Toppirikisen vantit

Anonyymi

Tuleeko alavantit kanteen päävanttien
etu vai takapuolelle

30

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on kaksi alavanttia puolellaan niin sekä wtu- etyä takapuolelle.
      Jos on yksi puolellaan eli yhteensä 2 kpl niin taakse.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Jos toppirikissä on vain yksi alavanttipari, niin tarkoittaako sitä, että saalingit on taaksepäin taivutetut? Rikataanko sellaiseen aina prebendiä?
        Usein etualavanttiparin sijaan on babystaagi, joka siis estää maston pullahtamisen saalinkien kohdalta taaksepäin. Kuinka yleistä on, että toppirikissä on vain yksi alavanttipari ilman babystaagia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toppirikissä on vain yksi alavanttipari, niin tarkoittaako sitä, että saalingit on taaksepäin taivutetut? Rikataanko sellaiseen aina prebendiä?
        Usein etualavanttiparin sijaan on babystaagi, joka siis estää maston pullahtamisen saalinkien kohdalta taaksepäin. Kuinka yleistä on, että toppirikissä on vain yksi alavanttipari ilman babystaagia?

        Ei taida olla B-R rikiä lukuunottamatta muita toppirikejä, joissa saalingit olisivat taaksepäin. Useimmiten yhden alavanttiparin kaverina on baby, mutta toisinaan se on ainakin irroitettava ja joskus jopa jätetty pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla B-R rikiä lukuunottamatta muita toppirikejä, joissa saalingit olisivat taaksepäin. Useimmiten yhden alavanttiparin kaverina on baby, mutta toisinaan se on ainakin irroitettava ja joskus jopa jätetty pois.

        Kaikissa ( tai lähes?) nykyisissä rikeissä on taakse suunnatut saalingit ja yksi alavanttipari ilman babystaagia. Myös kahden saalingin mastoissa. Prebend kuuluu systeemiin.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa ( tai lähes?) nykyisissä rikeissä on taakse suunnatut saalingit ja yksi alavanttipari ilman babystaagia. Myös kahden saalingin mastoissa. Prebend kuuluu systeemiin.
        seppomartti

        Lähes kaikissa nykyään on saalingit takaviistossa, mutta niistä toppirikejä ei ole kai ainoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla B-R rikiä lukuunottamatta muita toppirikejä, joissa saalingit olisivat taaksepäin. Useimmiten yhden alavanttiparin kaverina on baby, mutta toisinaan se on ainakin irroitettava ja joskus jopa jätetty pois.

        Esim X-yachtin IMX-38:ssa on toppiriki taaksepäin suunnatuilla saalingeilla. Seldenin rikausoppaassa on tuollaiselle konfiguraatiolle ohjeetkin, joten tuskin kovin harvinainen on.


      • Anonyymi

        1) Jos on kaksi alavanttia puolellaan niin sekä etu- että takapuolelle.
        2) Jos on kummallakin puolella yksi alavantti ja edessä babystaaki, niin alavantit päävanttien takapuolelle.
        3) Jos babyä ei ole, ja alavantteja vain yksi puolellaan, niin takavantit päävanttien etupuolelle.

        Ylläolevaan tulee poikkeuksia vain silloin, jos noin rikaaminen johtaisi siihen, ettei kumpikin päävantti olisi kokonaisuudessaan missään tasopinnassa, siis kumpikin omassaan. Tällöin saalinkiin tulisi taivuttavaa momenttia pystyakselin ympäri, jota siinä ei missään tapauksessa pidä olla. Siis siten että taipuma näkyisi taivutusjännityksen aiheuttamana kaareutuneena muotona maston huipusta katsottaessa.
        3-kohdassa kyse on mastosta, jonka pituussuuntaisen taivutusjäykkyyden rikisuunnittelija on katsonut riittäväksi ilman alavanttien tukea, jolloin laittamalla vantit kuten mainittu, maston prebend kasvaa kuormien mukana latistaen isoa itsestään. Päinvastoin laittamalla iso tulee pussiikkaammaksi kuorman mukaan, ja ääri tapauksessa maston keskiosa nurjahtaa taaksepäin. Laittamalla kuten alussa jo mainittiin maston keskiosa siis taipuu eteenpäin, iso latistuu, ja samalla isopurje rajoittaa mastontaipuman kasvua nurjhdukseen asti aivan kuten alabarduunakin tekisi, jos sellainen olisi.

        Nimimerkki seppomartti on kokenut matkaveneilijä, mutta insinöörilogiikkaa veneistä ja/tai lujuusopista hänellä ei edellenkään ole, mikä johtaa toistuviin virheisiin hänen ottaessaan kantaa asioihin joita ei todellakaan osaa, josta kohta 3 on oiken hyvä esimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1) Jos on kaksi alavanttia puolellaan niin sekä etu- että takapuolelle.
        2) Jos on kummallakin puolella yksi alavantti ja edessä babystaaki, niin alavantit päävanttien takapuolelle.
        3) Jos babyä ei ole, ja alavantteja vain yksi puolellaan, niin takavantit päävanttien etupuolelle.

        Ylläolevaan tulee poikkeuksia vain silloin, jos noin rikaaminen johtaisi siihen, ettei kumpikin päävantti olisi kokonaisuudessaan missään tasopinnassa, siis kumpikin omassaan. Tällöin saalinkiin tulisi taivuttavaa momenttia pystyakselin ympäri, jota siinä ei missään tapauksessa pidä olla. Siis siten että taipuma näkyisi taivutusjännityksen aiheuttamana kaareutuneena muotona maston huipusta katsottaessa.
        3-kohdassa kyse on mastosta, jonka pituussuuntaisen taivutusjäykkyyden rikisuunnittelija on katsonut riittäväksi ilman alavanttien tukea, jolloin laittamalla vantit kuten mainittu, maston prebend kasvaa kuormien mukana latistaen isoa itsestään. Päinvastoin laittamalla iso tulee pussiikkaammaksi kuorman mukaan, ja ääri tapauksessa maston keskiosa nurjahtaa taaksepäin. Laittamalla kuten alussa jo mainittiin maston keskiosa siis taipuu eteenpäin, iso latistuu, ja samalla isopurje rajoittaa mastontaipuman kasvua nurjhdukseen asti aivan kuten alabarduunakin tekisi, jos sellainen olisi.

        Nimimerkki seppomartti on kokenut matkaveneilijä, mutta insinöörilogiikkaa veneistä ja/tai lujuusopista hänellä ei edellenkään ole, mikä johtaa toistuviin virheisiin hänen ottaessaan kantaa asioihin joita ei todellakaan osaa, josta kohta 3 on oiken hyvä esimerkki.

        Yleensä mainitussa 3 tapauksessa pää- ja alavanttien kiinnityspisteet kannessa ovat niin lähellä toisiaan, ettei sillä kumpaan pisteeseen vantit kiinnitetään, ole mitään merkitystä maston pituussuuntaiseen taipumaan. Sellaisessa toppirikissä jossa on vain yhdet alavantit, masto menee yleensä kannen läpi jolloin mastoon saadaan esitaipuma maston jalkaa säätämällä. Tämä koko maston pituudella vaikuttava taivutusmomentti varmistaa ettei masto voi kuormitettuna taipua keskeltä taaksepäin, vaan päin vastoin etu- ja takastaakin vedon aiheuttaman puristusvoiman ansiosta taipuu aina eteenpäin. Tätä pyrkimystä on järkevää hillitä sillä minimaalisella vaikutuksella jonka alavantin pään kiinnittäminen kannen taaempaan kiinnityspisteeseen saa aikaan. Jos masto on pitkä, yleensä kovalla kelillä kiinnitetään avuksi barduuna jonka kiinnitys mastossa on noin ylemmän saalingin kohdalla. Jos masto ei mene kannen läpi, esitaipuma eteenpäin saadaan babystaakilla, jota tässä tapauksessa ei kannata irrottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä mainitussa 3 tapauksessa pää- ja alavanttien kiinnityspisteet kannessa ovat niin lähellä toisiaan, ettei sillä kumpaan pisteeseen vantit kiinnitetään, ole mitään merkitystä maston pituussuuntaiseen taipumaan. Sellaisessa toppirikissä jossa on vain yhdet alavantit, masto menee yleensä kannen läpi jolloin mastoon saadaan esitaipuma maston jalkaa säätämällä. Tämä koko maston pituudella vaikuttava taivutusmomentti varmistaa ettei masto voi kuormitettuna taipua keskeltä taaksepäin, vaan päin vastoin etu- ja takastaakin vedon aiheuttaman puristusvoiman ansiosta taipuu aina eteenpäin. Tätä pyrkimystä on järkevää hillitä sillä minimaalisella vaikutuksella jonka alavantin pään kiinnittäminen kannen taaempaan kiinnityspisteeseen saa aikaan. Jos masto on pitkä, yleensä kovalla kelillä kiinnitetään avuksi barduuna jonka kiinnitys mastossa on noin ylemmän saalingin kohdalla. Jos masto ei mene kannen läpi, esitaipuma eteenpäin saadaan babystaakilla, jota tässä tapauksessa ei kannata irrottaa.

        Barduuna tulee mastoon kiinni suunnilleen keulaharuksen korkeudelle.
        Selvästi alemmalle korkeudelle (esim ylimmän saalingin korkeudelle) tuleva on nimeltään alabarduuna. Kuttereissa voi olla muitakin nimityksiä, mutta sluupeissa aina noin.

        Esitaipuman tarvitsema taivutusmomentti on suurimmassa osassa veneitä niin vähäinen, ettei sen voi todellakaan luottaa estävän pituussuuntaista nurjahdusta toiseen suuntaan, jos alavantti vetää maston keskiosaa takaviistoon. Siihen tarvitaan siis joko takaviistossa olevien saalinkien puristusta, etuviistoon tulevia alavantteja, taikka babystaagia. Toisinaan useampia, eikä vain yhtä edellä mainituista.

        Olen nähnyt veneen, jossa rustien sijainnissa on samalla puolella 6 asteen ero mastosta katsottuna. Etummaisissa ainoa alavanttipari, ja takimmaisissa päävantit. Toimii todella hyvin ison latistuksen näkökulmasta, eikä ratkaisusta ole mitään lujuusopillista ongelmaa.
        Toisinpäin laitettaessa on sekä lujuusopillinen riski, että käytännön ongelma ison kelin mukana kasvavasta pussista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim X-yachtin IMX-38:ssa on toppiriki taaksepäin suunnatuilla saalingeilla. Seldenin rikausoppaassa on tuollaiselle konfiguraatiolle ohjeetkin, joten tuskin kovin harvinainen on.

        Katselin tänään IMX:n rikiä, kun telakkanaapuri valmisteli mastoaan nostoa varten. Onhan ne saalingit taaksepäin, mutta eivät saalinginpäät paljoa mastoprofiilin takapuolelle mene. Saman verran saalingit ovat omassa osarikisessä viistot, mutta etustaagi on puhtaasti barduunojen varassa. Hieman huolettomammin vain jiipin tekee sen pienen viistouden varassa. Yleensä taakse viistoilla saalingeilla kuitenkin tarkoitetaan osarikisiä, joissa vantit kiristävät etustaagin. Sehän on B-R -rikinkin idea.


    • Anonyymi

      Vastauksia on jo tullutkin. Kerrotko vielä, onko alavantteja neljä vai kaksi plus babystaagi?
      Vähän googlettemalla kuvia näkee eri ratkaisuja ja omasta venetyypistä jopa sen yleensä siihen valitun ratkaisun.

      • Anonyymi

        Finn 26


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finn 26

        Laita samalla lailla kun olivat syksyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita samalla lailla kun olivat syksyllä

        Ostin juuri veneen kuolinpesältä,
        perillisillä ei ole hajua vanteista eikä muustakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin juuri veneen kuolinpesältä,
        perillisillä ei ole hajua vanteista eikä muustakaan

        Ei perikunnalta kannata kysellä. Seldenin selitykset pätevät pitkälle ja voi niitä rikejä ihan karselemallakin ymmärtää. Usein myös vanttien paksuudet ja pituudet sopivat vain määrätyllä tavalla ja helpoittavat valintaa.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finn 26

        Googlettemalla näyttää alavantteja olevan yhdet. Rustit näyttäisi olevan peräkkäin suht lähellä toisiaan. Useita Finn 26 veneitä katsellessa on yksi laittanut toppivantit eteen ja alavantit taakse, toinen taas toppivantit taakse ja alavantit eteen. Niin paljoa en googlaillut, että olisi selvinnyt enemmistö, kumpaakin rikausta näkyy kuitenkin olevan käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlettemalla näyttää alavantteja olevan yhdet. Rustit näyttäisi olevan peräkkäin suht lähellä toisiaan. Useita Finn 26 veneitä katsellessa on yksi laittanut toppivantit eteen ja alavantit taakse, toinen taas toppivantit taakse ja alavantit eteen. Niin paljoa en googlaillut, että olisi selvinnyt enemmistö, kumpaakin rikausta näkyy kuitenkin olevan käytössä.

        Saattaahan ne toimia vaikka olisivat vierekkäin. Siis jos saalingit ovat taaksepäin ja ja rustit maston ahterin puolella.
        Päättelemällä ja venettä tuntematta pitäisin alavantin kiinnitystä mahdollisomman taakse oikeana, koska kulma on suurempi. Jos alavantti olisi maston kohdalla se ei estäisi maston pumppaamista veneen pituussuunassa laisinkaan, poikkisuunnassa vain kylläkin.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlettemalla näyttää alavantteja olevan yhdet. Rustit näyttäisi olevan peräkkäin suht lähellä toisiaan. Useita Finn 26 veneitä katsellessa on yksi laittanut toppivantit eteen ja alavantit taakse, toinen taas toppivantit taakse ja alavantit eteen. Niin paljoa en googlaillut, että olisi selvinnyt enemmistö, kumpaakin rikausta näkyy kuitenkin olevan käytössä.

        Huomaathan, että suuri(n?) osa Finn 26:sta on osatakilalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaathan, että suuri(n?) osa Finn 26:sta on osatakilalla.

        Toppirikisistä vain puhuin, niissä näyttää olevan eri käytäntöjä. Kuinkahan se sitten on suunniteltu rikattavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaathan, että suuri(n?) osa Finn 26:sta on osatakilalla.

        Suurin osa ylivoimaisesti toppirikisiä. Alunperin näissä myös babystaagi.


    • Anonyymi

      Katso myös rustirautojen kulmat. Jos ovat eri kulmissa, laita niin päin kuin rustit osoittaa, ei tule taivutusta...

    • Anonyymi

      Omassa Antilla 30 -purren toppitakilassa on vain yksi alavanttipari. Se kiinnittyy samaan rustiin ylävanttien kanssa. Babystaagia ei ole. Saalingit sojottavat suoraan sivulle. En ole huomannut kuitenkaan mitään epänormaalia käyttäytymistä takilassa. Yksi selitys voi olla se, että kölin päällä seisova masto tukeutuu jämäkästi kattoon, jossa on maston lukitseva hela. Sen avulla tikkuun saa viritettyä sopivasti kaarevuutta, joka estää erilaiset värinät ym. Viimeiset 40 vuotta systeemi on toiminut.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole poikkeuksellista inline -saalingeilla. Jos mastossa on hiukan rakea, tuo järjestys on luonnollinen ja kaikki vantit käytännössä suoraan sivulla.


    • Kysyjälle: Toppirikisen vantit 18.4.2020 18:56
      Liittäisitkö vastaukseesi nimimerkin, silloin se erottuu noista kymmenistä anonyymeistä.

      Kolme kysymystä tulevan vastaukseni pohjaksi.
      1, Onko veneesi aiemmissa vastauksissa ”anonyymi” mainittu Fin 26? Jos ei niin mainitse veneen rungon nimi.
      2, Onko babystaagi sanan merkitys purjeveneessä sinulle tuttu?
      3, Tunnistatko toppirikin ja osatakilan eron?
      Älä pelästy näitä outoja nimiä, niitä on purjehduksessa paljon, kyllä ne aukeavat pikkuhiljaa purjehdustaitojen lisääntyessä.
      Tervetuloa purjehtijoiden joukkoon.
      Gullervo20

    • Anonyymi

      Keskustelu keskittyy Finn 26 rikiin. Näitä näyttää olevan myynnissä runsaasti. Kuvissa ei tosin näy maston huippua enkä tiedä onko olemassa osa- ja huipputakilaisia, inline- ja taakse suunnatuilla saalinheilla. Mutta alavantti on kiinnitetty ylävantin sekä etu- että takapuolelle, edellinen suosotumpi?. Tai jopa pituussuunnassa samaan kohtaan, kuvista ei varmuudella näy. Lienee varsin yhdentekevää. Muutaman sentin erolla ei voi olla merkitystä maston toimintaan.
      Yllä yksi nimetön lujuusopin tietäjä varoittaa maston nurjahtamisesta jos alavantin kiinnittää hänen mielestään väärin takarustiin. Se ilmeisesti on täysin kuviteltua. Ei takila niin heikko ole. Itse kiinnitän alavantin jatkossakin taakse.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Tuota on olemassa toppirikisenä ja ainakin kahdella erilaisella osatakilalla. Merkittävä osa noista on osin tai kokonaan itse tehtyjä, jolloin riki voi olla joku muukin. Ilmeisesti tuon takia vene ei ole LYS-taulukossakaan.
        Tässä kaksi rikivaihtoehtoa:
        http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=FINN26&pr=609


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota on olemassa toppirikisenä ja ainakin kahdella erilaisella osatakilalla. Merkittävä osa noista on osin tai kokonaan itse tehtyjä, jolloin riki voi olla joku muukin. Ilmeisesti tuon takia vene ei ole LYS-taulukossakaan.
        Tässä kaksi rikivaihtoehtoa:
        http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=FINN26&pr=609

        Toppirikejä näyttää myös olevan kahta eri korkuista. Historiasta löytyy 6 LYS-todistusta, niistä vain kahdella on sama riki. 2 osatakilaa ja 4 MH. LYS-luvut 1,02-1,06, tosin tuo 1,06 -95.


      • Anonyymi

        Reilun puolen metrin erolla rustien välillä on tuon kokoisessa veneessä huomattavan suuri lujuusopillinen merkitys. Ja silloin ainoa alavanttipari tulee ehdottomasti kiinnittää etummaiseen rustiin. Parin sentin erolla ei tietysti ole mitään käytännön merkitystä, ainakaan jos vanttien ja rustien välissä on togglet. Niiden puuttuessa voi toki silloinkin saada aikaan vahinkoa, jos vanttiruuvin haarukkapää on jo valmiiksi jäänyt väärään asentoon.

        Jos katsoisit väärin päin rikattua mastoa sen huipusta kohti maston jalkaa, näkisit kuormien kasvaessa maston keskiosan taipuvan lähes kohtisuoraan tuulenpuoleiseen alavanttiin nähden, kohti suojan puolen alavantin rustia, kunnes masto yllättäen nurjahtaa kerralla kyseiseen suuntaan minkään sitä estämättä. Sitä ei pääse tapahtumaan kun alavantti on etummaisessa rustissa.
        Aivan liian takana oleviin rusteihin kiinnitettyjä alavantteja näkee omistajien modaamissa veneissä, jolloin sillä on pyritty mahdollistamaan isompi ylävanttien sisäpuolelta jalustettava genua koveralla takaliikillä tajuamatta lainkaan mastolle aiheutettua melkoista riskiä. Genua toimii niin kauan kuin masto pysyy ylhäällä, kunhan se ei yllä saalinkeihin saakka, se on leveä siis vain niiden alapuolelta. Yleisimmillään yhden saalinkiparin mastoissa, useammalla saalingilla genuan lisäpinta-ala jäisi niin pieneksi ettei moinen tulisi kenellekään mieleenkään.


    • Anonyymi

      Minulla on 2-saalinkisessa toppirikisessä yhteensä 11 vanttia.

      Keulastaagi, peräharus, babystaagi ja 2xetualavantti, 2xpäävantti, 2 xvälivantti (saalinkien välissä) ja kummallakin puolella vielä 2 takalavanttia.
      Hankalimmat ovat etu- ja takaalavanttien kiinnitykset, kun fyysinen ero mastossa on n. 10 cm, mutta...

      Omalla kohdallani joka keväistä arpomista helpottaa mastoon ja vanttien kiinnikkeisiin valmistaja Seldenin stanssaama numerointi. Siitä näen helposti, että ne saavat oikean paikkansa. Loogisesti myös järjestys seuraa rusteihin asti kun vantin pää, vantttiruuvi ja asianomainen rusti saavat parinsa. Ei tarvitse arpoa.

      Myönnän, että em. on melkoinen hässäkkä rikattaessa ja afrikkakurjella, kun noita nostimia on myös reilusti (3 etupuolella ja 2 takapuolella, mutta vene on tukevasti rikattu ja näissä perin tuulisissa olosuhteissa ei voi olla kuin tyytyväinen.

      Eli neuvoni on tarkastaa mahdolliset numeroinnit mastosta ja kiinnikkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe