Vakuutuksista

insurance

Iänikuinen aihe, mutta aina niin mielenkiintoinen. Minkälaisia kokemuksia teillä on Yacht Poolista? Silmiin osui tuollainen keskustelu Vetouistelu.comin puolelta ja ainakin itselläni olisi mennyt tuossa kuukauden vetkuttelussa hermo huonoon kuntoon.

http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=471290&iRC=0&pts=-1

73

1428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailu.kannattaa

      Vahingoista ei ole kokemusta, koska karilleajo on mielestäni tehty niin vaikeaksi että en ole onnistunut vielä. Eikä muutakaan ole sattunut eli asiakaskokemus jäänyt paperivertailuksi.

      Mutta vakuutuksia vertailtaessa ns venevakuuttajat ovat ylivoimaisia. Esim Pantaenius on kilpailukykyinen ellei halvin ja ehdot parhaat, esim. fixed korvausmäärä täystuhosta ja ei myöskään ikävähennyksiä eli rikkoutuneen tilalle aina uusi.

      Sähköautoiluun keskittyvät osuuskunnat ja nallen käsikassarat ovat ehdoiltaan paljon huonompia, sinänsä heidän venevakuutustoiminta on varmaan erittäin kannattavaa kun hinnat on kovat ja korvausvastuu minimoitu. Näin oli ainakin joitain vuosia sitten ja sittemmin en ole jaksanut pyytää enää tarjouksia kun oikeilta venevakuuttajilta.

    • Pilssirotta

      Itselläni oli kyseinen vakuutus useamman vuoden. En sitä myöskään ikinä tarvinnut, joten en osaa sanoa miten sieltä saa korvauksia.

      Kyselin sieltä vakuutuksia uuteen veneeseeni, mutta pelkästään asiamieheen yhteyden saaminen oli hankalaa ja kesti kauan. Tämän vuoksi en edes halua tietää miten hankalaa se olisi vahingon satuttua.

      Lisäksi sain toisesta yhtiöstä vakuutuksen neljännes osan hinnalla YahctPoolin vakuutuksesta.

      Myöskään vanhassa veneessäni ei enää ole kyseisen firman vakuutuksia.

    • se.on.semmonen

      Kolme Yacht Poolin vakuutuksissa olevien veneiden vahinkotapausta tunnen. Kaikki menneet lakituvan kautta ja sitä kautta myös lopulta korvaukset saatu.

    • lokhgfr6
      • taivas.on.pyöreä

        Vakuutusyhtiön ei tarvitse olla tuolla listalla myydäkseen vakuutuksia Suomessa. Yachtpool näyttäisi toimivan asiamies statuksella Suomessa. Alla suora lainaus heidän sivulta.
        ***
        Yacht-Pool Finland Oy edustaa Vienna Insurance Group (Schottenring 30, A-1010 Wien) venevakuutuksia.
        Yacht-Pool Finland Oy on Finanssivalvonnan päätöksellä rekisteröity Vienna Insurance Groupin asiamieheksi.


      • oikein.on
        taivas.on.pyöreä kirjoitti:

        Vakuutusyhtiön ei tarvitse olla tuolla listalla myydäkseen vakuutuksia Suomessa. Yachtpool näyttäisi toimivan asiamies statuksella Suomessa. Alla suora lainaus heidän sivulta.
        ***
        Yacht-Pool Finland Oy edustaa Vienna Insurance Group (Schottenring 30, A-1010 Wien) venevakuutuksia.
        Yacht-Pool Finland Oy on Finanssivalvonnan päätöksellä rekisteröity Vienna Insurance Groupin asiamieheksi.

        Ja koska tuolla vakuutusyhtiöllä ei ole toimipistettä tai tytäryhtiötä Suomessa, menevät riitatapaukset aina käräjen kautta, FINE:llä ei ole niissä toimivaltaa, mikä olisi paljon kevyempi vaihtoehto.


    • tyytyväinenAsiakas

      Lähivakuutus toimii joustavasti, nopeasti ja ihmisläheisesti. Kokemusta venevakuutuksesta, kiinteistövakuutuksesta ja autovakuutuksen korvauksista. Pelkällä puhelin soitolla homma pelaa, ei tarvitse runoilla.

      Paras oli auton kanssa, kun etu iskarin jousi katkesi ja soitin lähivakuutuksen yhden puhelun palveluun ja kysyin mitäs tehdään. Ennen, kun olin löytänyt/päättänyt korjaamoa oli hinuri ja sijais auto pihalla. Hinuri tuli 20 minuutissa ja sijais auto 40 minuutissa, hitainta oli minun päätös korjaamosta, jonka soitin hinurille.

      Samaa sarjaa muiden onnettomuuksien ja vahinkojen kanssa, eli ei pelkästään korvauksia vaan halutessa konkreettista apua tekijöidenkin suhteen jos ei itsellä tuttuja firmoja, joten ei tulisi mieleenikään känätä jonkun euron säästön takia epämääräisemmän vakuuttajan kanssa.

    • LLHH---

      Itsella on ikava kylla kokemuksia Yachtpoolista talta kaudelta, siis ikava kylla koska tallainen tilanne paasi tapahtumaan. Lyhyesti: Keulapurje jai jumiin (auki), koska maston ylaosan falli oli kivasti rullalla ohjurin pettamisen takia. Seurauksena laituriin ajo meni hyvin siihen saakka, kunnes puuska veti kipon laituria pain. Tasta johtuen keulakaide meni vaihtoon lasikuitutoita. Vahinkojen rahallinen arvo n. 1500EUR

      Soitin Yacht-pooliin, kerroin tilanteen, sain vahinkoilmoituksen spostiin, taytin sen & lahetin kuvien kera heille. Seuraavana aamuna pari kaveria tuli satamaan katsomaan, mita oli talla kertaa tapahtunut & tekivat kustannusarvion, joka meni Yachtpoolille. Vene meni huoltoon samassa satamassa sijaitsevaan korjausfirmaan (Yachtpoolin hyvaksynnan jalkeen), joka hoiti kaiken yhteydenpidon Yachtpoolin kanssa tasta eteenpain. Hain veneen sovittuun aikaan, maksoin omavastuun korjausfirmalle ja asia oli talla selva.

      En tieda laskun summaa (kai sen kysymalla saisi), koska korjausfirma hoiti kaiken yhteydenpidon Yachtpoolin kanssa siita lahtien, kun vene tuli heille.

      Yachtpoolin toiminta oli vahaeleista ja ripeaa - kuten vakuutusyhtion kanssa tulee ollakin. Jo ensimmaisessa puhelinkeskustelussa kavi ilmi, etta he tulevat korvaamaan vahingot. Lyhyesti sanottuna, hyva kokemus firman toiminnasta. Korjausfirmasta samoin, aikataulut pitivat & sovitut asiat tulivat tehtya (vahinkojen lisaksi teetin vahinkoon liittymattomia lisatoita omaan piikkiin).

    • 407

      Missä tämä "LLHH--- ":n vahinko sattui ja hoidettiin, suomessako?

      • LLHH---

        Samapa tuo, kai satamankin voi sanoa. Satama oli Pirita, Lansi-Neuvostoliitto.

        Vakuutus oli/on Suomen Yachtpoolissa & koko vakuutustapahtuma hoidettiin Suomen toimiston kanssa suomeksi. Korjaustelakka oli Piritan Satamassa oleva Best-Marine (tms.). En sitten tieda, miten paljon heilta meni aikaa ja tupakkaa Yachtpoolin kanssa neuvotteluun.


    • Korjaamoilla.jumittaa

      Kovin usein vakuutuksen todellinen tulppa onkin se korjaamo. Kertovat kyllä niitänäitä ja että vakuutusyhtiö ei sitä tai tätä, mutta yleensä vakuutusyhtiöllä asia hoidossa, ja he olettavat korjaamollakin olevan.

    • 407

      Kiitos tiedosta "LLHH---"! Kiinnostaa siksi, kun itselläkin on vakuutus YP:lissa. Vielä (kopkop) ei ole vakuutustapahtumia, mutta omavastuun pitäisi tällä kertaa olla 0€, koska 5-v ilman vahinkoja!

    • ToimiikoAlandia

      Mitäs kokemuksia on Alandiasta?

      Hinnat nousee 10% vuositahtia ja perustelevat kasvavalla onnettomuusmäärällä. En vaan tiedä ketään, joka olisi tuota vakuutusta käyttänyt ja itsekin olen vähän kahden vaiheilla noin hintavasta varmuuden vuoksi makselusta.

      • Öölandia

        Sama juttu, ilman vahinkoja. Vertasin Nallen pumppuun., vakuutusehdot ml, ei käytänmössä eroja ja hinta laski 1 700e -> 700e/vuosi. Ei ollut vaikea valinta, vaikka ikävähennykset tuli mukaan kuvioon. Erolla voi ostaa plotterin vaikka kerran vuodessa, jos huvittaa.


    • Kokemustatulee

      Alandia nosti viime vuoden lopussa vakuutusta 30% ja tänä vuonna pari kuukautta ennen sopimuskauden päätöstä sanoi koko vakuutuksen irti. Sellaisia kokemuksia siis kotimaasta eikä korvauksia ole ollut tarvetta hakea. Liekkö juurikaan väliä missä kotimaisessa vakuuttaa , rahat kelpaa kaikille mutta jos aiot vakuutusalueen ulkopuolelle joskus niin vakuuta suoraan ulkomaille. Pantaenius lienee yksi vaihtoehto ja siellä nyt jatketaan.

      • Katso_peiliin

        Näppituntumalla, jos vakuutusyhtiö jostain syystä nostaa noin paljon hintaa ja lopuksi potkii pois, niin ovat halunneet juuri sinusta asiakkaana eroon.
        Minulla Ålandian hinta on pysynyt suht vakiona monet vuodet.


      • Kauhiast_hämmästyin

        Tuskin peiliin katsominen auttaa ainakaan, jos vene on Suomen ulkopuolella. Minulla on ollut vakuutus Alandiassa jo noin 15 vuotta eikä ole tullut ainuttakaan vahinkotapahtumaa. Silti sain äskettäin kirjeen, jossa irtisanotaan vakuutus suuren maksujen korotustarpeen johdosta. Suurta korotusta ei heidän mukaansa voi tehdä vain nostamalla maksua vaan vanha vakuutus pitää irtisanoa ja tehdä uusi kalliimpi.


      • Kauhiast_hämmästyin kirjoitti:

        Tuskin peiliin katsominen auttaa ainakaan, jos vene on Suomen ulkopuolella. Minulla on ollut vakuutus Alandiassa jo noin 15 vuotta eikä ole tullut ainuttakaan vahinkotapahtumaa. Silti sain äskettäin kirjeen, jossa irtisanotaan vakuutus suuren maksujen korotustarpeen johdosta. Suurta korotusta ei heidän mukaansa voi tehdä vain nostamalla maksua vaan vanha vakuutus pitää irtisanoa ja tehdä uusi kalliimpi.

        Erikoista, minulla on vakuutusmaksu pysynyt Alandiassa samana.


      • Kauhiast_hämmästyin
        Bossu kirjoitti:

        Erikoista, minulla on vakuutusmaksu pysynyt Alandiassa samana.

        Onko sinulla se Alandian "Välimerivakuutus"? Siis vene Suomen ulkopuolella.


      • Kauhiast_hämmästyin kirjoitti:

        Onko sinulla se Alandian "Välimerivakuutus"? Siis vene Suomen ulkopuolella.

        Ei.


      • Stressittätoimi

        Ei pahaa sanottava Alandiasta. Oma töppö tuli ja n.6000 vahinko. Korvaus tuli suoraan korjaamolle, joka tietysti dokumentoi vahingon valokuvien kera. Vakuutusmaksu ei ensimmäisestä vahingosta noussut, kun oli vahingottomia vuosia aika pitkä jono takana. Omavastuun tietysti maksoin korjaamolle suoraan. Toimi siis juuri niinkuin pitikin. En yhtään tiedä onko halvin, tuskin, mutta homma tosiaan meni stressittä, jos nyt tuollainen töppö koskaan menee stressittä.


    • seppomartti

      Minulla on nyt Alandian "Välimerilaajennus" ja parin viikon kuluttua Panaman kanavaan asti, ellei sitä ole peruttu. Täytyy heti tarkistaa. Hintamuutoksia en ole seurannut kun on tuntunut edulliselta. En viitsi kaivaa esiin vanhoja kuitteja vertailuun.

      • Kauhiast_hämmästyin

        Etkö ole saanut Alandiasta ilman päiväystä olevaa vakuutuksen irtisanomiskirjettä. Minulle se tuli lokakuun lopussa, kirjeellä Yrsa Lindberg irtisanoi välimerivakuutukseni sen päättymispäivästä alkaen.
        Oletan, että saan Admiralilta tai Pantaeniukselta tai Admiralilta nykyistä vakuutustani edullisemman tarjouksen, tuskin viitsin ruveta Alandialta enää sitä anomaan.


      • seppomartti

        En ole havainnut. Täytyy tarkistaa kun arki koittaa. Vakuutus olisi normaalisti voimassa ad toukokuu 2018. Ehlä eivät lopeta kesken kauden ?. Pari vuotta olin Pantaeniuksen asiakkaana. Korvauksista ei ole kokemusta sitten 1987. Paitsi 2013 keilarustin katkeamista ja siitä seurannutta vauriota kyselin. Kun ei ollut myrskyä niin ei korvausta (Pohjola).


      • Vaihtoon

        Alandiassa on ollut vakuutukset viimeiset 6 vuotta. Tuona aikana vakuutusmaksu noussut yli 50 %, ollen siis nyt noin 1.5 kertainen. Ei vahinkoja koko aikana...


      • En_aio_vaihtaa

        Alandiassa neljä vuotta ja hinta lähes sama koko ajan. Ei vahinkoja.


      • vakuutusarvo
        Vaihtoon kirjoitti:

        Alandiassa on ollut vakuutukset viimeiset 6 vuotta. Tuona aikana vakuutusmaksu noussut yli 50 %, ollen siis nyt noin 1.5 kertainen. Ei vahinkoja koko aikana...

        Itselläni on käsitys, että kaikki vakuutukset ovat hiljalleen nousseet. Vaihdoin venevakuutukseni Alandiaan yli 10 v. sitten, mutta vakuutusmaksuni ei ole noussut. Syy on kai se, että olen alentanut veneeni vakuutusarvoa. Ei kai mikään vene säilytä reaalihintaansa vuosikausia ? Jos veneesi tuhoutuu, tuskinpa yhtiö korvaa sitä summaan, joka oli veneen hinta/vakuutusarvo oli esim. 6 vuotta sitten?


      • Vaihtoon
        vakuutusarvo kirjoitti:

        Itselläni on käsitys, että kaikki vakuutukset ovat hiljalleen nousseet. Vaihdoin venevakuutukseni Alandiaan yli 10 v. sitten, mutta vakuutusmaksuni ei ole noussut. Syy on kai se, että olen alentanut veneeni vakuutusarvoa. Ei kai mikään vene säilytä reaalihintaansa vuosikausia ? Jos veneesi tuhoutuu, tuskinpa yhtiö korvaa sitä summaan, joka oli veneen hinta/vakuutusarvo oli esim. 6 vuotta sitten?

        Tottakai korvaa. Venettä on päivitetty kuudessa vuodessa noin 30% arvosta, vakuutusarvon pysyessä samana.


      • seppomartti
        Vaihtoon kirjoitti:

        Tottakai korvaa. Venettä on päivitetty kuudessa vuodessa noin 30% arvosta, vakuutusarvon pysyessä samana.

        "Tottakai" en tottakai väärässä. Ylivakuuttamisen vakuutusmaksut saat kyllä maksaa ja vakuutussumman saat pitää ylisuurena. Korvaus ei määräydy sen mukaan vaan käyvän arvon perusteella. Sen oletetaan iän mukana laskevan. Jos on tunnettu venetyyppi, niin nykyisenä nettiaikana sille tyypille ja ikäryhmälle vakuutusyhtiö löytää arvon. "Päivityksestä" tuskin heruu, koska käytettyjen laitteiden kuten elektroniikan arvo on vähäinen.


      • seppomartti kirjoitti:

        "Tottakai" en tottakai väärässä. Ylivakuuttamisen vakuutusmaksut saat kyllä maksaa ja vakuutussumman saat pitää ylisuurena. Korvaus ei määräydy sen mukaan vaan käyvän arvon perusteella. Sen oletetaan iän mukana laskevan. Jos on tunnettu venetyyppi, niin nykyisenä nettiaikana sille tyypille ja ikäryhmälle vakuutusyhtiö löytää arvon. "Päivityksestä" tuskin heruu, koska käytettyjen laitteiden kuten elektroniikan arvo on vähäinen.

        Joo, tämä on tullut ikävänä yllätyksenä monelle, kun on vahingon käytyä saanut kuulla maksaneensa vuosia ylihintaisia vakuutuksia. Itse alensin vuosi sitten omien veneideni vakuutusarvoja. Säästyi satanen vuodessa.


      • turha.luulla
        Vaihtoon kirjoitti:

        Tottakai korvaa. Venettä on päivitetty kuudessa vuodessa noin 30% arvosta, vakuutusarvon pysyessä samana.

        Ei korvaa, korvaus voi olla hieman enemmän. Mutta ei varmasti tuolla ajatuksella.


      • Vaihtoon kirjoitti:

        Tottakai korvaa. Venettä on päivitetty kuudessa vuodessa noin 30% arvosta, vakuutusarvon pysyessä samana.

        Vakuutus korvaa tuhoutuneen veneen käyvän arvon mukaan, ei uushankintahinnalla tai vakuutuskirjan vakuutusarvolla. Aivan samoin kuin et myydessäsi sen veneen saisi päivityksistä huolimatta samaa hintaa kuin uudesta, et saa sitä vakuutuskorvauksenakaan.

        Siksi kannattaa päivittää vakuutustaan veneen ikääntyessä. Vakuutusyhtiöillä on sellainen ikävä tapa, että he kyllä hyväksyvät ylikorkean vakuutusarvon maksujen perusteeksi vaikkeivät korvauksia maksakaan sen vaan käyvän arvon mukaan. Mutta kyllä he silti vastaavat ja uskoakseni rehellisesti, jos kysyt, mikä on heidän arvionsa veneesi oikeasta vakuutusarvosta.

        Oman veneeni vakuutusarvoa olen vuosien myötä hiljalleen pudottanut sen perusteella, mikä näyttäisi olevan käypä arvo markkinoilla. Alle puolessa ollaan alkuperäisestä :)


      • Vaihtoon
        10-14 kirjoitti:

        Vakuutus korvaa tuhoutuneen veneen käyvän arvon mukaan, ei uushankintahinnalla tai vakuutuskirjan vakuutusarvolla. Aivan samoin kuin et myydessäsi sen veneen saisi päivityksistä huolimatta samaa hintaa kuin uudesta, et saa sitä vakuutuskorvauksenakaan.

        Siksi kannattaa päivittää vakuutustaan veneen ikääntyessä. Vakuutusyhtiöillä on sellainen ikävä tapa, että he kyllä hyväksyvät ylikorkean vakuutusarvon maksujen perusteeksi vaikkeivät korvauksia maksakaan sen vaan käyvän arvon mukaan. Mutta kyllä he silti vastaavat ja uskoakseni rehellisesti, jos kysyt, mikä on heidän arvionsa veneesi oikeasta vakuutusarvosta.

        Oman veneeni vakuutusarvoa olen vuosien myötä hiljalleen pudottanut sen perusteella, mikä näyttäisi olevan käypä arvo markkinoilla. Alle puolessa ollaan alkuperäisestä :)

        Olet kyllä ihan oman luokan besserwisseri. Kaikki postauksessasi mainittu on täysin triviaalia, ja voisin kuvitella, että ainoastaan täysi psilö, joka ei edes paalusolmua osaa sitoa, voisi muuta kuvitella, ja tällaisella shitillä netissä päteä... lol

        On aina yhtä hauskaa havaita, kuinka pienipäiset pystyy tekemään pitkälle meneviä päätelmiä perustuen omaan luuloon. Faktoista kun eivät mitään tiedä...


      • Vaihtoon kirjoitti:

        Olet kyllä ihan oman luokan besserwisseri. Kaikki postauksessasi mainittu on täysin triviaalia, ja voisin kuvitella, että ainoastaan täysi psilö, joka ei edes paalusolmua osaa sitoa, voisi muuta kuvitella, ja tällaisella shitillä netissä päteä... lol

        On aina yhtä hauskaa havaita, kuinka pienipäiset pystyy tekemään pitkälle meneviä päätelmiä perustuen omaan luuloon. Faktoista kun eivät mitään tiedä...

        Oletpa hupaisa veijari. Myönnät, että kaikki vakuutussysteemistä kirjoittamani on triviaalia, mutta aiemmassa tekstissäsi toit selvästi ilmi, ettet itse tiennyt niitä asioita koska kuvittelet, että saisit veneestäsi alkuperäishintaa vastaavan korvauksen. Toisin sanoen kerrot, että et tiedä mitään vakuutuksista.

        Sinun ei muuten kannata ruveta kisaamaan minun kanssani vakuutusasioista. Ison osan työurastani nimittäin olen tehnyt vakuutusyhtiössä, yhdessä Suomen suurimmista.


      • vaatimusko
        10-14 kirjoitti:

        Oletpa hupaisa veijari. Myönnät, että kaikki vakuutussysteemistä kirjoittamani on triviaalia, mutta aiemmassa tekstissäsi toit selvästi ilmi, ettet itse tiennyt niitä asioita koska kuvittelet, että saisit veneestäsi alkuperäishintaa vastaavan korvauksen. Toisin sanoen kerrot, että et tiedä mitään vakuutuksista.

        Sinun ei muuten kannata ruveta kisaamaan minun kanssani vakuutusasioista. Ison osan työurastani nimittäin olen tehnyt vakuutusyhtiössä, yhdessä Suomen suurimmista.

        Ilmankos niin monella on niin kitkeriä kokemuksia vakuutusyhtiöistä. Onko kusipäisyys jotenkin pätevyysvaatimus töihin pääsyyn vakuutusyhtiöissä?


      • Vaihtoon
        10-14 kirjoitti:

        Oletpa hupaisa veijari. Myönnät, että kaikki vakuutussysteemistä kirjoittamani on triviaalia, mutta aiemmassa tekstissäsi toit selvästi ilmi, ettet itse tiennyt niitä asioita koska kuvittelet, että saisit veneestäsi alkuperäishintaa vastaavan korvauksen. Toisin sanoen kerrot, että et tiedä mitään vakuutuksista.

        Sinun ei muuten kannata ruveta kisaamaan minun kanssani vakuutusasioista. Ison osan työurastani nimittäin olen tehnyt vakuutusyhtiössä, yhdessä Suomen suurimmista.

        Voi voi, luetun ymmärtäminen taitaa olla solmujen vääntämisen jälkeen vahvimpia ominaisuuksiasi...


      • Vaihtoon kirjoitti:

        Voi voi, luetun ymmärtäminen taitaa olla solmujen vääntämisen jälkeen vahvimpia ominaisuuksiasi...

        Selitäpä ihan yksityiskohtaisesti, missä kohdassa olen ymmärtänyt muka väärin tekstisi. Sinä kirjoitit 8.11.2017 klo 11.57, että "tottakai" vakuutusyhtiö korvaa alkuperäisen eli kuuden vuoden takaiseen hintaan perustuvan vakuutusarvon mukaan. Se nyt ei vain kertakaikkiaan pidä paikkaansa, minkä sinulle kertoi minun lisäkseni ainakin kolme muuta kirjoittajaa. Jostain syystä rupesit juuri minulle vikuroimaan selittäen, että esittämäni perustelut väitteesi kumoamiselle ovat "triviaaleja" (kuten ne toki ovatkin, mutta alkuperäinen väitteesi osoitti, että ne olivat SINULLE tuntemattomia).

        Minkään veneen käypä arvo ei nykypäivänä ole kuuden vuoden ikäisenä sama kuin uutena, ei edes nimellishinnoilla. Eikä sitä pelasta se, että venettä ehkä on päivitetty "30% arvosta", kuten esitit. Ei vakuutusyhtiö ikinä laske niiden päivitysten merkitystä uusostohinnalla. Aivan kuten yksikään ostaja ei suostu arvottamaan niitä siten.

        Yksinkertainen laskuesimerkki: oletetaan, että maksoit veneestä uutena 100 000 € kuusi vuotta sitten. Tänään sen käypä arvo on MAX 70 000 ilman "päivityksiä". Kertomasi 30% päivitykset ovat maksaneet 30 000, mutta niiden reaaliarvo eteenpäin myytäessä on pikemmin alle kuin yli 10 000 euroa. Joten jos saisit vakuutusyhtiöltä 80 000 euroa korvauksena veneesi täydellisestä tuhoutumisesta, voisit pitää itseäsi jopa onnekkaana.

        Näin se nyt vain menee. Vakuutusyhtiöiden myyntihemmot eivät oma-aloitteisesti tätä sinulle kyllä sano, mutta jos pyydät HEITÄ arvioimaan kirjallisesti veneesi oikean vakuutusarvon, niin aika lähelle tuota väittämääni se asettuisi.

        (Puoliurbaani legenda kertoo, että eräs jo kartalta kadonnut yhtiö eli Teollisuusvakuutus korvasi hövelisti jopa uushankintahinnalla, mutta heille se oli suhdetoimintaa, koska kyseinen yhtiö ei oikeastaan toiminut kuluttajasektorilla.)


      • MitaanTietamaton
        10-14 kirjoitti:

        Selitäpä ihan yksityiskohtaisesti, missä kohdassa olen ymmärtänyt muka väärin tekstisi. Sinä kirjoitit 8.11.2017 klo 11.57, että "tottakai" vakuutusyhtiö korvaa alkuperäisen eli kuuden vuoden takaiseen hintaan perustuvan vakuutusarvon mukaan. Se nyt ei vain kertakaikkiaan pidä paikkaansa, minkä sinulle kertoi minun lisäkseni ainakin kolme muuta kirjoittajaa. Jostain syystä rupesit juuri minulle vikuroimaan selittäen, että esittämäni perustelut väitteesi kumoamiselle ovat "triviaaleja" (kuten ne toki ovatkin, mutta alkuperäinen väitteesi osoitti, että ne olivat SINULLE tuntemattomia).

        Minkään veneen käypä arvo ei nykypäivänä ole kuuden vuoden ikäisenä sama kuin uutena, ei edes nimellishinnoilla. Eikä sitä pelasta se, että venettä ehkä on päivitetty "30% arvosta", kuten esitit. Ei vakuutusyhtiö ikinä laske niiden päivitysten merkitystä uusostohinnalla. Aivan kuten yksikään ostaja ei suostu arvottamaan niitä siten.

        Yksinkertainen laskuesimerkki: oletetaan, että maksoit veneestä uutena 100 000 € kuusi vuotta sitten. Tänään sen käypä arvo on MAX 70 000 ilman "päivityksiä". Kertomasi 30% päivitykset ovat maksaneet 30 000, mutta niiden reaaliarvo eteenpäin myytäessä on pikemmin alle kuin yli 10 000 euroa. Joten jos saisit vakuutusyhtiöltä 80 000 euroa korvauksena veneesi täydellisestä tuhoutumisesta, voisit pitää itseäsi jopa onnekkaana.

        Näin se nyt vain menee. Vakuutusyhtiöiden myyntihemmot eivät oma-aloitteisesti tätä sinulle kyllä sano, mutta jos pyydät HEITÄ arvioimaan kirjallisesti veneesi oikean vakuutusarvon, niin aika lähelle tuota väittämääni se asettuisi.

        (Puoliurbaani legenda kertoo, että eräs jo kartalta kadonnut yhtiö eli Teollisuusvakuutus korvasi hövelisti jopa uushankintahinnalla, mutta heille se oli suhdetoimintaa, koska kyseinen yhtiö ei oikeastaan toiminut kuluttajasektorilla.)

        Käyttämäni vakuutusyhtiöt eivät ole etukäteen suostuneet arvioimaan vakuutetun omaisuuden arvoa, vaan sanoivat tekevänsä sen vasta sitten, kun korvaushakemus on tehty.


      • MitaanTietamaton kirjoitti:

        Käyttämäni vakuutusyhtiöt eivät ole etukäteen suostuneet arvioimaan vakuutetun omaisuuden arvoa, vaan sanoivat tekevänsä sen vasta sitten, kun korvaushakemus on tehty.

        Itse olen kyllä saanut vastauksen, kun olen kysynyt. Mutta ehkä olen sitten ollut onnekas.


    • Kokemustatulee

      Kyllä se irtisanottu vakuutus oli juuri se välimeren vakuutus ja miksi vain juuri minusta olisi halutuueroon koska en ole korvauksia tarvinnut. Kaveri kysyi pari viikkoa aikaisemmin joko minulta on sanottu irti mutta silloin ei vielä. Irtisanominen tuli sitten ja ehkä 2-3 kk ennen vakuutuskauden loppua . Selitys oli se ettei vakuuttaminen olemheille enää kannattavaakohonneiden korvausten takia. Eipä siinä ollut juuri vaihtoehtoja kuin vaihtaa yhtiötä koska vene on välimerellä.

      • seppomartti

        Otettuani Ålandiaan yhteyttä paljastui, että eivät tarjoa Atlanttilaajennusta. Vakuutukseni irtisanottaisiin sen päättyessä toukokuussa 2018. Syy on laajennetun alueen valuutusten kannattamattomuus. Tuli tosi hankalaan saumaan, koska ARCin startti on 10vrk kuluttua


    • 407

      Ålandia on piluillut näiden "ulkomaanvakuutuksien" kanssa jo jonkin aikaa. Porukkaa reissussa ja vakuutukset "menee alta"! Ehkä tässä kohti taas voi miettiä vakuutusyhtiön moraalia jällen kerran! Muitakin vakuutusyhtiöitä on olemassa kuin "iso Å"! Minä en ainakaan jäisi kamppailemaan tuollaisen yrityksen kanssa....

      • seppomartti

        Yhtiöitä on mutta kello käy turhan tiuhaan. Teknisesti hiukan hankalaa hoitaa ulkomaille mutta yritys on meneillän palata Pantaeniuksen asiakkaaksi. Pohjolan ja Alandian ulkomaan vakuutusten hoito oli tosi heikkoa. Aikaisempina vuosina laajennuksen ajan tasalle saaminen merkitsi puhelinsoittoa. Nyt saattaa olla tarvis taikoa jostain "surveyor" ja nostaa vene, joka oli ylhäällä pari viikkoa sitten. Kun olisi arvannut...


      • ARC-vakuutus
        seppomartti kirjoitti:

        Yhtiöitä on mutta kello käy turhan tiuhaan. Teknisesti hiukan hankalaa hoitaa ulkomaille mutta yritys on meneillän palata Pantaeniuksen asiakkaaksi. Pohjolan ja Alandian ulkomaan vakuutusten hoito oli tosi heikkoa. Aikaisempina vuosina laajennuksen ajan tasalle saaminen merkitsi puhelinsoittoa. Nyt saattaa olla tarvis taikoa jostain "surveyor" ja nostaa vene, joka oli ylhäällä pari viikkoa sitten. Kun olisi arvannut...

        Eikö Lucky Lady ole jo Kanarialla? Admiral Yacht Insurance on ARC:n tukija ja ainakin minun viime ARC-valmistelujen aikaan oli paikalla Las Palmasissa. Ei edellyttänyt veneen nostoa, Dave kävi kyllä veneen ja varsinkin rikin tarkistamassa. Tuolla on yhteystiedot
        https://www.worldcruising.com/supporters.aspx

        Admiralin Välimeri-vakuutus oli lähes 50 % Alandiaa edullisempi, vuosimaksu on meillä vain 0,7 % vakuutusarvosta. Atlantti-optiolla hinta tosin lähes tuplaantuu, edullinen silti.


    • 407

      Åålandia ei kiinnosta minkälaiseen kuseen joudut! Just business... Sitten vielä kehtaavat sanoa "me olemme itsekin veneilijöitä, kyllä me tiedämme!"

    • Kokemustatulee

      Ota yhteys Pantaniuksen edustajaan Ruotsiin . Lähetti lomakkeen heti ja siinä ei kauaa mene kun homma on kunnossa. Ihan turhaa seurustella kotimaisten maksujenkerääjäyhtiöiden kanssa jos on edes haaveena käydä itämerta kauempana. Parempi lienee aloittaa asiakassuhde hyvissä ajoin.

      • ent.Pantaenius

        Kun itse yli kymmenen vuotta sitten tarvitsin vakuutuksen maailman merille, Pantaenius edellytti ammattikatsastajan lausuntoa veneen ja varusteiden kunnosta (kuntotarkastus tehtiin sekä vedessä että kuivalla maalla). Atlantin ylitykseen vakuutuksen olisi kyllä saanut monestakin yhtiöstä, mutta Panaman kanavasta eteenpäin ei. Pantaeniuksella oli kohtuuttoman korkealta tuntunut lisämaksu Tyynen meren alueella, joten vaihdoin yhtiötä Uuteen Seelantiin päästyäni - ja taas pyydettiin uusi surveyorin lausunto.
        Onko tilanne nyt erilainen eikä Pantaenius enää edellytä kuntotarkastusta ja voi hyväksyä esim. 5 vuotta vanhat vantit ja staagit? Aikaisemmin yhtiö vaati, että vaijerit voivat olla enintään 5 vuotta vanhat, jos veneellä ylitetään valtameriä.
        Itse olisin kiinnostunut pelkästä vastuuvakuutuksesta. Tietääkö kukaan, mistä yhtiöstä sellaisen saisi? Vastuuvakuutus on se ainoa pakollinen, joka ulkolaisissa satamissa edellytetään veneeltä.


      • seppomartti
        ent.Pantaenius kirjoitti:

        Kun itse yli kymmenen vuotta sitten tarvitsin vakuutuksen maailman merille, Pantaenius edellytti ammattikatsastajan lausuntoa veneen ja varusteiden kunnosta (kuntotarkastus tehtiin sekä vedessä että kuivalla maalla). Atlantin ylitykseen vakuutuksen olisi kyllä saanut monestakin yhtiöstä, mutta Panaman kanavasta eteenpäin ei. Pantaeniuksella oli kohtuuttoman korkealta tuntunut lisämaksu Tyynen meren alueella, joten vaihdoin yhtiötä Uuteen Seelantiin päästyäni - ja taas pyydettiin uusi surveyorin lausunto.
        Onko tilanne nyt erilainen eikä Pantaenius enää edellytä kuntotarkastusta ja voi hyväksyä esim. 5 vuotta vanhat vantit ja staagit? Aikaisemmin yhtiö vaati, että vaijerit voivat olla enintään 5 vuotta vanhat, jos veneellä ylitetään valtameriä.
        Itse olisin kiinnostunut pelkästä vastuuvakuutuksesta. Tietääkö kukaan, mistä yhtiöstä sellaisen saisi? Vastuuvakuutus on se ainoa pakollinen, joka ulkolaisissa satamissa edellytetään veneeltä.

        Admirals edellyttää, että seisova riki vaihdetaan 10 v välein ja tarkastetaan ammattilaisen toimesta. Tieto on eilinen.


    • seppomartti

      Kiitos ohjeista!. Vene olisi Kanarialla starttivalmiina ja aika kovassa kunnossa. Vakuutus vain on ongelma. Pantaenius edellytti katsastamista muttei eilen tai tänään ole saanut vastatuksi kysymykseeni minkälaisesta katsastuksesta on kyse. Siis ennen kuin antavat tarjoustakaan. Sain toisaalta tiedon, ettei ko firma eräässä Ålandia > Pantaenius siirrossa ollut vaatinut mitään katsastusta vakuutuksen nopeassa myöntämisessä. Hmmm...

    • Hellä78532

      Kuinka halpa vene vielä kannattaa vakuuttaa? Kysäisin tapiolasta hintaa, ja reilun satasen maksaisi suht kattavakin vakuutus vanhaan veneeseeni. Hinnaksi määritin netin ja ostohinnan kautta 5000 euroa. Onko tällaisessa vakuutuksessa mitään järkeä? Vai onko pointti vastuuvakuutuksessa? Naarmuttaa jotain miljoonapaatin kylkeä rantautuessa, niin vastuuvakuutus pelastaa..? Ajatuksia?

      • Versicherung

        Minulla on ollut Tapiolassa venevakuutus jo lähes kymmenen vuotta. Kun 2009 kysyin ensimmäisen kerran vakuutusta veneeseeni, niin kävi ilmi että yli 25 vuotta vanhempiin eivät anna kuin tuon vastuuvakuutuksen.
        Otin heiltä sellaisen. Se on nimeltään Suppea venevakuutus ja siinä on aika suuri vastuuvakuutuskorvaus näitä ”miljoonapaattien” kolhimisia varten.
        Käsittääkseni pitäisi kyllä selvästi alle satasella saada tuolla veneen arvolla mistä kirjoitat.


      • Tuntuu erittäin kalliilta. If tarjosi minulle 4000 euton arvoisen moottoriveneen vakuutusta 30 euron hintaan puoli vuotta sitten.


      • ent.pantaenius
        Versicherung kirjoitti:

        Minulla on ollut Tapiolassa venevakuutus jo lähes kymmenen vuotta. Kun 2009 kysyin ensimmäisen kerran vakuutusta veneeseeni, niin kävi ilmi että yli 25 vuotta vanhempiin eivät anna kuin tuon vastuuvakuutuksen.
        Otin heiltä sellaisen. Se on nimeltään Suppea venevakuutus ja siinä on aika suuri vastuuvakuutuskorvaus näitä ”miljoonapaattien” kolhimisia varten.
        Käsittääkseni pitäisi kyllä selvästi alle satasella saada tuolla veneen arvolla mistä kirjoitat.

        Hetkeksi innostuin siitä, että kotimainen yhtiö Tapiola myöntäisikin Suppean venevakuutuksen eli pelkän vastuuvakuutuksen pitkiä purjehduksia varten. Turha toivo! Kysymys olikin Lähi-Tapiolan vakuutuksen "lähivesistä" eli käytännössä kotirannoista!
        Kotimaisilla yhtiöillä normaali kulkualue ei koske omaa normaalia kulkualuettani. Myöskään Yacht Pool (jota täällä on kehuttu) ei edustajansa mukaan myönnä pelkkää vastuuvakuutusta pitkille purjehduksille.
        Meillä yksinpurjehtijoilla on vielä sekin ongelma, että minkään yhtiön vakuutus ei ole voimassa, jos avomerietapit ovat yli 24 tunnin kestoisia. Pitäisiköhän yksinpurjehtijan veneen olla niin nopea, että Hangosta ehtii Kalmariin (itsellä tavanomainen alkukesän eka avomerietappi) alle vrk:ssa, jotta vakuutus olisi voimassa?


      • Verschicherung
        ent.pantaenius kirjoitti:

        Hetkeksi innostuin siitä, että kotimainen yhtiö Tapiola myöntäisikin Suppean venevakuutuksen eli pelkän vastuuvakuutuksen pitkiä purjehduksia varten. Turha toivo! Kysymys olikin Lähi-Tapiolan vakuutuksen "lähivesistä" eli käytännössä kotirannoista!
        Kotimaisilla yhtiöillä normaali kulkualue ei koske omaa normaalia kulkualuettani. Myöskään Yacht Pool (jota täällä on kehuttu) ei edustajansa mukaan myönnä pelkkää vastuuvakuutusta pitkille purjehduksille.
        Meillä yksinpurjehtijoilla on vielä sekin ongelma, että minkään yhtiön vakuutus ei ole voimassa, jos avomerietapit ovat yli 24 tunnin kestoisia. Pitäisiköhän yksinpurjehtijan veneen olla niin nopea, että Hangosta ehtii Kalmariin (itsellä tavanomainen alkukesän eka avomerietappi) alle vrk:ssa, jotta vakuutus olisi voimassa?

        Minunkin olisi pitänyt käyttää heidän uutta firmansa nimeä. Taitavat olla kotinurkkien vakuuttaja.
        Minä kun olen tälläinen rannikkopurjehtija, niin en edes kysellyt miten kauas ne vakuutukset yltää.
        Kokeile brittiläisiä yhtiöitä, jospa siellä tunnettaisiin suurta maailmaa :D


    • Yksveneilijä

      Kotimaaassa taitaa olla ihan yhdentekevää mistä vakuutuksen ottaa lähivesille. Mentäessä itämereltä ulos kukaan Suomalainen yhtiö ei tietääkseni enää vakuuta veneitä. Ålandia myi laajennettua joka kattoi myös Välimeren mutta lopetti sen tuotteen ja on sanonut irti vakuutukset vain hieman ennen vakuutuskauden loppua. Katsoisin toiminnan suorastaan törkeäsi, etteivät he kerro asiasta ennen vakuutuskauden loppua. Enemmän tietoa näköjään jaetaan vaikka tällä palstalla. Jos vene on kuten voisi kuvitella, ulkomailla koska vakuutuskin on otettu, laajennettuna , aiheuttaa vakuutukseen irtisanominen kalliita ongelmia asiakkaalle. Kuten yllä on kerrottu, tarvitaan ehkä veneen tarkastus ja pahimmassa tapauksessa uudelleen rikaus. Tarkastus edellyttää veneen noston joka maksaa helposti tonnin tai enemmän ja voi olla, että vene on ollut ylhäällä edellisenä päivänä tai aiemmin jolloin tarkastuksen olisi voinut tietäessään tehdä samalla. Jos joku päättää irtisanoa vakuutukset niin kyllä hyvän merimiestavan mukaan asia pitäisi julkistaa asiakkaille heti, eikä suorastaan järjestää heitä kus...n . Tuon pelleilyn hinta voi helposti maksaa vuosien vakuutukset ja sitä ollaan sitten mainosten mukaan muka veneilijöiden asialla. Jos vakuutus ehtii päättyä ennen uuden saamista ei kukaan täysjärkinen liiku mihinkään ilman kolmannen osapuolen vakuutusta vaikka ilman kaskoa ottaisikin riskin. Eikä satamassa, maalla telakoituna tai edes vesillä voi olla ilman vastuuvakuutuksia. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä ja ylimieliseltä, ettei asikaasta välitetä pask...n . Siis jos edes unta näet siitä, että aiot veneillä ulkomaille niin ota vakuutuksesi myös sieltä niin vältyt ongelmilta. Ikävää sanoa näin koska kotimaista mielellään suosisin.

      • Onhan niissä kotimaassakin eroja ainakin ikävähennyksissä. Vanhoissa veneissä Ikävähennysten laskutavat on erittäin tärkeitä.


    • 407

      Olen täysin samaa mieltä nimimerkki "Yksveneilijä":n kanssa! Asiaa!!!

    • seppomartti

      En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun Ålandialta tänään tuli ilmoitus vakuutukseni jatkumisesta vakuutuskauden loppuun toukokuuhun 2018. Olin ilmoittanut, etteivät noudata lakia muuttaessaan vakuutuksen ehtoja kesken sopimuskauden. Saan siis kyllä maksaa vakuutusmaksuja mutta vakuutus ei ole voimassa siellä, missä vene purjehtii. Yacht- Pool myönsi vakuutuksen tänä aamulla käsittäen Pohjoisatlantin. Kun heidän allekirjoittaman sopimuksen lisäksi kyselin puhelimitse, niin iltaäivällä ei ollutkaan täyttä varmuutta Karibiasta. Pohjoisatlantin New Foundlandia, Gröönlantia tai koko länsituultan aluetta pitäisin talvella paljon riskialttiimpana reviirinä mutten viitsinyt kysellä.
      Yksinveneilijä on oikeassa

      • finlexido

        Vakuutussopimuslain mukaan vahinkovakuutuksen ehtoja voi muuttaa sopimuskauden aikana (18 pykälä), jos vakuutuksenantaja katsoo edellytyksien täyttyvän. Tuosta voi sitten perisuomalaiseen tapaan tapella vaikka korkeimpaan oikeuteen saakka miten ko. lain 26 pykälää tulkitaan.


      • seppomartti
        finlexido kirjoitti:

        Vakuutussopimuslain mukaan vahinkovakuutuksen ehtoja voi muuttaa sopimuskauden aikana (18 pykälä), jos vakuutuksenantaja katsoo edellytyksien täyttyvän. Tuosta voi sitten perisuomalaiseen tapaan tapella vaikka korkeimpaan oikeuteen saakka miten ko. lain 26 pykälää tulkitaan.

        Ilmeisessti ei voi vakuutuksen antaja muuttaa yksipuolisesti, ennen kyllä voi mutta muuttunut 1995 ? Nyt molemminpuolisella yhteisymmärruksellä kesken sopimuskauden, Alandian tapauksessa eivät ilmoittaneet asiakkaille muutoksista vaan irtisanoivat vakuutukset sopimuksen päättyessä ja tekivät uuuden uusilla ehdoilla.


      • seppomartti kirjoitti:

        Ilmeisessti ei voi vakuutuksen antaja muuttaa yksipuolisesti, ennen kyllä voi mutta muuttunut 1995 ? Nyt molemminpuolisella yhteisymmärruksellä kesken sopimuskauden, Alandian tapauksessa eivät ilmoittaneet asiakkaille muutoksista vaan irtisanoivat vakuutukset sopimuksen päättyessä ja tekivät uuuden uusilla ehdoilla.

        Suora lainaus: "Vakuutuksenantajalla on oikeus irtisanoa jatkuva vahinkovakuutus päättyväksi vakuutuskauden lopussa. Irtisanomiselle on oltava hyvän vakuutustavan mukainen peruste. Irtisanomista koskeva ilmoitus on lähetettävä vakuutuksenottajalle viimeistään kuukautta ennen vakuutuskauden päättymistä."

        Ketjussa kerrotut tapaukset näyttävät menneen juuri tuon mukaan. Alandia ei siis ilmeisesti ole lakia rikkonut. Imagopuoli on toinen juttu. Toisaalta, miksipä me Itämeri-purjehtijat välittäisimme?

        Ei kyllä ole mikään ihme, jos valtamerivakuutukset ovat olleet Alandialle tappiollista liiketoimintaa. Todennäköisesti asiakaskunta on niin pieni siinä siivussa, että yksi ainoa isompi vahinko maksaa enemmän kuin vuodessa kertyy ko. vakuutuksista maksutuloa bruttona.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Suora lainaus: "Vakuutuksenantajalla on oikeus irtisanoa jatkuva vahinkovakuutus päättyväksi vakuutuskauden lopussa. Irtisanomiselle on oltava hyvän vakuutustavan mukainen peruste. Irtisanomista koskeva ilmoitus on lähetettävä vakuutuksenottajalle viimeistään kuukautta ennen vakuutuskauden päättymistä."

        Ketjussa kerrotut tapaukset näyttävät menneen juuri tuon mukaan. Alandia ei siis ilmeisesti ole lakia rikkonut. Imagopuoli on toinen juttu. Toisaalta, miksipä me Itämeri-purjehtijat välittäisimme?

        Ei kyllä ole mikään ihme, jos valtamerivakuutukset ovat olleet Alandialle tappiollista liiketoimintaa. Todennäköisesti asiakaskunta on niin pieni siinä siivussa, että yksi ainoa isompi vahinko maksaa enemmän kuin vuodessa kertyy ko. vakuutuksista maksutuloa bruttona.

        Noinhan juuri kerroin, että spimuskauden loppuessa irtisanominen ja muutokset ovat ok. Mutta Alandia on muutti minun tapausessa vakuutusta kesken sopimuskauden. Kun aikaisemmin sähköpostilla tai puhelimella ilmoittamalla saatiin voimaan Välimeren laajennus tai Atlantin laajennus kesken vakuutuskuden, niin sitten yhtäkkiä,ei se käynytkään päinsä. Tappiollisena olivat lopettaneet ilmoittamatta mitään asiakkaille. Vakuutukseni muuttui mitään kattamattomaksi tietämättäni. Enkä ilmeisesti ollutvainoa. Tästä on kyse. Kun Pohjolan kanssa oli samanlaista sekoilua aikaisemmin niin venevakuutus kotimaisten yhtiöiden kanssa on loppu.
        Englantilaiselle firmalle ei tunnu olevan vaikeaa myöntää vakuutusta Panaman kanavan ja Turkin välille, kunhan on pois pyörremyrskyalueelta 15.6.2017 mennessä.
        Euroopan , tai maailman, suurin purjehduslehti näyttää viimeisessä numerossaan #24 kuvia Karibian hurrikaanituhoista veneille.


      • seppomartti kirjoitti:

        Noinhan juuri kerroin, että spimuskauden loppuessa irtisanominen ja muutokset ovat ok. Mutta Alandia on muutti minun tapausessa vakuutusta kesken sopimuskauden. Kun aikaisemmin sähköpostilla tai puhelimella ilmoittamalla saatiin voimaan Välimeren laajennus tai Atlantin laajennus kesken vakuutuskuden, niin sitten yhtäkkiä,ei se käynytkään päinsä. Tappiollisena olivat lopettaneet ilmoittamatta mitään asiakkaille. Vakuutukseni muuttui mitään kattamattomaksi tietämättäni. Enkä ilmeisesti ollutvainoa. Tästä on kyse. Kun Pohjolan kanssa oli samanlaista sekoilua aikaisemmin niin venevakuutus kotimaisten yhtiöiden kanssa on loppu.
        Englantilaiselle firmalle ei tunnu olevan vaikeaa myöntää vakuutusta Panaman kanavan ja Turkin välille, kunhan on pois pyörremyrskyalueelta 15.6.2017 mennessä.
        Euroopan , tai maailman, suurin purjehduslehti näyttää viimeisessä numerossaan #24 kuvia Karibian hurrikaanituhoista veneille.

        Tuota noin. Uskallan olla melkoisen varma, että juridiselta kannalta Alandia EI ole muuttanut vakuutusta kesken kauden vaan se laajennuksen "voimaansaaminen" on itsessään ollut muutos sopimukseen eli ei ole kuulunut perussopimukseen. Epäilen, että et ole tutustunut ehtoihin kunnolla.

        Englantilaisiin firmoihin vertaamisessa ei ole mieltä, sillä niillä on paljon laajempi potentiaalinen asiakaskunta. Vakuutustoiminnan perusideahan on siinä, että vakuutettuja eli maksajia on iso joukko mutta vahinkoja sattuu niin harvalle, että keskimääräinen vakuutusmaksu voidaan pitää järkevänä. Jos maksajia on vain muutamia kymmeniä, niin ei ole rakettitiedettä laskea, että ko. vakuutuslajin kannattavuus on veitsen terällä.


      • 10-14 kirjoitti:

        Tuota noin. Uskallan olla melkoisen varma, että juridiselta kannalta Alandia EI ole muuttanut vakuutusta kesken kauden vaan se laajennuksen "voimaansaaminen" on itsessään ollut muutos sopimukseen eli ei ole kuulunut perussopimukseen. Epäilen, että et ole tutustunut ehtoihin kunnolla.

        Englantilaisiin firmoihin vertaamisessa ei ole mieltä, sillä niillä on paljon laajempi potentiaalinen asiakaskunta. Vakuutustoiminnan perusideahan on siinä, että vakuutettuja eli maksajia on iso joukko mutta vahinkoja sattuu niin harvalle, että keskimääräinen vakuutusmaksu voidaan pitää järkevänä. Jos maksajia on vain muutamia kymmeniä, niin ei ole rakettitiedettä laskea, että ko. vakuutuslajin kannattavuus on veitsen terällä.

        Niin, lisään vielä tämän: Atlanttivakuutuksen kannattavuus pitää todellakin laskea niiden veneilijöiden vakuutusmaksujen perusteella, jotka sen ottavat. Miksi me Itämeriveneilijät maksaisimme teidän vakuutuksianne?


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Niin, lisään vielä tämän: Atlanttivakuutuksen kannattavuus pitää todellakin laskea niiden veneilijöiden vakuutusmaksujen perusteella, jotka sen ottavat. Miksi me Itämeriveneilijät maksaisimme teidän vakuutuksianne?

        Ei kukaan ole väittänyt, että pitäisi maksaa toisten vakuutuksia edes osittain. Kannattamaton vakuutus on tietenkin vakuutusyhtiön kannalta väärin hinnoiteltu. Toisaalta ei ole korviini kantautunut vakuutusyapahtumia suomalaiveneille moneen vuoteen. Ellei sitten hurrikaanituhoissa 2017 ollut mukana, mutta ne olivat väärään aikaan väärässä paikassa eikä vakuutus pitäisi olla voimassa. Vakuutuksen laajennuksista voidaan olla montaa mieltä. Ko veneessäni ei ole koskaan ollut laajentamatonta "peusvakuutusta", koska se ei kattaisi mitään. Vene ei ole ollut laajentamattoman vakuutuksen alueella koskaan.


      • 10-14
        seppomartti kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänyt, että pitäisi maksaa toisten vakuutuksia edes osittain. Kannattamaton vakuutus on tietenkin vakuutusyhtiön kannalta väärin hinnoiteltu. Toisaalta ei ole korviini kantautunut vakuutusyapahtumia suomalaiveneille moneen vuoteen. Ellei sitten hurrikaanituhoissa 2017 ollut mukana, mutta ne olivat väärään aikaan väärässä paikassa eikä vakuutus pitäisi olla voimassa. Vakuutuksen laajennuksista voidaan olla montaa mieltä. Ko veneessäni ei ole koskaan ollut laajentamatonta "peusvakuutusta", koska se ei kattaisi mitään. Vene ei ole ollut laajentamattoman vakuutuksen alueella koskaan.

        Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?

        Tuo kannattavuus/hinnoittelukommenttini taas liittyi siihen, että ihmettelit, miten brittiyhtiöt voivat tarjota mutta Alandia ei. Myyntivolyymista suhteessa vahinkoriskiin se on kiinni. Jos Alandia hinnoittelisi Atlanttivakuutuksen niin, että se olisi (heille) kohtuullisella todennäköisyydellä kannattava, niin hinta olisi luultavasti kaukana kilpailukykyisestä verrattuna niihin britteihin. Maksaisitko esim. kolminkertaista hintaa vain siksi, että saisit vakuutuksen suomalaiselta yhtiöltä?


      • 10-14 kirjoitti:

        Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?

        Tuo kannattavuus/hinnoittelukommenttini taas liittyi siihen, että ihmettelit, miten brittiyhtiöt voivat tarjota mutta Alandia ei. Myyntivolyymista suhteessa vahinkoriskiin se on kiinni. Jos Alandia hinnoittelisi Atlanttivakuutuksen niin, että se olisi (heille) kohtuullisella todennäköisyydellä kannattava, niin hinta olisi luultavasti kaukana kilpailukykyisestä verrattuna niihin britteihin. Maksaisitko esim. kolminkertaista hintaa vain siksi, että saisit vakuutuksen suomalaiselta yhtiöltä?

        Yksi syy Alandian nihkeyteen on varmaan se, ettei heillä ole osaamista tehdä mitään, jos menee vaikka masto poikki Karibialla. Eivät tiedä, missä veneesi pitäisi korjata ja mitä se maksaa ja kuka sen sinne vie. Siinä on siis vakuutusyhtiön kannalta suuria riskejä kalliista korjauksista, joita he eivät hallitse. Kotimaassa he tietävät korjaamojen sijainnit ja hinnat. Jollain toisella vakuutusyhtiöllä voi olla paremmat verkostot paikan päällä. Joku suomalaisvenehän upposi Atlantilla pari vuotta sitten, ja samoihin aikoihin s/y Serena, joiden keissi aiheutti vakuutusfirmalle paljon päänvaivaa.

        http://sy-serena.blogspot.fi/2014/05/serena-reality-eli-kuinka-vakuutusasia.html


      • Bossu kirjoitti:

        Yksi syy Alandian nihkeyteen on varmaan se, ettei heillä ole osaamista tehdä mitään, jos menee vaikka masto poikki Karibialla. Eivät tiedä, missä veneesi pitäisi korjata ja mitä se maksaa ja kuka sen sinne vie. Siinä on siis vakuutusyhtiön kannalta suuria riskejä kalliista korjauksista, joita he eivät hallitse. Kotimaassa he tietävät korjaamojen sijainnit ja hinnat. Jollain toisella vakuutusyhtiöllä voi olla paremmat verkostot paikan päällä. Joku suomalaisvenehän upposi Atlantilla pari vuotta sitten, ja samoihin aikoihin s/y Serena, joiden keissi aiheutti vakuutusfirmalle paljon päänvaivaa.

        http://sy-serena.blogspot.fi/2014/05/serena-reality-eli-kuinka-vakuutusasia.html

        Tuokin on varmasti totta. Ja yhdenkin veneen uppoaminen pienestä vakuutuskannasta vie helposti vakuutuslajin miinukselle moneksi vuodeksi.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?

        Tuo kannattavuus/hinnoittelukommenttini taas liittyi siihen, että ihmettelit, miten brittiyhtiöt voivat tarjota mutta Alandia ei. Myyntivolyymista suhteessa vahinkoriskiin se on kiinni. Jos Alandia hinnoittelisi Atlanttivakuutuksen niin, että se olisi (heille) kohtuullisella todennäköisyydellä kannattava, niin hinta olisi luultavasti kaukana kilpailukykyisestä verrattuna niihin britteihin. Maksaisitko esim. kolminkertaista hintaa vain siksi, että saisit vakuutuksen suomalaiselta yhtiöltä?

        2006 jälkeen on vakuutukseni ollut Pohjolassa ja viimeksi Alandiassa. Puhelinsoitto ja email on riittänyt vaihtamaan Atlantin ja Välimeren laajennukset toisiinsa ajantasaiseksi. Nyt lienee kaikki suomalaiset vakuutisyhtiöt lopettaneet Itämeren ulkopuoliset vakuutukset, mukaanluettuna Yacht Pool, mikä myy ulkomaisia vakuutuksia. Serenasta ja Maestro 35:stä on enemmän kuin pari vuotta. Kaipa vakuutusyhtiö sopimusta entisillä ehdoilla uusiessaan toukokuussa 2016 oli tämän riskin jo kalkuloinut.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?

        Tuo kannattavuus/hinnoittelukommenttini taas liittyi siihen, että ihmettelit, miten brittiyhtiöt voivat tarjota mutta Alandia ei. Myyntivolyymista suhteessa vahinkoriskiin se on kiinni. Jos Alandia hinnoittelisi Atlanttivakuutuksen niin, että se olisi (heille) kohtuullisella todennäköisyydellä kannattava, niin hinta olisi luultavasti kaukana kilpailukykyisestä verrattuna niihin britteihin. Maksaisitko esim. kolminkertaista hintaa vain siksi, että saisit vakuutuksen suomalaiselta yhtiöltä?

        10-14:"Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?"
        Tuskin kannattaa ostaa ja pitää voimassa kaikkia mahdollisia saatavilla olevia laajennuksia vaan yrittää pitää vakuuttaja ajan tasalla, missä vene tulee lähikuukausina liikkumaan. Näin myös esim. Admirals edellyttää ja muistaakseni Pantaeniuskin.


      • seppomartti kirjoitti:

        10-14:"Teksteissäsi on pieni ristiriita, koska sanoit aiemmin, että laajennuksen sai voimaan sähköpostilla tai soittamalla kesken vakuutuskauden eli se ei olisi ollut alunperin voimassa?"
        Tuskin kannattaa ostaa ja pitää voimassa kaikkia mahdollisia saatavilla olevia laajennuksia vaan yrittää pitää vakuuttaja ajan tasalla, missä vene tulee lähikuukausina liikkumaan. Näin myös esim. Admirals edellyttää ja muistaakseni Pantaeniuskin.

        Ei varmasti kannata enkä sitä väittänytkään. Mutta sanomani oli, että vakuutussopimus määrittelee vakuutuksen sisällön ja sisällön muuttaminen on siten sopimuksen muuttamista. Näin siis juridiselta kannalta.


    • 407

      Seppomartti, onko niin että myös Yahtpool on peruuttanut/ei myönnä itämeren ulkopuolelle vakuutuksia?

      • seppomartti

        Ei ainakaan Atlantille. Koomista oli, että allekirkirjoitettu vakuutussipimus myöntämisestä tuli aamupäivällä. Peruutus sitten saman päivä iltana sähköpostilla, eli tiukasti ottaen vakuutussopimuksen aikana.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe