Latureista

Latureista

Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä latureitten koolle? Nykyinen on 40A, moottori 3-syl. 25 hv. Akkukapasiteetti on vuosien saatossa lisääntynyt 60 ah -> 200 ah. Onko laturin koolla oikeasti merkitystä, kun latauksen loppuvaiheessa ladattuna on jo n. 80% akkukapasiteetistä niin sisään menee vain pari ampeeria? Ongelma on siis nimenomaan väli 80-100%, auttaako siihen tehokkaampi laturi, se kaiketi taas vuorostaan syö moottorin tehoa pois.
- Laturin antama virta on kai kierrosluvun mukaan lineaarista, mitenkä nämä vene-laturit lienee mitoitettu, kun normaali marssivauhti on 2000 rpm niin saanko nykyisestäkään laturista amppeereita ulos niin paljon kuin se voisi tuottaa, minkäänlaista virtamittaria veneessä ei ole.

18

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Latureissa on aina jännitteensäätö, joka on lähes aina pelkkä vakio maksimijännite. Ko. jännite voidaan mitata laturin lähdöstä tai siinä voi olla Sense-johto, jolla mittaus tehdäänn hupiakulta.

      Sitten laturilla on myös maksimivirta, joka riippuu laturin kierrosluvusta eli koneen kierrosluvusta ja hihnan välityksestä. Monet nykyisistä asennuksista tuottavat hyvin suuren virran jo tyhjäkäynnillä ja maksimivirtaan päästään 1500-2000 rpm paikkeilla. Jotkut vanhemmat moottorit saattoivat antaa vain muutaman ampeerin tyhjäkäynnillä.

      Suurempi laturi antaa suuremman virran silloin kun rajoittavana tekijänä on laturin virranantokyky eikä jännite eli akun virran vastaanottokyky. Jos sinulla on jännitemittari, näet siitä erittäin hyvin ko. tilanteen. Kun jännite nousee lähelle nykyisen laturisi "lopullista" arvoa, ei laturin koko ole rajoittava tekijä.

      Huomaa, että asiaan vaikuttava oleellisesti myös laturin säädetty latausjännite sekä kaapelien ja jakodioidin jännitehäviö, jos mittaus on laturilta. Suurella virralla kaapeleissa ja jakodiodissa on yhteensä tyypillisesti yli voltin jännitehäviö, joka laskee reilusti virran pienentyessä.

      Latausta voi nopeuttaa merkittävästi nostamalla latausjännitettä. Sillä voi olla paljon suurempi vaikutus kuin suuremmalla laturilla.

      Omassa veneessäni on 60 A laturi (VP:n mukana tullut vm 2005) ja 180 Ah hupiakku. Vaikka siinä on Sense-johto hupiakulle vedettynä se latasi ~60% varaustilaussa olevaa akkua vain 13,7 V jännitteellä (akulta mitattu) ja virta oli jossain 20-30 A paikkeilla. Akun tullessa täyteen jännite nousi 14,1 V paikkeille, mutta virta oli loppuvaiheessa enää muutama A. Tyhjäkäynnillä lataa vajaat 10 A ja 1500 rpm paikkeilla virta on jo sama kuin suuremmilla kierroksilla (matkakierrokset 2500 rpm).

      Muutin kytkentöjä asentamalla latausdiodin rinnalle latausreleen, joka ohittaa hupiakun latausdiodin, kun jännite on riittävän korkea laturilla. Lisäksi asensin diodin Sense-johtoon. Tuon jälkeen ~60% varaustilassa latausjännite on 14,3 V paikkeilla ja nousee ehkä 14,5 V paikkeille akun ollessa täysi. Virta on yli 50A ~60% varaustilassa ja pysyy pitkään 20 A paikkeilla. Tuohon yli 50 A virtaan riittää ehkä 1600 rpm.

      Huomaa, että latausjännite on kompromissi akun nopean latauksen ja potentiaalisen kiehumisen välillä. Liian suuri latausjännite rikkoo akun nopeasti, jos konetta käytetään usein tuntikaupalla eli akku ehtii tulla täyteen ja lataus jatkuu pitkään.

    • Seppomartti

      Aloittajan kannattaisi varmaan ensimmäiseksi vaihtaa 40A laturi nykyisin 3-sylinteristen 115-120A laturiin. Mutta aloittajan mainitsema lataustila 80-100% on purjeveneessä mielenkiintoinen. Kuinka kauan mahtaa kestää?. Taidamme aina ajaa vajailla akuilla kun emme ole kiinni verkkovirrassa.

    • ariel371

      Akkumonitorin mukaan koneajossa akustoni täyttyy muutamassa tunnissa tuosta 80% varauksesta täyteen, mutta verkkolatauksessa vastaava aika on moninkertainen.
      Tämä viittaa Joakimin kertomaan konelatauksen taipumukseen kiehuttaa akkuja kun älylaturin akkulämmön tunnistelu ja sen käskyttämä latauksen tauotus eivät ole käytössä ja akuston navoille pusketaan kuitenkin korkeaa jännitettä.
      Jatkuvassa tunti-/päiväkausien koneajossa saattaisi olla eduksi saada laturi pois pelistä välillä. Kisa- ja muussa lyhyen koneajomatkan veneessä pulmaa ei ole ja silloin korkea akuston latauksen napajännite on hyödyllinen.
      Jos verrataan venettä vaikka samantapaisia akkuja käyttävään kuorma-autoon, voidaan teoria kyseenalaistaa. Kuorma-auton laturi ei kiehuta akkuja. Erona on kuitenkin näissä se, että autossa on koko ajan sähköpelissä mukana tasaista resistiivistä kuormaa, kuten valoja. Veneessä on yleensä vain ne akut sen laturia vastassa.

      40A laturi riittää hyvin 200 Ah akustolle jos se muuten vastaa ominaisuuksiltaan uusia isoja latureita. Lataussyklin alussa akusto toki saattaa kyetä ottamaan tovin enemmän vastaan kuin mitä 40A laturi tuottaa, mutta tilanne muuttuu jo heti starttiakun täytyttyä muutamassa minuutissa.

      Ajattelussani on varmaan virheitä näin väsyneenä. Pohditaan skarpimpana lisää myöhemmin.

      • Joakim1

        Se, että akkumonitori näyttää 100% varausta ei tarkoita sen olevan totta. Akkumonitoreissa on aina "nollaussysteemi", jolla se pakottaa varaustilan 100%:ksi. Tämä voi tapahtua esimerksi akkujännitteen oltua tietty aika riittävän korkeassa jännitteessä. Yleisesti ottaen 80->100% ei onnistu muutamassa tunnissa, vaan siihen menee melko kauan, jopa 10 tuntia.

        En tiedä miten jännite säädetään rekoissa ja kuorma-autoissa enkä miten niissä akut kestävät tai vaativat veden lisäystä. Muu kuorma ei kuitenkaan auta mitään niin kauan kuin laturissa riittää puhtia pitää jännite säätöarvossa.


    • Seppomartti

      Jos oletamme todeksi Joakimin arvion 10 tuntia latausaikaa 80 》100% niin trissussa tyypillinen dieselillä lataaminem 0.5-1 tunti 2 x päivässä ei täytä akkuja vaan ne ovat aina vajaat. Teettekö desulfatointia korkealla jännitteellä lyhyitä aikoja?.
      Aeiel371 puhuu aklijen keittämisestä. Tarkoitatko akkujen kuumumista liian suuresta latausvirrasta johtuen vai veden hajoamista vedeksi ja hapeksi. Minusta akut eivät ole kuumia vaikka joskus olen joutunut ajamaan putkeen vuorokausikaupalla 115A laturilla. Jos akkunesteen vesi hajoaisi niin umponaiset akut kuivuisivat. "Keittämistä" ei taida käytännössä tapahtua vaan lataussäädin hoitaa asian.

      • Joakim1

        En sanonut, että latausaika olisi juuri 10 tuntia, vaan jopa 10 tuntia. Autoissa tilanne on pahempi. Tyypillisessä ajossa akku ei koskaan edes pääse 80% varaustilaan, vaan on jossain 70% paikkeilla. Tämä johtuu latauksen voimakkaasta hidastumisesta lähestyttäessä 80% varaustilaa sekä lyhyestä ajomatkasta. Veneissä sentään ollaan aika usein maasähkössä kiinni tai sitten aurinkopaneeli lataa seisonnan aikana akut täyteen (olettaen, ettei jääkaappi ole päällä).

        Silti auton akut kestävät aika pitkään. Minulla ovat kestäneet 8-10 vuotta ilman minkäänlaista huoltoa. Tilanne on huonompi autoissa, joissa on Webasto tai muuta ylimääräistä sähkökuormaa.

