Antamisen ihanuus

Olin talvisessa Lapissa autoilemassa ja lähestyin Rovaniemeä pohjoisesta päin. Olin pienen ja vähän isommankin tauon tarpeessa, kun huomasin mielenkiintoiselta näyttävän taukopaikan. Nimeltään se oli joku Pajakylä tai jotain sellaista ja siihen ohjaavissa tienvarsimainoksissa oli jonkun valkopartaisen ukon kuva.

Kurvasin taukopaikan pihaan ja saatuani auton parkkiin suuntasin oitis isohkoon puurakennukseen. Siellä näytti olevan vain jotain krääsämyymälöitä, mutta seinillä oli opastenuolia johonkin suuntaan ja ajattelin niitä seuraamalla pääseväni vessaan ja ruokalaan.

Jonkun aikaa opasteita seurattuani päädyin jonoon, mikä harmitti minua suunnattomasti. Jos jo huussiinkiin pitää jonottaa, ei paikalta voi paljoa odottaa. Kaiken lisäksi edessäni jonotti joku lapsiperhe. Kestäisi ikuisuuden odottaa, että kaikilta kolmelta kakaralta olisi nenät pyyhitty ja kuset valutettu. Päätin kuitenkin jäädä jonoon, sillä toisen huoltoaseman etsimiseen menisi kuitenkin enemmän aikaa kuin jonottamiseen.

Vihdoin edessäni ollut seurue meni vessaksi olettamaani paikkaan sisään. Paikassa ei ollut ovea, taikka sitten unohtivat sulkea sen. Käänsin selkäni oviaukkoon päin. Missään tapauksessa en halunnut katsella perheen vessatouhuja, ja manailin itseksi paikan Itä-Saksalaista suhtautumista yksityisyyteen. Kaiken lisäksi vessasta kuului jonkun ukon mutinaa ja lopulta siellä alkoivat salamavalot välähdellä. "Ei voi olla totta", ajattelin silloin. "Ottavatko ne kuvia lapsistaan vessassa? No, kaipa se on ihan normaalia, vaikkeivät olleet edes suomalaisia."

Lopulta kuulin perheen poistuvan toista kautta ja vanhan valkopartaisen ukon kutsuvan minut peremmälle. "Täällä ilmeisti on joku vessavahti", ajattelin, "jolta pitää ostaa saippuaa ja vessapaperia. Mallia on näemmä otettu urakalla Neukkulasta".

Lähdin kävelemään ukkoa kohti reippaasti ja juuri kun olin pyytämässä häneltä saippuapalasta ja vessapaperirullaa, kysyi hän minulta yllättäen ja hyvin ystävällisesti: "Tulitko ihan yksinäsi kovinkin kaukaa?" Vastasin hänelle vähän hämilläni, "etten kovin kaukaa, tuolta Sodankylästä muutama tunti sitten lähdin." Parrakas ukko katseli minua hetken ja jatkoi: "Sieltäkös sinä sitten olet kotoisin?" Ajattelin, että mitä hittoa se hänelle kuului, mutta tiesin, että täällä phjoisessa oltiin aina tuttavallisia, joten kerroin olevani pääkaupungista kotoisin ja vain kiertelemässä täällä.

Ukko jatkoi verkkaiseen ja ystävälliseen tyyliinsä: "Istupas tähän minun viereeni ja kerro, miksi sinä olet tullut minua tapaamaan?" Olipas tämä nyt kummallista, mutta tein työtä pyydettyä ja kerroin etsiväni vessaa. Ukko puhkesi nauramaan ja niin teki myös lähistöllä istuva tyttö tiskin takana. Pidin tilannetta todella outona, mutta ukko jatkoi: "Kuuleppas, niin moni vähän varttuneempi tulee tänne muka vahingossa minua tapaamaan ja väittää aina ihan samaa." Pienen tauon jälkeen hän jatkoi: "Ei tässä ole mitään noloa. Minun luokseni saavat aikuiset tulla juttelemaan ihan siinä missä lapsetkin."

Ukko oli oikeastaan niin hellyttävän ystävällinen, että päätin jutella hänen kanssaan hetkisen. Aloin puhumaan veroista ja byrokratian mielettömyydestä tässä maassa ja ukko keskeytti minut pian. "Maailmassa on paljon vikaa, sellaista mitä kumpikaan meistä ei voi korjata, mutta puhutaan sellaisesta, mille vielä voidaan tehdä jotain." Ennen kuin ehdin sanoa mitään, jatkoi ukko: "Mikä tekisi sinut onnelliseksi?"

Ajattelin oitis jättijumbolottovoittoa, sitten yötä Playboy-kartanossa, seikkailulomaa maailmanympäri ja lopulta päästä julkkikseksi Suomessa.

Ukon katse oli kysymyksen esittämisen jälkeen porautunut silmiini ja hän vaikutti näkevän kaikki ajatukseni. "Moni luulee tulevansa onnelliseksi rikkauksista ja sellaisten haaveiden toteuttamisesta, mitkä ovat mainosmiesten keksimiä. Muistelepa lapsuuttasi, jolloin kaikki oli yksinkertaista, minkä saaminen teki sinut silloin onnelliseksi?"

Meinasin sanoa, että iso synttärikakku, mutta ennenkuin ehdin edes sanoa sitä, oli ukko jo kohottanut kulmakarvaansa, mistä tiesin, etten minä kakusta ollut oikeasti onnelliseksi tullut, pikemmin tulin sellaisen saamisen jälkeen kipeäksi, koska söin sitä aina liikaa.

Aloin muistella lapsuuteni jouluja. Oli minulla aina jotain toiveita ollut tuolloinkin, mutta olin aina onnellinen vaikken kaikkea haluamaani ollut saanutkaan. Ukko myhäili tyytyväisenä vieressäni, ilmeisesti olin saanut juonen päästä kiinni.

Joulut olivat onnellisia, koska ihmiset ympärillä olivat onnellisia. He olivat anteliaita ja ymmärtäväisiä, eivät välittäneet siitä mitä itse tulisivat saamaan, mutta toivoivat tekevänsä jonkun toisen onnelliseksi antimillaan. Kaikkien suurimpana toiveena oli aina tehdä lapset onnellisiksi, vaikka omasta mukavuudesta pitikin tinkiä.

Ukko näki, että jotain valkeni mielessäni, ja hän huokaisi jo etukäteen, koska tiesi, että aioin seuraavaksi sanoa: "Minulla ei ole lapsia", kuten sitten sanoinkin. Ukko katseli minua osaaottavan näköisenä ja sanoi: "Ei minullakaan", ja hetken aikaa

1

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukko näki, että jotain valkeni mielessäni, ja hän huokaisi jo etukäteen, koska tiesi, että aioin seuraavaksi sanoa: "Minulla ei ole lapsia", kuten sitten sanoinkin. Ukko katseli minua osaaottavan näköisenä ja sanoi: "Ei minullakaan", ja hetken aikaa minusta tuntui kuin olisin nähnyt kyyneleen valahtavan hänen kirkkaana tuikkivasta silmästään ja katoavan kasvoja peittävän muhkean parran uumeniin.

      En tiennyt mitä ukolle olisi pitänyt sanoa, joten kysyin: "Haluaisitko puhua siitä?" Ukko istui hiljaa ja mietteliäänä ja lopulta virkkoi: "Muorin kanssa ollaan ikämme yritetty. Ei tunnu mikään auttavan."

      Olin aikeissa ehdottaa muorin vaihtamista nuorempaan, mutta ennenkuin ajatus oli edes ehtinyt kunnolla mielessäni muotoutua, urahti ukko jo vihaisesti, mistä tiesin paremmaksi jättää ehdotuksen esittämättä.

      Ukko jatkoi: "Omat lapset eivät tee ketään onnelliseksi sellaisenaan. Onnelliseksi tekee, kun voi tehdä muut onnelliseksi. Ei kai maailmassa muuten joulupukkia olisikaan."

      Tässä vaiheessa alkoivat salamavalot välkkyä ja tyttö tiskin takaa kysellä, että ostaisinko järjettömän kalliin valokuvan minusta ja pukista. Kiitin tyttöä kieltäytyen ja pakenin paikalta.

      En edes halunnut olla onnellinen taikka tulla sellaiseksi, halusin ainoastaan löytää vessan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe