Mitä tämä on, pakkomielle muihin ihmisiin?

pakkooire

En ymmärrä itseäni, sen verran tiedän etten ole ihan terve, mutta mitä tämä on. Tiedän että oikea osoite olisi psykologi ja olen työn puolesta käymässäkin vastaanotolla. Näistä en pysty puhumaan, häpeän itseäni aivan pohjattomasti. En ole kertonut tarkalleen tästä kenellekkään, vähän miesystävälle/parhaalle ystävälle mutta olen jättänyt suuren osan pois.

Kehitän ajoittain pakkomielteen puoli tuntemattomiin ihmisiin. Kyllä minulla on heihin aina jokin kytkös ja he vaikuttavat elämääni, eli ihan "randomeista" ei ole kyse. Olen aina ollut kova kaivelija ja nettistalkkaaja. Olen muutenkin ihmiskeskeinen ja seuraan tarkasti muita ihmisiä, mutta tämä on jotain muuta kun normaalia kiinnostuneisuutta. En muista koska ensimmäiset tällaiset jutut ovat alkaneet, ehkä ylä-asteella. Olen nyt lähes 30v. Yleensä seuraamisen kohteeni ovat muita naisia, vaikken heistä ole mitenkään kiinnostunut seksuaalisessa mielessä, ja usein en edes koe heitä kohtaan oikein mitän positiivista.

Olen aina stalkannut poikaystävieni/miesystävieni eksät netistä. Facebookin katsominen ei riitä, selaan koko googlehaun, kuvahaun yms, ihan kaiken. En voi lopettaa. Tuntuu ettei tämä ole tahdonalaista, kun tajusin että tämä ei ole normaalia päätin etten tee näin. Pystyn jonkin aikaa olla katsomatta menneisyyteen esim aloittaessani suhteen mutta viimeistään kuukauden jälkeen etsin kaiken mahdollisen tiedon.

Ensimmäinen jumiutuminen, mikä vaikutti oikeasti omaan hyvinvointiini tuli kuitenkin 20-21 vuotiaana ja kesti n. 6 vuotta. Tämä alkoi siitä, että silloisen avopuolisoni paras ystävä, jonka kanssa oltiin paljon tekemisissä lyttäsi minua jatkuvasti eikä poikaystäväni tukenut minua yhtän ja väitti minun kuvittelevan. Myöhemmin kun asiaa selvitettiin myönsi tuo ystävä olleensa mustasukkainen ja tahallisesti ilkeä minulle, eli olin tulkinnut ihan oikein. Hänellä oli tyttöystävä, joka oli hyvin hyvin ujo ja sulkeutunut. Itse olen ulospäinsuutautunut ja haluan aina päästä hyviin väleihin ihmisten kanssa. En oikein päässyt tuon tyttöystävän lähelle, hän ei juuri puhunut eikä hänestä saanut mitään irti. Kun hän istui hiljaa porukassa meitin pakonomaisesti mitä hän ajattelee. Aloin kaivaa tietoa, hänen ystävät, mielenkiinnonkohteet ja kaiken mahdollisen. Tähän vaikutti varmasti myös se että poikaystäväni kaveri joka ei hyväksynyt minua jumaloi tuota tyttöystäväänsä (luonnollisesti) ja ehkä koska tyttö oli ujo tuo poikaystäväni kaveri lyttäsi ja oli oikeasti julma minulle kun tuo ujo tyttö oli läsnä hän haukkui minua jatkuvasti lihavaksi yms.

Tuo ujo tyttö sairastui syömishäiriöön. Stalkkaukseni vain paheni. Halusin tietää miksi, millaiset perhetaustat hänellä on yms. Aloin itse laihduttamaan, koska en halunnut olla lihavempi kuin hän. Laihduin puolessa vuodessa 25 kg. En pystyn ajatella mitään muuta kuin painoa ja verrata itseäni häneen. En olisi ikinä päässyt tilanteesta irti jos tämä pariskunta ei olisi muuttanut toiselle puolen suomea. Yhteydet heihin katkesivat lähes täysin. Kesti monta kuukautta että jokapäiväinen levottomuus siältäni hävisi. Mutta lopulta se katosi kyllä. Luulen että sairastin tuolloin itsekin syömishäiriön. Kerroin kyllä pakko-ajatuksistani tätä ihmistä kohtaan silloiselle poiaystävälle jonkin verran, mutten ihn kaikkea. Tyttöystävä asui muualla ja kävi viikonloppuisin kaupungissamme. Tuo poikaystäväni kaveri asui kanssamme samassa talossa. Saatoin katsoa netistä junien aikataulut, ja päätellä millä junalla tuo pakkomielteeni kohde tulee, istuin parvekkeella ja odotin jopa 3h että näin hänen kävelevän asuintaloomme. Saatoin myöhästyä tärkeistäkin jutuista koska en voinut lähteä ennenkuin tiesin että hän on tullut.

Opin tuosta kylä. Olo oli niin ahdistava että en yhäkään ymmärrä miten pääsin tuosta läpi ilman mitän apua. Päätin tuon jälkeen että en mene enää samaan ongelmaan, en ala ikinä stalkata ketään.

Erosin ja sen jälkeen alkoi juhlintakausi. Tämän elämänjakson aikana jumituin kerran mieheen jota en kiinnostanut. Hän oli aluksi kiinnostunut, mutta kiinnostus lopahti myöhemmin. Jumitin häneen hetkeksi, mutta hän antoi minulle lopulta selkeät pakit ( alku oli pomputtelua) ja tajusin olevani kiinni hänessä. Onnistuin leikkaamaan hänet pois mielestäni vaikka ensimmäiset viikot olivat tuskaa.

Nyt olen alannut seurustella miehen kanssa, jonka kanssa olen ollut ystävä vuosikaudet. Luonnollisesti tiedän KAIKKI hänen eksänsä, olemme aina puineet suhteitamme puoleen ja toiseen. Tiesin että tämä asetelma on hankala ja minun täytyy pitää itseni "kurissa". Vanhemmat suhteet ovat ihan ok, en ole kuin muutaman kerran etsinyt ihmisiä netistä, mutta nämä jutut eivät tunnu kovin pakolta minulle.

Kuitenkin hänen viimeinen oikeasti vakava pidempi suhde ( oli kihloissa) tuottaa tuskaa. En oikein tiedä onko tämä mustasukkaisuutta vai onko tämä joku ocd muoto. Jos en olisi ennen jumittanut ihmisiin ajattelisin olevani vain tosi mustasukkainen mutta en tiedä onko minulla joku pakko-oire juttu...

3

1873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surkeusvainjatkuu

Kyllä näkyy aikuiseksi kasvaminen olevan vaikeata.

• pakkooire

Luotan nykyiseen miesystävääni ja hänen tunteisiinsa. En pelkää oikeastaan ollenkaan että hän vaihtaisi takaisin tuohon eksään. Silti etsin kaikki keskustelumme koskien eksää ikinä, olen lukenut kaikki menneet viestiketjumme läpi, jossa hänet on mainittu. En ymmärrä miksi, tiedän että tulee paha olo kun luen miten heidän suhteensa oli joitain vuosia sitten hyvä. Tämä ongelma on tuon naisen kohdalla isompi koska en tutustunut häneen aivan niin hyvin kuin muihin mieheni edellisiin. Muut olen tuntenut suht hyvin ja muodostanut kuvan heistä, en ikinä pitänyt tästä naisesta joten en kiinnostunut hänestä ( silloin, nyt kyllä). Mieheni ja tuon naisen perheet ovat tuttuja ja heidän erostaan ei ehtinyt kulua kovin kauaa kun aloitimme suhteemme, joten väkisinkin tuo eksä on ollut keskusteluissa ajoittain aiheena. Joka kerta kun hänet mainitaan menen lukemaan kaikki vanhat keskustelut uudelleen läpi. Oloni on aivan tajuttoman ahdistunut. Mitään ajatuksia en toistele tms.

En tiedä onko tämä ocd vai mikä tämä on? Minulla ei ole muuten mitään pakonomaista toimintaa. En ole ollenkaan ylihygieninen, olen enemmänkin huolimaton esim sähkölaitteiden sammuttelussa. Joskus on epäilty että minulel olisi jokin keskittymis ja ainakin hahmiottamishäiriö, en ole siis ollenkaan tarkka vaa päinvastoin. En koe olevani ylitunnollinen, koulut ja muut menivät aina vähän vasemmalla kädellä. En siis oikein sovi perinteisieen pakko-oireisen profiiliin. Mutta ei tämäkään tervettä ole.

Tähän liittyen minun on todella vaikeaa päästää ihmisiä lähelleni. Tämä on ensimmäinen suhteeni ( ja pitkiä yli 6 vuoden suhteita on ollut) jossa oikeasti voin jopa kertoa mitä ajattelen enkä salaile ihan turhia asioita. En ole hyvä puhumaan. Kumppanini sanoi suhteen alussa että minulla on jonkinlainen hylkäämisen pelko, mutta en itse tiedä kyllä onko.. Olen aina ollut äärimmäisen miellyttmishaluinen. Jätän itseni yleensä viimeiseksi ja täytän muiden toiveet ensin, tinkien esimerkiksi yöunista tai vapaa-ajastani. Suostun joustamaan yleensä kaikessa. Olen huomannut tässä suhteessa että minun on ollut vuosikausia/aina täysin mahdotonta sanoa mitä haluan, silloinkin kun tiedän. Jos minulta kysytään mitä haluan, en pysty tuottamaan vastausta vaikka se koputtaisi päässäni ja toistelisin sitä. Sanon että kaikki käy. Salaan ongelmani aina mahdollisimman pitkään, en puhu juurikaan edes parhaille ystävilleni esim parisuhdehuolistani. Jos yritn puhua ikävistä asioista tuntuu ihan fyysisesti mahdottomalta muodostaa sanoja. Kuin kurkku olisi paisunut. Koen ikävistä asioista keskustelun lähes aina riitelyksi.

Olen ihan tavallisesta perheestä, elämässäni ei ole tapahtunut mielestäni mitään traumaattista. Olin kyllä outo lapsikin ja teisin sen aina, jo pienenä. Ristiriitoja oli paljon, koska olin niin omissa maailmoissani enkä kyennyt keskittymään muuhun kuin omiin ajatuksiini, mikä tulkittiin koulussa/kotona usein kovapäisyydeksi. Olen aina valinnut jonkin intensiivisen harrastuksen johon keskityn 100% eikä elämässä ole muuta. harrastukset eivät vaihdu vaan sitoudun asioihin vuosiksi. Äidilläni ja isälläni oli aivan susipaska suhde, mutta kotona ei ollut väkivaltaa tai muuta. He olivat toisilleen mykkäkoulussa, mutta lapsille ei ikinä puhuttu heidän väleistään tai purettu meihin. Silti tiedostin usein että ollaan eron partaalla. Minulla ja isälläni oli huonot välit aina. Muutenkin meillä oli löyhä perhe ja nyt kun lapset ollaan aikuisia pidetään yhetyttä jouluna ja juhannuksena. Meillä oli sellainen nälvimishuumori aina, painosta huomauteltiin tosi paljon ja virheistä.

• raipe551

Itsessäni on samoja piirteitä ja voin sanoa, että todella perseestä ja ahdistavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      147
      10823
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5170
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2373
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      29
      2073
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1671
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1492
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1194
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1146
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      915
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      862
    Aihe