Assembler vs GNU standard lib

Huvikseni yritin disassmbloida gligc-2.28:n strlen rutiinia ja sain puristettua
ulos alla olevan intel-syntaxisen ja NASM:lla käännettävän (nasm -felf64 ...) koodin siitä.
Sitten testasin tätä (nasm'lla tuotettua) koodia linkitettynä staattisesti sitä kutsuvaan
C-koodiin ja vertasin tulosta standard C strlen kutsuihin....

; Tämä ON glibc strlen vieläpä hieman optimoituna,
; eli ei stack-framea ja poistettu kaksi if lausetta.

global as_strlen
section .text

as_strlen:
mov r9, rdi
test dil, 7
je addr_c
cmp BYTE [rdi], 0
jne addr_b
jmp addr_o
addr_a: cmp BYTE [rdi], 0
je addr_g
addr_b: inc rdi
test dil, 7
jne addr_a
addr_c: mov r8, 0xfefefefefefefeff
mov rsi, 0x8080808080808080
jmp addr_f
addr_d: cmp BYTE [rdx-7], 0
je addr_i
cmp BYTE [rdx-6], 0
je addr_j
cmp BYTE [rdx-5], 0
je addr_k
cmp BYTE [rdx-4], 0
je addr_l
cmp BYTE [rdx-3], 0
je addr_m
cmp BYTE [rdx-2], 0
je addr_n
cmp BYTE [rdx-1], 0
je addr_o
addr_e: mov rdi, rdx
addr_f: lea rdx, [rdi 0x8]
mov rax, QWORD [rdx-8]
lea rcx, [rax r8]
not rax
and rax, rcx
test rax, rsi
je addr_e
cmp BYTE [rdx-8], 0
jne addr_d
addr_g: mov rax, rdi
sub rax, r9
ret
xor eax, eax
ret
addr_i: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 1]
ret
addr_j: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 2]
ret
addr_k: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 3]
ret
addr_l: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 4]
ret
addr_m: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 5]
ret
addr_n: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 6]
ret
addr_o: sub rdi, r9
lea rax, [rdi 7]
ret

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ja mitä olivat tulokset?

glibc strlen voitti tämän rutiinin, eli se oli ~ 3-4% nopeampi kuin tämä
vaikka tämä koodi on melkein suora disassembly kyseisestä glibc rutiinista

Jokin pielessä?

4

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei välttämättä mikään pielessä.

      C-kieli on käytännössä sitä assembleria mistä ohjelmallisesti tuotetaan optimaalinen tavukoodi prosessorin ajettavaksi ja prosessorivalmistajat optimoivat sitä kääntäjää. Käsin tavukoodin nysvääminen tuskin tuottaa nopeampaa tulosta.

      Käsin tavukoodin nysvääminen yleisesti ottaen ollut sellaista mitä kannattanut välttää viimeiseen asti ja ollut 20v sellainen tilanne, että kääntäjästä parempaa tulosta ei oikein saa missään.

      Itseasiassa 20v sitten oli sellainen kieli kuin Haskell kypsynyt jo niin hyväksi, että sillä pystyi ohjelmointikielen tasolla varmistamaan että ei ole sivuvaikutuksia koodissa joka sitten mahdollistanut optimointeja jotka ovat ihmiselle hyvin vaiketa saada virheettömästi tehtyä. Käytännössä tekeekin semmoista temppua että voi saada helposti tuotettua nopeampaa koodia mitä C:llä, kun jo C:llä sai parempaa koodia mitä käsin tavukoodia nysväämällä.

      • Kyllä kyllä, mutta tuo koodi on SUORA disassembly samasta C-rutiinista


      • tractor kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta tuo koodi on SUORA disassembly samasta C-rutiinista

        "glibc strlen voitti tämän rutiinin, eli se oli ~ 3-4% nopeampi kuin tämä
        vaikka tämä koodi on melkein suora disassembly kyseisestä glibc rutiinista"

        Sanoit että melkein suora, eli ei identtinen.


    • Anonyymi

      Miten on koodisi alignment? Sillä on helposti 3-4 % merkitys, kun hyppyjä tehdään paljon.

      Mutta missä on repnz scasb, jolla strlen oli aikaisemmin toteutettu? Sitä tehokkaampaa koodia tuskin saa tehtyä luuppaamalla, vaikka hyödyntäisi 64-bittisiä rekistereitä yo. koodin tavoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe