Entiset veneeni ovat olleet akselivetoisia. Vaihdoin nykyiseen veneeseeni viime kesänä, ja siinä on s-vetolaite (VolvoPenta 2002 120S, vm. -88). Vetolaitteen tiivistekumia ei ole vielä koskaan vaihdettu, joten nyt alkaa olla korkea aika.
Mitähän tuo tiivistekumi maksaa, ja pystyisikö työn tekemään itse?
Vetolaite
19
4370
Vastaukset
- JH.
Kauluskumin vaihtoa suositellaan 6..8 vuoden välein vakuutuksen vuoksi; 10 v. alkaa muutenkin olemaan yläraja, koska kumi kovettuu ja hapertuu ajan myötä.
Vetolaitteen kauluskumin edullisen hinnan löydät esim. www.hjertmans.se ruotsalaisen tarvikeliikkeen sivuilta. Suomen Pencentran hinnat ovat sitten vähän suolaisemmat. Erolla tekee melkein vaikka risteilyn Turusta Tukholmaan.
Vaihto onnistuu itsekin, jos on jotain tämän tapaista tehnyt veneessään ennenkin ja on huolellinen. Ohjeistusta löytyy tältäkin palstalta aikaisemmista keskusteluista.- Purjehtija
Vakuutuksella ei ole mitään tekemistä kumin kanssa. Veneessäni on -82 vuoden kumi ja on kuin uusi. Vaihtamistarvetta tyrkyttää ainoastaan kumin kauppiaat.
- Q&W
Purjehtija kirjoitti:
Vakuutuksella ei ole mitään tekemistä kumin kanssa. Veneessäni on -82 vuoden kumi ja on kuin uusi. Vaihtamistarvetta tyrkyttää ainoastaan kumin kauppiaat.
mullakin on varastossa S100;sen tiivisterengas vuodelta -77 ja se on aivan kuin uusi edelleen?Tosin tuo uudempien paljekumihan elää moottoria käytettäessä ja kaikki veneessä kiinni oleva on enemmän säiden armoilla.
- JH.
Purjehtija kirjoitti:
Vakuutuksella ei ole mitään tekemistä kumin kanssa. Veneessäni on -82 vuoden kumi ja on kuin uusi. Vaihtamistarvetta tyrkyttää ainoastaan kumin kauppiaat.
Tätä asiaa on tälläkin palstalla muutaman kerran keskusteltu, mutta tulkoon nyt sanotuksi, että:
- (VP 110/120:n) kumikaulustiiviste ei silmämääräisesti tietenkään juuri muutu, jos pitää venettä vähän siistinä, eli se 'on kuin uusi' monta vuotta;
- ongelma on, että kumi kovettuu vuosien ja talvipakkasten myötä ja menettää jousto- ja lujuusominaisuuksiaan. Kun sitä joustoa sitten tarvittaisiin vaikkapa vähän vauhdikkamman kivilleajon sattuessa, jossa moottori retkahtaa aika lailla, niin iän hapertama kumitiiviste ripsahtaa rikki siinä missä tuore tiiviste vielä jaksaisi venua ja pitää vedet ulkona.
Tiivisteen vaihto kerran 10 vuodessa on pieni vaiva mahdolliseen haaveriin nähden. - jani
JH. kirjoitti:
Tätä asiaa on tälläkin palstalla muutaman kerran keskusteltu, mutta tulkoon nyt sanotuksi, että:
- (VP 110/120:n) kumikaulustiiviste ei silmämääräisesti tietenkään juuri muutu, jos pitää venettä vähän siistinä, eli se 'on kuin uusi' monta vuotta;
- ongelma on, että kumi kovettuu vuosien ja talvipakkasten myötä ja menettää jousto- ja lujuusominaisuuksiaan. Kun sitä joustoa sitten tarvittaisiin vaikkapa vähän vauhdikkamman kivilleajon sattuessa, jossa moottori retkahtaa aika lailla, niin iän hapertama kumitiiviste ripsahtaa rikki siinä missä tuore tiiviste vielä jaksaisi venua ja pitää vedet ulkona.
Tiivisteen vaihto kerran 10 vuodessa on pieni vaiva mahdolliseen haaveriin nähden.niin ei taatusti ole kuina uusi. Kumista näkee vaan sen puolen joka ei ole kosketuksissa meriveteen joten totta helkutissa se näyttää veneen sisältä "kuin uudelta". Juuri keskiviikkona tuli otettua pois 120s kauluskumi joka oli laitettu paikoileen -95. Päälle näytti hyvältä, mutta alapuoli joka siis on piilossa oli ihan selkeästi haurastunut ja kupruillut jonkin verran. En kyllä taatusti aio jatkossakaan pitää veneissäni yli kymmentä vuotta vanhaa kumia.
7 vuoden vaihtoväli on tehtaan suositus. - 30 vuotta
jani kirjoitti:
niin ei taatusti ole kuina uusi. Kumista näkee vaan sen puolen joka ei ole kosketuksissa meriveteen joten totta helkutissa se näyttää veneen sisältä "kuin uudelta". Juuri keskiviikkona tuli otettua pois 120s kauluskumi joka oli laitettu paikoileen -95. Päälle näytti hyvältä, mutta alapuoli joka siis on piilossa oli ihan selkeästi haurastunut ja kupruillut jonkin verran. En kyllä taatusti aio jatkossakaan pitää veneissäni yli kymmentä vuotta vanhaa kumia.
7 vuoden vaihtoväli on tehtaan suositus.Joka vuosi olen tarkastanut, mutta en vaihtanut.
Kupruja tulee ensimmäisen kymmenen vuoden aikana, mutta ei enää sen jälkeen. Miksihän Volvon kumi on paljon huonompi kuin Yanmarin kumi,jota ei tarvise vaihtaa koskaan.... - 7391
JH. kirjoitti:
Tätä asiaa on tälläkin palstalla muutaman kerran keskusteltu, mutta tulkoon nyt sanotuksi, että:
- (VP 110/120:n) kumikaulustiiviste ei silmämääräisesti tietenkään juuri muutu, jos pitää venettä vähän siistinä, eli se 'on kuin uusi' monta vuotta;
- ongelma on, että kumi kovettuu vuosien ja talvipakkasten myötä ja menettää jousto- ja lujuusominaisuuksiaan. Kun sitä joustoa sitten tarvittaisiin vaikkapa vähän vauhdikkamman kivilleajon sattuessa, jossa moottori retkahtaa aika lailla, niin iän hapertama kumitiiviste ripsahtaa rikki siinä missä tuore tiiviste vielä jaksaisi venua ja pitää vedet ulkona.
Tiivisteen vaihto kerran 10 vuodessa on pieni vaiva mahdolliseen haaveriin nähden.Tätä kumin vaihtoa perustellaan aina argumentilla, että kun ajat kivelle niin moottori retkahtaa äkkipysäyksessä eteenpäin ja repäisee kumin auki. Ainakin minun veneessäni Volvo Penta 2003T on korvakkeilla kiinni moottoripedissä ja voisin kuvitella, että jos ajan niin lujaa veneen kiville että moottori repeytyy korvakkeistaan irti, niin vettä tulee sisälle muualtakin kuin vetolaitteen suojakumistasta.
Rannassamme nostettiin joku vuosi sitten yksi purjevene siten, että nostoliina oli epähuomiossa purjevenevetolaitteen kohdalla ja siis noin puolet veneen painosta vetolaitteen varassa. Moottorin takakorvake irtosi pedistä, mutta vetolaitteen suojakumi ei mennyt miksikään...
- vaihtoonko?
Hyviä kommentteja, ja olen kyllä telakallakin kuullut sekä vaihtoon hoputtajia että jarruttajia. Mutta mitähän tuo vaihtaminen/vaihdattaminen maksaa? Onko kenelläkään ensikäden tietoa tai suosituksia edullisesta vaihtotyön tekijästä? Soittelu paikallisiin VP-myyjiin on tuottanut vastauksia tyyliin: "Noh, riippuu vähän siitä, miten hankala homma se siellä on..." Luulisi, että ammattilaiset osaisivat edes jonkinlaisen hintahaarukan antaa!
- motti ja kumi
kyselin hintoja volvolta, haarukka oli 800-1000 - tai "ehkä jotain" 1300 euroa työltä, jos ei ole hankala nostot ja laskut. Tilasin ajankin, mutta siirtelivät vähitellen aikaa kohti syksyä ja sitten vene olikin maissa ja kumi yhä vaihtamatta. Vaihdan nyt koko motin, jossa yhteydessä motin vaihtaja (1200 euroa yht. uusi kumi) vaihtaa myös kumin, joka entinen on vuosimallia 83. On se tietenkin vähän outoa, että motin vaihto on halvempi operaatio kuin sen perhanan kumin vaihto. Homma on tietenkin niin paskamaista punnertamista, että siitä laskutetaan olan takaa... Mutta jos se edellinen kumi kesti 22 vuotta, niin saa se seuraavakin sen kestää. Eli kun siis motti vaihdetaan aina kumin vaihdon yhteydessä niin saa kaksi kärpästä yhdellä vaihdolla.
- pu909
Kumi maksaa volvon huoltoliikkeissä 300e.Vaihtaminen käy itseasentajalta jos työkalut pysyvät luontevasti kädessä.Kumin mukana tulee muistaakseni asennusohjeet.Vakuutusyhtiöiden kantaa kumin vaihtamisväleistä en ole huomannut.Valmistaja suosittelee 7v välein.Itse en veneilyharrastukseni aikana ole kuullut yhdenkään veneen uponneen kumin pettämisen takia.
