https://www.theseus.fi/handle/10024/348924 "Työn tuloksena syntyi omakotitaloon tarpeelliset dokumentit, kuten sähköpisteryhmittelykuvat, ATK- ja antennikaapelointikuvat sekä keskuskuvat. Työn loppuvaiheilla tarkasteltiin aurinkosähkön kannattavuutta suunniteltuun kiinteistöön, jonka todettiin olevan kallis ja kannattamaton vaihtoehto nykyisellä teknologialla.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös sähköautoihin ja niiden lataukseen liittyviä asioita. Sähköauton latauspistokkeiden monipuolisuuden vuoksi, niiden asentaminen olemassa olevaan sähköjärjestelmään on yksinkertaista, eikä yleensä vaadi suuria muutoksia olemassa olevaan järjestelmään."
PERINTEISEN OMAKOTITALON SÄHKÖSUUNNITELMA JA TULEVAISUUDEN MAHDOLLISUUDET
31
925
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuosta kukaan suostu maksamaan. Voi olla, että joku jolla on miljoonan tai miljoonien budjetti lohkaisee rahaa siihen.
- Anonyymi
Mistä puhut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä puhut?
Tarkoittaa varmaan sähköauton latausta.
- Anonyymi
Miksi tehdä tarkka sähkösuunnitelma kun rakenetaan kaikki muuttuu ain aaina t ilanteen mukaan.äjos katsoo alkupeeäis t ä on ain aaika hukassa
Yleensä kaikki b aihtanpaikaansa inakin yhden kerrarn akesknään
Kokemusta janharkintaa on
Edisonni - Anonyymi
SIvulla 17 on tasokuva, josta näkee, että sen on tehnyt ammattikouluinsinööriopiskelija. Siinä on pojalla vielä paljon opittavaa...
- Anonyymi
Johtuisko vaan siitä ettet maallikkona osaa lukea sähkökuvia? Ihan kelpo kuvat ovat.
- Anonyymi
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtuisko vaan siitä ettet maallikkona osaa lukea sähkökuvia? Ihan kelpo kuvat ovat.
Noissa kuvissa on vähän korjattavaa ja erikoisuuksia. Suurimman osan sähköurakoitsija osaa korjata lennosta ja loput kysymällä ja juttelemalla asiakkaan kanssa.
Keittiön ryhmää 7.1 en ihan tajunnut mikä idea siinä on. Pieniä hölmöyksiä on ehkä 10. Esimerkiksi ulkovalolle ei kannata tuo kolmea kaapelia ja yksi valo toimii pyhällä hengellä.
Opiskelijaksi ihan ok työ. Suuri osa suunnittelijoista jää tälle tasolle ja se on ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa.On käyttänyt perinteisiä taulukoita tuossa ja varmasti opettajan ohjaamana. Se on ihan oikea ratkaisu jos niin on määrätty ja se taulukko on paras tietolähde sulakkeen määrittelemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa.Olet vain kateellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa.Eläkeukko yrittää päteä vielä viimeisillä voimillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet vain kateellinen.
No kerroppa sitten miten ajattelit asentaa 22 kW:n latauslaitteen 3x25A pääsulakkeisiin.
Jokainen alan mies tietää, ettei mitenkään.
Kerro wannabe, miten sen ajattelit tehdä!
Opinnäyte on ala-arvoinen ja opettajan olisi pitänyt siihen puuttua. Ei ole mitään järkeä opettaa tekemään sutta ja sekundaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa.Siinähän on kerrottu monta vaihtoehtoo miten ladata sähköauto.... on hitaitakin vaihtoehtoja, joilla voi ladata siten että MLP toimii myös.
Ei sun tarvii kaikkia laitteita heti laittaa täysille (kiuas, kahvinkeitin, uuni, MLP, sähköauto, sirkkeli, pölynimuri, vedenkeitin)... sun laatima 3 x 63 A:kaan ei sitten riitä...taidat kiukutteleva pappa asuu vaan vuokra-asunnossa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin on poika alimitoittanut kaiken. Voisi huvikseen laskea, mitä 22 kW:n latauslaite tarvitsee ja miettiä kuinka kuormia ohjaillaan. Poika voisi laskea, mitä tapahtuu, kun MLP on arvattavasti 10 kW ja auton lataus 22 kW. Kun autoa kuitenkin ladataan jopa 8 tuntia, niin mistä maalämpöpumppu ottaa sähkönsä, jos pääsulake on 3 x 25A.????
Tasopiirros on äärimmäisen sekava ja valaistussuunnitelma hirvittävä. Esimerkiksi olohuoneen valot ovat yhden kytkimen takana. Onko ajatuksena, että asiakas hankkii älyvalot? Ilmeisesti ryhmissä on katkoksia.
Vastauksena kysymykseen siitä, miksi pitää suunnitella etukäteen: pitää suunnitella, joitta osaa mitoittaa oikein. Nyrkkisääntö on se, että sähköautojen vuoksi omakotitalon suositeltava pääsulakekoko on 3 x 63 A (ei missään nimessä 3x25A). Silläkään ei montaa Teslaa yhtäaikaisesti lataa.ett tainnnu lukee koko juttuu.... siellähän oli kerrottu just 3x25A pääsulakkeiden käytöstä ja että autonlatauspisteestä saa säädettyä käytettävän virran.
Siellä taisi olla vähän pätevämmät kaverit suunnittelemassa kun sun 3 x 63A pääsulakkeet.
Olis aika vaikeeta jos joka omakotitaloon pitäisi hybridiauton takii vaihtaa liittymät isommiksi. Ett oo tainnu yhtään törmätä sähköautonlatauspisteisiin ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerroppa sitten miten ajattelit asentaa 22 kW:n latauslaitteen 3x25A pääsulakkeisiin.
Jokainen alan mies tietää, ettei mitenkään.
Kerro wannabe, miten sen ajattelit tehdä!
Opinnäyte on ala-arvoinen ja opettajan olisi pitänyt siihen puuttua. Ei ole mitään järkeä opettaa tekemään sutta ja sekundaa."No kerroppa sitten miten ajattelit asentaa 22 kW:n latauslaitteen 3x25A pääsulakkeisiin. "
Nimellisjännite: 230 V
Nimellisvirta: (per 1 vaihe): 25 A
Maksimi sallittu kuormitus (per 1 vaihe): 230 V * 25 A = 5750 VA = 5750 W
(noin isoilla kuormilla kuten sähköauton latausasema pitää olla PFC = Power Factor Correction) joten silloin tilanne vastaa resistiivistä kuormaa, ja resistiivisellä kuormalla 1 VA = 1W.
3-vaihejärjestelmässä maksimi kokonaiskuormitus: 3 * 5750 W = 17250 W = 17,25 kW.
Muutamia huomioita:
1. 22 kW latausaseman voi asentaa, mutta se pitäisi olla älykästä mallia, jolle voi määritellä sallitun maksimin, joka voi siis olla (ja tässä tapauksessa pitääkin olla) pienempi kuin latausaseman oma maksimi 22 kW.
2. Koko talon sähköjärjestelmä pitäisi rakentaa älykkääksi siten, että sähköauton latausaseman ottamaa virtaa rajoitetaan talon muun kuormituksen mukaan, jottei yhdessäkään vaiheessa tuo 25 A ylity.
Älykkäässä järjestelmässä tämän ei pitäisi olla ongelma.
Vai eikö markkinoilla olevat järjestelmät ole riittävän älykkäitä osatakseen rajoittaa sähköauton lataustehoa siten, ettei suurin sallittu kokonaiskuormitus pääsulakkeille ylity?
- Anonyymi
Aloitukset näillä opinnäytetöillä onkin pelkkää palstojen aktivointia!
