Viisi kovinta musiikkikykyä

Anonyymi

J. S. Bach (harmonia, polyfonia)

Schubert (runollisuus)

Beethoven (muotorakenne, tunteen pauhu)

Mozart (melodia, orkesterisävyt)

Brahms (tunnelmanluonti, harmonia)

44

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Beethovenin hyveisyys kuuluu sonaatti allegro voimavarat. Mozartilla klassinen sopusuhtaisuus, tasapainoisuus ja tunteen syvyys. Schubertilla melodinen kauneus. Bachilla ankaran kontrapunktinen satsi.

    • Anonyymi

      Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia.

      • Anonyymi

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.

        Sibeliuksen ns "hitit" sattuvat olemaan vain tilapäisluonteista käyttömusiikkia, mitättömiä pikku kappaleita ja sellaisena melko kevyttä tavaraa niiden sisältämättä musiikin suuria mestariteoksia. Minusta Sibelius on lähinnä maakuntasarjan sävelseppo jolla ei ole mitään asiaa suurten universaalien säveltäjien kategoriaan kuten liedin ja sinfonian mestarilla Schubertilla jonka puhtaasti lyyrinen nero on vertaansa vailla musiikinhistoriassa. Schuberthan oli romantiikan airut ja klassismin viimeinen ääni joka raivasi liedeillään tien romantiikan tuntemattomalle maaperälle kun Sibeliusta voidaan pitää korkeintaan strereotyyppisenä kansallisromantikkona joita Mahlerkin tuntui halveksivan puhuessaan kansallisnerosta Sibeliuksen yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibeliuksen ns "hitit" sattuvat olemaan vain tilapäisluonteista käyttömusiikkia, mitättömiä pikku kappaleita ja sellaisena melko kevyttä tavaraa niiden sisältämättä musiikin suuria mestariteoksia. Minusta Sibelius on lähinnä maakuntasarjan sävelseppo jolla ei ole mitään asiaa suurten universaalien säveltäjien kategoriaan kuten liedin ja sinfonian mestarilla Schubertilla jonka puhtaasti lyyrinen nero on vertaansa vailla musiikinhistoriassa. Schuberthan oli romantiikan airut ja klassismin viimeinen ääni joka raivasi liedeillään tien romantiikan tuntemattomalle maaperälle kun Sibeliusta voidaan pitää korkeintaan strereotyyppisenä kansallisromantikkona joita Mahlerkin tuntui halveksivan puhuessaan kansallisnerosta Sibeliuksen yhteydessä.

        Sibeliusahan ei rikastuttanut musiikkia konsertoilla eikä oopperoilla ja hänen hittinsä edustavat vain patrioottisia sävelrunoja ja lauluja. Melartin ja Tuukkanenkin sävelsivät oopperan mieheen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.

        Jos suoritetaan maailmanlaajuinen äänestys aiheeesta niin Sibelius ei tasan tarkkaan kuulu 5 parhaan joukkoon säveltäjänä sillä Händelkin on kovempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.

        Eivät kaikki suuret säveltäjänerot välttämättä olekaan maailmankuuluja tai kovin tunnettuja muutenkaan. Melartin on tästä hyvä esimerkki mutta hän voittaa usein sinfonioidensa suurella ilmaisuvoimalla, ekspressiivisellä melodisella kauneudella ja hengenpalolla Sibeliuksen frigidin ja staattisen myöhäissinfonioiden klassismin joka ei synnytä kuulijassaan suuria tunteita. OLen joskus kuunnellut Melartinia kuin hurmiossa kohti korkeuksia kohottautuen ja äänekkäästi huohottaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kaikki suuret säveltäjänerot välttämättä olekaan maailmankuuluja tai kovin tunnettuja muutenkaan. Melartin on tästä hyvä esimerkki mutta hän voittaa usein sinfonioidensa suurella ilmaisuvoimalla, ekspressiivisellä melodisella kauneudella ja hengenpalolla Sibeliuksen frigidin ja staattisen myöhäissinfonioiden klassismin joka ei synnytä kuulijassaan suuria tunteita. OLen joskus kuunnellut Melartinia kuin hurmiossa kohti korkeuksia kohottautuen ja äänekkäästi huohottaen.

        Tuliko pippelistäsi vaahtoa samalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko pippelistäsi vaahtoa samalla?

        Ei koska ne eivät olleet luonteeltaan seksuaalisia kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.

        Itse uskon että vankkumattomia Melartin faneja jotka arvostavat kyseisen säveltäjän maailmanlistalla Brahmsia korkeammalle ja jopa niinkin korkealle kuin 5 parhaan joukkoon on toki enemmän kuin yksi sillä englanninkielisilläkin keskustelupalstoilla tuntuu olevan joitakin Melartin faneja puhumattakaan Melartin seuran jäsenistä suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta Brahms ei ollut niin suuri musiikkikyky että hän kuuluisi 5 sakkiin. Haydn, Bruckner, Wagnerkin ja Melartinkin ovat suurempia."

        Jos julistetaan mailman laajuinen äänestys tuosta aiheesta, siis listaa 5 mielestäsi merkittävintä säveltäjää niin Melartin saa tasan tarkkaan 1 äänen.

        Toki voi olla niin että jos joskus ilmaantuu Melartinin kootut tekoset hyvän Sinfoniaorkesterin ja huippukapellimestarin toimesta (Vink Vink RSO ja H.Lintu) niin ehkä tilanne sitten muuttuu ja sen myötä Melartinin äänisaalis voisi kasvaa jopa 100%:lla.

        Siitä olen samaa mieltä että Brahms ei joukkoon kuulu, kuten ei kuulu Brucknerkaan eikä Haydn.

        Mutta ketkä kuuluu?: Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski ja Sibelius.
        Perustelu: kukin heistä sävelsi enemmän kuin 1 hitin, ja kukin sävelsi hittejä useampaan kuin 1 musiikin alalajiin.

        Deliuksen rankkaisin myös Sibeliusta ja Brahmsia korkeammalle.


    • Klassisesta musiikista
      J.S Bach
      Mozart
      Tzaikovski(ehkä)
      Carl Philipp Emmanuel Bach(J.S Bachin poika, isä Bachilla oli useita lapsia ja ainakin kolme tai neljä hänen pojistaan oli myös säveltäjiä ja Carl Philipp Emmanuel Bach oli ja on yhä näistä tunnetuin ja myös omana aikanaan tunnetumpi kuin isä Bach omana aikanaan)
      Vivaldi

      Rockista
      Paul Rodgers(Free/Bad Company,laulaja/lauluntekijä)
      Robert Plant(Led Zeppelin,Zepin jälkeen sooloura, laulaja/lauluntekijä)
      Rob Halford(Judas Priest, laulaja/lauluntekijä)
      Jimmy Page(Led Zep, kitaristi)
      Neil Peart(Rush,rumpali/lauluntekijä)
      Brian May(Queen, kitaristi/lauluntekijä)
      Freddie Mercury(Queen, laulaja/lauluntekijä)
      Paul Kossoff(Free/Back street crawlers, kitaristi)
      Geddy Lee(Rush, laulaja/basisti)

      Soul ja Funk
      Sam Cook(laulaja)
      Solomon Burke(laulaja)
      James Brown(laulaja)

      Pop
      Boy George(laulaja/lauluntekijä)
      Michael Jackson(laulaja)
      Phil Collins(laulaja/lauluntekijä/rumpali, Genesis ja sooloura)

      Reggei
      Bob Marley(laulaja/lauluntekijä)

      Iskelmä ja viihdemusiikki
      Kirka(laulaja)
      Kari Tapio (laulaja)
      Shirley Bassey(laulaja)
      Dusty Springfield(laulaja)
      Roy Orbison(laulaja)

      Folk ja country
      John Denver(laulaja/lauluntekijä)
      Hank Williams(laulaja/laulntekijä)
      Willie Nelson(laulaja/lauluntekijä)

      Jazz
      Miles Davis(trumpetisti/säveltäjä)
      Glenn Miller(Pasunisti/säveltäjä/orkesterinjohtaja)
      Artie Shaw(Klarinetisti/säveltäjä)
      Louis Armstrong(Trumpetisti/laulaja)
      Django Reinhardt(kitaristi)

      Elokuvamusiikki
      Ennio Morriccone(säveltäjä)
      John Williams(säveltäjä)
      John Barry(säveltäjä)

      • Anonyymi

        Etkö sinä Norppa ole vielä tiedostanut Beethovenin musiikin miltei yli-inhimillistä suuruutta ja Schubertin lyyristä neroa? Schubertin 9. sinfonia on musiikinhistorian suurimpia teoksia johon verrattuna Sibeliuksen anakronistisella ja vaisulla klassismilla ei ole mitään jakoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä Norppa ole vielä tiedostanut Beethovenin musiikin miltei yli-inhimillistä suuruutta ja Schubertin lyyristä neroa? Schubertin 9. sinfonia on musiikinhistorian suurimpia teoksia johon verrattuna Sibeliuksen anakronistisella ja vaisulla klassismilla ei ole mitään jakoa.