- tiedosta!
...
- jani
hinta arvio vähän veneestä riippunen n. 800 €. Siihen sisältyy kauluskumi, pohjankumi ja päivän työt. Tämä siis oli volvon liikkeen arvio. Jos on ahdas paikka, menee kauemmin = maksaa enemmän.
Jos konetta ei tarvitse irroittaa on homma aika simppeli tehdä itse, selkeät ohjeet tulee kyllä kumin mukana. - R K-S
jani kirjoitti:
hinta arvio vähän veneestä riippunen n. 800 €. Siihen sisältyy kauluskumi, pohjankumi ja päivän työt. Tämä siis oli volvon liikkeen arvio. Jos on ahdas paikka, menee kauemmin = maksaa enemmän.
Jos konetta ei tarvitse irroittaa on homma aika simppeli tehdä itse, selkeät ohjeet tulee kyllä kumin mukana.Kyllä moottorin joutuu aina irroittamaan tiivistekumin vaihdon takia. Mottori irti, vetolaite irti, vetolaitteesta öljyt pois,
vetolaite puretaan kahteen kappaleeseen. Uusi kumi paikoillen ja koko työ takaisin. Se on päivän työ, joissakin veneissä vielä melko hankala suorittaa. - Asentaja.
R K-S kirjoitti:
Kyllä moottorin joutuu aina irroittamaan tiivistekumin vaihdon takia. Mottori irti, vetolaite irti, vetolaitteesta öljyt pois,
vetolaite puretaan kahteen kappaleeseen. Uusi kumi paikoillen ja koko työ takaisin. Se on päivän työ, joissakin veneissä vielä melko hankala suorittaa.Jos on tilaa,niin moottoria ja vetolaitetta ei tarvitse irroittaa. Alakautta vain vetolaitteen alaosa irti ja yläpuolelta metallirengas irti, jonka alla kumi on.
- R K-S
Asentaja. kirjoitti:
Jos on tilaa,niin moottoria ja vetolaitetta ei tarvitse irroittaa. Alakautta vain vetolaitteen alaosa irti ja yläpuolelta metallirengas irti, jonka alla kumi on.
Yleensä rungossa oleva aukko on niin kapea, että ei taida onnistua alakautta. Volvon ohjeiden mukainen tapa on se, jonka esitin aikaisemmin.
- SaKa
Eikö vakuutusyhtiöiden vakuutusehdot tosiaankaan vaadi tiivistekumin vaihtoa valmistajan suositusten mukaisesti? Tuntuisi omituiselta, että veneen omistaja voisi käyttää siellä ikivanhaa kumia, joka sitten pettää ja upottaa koko paatin - ja vakuutus korvaisi. Luulisi, että tuo on täysin omistajan huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä.
Itsellä tosin on nyt tuliterä tiivistekumi, mutta olisi kiva tietä vastaisuuden varalle...- KKK
mutta mites ne veneen muut varusteet...sähkölaitteet,kiinnitystarpeet,läpiviennit,jne?Kyllä se valitettavast on paljon muustakin kiinni eli kaikelle pitäis olla ehdot erikseen?No mites kivelle-ajo,eikös sekin huolimattomuutta yleensä ole?Ei siis korvauksia....?Asiallinen veneilijä pelaa tietysti aina varmanpäälle.Se ei valitettavasti taida olla kovin yleinen käytäntö.
- Anonyymi
KKK kirjoitti:
mutta mites ne veneen muut varusteet...sähkölaitteet,kiinnitystarpeet,läpiviennit,jne?Kyllä se valitettavast on paljon muustakin kiinni eli kaikelle pitäis olla ehdot erikseen?No mites kivelle-ajo,eikös sekin huolimattomuutta yleensä ole?Ei siis korvauksia....?Asiallinen veneilijä pelaa tietysti aina varmanpäälle.Se ei valitettavasti taida olla kovin yleinen käytäntö.
Jos pelaa varmanpäälle, kumin pettäminen täyttää konetilan vedellä, mutta veneen sisään ei vuoda pisaraakaan. Tällöin ei tarvitse murehtia kumin kunnosta eikä turhaan vaihdella sitä.
Jos pettää vaihdetaan myös se vanha kastunut kone!
Mutta useimmiten ei vaan petä, jos kone ei törmäyksessäkään liiku liian paljon, koska konepukki muodostaa kiinteän lujan esteen suuremmalle siirtymiselle. Kone on kuitenkin runkoäänien pysäyttämiseksi kumien päällä, joten muutaman millin siirtymä on mahdollinen, mikä ei riko vetolaitteen läpivientikumia.
- Anonyymi
Aivan turhaa touhua veneeni vm 1983 kumi alkuperäinen,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852167- 431750
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!691513- 751274
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261174- 771171
- 481153
- 591061
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai38974- 37943