- Anonyymi
Ihan siistit ja hyvät suunnitelmat.... ainahan noissa on jotain vielä parannettavaa, mutta urakoitsija ne sitten muuttaa kuitenkin. Ei kukaan asentaja tee noita just niinkuin suunnittelija ne on työpöydällänsä piirtäny. Sen takii asentaja piirtää punakynäkuvat ja suunnittelija piirtää ne puhtaaksi ja siinä se oppii taas lisää seuraavaan suunnitelmaan.
Jos joku niuhottaa noista niin se niuhottaa ihan kaikesta, siis omaa jo asennevammaa.
Kyllä noi antaa apuja työmaille, että hyvä hyvä !!!- Anonyymi
Lopputyöksi on ihan ok. Tärkein on, että nuo isommat jutut ovat kohdillaan. Pääsulakkeiden koosta oli jotain vääntöä. Itse en siihen osaa ottaa kantaa, mutta liittymän koon kasvattamiselle kannattaa olla hyvät perusteet ja muut vaihtoehdot käytynä jo läpi. Se nimittäin maksaa todella paljon vaihtaa liittymä 25 ampeerista vaikka 63 ampeeriin.
Itse suunnitelman tekijälle sanoisin, että hyvä alku, mutta jatka valmistumisen jälkeenkin asioiden opiskelua. Liian moni suunnittelija on todella omapäinen ja sanalla sanoen taitamaton. Hyväksi suunnittelijaksi opitaan, jos on riittävästi halua oppia ja ennen kaikkea halua kuunntella muita. Huonot suunnittelijat kulkevat ongelmista ongelmiin ja huonoista työmaista toiseen. Huonot suunnittelijat ovat niin huonoja, että siitä suunnitelmasta on enemmän haittaa kuin hyötyä ja muut joutuvat paikkaamaan osaamattomuuden. Asiakas maksaa osaamattomuudesta huonosti toimivalla talolla, kalliilla kustannuksilla ja pahimmillaan turvallisuuden kustannuksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopputyöksi on ihan ok. Tärkein on, että nuo isommat jutut ovat kohdillaan. Pääsulakkeiden koosta oli jotain vääntöä. Itse en siihen osaa ottaa kantaa, mutta liittymän koon kasvattamiselle kannattaa olla hyvät perusteet ja muut vaihtoehdot käytynä jo läpi. Se nimittäin maksaa todella paljon vaihtaa liittymä 25 ampeerista vaikka 63 ampeeriin.
Itse suunnitelman tekijälle sanoisin, että hyvä alku, mutta jatka valmistumisen jälkeenkin asioiden opiskelua. Liian moni suunnittelija on todella omapäinen ja sanalla sanoen taitamaton. Hyväksi suunnittelijaksi opitaan, jos on riittävästi halua oppia ja ennen kaikkea halua kuunntella muita. Huonot suunnittelijat kulkevat ongelmista ongelmiin ja huonoista työmaista toiseen. Huonot suunnittelijat ovat niin huonoja, että siitä suunnitelmasta on enemmän haittaa kuin hyötyä ja muut joutuvat paikkaamaan osaamattomuuden. Asiakas maksaa osaamattomuudesta huonosti toimivalla talolla, kalliilla kustannuksilla ja pahimmillaan turvallisuuden kustannuksella.Sähköautojen vuoksi omakotitalon oikea pääsulakkeiden koko on 3 x 63 A. Jos ei ole varaa maksaa kunnon liittymästä, niin ainakin kannattaa mitoittaa tonttikaapeli 63 A:n mukaan.
63 A on optimi, koska sitä ei vielä voi jakeluyhtiö tripata kuormia tasoittaakseen. 80 A on merkittävästi kalliimpi.
Minulla on omassa taloudessa yksi 3x50 A ja toinen 3x63A. Ei heti lopu. Voi ladata sähköautot, hitsata ja plasmaleikata, jne,. Suosittelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen vuoksi omakotitalon oikea pääsulakkeiden koko on 3 x 63 A. Jos ei ole varaa maksaa kunnon liittymästä, niin ainakin kannattaa mitoittaa tonttikaapeli 63 A:n mukaan.
63 A on optimi, koska sitä ei vielä voi jakeluyhtiö tripata kuormia tasoittaakseen. 80 A on merkittävästi kalliimpi.
Minulla on omassa taloudessa yksi 3x50 A ja toinen 3x63A. Ei heti lopu. Voi ladata sähköautot, hitsata ja plasmaleikata, jne,. Suosittelen.Kolminkertainen liittymismaksu tuossa 63 ampeerin liittymässä. Noissa suunnitelmissa kaivettiin liityntäkaapeli suoraan maahan ilman putkea. Itse en tekisi niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminkertainen liittymismaksu tuossa 63 ampeerin liittymässä. Noissa suunnitelmissa kaivettiin liityntäkaapeli suoraan maahan ilman putkea. Itse en tekisi niin.
Putkittamalla voi laittaa maan alle vaikkapa 5x16S MMJ:n. Tulee varmaan halvemmaksi. Voi myöhemmin helposti vaihtaa tilalle esimerkiksi 5x32S MMJ: n jos hankkii isomman sähköauton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putkittamalla voi laittaa maan alle vaikkapa 5x16S MMJ:n. Tulee varmaan halvemmaksi. Voi myöhemmin helposti vaihtaa tilalle esimerkiksi 5x32S MMJ: n jos hankkii isomman sähköauton.
Liityntäkaapelit ovat axmk:ta mutta joo näinhän se on. Putkeen voi vaihtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liityntäkaapelit ovat axmk:ta mutta joo näinhän se on. Putkeen voi vaihtaa.
Putkeen voi laittaa ihan hyvin vaikka 5x180S MMJ:n. Johan löytyy Teslalle potkua ja naapuri käy punaisena kateesta. Jos vielä laittaa sinne autopistorasiaan tuplasti paksumman kaapelin niin johan on kumma jos ei ampeereita löydy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminkertainen liittymismaksu tuossa 63 ampeerin liittymässä. Noissa suunnitelmissa kaivettiin liityntäkaapeli suoraan maahan ilman putkea. Itse en tekisi niin.
Jos kaapelin kaivaa määräysten mukaiseen syvyyteen ei putkesta ole muuta kuin haittaa kaapelille. Ja puheet kaapelin vaihtamisesta ovat lapsellisten höpinöitä, ei sellaista tehdä, eikä se onnistuisikaan käytännössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kaapelin kaivaa määräysten mukaiseen syvyyteen ei putkesta ole muuta kuin haittaa kaapelille. Ja puheet kaapelin vaihtamisesta ovat lapsellisten höpinöitä, ei sellaista tehdä, eikä se onnistuisikaan käytännössä.
Onnistuu onnistuu. Katujakamolle putki ja pienellä kaivuulla vaihtuu kaapeli että heilahtaa. Kaivuusyvyys on vain 70-80cm. Omakotitalon kaapeli vaihdetaan, jos se on rikki tai halutaan ne 63a sulakkeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putkeen voi laittaa ihan hyvin vaikka 5x180S MMJ:n. Johan löytyy Teslalle potkua ja naapuri käy punaisena kateesta. Jos vielä laittaa sinne autopistorasiaan tuplasti paksumman kaapelin niin johan on kumma jos ei ampeereita löydy.
4x25selle ei yleensä tarjota yli 50a liittymää. 50a on aika kiva jo mutta jos haluat sen kuuluisan 63n niin pitää todennäköisesti vaihtaa 50 neliöinen kaapeli. Eikä ne mitään mmjtä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putkeen voi laittaa ihan hyvin vaikka 5x180S MMJ:n. Johan löytyy Teslalle potkua ja naapuri käy punaisena kateesta. Jos vielä laittaa sinne autopistorasiaan tuplasti paksumman kaapelin niin johan on kumma jos ei ampeereita löydy.
Niin ja jos on putkitettu, niin sitä MMJ:tä voi käyttää hyvinkin vetonaruna....ja vetää tarvittaessa vaikka ML:t putkeen.....on sitten simppelimpää.
Voi vaikka useampi ML....jos haluu tuplata syötön... tai jos tarvii vaikka katulampulle ohjauksen, niin voi sitten kotoota laittaa kytkimestä katuvalon päälle.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja jos on putkitettu, niin sitä MMJ:tä voi käyttää hyvinkin vetonaruna....ja vetää tarvittaessa vaikka ML:t putkeen.....on sitten simppelimpää.
Voi vaikka useampi ML....jos haluu tuplata syötön... tai jos tarvii vaikka katulampulle ohjauksen, niin voi sitten kotoota laittaa kytkimestä katuvalon päälle....Lisäys vielä, että sitte vasta naapuri onkin kateellinen ja pää räjähtää, kun moikkaat naapurii ja samalla kytkimestä laitat sen katuvalon päälle.... sen jälkeen siltä menee vaan niskat nurin kun katuvalo syttyy... ooo....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4x25selle ei yleensä tarjota yli 50a liittymää. 50a on aika kiva jo mutta jos haluat sen kuuluisan 63n niin pitää todennäköisesti vaihtaa 50 neliöinen kaapeli. Eikä ne mitään mmjtä ole.
Schneiderin tuotesivujen mukaan 22 kW:n latauslaite vaatii MINIMISSÄÄN 3 x 50 A:n pääsulakkeet. Suurin osa omakotitaloista on 3x25 A:n takana. Suurimassa osasssa omakotitaloista ei siis koskaan tule olemaan keskinopeaa sähköauton latausta. Jos sähköllä haluaa ajaa, niin joutuu hankkimaan KOLME Teslaa, jotta edes yksi olisi latingissa. Vaihtoehtoisesti teettää tonttikaapelin joko uudestaan tai hankkii autoille oman liittymän.
3 x 63 A on nykyinen normikoko. Jos siihen ei ole varaa, niin voi voi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Schneiderin tuotesivujen mukaan 22 kW:n latauslaite vaatii MINIMISSÄÄN 3 x 50 A:n pääsulakkeet. Suurin osa omakotitaloista on 3x25 A:n takana. Suurimassa osasssa omakotitaloista ei siis koskaan tule olemaan keskinopeaa sähköauton latausta. Jos sähköllä haluaa ajaa, niin joutuu hankkimaan KOLME Teslaa, jotta edes yksi olisi latingissa. Vaihtoehtoisesti teettää tonttikaapelin joko uudestaan tai hankkii autoille oman liittymän.
3 x 63 A on nykyinen normikoko. Jos siihen ei ole varaa, niin voi voi.20 ampeerillakin lataa ihan nopsaan. Ei kannata pelihousuja repiä vielä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Schneiderin tuotesivujen mukaan 22 kW:n latauslaite vaatii MINIMISSÄÄN 3 x 50 A:n pääsulakkeet. Suurin osa omakotitaloista on 3x25 A:n takana. Suurimassa osasssa omakotitaloista ei siis koskaan tule olemaan keskinopeaa sähköauton latausta. Jos sähköllä haluaa ajaa, niin joutuu hankkimaan KOLME Teslaa, jotta edes yksi olisi latingissa. Vaihtoehtoisesti teettää tonttikaapelin joko uudestaan tai hankkii autoille oman liittymän.
3 x 63 A on nykyinen normikoko. Jos siihen ei ole varaa, niin voi voi.Kuka vielä sanoo että sähköautoilu on edullista. 🤣🤣🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855