Miksi päiväkotien ja koulujen pihojen ei anneta kasvaa luonnontilaisina?

Anonyymi

Uusi tutkimus kertoo päiväkotien pihojen multapohjan edistävän lasten vastustuskyvyn kehitystä. Asiasta uutisoi MTV3: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/luontoaltistus-suojaa-lapsia-sairauksilta-metsapohjan-tuominen-paivakodin-pihalle-paransi-lasten-vastustuskykya/7955986#gs.isv2j7

Miksi ylipäätään päiväkotien ja koulujen pihojen ei vain anneta kasvaa luonnonmukaisina? Kenen mielestä asfaltti, keinut ja pari telinettä on kehittävämpi, terveellisempi ja hauskempi paikka lapsille leikkiä kuin metsäalue?

Aloitin itsen koulunkäynnin ala-asteella, jonka pihasta iso osa oli metsää, pöpelikköä ja historiallisia vallihautoja. Rakentelimme kavereiden kanssa välitunneilla majoja, leikimme piilosta tai kotia pikkuleluilla juurakoissa (juurakko=paras nukkekoti!).

Vaihdoin sittemmin ala-astetta kouluun, jonka pihalla oli asfalttia, soraa, pari keinua ja kiipeilyteline. Keinu ja telineet olivat aina jo jonkun käytössä, kun itse pääsin pihalle. Pihan nurkassa oli kyllä luonto-alue, mutta sinne ei saanut mennä. Ihmettelimme kaveriemme kanssa tätä silloin ja ihmettelen edelleen. Tuo luontoalue olisi ollut kaikkein kiinnostavin paikka leikeille. Sen sijaan seisoskelimme asfaltilla ja odotimme kellon soivan.

Miksi kukaan ei kysy lapsilta, millaisella pihalla he haluavat viettää aikaa?

Rakennettuihin pihoihin verrattuna luonnonmukaisen metsän hyötyjä ovat ainakin:
- vastustuskyvyn kehittyminen
- mielikuvituksen kehittyminen
- mieluisuus? Kysykää hyvänen aika lapsilta!
- luontosuhteen kehittyminen
- Suomen luonnon monimuotoisuuden vaaliminen

8

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama! En ollut suunilleen koskaan kipeä, kun meidän ala-asteen koulun piha oli laaja ja sisälsi metsätiheikköä, joka oli niin tiheä, että siellä pystyi oikein seikkailemaan.

      Yläasteella tosin oli aivan surkea piha, joka oli puoliksi sisäpiha. Tosin ei yläkoululaisina menty ikinä yhtään minnekkään, ei suunnilleen edes haluttu pihalle.

      Jotkut vanhemmat pelkäävät likaa. Ihan niin kuin sitä likaa ei saisi pesemällä pois tai se tappaisi. Itse vanhempana laitan lapset ulos paisteessa, tuiskussa kuin sateessakin. Ei sade, kura ja pimeä keli ole huonoja asioita, ihmisen täytyy oppia elämään oman mukavuusalueen ulkopuolella.

      En kyllä ymmärrä. Olisi kyllä todella hyvä, että ei alettaisi elämään kuten Kiinassa. Asutaanhan me Suomessa, jossa halutaan edistää ihmisten terveyttä.

      Ja hei, sen mullan peseminen ei ole niin vaikeaa.

    • Anonyymi

      Nykyäänhän lapsilta kysytään. Jokaisesta luokasta tulee pari oppilasta, jotka edustavat tätä luokkaa. Ne oppilaat on valittu siten, että he jotka haluavat, luokka äänestää heistä ne, jotka menevät koulun oppilaskuntaan. Ja joka vuosi valitaan uudet oppilaat oppilaskuntaan.

      Oppilaskunnassa sitten nämä edustajat päättävät yhdessä muiden edustajien kanssa kaikenlaisista asioista. Kaikenlaista koulun yhteisöllisyyttä. Joskus voidaan antaa joku budjetti lapsille ja he voivat päättää järkevästi, miten käyttävät sen oppilaiden hyväksi esim. huonekaluihin tai pihajuttuihin.

      • Anonyymi

        Aivan, ”huonekaluihin ja pihajuttuihin”. Lapsi, jolla ei ole vastaavaa kokemusta koulusta, jossa on luonnonmukainen piha, tuskin tulee mieleenkään ehdottaa sellaista, kun opettajat tarjoavat vaihtoehdoiksi uusia pihatelineitä. Vaihtoehdoksi pitää tarjota esim kuvaa pihasta, jossa on puita, pensaita, kiviä ja kantoja... Koulussani muistaakseni oli kyllä oppilaskunta, mutta sen valta oli hyvin rajattua ja suurimmassa osassa asioista kyllä opettajat suvereenisti päättivät. Koulua perustettaessa kukaan ei selvästikään kysynyt lapilta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, ”huonekaluihin ja pihajuttuihin”. Lapsi, jolla ei ole vastaavaa kokemusta koulusta, jossa on luonnonmukainen piha, tuskin tulee mieleenkään ehdottaa sellaista, kun opettajat tarjoavat vaihtoehdoiksi uusia pihatelineitä. Vaihtoehdoksi pitää tarjota esim kuvaa pihasta, jossa on puita, pensaita, kiviä ja kantoja... Koulussani muistaakseni oli kyllä oppilaskunta, mutta sen valta oli hyvin rajattua ja suurimmassa osassa asioista kyllä opettajat suvereenisti päättivät. Koulua perustettaessa kukaan ei selvästikään kysynyt lapilta mitään.

        Edellinen viesti kokemuksista oppilaskunnasta siis aloittajalta. Ala-asteajastani on noin 15 vuotta.
        -ap


    • Anonyymi

      Luonnon on todettu myös lievittävän stressiä. Mm työhuoneiden viherkasvit laskevat stressitasoja (tämä kerrottiin työpsykologian yliopistokurssilla, tarkkaa tutkimusta en jaksa kaivella). Välitunneilla olisi siis hyvä viettää aikaa ihmiselle luontaisessa ympäristössä, ympäristössä, jossa ihmislaji on kehittynyt ja johon aivomme ja fysiologiamme on sopeutuneet.

      Jos myös haluamme huolehtia luonnosta, lisätä hiilinieluja, ja vähentää luonnon yksipuolistumista ja sitä kautta eliölajistojen sukupuuttoja, olisi järkevää lisätä luonnollisen luonnon osuutta arkisissa ympäsitöissämme.
      -ap

    • Anonyymi

      Vaikka onhan kiva, että minunkin lapsen 800-oppilainen yläkoulu tupataan aina joka välitunti pihalle, piha on silti hyvin karu.

      Oppilaat seisovat vain siinä ovien edessä ja odottaa aina sen 15 minuuttia, että kellot soivat. Mitään muuta he eivät tee, toisanaan ei ole muita vaihtoehtojakaan. Mikä on surullista.

    • Anonyymi

      Kuka palikka on nyt tuommoista keksinyt taas? Ja myyräkuume ja rotanripuli ja hiirenpaska leviää juuri siellä mullassa????????🎃🎃🎃

    • Anonyymi

      Niin oikeaa asiaa. Ja koteihin kannattaisi myös ottaa koiria lemmikeiksi. Tutkittu totuus on että koirien kanssa kasvaminen vähentää lasten allergioita ja tartuntatautialttiutta. sekä parantaa lasten yleiskuntoa -koiran kanssa tulee lenkkeiltyä joka päivä. Eläimestä huolehtiminen myös rauhoittaa lapsia psyykisesti, lisää vastuuntuntoa ja empatiakykyä. Koiran omistaminen on suositeltavaa henkisesti ja fyysisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      106
      3049
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      97
      2483
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      43
      2306
    4. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      80
      2268
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      7
      1946
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      14
      1518
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      83
      1297
    8. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1250
    9. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1117
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      119
      1074
    Aihe