        Kyllä keittämistä tapahtuu, kun jännitettä nostetaan. "Huoltovapaissa" akuissa on usein kaasujen rekombinointisysteemi eli pienestä keittämisestä ei ulos saakka tule vetyä. Nostettaessa jännitettä lisää tilanne on toinen.

        Tuota 80->100% latausta saa merkittävästi nopeutettua latausjännitettä nostamalla, mutta samalla kasvaa myös akkujen vedenkulutus. "Keittäminen" alkaa 14,4 V paikkeilla. Jos latausjännite on alle tuon, on vedenkulutus olematonta. Joissain latureissa latausjännite voi olla merkittävästi korkeampi. Veneeni maasähkölaturi lataa muutaman tunnin 14,8 V. Kyllä silloin akuista kuuluu jo melkoinen porina. Olisin huolissani, jos tuollainen latausjännite olisi päällä enenmmän kuin sen muutman tunnin, jonka jälkeen jännite laskee alle 14 V:n.


      • JustJustJustjaa

        Yleensä akun saa kohtalaisen nopeasti ladattua 50% -> 80% tai jopa 90%. Mutta siitä sitten 00%:iin kestää todella pitkään, jopa sen Joakiminin mainisteman 10 tuntia. Akkumonitori voi näyttää 80->100, mutta todellisuus voi olla 70->90%


    • ariel371

      Omat akkuni kestivät 7 vuotta niin että kulutan ne noin 75% tasolle ja latailen sitten tuolla 0,5 -1 h konelatauksella niitä jonnekin 80% tasolle ja sama uudelleen kun on pudottu sinne 75% tietämille.
      Kun vastaanottokyky laskee, sammutan koneen. Täyslataus aikanaan marinassa tai jollain pitkällä moottoriajolla. Yleensä marinassa ja se ei onnistu isolla akustolla yön yli, verkkolaturi tauottaa latausta ja joskus ohitan sen älyn, pakkolataan kun tiedossa on lähtö merelle aamusta.

      Saman pakkolataamisen tekee konekin. Akut kuumenevat kyllä selvästi ylipitkässä konelatauksessa ja akkukotelo ei ole oikein mitenkään jäähdyteytävissä. Kuumentunutta massaahan on 140 kg ja se ei umpikotelossa pikaisesti jäähdy. Akkuvesi siis haihtuu, tuskin juuri hajoaa. Vettä menee pari-kolme litraa kaudessa.
      En tiedä liittyykö kuumenemiseen, mutta vanha Exide -akustoni oli myös muuttanut muotoaan, akut olivat kupruisia. Vene ei ole ikinä ollut pakkasessa tms.

      Kokemuksieni mukaan ihmiset luottavat liikaa paneeleihin ja tuuligenuihin, konelatausta ei käytetä kylliksi ja tavalliset akut pilaantuvat muutamassa vuodessa, joskus nopeamminkin. 60% varaus on jo aika tappava taso tärvelemään akun.

      Ostin nyt uudet akut etelässä, 4×140Ah= 540 eur. Takuuta ei myönnetä koska starttiakkuja ei ole tarkoitettu kulutukseen. Reissua tekevä vene ei takuita voi hyödyntää ja hoitamalla akkuja ne kyllä kestävät vuosikausia. Hintojen takia en ole harkinnut erikoisakkuja.

      Joakimin oikaisu on täysin oikein.

      • Pilssirotta

        Juurikin näin. Akut eivät kykene ottamaan virtaa paljon vastaa, kun ovat n. 80% täynnä. Siispä näiden viimeisten prosenttien täyttäminen kestää todella kauan. Lataa niitä sitten koneella/maasähköllä/aurinkopaneelilla tai millä tahansa.

        Siispä on melko sama onko koneessa 40 ampeerin vai 400 ampeerin laturi, koska akut eivät sitä kaikkea virtaa voi ottaa vastaan.

        Käytätkö ariel371 ihan tavallisia starttiakkuja hupiakkuina? Kuinka ovat toimineet? Itse olen painiskellut starttiakujen ja Trojan T-105 golfauton akkujen välillä. Starttiakut olisivat yli puolet halvempia.

        En ole täysin samaa mieltä paneeleista ja tuuligenuista. Jos järjestelmä on mitoitettu oikein, eikä jännityksiä tosiaan päästetä alle tuon 70% en näe mitää ongelmaa. Aurigolla ja tuulella akut saadaan myös ladattua 100% täyteen, toisin kuin koneella

        Tietenkin on hyvä olla mahis ladata akkuja tarvittaessa koneella, jos jännitys tipahtaa liian alas. Varsinkin etelässä luulisi aurinkoa riittävän niin paljon, ettei olisi ongelma saada akkuja täyteen joka päivä. Tietenkin reservissä pitää olla muutaman päivän virtatarpeet pilvettömien päivien varalle, tai muuten pitää ladata koneella. Jos vene on varustettu kaikilla kodin mukavuuksilla (jääkaappi, vedentekolaite, ym. ym.) niin ison reservin pitäminen onkin varmasti mahdotonta.

        ariel371 akkukapasiteetti on 560ah, josta käyttettäväksi jää hänen lataussyklillään n. 30 ampeeria. Tämä tarkoittaa, että konetta saa käyttää aamulla ja illalla, sekä varmaan joskus myös päivisinkin. Varmaan joku 300-400 wattia aurinkopaneeleita riittäisi lataamaan akut joka päivä ilman koneeen käyttämistä. Päivisin olisi jopa ylitarjontaa sähköstä, jolloin myös kulutus on suurinta. Eri asia tietenkin on, mihin tällaisen määrän paneeleita purjeveneessä sijoittaaa. Aurinkopaneeleilla saisit myös akkusi ladattua täyteen, jolloin käytettäviä ampeereita olisi n. 100 enemmän.

        Ps. Tämä on kaikki vain mutuilua, en minä oikeasti mistään mitään tiedä.


      • ariel371
        Pilssirotta kirjoitti:

        Juurikin näin. Akut eivät kykene ottamaan virtaa paljon vastaa, kun ovat n. 80% täynnä. Siispä näiden viimeisten prosenttien täyttäminen kestää todella kauan. Lataa niitä sitten koneella/maasähköllä/aurinkopaneelilla tai millä tahansa.

        Siispä on melko sama onko koneessa 40 ampeerin vai 400 ampeerin laturi, koska akut eivät sitä kaikkea virtaa voi ottaa vastaan.

        Käytätkö ariel371 ihan tavallisia starttiakkuja hupiakkuina? Kuinka ovat toimineet? Itse olen painiskellut starttiakujen ja Trojan T-105 golfauton akkujen välillä. Starttiakut olisivat yli puolet halvempia.

        En ole täysin samaa mieltä paneeleista ja tuuligenuista. Jos järjestelmä on mitoitettu oikein, eikä jännityksiä tosiaan päästetä alle tuon 70% en näe mitää ongelmaa. Aurigolla ja tuulella akut saadaan myös ladattua 100% täyteen, toisin kuin koneella

        Tietenkin on hyvä olla mahis ladata akkuja tarvittaessa koneella, jos jännitys tipahtaa liian alas. Varsinkin etelässä luulisi aurinkoa riittävän niin paljon, ettei olisi ongelma saada akkuja täyteen joka päivä. Tietenkin reservissä pitää olla muutaman päivän virtatarpeet pilvettömien päivien varalle, tai muuten pitää ladata koneella. Jos vene on varustettu kaikilla kodin mukavuuksilla (jääkaappi, vedentekolaite, ym. ym.) niin ison reservin pitäminen onkin varmasti mahdotonta.

        ariel371 akkukapasiteetti on 560ah, josta käyttettäväksi jää hänen lataussyklillään n. 30 ampeeria. Tämä tarkoittaa, että konetta saa käyttää aamulla ja illalla, sekä varmaan joskus myös päivisinkin. Varmaan joku 300-400 wattia aurinkopaneeleita riittäisi lataamaan akut joka päivä ilman koneeen käyttämistä. Päivisin olisi jopa ylitarjontaa sähköstä, jolloin myös kulutus on suurinta. Eri asia tietenkin on, mihin tällaisen määrän paneeleita purjeveneessä sijoittaaa. Aurinkopaneeleilla saisit myös akkusi ladattua täyteen, jolloin käytettäviä ampeereita olisi n. 100 enemmän.

        Ps. Tämä on kaikki vain mutuilua, en minä oikeasti mistään mitään tiedä.

        Ihan halvimmat kuorma-auton starttiakut ovat käytössä, ennen 180 Ah, nyt 140 Ah/kpl. Nyt kaikki ovat samanlaisia ja ajattelin kaapeleilla kierrättää aina starttiakkuna yhtä niistä jos pidän venettä vielä kauan. Vaihdan aina kaikki akut kerralla kuitenkin.

        En ole huomannut muuta kuin sen että vettä pitää lisäillä toisinaan, ehkä 2-3 kk välein jatkuvassa käytössä, maasähkössä talvella ei. Homma on hankalahko kun kennoja on 48 ja jäykkiä kaapeleita makaa korkkien päällä. Hintatekijä ja todettu asiallinen pitkäikäisyys ovat johtaneet tähän toimintamalliin. Kyrsisi jos tärviölle kuitenkin menee joku 1500 euron akkusatsi, 540 eur on eri asia.

        http://www.onlybattery.pt/bat.-p-automoveis-baterias-cargo-p-pesados-bat.-auto-12v-140ah-esq.-hd-onlypower

        Tuollaiset nyt laittelin, Exidien hinta otti ja hirvitti ja downgreidasin. Painosta päättelin että voisivat olla kestävät, aika näyttää.

        Kuorma-auto- ja työkonetarvikkeet ovat yleisesti halvimpia, sen jälkeen saksalaisten karavaanarien tarvikkeet ja venetavara kaikkein hintavinta. Eli jos vain löytyy muuta kuin venetavaraa niin pyrin ostamaan sitä.

        Paneelit tulevat kyseeseen heti jos vene ja akusto pienenevät. Nykyiseen en mitenkään fiksusti saa 300-400W paneeleja. Jos pärjää jollain 100W paneelilla, sen voinee aina asetella optimiin eri paikkoihin veneessä. Paneelit eivät kuitenkaan poista konekäytön tarvetta ankkurissa, suihkuvettä pitää lämmittää. Toki kannella oleva letkukieppi hoitaisi tuonkin. Kotioloista poikkeavat järjesteyt vaan tapaavat karkoittaa naisväen veneestä.


      • Pilssirotta
        ariel371 kirjoitti:

        Ihan halvimmat kuorma-auton starttiakut ovat käytössä, ennen 180 Ah, nyt 140 Ah/kpl. Nyt kaikki ovat samanlaisia ja ajattelin kaapeleilla kierrättää aina starttiakkuna yhtä niistä jos pidän venettä vielä kauan. Vaihdan aina kaikki akut kerralla kuitenkin.

        En ole huomannut muuta kuin sen että vettä pitää lisäillä toisinaan, ehkä 2-3 kk välein jatkuvassa käytössä, maasähkössä talvella ei. Homma on hankalahko kun kennoja on 48 ja jäykkiä kaapeleita makaa korkkien päällä. Hintatekijä ja todettu asiallinen pitkäikäisyys ovat johtaneet tähän toimintamalliin. Kyrsisi jos tärviölle kuitenkin menee joku 1500 euron akkusatsi, 540 eur on eri asia.

        http://www.onlybattery.pt/bat.-p-automoveis-baterias-cargo-p-pesados-bat.-auto-12v-140ah-esq.-hd-onlypower

        Tuollaiset nyt laittelin, Exidien hinta otti ja hirvitti ja downgreidasin. Painosta päättelin että voisivat olla kestävät, aika näyttää.

        Kuorma-auto- ja työkonetarvikkeet ovat yleisesti halvimpia, sen jälkeen saksalaisten karavaanarien tarvikkeet ja venetavara kaikkein hintavinta. Eli jos vain löytyy muuta kuin venetavaraa niin pyrin ostamaan sitä.

        Paneelit tulevat kyseeseen heti jos vene ja akusto pienenevät. Nykyiseen en mitenkään fiksusti saa 300-400W paneeleja. Jos pärjää jollain 100W paneelilla, sen voinee aina asetella optimiin eri paikkoihin veneessä. Paneelit eivät kuitenkaan poista konekäytön tarvetta ankkurissa, suihkuvettä pitää lämmittää. Toki kannella oleva letkukieppi hoitaisi tuonkin. Kotioloista poikkeavat järjesteyt vaan tapaavat karkoittaa naisväen veneestä.

        Millaisessa käytössä ne vanhat akkusi kestivät 7 vuotta?

        Startti akut ja trukki akut ovat hinnaltaan melko samat. Noista 6v massalevy akuista olen vain lukenut paljon hyviä kokemuksia. Toisaalta startti akuilla saisi hieman enemmän ampeereita samalla hinnalla.

