Kustantamon valta

PertsallaOnVilu

Kirjoitan parhaillaan ensimmäistä versiota esikoiskirjastani. Tähän saakka olen ollut siinä vakaassa uskossa että tuotoksellani on jotain uutta annettavaa Suomen kirjallisuudelle, taustasta, aiheesta, ja tyylistä johtuen. Nyt iski kuitenkin pieni tenkkapoo ja uskonpuute.

Mitä jos juutun käsikirjoitukseni kanssa jo ensimmäiseen pullonkaulaan, eli käsiksiä lukevan tiukahkon nutturan omaavan kulttuurinharrastajan seulaan? Voi olla että olen liian ennakkoluuloinen, mutta mitä jos siellä istuu joku papintytär, joka haluaa lukeaa joelhaahtoloitten perhoskerääjistä ja vastaavista "vihreitten tomaattien unista"?

En usko että kirjani, jos se julkaistaan, tulee ikinä saavuttamaan kulttuuripiirien suosiota. Heille en sitä kirjoitakaan, vaan lähinnä haluaisin saada nuoret pojat lukuharrastuksen pariin. Mutta se papintytär joka sitä jatkoon/ei jatkoon -nappia siinä välissä painaa...

Mitä mieltä?

22

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzzx

      Noin 1100 jonossa ja 10 pääsee läpi. Että siinä todelliset luvut.

    • vaikealaji

      Vai että tarkoitus saada nuoret pojat lukuharrastuksen pariin. Meinaatko ettei kukaan muu ole yrittänyt? Nuortenkirjallisuus on vaikein laji. Tarjontaa on paljon ja myyntimäärät pieniä. Että onnea.

      • Niitälukenut

        Nuortenkirjallisuus on todella vaikea laji. Ei riitä että kirjoittaa tavallisista nuorista, vaan pitää olla ADHD-tyyppejä ja syömishäiriöistä kärsiviä. Lisäksi pitää kirjoittaa kuin vihervasuritäti lässyttäisi. Nuoret eivät nimittäin ole älyllisiä olentoja.


      • Qkuna

        Nuoret lukevat tällä hetkellä eniten Nälkäpelin ja Outolinnun tapaisia, vetävästi kirjoitettuja scifi- ja fantasiatarinoita. Realistinen nuortenkirjallisuus ei vetoa.


    • papinpojanpoika

      Suomessa on niin paljon kustantamoja, erikokoisia ja erityyppisiä, että kannattaa ensin tutustua niihin ja ottaa reippaasti yhteyttä. Huomannet nopeasti, että käsitykseksi papintyttäristä on naurettava. Varmasti käsikirjoitukseksi on kuitenkin raikkaampi ja rohkeampi. Suomessa julkaistaan valtavasti kirjoja verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Osa myy hyvin, osa ei löydä lukijoita. Kirjoittajien mielestä syy on tietenkin näissä papintyttärissä, mutta joskus käy niin, ettei se oma mestariteos kuitenkaan kiinnostakaan lukijoita. Aina on mahdollista tehdä myös omakustanne. Vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia riittää, mutta omaa asennettakin kannattaa tarkistaa. Täällä haukutaan lässyttäjiä, mutta mitä tämä keskustelu on muuta kuin negatiivista lässytystä? Onnea matkaan teille, jotka kirjoitatte! Se on aina merkityksellistä, on se sitten harrastus, ammatti, terapiaa, kirjallisuuden uudistamista - tai kaikkia näitä.

      Tunnen monia "papintyttäriä", jotka ovat kustantamoissa töissä. He valtavasti ja kaikentyyppistä kirjallisuutta, mutta jokaisella on toki oma makunsa. Siksi kannattaa luetuttaa omaa mestariteosta monessa kustantamossa. Ja se täytyy vielä sanoa, että jokainen tuntemani papintytär on keskimäärin parempi kirjoittaja ja suhtautuu positiivisemmin ympärillä oleviin ihmisiin kuin näiden keskustelupalstojen kommentoijat.

      • Ruotsidekkari

        Ruotsissa etsitään lahjakkuuksia. Suomessa keskinkertaisuuksia. Sitäpaitsi Ruotsissa julkaistaan enemmän.


    • papinpojanpoika

      Koska olen ollut paljon tekemisissä näiden "papintyttärien" kanssa, päätän antaa vielä vinkin, koska ilahduttaa, että täällä keskustellaan kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta. Moni luulee (joka ei kauheasti lue), että suomalainen kirjallisuus on kauhean kesyä ja kilttiä ja joidenkin kukkahattutätien (mikä on muuten kliseisistä lokeroinneista typerin) muokkaamaa. Näin ei kuitenkaan ole. Kirjallisuutemme on täynnä sukuja joissa ihmiset ovat toisilleen näkymättömiä, perheitä joissa kukaan ei puhu tärkeistä asioista, pomoja jotka kiusaavat, kumppaneita jotka käyttävät hyväksi, pettävät ja jättävät. Löytyy huumeita, murhia, petoksia, rikoksia, roisia seksiä, seksin puutetta. Kaikkea todella ankeaa ja pimeää. Toki usein upeasti tarinaksi kirjoitettuna. Ja tietenkin näistä aiheista tullaan julkaisemaa kirjoja aina, onhan pimeys osa elämää. Mutta jos todella haluat yllättää lukijan ja tuoda suomalaisen kaunokirjallisuuteen jotakin uutta, tuopa keskiöön onnellinen perhe, kaiken ylittävä ystävyys, ilo, rakkaus, sen monimuotoisuus. Ja sellaisen risteyskohdat, joissa päähenkilö päättääkin tehdä jotakin muista motiiveista kuin ahneudesta, himosta ja vallanhalusta? Miten olisi hellyys, aito ilo, rajoja rikkova rakkaus, toisen onnen asettaminen oman edelle? Se vasta olisi radikaalia! Jopa kasvaville pojille!

      Rohkeutta peliin siis! Kirjallisuudessa puukotetaan selkään ja viilletään ranteita auki todella usein. Selän silittäminen on harvinaisempaa, mutta emme me toisaalta kauhean helliä ole tässä maassa toisillemme. On helpompaa lässyttää joistain kuvitteellisista papintyttäristä ja haukkua joelhaahteloita kuin kirjoittaa hyviä lauseita ja tarinoita, joissa joku uskaltaisi joskus tulla lähelle eikä vain repiä rikki (ihmissuhteita, itseään, yhteiskuntaa).

      Hyvää pääsiäistä ja kirjoittamisen iloa!

    • oereoroer

      Kommenteistasi päätellen, et lue kovinkaan montaa kirjaa vuodessa.

      Suomessa toimii aktiivisesti pari sataa kustantajaa. Kuinka monen eri kustantajan kirjoja luit viime vuonna?
      Kirja-ala on Suomessa tällä hetkellä moninaisempi kuin koskaan ennen ja kirjoja tekee moninaisempi joukko ihmisiä kuin koskaan ennen.

    • papinpojanpoika

      Kannattaa tarkistaa faktat: "Pienenevät kirjaostot nakertavat käsitystä suomalaisista lukevana kansana. Väestömäärältään tuntuvasti isommassa Ruotsissa julkaistaan melkein puolet vähemmän kirjoja kuin Suomessa, mutta kirjaostojen määrä on lähes kaksinkertainen." Tästä kertoo moni tilasto ja artikkeli, edellä mainittu sitaatti on tästä jutusta: http://www.kiiltomato.net/loytyyko-talle-kirjalle-lukijoita/

      Olen seurannut läheltä niin kirja-alaa kuin ammattiurheiluja, ja koen, että suurin ero Suomen ja Ruotsin välillä on asenne oman maan kansalaisiin. Ruotsissa kannustetaan ja iloitaan toisten menestyksestä. Suomessa lytätään ja ollaan epäluuloisia. Jos joku nousee jalustalle, pian ollaan iltapäivälehtien palstoilla äänestämässä, jääkö lupaus tähdenlennoksi tai onko luvassa totaalinen romahdus. En haluaisi puhua huonosta itsetunnosta, ehkä se ei ole sitä, mutta jokin meitä kaihertaa. Siinä missä ruotsalaiset iloitsevat vähän pienemmistäkin menestyksistä, meille riittää vain kultamitali. Ja kuten tiedämme, siitä että puristaa mailaa liian lujaa, ei seuraa mitään hyvää - ei kirjallisuudessa, urheilussa eikä elämässä yleensä. Vähän rennommalla menolla ja iloisemmassa ilmapiirissä voisi syntyä enemmän kaikenlaista menestystä - ja ennen kaikkea, ihmiset voisivat paremmin.

      • KirjaimetSuussa

        No voi hitsi että nautin tekstisi lukemisesta! Täysin samaa mieltä. Asun itse ulkomailla ja kirjoitin pienen onnellisen kirjan. Odotan nyt että miten käy. Se on täysin positiivinen, tuttavilleni jäi hyvä mieli sen lukemisesta.

        Se negatiivisuus on Suomessa ehkä ilmoista kiinni, pitkästä pimeästä talvesta. Onhan musiikki myös mollissa, toisin kuin Ruotsissa. Olen miettinyt sitä suomalaisuutta todella paljon, koska olen elänyt jo niin kauan muualla (en Ruotsissa). Suomessa on paljon kaunista, mutta siellä on myös sellainen kateus, mitä en ole kohdannut missään muualla.
        Siitä tulee se vanha vitsi mieleen, kun naapuri oli ostanut uuden auton. Ruotsalainen ajatteli, että mistähän minä saisin tuollaisen? Suomalainen ajatteli, että millä saisin tuon auton pois tuolta naapurilta....

        Suomessa on se sisu, mitä on vaikea kääntää millekään kielelle. Kauan mietittyäni huomasin, että suomalaiset eivät ole skandinaaveja, mutta ei me slaavilaisiakaan olla. Taidetaan olla ihan ainoita ja paljasjalkaisia suomalaisia, oma rotu!
        Kehun vielä suomalaisia siinä, että suomalainen pitää aina sanansa. Kättä päälle pitää, en ole nähnyt sitä missään muualla. Ollaan hitaasti lämpeneviä, lähes kaikkeen, mutta se lämpö pysyykin sitten, kun se on saatu aikaan.
        Voisikohan tämä mentaliteetti vaikuttaa kovasti kirjallisuuteemme?


      • pappien_tyttäristä

        Minä puolestani kaipaan huumoria, sellaista joka ei ole tekemällä tehdyn hauskaa. Ei kiteytyneitä vitsejä eikä rautalangasta vääntämistä, sellaista että osoitellaan, että näettehän kaikki, miten hauska minä olen. Esimerkkinä tulevat ensimmäisenä mieleen Jonas Jonssonin kirjat, hän muistaakseni on ruotsalaislähtöinen ja taitaa nykysin myös asua Ruotsissa, aiemmin asui välillä Sveitsissä.


    • pappien_tyttäristä

      En tunne henkilökohtaisesti ainuttakaan kustannustoimittajaa, mutta olen nähnyt heitä aika paljon kirjallisuusmessuilla ja kirjastoissa ja vastaavissa tilaisuuksissa. Omasta hylsyn saaneesta kässäristäni sain palautetta yhdeltä kustannustoimittajalta, tämä oli todella lukenut kaiken, mutta rima ei ihan ylittynyt. Kukaan edellä mainituista ei tuo mieleen tässä tarkoitettua halveksittavaa papin tytärtä.

      Mitä vikaa on olla papin tytär? Minusta se olisi hienoa. Minulla ei ole ikinä ollut isää, isyyttä ei ole selvitetty. Papin tyttärellä on todennäköisesti kulttuuripitoinen kasvatus ja toiset huomioon ottavat käytöstavat. Ja jos hän ei ole pelkästään menneisyytensä tuota, vaan on kehittänyt persoonallisuuttaan jatkuvasti, hän on jotain enemmän kuin lapsuudenkotinsa kenties hieman yksipuoliset ja ahtaat arvot.

      Jos olisin papin tytär, niin luultavasti kuuluisin kirkkoon. Erosin vähän sen jälkeen kun tulin täysi-ikäiseksi, aikana jolloin kukaan tämän viestin lukija ei ollut edes syntynyt.

      Papin tyttären vastakohdalla tarkoitetaan tässä ilmeisesti henkilöä, joka pystyy lukemaan tekstiä, jossa on sana mulkku viidesti samalla sivulla ja kaikki ruumiinnesteet eriteltyinä yksityiskohtaisesti. Arvelen, että joka ainut kustannustoimittaja pystyy. Mutta lopettaa lukemisen aika sukkelaan ja huikkaa kollegalleen naapurihuoneessa, että taas tätä samaa paskaa, onko tätä mössöä sunkin koneellasi, miksei ihmisillä ole itsekritiikkiä? Hei, mennään ottamaan kaljat tai mieluummin kahdet , ei tätä työtä selvin päin kestä.

    • aloittelevakirjailija

      Ei papintyttären uhriksi päätymistä kannata pelätä. Suomalaiset kustannustoimittajat eivät ole mitenkään tiukkapipoisia, eikä suomalainen kirjallisuus ole erityisen kilttiä. Riski siitä, että nimenomaan kustannustoimittajan tiukkapipoisuus on julkaisun este eliminoituu sillä, että lähetät tekstisi tarjolle usampaan kustantamoon.

      Jos hylsy tulee, niin syy siihen on jossain aivan muualla kuin siinä, että olet kirjoittanut vitun juuri niin kuin se lausutaankin. Tai siinä, että kirjasi sisältää seksiä ja/tai väkivaltaa. Ei tule äkkisältään mieleen ensimmäsitäkään väkivallan tai perversion muotoa, johon en olisi törmännyt suomalaisessa kirjallisuudessa.

      Todennäköinen syy hylsylle on se, ettei käsikirjoituksella nähdä olevan riittävää kaupallista pontentiaalia, raha on suurille kustantamoille useimmiten se merkittävin tekijä uusia kirjailijoita valittaessa. Kustantamot sanovat asian kirjoittajalle yleensä hieman pehmeämmin todeten, ettei käsikirjoitus sovi heidän tämänhetkiseen kustannusohjelmaansa. Tiettyihin genreihin tai tyylilajeihin erikoistuneiden pienkustantamoiden kautta on helpompi saada läpi myös kapeammalle lukijakunnalle suunnattuja teoksia, mutta kaiketikin olet pyrkimässä "valtavirtamarkkinoille", jos aiot saada jopa nuoret pojat lukemaan. Joka tapauksessa onnea käsikirjoituksellesi.

      • 989898989

        No, itse asiassa se kaupalliseen potentiaaliin vetoaminen on juuri se pettymystä pehmentämään tarkoitettu selitys kirjailijanalulle... Eivät kustannustoimittajat halua täysin tyrmätä ketään, joka käsikirjoituksen on lähettänyt (uskokaa tai älkää) ja kyselee syytä kielteiseen vastaukseen. Jokaisessa käsikirjoituksessa on jotakin hyvää, olkoon se sitten vaikka yksi lause tai idea, mutta 95% lähetetyistä on hyvin kaukana materiaalista, jonka kanssa voisi ajatella jatkotyöskentelyä.

        Kyllä kustantaja julkaisee käsikirjoituksen, jos uskoo siihen, sillä myös vähälevikkisessä kirjallisuudessa on omat tähtensä ja tähdenlentonsa, jotka rakentavat kustantamolle mainetta ja kunniaa. Bestselleristit tuovat sitten ne rahat, jos sellaisia onnistuu hankkimaan. Varsinkin isoilla kustantamoilla on varaa julkaista teoksia, joilla ei ole "kaupallista potentiaalia".


    • 9898989

      Aloittajalle sanoisin, että ei kannata suunnata teostasi millekään tietylle lukijakunnalle (sillä tavalla tuotetaan kehnoja käsikirjoituksia), vaan jättää kohderyhmä kustantamon pohdittavaksi. Kirjoita kirja, jonka kuka tahansa kirjallisuuden ystävä voi lukea ja jonka itse haluaisit lukea. Sen jälkeen lueta kirjaasi mahdollisimman monella, mielellään tuntemattomilla lukijoilla ja mieti vielä kerran, kannattaako käsikirjoitusta vielä lähettää.

      Aihe, tyyli, genre tai käsittelytapa eivät ole julkaisemisen esteenä, sen takaa suuri määrä erityyppisiä kustantamoja Suomessa. Jos käsikirjoitus on taitotasoltaan riittävä, se löytää varmasti kustantantajan, niin paljon täällä julkaistaan nykyään. Pelkästään esikoiskirjoja 60-90 vuodessa (omakustanteita ei tuohon lukuun ole laskettu).

    • maanalainen

      Olen luullut että "papintytär" ja "maisterisnaiset" ovat jonkun koiranleuan keksimiä, kun on tullut hylky toisensa perään ja kirjeen lopussa on ollut koukeroinen naisen nimi :-)

      Mutta kai siihen sisältyy jokin kansallinen ellei globaalinenkin totuus.

      Veikko Huovinenkin kirjoitti seuraavasti novellissaan, kun hänen mielestään julkaisukelvoton käsikirjoitus oli sittenkin julkaistu:
      "Ehkä hassuinta oli, että monet varttuneetkin kirjallisuusihmiset yltyivät ylistämään kirjan >>raikkautta, visuaalisuutta ja runollisuutta>>, ja näiden kiittäjien joukossa oli lukuisia piukeita vanhapiikamaistereita."

      • 9898989

        Tuo Huovisen lause ei varmaankaan viittaa kustannustoimittajiin, vaan kriitikoihin ja muihin arvonsa tunteviin kulttuuri-ihmisiin.

        Vanhapiikavitsien parasta ennen päivämäärä taitaa olla mennyt jo aikaa sitten. 80-90-luvulla puhuttiin Huovisen tarkoittamassa mielessä "helmikanoista". Kirjailijat pääsääntöisesti arvostavat kustannustoimittajia erittäin korkealle, jopa niin, että vaihtavat kustantamoa kustannustoimittajan perässä.

        Papin tytär ei muuten ole yhdyssana.


      • ed_
        9898989 kirjoitti:

        Tuo Huovisen lause ei varmaankaan viittaa kustannustoimittajiin, vaan kriitikoihin ja muihin arvonsa tunteviin kulttuuri-ihmisiin.

        Vanhapiikavitsien parasta ennen päivämäärä taitaa olla mennyt jo aikaa sitten. 80-90-luvulla puhuttiin Huovisen tarkoittamassa mielessä "helmikanoista". Kirjailijat pääsääntöisesti arvostavat kustannustoimittajia erittäin korkealle, jopa niin, että vaihtavat kustantamoa kustannustoimittajan perässä.

        Papin tytär ei muuten ole yhdyssana.

        Aluksi luulin lukevani asiantuntijan tekstiä, mutta viimeinen lauseesi muutti kaiken ;-)

        Huovinen on voinut tarkoittaa myös kustannustoimittajia. Paha mennä enää kysymään.

        Kirjoitin "papintytär" kuten tässä keskustelussa on ollut tapana. Ja koska se kuulosti yleiseltä viittaukselta tietynlaisiin naisihmisiin, jotka eivät kuitenkaan, välttämättä oikeasti ole pappi-isän tai -äidin tyttäriä.
        Ja onhan noita muitakin papintyttöjä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Anna-Maija_Ylimaula ...


    • kanttorintytär

      Jos on jo valmiiksi ottanut marttyyriasenteen kustantamojen suhteen, niin kannattaa suosiolla jättää kässäri lähettämättä.

      Kukaanhan ei nimittäin pakoita julkaisemaan kustantamon kautta. Jos itse tiedät paremmin mikä myy kuin "papintytär" ja olet kirjoittanut mestariteoksen joka varmasti revitään käsistä, niin sitten ei muuta kuin omakustantamaan. Se on nykyään hävettävän helppoa, yksinkertaisimmillaan voit julkaista vaikka blogissa tai facebookissa jos et muuta jaksa. Ja sieltähän ne nuoret pojat löytyvät, eikä kirjakaupoista tai kirjastoista.

      Jännästi täällä aina kuitenkin epätoivoisesti halutaan nimenomaan suuren kaupallisen kustantajan leipiin, vaikka seuraavassa lauseessa haukutaan ne kelvottomiksi ja kehitellään kaikenmaailman salaliitteorioita selittämään miksei se oma kässäri kelvannut....