        Beethoven ei ole koskaan kuulunut mun suosikkeihin klassisista säveltäjistä eikä Sibelius. Enemän mun suosikit on ja oli varsinkin silloin, kun kuuntelin klassista enemmän 1600-ja 1700 -lukujen säveltäjissä, johtuuko siitä, kun aikoinaan mun lempi aikakaudet myös historiassa oli 1600-ja 1700 -luvut. Nykyään mun lempiartistit ja säveltäjät tulee ihan muista musiikkityyleistä kuten esim. rockista, jazzista, elokuvamusiikista ja countrysta ja folkista.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Beethoven ei ole koskaan kuulunut mun suosikkeihin klassisista säveltäjistä eikä Sibelius. Enemän mun suosikit on ja oli varsinkin silloin, kun kuuntelin klassista enemmän 1600-ja 1700 -lukujen säveltäjissä, johtuuko siitä, kun aikoinaan mun lempi aikakaudet myös historiassa oli 1600-ja 1700 -luvut. Nykyään mun lempiartistit ja säveltäjät tulee ihan muista musiikkityyleistä kuten esim. rockista, jazzista, elokuvamusiikista ja countrysta ja folkista.

        Minäkään en fanita Sibeliusta vaan pikemminkin Melartinia ja Tuukkasta.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Beethoven ei ole koskaan kuulunut mun suosikkeihin klassisista säveltäjistä eikä Sibelius. Enemän mun suosikit on ja oli varsinkin silloin, kun kuuntelin klassista enemmän 1600-ja 1700 -lukujen säveltäjissä, johtuuko siitä, kun aikoinaan mun lempi aikakaudet myös historiassa oli 1600-ja 1700 -luvut. Nykyään mun lempiartistit ja säveltäjät tulee ihan muista musiikkityyleistä kuten esim. rockista, jazzista, elokuvamusiikista ja countrysta ja folkista.

        Mutta Beethovenin varhaiskauden teoksethan tulevat lähelle Mozartia joten luulisi sinun sen vuoksi fanittavan myös pikkuisen Beethovenia vaikket pitäisikään hänen myöhemmistä keskikauden teoksistaan joissa hän on looginen äärimmäisyysajattelija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Beethovenin varhaiskauden teoksethan tulevat lähelle Mozartia joten luulisi sinun sen vuoksi fanittavan myös pikkuisen Beethovenia vaikket pitäisikään hänen myöhemmistä keskikauden teoksistaan joissa hän on looginen äärimmäisyysajattelija.

        En oikein fanittanut aikoinaan paitsi tykkäsin kyllä siitä elokuvasta, jossa Gary Oldman esitti Beethovenia ja hyvin esittikin. Mozart oli aikoinaan ylitse muiden, nyt klassista kuuntelen tosi harvoin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En oikein fanittanut aikoinaan paitsi tykkäsin kyllä siitä elokuvasta, jossa Gary Oldman esitti Beethovenia ja hyvin esittikin. Mozart oli aikoinaan ylitse muiden, nyt klassista kuuntelen tosi harvoin.

        Itse olen kokenut sekä Mozartista, Haydnista että Beethovenista karharsiksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä Norppa ole vielä tiedostanut Beethovenin musiikin miltei yli-inhimillistä suuruutta ja Schubertin lyyristä neroa? Schubertin 9. sinfonia on musiikinhistorian suurimpia teoksia johon verrattuna Sibeliuksen anakronistisella ja vaisulla klassismilla ei ole mitään jakoa.

        Schubertia en ole koskaan myöskään fanittanut enkä ole näinollen perehtynyt hänen kappaleisiinsa. Tiedän, että hän kirjoitti liedejä eli pianon säestyksellä laulettuja lauluja.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Schubertia en ole koskaan myöskään fanittanut enkä ole näinollen perehtynyt hänen kappaleisiinsa. Tiedän, että hän kirjoitti liedejä eli pianon säestyksellä laulettuja lauluja.