        Sähkön tarpeeni on kuitenkin pientä ja tarkoitus olisi tuottaa kaikki auringolla. Tällä hetkellä löytyy yksi 50 w paneeli ja tarvittaessa mahtuu 100-200w lisää. Lisään paneeleita sitten tarpeen mukaan.

        Valintoja, vaikeita valintoja.


      • Joakim1
        Pilssirotta kirjoitti:

        Millaisessa käytössä ne vanhat akkusi kestivät 7 vuotta?

        Startti akut ja trukki akut ovat hinnaltaan melko samat. Noista 6v massalevy akuista olen vain lukenut paljon hyviä kokemuksia. Toisaalta startti akuilla saisi hieman enemmän ampeereita samalla hinnalla.

        Sähkön tarpeeni on kuitenkin pientä ja tarkoitus olisi tuottaa kaikki auringolla. Tällä hetkellä löytyy yksi 50 w paneeli ja tarvittaessa mahtuu 100-200w lisää. Lisään paneeleita sitten tarpeen mukaan.

        Valintoja, vaikeita valintoja.

        Starttiakkujen hinnat ovat suuruusluokaltaan 1€/Ah 12 V. Mistäs trukkiakkuja saa "melko samalla" hinnalla? Trukkiakut kestävät varmasti paljon pidempään hupiakkuina, koska ovat tarkoitettuja tuohon käyttöön.

        Täällä mainitaan vähintään 1500 80% sykliä: http://hysterparts.net/maintenance/how-long-does-a-forklift-battery-last/

        Starttiakuilla ja halvemmilla AGM -akuilla ei pääse kuin 100-400 noin syvään sykliin. Päästäkseen edes puoleen tuosta 1500:sta pitää maksaa jo 3€/Ah, ainakin Suomessa.


      • ariel371
        Pilssirotta kirjoitti:

        Millaisessa käytössä ne vanhat akkusi kestivät 7 vuotta?

        Startti akut ja trukki akut ovat hinnaltaan melko samat. Noista 6v massalevy akuista olen vain lukenut paljon hyviä kokemuksia. Toisaalta startti akuilla saisi hieman enemmän ampeereita samalla hinnalla.

        Sähkön tarpeeni on kuitenkin pientä ja tarkoitus olisi tuottaa kaikki auringolla. Tällä hetkellä löytyy yksi 50 w paneeli ja tarvittaessa mahtuu 100-200w lisää. Lisään paneeleita sitten tarpeen mukaan.

        Valintoja, vaikeita valintoja.

        Exide 180 Ah akut olivat ensimmäiset vuotensa minulla Itämerellä. Joku 1500-2500 mpk / 70 yöpymistä, joista puolet ankkurissa, Webasto öisin liki aina päällä, 5000W keulapotkuri, järjestelmäpilotti, halogenivalaistus, ankkurivinssi ym. Vene talvehti akut paikallaan lämmitetyssä hallissa. Akkuja en talvisin ladannut.
        Loppupuolisko meni ympärivuotisessa käytössä etelässä. 2-5500 mpk, satakunta ankkuriyötä/kausi ja loput maasähköissä.
        Keulapotkuri vaatii kolme hupiakkua. Sen teho laskee lievästi jos yhden akun kytkee irti ja muuttuu yhdellä akulla hyvin nuhaiseksi.


      • Pilssirotta
        Joakim1 kirjoitti:

        Starttiakkujen hinnat ovat suuruusluokaltaan 1€/Ah 12 V. Mistäs trukkiakkuja saa "melko samalla" hinnalla? Trukkiakut kestävät varmasti paljon pidempään hupiakkuina, koska ovat tarkoitettuja tuohon käyttöön.

        Täällä mainitaan vähintään 1500 80% sykliä: http://hysterparts.net/maintenance/how-long-does-a-forklift-battery-last/

        Starttiakuilla ja halvemmilla AGM -akuilla ei pääse kuin 100-400 noin syvään sykliin. Päästäkseen edes puoleen tuosta 1500:sta pitää maksaa jo 3€/Ah, ainakin Suomessa.

        No joo eihän ne nyt ihan saman hintaisia ole, mutta omassa tapauksessa hintaero ei ole kovin suuri.

        Esim. 2 kpl Trojan T-105 akkuja maksaa n.370€, joilla siis saa aikaiseksi 12v ja 220 ah:ta. https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuun-kamppanja/ okei, okei, tuo on joku vanha kanpanja, mutta olen nähnyt noita samaan hintaan muuallakin.

        Tuossa ariel371 antamassa linkissä yksi 140 ah akku maksaa 152€, eli kaksi maksaisi n. 300€. Näillä siis tulisi 12v ja 280 ah:ta.

        Elikkäs hintaeroa olisi tuollainen 70€, joka ei ihan hirveästi ole, koska tuo 220 ah:ta riittäisi minulle ja ennemmin hankkisin paremmat akut.

        Trojan akkujen yhden ampeerin hinta on luokkaa 1,70€ ja ariel371 akkujen hinta on noin 1€/ah. Eli ovathan nuo Trojanit tosiaan huomattavasti arvokkaammat akut, mutta minun kohdallani sillä ei kovin suurta merkitystä ole.

        Jos akkukapasiteetti olisi kaksi kolme kertaa minun vaatima, rupeaa jo hintaero olemaan huomattava, jolloin normi starttiakut alkavat vaikuttaa aika houkuttelevilta.

        Ps. En ota vastauksen sisältämistä virheistä taikka hölynpölystä mitään vastuuta, koska olen nauttinut jo muutamia perjantai oluita tässä youtubesta purjehdusvideoita katsellessani.


      • Joakim1
        Pilssirotta kirjoitti:

        No joo eihän ne nyt ihan saman hintaisia ole, mutta omassa tapauksessa hintaero ei ole kovin suuri.

        Esim. 2 kpl Trojan T-105 akkuja maksaa n.370€, joilla siis saa aikaiseksi 12v ja 220 ah:ta. https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuun-kamppanja/ okei, okei, tuo on joku vanha kanpanja, mutta olen nähnyt noita samaan hintaan muuallakin.

        Tuossa ariel371 antamassa linkissä yksi 140 ah akku maksaa 152€, eli kaksi maksaisi n. 300€. Näillä siis tulisi 12v ja 280 ah:ta.

        Elikkäs hintaeroa olisi tuollainen 70€, joka ei ihan hirveästi ole, koska tuo 220 ah:ta riittäisi minulle ja ennemmin hankkisin paremmat akut.

        Trojan akkujen yhden ampeerin hinta on luokkaa 1,70€ ja ariel371 akkujen hinta on noin 1€/ah. Eli ovathan nuo Trojanit tosiaan huomattavasti arvokkaammat akut, mutta minun kohdallani sillä ei kovin suurta merkitystä ole.

        Jos akkukapasiteetti olisi kaksi kolme kertaa minun vaatima, rupeaa jo hintaero olemaan huomattava, jolloin normi starttiakut alkavat vaikuttaa aika houkuttelevilta.

        Ps. En ota vastauksen sisältämistä virheistä taikka hölynpölystä mitään vastuuta, koska olen nauttinut jo muutamia perjantai oluita tässä youtubesta purjehdusvideoita katsellessani.

        Trojan T-105:lle luvataan 800 80% purkua, joten onhan se aivan eri luokkaa kuin starttiakut, muttei kai kuitenkaan vielä lähelläkään oikeiden trukkiakkujen arvoja.
        http://www.trojanbattery.com/pdf/Signature_Trojan_ProductLineSheet.pdf

        T-105 RE:lle (premium line) luvataan jo 1000 80% sykliä: http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T105RE_TrojanRE_Data_Sheets.pdf

        Ja industrila linelle 1500 80% sykilä: http://www.trojanbattery.com/products/deep-cycle-flooded/industrial-line-flooded-2/

        Varmasti tuo Trojan on parempi ostos 370 € 225 Ah kuin joku perus AGM, joka maksaa saman verran tai enemmän. Esimerkiksi Exiden Dual AGM tai Equipment Gel maksavat enemmän kuin tuon tuossa koossa, mutta 80% syklejä luvataan vain n. 500. Tosin Trojan saattaa vaatia enemmän huoltoa.


    • 100AliianIsoMulle

      On, jos sopii nyrkki persiseen, sopii myös laturi sulle.

      • Pilssirotta

        Kaipaisin suomenkielistä, rekisteröitymistä vaativaa purjehdusfoorumia.


      • Kyllämaarvissiin

        Ajattelin kirjoittaa jotain 120w panelin ja tuuligensun riittävyydestä tänne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe