Musiikin ymmärtäminen

Anonyymi

Tällä palstalla on kirjoitettu rohkeasti, että 80 prosenttia sinfonisesta musiikista on "tusinakamaa, täytettä". On kirjoitettu, että laulu on ainoa musiikin muoto, jolla on mitään roolia ihmisten elämässä. On kirjoitettu, että klassisen musiikin "soolot" ja "virtuoosinen kikkailu" ovat saaneet väistyä populaarimusiikin "melodioiden" tieltä. Ja musiikin kehitys on samalla mennyt eteenpäin.

Sinfonia tai pianokonsertto ovat sävellyksiä, joihin ihan jokaisella on pääsy. Mutta se vaatii pikkasen asennoitumista ja kärsivällisyyttä, JOS on kuunnellut vain populaarimusiikkia. Populaarimusiikille voidaan antaa arvoa, silloin kun sillä sitä on, kuten kultaisella 60-luvulla parhaimmillaan esimerkiksi oli, mutta sen paheita ovat yksinkertainen rytminen ilme, lyhyet kappaleet, helppotajuisuus, kansanomaisuus ja nopeasti saatava nautinnollisuus. Tuo paheellisuus kumpuaa vain siitä, että ihminen ei enää kykene klassisen musiikin maailman vastaanottamiseen, kun hän kokee sen musiikin liian pitkänä, mutkikkaana ja epätarttuvana.

Tietysti muutama klassisen musiikin säveltäjä sävelsi aika tarttuvasti ja helposti omaksuttavasti silloinkin, kun sävelsi kuuluisia merkkiteoksia, kuten esimerkiksi Mozart, Tsaikovski ja Händel. Heidän musiikkinsa sisältää paljon tarttumapintaa.

Mutta klassisen musiikin hienous ei lopulta ole siinä, että sitä voi vihellellä - kauniit melodiat ovat plussaa, mutta kappaleet kestävät massiivisen määrän kuuntelukertoja, koska niiden rakenne on niin tyydyttävä, upeat harmoniat ovat niin moninaiset, ettei puhuta mistään viiden soinnun teoksesta, ja moninaiset käänteet takaavat sen, että teokset löytyy aina jotain uutta. Kompleksisuus tuo teokseen vaikeasti saavutettavan elämyksen - täysin kuiviin ei voi puristaa merkkiteoksien sisältöä. Poplaulujakin saattaa jaksaa kuunnella paljon, jos niiden idea on upea ja melodioiden ja sointujen laatu korkea, mutta aika nopeasti poplaulujen rakenne on kuitenkin sisäistetty ja sitten on eräänlaisesta "hedonismista" kyse niitten uudelleenkuuntelemisessa. Nostalginen halu palata samaan kauniiseen kokemukseen, mutta ei mitään uutta.

Klassisessa teoksessa on kerroksia ja luovuutta, tekniikkaa ja taitoa. Samalla siinä on melodista kauneutta. On hyvä ymmärtää, että usein klassiset laulutkin ovat aika monimutkaisia verrattuna kevyen musiikin lauluihin. Toki ei aina, ja jotkut Beatlesinkin laulut ovat vähän kuin säkeistömuotoisia liedejä, esimerkiksi She's Leaving Home, tai esimerkiksi Beach Boysin Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder). Mutta klassisen musiikin sointurakenteet ovat keskimäärin äärimmäisen paljon monimutkaisempia kuin parhaatkaan kevyen musiikin osaajien tuottamat laulut. Siksi klassista kannattaa kuunnella - avoimin mielin uusiin asioihin tutustuen.

9

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri näin olettaisi asian laajemminkin olevan suomen musiikkikulttuurissa etteivät säveltäjät joutuisi unohduksen synkkään yöhön niin totaalisesti kuin on monien lahjakkaiden säveltäjien kohdalla käynyt. Mutta se historiallisten säveltäjien ryhmä jota edelleen esitetään säännöllisesti kunnallisten sinfoniaorkestereiden konserteissa on äärettömän pieni ja yhden käden sormilla laskettavissa. Ja valitettavasti on niin että juuri se inhokki jonka sinfonioita on vaikea sietää on näistä säveltäjistä maailmanlaajuisesti se kaikkein suosituin suomalainen, Sibelius jonka sinfonioista ei löydy melodista kauneutta kuten usein Melartinilla ja vaikka Tuukkkasen Meri-sinfonian 16 ja puoli minuuttisesta avausosasta lähes impressionistisessa pehmeydessään ja aaltomaisessa melodiikkassaan joka on uutta Tuukkasta mutta jota ei valitettavasti jonkin erehdyksen takia löydy tuubista eikä Spotifysta vaan niissä sinfonian aloittaa esityskestoltaan 3 ja puoli minuuttinen nopeatempoinen ja osin pandiatoninen kevyt intermezzo osa joka soi toistamiseen.

      • Anonyymi

        Minusta Sibeliuksen sinfoniat ovatkin melkoisessa määrin tusinakamaa ja mikä säälittävintä niistä puuttuu ratkaisevassa määrin emotionaalinen syvyys ja voima eivätkä ne millään muotoa ansaitse sitä turhanpäiväistä suitsutusta mikä niiden osaksi on tullut sillä ne edustavat pitkälti pintailmiötä koskematta olemusta sinänsä ja voidaan sanoa että Sibeliuksen seurakunta on suurelta osin harhaanjohdettu. Sibeliuksen pikkukappaleet kestävät aikaa sinfonioita paremmin sillä Sibeliusta ei ollut luotu laajamuotoisten teosten säveltäjäksi eikä hänen inspiraationsa kanna koko sinfonista kaarta alusta loppuun saakka kun hänen sinfonioistaan puuttuu voimallinen jännite.


    • Itse en kauheasti ajattele musiikin rakennetta, kun kuuntelen musiikkia, mulle musiikki on vain musiikkia. Jos pidän jostain kappaleesta, niin se on siinä. En kauheasti analysoinnut musiikkia silloinkaan, kun kuuntelin pääsääntöisesti klassista.

      Nyt kuuntelen Whitesnakea ja hienoja kappaleita tällakin bändillä. Nyt soi mun yks Snake suosikeista "Guilty of love". Osaan nauttia monenlaisesta musiikista.

      • Anonyymi

        Ei sitä musiikillista rakennetta silloin pidä ajatellakaan tietoisesti kun eläydytään syvästi johonkin musiikkiteokseen jolloin syvin tunne joka on kätkettynä teokseen täyttää kuulijan tajunnan.


    • Anonyymi

      "Toki ei aina, ja jotkut Beatlesinkin laulut ovat vähän kuin säkeistömuotoisia liedejä, esimerkiksi She's Leaving Home, tai esimerkiksi Beach Boysin Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder).

      Mutta klassisen musiikin sointurakenteet ovat keskimäärin äärimmäisen paljon monimutkaisempia kuin parhaatkaan kevyen musiikin osaajien tuottamat laulut. Siksi klassista kannattaa kuunnella - avoimin mielin uusiin asioihin tutustuen."

      Olen huomannut ihan saman ja siksi aina kun laulattaa laulan Beethovenin 9 sinfonian alusta loppuun. Tosin miten yksin laulaessa kun mitään instrumentti säestystä ei ole paitsi että voin toki jalalla rytmiä tarvittaessa naputtaa voisin Beethovenin pitkälle sofistikoituneita sointurakenteita tuoda esiin on vielä ratkaisematon pulma.

      Toisaalta jotain vähän lyhyempää sävellystä ehkä pitäisi tuohon tarpeeseen löytää, nimittäin minua laulattaa vain silloin kun käyn suihkussa ja tuon Beethovenin 9 sinfonian suihkussa laulamisen myötä veden kulutus on noussut ihan älyttömiin kun nyt pitää toista tuntia yhteen menoon laulaa loilottaa siellä suihkun alla.

      Siksi olenkin ihan vastoin parempaa tietoa tuuminut että jospa kumminkin laulaisin aina siellä suihkussa käydessä "O sole mio" laulua, se kun laulettuna kestää sopivasti juuri saman ajan mitä suihkussa käynti normaalisti tapasi aikaa viedä.

      • Anonyymi

        Klassisessa musiikissa mm. ne 'sointurakenteiden monimutkaisuudet' ovat itsetarkoitus, siksi ne eivät toimi vaan ovat tylsiä. Siksi pitkät sinfoniat ovat niin tylsiä, kun tekijällä ei ole oikeita ideoita, vaan joutuu väkisin tekohengityksellä pitämään teostaan elossa. Ei toimi.
        Beatles toimii aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klassisessa musiikissa mm. ne 'sointurakenteiden monimutkaisuudet' ovat itsetarkoitus, siksi ne eivät toimi vaan ovat tylsiä. Siksi pitkät sinfoniat ovat niin tylsiä, kun tekijällä ei ole oikeita ideoita, vaan joutuu väkisin tekohengityksellä pitämään teostaan elossa. Ei toimi.
        Beatles toimii aina.

        Beethovenin tarkoitus oli luoda efektejä eikä viljellä akateemista kontrapunktia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Beethovenin tarkoitus oli luoda efektejä eikä viljellä akateemista kontrapunktia.

        Itse olen vannoutunut klassisen musiikin fani jolle ei tästä huolimatta sentään maistu kaikki mahdollinen länsimainen taidemusiikki vaan suhtaudun siihen hyvin valikoivasti nautintoindeksini korostaessa pitkään suomalaista Sibeliuksen sinfonioista riisuttua suomalaista säveltaidetta kuten Melartinia, Tuukkasta, Saikkolaa, Aaltosta, Rantaa, leiviskää, Madetojaa, Karjalaista, Ringbomia, Pesolaa, Pylkkästä, Launista jne. vaikka esim. viime aikoina Haydnin musiikki on tehnyt ohjelmistossani uuden tulemisen ja astunut pitkästä aikaa kuvaan mukaan vaikka länsimaisen musiikin suurimpina neroina olenkin usein pitänyt Mozartia, Schubertia ja Beethovenia joiden musiikista kokemani katharsikset ovat vertaansa vaikka omassa kokemuspiirissäni. juuri nyt kuuntelen Haydnin Esterhazan kauden koomista oopperaa L'infedelta delusa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen vannoutunut klassisen musiikin fani jolle ei tästä huolimatta sentään maistu kaikki mahdollinen länsimainen taidemusiikki vaan suhtaudun siihen hyvin valikoivasti nautintoindeksini korostaessa pitkään suomalaista Sibeliuksen sinfonioista riisuttua suomalaista säveltaidetta kuten Melartinia, Tuukkasta, Saikkolaa, Aaltosta, Rantaa, leiviskää, Madetojaa, Karjalaista, Ringbomia, Pesolaa, Pylkkästä, Launista jne. vaikka esim. viime aikoina Haydnin musiikki on tehnyt ohjelmistossani uuden tulemisen ja astunut pitkästä aikaa kuvaan mukaan vaikka länsimaisen musiikin suurimpina neroina olenkin usein pitänyt Mozartia, Schubertia ja Beethovenia joiden musiikista kokemani katharsikset ovat vertaansa vaikka omassa kokemuspiirissäni. juuri nyt kuuntelen Haydnin Esterhazan kauden koomista oopperaa L'infedelta delusa.

        L'infedeltà delusa (Rauennut uskottomuus, 1773), burletta per musica, oli ooppera, jonka esityksen nähtyään Maria Theresia lausui: Kun haluan kuulla hyvää oopperaa, menen Esterházyyn. Oopperassa on viisi roolihenkilöä: neuvokas nuori nainen Vespina (sopraano), Mozartin Despinan esihahmo, joka saa tahtonsa läpi ja haluamansa äveriään miehen, talonpoika Nencion (tenori), vaikka Sandrinan (sopraano) isä, vanha talonpoika Filippo (tenori) havittelee Nenciota tyttärelleen; lisäksi Vespinan ansiosta talonpoika Nanni (basso) saa Sandrinan. Oopperassa on hyvät ensemblet finaaleissa ja mainioita aarioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      747
    Aihe