        Schubert sävelsi myös paljon muunkaltaista musiikkia ei pelkästään yksinlauluja. Sinfonioita joista suurimmat ovat kuuluisa keskeneräinen h-molli sinfonia ja ns. Suuri numero 9 C-duuri, oopperoita kuten Fierrabras ja Alfonso und Estrella, 21 pianosonaattia, 15 jousikvartettoa, 400 tanssia pianolle, nelikätistä pianomusiikkia, oratorio Lazarus, Rosamunde näyttämömusiikkia, mieskvartettoja ja kuorolauluja, 6 messua jne.


    • Anonyymi

      Jean Sibelius (kansallisromanttiset sävyt)

      • Anonyymi

        Sinfonian kultakausi artikkelin mukaan Sibelius ei edustamallaan klassismilla kuuluisi kansallisromantiikan ytimeen jonne kuuluvat Melartinin ja Madetojan sinfoniat mutta kyllähän Sibeliuksen varhaistuotanto on kiistatta tyyliltään kansallisromanttista eikä se kosketa mielestni syvimpiä tuntojakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinfonian kultakausi artikkelin mukaan Sibelius ei edustamallaan klassismilla kuuluisi kansallisromantiikan ytimeen jonne kuuluvat Melartinin ja Madetojan sinfoniat mutta kyllähän Sibeliuksen varhaistuotanto on kiistatta tyyliltään kansallisromanttista eikä se kosketa mielestni syvimpiä tuntojakaan.

        Suomalaiset ovat vähän liian innoissaan Sibeliuksesta vaikka hän oli säveltäjänä melko keskinkertainen kyky eikä kohoa musiikkitaivaan suurimpien kiintotähtien joukkoon.


    • Anonyymi

      Dieter Bohlen.

      • Anonyymi

        Hänhän ei ole niinkään säveltäjä, varsinkaan taidemusiikin, vaan pikemminkin musiikin tuottaja.


    • Anonyymi

      "J. S. Bach (harmonia, polyfonia)"

      Harmonia tulee sanana siitä että Bach oli innokas harmooninsoittaja,

      Mutta tuossa on kirjoitusvirhe, tuon jälkimmäisen sana pitäisi olla pölyfonia, joka tulee siitä että J.S.Bach keksi tehdä pölyimurin letkusta eräänlaisen pasuunan. Hän hyödynsi tuota keksintöään laajalti passioissaan. Nykyään kun pasuuna on keksitty Bachin nerokasta keksintöä ei enää juurikaan käytetä paitsi niissä levytyksissä tai konserteissa joissa nimenomaan käytetään aikalais instrumentteja.

      Edellä passio on sana joka tulee muinaisaikoina yleisesti vietetyistä perhe- ja sukujuhlista joissa kokoonnuttiin nauramaan perheenjäsenten ja sukulaisten passi- ja ajokorttikuville. Bach sävelsi paljon passioita joita sitten juhlan aikana joukolla laulettiin sikäli kun nauramiselta pystyttiin.

      • Anonyymi

        Sinähän vasta olet oikea musiikin tohtori sillä tietämyksesi on niin laaja alaista ja vaikuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän vasta olet oikea musiikin tohtori sillä tietämyksesi on niin laaja alaista ja vaikuttavaa.

        Minusta on aivan sama vaikka Sibelius poltti 8. sinfoniansa Ainolan takassa koska siitä ei kuitenkaan olisi tullut Melartinin,Tuukkasen, Saikkolan, Aaltosen tai Fordellin sinfoniatuotantoa merkittävämpää sinfoniaa mutta sen sijaan Melartinin 7., 8., ja 9. sinfonian valmistumatta jääminen on suuri menetys suomen ja maailman säveltaiteelle ja se ettei 7. sinfonian valmista avausosaa esitetä on yksinkertaisesti pöljää. Se on paljon kiinnostavampi ja merkittävämpi sinfoninen monumentti kuin tubeen ladatut Sibeliuksen 8. sinfonian luonnokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on aivan sama vaikka Sibelius poltti 8. sinfoniansa Ainolan takassa koska siitä ei kuitenkaan olisi tullut Melartinin,Tuukkasen, Saikkolan, Aaltosen tai Fordellin sinfoniatuotantoa merkittävämpää sinfoniaa mutta sen sijaan Melartinin 7., 8., ja 9. sinfonian valmistumatta jääminen on suuri menetys suomen ja maailman säveltaiteelle ja se ettei 7. sinfonian valmista avausosaa esitetä on yksinkertaisesti pöljää. Se on paljon kiinnostavampi ja merkittävämpi sinfoninen monumentti kuin tubeen ladatut Sibeliuksen 8. sinfonian luonnokset.

        Musiikin kuten Melartinin surumarssirytmissä etenevän 6. Sinfonian 1. osan kyky järkyttää ja vaikuttaa kuulijan tunteisiin ja affekteihin kohottamalla niitä toiseen vireeseen ei perustu subjektiiviseen aistinautintoa stimuloivaan mielihyvän kokemukseen koska musiikki kiihdyttää älyn mukaisia tahdon liikkeiden vastineita tahtoa ja halua itseään kiihdyttämättä tahdon tyydytyksen ja tuskan kuvana mitä syvemmälle vastaanottaja uppoutuu objektiinsa tiedoitsemisen puhtaana subjektina älyn tunkiessa tahtomisen siis minuuden ulos tajunnasta musiikkiin valettujen objektivoitujen tahdonliikkeiden projisoituessa tahtomisesta puhtaalle mielteen alueelle tiedoitsevan subjektin älyssä vaikuttaen kuulijaan ärsykkeen tavoin pistäen yksinomaan sille varatut emootiot liikkeelle jonka jälkeen se muokkaantuu kukin reseptiokapasiteetin mukaan melodian heijastaesssa kaikkia sydämenliikkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musiikin kuten Melartinin surumarssirytmissä etenevän 6. Sinfonian 1. osan kyky järkyttää ja vaikuttaa kuulijan tunteisiin ja affekteihin kohottamalla niitä toiseen vireeseen ei perustu subjektiiviseen aistinautintoa stimuloivaan mielihyvän kokemukseen koska musiikki kiihdyttää älyn mukaisia tahdon liikkeiden vastineita tahtoa ja halua itseään kiihdyttämättä tahdon tyydytyksen ja tuskan kuvana mitä syvemmälle vastaanottaja uppoutuu objektiinsa tiedoitsemisen puhtaana subjektina älyn tunkiessa tahtomisen siis minuuden ulos tajunnasta musiikkiin valettujen objektivoitujen tahdonliikkeiden projisoituessa tahtomisesta puhtaalle mielteen alueelle tiedoitsevan subjektin älyssä vaikuttaen kuulijaan ärsykkeen tavoin pistäen yksinomaan sille varatut emootiot liikkeelle jonka jälkeen se muokkaantuu kukin reseptiokapasiteetin mukaan melodian heijastaesssa kaikkia sydämenliikkeitä.

        Fredrik Deliuksen musiikin pyrkimys outoon poeettisen panteistiseen meditointiin sai sävel-ja muotokielekseen sensuellin impressionistisen herkkiin vivahteisiin luottavan sointivärikaavun ylleen vuolaan kromaattisessa, mutta pohjimmiltaan tonaalisessa soinnunkäytössään, joka on olennaisesti temperamentiltaan ja poeettiselta atmosfääriltään maalauksellisen englantilaista - "Shelley, Keats, ja Wordsworth eivät pystyisi tarkemmin loihtimaan esiin englantilaisen maiseman lumousta", kuten eräs säveltäjä on julistanut.


      • Anonyymi

        Polyfoniseksi sanotaan moniäänistä musiikkia, jossa äänistä vähintään kaksi on itsenäisiä sekä rytminsä että melodiansa suhteen, eikä niitä voida selkeästi jakaa melodiaääneen ja sitä säestäviin ääniin.


    • Pidän myös Beatlesista, jota olen alkanut viimeaikoina kuuntelemaan. Hyvää musiikkia. Monet Beatlesin kappaleet oli ennestään tuttuja, en vain ollut ennen kauheasti kuunnellut. Näin ne ajat muuttuu =)

      • Anonyymi

        Minä en pidä oikein Beatlesistaan koska sen kuulostaa monotoniselta jumputukselta ja laulut ovat usein yksitoikkoisen säkeistömuotoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en pidä oikein Beatlesistaan koska sen kuulostaa monotoniselta jumputukselta ja laulut ovat usein yksitoikkoisen säkeistömuotoisia.

        Bruckner ja Mahler ( sinfoninen gigantismi ) Mahlerilla tosin henkinen kapasiteetti kutistui.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onpa umpitylsää avantgardea ja kokeellista musiikkia Cerhan Fasce.


    • Anonyymi

      Pitää kysyä: 5 kovinta muusikkoa Islamissa, Afrikassa erikseen, Aasiassa erikseen...

      • Anonyymi

        Länsimainen klassinen musiikki on universaalia ja kaikki rajat ylittävää musiikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Länsimainen klassinen musiikki on universaalia ja kaikki rajat ylittävää musiikkia.

        Ensimmäinen suomalainen oratorio Ilmari Krohnin IKiaartehet on julkaistu viime vuonna CD:llä. Sen voi kuunnella esim. Spotifysta. Orkesteriosuudet on sovitettu uruille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen suomalainen oratorio Ilmari Krohnin IKiaartehet on julkaistu viime vuonna CD:llä. Sen voi kuunnella esim. Spotifysta. Orkesteriosuudet on sovitettu uruille.

        CD:llä julkaistussa suomen ensimmäisessä noin 1912 sävelletyssä Ilmari Krohnin oratoriossa jota kuuntelen nyt Spotifysta on orkesteriosuudet sovitettu uruille. Teos jakaantuu alkusoitto mukaan lukien 4 jaksoon eikä sisällä erillisiä numeroita kuten aarioita vaan on läpisävelletty. Viimeinen jakso nimeltä Arenalle tuntuu ajoittain aika vaikuttavalta. Kokonaiskestoa teoksella on puolitoista tuntia. Musiikkitieteilijä Ilmari Krohn sävelsi muitakin oratorioita ja passioita 1900 luvun alkupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CD:llä julkaistussa suomen ensimmäisessä noin 1912 sävelletyssä Ilmari Krohnin oratoriossa jota kuuntelen nyt Spotifysta on orkesteriosuudet sovitettu uruille. Teos jakaantuu alkusoitto mukaan lukien 4 jaksoon eikä sisällä erillisiä numeroita kuten aarioita vaan on läpisävelletty. Viimeinen jakso nimeltä Arenalle tuntuu ajoittain aika vaikuttavalta. Kokonaiskestoa teoksella on puolitoista tuntia. Musiikkitieteilijä Ilmari Krohn sävelsi muitakin oratorioita ja passioita 1900 luvun alkupuolella.

        Kokonaisuutena teos vaikuttaa aika pitkäpiimäiseltä. Ensiesityksessä soitinnusta kritoisoitiin ja Krohn uudisti sen 1930 luvulla.


    • Mulla ei enää ole paljon sanottavaa klassisesta. Ne päivät meni, jolloin sitä puhetta siitä riitti. Keskustelen kuitenkin mielelläni musiikista ja tällä hetkellä etenkin tuosta rockista(sisältää myös asian heavy), mutta täällä 24:ssa ei ihan aina saa siitä keskustelua aikaiseksi, enemmän saa klassisesta. Toki välillä on rockaiheisiakin keskusteluja ja vanhojakin ketjuja otetaan esille, että aihe elää täällä, mutta se keskustelu voisi olla vähän vilkkaampaa. Julkkisjuorut kiinnostaa ja niistä keskutellaan ja klassisesta puhutaan jopa Beatles-palstoilla. Mutta hyvä, että sentään jostain keskustellaan, tosin itse tällä hetekellä eniten juttua mulla riittää tuosta rockmusiikista.

      • Anonyymi

        Minua kismittää se kuinka vähän historiallisten suomalaissäveltäjien musiikkia kuten sinfonioita on levytetty että niistä voisi sanoa jotain muodostamalla omakohtaisen mielipiteen kuulemansa perusteella vaan lähes kaikki on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta opittu kirjoja lukemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kismittää se kuinka vähän historiallisten suomalaissäveltäjien musiikkia kuten sinfonioita on levytetty että niistä voisi sanoa jotain muodostamalla omakohtaisen mielipiteen kuulemansa perusteella vaan lähes kaikki on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta opittu kirjoja lukemalla.

        Olen huomannut että Ylessä suomalaisen musiikin tarjonta on pudonnut kuin lehmän häntä 60-luvulta jolloin laajamattaisia sinfonisia teoksia esitettiin radiossa paljon useammin kuin nykyään ja sekin mitä nykyään kuullaan yöklassisessa ym. on kesittynyt vai harvoihin nimiin. Pikkupoikana itsekin tunsin mieltymystä usein vain yhteen säveltäjään kerrallaan mutta ammattimuusikoiden tulisi esittää puolueettomasti musiikkia persoonallisista mieltymyksistä riippumatta niin laajalla skaalalla kuin suinkin mahdollista jotta musiikkiperintömme pysyisi rikkaana ja kaikkia musiikin ystäviä palveltaisiin parhaalla mahdollisella tavalla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7549
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1833
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1830
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      958
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      890
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      21
      709
    Aihe