      • Anonyymi

        Olen rääpinyt kasaan vaihtelevalla menestyksellä kässäreitä,, joskus on julkaistu, toisinaan tullut hylsy (viikon sisällä, kehno saatekirje, epäilen) joskus juttu on julkaistu kolme vuotta rakaperin, kun suurkustantamo lähettää: meiliä: Valitettavasti tällä kertaa...

        Arvelen, että siellä työskentelee ihan älykkäitä olentoja, ja nutturoita ei näy ainakaan valokuvissa. Vaikeinta itselleni on, etten tiedä, mitä kässäristä pitäisi ajatella. NVL ja joku toinen arvosteluinstituutio saattaa kiitellä, mutta saattavathan ne erehtyä.

        Ajattelisin että tämä saa olla minulle niin kivaa, etten voi olla kirjoittamatta. Viis niistä kustantamoista. En juuri paljon tyrkytäkään, lähetän joskus jonnekin, sillä ovien hakkaaminen on aika näännyttävää.

        Viimeinen mysteeritapaus olisi kirja nuorelle kundille joka ei lue Pitääkö sen? Tuo nyt olisi skaba, ja kilpailuissa luetaan tarjokkaat tarkkaan.


        Minulla on nlähipiirissäni kustannuspäällikkö, ystäväni siippa, kun ovat minua iäkkäämpiä niin ovat eläkkeellä eikä minua hotsittanut kirjoittaa tekstiä joka olisi istunut sen leipälajiin.

        Kyllä oletan, että helmet löytyvät -- mikäli jokin katoaa, sen helmen kirjoittanut tekaisee uuden helmen ja se ehkä osuu kiinnostuneen silmäparin alle. Työtä kustannustoimittajilla on tolkuttomasti, joten en ihmettele mitään. Sen opin, että todella jokin katoaa sillä ei kukaan ennätä lukea kaikkea. Samoin, onhan se realiteetti että kyseessä ei ole puhdas kulttuuritoiminta, kyllä se on kaupallista ja tämä pitäisi jaksaa sulattaa.



        Toisaalta... Olkoon tekstini vaikka kuinka loistokasta, jos se oletetusti ei kiinnosta kuin muutamaa, mainonta on kehnohkoa vielä kaupan päälle, kuten pikkutaloissa usein on, onko kustannussopimus nyt autuaaksitekevistä asioista se ainut, jos ja kun elän ilmankin, ja jos kirjailijan ammatissa leipä vasta olisikin pieninä palasina maailmalla--??


        Yritän pitää kivaa. Henkilöt alkavat elää, ne pitävät minulle seuraa niin, että kun ensimmäinen sitten lähti maailmalle ulvoin puoli vuotta --- myös sitä, että kirja oli lopulta penteleen kelvoton siitä aiheesta. Olisin epärehellinen, jos väittäisin etten pety hylsyistä, mutta petyn vuosien saatossa yhä vähemmän, opin tuntemaan talot joista semmoinen tipahtaa todella paluupostissa ja sellaiset, joissa juttu luetaan ja huonoksi havaitaan.


      • Anonyymi

        Voi samperi kun tekstiään ei tässä voi editoida. Piti sanomani, että se kustannuspäällikkötyyppi kertoi minulle jotain elämän realiteeteista kustannustalon arjessa. Kun tekstiä tulee ovista ja ikkunoista, semmoisia määriä että kaatavat sähköpostit... noin osapuilleen. Helmenkalasta siinä sitten. Arvelen lahjakkuuden siellä kyllä kehittyvän pikalukemaan ja heittäytymään, jotta koukku saa iskeä ja juttu viedä. Itse vain en osaa noita fantasiajuttuja, enkä jaksa repiä naurintoa seksistä, sadismin mutkikkuudesta, väkivallasta ja muusta kiihottavasta. Sain siitä kutistajana harvinaisen tarpeekseni. Elämä on robustia ja rumaa, mutta kai siitä pitää joillekin kirjoittaa kirja.


        Minua kiinnostaisi, kuinka te toiset relaatte. Neljän vuoden uurastus ja sivussa keveämpää tekstiä -- ja nyt olen ihan katki. Poikki Väsyksissä. Käykö näin yleisesti vai onko minussa jokin valuvika.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe