Valtamerikelpoiset purjeveveneet

Fghtturr

Valtamerikelpoiset purjeveneet alle 30 jalkaa ??
- pelkästään eurooppalaiset veneet . Ns. Pienen budjetin veneet.

Allegrot, Jon ,Antilla ja listaa voi jatkaa .

65

4543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Onhan noita vaikka mitä. Olettaen, että valtamerikelpoisuudella tarkoitetaan oikeaa valtamerta oikeaan aikaan päiväntasaajan lähistöllä.

      Tässä jotain mitä tuli mieleen. Kaikki alle 30 jalkasia ja yleensä alle 5000€ hintasia. Joskus voi näistä löytää hyvän diilin tonnilla parilla.

      Albin Vega 27
      IF 26,
      Havsfidra
      Tetis 29 (pitkäkölinen versio. Itselläni tällainen, joten olen puolueellinen)
      Tur 80
      Allegro 27

      Tässä mainio linkki listaan, jossa on paljon hyviä veneitä ja lisä infoa asiasta:
      http://www.atomvoyages.com/planning/good-old-boats-list.html

    • Hörkki312

      Marieholm 26
      Contessa 26
      Vancouver 27
      Laurin Koster 28
      Hallberg-Rassy 29

      • Pjon

        Sunwind 26/27
        Shipman 28
        Finn 26


    • Noeisittenyksikään

      Alle 30 jalkaa on ehdottomasti liian pieni mutta voihan sen tehdä soutuveneellä kin...
      38-40 jalkaa on kyllä minimi, minimibudjetti saavutetaan valitsemalla iäkkäämpi yksilö.
      Yhdelläkään Pilssirottan tai Hörkki313:n ehdottamista veneistä en lähtisi. Paino ja pituus on valttia valtamerillä...

      • Hörkki312

        Hah, on paljonkin alle 30 jalkaisia veneitä joilla on purjehdittu isoilla vesillä tai maailman ympäri. Mutta jos tiedot ja asenne ovat tuota tasoa, niin en jaksa alkaa "keskustelemaan" asiasta sinun kanssasi. Itse pidän pienistä "pocket cruiser" veneistä ja mukava opus on John Vigorin "20 Small Sailboats to Take You Anywhere". Siinä on ikävä kyllä listattu paljon sellaisia paatteja, joita ei täällä Euroopassa ole juuri myynnissä. Dana 24 olisi oma haave.


      • Marieholmisti2
        Hörkki312 kirjoitti:

        Hah, on paljonkin alle 30 jalkaisia veneitä joilla on purjehdittu isoilla vesillä tai maailman ympäri. Mutta jos tiedot ja asenne ovat tuota tasoa, niin en jaksa alkaa "keskustelemaan" asiasta sinun kanssasi. Itse pidän pienistä "pocket cruiser" veneistä ja mukava opus on John Vigorin "20 Small Sailboats to Take You Anywhere". Siinä on ikävä kyllä listattu paljon sellaisia paatteja, joita ei täällä Euroopassa ole juuri myynnissä. Dana 24 olisi oma haave.

        Olisi kiva tietää sinun esim. top 5 veneet .


      • mikäminimi

        Suomalaisistakin on reissu tehty Antillalla ja Inferno 29:llä. Ja kuten Hörkki totesi, muita on todella pitkä lista. Oma lukunsa on herra Yrvind miniatyyriveneineen, eikä hänkään ole ainoa lajissaan. Samoin täydelleen oma lukunsa on mukavuus, jossa jokaisella on oma henkilökohtainen rajansa. Kaikille ei kelpaa maailman suurin risteilijäkään.


      • Paukkupakkaset

        Totta - välillä tuntuu, että oma ego ei mahdu tähän tuhansien ämpärien maahan saati sitten - no jaa, vene pieni - meri suuri joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        Mun käsittääkseni pallonkiertoveneiden keskipituus on alle 38 jalkaa.


    • msutanggi

      marino swing keulapurjeella

    • HopHop
      • Seuraaja

        Tietääkö kukaan missä homeles nyt menee? Ei ainakaan mitään infoa sivuilla.


      • Anonyymi

        Allegron väki taisi simahtaa koko hommaan ja palasivat takaisin Suomeen,. lentokoneella.


    • styyraaja33
      • vancouver28

        https://www.youtube.com/watch?v=HhzFlirUkGQ
        Vancouver 27 on alunperin suunniteltu pariskunnalle, joka halusi turvallisen pikkuveneen purjehtiakseen USA:sta Uuteen-Seelantiin ja takaisin. Myöhemmin sarjatuotannossa, uudempi versio 28ft. Englantilainen Northshore aloitti valmistuksen Euroopassa. Suomessa on ainakin yksi Englannissa valmistettu Vancouver 28 (nykyinen omistaja peri vanhemmiltaan).


      • Nimimekki

        Tästä vene valtamerelle edullisesti. Valmiiksi varusteltu Yrvindin opeilla:
        https://www.blocket.se/stockholm/Albin_Vega_27__langseglare_78443308.htm?aw=1


    • MereltäValtamerelle

      Mielenkiintoinen pohdinta. Insinööriajatteluna aluksen vakavuus, oikaisumomentti, apulaitteet (vinssit, rikaukset yms.) ja mikä lie tekee aluksesta valtamerikelpoisen. Mitkä ovat mielellään kansainväliset määritteet sille, että alus on valtamerikelpoinen? En nyt siis tarkoita mitään EU-luokkaa tai jotain leimaa papereissa vaan ihan oikeita rakenteellisia asioita.
      Täällä on joukossa osaajia joten antakaa kommenttia aiheesta.

      • Hörkki312

        Tämä on siinä mielessä hyvä keskustelu, että huumorina heitetty Marino Swing keulapurjeella voi olla valtamerikelpoinen. Onhan Atlanti ylitetty kumiveneellä ja varmaan kylpyammeellakin.

        Luulen että tilanne on sama näiden kaikkien veneiden osalta. Ne ovat valtamerikelpoisia siinä mielessä, että niillä on ylitetty valtameriä. Esimerkiksi Albin Vega, Contessa ja Dana 24 ovat pienestä koostaan huolimatta tehneet useita valtamerien ylityksiä, vaikka ne eivät byrokraattien määrittelemien laskelmien mukaan oikeita normeja täyttäisikään. Väärää vastausta ei siis ole. Tässä tapauksessa nämä veneet on mainittu sillä perusteella, että niiden soveltuvuudesta valtameripurjehdukseen on kokemuspohjaista näyttöä. Todettakoon vielä että näillä veneillä purjehtiminen avomerellä ei välttämättä ole aina mukavaa tai kovissa keleissä edes turvallista, mutta kyllä niillä, säät ja reitit huomioiden ja hyvällä merimiestaidolla, voi päästä valtameren ylitse. Moni on päässyt.


      • malo50
        Hörkki312 kirjoitti:

        Tämä on siinä mielessä hyvä keskustelu, että huumorina heitetty Marino Swing keulapurjeella voi olla valtamerikelpoinen. Onhan Atlanti ylitetty kumiveneellä ja varmaan kylpyammeellakin.

        Luulen että tilanne on sama näiden kaikkien veneiden osalta. Ne ovat valtamerikelpoisia siinä mielessä, että niillä on ylitetty valtameriä. Esimerkiksi Albin Vega, Contessa ja Dana 24 ovat pienestä koostaan huolimatta tehneet useita valtamerien ylityksiä, vaikka ne eivät byrokraattien määrittelemien laskelmien mukaan oikeita normeja täyttäisikään. Väärää vastausta ei siis ole. Tässä tapauksessa nämä veneet on mainittu sillä perusteella, että niiden soveltuvuudesta valtameripurjehdukseen on kokemuspohjaista näyttöä. Todettakoon vielä että näillä veneillä purjehtiminen avomerellä ei välttämättä ole aina mukavaa tai kovissa keleissä edes turvallista, mutta kyllä niillä, säät ja reitit huomioiden ja hyvällä merimiestaidolla, voi päästä valtameren ylitse. Moni on päässyt.

        Toisaalta, sitä ei ole täällä kerrottu että montako pikkuvenettä on jättänyt valtameren ylityksen kesken ominaisuuksiensa takia. Tai että matka on ollut todella täynnä riskejä ja vain onnella saavuttu perille? Aina ei joudu kovaan mysrskyyn matkallaan, mutta jos joutuu, niin olisi kiva että vene kestää jne.

        Toki isompienkin osalta matkan kesken jättäneiden lista on pitkäääää....


      • koko.ei.ratkaise
        malo50 kirjoitti:

        Toisaalta, sitä ei ole täällä kerrottu että montako pikkuvenettä on jättänyt valtameren ylityksen kesken ominaisuuksiensa takia. Tai että matka on ollut todella täynnä riskejä ja vain onnella saavuttu perille? Aina ei joudu kovaan mysrskyyn matkallaan, mutta jos joutuu, niin olisi kiva että vene kestää jne.

        Toki isompienkin osalta matkan kesken jättäneiden lista on pitkäääää....

        Tietoja ARC:ssa sattuneista havereista on kyllä julkaistu mm. YW:ssa ja worldcruisingin sivuilla. Jimmy Cornell myös kertoi ARC;ssa sattuneista havereista mm. Hgin venemessuilla kymmenkunta vuotta sitten. Tavallisin yksittäinen totaalihaverin syy Atlantilla on ollut lapioperäsimen pettäminen eikä se suinkaan ole kohdistunut ARC:n pienimpiin veneisiin. Maston menettäminen ei ole ollut läheskään yhtä vaarallinen kuin peräsimen menetys.

        Törmäysvaurioissa, joita valtamerillä sattuu kelluviin esineisiin tai valaisiin, merkinnee rungon lujuus/materiaali ja venevauhti enemmän kuin pelkkä veneen koko. Myöskään rakenteiden pettäminen, kölin irtoaminen, ei ole ollut pienten veneiden ongelma.

        Inhimilliset syyt näyttävät olleen pääasiallinen tekijä, kun veneitä on hylätty ajelehtimaan Atlantille. Tällaisista tapauksista on käyty keskustelua tälläkin foorumilla. Portugalin rannikon edustalla tai Kanarian saarten luona merelle paniikin takia hylättyjä veneitä on kuukausia myöhemmin löydetty Atlantin toiselta puolelta, jonne ne luukut auki jätettyinä ovat ajelehtineet. Paniikkiin joutuminen ei sekään näytä olleen "pikkuveneisiin" liittynyt ominaisuus.
        En tosin tiedä mitä tarkoitat "pikkuveneillä", kenties kaikkia omaa venettäsi pienempiä ;-)


    • seppomartti

      Aloitan luettelolla ominaisuuksista, mitkä usein nakertavat nykyveneissä valtamerikelpoisuutta. Suunnittelun painopiste ei ole merellä toimivissa järjestelyissä vaan satamaviihtyvyydessä. Kuten:
      Leveät vuoteet, joissa ei ole seinää mihin nojata. Laidalle poikittain sijoitetut wc- pöntöt, mitkä ovat kryssillä ilmassa. Vuodetilat keulassa, missä kukaan ei voi nukkua vauhdissa. Tuuletuksen puute. Usein mahdollista vain luukkujen avulla, joita ei voi merenkäynnissä pitää auki. Kaikki on heti nihkeän kosteaa ja homehtuu. Kaappitilat ovat mitättömät ruoan säilytykseen. Kirjahylly puuttuu kokonaan. Hyllyjen ja tasojen reunat ovat liian matalat, tavarat putoilee. Säkyjen tyynyt ja patjat saattavat olla tarrakiinnityksellä paikallaan. Kaappien ovissa sulkumekanismina kitka eli kieli ja hahlo, mikä ei pidä. Kaapit tyhjenee ja laatikot putoilee kallistuksessa kun avaa. Kannella perämies ratin takana on suojaton roiskeita vastaan. Istuinlaatikon laidat ovat niin matalat, että leestä aalto tulee kryssilla sisään. Moottorin mittaritaulu silloin on veden alla ja vanhemmiten pimenee. Vaijeriohjauksen päätteet ovat kelvottomat u-pultit. Jne, jne. Joku voinee jatkaa vältettäviä asioita...

      • Jatkoalistaan

        Jatkoa seppomartin hyvään listaan: eväkölit, skegittömät lapioperäsimet, turvattomat avoperät, riittämättömät materiaalivahvuudet, kiinniliimatut laipiot, heppoiset MDF-sisustukset, saildrivet (alumiinin korroosio), alimitoitettu heloitus, tasapohjaiset jyskyttävät ruonkomuodot, tartuntakahvojen puute sisällä, laajat lattiapinnat, kerroslevyrakenne jne...


      • Tunari1
        Jatkoalistaan kirjoitti:

        Jatkoa seppomartin hyvään listaan: eväkölit, skegittömät lapioperäsimet, turvattomat avoperät, riittämättömät materiaalivahvuudet, kiinniliimatut laipiot, heppoiset MDF-sisustukset, saildrivet (alumiinin korroosio), alimitoitettu heloitus, tasapohjaiset jyskyttävät ruonkomuodot, tartuntakahvojen puute sisällä, laajat lattiapinnat, kerroslevyrakenne jne...

        Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet. Kuitenkin kaikki nykyaikaiset veneet ovat Bavaria 30:stä lähtien luokiteltu valtameriveneiksi (CE-A), toisin kuin 70-ja 80-luvulla, jolloin oli saatavilla myös selkeästi suojaisemmille vesille tarkoitettuja veneitä. Lisäksi valtameripurjehdus on tullut paljon yleisemmäksi kansanhuviksi takavuosiin verraten, jolloin esimerkiksi Atlantinylitys oli merkittävä uroteko ja miehuuskoe. Eli näitä nykyajan valtameriveneitä myös oikeasti käytetään valtameripurjehduksiin. Miten on selitettävissä että kuluttajan vaatimukset ja valmistajien tarjoamat tuotteet kehittyvät päivastaiseen suuntaan? Mitä useampi eläkeläispappa ja -mamma päättää osallistua ARC-karavaaniin, sitä huonompia vaneitä heille tarjotaan kyseiseen tarkoitukseen? Ei kai se nyt näin voi olla.


      • Pulkkapulkka

        "Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet."

        Aika lailla noita sitten keskeyttääkin esimerkiksi ARC:ssä.

        Jos pitäisi valita vene, jolla liikutaan kaukana etelässä ja pohjoisessa ja itään ja länteen ja alueilla, joilla pelastustoimet ovat haastavia, niin kummasti veneiden perinteiset ominaisuudet rupeaisivat nostamaan arvoaan.

        Jos taas ajatellaan pallon kiertoa, jossa purjehtimista kokonaisajasta on minimaalinen määrä, niin riittää, että veneellä selviää pitkät ylitykset edes jotenkuten. Sen sijaan asumismukavuuteen kannattaa panostaa.

        Oma lottovoittohaaveeni koskee kylmiä ja myrskyisiä etelän ja pohjoisen seutuja. Jos joskus arpa antaisi, niin tuskin valitsisin nykypulkkaa.


      • Markkinatalous
        Tunari1 kirjoitti:

        Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet. Kuitenkin kaikki nykyaikaiset veneet ovat Bavaria 30:stä lähtien luokiteltu valtameriveneiksi (CE-A), toisin kuin 70-ja 80-luvulla, jolloin oli saatavilla myös selkeästi suojaisemmille vesille tarkoitettuja veneitä. Lisäksi valtameripurjehdus on tullut paljon yleisemmäksi kansanhuviksi takavuosiin verraten, jolloin esimerkiksi Atlantinylitys oli merkittävä uroteko ja miehuuskoe. Eli näitä nykyajan valtameriveneitä myös oikeasti käytetään valtameripurjehduksiin. Miten on selitettävissä että kuluttajan vaatimukset ja valmistajien tarjoamat tuotteet kehittyvät päivastaiseen suuntaan? Mitä useampi eläkeläispappa ja -mamma päättää osallistua ARC-karavaaniin, sitä huonompia vaneitä heille tarjotaan kyseiseen tarkoitukseen? Ei kai se nyt näin voi olla.

        "Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet"

        99,9% ostajista haluaa veneen, jolla purjehditaan satamasta satamaan päivän yhden päivän aikana. Ja jos matka on pidempi, niin satamssa ollaan sitten kolmen päivän purjehduksen jälkeen viikko. Kaiken kaikkiaan vene miehistöineen viettää enemmän aikaa satamassa kun merelllä. Silloin avarat sisätilat jne ovat pääasiassa. Näille veneille löytyy asiakaskuntaa ja niitä kannattaa tehdä.

        Se 0,1% sitten lähtee purjehtimaan suuremille vesille. Niin pieni marginaalinen asiakaskunta, ettei massavenettä niille kannata tehdä.


      • Höpöprosentit
        Markkinatalous kirjoitti:

        "Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet"

        99,9% ostajista haluaa veneen, jolla purjehditaan satamasta satamaan päivän yhden päivän aikana. Ja jos matka on pidempi, niin satamssa ollaan sitten kolmen päivän purjehduksen jälkeen viikko. Kaiken kaikkiaan vene miehistöineen viettää enemmän aikaa satamassa kun merelllä. Silloin avarat sisätilat jne ovat pääasiassa. Näille veneille löytyy asiakaskuntaa ja niitä kannattaa tehdä.

        Se 0,1% sitten lähtee purjehtimaan suuremille vesille. Niin pieni marginaalinen asiakaskunta, ettei massavenettä niille kannata tehdä.

        Mistä tutkimuksesta tämä 99,9% on otettu? Vai onko vain mutua?
        Itse en tuohon lukuun usko.


      • Tilastot
        Höpöprosentit kirjoitti:

        Mistä tutkimuksesta tämä 99,9% on otettu? Vai onko vain mutua?
        Itse en tuohon lukuun usko.

        Prosentit on tilastokeskuksen vuosikirjasta 2017.


      • eipelkkäluokitus
        Tunari1 kirjoitti:

        Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet. Kuitenkin kaikki nykyaikaiset veneet ovat Bavaria 30:stä lähtien luokiteltu valtameriveneiksi (CE-A), toisin kuin 70-ja 80-luvulla, jolloin oli saatavilla myös selkeästi suojaisemmille vesille tarkoitettuja veneitä. Lisäksi valtameripurjehdus on tullut paljon yleisemmäksi kansanhuviksi takavuosiin verraten, jolloin esimerkiksi Atlantinylitys oli merkittävä uroteko ja miehuuskoe. Eli näitä nykyajan valtameriveneitä myös oikeasti käytetään valtameripurjehduksiin. Miten on selitettävissä että kuluttajan vaatimukset ja valmistajien tarjoamat tuotteet kehittyvät päivastaiseen suuntaan? Mitä useampi eläkeläispappa ja -mamma päättää osallistua ARC-karavaaniin, sitä huonompia vaneitä heille tarjotaan kyseiseen tarkoitukseen? Ei kai se nyt näin voi olla.

        Ei pitäisi sekoittaa CE-luokitusta siihen, että luokitus tekisi "valtamerikelpoisen" veneen valtamerikäyttöön rakennetuksi ja varustelluksi. "Eläkeläispapan ja -mamman" osallistuminen "ARC-karavaaniin" on ilmeisesti samankaltaista mielikuvaan perustuvaa luuloa.

        ARC:iin osallistuu suunnilleen sama määrä veneitä joka vuosi, koska osallistujien määrä on rajoitettu - St.Lucian sataman kokokin rajoittaa. Kun itse osallistuin, 2-3 vrk startin jälkeen veneet olivat hajaantuneet eikä näköyhteyttä muihin juurikaan ollut ennen Karibiaa. Ehkä kovatuulinen kryssi heti startin jälkeen vaikutti sillä kertaa. Atlantti on sen verran iso selkä , että karavaanissa purjehdusta tuskin muinakaan vuosina on esiintynyt. ARC:ssa on kuitenkin se etu, että se lisää ensikertalaisten valtameren ylittäjien turvallisuutta ja varsinkin turvallisuuden tunnetta merellä.
        Nimim. Markkinatalous totesi oleellisen: massatuotanto valmistaa veneet sitä kohderyhmää varten, joka on suurin.


      • Höpöprosentit
        Tilastot kirjoitti:

        Prosentit on tilastokeskuksen vuosikirjasta 2017.

        Pistäppä vähän tarkemmin mikä luku/ kappele siellä vuosikirjassa 2017. En löytänyt.


      • charter.hallitsee

        Jostain varmaan löytyy todellinenkin prosenttiluku. Se ei ole mikään 99 %, mutta kuten useasti todettu, trendejä hallitseva ostajakunta on charter-yritykset. Ja toden totta, heidän asiakkaittensa käyttö on ehkä jopa 99 %:sesti mallia "päivällä vähän purjehditaan ja illalliselle satamaan". Yksityiset ostajat sitten saavat tyytyä siihen.


      • mikäonminimaalista
        Pulkkapulkka kirjoitti:

        "Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet."

        Aika lailla noita sitten keskeyttääkin esimerkiksi ARC:ssä.

        Jos pitäisi valita vene, jolla liikutaan kaukana etelässä ja pohjoisessa ja itään ja länteen ja alueilla, joilla pelastustoimet ovat haastavia, niin kummasti veneiden perinteiset ominaisuudet rupeaisivat nostamaan arvoaan.

        Jos taas ajatellaan pallon kiertoa, jossa purjehtimista kokonaisajasta on minimaalinen määrä, niin riittää, että veneellä selviää pitkät ylitykset edes jotenkuten. Sen sijaan asumismukavuuteen kannattaa panostaa.

        Oma lottovoittohaaveeni koskee kylmiä ja myrskyisiä etelän ja pohjoisen seutuja. Jos joskus arpa antaisi, niin tuskin valitsisin nykypulkkaa.

        "Jos taas ajatellaan pallon kiertoa, jossa purjehtimista kokonaisajasta on minimaalinen määrä, niin riittää, että veneellä selviää pitkät ylitykset edes jotenkuten."

        Et ehkä ole itse tehnyt purjehduksia, joihin otit kantaa. Kun itse kiersin pallon purjehtimalla, käytin siihen kolme vuotta. Se lienee cruising-reissujen keskiarvo. Gps:n mukaan kolmessa vuodessa tuli purjehdusta keskimäärin 1166 mpk/kk. Itsestäni tuntuu, ettei yli tuhat mailia kuukaudessa olisi kovin minimaalista ainakaan keskivertopurjehtijan tavanomaisiin kesälomapurjehduksiin verrattuna.

        Pallonkierrossa tulee tavallisesti pakollisia pysähdyksiä pyörremyrskykausien takia, mutta cruising-purjehduksilla ne ovat tervetulleita taukoja retkeilyyn, veneen/varusteiden huoltoon tai kotimaassa käyntiin. Itse pidin veneen "asumismukavuutta" toissijaisena asiana verrattuna merikelpoisuuteen, merimukavuuteen ja luotettavuuteen. Mitä luotettavampi vene sitä vähemmän on huolia ja sitä enemmän jää aikaa retkeilyyn ja eksoottisiin paikkoihin tutustumiseen.


      • Eppäilijä

        Oma reissusi ei ole tyypillinen. Itse asiassa uskon, että puhut läpiä päähäsi. Olisi ainakin mielenkiintoista kuulla reitti.


      • seppomartti
        eipelkkäluokitus kirjoitti:

        Ei pitäisi sekoittaa CE-luokitusta siihen, että luokitus tekisi "valtamerikelpoisen" veneen valtamerikäyttöön rakennetuksi ja varustelluksi. "Eläkeläispapan ja -mamman" osallistuminen "ARC-karavaaniin" on ilmeisesti samankaltaista mielikuvaan perustuvaa luuloa.

        ARC:iin osallistuu suunnilleen sama määrä veneitä joka vuosi, koska osallistujien määrä on rajoitettu - St.Lucian sataman kokokin rajoittaa. Kun itse osallistuin, 2-3 vrk startin jälkeen veneet olivat hajaantuneet eikä näköyhteyttä muihin juurikaan ollut ennen Karibiaa. Ehkä kovatuulinen kryssi heti startin jälkeen vaikutti sillä kertaa. Atlantti on sen verran iso selkä , että karavaanissa purjehdusta tuskin muinakaan vuosina on esiintynyt. ARC:ssa on kuitenkin se etu, että se lisää ensikertalaisten valtameren ylittäjien turvallisuutta ja varsinkin turvallisuuden tunnetta merellä.
        Nimim. Markkinatalous totesi oleellisen: massatuotanto valmistaa veneet sitä kohderyhmää varten, joka on suurin.

        ARC karavaani on tosiaan harhaan johtava mielikuva, mitä ei pidä uskoa. Trackerin kuvaa katsomalla voi näyttää ruuhkalta vaikkei veneestä havaitse ketään.
        Atlantin ylityksessä rannikkojen ulkopuolella näkyy pursia 1-2 kpl per reissu ja laivoja n. 1/ viikko. Kyllä siellä on aivan yksinäistä ja omillaan.


      • hienokokemus
        Eppäilijä kirjoitti:

        Oma reissusi ei ole tyypillinen. Itse asiassa uskon, että puhut läpiä päähäsi. Olisi ainakin mielenkiintoista kuulla reitti.

        Reittini oli ARC:n jälkeen Holl.Antillit-SanBlas-Panama-Galapagos-Ranskan Polynesia-Cookin saaret-Am.Samoa- Samoa-Tonga-NZ:n Pohjois- ja Eteläsaari-Uusi Kaledonia-Vanuatun saaret-Torstaisaari-Austr.rannikko-Joulusaari-Direction Isl. -Mauritius-Reunion-RSA-Kapkaupunki-Brasilian rannikko-Ranskan Guyana-Trinidad- Karibian saaret-Azorit-Itämeri..


      • Anonyymi
        hienokokemus kirjoitti:

        Reittini oli ARC:n jälkeen Holl.Antillit-SanBlas-Panama-Galapagos-Ranskan Polynesia-Cookin saaret-Am.Samoa- Samoa-Tonga-NZ:n Pohjois- ja Eteläsaari-Uusi Kaledonia-Vanuatun saaret-Torstaisaari-Austr.rannikko-Joulusaari-Direction Isl. -Mauritius-Reunion-RSA-Kapkaupunki-Brasilian rannikko-Ranskan Guyana-Trinidad- Karibian saaret-Azorit-Itämeri..

        Oliko Kapin ohittamisessa ongelmia läntisten tuulien ja Agulhas-virran kanssa? Kävittekö usein satamassa odottamassa sääikkunaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Kapin ohittamisessa ongelmia läntisten tuulien ja Agulhas-virran kanssa? Kävittekö usein satamassa odottamassa sääikkunaa?

        Reitissä luki Panama...


      • Anonyymi
        Tunari1 kirjoitti:

        Erikoista siinä mielessä että listaatte huonoiksi ominaisuuksiksi järjestäen kaikki nykyaikaisten veneiden tyypillisimmät ominaisuudet. Kuitenkin kaikki nykyaikaiset veneet ovat Bavaria 30:stä lähtien luokiteltu valtameriveneiksi (CE-A), toisin kuin 70-ja 80-luvulla, jolloin oli saatavilla myös selkeästi suojaisemmille vesille tarkoitettuja veneitä. Lisäksi valtameripurjehdus on tullut paljon yleisemmäksi kansanhuviksi takavuosiin verraten, jolloin esimerkiksi Atlantinylitys oli merkittävä uroteko ja miehuuskoe. Eli näitä nykyajan valtameriveneitä myös oikeasti käytetään valtameripurjehduksiin. Miten on selitettävissä että kuluttajan vaatimukset ja valmistajien tarjoamat tuotteet kehittyvät päivastaiseen suuntaan? Mitä useampi eläkeläispappa ja -mamma päättää osallistua ARC-karavaaniin, sitä huonompia vaneitä heille tarjotaan kyseiseen tarkoitukseen? Ei kai se nyt näin voi olla.

        Aika pienet markkinat on pallonkiertoveneissä. Ei kannata suurten valmistajien tehdä sellaisia. Se ei siis ole mikään suunnittelukriteeri.


    • Vanku28
    • seppomartti

      Aloittajan aihe oli valtamerikelpoiset alle 30 ft eurooppalaiset veneet. Valtamerelle suunniteltuja on uustuotannossa vähän tai ei ollenkaan tuossa kokoluokassa. Syyt on selvät kuten yllä on mainittu, markkinat määrää. Monia mainitsemiani puutteita voi itse parannella, esim. ohjausta, nukkumismahdollusuuksia, säilytystiloja tai tuuletusta. Useimpien puutteiden kanssa voi purjehtia muttei niitä voi pitää valtameriveneeseen hyvänä suunnitteluna. Esim. tasapohjaisen veneen pilssivesi voi 2-3 viikkoa olla vaikeasti tavoitettavissa muttei se purjehdusta estä. Epämukavaa kylläkin.. Tai jos pesuallas tulvii voi vääntää hanan kiinni ja tiskata ämpärissä. Mutteivät edusta hyvää suunnittelua isoille vesille.

    • Kulunutvertaus

      Ehkäpä tähänkin voisi heittää kuluneen ja aina ohi menevän autoanalogian: jos on lähdössä pitkälle automatkalle Siperiaan tai Afrikkaan, kannattaa ennemmin lähteä reissuun Lada Nivalla tai vanhalla Toyota Landcruiserilla kuin uudella Audilla tai BMW:llä.

      • Isoantilla

        Minusta hyvää suunnittelua muuallekin kuin valtamerille edustaa Sparkman&Stephensin vaatimus siitä, että kansitason alapuolella ei ole runkoon avautuvia luukkuja tms. Antinojan rakentamissa veneissä on vain takakannella lukittava luukku ja ruffin sisäänmeno on reilusti kansitason yläpuolella ilman mitään irtonaisia klaffeja.

        Olen ollut mukana kun puolitonnari Antilla on ajettu spinnulla nurin niin, että masto on ollut meressä ja isopurje hakannut vettä pitkin. Kun vene saatiin oikaistua, runkoon ei ollut mennyt vettä lkainkaan.


      • Helppojuttu
        Isoantilla kirjoitti:

        Minusta hyvää suunnittelua muuallekin kuin valtamerille edustaa Sparkman&Stephensin vaatimus siitä, että kansitason alapuolella ei ole runkoon avautuvia luukkuja tms. Antinojan rakentamissa veneissä on vain takakannella lukittava luukku ja ruffin sisäänmeno on reilusti kansitason yläpuolella ilman mitään irtonaisia klaffeja.

        Olen ollut mukana kun puolitonnari Antilla on ajettu spinnulla nurin niin, että masto on ollut meressä ja isopurje hakannut vettä pitkin. Kun vene saatiin oikaistua, runkoon ei ollut mennyt vettä lkainkaan.

        Tuon vaatimuksen suurin osa veneistä varmaan täyttää jos kajuutan sisäänmenon alemman klaffin liimaa sikafleksillä paikalleen.


      • vaikeejuttu
        Helppojuttu kirjoitti:

        Tuon vaatimuksen suurin osa veneistä varmaan täyttää jos kajuutan sisäänmenon alemman klaffin liimaa sikafleksillä paikalleen.

        Liimaa samantien koko luukku kiinni sikalla. Kömpiminen liimatun luukunklaffin yli onnistuu poikkeuksena jollain ylityksellä, mutta todella kömpelöä se on. Ei käy missään tapauksessa pysyväksi ratkaisuksi. Riski kompastua ja pudota sisään pää edellä on jo suurempi kuin uppoamisriski alempana olevan luukun takia.


      • Isoantilla

        Helppojuttu ei tiedä mistä puhuu. Suurimmassa osassa veneitä on isojakin salpaamattomia luukkuja istuinpenkeissä reilustikin kansitason alapuolella. Joissain jopa istumalaatikon pohjassa konetilaan. Miten hyvässä kunnossa sitten lienevät tiivisteet?


      • Anonyymi
        Helppojuttu kirjoitti:

        Tuon vaatimuksen suurin osa veneistä varmaan täyttää jos kajuutan sisäänmenon alemman klaffin liimaa sikafleksillä paikalleen.

        Ihmettelen, kun joissain jenkkiveneissä kajuutanluukku ulottuu kovin alas.


      • Anonyymi
        Isoantilla kirjoitti:

        Helppojuttu ei tiedä mistä puhuu. Suurimmassa osassa veneitä on isojakin salpaamattomia luukkuja istuinpenkeissä reilustikin kansitason alapuolella. Joissain jopa istumalaatikon pohjassa konetilaan. Miten hyvässä kunnossa sitten lienevät tiivisteet?

        1960-luvun veneessäni on muutamalla pultilla kiinniittyvä suuri luuku sitlootan pohjassa, ja tiivistys yhtä vanha. Sitlootan voi täyttää vedellä sulkemalla alkuperäiset pronssiset blakesit, eikä sisään veneeseen valu vettä.


    • Moottoripaatti

      Sattui tämä ketju Google-hausta silmiin. Vaikka on purjeveneilijä olekaan, niin kiinnostaisi tietää, miksi uusia veneitä pidetään vähemmän merikelpoisina. Johtuuko se pääasiassa runkomuodosta? Jos, niin miksi?

    • Vyysikko_

      Pitää erottaa kaksi asiaa. Onko vene merikelpoinen, eli selviääkö vene valtameren ylityksestä. Toiseksi, onko vene "ihmiskelpoinen" valtamerellä, eli onko siellä ihmisen riittävän hyvä olla niin että kestää matkan rasitukset fyysisesti ja henkisesti. Käsitykseni mukaan uudet veneet ovat huonompia molemmissa, ainoa etu niillä on että ovat nopeampia. Uudet silityslaudat ovat miellyttäviä satamassa ja laguuneissa, mutta eivät valtamerellä. Tämän määrää jo fysiikan lait, uusissa veneissä ihminen on paljon kauempana pyörähdysakselien keskipisteistä mikä tekee menosta paljon epämiellyttävämpää, mikä johtaa keskeytyksiin. Eli heilut pitkän momenttivarren päässä ja veneen keveys tekee liikkeistä vielä paljon rajumpia.

      • SS-mies

        Se on silitysraudat, ei laudat.

        Erikoista, että Baltic ja Nautorkin ovat haitahtuneet 70-luvun optimaalisesta IOR-designista tuohon silitysrautamalliin. Uusrikkaat eivät vissiin ymmärrä näitä juttuja. Omistajat käyvät varmasti vain satamissa bilettämässä, ja miehistöparka joutuu henkensä kaupalla purjehtimaan ylitykset.


      • 9987j

      • niin.aina.käy

        Ei pitäisi olla uusi asia kenellekään, että veneet ovat aina kompromisseja. Painotukset vaihtuvat ajan myötä ja tällä hetkellä enemmän painoa on suurilla sisätiloilla, jotka kaiken lisäksi yhdistyvät suurempaan nopeuteen. Jotkin toiset ominaisuudet ovat sitten huonontuneet, niin aina kompromisseissa käy. Eivät siis sen enempää uudet kuin vanhatkaan ole paskoja, vain erilaisia.


      • Moottoripaatti

        Se nyt on selvää, että veneet ovat kompromisseja. Minulle jäi vain sellainen käsitys, että eivät nykyveneet purjehdusominaisuuksiltaan tai matkustusominaisuuksiltaan mitenkään epämukavia ole.


    • Moottoripaatti

      "Toiseksi, onko vene "ihmiskelpoinen" valtamerellä, eli onko siellä ihmisen riittävän hyvä olla niin että kestää matkan rasitukset fyysisesti ja henkisesti."

      Tämä asia juuri kiinnostaa, kun luin ketjuja, joissa väitettiin, että nykyveneet ovat ihmiselle paljon mukavampia, koska liike niissä on pienempää.

      • eimäärävaanlaatu

        Liikkeen määrä ei ole kovinkaan oleellinen tekijä. Ihmiskelpoisuuden kannalta tärkeintä ovat kiihtyvyydet, sekä nopeus- että kulmakiihtyvyydet. Pitkän varren päässä kiihtyvät nopeudet, leveän rungon suuren vakavuuden seurauksena kasvavat kulmakiihtyvyydet.


      • Anonyymi

        Aloittajan venevaklikoima piti olla alle 30ft ja halpa, eli vanha. Ei siinä kovasti mukavuutta tai kohtuullisia kulmakiihtyvyyksiä voi toivoa jos sattuu valtamerellä väärään aikaan väärään paikkaan pikkuveneellä.. Valtaosa on kuitenkin rauhallista matkaamista olipa design uusi tai vanha. Modernit veneet ovat tilavampia ja nopeampia, millä voi olla rajallista merkitystä. Vanhanaikaiset veneet jostain syystä mielletäänn merikelpoisemmiksi. Mitä se sitten tarkoittaakin?
        seppomartti


    • Jäärä_

      Uudet veneet on ihan p:koja. Onneksi mulla on tosi vanha vene.

      • Anonyymi

        Sama täällä, Ohlson 29 on alla ja silläkin on hengissä menty yli rapakon., en kyllä minä.....


    • Anonyymi

      Alle 30 jalkaa ja valtamerikelpoinen. Vaatimuksen edellyttämiä veneitä, jotka rakenteittensa osalta kestäisivät rankkoja olosuhteita löytyy sekä uusista että etenkin vanhoista. Miksi vanhoista, siksi että vanhat pitkäköliset tai skekillä varustetut purret ovat suuntavakaampia ja tuuliperäsinysävällisempiä. Nykyaikainen alle 30 jalkainen mukava surffipeli ei ole niitä suuntavakaampia.

      • Anonyymi

        Yksi plussa vanhoissa pikku veneissä on laminoinnin paksuudet, aluksi ei luotettu laskelmiin vaan tehtiin aika jytkyjä runkoja. Toinen pienehkön vahvan veneen etu kovassa kelissä on, että niiden oma pinta-ala on pieni ja niihin ei kohdistu niin suuria voimia, lyhyttä mastoa ja vaatimaton purjepinta-ala antaa anteeksi. Suhteessa kokoonsa ne on myös varsin painavia ja usein pitkäkölisiä. Pitää tietenkin myös vanha soveltuva pikkuvene olla käyty viimesenpäälle läpi ennen reissua siinä missä uudempikin. Silti varmasti parhautta on valita tanakka vanhempi isovene ja varustella ja huoltaa se kuntoon. Mutta lienee joku Albin Vega olla tietyissä tilanteissa turvallisempi kuin joku uusi isompi eväkölinen tasapohja? Nuo vanhat kääntyy kuitenkin aina takas pystyyn ympäri mennessään, ilmeisesti kaikkien uusien kohdalla se ei ole niinkään selvä asia.


    • Anonyymi

      Mistä syntyy käsitys siitä, että nimenomaan koko vaikuttaisi ratkaisevasti merikelpoisuuteen? Tuokin Vancouver 28 menee pitkin maailmaa ja niin kuin videosta näkyy, nousee pystyyn kuin kumiankka.

      https://www.youtube.com/watch?v=pSNhG9OHuJw

      • Anonyymi

        Markus Vilmi paineli Uuteen Seelaantiin saakka Laurin Koster 28ft paatilla. Käsittääkseni oli vaikeahkoakin keliä tuonnimmaisella merellä, mutta läpi vaan tultiin ehjänä. Kyseessä kaikin kriteerein erittäin vankka bluewater paatti, varsinkin kyseisen yksilö oli käyty läpi ja varusteltu asianmukaisesti, esim avotilan itsetyhjennyksen putket oli korvattu kokoluokkaa 50 mm kokoisilla jne. Matkabudjetin haasteiden vuoksi Suomeen välillä tienaamaan ja sitten alkoi samaan syssyyn uusi parisuhde, niin ei kiertänyt ympäri asti alkuperäisen suunnitelman mukaan. Vene bongattu kyllä myöhemminnkin niiltä vesiltä,esim OldSea Dogin videossa vilahtaa. Vanha blogi veneen rakentelusta sekä reissusta on edelleen voimissaan. http://sailinghimene.blogspot.com/2013/


    • Anonyymi

      Määrittele ensin valtamerikelpoisuus.

      Valtameriä on ylitetty onnistuneesti ties millä purtiloilla. Esimerkiksi tyypillisellä Atlantin ylityksellä idästä länteen oikeaan vuodenaikaan oleellisinta on kunnolliset myötätuulipurjeet tai iso polttoainetankki sekä autopilotti. Nuo saat mihin tahansa veneeseen. Muilla ominaisuuksilla ei niin ole väliä tuollaisella leppoisalla reissulla.

      Jos taas haluat pystyä turvallisesti kulkemaan mistä tahansa minne tahansa vuodenajasta riippumatta, niin vaatimustaso alkaa olla ihan toinen ja niitä alle 30 jalkaisia soveltuvia vähemmän. Ja niitä soveltuviakin saa aika huolella parannella ja varustella ennen lähtöä.

      • Anonyymi

        Voisiko sanoa, että yleisesti avomerikikelpoisella kunnossa olevalla veneellä voi ylittää Atlantin suotuisaan aikaan ilman että se on hengenvaarallista extremeä. Kuitenkaan kaikki tän kategorian veneet ei ole varsinaisesti valtamerten selaamiseen soveltuvia. Mitkä on mielestänne ne oleelliset ratkaisevat erot millä erotellaan jyvät akanoista? Itse mietin että runko oltava riittävän jäykkä, laipiot tanakat, kölin tuenta riittävää kaliberia sekä mielellään myös peräsinosastolla uskottavuutta. Lisäksi kölissä painoa riittävästi, ja varsinkin pienemmän veneen kohdalla klassista syvää muotoilua pohjassa. Syväystä riittävästi. Tältä perustalta ja vene hyvässä kunnossa ollen ja riittävin varustein ja kapteenin taidoin on lähtökohtaisesti turvallista seilata valtamerillä? Itse painottaisin pitkää tai pitkähköä köliä, varsinkin pienessä veneessä. Mutta se lienee jo sitä hyvää extraa mitä moni muukin lisäominaisuus. Tuleeko muilla mieleen ratkaisevan tärkeitä pointteja? Pidetään erillisenä asiana mukavuus ja tilat jne, sehän on täysin suhteellista ja eri ihmisillä on erilainen vaatimustaso, ja jokainen siltä pohjalta valitsee mikä hyvältä tai siedettävältä tuntuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko sanoa, että yleisesti avomerikikelpoisella kunnossa olevalla veneellä voi ylittää Atlantin suotuisaan aikaan ilman että se on hengenvaarallista extremeä. Kuitenkaan kaikki tän kategorian veneet ei ole varsinaisesti valtamerten selaamiseen soveltuvia. Mitkä on mielestänne ne oleelliset ratkaisevat erot millä erotellaan jyvät akanoista? Itse mietin että runko oltava riittävän jäykkä, laipiot tanakat, kölin tuenta riittävää kaliberia sekä mielellään myös peräsinosastolla uskottavuutta. Lisäksi kölissä painoa riittävästi, ja varsinkin pienemmän veneen kohdalla klassista syvää muotoilua pohjassa. Syväystä riittävästi. Tältä perustalta ja vene hyvässä kunnossa ollen ja riittävin varustein ja kapteenin taidoin on lähtökohtaisesti turvallista seilata valtamerillä? Itse painottaisin pitkää tai pitkähköä köliä, varsinkin pienessä veneessä. Mutta se lienee jo sitä hyvää extraa mitä moni muukin lisäominaisuus. Tuleeko muilla mieleen ratkaisevan tärkeitä pointteja? Pidetään erillisenä asiana mukavuus ja tilat jne, sehän on täysin suhteellista ja eri ihmisillä on erilainen vaatimustaso, ja jokainen siltä pohjalta valitsee mikä hyvältä tai siedettävältä tuntuu

        Kun katsoo kuinka huonosti GGR-veneet selviävät vaativammista valtameriolosuhteista, voiko mitään tuon kokoluokan venettä pitää kunnolla valtamerikelpoisena?

        Suomalainen on pallon kiertänyt Inferno 29:llä. Sehän menee siis hienosti joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo kuinka huonosti GGR-veneet selviävät vaativammista valtameriolosuhteista, voiko mitään tuon kokoluokan venettä pitää kunnolla valtamerikelpoisena?

        Suomalainen on pallon kiertänyt Inferno 29:llä. Sehän menee siis hienosti joukkoon.

        Eikun nimenomaan se ei ole mikään pointti, että jollain veneellä valtameri ylitetty tai pallo kierretty. Inferno 29 ei mitenkään ole turvallinen ja asiallinen valinta valtamerille. Tän on sanoneet he itse jotka sellasella pallon kiersi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe