliperäsimiin verrattuna melko vähäinen, erilaisia ongelmia niissä on ollut kohtuuttomasti. Elektroniikan ongelmat ovat olleet mekaanisia harmillisempia siksi, ettei niitä en ole pystynyt korjaamaan reissun aikana. Saaristo- ja rannikkoväylillä “reiskan” pilotti on muutaman kerran säikäyttänyt tekemällä äkillisiä 20° kurssimuutoksia ilman minkäänlaista syytä. Siihen tyyppiongelmaan(?) en ole kuullut muuta ratkaisua kuin coursecomputerin uusiminen, kun vika ei ole sensorissa/kompassissa.

        Ymmärrän hyvin, miksi Vendee Globe, Route du Rhum ym. yksinpurjehduskisojen autopilottisuosikki ei ole esim. R, vaan NKE tai Jefa! Tuuliperäsin ei sovellu plaanaaviin myötätuuliveneisiin.

        Parin tuuliperäsimen perusteella väittäisin, että spinnulla vähäiseen tuuleen ja vanhaan isoon aaltoon autopilotti ajaa ylivoimaisesti paremmin vaikkei plaanatakaan. Samoin aina ajettaessa kompassikurssia.


      • yli30v.pinnapiloteilla
        seppomartti kirjoitti:

        Parin tuuliperäsimen perusteella väittäisin, että spinnulla vähäiseen tuuleen ja vanhaan isoon aaltoon autopilotti ajaa ylivoimaisesti paremmin vaikkei plaanatakaan. Samoin aina ajettaessa kompassikurssia.

        Oleellinen asia tuuliperäsimen ohjailukyvylle on tietenkin apparentti tuuli. "Spinnulla vähäisessä tuulessa ja vanhaan isoon aaltoon" ajellessa suhteellinen tuuli jää pakosti vähäiseksi.
        Itselläni on valtamerikokemusta kahdesta eri tyyppisestä tuuliperäsimestä: Hydrovane ja Monitor. Kummassakin on verraten iso tuulilapa, mikä on kevyen tuulen kannalta selvä etu. Servotoimisessa Monitorissa on erillinen kevyen tuulen isompi tuulilapa, jota kannattaa käyttää nimenomaan kevyillä myötiksillä. Oman käsitykseni mukaan Monitor on näistä kahdesta tehokkaampi kevessä kelissä, mutta vertailu on vaikea johtuen eri veneistä.

        Tähänastinen pisin yhtäjaksoinen spinnuajoni kevyessä tuulessa oli Etelä-Atlantilla Afrikan rannikolta St.Helenaan. Tuuliperäsin ohjasi koko matkan, vaikka myötätuuli oli ajoittain hyvin heikko. Silloin tosin merikin oli jo tasoittunut. Noudatin metereologin yksinkertaista ohjetta eli ajelin isobaarien suuntaisesti enkä joutunut tyveneen eikä tarvinnut käynnistää konetta kertaakaan Kapkaupungin ja St. Helenan välillä (n. 1700 nm). Jos olet käynyt St.Helenalla, tiedät kuinka hankala on diesel-kanisterien kanssa harpata kivilaiturilta yhteysalukseen.
        Pitkät kevyen tuulen myötikset voivat olla ongelma autopilottia käyttäessä. Sähköä kuluu koko ajan ja sen tuottaminen jää aurinkopaneelien varaan. Tuuligenu ei tuota sähköä heikossa tuulessa ja polttoainettakaan ei pitäisi tuhlata. En tiedä miten tehokkaasti vesigenu lataisi 3-4 kn purjehdusvauhdissa.


      • seppomartti
        yli30v.pinnapiloteilla kirjoitti:

        Oleellinen asia tuuliperäsimen ohjailukyvylle on tietenkin apparentti tuuli. "Spinnulla vähäisessä tuulessa ja vanhaan isoon aaltoon" ajellessa suhteellinen tuuli jää pakosti vähäiseksi.
        Itselläni on valtamerikokemusta kahdesta eri tyyppisestä tuuliperäsimestä: Hydrovane ja Monitor. Kummassakin on verraten iso tuulilapa, mikä on kevyen tuulen kannalta selvä etu. Servotoimisessa Monitorissa on erillinen kevyen tuulen isompi tuulilapa, jota kannattaa käyttää nimenomaan kevyillä myötiksillä. Oman käsitykseni mukaan Monitor on näistä kahdesta tehokkaampi kevessä kelissä, mutta vertailu on vaikea johtuen eri veneistä.

        Tähänastinen pisin yhtäjaksoinen spinnuajoni kevyessä tuulessa oli Etelä-Atlantilla Afrikan rannikolta St.Helenaan. Tuuliperäsin ohjasi koko matkan, vaikka myötätuuli oli ajoittain hyvin heikko. Silloin tosin merikin oli jo tasoittunut. Noudatin metereologin yksinkertaista ohjetta eli ajelin isobaarien suuntaisesti enkä joutunut tyveneen eikä tarvinnut käynnistää konetta kertaakaan Kapkaupungin ja St. Helenan välillä (n. 1700 nm). Jos olet käynyt St.Helenalla, tiedät kuinka hankala on diesel-kanisterien kanssa harpata kivilaiturilta yhteysalukseen.
        Pitkät kevyen tuulen myötikset voivat olla ongelma autopilottia käyttäessä. Sähköä kuluu koko ajan ja sen tuottaminen jää aurinkopaneelien varaan. Tuuligenu ei tuota sähköä heikossa tuulessa ja polttoainettakaan ei pitäisi tuhlata. En tiedä miten tehokkaasti vesigenu lataisi 3-4 kn purjehdusvauhdissa.

        Samoja havaintoja. HASLER oli heikossa tuulessa huono. Navikini on luultavasti herkempi kuin kumpikaan yllä mainituista tuuliperäsimistä, vaikka mekaanisesti on hento. Viritin siihen ison balsalevyn parantamaan myötätuuliominaisuuksia muttei sekään yo olosuhteissa ollut kaksinen. Lapa heiluu hitausmomentista eikä tuulen suunnan muutoksista.. Watt & Sea olen nostanut pois 4-5 solmun kieppeillä, 3 solmun vauhdissa on lähinnä käsijarru päällä.. 8 solmua apparenttia riittä 6 solmun venevauhtiin ja 20 A virrtaan kun spinnulla "leikkaa" eikä ajele myötätuulta. Aika laajatkin kierrokset kannattaa jos jossakin on tuulta.
        Viimeiset vuosikymmenet ole käyttänyt pelkästään autopilotteja ja 6000ST on ajanut yli 30000 mailia uskollisesti tuulikulmaa ja kompassikurssia. Varmaan pian jokin hajoaa?. 2017 loppuvuodesta siirryn käyttämään Navik & Evo. Kombinaatio autopilotti tuuliperäsin on varmaan paras.


    • Tillerpilot

      En tiedä mitä pulssittaminen tässä yhteydessä tarkoittaa mutta ainakin Reiskan huolto sanoo työyksikön jännitteen olevan 5 voltista ylöspäin. Vaikuttaakohan tämä hetkelliseen ampeerimäärään.

    • jepsjepsjepsjepsjeps

      Terve. Yksin purjehtivana pinnamiehenä toteaisin ettei autopilotteja/tuuliperäsimiä juurikaan tarvitse, ainakaan Itämeren kokoisella lätäköllä. Kun olen lähtenyt kauemmas niin olen viritellyt surgical tubesta ja köydestä Tillerin self steering systeemin peräsimen ja ison skuutin väliin. Tuolla pääsee noin 10-15 asteen tarkuuteen, mikä isommilla ulapilla on enemmän kuin tarpeeksi. Virittely vie hetken aikaa ja maksaa n. 10 euroa (sähkövapaa, ei rikkoonnu/helposti korjattava, halpa, toimiva....). En vieroksu tekniikkaa, mutta kaikesta ei vaan kannata maksaa...

      • kerro.lisää

        Riippuu varmaankin veneestä ja tuulen suunnasta voimasta, mutta itseltäni on yhden pysähdyksen taktiikalla mennyt 5-6vrk Hangosta Kööpenhaminaan (pysähdys Kalmarissa). Sama aika on mennyt Hanko - Kiel väliin, kun olen purjehtinut yhden pysähdyksen taktiikalla (nukkumistauko tavallisesti Chrøllä tai Bornholmissa). Vaikka kysymys on noinkin lyhyestä avomerietapista, univelka ehtii jo muutaman purjehdusvrk:n aikana kehittyä vaaralliseksi ellei pysty ollenkaan lepäämään. Nokkaunien ottaminen on hankalaa tai mahdotonta, jos sattuu navakka plattis tai sivumyötäinen eikä ole luotettavaa automaattiohjausta. Kryssituulessa purjehtiessa vene kyllä pysyy aika helposti suunnassa peräsin lukittuna.
        Isommilla merillä on isompi merenkäynti, usein ristiaallokkoa ja kovempia tuulia. En itse lähtisi edes harkitsemaan pitkiä purjehduksia surgical tube -virityksillä. Sinulla taitaa olla joku periaatteellinen syy välttää tuuliperäsimen tai pinnapilotin hankkimista, vaikka pidät Itämerta pelkkänä "lätäkkönä".
        Olisi kiinnostava kuulla yksinpurjehduskokemuksistasi. Minkälainen on veneesi ja miten pitkiä reissuja olet tehnyt ilman tuuliperäsintä/autopilottia? Pohjanmeren ja Atalntin ylityksiä? Vai kauemmaksi? Montako vrk yleensä olet käyttänyt Itämeren ylitykseen? Menetkö nonstopia yli vai rantoja pitkin? Miten olet selvinnyt myötätuulessa reivaamisista ja purjeiden vaihdosta?
        Joshua Slocum kyllä pärjäsi ilman autopilottia, mutta siihen aikaan laivaliikenteen kanssa ei ollut samaa vaatimusta kuin nykyisin on avomerellä.


      • seppomartti

        Kertoisitko tarkemmin, miten virityksesi toimii. Pari "automaattiohjausta" purjeista olen viritellyt mutta ison skuutin hyödyntäminen ei ole minulle tuttu metodi.


      • jepsjepsjepsjepsjeps
        kerro.lisää kirjoitti:

        Riippuu varmaankin veneestä ja tuulen suunnasta voimasta, mutta itseltäni on yhden pysähdyksen taktiikalla mennyt 5-6vrk Hangosta Kööpenhaminaan (pysähdys Kalmarissa). Sama aika on mennyt Hanko - Kiel väliin, kun olen purjehtinut yhden pysähdyksen taktiikalla (nukkumistauko tavallisesti Chrøllä tai Bornholmissa). Vaikka kysymys on noinkin lyhyestä avomerietapista, univelka ehtii jo muutaman purjehdusvrk:n aikana kehittyä vaaralliseksi ellei pysty ollenkaan lepäämään. Nokkaunien ottaminen on hankalaa tai mahdotonta, jos sattuu navakka plattis tai sivumyötäinen eikä ole luotettavaa automaattiohjausta. Kryssituulessa purjehtiessa vene kyllä pysyy aika helposti suunnassa peräsin lukittuna.
        Isommilla merillä on isompi merenkäynti, usein ristiaallokkoa ja kovempia tuulia. En itse lähtisi edes harkitsemaan pitkiä purjehduksia surgical tube -virityksillä. Sinulla taitaa olla joku periaatteellinen syy välttää tuuliperäsimen tai pinnapilotin hankkimista, vaikka pidät Itämerta pelkkänä "lätäkkönä".
        Olisi kiinnostava kuulla yksinpurjehduskokemuksistasi. Minkälainen on veneesi ja miten pitkiä reissuja olet tehnyt ilman tuuliperäsintä/autopilottia? Pohjanmeren ja Atalntin ylityksiä? Vai kauemmaksi? Montako vrk yleensä olet käyttänyt Itämeren ylitykseen? Menetkö nonstopia yli vai rantoja pitkin? Miten olet selvinnyt myötätuulessa reivaamisista ja purjeiden vaihdosta?
        Joshua Slocum kyllä pärjäsi ilman autopilottia, mutta siihen aikaan laivaliikenteen kanssa ei ollut samaa vaatimusta kuin nykyisin on avomerellä.

        Univajeseen ei auta yhtään oli sitten menetelmänä mikä tahansa "pilotti" vaihtoehto. Käytännössä uni täytyy reissulla jaksottaa tilanteen mukaan n. 20 min jaksoihin, mikä on suurinpiirtein tarvittava varoaika laivojen suhteen vilkasliikenteisillä aluella.
        Isoilla vesillä ei yleensä ole kovin väliä tarkasta suunnasta saati sitten nukkumisesta. Yleensä kytken plotterin päälle kerran vuorokaudessa ja muutan hieman kurssia tarvittaessa. Parhaimmillaan pinnaan ei ole tarvinnut koskea 5 vuorokauteen, kun olosuhteet ovat pysyneet suht samana.
        Olen toki kokeillut aikoinaan erilaisia teknisiä apuvälineitä. Muutaman vempeleen rikkoutumisesta ja sähköstä johtuneista ongelmista viisastuneena olen siirtynyt onnistuneesti vähemmän tekniikan suuntaan - suosittelen.
        Purjehdin nyt vanhalla 40' sloopilla. Olen purjehtinut useita matkoja "kauas" ja takaisin. Minulla ei ole juurikaan tavotteita päästä mahdollisemman nopeasti tai suoraan paikasta A paikkaan B, nautin vaan matkallaolosta.
        Reivaaminen myötätuulessa? Tuulen voimistuessa liikaa rullaan genuan ja nostan staysailin väliharukseen (ellei jostakin syystä ollutkaan ylhäällä), yli 15 m/s vedän piihin lasken ison ja jatkan stayllä (puuskittaisessa tuulessa raja on alempi varsinkin yötä vasten).


      • ölkdfgklfglkjdg
        seppomartti kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin, miten virityksesi toimii. Pari "automaattiohjausta" purjeista olen viritellyt mutta ison skuutin hyödyntäminen ei ole minulle tuttu metodi.

        Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta...


      • seppomartti
        ölkdfgklfglkjdg kirjoitti:

        Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta...

        Sepä olikin tyhjentävä selostus


      • todnäk
        seppomartti kirjoitti:

        Sepä olikin tyhjentävä selostus

        Nettivaltameripurjehtija on ehkäpä itsekin ohjannut surgical tubella vain juutuubissa


      • vastakkaiset.näkemykset
        jepsjepsjepsjepsjeps kirjoitti:

        Univajeseen ei auta yhtään oli sitten menetelmänä mikä tahansa "pilotti" vaihtoehto. Käytännössä uni täytyy reissulla jaksottaa tilanteen mukaan n. 20 min jaksoihin, mikä on suurinpiirtein tarvittava varoaika laivojen suhteen vilkasliikenteisillä aluella.
        Isoilla vesillä ei yleensä ole kovin väliä tarkasta suunnasta saati sitten nukkumisesta. Yleensä kytken plotterin päälle kerran vuorokaudessa ja muutan hieman kurssia tarvittaessa. Parhaimmillaan pinnaan ei ole tarvinnut koskea 5 vuorokauteen, kun olosuhteet ovat pysyneet suht samana.
        Olen toki kokeillut aikoinaan erilaisia teknisiä apuvälineitä. Muutaman vempeleen rikkoutumisesta ja sähköstä johtuneista ongelmista viisastuneena olen siirtynyt onnistuneesti vähemmän tekniikan suuntaan - suosittelen.
        Purjehdin nyt vanhalla 40' sloopilla. Olen purjehtinut useita matkoja "kauas" ja takaisin. Minulla ei ole juurikaan tavotteita päästä mahdollisemman nopeasti tai suoraan paikasta A paikkaan B, nautin vaan matkallaolosta.
        Reivaaminen myötätuulessa? Tuulen voimistuessa liikaa rullaan genuan ja nostan staysailin väliharukseen (ellei jostakin syystä ollutkaan ylhäällä), yli 15 m/s vedän piihin lasken ison ja jatkan stayllä (puuskittaisessa tuulessa raja on alempi varsinkin yötä vasten).

        Kävi ilmeisesti niin, ettet sittenkään oivaltanut pointtiani. Polyfaasinen uni, jossa vuorokautinen unen tarve jaksotetaan lyhyisiin (esim. 20 min) pätkiin, on jokaisen pitkiä reissuja tekevän yksinpurjehtijan rutiini. Viestini sanoma oli se, että univelan riski suurenee, jos veneessä ei ole luotettavaa automaattiohjausta!

        Kerroit purjehtineesi "kauas" ja takaisin. Samaan myös omat kokemukseni perustuvat - pisin reissu oli länttä kohti niin, että lopulta olin samassa paikassa ;-)
        Kerrot meneväsi "paikasta A paikkaan B" ja nauttivasti matkanteosta. Niin jokainen tekee, toisinaan se nautinto on vasta satamaan pääsyssä. Kiireettömyys kai tarkoittaa kevyitä tuulia? Pitkillä purjehduksilla paikka A on tavallisesti eri valtiossa, toisinaan eri maanosassa, kuin paikka B.
        Riittävän levon ja turvallisuuden takia en yksinpurjehtijana lähde avomerellä paikasta A paikkaan B ilman tuuliperäsintä autopilottia. Pidän muitakin "teknisiä apuvälineitä" oleellisina turvallisuusvarusteina. Tutka ja AIS ovat ne "vempeleet", joiden hankkimista suositelen jokaiselle pitkiä purjehduksia tekevälle yksinpurjehtijalle. Jopa vähättelemälläsi "lätäköllä" tutka ja AIS ovat tarpeelliset. Sinun suosituksesi tuntuu paluulta menneiden aikojen nostalgiaan, jolloin meriliikenne oli minimaalista nykyiseen verrattuna.


      • jepsjepsjepsjepsjeps
        vastakkaiset.näkemykset kirjoitti:

        Kävi ilmeisesti niin, ettet sittenkään oivaltanut pointtiani. Polyfaasinen uni, jossa vuorokautinen unen tarve jaksotetaan lyhyisiin (esim. 20 min) pätkiin, on jokaisen pitkiä reissuja tekevän yksinpurjehtijan rutiini. Viestini sanoma oli se, että univelan riski suurenee, jos veneessä ei ole luotettavaa automaattiohjausta!

        Kerroit purjehtineesi "kauas" ja takaisin. Samaan myös omat kokemukseni perustuvat - pisin reissu oli länttä kohti niin, että lopulta olin samassa paikassa ;-)
        Kerrot meneväsi "paikasta A paikkaan B" ja nauttivasti matkanteosta. Niin jokainen tekee, toisinaan se nautinto on vasta satamaan pääsyssä. Kiireettömyys kai tarkoittaa kevyitä tuulia? Pitkillä purjehduksilla paikka A on tavallisesti eri valtiossa, toisinaan eri maanosassa, kuin paikka B.
        Riittävän levon ja turvallisuuden takia en yksinpurjehtijana lähde avomerellä paikasta A paikkaan B ilman tuuliperäsintä autopilottia. Pidän muitakin "teknisiä apuvälineitä" oleellisina turvallisuusvarusteina. Tutka ja AIS ovat ne "vempeleet", joiden hankkimista suositelen jokaiselle pitkiä purjehduksia tekevälle yksinpurjehtijalle. Jopa vähättelemälläsi "lätäköllä" tutka ja AIS ovat tarpeelliset. Sinun suosituksesi tuntuu paluulta menneiden aikojen nostalgiaan, jolloin meriliikenne oli minimaalista nykyiseen verrattuna.

        No, jaa ei minun uneni parane tekniikan avulla. Aivan yhtä luottavaisin mielin voin nukkua (luotan 100% omaan yksinkertaiseen tapaani liikkua merellä - toiminut jo pitkään), mutta se ei ehkä sovi kaikille...
        Pitkillä matkoilla säät tietenkin vaihtelevat ja turvallisuus on tärkeää en ollenkaan vähättele asiaa, mutta liian usein luotetaan tekniikkaan ja sitten kun se pettää tehdään hätiköityjä ja huonoja ratkaisuja, kun ei muuta osata. Esimerkiksi sumeisena aikana en yritä rantautua (tutkallakaan), vaan odotan sään selkenemistä. Veneeni on helppo laittaa "heaving to" asentoon, jonka aikana voi keskittyä muuhun toimintaan ja jatkaa matkaa sitten kun se on mahdollista/turvallista. Myrskysäällä ei kannata lähteä satamasta, mutta jos jo on ulapalla, niin siellä on aina turvallisempaa kuin rannikolla. Maltti on valttia.


      • paluu.realismiin
        jepsjepsjepsjepsjeps kirjoitti:

        No, jaa ei minun uneni parane tekniikan avulla. Aivan yhtä luottavaisin mielin voin nukkua (luotan 100% omaan yksinkertaiseen tapaani liikkua merellä - toiminut jo pitkään), mutta se ei ehkä sovi kaikille...
        Pitkillä matkoilla säät tietenkin vaihtelevat ja turvallisuus on tärkeää en ollenkaan vähättele asiaa, mutta liian usein luotetaan tekniikkaan ja sitten kun se pettää tehdään hätiköityjä ja huonoja ratkaisuja, kun ei muuta osata. Esimerkiksi sumeisena aikana en yritä rantautua (tutkallakaan), vaan odotan sään selkenemistä. Veneeni on helppo laittaa "heaving to" asentoon, jonka aikana voi keskittyä muuhun toimintaan ja jatkaa matkaa sitten kun se on mahdollista/turvallista. Myrskysäällä ei kannata lähteä satamasta, mutta jos jo on ulapalla, niin siellä on aina turvallisempaa kuin rannikolla. Maltti on valttia.

        Hauskaa tarinointia. Alkaa kuitenkin tuntua siltä, että olet nykyisin nojatuolipurjehtija tai olet muutoin "sumeisessa ajassa". Vastaan vain siksi, ettei aloittelevat purjehtijat ottaisi tarinoitasi toimintaohjeiksi.
        Ajatellaanpa käytännön tilannetta. Olet juuri ylittämässä Hanön lahtea matkalla Köpikseen. Kööpenhamina on tavallinen pysähdyssatama matkapurjehduksilla, ehkä sinullekin. Tiheä sumu ei ole harvinaisuus Etelä-Itämerellä.
        Sinulla ei ole autopilottia eikä AISia. Jäätkö oikeasti ajelehtimaan vaikkapa pariksi vrk:ksi, jonka sumu toisinaan kestää? Otatko sikeitä unia, vaikka veneesi ei välttämättä pysy suunnassaan? Moottorilla et voi ajaa, jos aiot ottaa nokoset ilman autopilottia. Pidätkö toimintaasi turvallisena? Hänöbuktenilla on liikennettä aina. Jos ajaudut etelämmäksi, joudut vilkasliikenteiselle laivaväylälle.

        Entä sama tilanne Englannin kanaalissa tai vaikkapa Skagerrakin ylityksessä? Kummassakin on merivirtoja sekä runsaasti liikennettä. Muutama vuosi sitten Skagerrakia ylittäessäni nousi hyvin tiheä sumu 2-3 tuntia Skagenista lähtöni jälkeen. Olin juuri ehtinyt kiertää Skagen Revin poijut ja suunnannut Kristiansandia kohti, kun kirkas aurinkoinen korkeapoainesää vaihtui äkilliseen sumuun. AIS näytti toistakymmentä laivaa 5 nm sisällä. Olisi tullut ongelmia laivaliikenteen seassa ellen olisi säilyttänyt tarkkaa kurssia ja nopeutta. Piihin jääminen sumuun ja merivirtoihin laivaliikenteen sekaan tai vaikka satamakaupunkien edustalle on mielestäni äärimmäisen huono vaihtoehto. Skagerrakin sumu hälveni vasta 5 vrk:n kuluttua!
        Ilman autopilottia, AISia ja tutkaa ei pidä yksin lähteä merille!

        Kyllä itsekin olen ollut piissä lukuisia kertoja, mutta se on joka kerran tapahtunut valtamerillä kaukana väylistä ja rannoista. Toisessa keskustelussa olen kerrtonut eräästä kerrasta N.Caledonian ja Vanuatun välillä.


      • jepsjepsjepsjepsjeps
        paluu.realismiin kirjoitti:

        Hauskaa tarinointia. Alkaa kuitenkin tuntua siltä, että olet nykyisin nojatuolipurjehtija tai olet muutoin "sumeisessa ajassa". Vastaan vain siksi, ettei aloittelevat purjehtijat ottaisi tarinoitasi toimintaohjeiksi.
        Ajatellaanpa käytännön tilannetta. Olet juuri ylittämässä Hanön lahtea matkalla Köpikseen. Kööpenhamina on tavallinen pysähdyssatama matkapurjehduksilla, ehkä sinullekin. Tiheä sumu ei ole harvinaisuus Etelä-Itämerellä.
        Sinulla ei ole autopilottia eikä AISia. Jäätkö oikeasti ajelehtimaan vaikkapa pariksi vrk:ksi, jonka sumu toisinaan kestää? Otatko sikeitä unia, vaikka veneesi ei välttämättä pysy suunnassaan? Moottorilla et voi ajaa, jos aiot ottaa nokoset ilman autopilottia. Pidätkö toimintaasi turvallisena? Hänöbuktenilla on liikennettä aina. Jos ajaudut etelämmäksi, joudut vilkasliikenteiselle laivaväylälle.

        Entä sama tilanne Englannin kanaalissa tai vaikkapa Skagerrakin ylityksessä? Kummassakin on merivirtoja sekä runsaasti liikennettä. Muutama vuosi sitten Skagerrakia ylittäessäni nousi hyvin tiheä sumu 2-3 tuntia Skagenista lähtöni jälkeen. Olin juuri ehtinyt kiertää Skagen Revin poijut ja suunnannut Kristiansandia kohti, kun kirkas aurinkoinen korkeapoainesää vaihtui äkilliseen sumuun. AIS näytti toistakymmentä laivaa 5 nm sisällä. Olisi tullut ongelmia laivaliikenteen seassa ellen olisi säilyttänyt tarkkaa kurssia ja nopeutta. Piihin jääminen sumuun ja merivirtoihin laivaliikenteen sekaan tai vaikka satamakaupunkien edustalle on mielestäni äärimmäisen huono vaihtoehto. Skagerrakin sumu hälveni vasta 5 vrk:n kuluttua!
        Ilman autopilottia, AISia ja tutkaa ei pidä yksin lähteä merille!

        Kyllä itsekin olen ollut piissä lukuisia kertoja, mutta se on joka kerran tapahtunut valtamerillä kaukana väylistä ja rannoista. Toisessa keskustelussa olen kerrtonut eräästä kerrasta N.Caledonian ja Vanuatun välillä.

        Vielä ei kiikkustuoli kutsu, mutta olet oikeassa olen jo todella pitkät matkani tehnyt. Silti aktiivi purjehtia. Kirjoituksessasi on monta hyvää asiaa mainittu, enkä ole kertaakaan väittänyt ettenkö käyttäisi tutkaa tai AISää. Jos kertaat keskustelumme ja otat huomioon, että vastaamme kysymykseen pinnapilotista, niin huomaat että itsekin voisit palata realismiin ja pysyä aiheessa. Oli kuitenkin kiinnostavaa huomata kuinka "ääripäitä" me purjehtijat voimmekaan olla :)


    • makea3

      Minulla on Simrad 32 (eli se suurin malli) 34 jalkaisessa veneessä. Käytetään lähes pelkästään koneella ajettaessa. Toimii luotettavasti ja tarkasti. Kaukosäädin voisi olla kiva lisävaruste, mutta laitteen säätimet ovat kuitenkin hyvin käytettävissä istumalaatikosta. Laitteen kompassiajon tarkkuutta kuvaa ehkä se, että ajoin suurimman osan Kielin kanavasta autopilotilla (tietysti siellä syytä olla koko ajan standby).

      • kake.tarpeeton

        Mielestäni kaukosäätimen käyttö olisi olematonta eikä mitenkään korkean hintansa väärti vaikka nostankin purjeeni mastolta. Simrad TP 22 pitää hyvin suuntansa sisäisen kompassinsa avulla lähes kaikissa olosuhteissa.


      • Simrad

        Meillä Simrad 22 nimeltä Arska (Arnold Schwartschengengecker) veivaa ihan hyvin 30 jalkaisessa, mutta 32 kuulalaakeroituna ja nopeampana olisi vielä kovempi sana myötäiseen. Hätäkös meillä kun eväkölinen venho missä peräsin on täyden skegin takana piilossa kulkee kulkee kryssissä purjetrimmilä. Tästä Joakim kohta sanoo, että vähän hävitään optimaaliseen,mutta jos tiukkaan trimmaa saattaa tulla sakkokierros. Loivemmin piinaa hienosti...


      • koneajopilotti
        kake.tarpeeton kirjoitti:

        Mielestäni kaukosäätimen käyttö olisi olematonta eikä mitenkään korkean hintansa väärti vaikka nostankin purjeeni mastolta. Simrad TP 22 pitää hyvin suuntansa sisäisen kompassinsa avulla lähes kaikissa olosuhteissa.

        En minäkään ole kaivannut kaukosäädintä enkä koskaan ole edes harkinnut sellaisen ostamista pinnapilottiin. Tylsintä matkapurjehduksessa on tietysti koneajo ja silloin pinnapilotti on suuri helpotus. Tähystäjän täytyy joka tapauksessa olla pinnan lähellä ja valmiudessa käsiohjaukseen. Miksi pitäisi olla kaukosäädin?

        Kummastelen surgical tube -kaverin pinnapilottivastaisuutta. Koneajossa aika harva venee pysyy kurssillaan pinna sidottuna. Oma käytäntöni on ollut käynnistää koneajo, jos purjein eteneminen hiipuu 2-3 solmun alle. Muutama vuosi sitten jouduin korkeapainepläkässä ajelemaan koneella Kalmarista lopulta Hankoon asti. Ei tullut mistään ja meri oli peilityyni (onneksi jerrykannussa oli kulkunestettä varalla ja onneksi pinnapilotti toimi).


      • seilibaatti

        " En minäkään ole kaivannut kaukosäädintä enkä koskaan ole edes harkinnut sellaisen ostamista pinnapilottiin. "

        Sellaista ei osaa kaivata mistä ei ole kokemusta , itselläni on , enkä luopuisi kakesta.


      • drag
        koneajopilotti kirjoitti:

        En minäkään ole kaivannut kaukosäädintä enkä koskaan ole edes harkinnut sellaisen ostamista pinnapilottiin. Tylsintä matkapurjehduksessa on tietysti koneajo ja silloin pinnapilotti on suuri helpotus. Tähystäjän täytyy joka tapauksessa olla pinnan lähellä ja valmiudessa käsiohjaukseen. Miksi pitäisi olla kaukosäädin?

        Kummastelen surgical tube -kaverin pinnapilottivastaisuutta. Koneajossa aika harva venee pysyy kurssillaan pinna sidottuna. Oma käytäntöni on ollut käynnistää koneajo, jos purjein eteneminen hiipuu 2-3 solmun alle. Muutama vuosi sitten jouduin korkeapainepläkässä ajelemaan koneella Kalmarista lopulta Hankoon asti. Ei tullut mistään ja meri oli peilityyni (onneksi jerrykannussa oli kulkunestettä varalla ja onneksi pinnapilotti toimi).

        Minusta on ikävä kääntyä taaksepäin sitä ap:tä säätämään. Olen laittnut sen kaukosäätimen pidikkeen siihen etusektoriin, josta sitä on helppo painella, eikä tarvitse taivutella itseään.


      • minimaalista
        drag kirjoitti:

        Minusta on ikävä kääntyä taaksepäin sitä ap:tä säätämään. Olen laittnut sen kaukosäätimen pidikkeen siihen etusektoriin, josta sitä on helppo painella, eikä tarvitse taivutella itseään.

        En käänny taaksepäin, vaan ojennan vain käteni taaksepäin ja painan Simradin napeista kurssimuutoksen suuntaan tai toiseen. Ei ole kyllä tullut mieleen että se voisi olla vaiva. En todellakaan tarvitse kaukokapulaa.


      • kukin.tyylillään
        seilibaatti kirjoitti:

        " En minäkään ole kaivannut kaukosäädintä enkä koskaan ole edes harkinnut sellaisen ostamista pinnapilottiin. "

        Sellaista ei osaa kaivata mistä ei ole kokemusta , itselläni on , enkä luopuisi kakesta.

        Arvasit väärin! Edellisessä veneessäni oli Raymarine ST6000Plus systeemipilotti ja lisälaitteena sen kaukosäädin. Purjehdin sillä veneellä 45.000 mpk. Kaukosäätimellä leikin silloin, kun laitteeseen liittyi jonkinlaista uutuuden viehätystä. En todennut todellista tarvetta sille.
        Nykyisellä pinnaohjatulla veneelläni olen purjehtinut tähän mennessä vajaat 30.000 mpk enkä tähän mennessä ole tuntenut minkäänlaista tarvetta pinnapilotin kaukosäätölaitteen hankkimiseen. Ei minun tarvitse kääntyä taaksepäin kurssin kääntämiseksi, koska näyttöyksikkö on sitloodan sivussa. Äkillisissä väistötilanteissa olen aina siirtynyt käsiohjaukseen.
        "What there isn´t can´t go wrong" on vanha koettu sääntö merellä.


      • seppomartti
        koneajopilotti kirjoitti:

        En minäkään ole kaivannut kaukosäädintä enkä koskaan ole edes harkinnut sellaisen ostamista pinnapilottiin. Tylsintä matkapurjehduksessa on tietysti koneajo ja silloin pinnapilotti on suuri helpotus. Tähystäjän täytyy joka tapauksessa olla pinnan lähellä ja valmiudessa käsiohjaukseen. Miksi pitäisi olla kaukosäädin?

        Kummastelen surgical tube -kaverin pinnapilottivastaisuutta. Koneajossa aika harva venee pysyy kurssillaan pinna sidottuna. Oma käytäntöni on ollut käynnistää koneajo, jos purjein eteneminen hiipuu 2-3 solmun alle. Muutama vuosi sitten jouduin korkeapainepläkässä ajelemaan koneella Kalmarista lopulta Hankoon asti. Ei tullut mistään ja meri oli peilityyni (onneksi jerrykannussa oli kulkunestettä varalla ja onneksi pinnapilotti toimi).

        " Koneajossa aika harva venee pysyy kurssillaan pinna sidottuna"
        Todellisuudessa ei yksikään, se on mahdotonta. Yksi pitkäkölinen veneeni, missä potkuriakseli oli vinossa keskilinjaan nähden prop walkin kumoamiseksi, oli aika hyvä mutta sekin pysyi suunnassa vain muutaman minuutin.


      • aina.eikoskaan
        seppomartti kirjoitti:

        " Koneajossa aika harva venee pysyy kurssillaan pinna sidottuna"
        Todellisuudessa ei yksikään, se on mahdotonta. Yksi pitkäkölinen veneeni, missä potkuriakseli oli vinossa keskilinjaan nähden prop walkin kumoamiseksi, oli aika hyvä mutta sekin pysyi suunnassa vain muutaman minuutin.

        Aikanaan patologian oppikirjan etusivulla oli oivallinen motto: "Always and never are two words never used in pathology". Sama periaate sopii vaikkapa purjeveneisiin!
        Nykyinen 10tn painoinen pitkäkölinen veneeni säilyttää koneajossa suuntansa ilman autopilottia esim. sen ajan, että ehdin käydä sisällä keittämässä kahvit. Muutaman kerran on sattunut niinkin, että on kulunut tunti tai pari ennenkuin olen hoksannut pinnapilotin jääneen standby-asentoon. Siitä huolimatta kulkusuunta ei juurikaan ehtinyt muuttua pläkäkelin koneajossa.
        Edellinen eväkölinen veneeni ei pysynyt koneajossa muutamaa sekuntia pitempään samassa suunnassa, ellei autopilotti ollut päällä.


      • kätevästi

        Simradiahan ei tarvi edes katsoa tehdessään kurssimuutoksen. Tottunut käsi ojentuu taaksepäin ja osuu nappulalle. Lyhyt painallus muuttaa kurssia 1 astetta ja vähän pidempi painallus 5 astetta.


      • seppomartti
        aina.eikoskaan kirjoitti:

        Aikanaan patologian oppikirjan etusivulla oli oivallinen motto: "Always and never are two words never used in pathology". Sama periaate sopii vaikkapa purjeveneisiin!
        Nykyinen 10tn painoinen pitkäkölinen veneeni säilyttää koneajossa suuntansa ilman autopilottia esim. sen ajan, että ehdin käydä sisällä keittämässä kahvit. Muutaman kerran on sattunut niinkin, että on kulunut tunti tai pari ennenkuin olen hoksannut pinnapilotin jääneen standby-asentoon. Siitä huolimatta kulkusuunta ei juurikaan ehtinyt muuttua pläkäkelin koneajossa.
        Edellinen eväkölinen veneeni ei pysynyt koneajossa muutamaa sekuntia pitempään samassa suunnassa, ellei autopilotti ollut päällä.

        Tunti tai kaksi suunnan säilyminen koneajossa ilman autopilottia menee minun kirjastossa satujen tai merimiesjuttujen osastoon. Uskoo ken haluaa.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Tunti tai kaksi suunnan säilyminen koneajossa ilman autopilottia menee minun kirjastossa satujen tai merimiesjuttujen osastoon. Uskoo ken haluaa.

        Kuulostaa tosiaan aika uskomattomalta, mutta toisaalta oma venekin on mennyt ainakin minuutin suoraan useamman kerran. Yleensä nämä ovat liittyneet siihen, että olen painanut huolimattomasti Auto-nappia ja autopilotti ei ole ottanutkaan venettä ohjaukseen. Sitten jonkin ajan kuluttua ihmettelen, kun vene alkaa kaartua pois suunnasta. Tuntuu menevän jonkin aikaan aivan suoraan ja sitten alkaa kääntyä nopeutuvalla tahdilla. Lopuksi kääntyy hyvinkin terävästi, jos ei tee mitään kääntymisen alettua. Kyseessä varsin lyhytkölinen moderni vene rattiohjauksella. Ehkä tuon saisi ratin lukitsemalla menemään pidempäänkin suoraan. Purjehtiessa en laita pilottia päälle, jos käyn vaikkapa fallia kiristämässä.


      • drag

        Olen ymmärtänyt että kaukosäädintä ei tarvita, mutta kai minä nyt kuitenkin saan sitä käyttää kun se vielä toimii?


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuulostaa tosiaan aika uskomattomalta, mutta toisaalta oma venekin on mennyt ainakin minuutin suoraan useamman kerran. Yleensä nämä ovat liittyneet siihen, että olen painanut huolimattomasti Auto-nappia ja autopilotti ei ole ottanutkaan venettä ohjaukseen. Sitten jonkin ajan kuluttua ihmettelen, kun vene alkaa kaartua pois suunnasta. Tuntuu menevän jonkin aikaan aivan suoraan ja sitten alkaa kääntyä nopeutuvalla tahdilla. Lopuksi kääntyy hyvinkin terävästi, jos ei tee mitään kääntymisen alettua. Kyseessä varsin lyhytkölinen moderni vene rattiohjauksella. Ehkä tuon saisi ratin lukitsemalla menemään pidempäänkin suoraan. Purjehtiessa en laita pilottia päälle, jos käyn vaikkapa fallia kiristämässä.

        Minuutti tai pari on aivan eri asia kuin tunti tai pari. Maa pyörii 15 astetta tunnissa. Jos olisi suuntahyrrä käytössä niin menisi suoraan mutta maan pyörimisen vuoksi joutuisi korjaamaan suuntaa yleensä 15 astetta/ tunti


      • aina.eikoskaan
        seppomartti kirjoitti:

        Tunti tai kaksi suunnan säilyminen koneajossa ilman autopilottia menee minun kirjastossa satujen tai merimiesjuttujen osastoon. Uskoo ken haluaa.

        Todistele miten haluat. Tunnen kuitenkin oman veneeni. En satuillut, mutta en myöskään maininnut kurssin pysyvän saaristo/rannikkopurjehduksen vaatimassa tarkkuudessa. Kerroin pläkästä avomerellä. Varmasti ymmärrät minkälaista kurssinpidon tarkkuutta silloin tarvitaan - vaikka maa pyörii 360°/vrk ;-) .
        Sivuvastaista purjehtiessa suunta tietenkin säilyy tarkemmin ja varmasti hyvinkin kauan, vaikka tuuliperäsin/pinnapilotti ei jostain syystä ohjaisikaan. En ole kokeillut miten kauan, koska tuuliperäsin on luotettavin "pinnamieheni".
        Veneet ovat erilaisia. Patologian kirjan motto pitää edelleen paikkansa!


      • aina.eikoskaan
        aina.eikoskaan kirjoitti:

        Todistele miten haluat. Tunnen kuitenkin oman veneeni. En satuillut, mutta en myöskään maininnut kurssin pysyvän saaristo/rannikkopurjehduksen vaatimassa tarkkuudessa. Kerroin pläkästä avomerellä. Varmasti ymmärrät minkälaista kurssinpidon tarkkuutta silloin tarvitaan - vaikka maa pyörii 360°/vrk ;-) .
        Sivuvastaista purjehtiessa suunta tietenkin säilyy tarkemmin ja varmasti hyvinkin kauan, vaikka tuuliperäsin/pinnapilotti ei jostain syystä ohjaisikaan. En ole kokeillut miten kauan, koska tuuliperäsin on luotettavin "pinnamieheni".
        Veneet ovat erilaisia. Patologian kirjan motto pitää edelleen paikkansa!

        Googlen mukaan tuo patologian oppikirjan motto yhdistetään amerikkalaiseen psykologiin Wendell Johnsoniin tässä muodossa: “Always and never are two words you should always remember never to use”
        http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/w/wendelljoh171130.html
        Hyvä periaate meidän jokaisen muistettavaksi!


    • pinnapilotti

      ST2000 Hankittu käytettynä. Kahden kesän jälkeen ei halua olla ilman.

      Ei ole kerrottua hyppimistä tapahtunut, .mutta käännöksissä ottaa aina yli, ennen kuin asettuu.

      • rudder.gain

        Kun teet ST2000-pinnapilottisi avulla vastakäännöksen, vene kääntyy 100°. Jos se kääntyy kurssinmuutoksissa liikaa, "aina yli", kannattaisi kokeilla "rudder gain" asetuksen muuttamista. Ohjekirjassa kyllä neuvotaan. Jos manuaali on kadonnut, lataa sellainen netistä.


      • ReinnoF

        Ihan samat - myönteiset! - kokemukset ST2000;n monivuotisesta käytöstä. Se "hyppelehtiminen", josta eräät ovat valittaneet, onkohan se juuri se, että pilotti kännöksissä ja voimakkaissa kurssinmuutoksissa "etsii kurssiaan" ennenkuin asettuu? Ainakin oma ST2000 pysyy ihan tyydyttävasti kurssissa! Ei moitteen sanaa. Tosin kokemusta on lähes yksinomaan koneajosta.


      • tarkka_pilotti

        Simrad pysyy ihan täsmälleen kurssissa purjeillakin, poislukien kova myötatuuli, mutta silloin on haastavaa ohjata käsinkin.


    • itarus

      meillä ollut Sunwind 27 jo useita vuosia, hommasin aikanaan tuon Raymarinen st2000 ja hyvin on pelannut. Kaukosäädin ihan turha laite, taitaa olla kokeiltu kerta pari, siellä se makaa tehtaan paketissa. Myyn pois jos joku haluaa.

      • Mareadias

        Kerro mitä kaikkea siihen kaukosäädin pakettiin kuuluu. Olen siitä kiinnostunut.


    • Anonyymi

      Itse hommasin ensimmäisenä kesänä Simrad TP22. En oikein osaa edes kuvitella purjehtimista ilman sitä. Purjeiden nostossa se on Norjalainen kaleeriorja joka hoitaa homman ja säästää minun hermoja. Käytän harvemmin purjehduksessa poislukien kahvinkeitto ja veskissä käynti. Koneajossa ihan ehdoton.

      • Vielä lisäys. Käytän Simradia satamaajossa painelemalla nappeja oikealle tai vasemmalle tilanteen mukaan. Normiajossaohjaan pinnalla jotta paatti menee haluttuun suuntaan ja painan nappia jolloin Simrad pitää ko. suunnan. Purjehtiessa vaihtelevassa tuulessa tuo ei ole hyvä. Tasaisella tuulella se pitää napinpainalluksella määrätyn suunnan myös purjehtiessa. Todella helppo käyttää.


    • Anonyymi

      Systeemi pilotti ohjaimineen ja antureineen sekä sopiva työyksikkö pinnaan pesee mennen tullen kaikki all-included-värkit, Raymarinet tai Simradit.

      Esim. vaikka SVB24:sta RAYMARINE EVO 100 Tiller pilot 1458,77 €

      https://www.svb24.com/product/500641

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5403
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2808
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      12
      2530
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      601
      2063
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      125
      1786
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1362
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1345
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1128
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      399
      1077
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1067
    Aihe