Assembler vs GNU standard lib

Huvikseni yritin disassmbloida gligc-2.28:n strlen rutiinia ja sain puristettua
ulos alla olevan intel-syntaxisen ja NASM:lla käännettävän (nasm -felf64 ...) koodin siitä.
Sitten testasin tätä (nasm'lla tuotettua) koodia linkitettynä staattisesti sitä kutsuvaan
C-koodiin ja vertasin tulosta standard C strlen kutsuihin....

; Tämä ON glibc strlen vieläpä hieman optimoituna,
; eli ei stack-framea ja poistettu kaksi if lausetta.

global as_strlen
section .text

as_strlen:
mov r9, rdi
test dil, 7
je addr_c
cmp BYTE [rdi], 0
jne addr_b
jmp addr_o
addr_a: cmp BYTE [rdi], 0
je addr_g
addr_b: inc rdi
test dil, 7
jne addr_a
addr_c: mov r8, 0xfefefefefefefeff
mov rsi, 0x8080808080808080
jmp addr_f
addr_d: cmp BYTE [rdx-7], 0
je addr_i
cmp BYTE [rdx-6], 0
je addr_j
cmp BYTE [rdx-5], 0
je addr_k
cmp BYTE [rdx-4], 0
je addr_l
cmp BYTE [rdx-3], 0
je addr_m
cmp BYTE [rdx-2], 0
je addr_n
cmp BYTE [rdx-1], 0
je addr_o
addr_e: mov rdi, rdx
addr_f: lea rdx, [rdi 0x8]
mov rax, QWORD [rdx-8]
lea rcx, [rax r8]
not rax
and rax, rcx
test rax, rsi
je addr_e
cmp BYTE [rdx-8], 0
jne addr_d
addr_g: mov rax, rdi
sub rax, r9
ret
xor eax, eax
ret
addr_i: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 1]
ret
addr_j: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 2]
ret
addr_k: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 3]
ret
addr_l: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 4]
ret
addr_m: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 5]
ret
addr_n: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 6]
ret
addr_o: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 7]
ret

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ja mitä olivat tulokset?

glibc strlen voitti tämän rutiinin, eli se oli ~ 3-4% nopeampi kuin tämä
vaikka tämä koodi on melkein suora disassembly kyseisestä glibc rutiinista

Jokin pielessä?

4

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei välttämättä mikään pielessä.

      C-kieli on käytännössä sitä assembleria mistä ohjelmallisesti tuotetaan optimaalinen tavukoodi prosessorin ajettavaksi ja prosessorivalmistajat optimoivat sitä kääntäjää. Käsin tavukoodin nysvääminen tuskin tuottaa nopeampaa tulosta.

      Käsin tavukoodin nysvääminen yleisesti ottaen ollut sellaista mitä kannattanut välttää viimeiseen asti ja ollut 20v sellainen tilanne, että kääntäjästä parempaa tulosta ei oikein saa missään.

      Itseasiassa 20v sitten oli sellainen kieli kuin Haskell kypsynyt jo niin hyväksi, että sillä pystyi ohjelmointikielen tasolla varmistamaan että ei ole sivuvaikutuksia koodissa joka sitten mahdollistanut optimointeja jotka ovat ihmiselle hyvin vaiketa saada virheettömästi tehtyä. Käytännössä tekeekin semmoista temppua että voi saada helposti tuotettua nopeampaa koodia mitä C:llä, kun jo C:llä sai parempaa koodia mitä käsin tavukoodia nysväämällä.

      • Kyllä kyllä, mutta tuo koodi on SUORA disassembly samasta C-rutiinista


      • tractor kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta tuo koodi on SUORA disassembly samasta C-rutiinista

        "glibc strlen voitti tämän rutiinin, eli se oli ~ 3-4% nopeampi kuin tämä
        vaikka tämä koodi on melkein suora disassembly kyseisestä glibc rutiinista"

        Sanoit että melkein suora, eli ei identtinen.


    • Anonyymi

      Miten on koodisi alignment? Sillä on helposti 3-4 % merkitys, kun hyppyjä tehdään paljon.

      Mutta missä on repnz scasb, jolla strlen oli aikaisemmin toteutettu? Sitä tehokkaampaa koodia tuskin saa tehtyä luuppaamalla, vaikka hyödyntäisi 64-bittisiä rekistereitä yo. koodin tavoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      69
      949
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      592
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe