Elektroniikan päivitystä ja NMEA mietintöjä

Anonyymi

Huomio kaikki NMEA osaajat!

Veneeseen on tulossa uusi kaiku/tuuli/loki paketti, ja nyt pähkäilen miten saisin homman pelaamaan fiksusti.

Tuleva kokoonpano on siis: B&G Vulcan 7R plotteri (NMEA2k), Triton näyttö (NMEA2k), DST810 kaiku/loki (NMEA2k), WS310 tuulimittari (NMEA0183), WS310 interface (NMEA2k-NMEA0183), Sailor VHF/DSC (NMEA0183), Raymarine autopilotti ST 4000 (Seatalk) jossa ymmärtääkseni flux gate kompassi.

Muuten kaikki olis suht selvää, mutta tahtoisin VHF:lle GPS tiedon, autopilotin kompassista suuntatiedon plotterille/purjehdusnäytölle, ja tuulitiedot näyttöjen lisäksi autopilotille.

Voiko tämä olla niin yksinkertaista, että kytken 0183 ja Seatalk väylän laitteet yhteen, käytän tuulimittarin mukana tullutta NMEA muunninta tiedonsiirtoon, ja kaikki juttelee keskenään saumattomasti? Vai tarvitaanko sittenkin lisää palikoita?

19

1985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      SeaTalk2 on yhtenevä NMEA 2000-systeemin kanssa, valmiita sovitinkaapeleita saa Reiskalta, Amazonista, Marineasta ja ties mistä.

      0183/2000 -muunnos tarvitsee väliin laitettavaa muunninta. Niitä kyllä saa vaikka Marineasta.
      Veneeseen pitää rakentaa NMEA2000-verkko. Se taas vaatii vähän osaamista.
      Verkko tarvitsee virransyötön, mutta siihen syöttöön on syytä laittaa on/off kytkin (esimerkiksi erillinen "Navigation" -katkaisija), koska se syö virtaa vaikka mikään laitteista ei olisi päällä.
      NMEA2000 jakotukkiin yhdistetään kaikki laitteet perätysten, eli tieto kulkee laitteesta toiseen aina seuraavan laitteen "läpi". Virransyöttö voidaan ottaa joko suoraan akusta tai joissain laitteissa on mahdollisuus syöttää verkkoa laitteen kautta, jolloin virran katkaisu esim. plotterista pimentää myös muiden laitteiden välisen datasiirron.
      Lisäksi verkossa on EHDOTTOMASTI oltava päätevastus verkon "päätepisteessä", muuten mikään ei toimi ja pahimmassa tapauksessa jotain hajoaa.
      Itselläni on Reiskan ST1000-pinnapilotti, sille langaton kauko-ohjain, Simradin VHF, Reiskan ST60 tuuli, Reiskan TriData loki/kaiku/veden lämpö sekä Garminin plotteri kytketty yhteen NMEA 2000-verkon välityksellä. Kaikki toimii kuten pitääkin.
      Pinnapilotissa on SeaTalk2, joka siis sopivalla kaapelilla keskustelee suoraan NMEA2000-verkon kanssa.
      Muut Reiskat on kytketty samoin SeaTalkiin ja lopuksi sovitinkaapelilla NMEA2000 yhdistäjään. Virta tulee kytkinpaneelilta "Navigation"-napin alta. Tämän päälle napsauttamalla kaikki elektroniikka käynnistyy kerralla, joskin ne voi tietysti kunkin ohjelmoida käynnistymään myös laitteissa itsessään olevien virtakytkimien kautta. All-In-One on mielestäni helpompi.

      Kuten sanottu, 0183 ei suoraan keskustele NMEA 2000/SeaTalk2 (ng):n kanssa, vaan vaatii sovittimen väliin.
      Tosin melkein kaikissa vehkeissä 2000-liitäntä löytyy valmiina. Vanhemmissa härpäkkeissä ei, mutta eipä VHF maksa kuin pari-kolmesataa uutenakaan. Sitten DSC saa sijaintitiedon suoraan plotterilta ja tarvittaessa monessa puhelimessa on myös sisäänrakennettu AIS.

      • Anonyymi

        "NMEA2000 jakotukkiin yhdistetään kaikki laitteet perätysten, eli tieto kulkee laitteesta toiseen aina seuraavan laitteen "läpi"."

        Onko tosiaan näin? Eikö NMEA 2000 ole kuitenkin jo kahdella karvalla ( jännitesyöttö) kytketty väylä, jossa laitteen poistaminen välistä ei haittaa. Päätevastukset toki tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "NMEA2000 jakotukkiin yhdistetään kaikki laitteet perätysten, eli tieto kulkee laitteesta toiseen aina seuraavan laitteen "läpi"."

        Onko tosiaan näin? Eikö NMEA 2000 ole kuitenkin jo kahdella karvalla ( jännitesyöttö) kytketty väylä, jossa laitteen poistaminen välistä ei haittaa. Päätevastukset toki tarvitaan.

        Juu ei ole.
        Selkärankakaapelin pitää olla jatkuva ja varustettu päätteillä. Siinä olevissa T-haaroissa ei ole pakko olla mitään.


    • Anonyymi

      ....edelliseen lisäyksenä, että Reiskojen mukana tulevalla SeaTalk-kaapelilla saa kytkettyä Reiskat toisiinsa, vasta viimeiseen pätkään NMEA2000 yhdistimelle tarvitaan SeaTalk2(ng)/NMEA2000 -sovitinkaapeli.

      Ja 0183 tarvitsee muuntimen keskustellakseen muiden kanssa.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvistä kommenteista!
        Vanhat laitteet on tosiaan 0183, tai vanhempaa seatalk väylää joka on käsittääkseni sama asia. Uusi tuulimittari näyttäisi myös olevan 0183 väylää, ja sen mukana toimitetaan tuo WS310 interface jonka avulla tuulitieto saadaan 2k väylään. Ihmettelen tässä että osaako sama muunnin muuntaa muutakin tietoa, ja vieläpä kahteen suuntaan.
        Varsinainen Nmea 2000 asennus ei ole ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista!
        Vanhat laitteet on tosiaan 0183, tai vanhempaa seatalk väylää joka on käsittääkseni sama asia. Uusi tuulimittari näyttäisi myös olevan 0183 väylää, ja sen mukana toimitetaan tuo WS310 interface jonka avulla tuulitieto saadaan 2k väylään. Ihmettelen tässä että osaako sama muunnin muuntaa muutakin tietoa, ja vieläpä kahteen suuntaan.
        Varsinainen Nmea 2000 asennus ei ole ongelma.

        En ole NMEA guru mutta se B&G:n WS310 sivu sanoo, että tuetaan 0183 lauseita MWV,R eli tuulen suunta ja nopeus ja mikähän tuo R lienee. Ja toisekseen NMEA 0183 on sarjaliikennettä ja se tuskin toimii vain karvojen päät yhteen laittamalla muuntimen toisella puollella.

        Laita se tuulimittari omallaan kiinni NMEA2000 verkkoon. Ja jos se ST4000 on niin vanha, että se ei ole seatalk Ng:tä niin yrittäisin ehkä tutkia mahdollisuutta tuoda whf:n sinne raymarineen ja St4000 seatalk - seatalk ng ja siihen vielä NMEA 2000 liitin (melko halpa) ja ristiä sormet josko kuso kulkisi. Ekana kuitenkin lukisin kertooko se ST4000 kompassitietoa ulos.

        Tulee kyllä sellanen härveli, että ehkä ostaisin uuden WHF:n NMEA 2000:lla ja AIS vastaanottimella. Ja liittäisin sen Raymarinen omalla NMEA 0183 - NMEA2000 muuntimella (jos se siis ei ole seatalk ng jolloin tarttee vaan sen liittimen tai voihan sen tehdä itsekin)

        Niin tai näin mutta sillä tuulimittarin muuntimella et pärjää, ellei siinä ole tosi paljon dokumoimattomia ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole NMEA guru mutta se B&G:n WS310 sivu sanoo, että tuetaan 0183 lauseita MWV,R eli tuulen suunta ja nopeus ja mikähän tuo R lienee. Ja toisekseen NMEA 0183 on sarjaliikennettä ja se tuskin toimii vain karvojen päät yhteen laittamalla muuntimen toisella puollella.

        Laita se tuulimittari omallaan kiinni NMEA2000 verkkoon. Ja jos se ST4000 on niin vanha, että se ei ole seatalk Ng:tä niin yrittäisin ehkä tutkia mahdollisuutta tuoda whf:n sinne raymarineen ja St4000 seatalk - seatalk ng ja siihen vielä NMEA 2000 liitin (melko halpa) ja ristiä sormet josko kuso kulkisi. Ekana kuitenkin lukisin kertooko se ST4000 kompassitietoa ulos.

        Tulee kyllä sellanen härveli, että ehkä ostaisin uuden WHF:n NMEA 2000:lla ja AIS vastaanottimella. Ja liittäisin sen Raymarinen omalla NMEA 0183 - NMEA2000 muuntimella (jos se siis ei ole seatalk ng jolloin tarttee vaan sen liittimen tai voihan sen tehdä itsekin)

        Niin tai näin mutta sillä tuulimittarin muuntimella et pärjää, ellei siinä ole tosi paljon dokumoimattomia ominaisuuksia.

        OK, eli tuulimittarin muunnin ei todennäköisesti siirrä muuta dataa. AIS olis kyllä ihan kiva, ehkä jossain vaiheessa hommaan uuden VHF/AIS yhdistelmän NMEA 2000 liittimellä varustettuna.
        Jos 0183 tietoa ei pysty "haaroittamaan" autopilotille, jää ehkä ainoaksi helpoksi mahdollisuudeksi toivoa että autopilotti olisi sittenkin NG väylällistä mallia. Koska tuo NG on alkanut yleistymään? Autopilotti on kaiketi vuodelta 2005.

        Hemmetti, käykö tässä sittenkin niin että kohta ollaan AIS/järjestelmäpilotti kaupoilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista!
        Vanhat laitteet on tosiaan 0183, tai vanhempaa seatalk väylää joka on käsittääkseni sama asia. Uusi tuulimittari näyttäisi myös olevan 0183 väylää, ja sen mukana toimitetaan tuo WS310 interface jonka avulla tuulitieto saadaan 2k väylään. Ihmettelen tässä että osaako sama muunnin muuntaa muutakin tietoa, ja vieläpä kahteen suuntaan.
        Varsinainen Nmea 2000 asennus ei ole ongelma.

        SeaTalk ja NMEA0183 ovat aivan eri asiaoita. Eri protokolla ja jännitetasot. Mutta ST4000:n näytössä ja mahdollisesti myös ohjainboksissa on NMEA0183-liitannät. Sen kautta siis saat autopilotille plotterista ja tuulimittarista tiedot, jos tuo muunnin ne kääntää.

        Valitettavasti NMEA2000 ei ole niin ruusuista, kuin markkinointimateriaalissa ja varsinkin sen yhteispeli NMEA0183 ja Seatalkin kanssa ontuu. Itse ehkä ennemmin ostaisin erillisen GPS:n, josta saa suoraan VHF:lle NMEA0183. Ne ei montaa kymppiä maksa.

        GPS- ja reittitiedot sinänsä siirtyvät muuntimella OK NMEA2000:sta NMEA0183- tai SeaTalk-verkkoon. Sen sijaan nopeus- ja tuulitiedot eivät siirry ellei muunnin ole poikkeuksellisen fiksu. Noissa on kalibrointitietoja, jotka eivät siirry eli SeaTalk/NMEA0183-puolelle tulee kalibroimatonta dataa. Samoin voi käydä erimerkkisiä NMEA2000-laitteita yhdisteltäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SeaTalk ja NMEA0183 ovat aivan eri asiaoita. Eri protokolla ja jännitetasot. Mutta ST4000:n näytössä ja mahdollisesti myös ohjainboksissa on NMEA0183-liitannät. Sen kautta siis saat autopilotille plotterista ja tuulimittarista tiedot, jos tuo muunnin ne kääntää.

        Valitettavasti NMEA2000 ei ole niin ruusuista, kuin markkinointimateriaalissa ja varsinkin sen yhteispeli NMEA0183 ja Seatalkin kanssa ontuu. Itse ehkä ennemmin ostaisin erillisen GPS:n, josta saa suoraan VHF:lle NMEA0183. Ne ei montaa kymppiä maksa.

        GPS- ja reittitiedot sinänsä siirtyvät muuntimella OK NMEA2000:sta NMEA0183- tai SeaTalk-verkkoon. Sen sijaan nopeus- ja tuulitiedot eivät siirry ellei muunnin ole poikkeuksellisen fiksu. Noissa on kalibrointitietoja, jotka eivät siirry eli SeaTalk/NMEA0183-puolelle tulee kalibroimatonta dataa. Samoin voi käydä erimerkkisiä NMEA2000-laitteita yhdisteltäessä.

        Tietoa on paljon eri lähteissä. Näissä hommissa on medialukutaito koetuksella. :)

        Ammattimies olisi tietysti ammattimies järjestelmän suunnittelussa, mutta luonto ei anna periksi. Sähkövehkeiden toiminta pitää ainakin luulla ymmärtävänsä ennen kun niitä veneeseen kantaa.

        Jos nyt siis unohdetaan tuulimittaria lukuunottamatta muuntimet kokonaan, eli jätetään DSC ilman paikkatietoa, ja plotteri ilman kompassitietoa.

        OK, eli autopilotti osaa lueskella 0183 väylää ( löytyy NMEA IN liitin), ja tuulianturi tuottaa 0183 väylään tietoa. Voidaan siis olettaa että ne ymmärtää toisiaan ihan suoraan.
        Tuulimittarin tiedon muuttaminen NMEA 2000 väylään on myös melko pommin varma kytkentä, kun siihen on valmis muunnin.
        Tuulimittarin tietoa ei ilmeisesti kuitenkaan voida jakaa muuntimelle, ja autopilotille vai voiko?

        Jollain aikavälillä koko elektroniikka tulee olemaan B&G, ja 2k yhteensopivaa, mutta ajattelin jospa tässä välissä olis vähän saanut tietoa jo kulkemaan laitteiden välillä. Pahalta näyttää. :)

        Sitten vähän aiheen vierestä, onko st4000 autopilotissa muita komponentteja kuin näyttö, kompassi, ja työyksikkö? Googlen kuvahaussa oli kuva jossa työyksikön kaapelit näytti olevan kiinni näytön takana, enkä ole erillistä ohjainta omassakaan veneessä nähnyt vaikka sellainen on pariin otteeseen oletettu veneessä olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoa on paljon eri lähteissä. Näissä hommissa on medialukutaito koetuksella. :)

        Ammattimies olisi tietysti ammattimies järjestelmän suunnittelussa, mutta luonto ei anna periksi. Sähkövehkeiden toiminta pitää ainakin luulla ymmärtävänsä ennen kun niitä veneeseen kantaa.

        Jos nyt siis unohdetaan tuulimittaria lukuunottamatta muuntimet kokonaan, eli jätetään DSC ilman paikkatietoa, ja plotteri ilman kompassitietoa.

        OK, eli autopilotti osaa lueskella 0183 väylää ( löytyy NMEA IN liitin), ja tuulianturi tuottaa 0183 väylään tietoa. Voidaan siis olettaa että ne ymmärtää toisiaan ihan suoraan.
        Tuulimittarin tiedon muuttaminen NMEA 2000 väylään on myös melko pommin varma kytkentä, kun siihen on valmis muunnin.
        Tuulimittarin tietoa ei ilmeisesti kuitenkaan voida jakaa muuntimelle, ja autopilotille vai voiko?

        Jollain aikavälillä koko elektroniikka tulee olemaan B&G, ja 2k yhteensopivaa, mutta ajattelin jospa tässä välissä olis vähän saanut tietoa jo kulkemaan laitteiden välillä. Pahalta näyttää. :)

        Sitten vähän aiheen vierestä, onko st4000 autopilotissa muita komponentteja kuin näyttö, kompassi, ja työyksikkö? Googlen kuvahaussa oli kuva jossa työyksikön kaapelit näytti olevan kiinni näytön takana, enkä ole erillistä ohjainta omassakaan veneessä nähnyt vaikka sellainen on pariin otteeseen oletettu veneessä olevan.

        ST4000 autopilotteja on ollut useita. Ainakin pinna- ja ruoripilotti. Ehkä ei systeemipilottia. Ehkä ST4000:ssa ei ollut erillistä ohjainboksia. Sen seuraajassa eli SPX:ssä oli. Ei varmasti ole SeaTalk NG:tä tuossa ellei sitten näyttöä ole vaihdettu.

        NMEA0183 lähdön voi jakaa usealle eri vastaanottajalle, mutta NMEA0183 tuloon ei voi kytkeä kuin yhden lähettäjän. Virallisesti taisi saada jakaa kolmelle vastaanottajalle, mutta käytännössä toiminee useammallakin. Rajoitteena on vain riittävä virta.

        Voit siis sen tuulimittarin NMEA0183:n jakaa hyvin myös autopilotille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST4000 autopilotteja on ollut useita. Ainakin pinna- ja ruoripilotti. Ehkä ei systeemipilottia. Ehkä ST4000:ssa ei ollut erillistä ohjainboksia. Sen seuraajassa eli SPX:ssä oli. Ei varmasti ole SeaTalk NG:tä tuossa ellei sitten näyttöä ole vaihdettu.

        NMEA0183 lähdön voi jakaa usealle eri vastaanottajalle, mutta NMEA0183 tuloon ei voi kytkeä kuin yhden lähettäjän. Virallisesti taisi saada jakaa kolmelle vastaanottajalle, mutta käytännössä toiminee useammallakin. Rajoitteena on vain riittävä virta.

        Voit siis sen tuulimittarin NMEA0183:n jakaa hyvin myös autopilotille.

        Hienoa,
        Pieniä kehitysaskeleita siis luvassa myös autopilotille.
        Koko tuulimittari on tietysti jo suuri kehitysaskel, kun sellaista veneestä ei aiemmin ole löytynyt.

        Autopilotti VHF/AIS päivityksen hintalappua tuossa jo tarkastelinkin. Näytti olevan mukavat 3500€ hydraulisella työyksiköllä, eli mennään nyt kuitenkin tämä kesä näin.

        Nyt kun tuntuu olevan osaajia linjoilla voidaan samalla rönsyillä keskustelussa autopilottiin, joka alkaa ainakin tyynellä kelillä koneella ajettaessa mutkittelemaan kuin käärme vedessä. Se korjaa kurssia, mutta ei suorista peräsintä heti kun ollaan oikealla kurssilla. "Heijausliike" kasvaa pikkuhiljaa. Onko vika säädöissä, kompassin asennuksessa, vai onko kyseessä ominaisuus? Voiko puuttuvalla peräsinkulma-anturilla olla vaikutusta asiaan?
        Sinänsä ruoripilotti on ollut OK vaikka se vähän ääntä pitääkin. Jatkossa se on vielä parempi saadessaan tuulitiedon. Vielä kun osaisi opettaa sen ajamaan täsmälleen suoraan, niin sitä voisi tulla käytettyä enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa,
        Pieniä kehitysaskeleita siis luvassa myös autopilotille.
        Koko tuulimittari on tietysti jo suuri kehitysaskel, kun sellaista veneestä ei aiemmin ole löytynyt.

        Autopilotti VHF/AIS päivityksen hintalappua tuossa jo tarkastelinkin. Näytti olevan mukavat 3500€ hydraulisella työyksiköllä, eli mennään nyt kuitenkin tämä kesä näin.

        Nyt kun tuntuu olevan osaajia linjoilla voidaan samalla rönsyillä keskustelussa autopilottiin, joka alkaa ainakin tyynellä kelillä koneella ajettaessa mutkittelemaan kuin käärme vedessä. Se korjaa kurssia, mutta ei suorista peräsintä heti kun ollaan oikealla kurssilla. "Heijausliike" kasvaa pikkuhiljaa. Onko vika säädöissä, kompassin asennuksessa, vai onko kyseessä ominaisuus? Voiko puuttuvalla peräsinkulma-anturilla olla vaikutusta asiaan?
        Sinänsä ruoripilotti on ollut OK vaikka se vähän ääntä pitääkin. Jatkossa se on vielä parempi saadessaan tuulitiedon. Vielä kun osaisi opettaa sen ajamaan täsmälleen suoraan, niin sitä voisi tulla käytettyä enemmän.

        Pilotin säädöissä on varmaan kaksi komponenttia:
        - reagointinopeus
        - sallittu poikkeama

        Näiden kahden avulla voidaankin säädellä aallonpituutta ja amplitudia. Veneen kulun voi nimittäin ajatella siniaaltona koska se jatkaa kaartamista kunnes suuntapoikkeama on liian suuri ja kääntää sitten toiseen suuntaan kunnes tapahtuu sama asia. Suoraan kulkeminen on vain hyvin loiva kaari.

        Kannattaa kokeilla käännösnopeutta hitaasta päästä lähtien ja kun se on sopiva, säätää sallittua poikkeamaa sellaiseksi ettei vene jatkuvasti käänny.

        Yksi säätö ei toimi kaikilla keleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa,
        Pieniä kehitysaskeleita siis luvassa myös autopilotille.
        Koko tuulimittari on tietysti jo suuri kehitysaskel, kun sellaista veneestä ei aiemmin ole löytynyt.

        Autopilotti VHF/AIS päivityksen hintalappua tuossa jo tarkastelinkin. Näytti olevan mukavat 3500€ hydraulisella työyksiköllä, eli mennään nyt kuitenkin tämä kesä näin.

        Nyt kun tuntuu olevan osaajia linjoilla voidaan samalla rönsyillä keskustelussa autopilottiin, joka alkaa ainakin tyynellä kelillä koneella ajettaessa mutkittelemaan kuin käärme vedessä. Se korjaa kurssia, mutta ei suorista peräsintä heti kun ollaan oikealla kurssilla. "Heijausliike" kasvaa pikkuhiljaa. Onko vika säädöissä, kompassin asennuksessa, vai onko kyseessä ominaisuus? Voiko puuttuvalla peräsinkulma-anturilla olla vaikutusta asiaan?
        Sinänsä ruoripilotti on ollut OK vaikka se vähän ääntä pitääkin. Jatkossa se on vielä parempi saadessaan tuulitiedon. Vielä kun osaisi opettaa sen ajamaan täsmälleen suoraan, niin sitä voisi tulla käytettyä enemmän.

        Hydraulinen työyksikkö ei oikein purjeveneeseen sovi. Vai onko sinulla hydrauliohjauskin?

        Raymarinessa on monta säätöä. Taitaa olla ainakin "response", "rudder gain" ja "counter rudder". Kompassi aiheuttaa omat rajoitteensa, koska pelkkä fluxgate vaatii paljon vaimennusta, joka tuo viivettä. Ei siis huomaa heti kääntymistä eikä tiedä jo käännytyn tarpeeksi.

        Itsellä on 2005 Raymarine systeemipilotti. Siinä toki on myös ruorikulma-anturi. Sama kompassianturi kuin sinulla varmasti. Ohjasi ihan OK, mutta sitten laitoin tuohon gyron, jonka jälkeen on jo todella hyvä. Gyro mahdollistaa suuremmat response-asetukset, jolloin reagoi nopeammin ja alhaisella antaa ratin olla pidempään paikoillaan.

        Gain vaikuttaa siihen millaisen kurssivirheen sallii. Liian suurella arvolla alkaa värähdellä eli soutaa edes takaisin.

        Counter rudder liittyy taas kääntymisen lopettamiseen eli miten peräsintä suoristetaan tai ehkä käännetään yli.

        Kompassin kalibrointi vaikuttaa myös eli kannattaa ajaa se kaksi ympyrää ja huolehtia, ettei kompassin lähellä ole rautaa. Kompassianturin lukemanhan saa näytölle ja siitä voi katsoa onko kurssinpidon ongelma siinä vai ohjaamisessa.

        Veneet toimivat myös erilailla. Edellinen veneeni oli toivoton tapaus ST2000 pinnapilotilla. Yritin vaikka kuinka säätää parametrejä. Joskus toimi hetken yhdessä olosuhteessa, mutta tuulensuunnan muutos tai siirtyminen purjehduksesta koneajoon pilasi taas kaiken. Välillä vispasi peräsintä laidasta laitaan, vaikka käsin meni hienosti pinna keskellä paikallaan. Joskus taas antoi kääntää jopa 20 astetta ohi kurssin ja sitten käänsi nopeasti kerralla takaisin. Tuo ei ollu anturiongelma. 20 astetta väärässäs suunnassa 10 komento käänsi 30 astetta eli tiesi olevansa 20 astetta pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hydraulinen työyksikkö ei oikein purjeveneeseen sovi. Vai onko sinulla hydrauliohjauskin?

        Raymarinessa on monta säätöä. Taitaa olla ainakin "response", "rudder gain" ja "counter rudder". Kompassi aiheuttaa omat rajoitteensa, koska pelkkä fluxgate vaatii paljon vaimennusta, joka tuo viivettä. Ei siis huomaa heti kääntymistä eikä tiedä jo käännytyn tarpeeksi.

        Itsellä on 2005 Raymarine systeemipilotti. Siinä toki on myös ruorikulma-anturi. Sama kompassianturi kuin sinulla varmasti. Ohjasi ihan OK, mutta sitten laitoin tuohon gyron, jonka jälkeen on jo todella hyvä. Gyro mahdollistaa suuremmat response-asetukset, jolloin reagoi nopeammin ja alhaisella antaa ratin olla pidempään paikoillaan.

        Gain vaikuttaa siihen millaisen kurssivirheen sallii. Liian suurella arvolla alkaa värähdellä eli soutaa edes takaisin.

        Counter rudder liittyy taas kääntymisen lopettamiseen eli miten peräsintä suoristetaan tai ehkä käännetään yli.

        Kompassin kalibrointi vaikuttaa myös eli kannattaa ajaa se kaksi ympyrää ja huolehtia, ettei kompassin lähellä ole rautaa. Kompassianturin lukemanhan saa näytölle ja siitä voi katsoa onko kurssinpidon ongelma siinä vai ohjaamisessa.

        Veneet toimivat myös erilailla. Edellinen veneeni oli toivoton tapaus ST2000 pinnapilotilla. Yritin vaikka kuinka säätää parametrejä. Joskus toimi hetken yhdessä olosuhteessa, mutta tuulensuunnan muutos tai siirtyminen purjehduksesta koneajoon pilasi taas kaiken. Välillä vispasi peräsintä laidasta laitaan, vaikka käsin meni hienosti pinna keskellä paikallaan. Joskus taas antoi kääntää jopa 20 astetta ohi kurssin ja sitten käänsi nopeasti kerralla takaisin. Tuo ei ollu anturiongelma. 20 astetta väärässäs suunnassa 10 komento käänsi 30 astetta eli tiesi olevansa 20 astetta pielessä.

        Vaijeriohjaus veneessä on. Tarkoitin sellaista sähköhydraulista työyksikköä, mutta en tiedä mistä saisi parhaan hinta-laatusuhteen. Kokemusta on ainoastaan ruoripilotista.

        Pari kertaa jo kompassia kalibroin ja ihmettelin miksi ei pilotti ohjaa ollenkaan. Kysyin jopa förstiltä onko vaatekaappiin laitettu jotain metallia, mutta ei kuulemma ollut. Aikamme siinä ympyrää pyörittyämme kävin poistamassa vaatekaapista kankaisen kylmälaukun, jossa tietysti on jonkinlaista foliota se sisäosa. -> vika poistettu.

        Tuota responsea olen yrittänyt säätää, muita en muistaakseni ole valikosta löytänyt. (Käyttöohje puuttuu). Pitää hankkia ohjeet, ja tutkia asiaa tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SeaTalk ja NMEA0183 ovat aivan eri asiaoita. Eri protokolla ja jännitetasot. Mutta ST4000:n näytössä ja mahdollisesti myös ohjainboksissa on NMEA0183-liitannät. Sen kautta siis saat autopilotille plotterista ja tuulimittarista tiedot, jos tuo muunnin ne kääntää.

        Valitettavasti NMEA2000 ei ole niin ruusuista, kuin markkinointimateriaalissa ja varsinkin sen yhteispeli NMEA0183 ja Seatalkin kanssa ontuu. Itse ehkä ennemmin ostaisin erillisen GPS:n, josta saa suoraan VHF:lle NMEA0183. Ne ei montaa kymppiä maksa.

        GPS- ja reittitiedot sinänsä siirtyvät muuntimella OK NMEA2000:sta NMEA0183- tai SeaTalk-verkkoon. Sen sijaan nopeus- ja tuulitiedot eivät siirry ellei muunnin ole poikkeuksellisen fiksu. Noissa on kalibrointitietoja, jotka eivät siirry eli SeaTalk/NMEA0183-puolelle tulee kalibroimatonta dataa. Samoin voi käydä erimerkkisiä NMEA2000-laitteita yhdisteltäessä.

        Kerran vielä...:

        Eli siis aiempi C-sarjan Reiskan Seatalk vaatii mitä ollakseen NMEA0183? Ja jos C-sarjan Seatalkin haluaa kytkeä NMEA2000-verkkoon tarvii mimmoisen muuntimen?

        Asia kiinnostaa akateemisesti siksi, kun C80 on melkosen surkea moninäyttö, mutta on veneessäni kiinnitettynä kaikkeen mahdolliseen DSC-VHF:stä tutkaan ja tuulimittareihin.

        Toinen C-sarjan kuriositettikysymys: Jos haluaisi veneeseen kalakaiun (on helpommin luettava sen suhteen, miten syvyys muuttuu), onko asia oikaistavissa anturia vaihtamalla vai miten homma pyörii?

        Tarkoitus oli käydä haastattelemassa Marinean väkeä näillä aiheilla, mutta voihan tätä kysyä näinkin jos jollakulla on kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran vielä...:

        Eli siis aiempi C-sarjan Reiskan Seatalk vaatii mitä ollakseen NMEA0183? Ja jos C-sarjan Seatalkin haluaa kytkeä NMEA2000-verkkoon tarvii mimmoisen muuntimen?

        Asia kiinnostaa akateemisesti siksi, kun C80 on melkosen surkea moninäyttö, mutta on veneessäni kiinnitettynä kaikkeen mahdolliseen DSC-VHF:stä tutkaan ja tuulimittareihin.

        Toinen C-sarjan kuriositettikysymys: Jos haluaisi veneeseen kalakaiun (on helpommin luettava sen suhteen, miten syvyys muuttuu), onko asia oikaistavissa anturia vaihtamalla vai miten homma pyörii?

        Tarkoitus oli käydä haastattelemassa Marinean väkeä näillä aiheilla, mutta voihan tätä kysyä näinkin jos jollakulla on kokemusta.

        Vanha SeaTalk vaatii muuntimen sekä NMEA0183:een että NMEA2000. Yleensä NMEA0183-muunnin on noissa valmiina, esimerkiksi autopilotin ohjaimessa, ST60 Multissa ja plotterissa.

        Jos siis kytket johonkin noista NMEA0183-verkon siirtyy dataa melko hienosti NMEA0183<->SeaTalk molempiin suuntiin. Ongelmia voi tulla, jos samaa dataa on monessa paikkaa, siis vaikkapa kaksi GPS:ää.

        NMEA2000 on sitten vaikeampi pala. Yleisesti se on hyvin huonosti yhteensopiva vanhempien kanssa. Kumpaan suuntaan haluat dataa siirtää? Varmin tapa on ehkä mennä NMEA0183:n kautta, mutta useimmissa NMEA2000-laitteissa ei enää ole NMEA0183-porttia.

        Raymarinella on SeaTalk-SeaTalkNG -muunnin. Sillä periaatteessa siirtyy kaikki SeaTalkista NMEA2000-verkkoon (=SeaTalkNG, ainoa ero liittimet) ja molempiin suuntiin, mutta ei lainkaan ongelmitta. Esimerkiksi nopeustieto tulee kalibroimattomana SeaTalkiin eikä sitä voi enää Seatalk-puolella kalibroida. Syvyydet saattavat tulla näyttöön jalkoina ja metreinä tuurin mukaan jne.

        Ongelman perussyy on siinä mitä väylässä liikkuu. SeaTalkissa liikkuu vain anturidataa, mutta aina kalibroituna. Siis nopeusnäyttö lähettää kalibroidun nopeusdatan SeaTalk-väylään ja tuulimittari lähettää kalibroidun suhteellisen tuulen datan. Tosituulidataa ei lähetetä, vaan se lasketaan erikseen joka näytössä. Samoin kaikki vaimennukset.

        NMEA0183:ssa lähetetään myös kalibroitua dataa, mutta myös laskettua dataa, siis vaikkapa tosituulta, VMG:tä jne.

        NMEA2000:ssa anturit on yleensä kytkettu suoraan verkkoon eikä näyttöihin, kuten SeaTalk ja NMEA0183. Tästä seuraa se, että verkossa on kalibroimatonta anturidataa. Kalibrointi tehdään näytössä ja näyttö jakaa kalibrointitiedon valmistajakohtaisella paketilla, jota muut valmistajat eivät tue. Eikä myöskään muuntimet tue. Siksi kalibrointi ei siirry NMEA2000-verkkoon kytketyllä muutimella. Sen sijaan NMEA2000-laitteessa olevaan NMEA0183 portista tulee kalibroitua dataa. Siis olettaen, että ko. laite on itse kalibroinut datan.

        NMEA2000:ssa on mielestäni perustavaa laatua oleva virhe. Sinne ei olisi saanut päästää kalibroimatonta dataa. Ongelma on se, että antureita ei kalibroida vaan niiden tuotos korjataan näytössä. Olisi pitänyt olla standardi, jolla kalibrointi tehdään ja tallennetaan anturiin, jonka jälkeen anturi lähettää tarkkaa dataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijeriohjaus veneessä on. Tarkoitin sellaista sähköhydraulista työyksikköä, mutta en tiedä mistä saisi parhaan hinta-laatusuhteen. Kokemusta on ainoastaan ruoripilotista.

        Pari kertaa jo kompassia kalibroin ja ihmettelin miksi ei pilotti ohjaa ollenkaan. Kysyin jopa förstiltä onko vaatekaappiin laitettu jotain metallia, mutta ei kuulemma ollut. Aikamme siinä ympyrää pyörittyämme kävin poistamassa vaatekaapista kankaisen kylmälaukun, jossa tietysti on jonkinlaista foliota se sisäosa. -> vika poistettu.

        Tuota responsea olen yrittänyt säätää, muita en muistaakseni ole valikosta löytänyt. (Käyttöohje puuttuu). Pitää hankkia ohjeet, ja tutkia asiaa tarkemmin.

        Tuossa näytti olevan vain kaksi arvoa responselle eikä lainkaan counter rudderia. Dealer Calibrationissa on lisäksi AutoTrim, josta voi olla apua.

        Manuaali: https://www.nyborg-motorbaadklub.dk/onewebmedia/ST4000 Wheel and Tiller OwnerHandbook.pdf

        Systeemipilottiin katsoisin ensisijaisesti lineaarista mekaanista työyksikköä purjeveneeseen. Myös kiertyviä on. Hydraulista en ottaisi purjeveneeseen, ainakaan normikokoiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha SeaTalk vaatii muuntimen sekä NMEA0183:een että NMEA2000. Yleensä NMEA0183-muunnin on noissa valmiina, esimerkiksi autopilotin ohjaimessa, ST60 Multissa ja plotterissa.

        Jos siis kytket johonkin noista NMEA0183-verkon siirtyy dataa melko hienosti NMEA0183<->SeaTalk molempiin suuntiin. Ongelmia voi tulla, jos samaa dataa on monessa paikkaa, siis vaikkapa kaksi GPS:ää.

        NMEA2000 on sitten vaikeampi pala. Yleisesti se on hyvin huonosti yhteensopiva vanhempien kanssa. Kumpaan suuntaan haluat dataa siirtää? Varmin tapa on ehkä mennä NMEA0183:n kautta, mutta useimmissa NMEA2000-laitteissa ei enää ole NMEA0183-porttia.

        Raymarinella on SeaTalk-SeaTalkNG -muunnin. Sillä periaatteessa siirtyy kaikki SeaTalkista NMEA2000-verkkoon (=SeaTalkNG, ainoa ero liittimet) ja molempiin suuntiin, mutta ei lainkaan ongelmitta. Esimerkiksi nopeustieto tulee kalibroimattomana SeaTalkiin eikä sitä voi enää Seatalk-puolella kalibroida. Syvyydet saattavat tulla näyttöön jalkoina ja metreinä tuurin mukaan jne.

        Ongelman perussyy on siinä mitä väylässä liikkuu. SeaTalkissa liikkuu vain anturidataa, mutta aina kalibroituna. Siis nopeusnäyttö lähettää kalibroidun nopeusdatan SeaTalk-väylään ja tuulimittari lähettää kalibroidun suhteellisen tuulen datan. Tosituulidataa ei lähetetä, vaan se lasketaan erikseen joka näytössä. Samoin kaikki vaimennukset.

        NMEA0183:ssa lähetetään myös kalibroitua dataa, mutta myös laskettua dataa, siis vaikkapa tosituulta, VMG:tä jne.

        NMEA2000:ssa anturit on yleensä kytkettu suoraan verkkoon eikä näyttöihin, kuten SeaTalk ja NMEA0183. Tästä seuraa se, että verkossa on kalibroimatonta anturidataa. Kalibrointi tehdään näytössä ja näyttö jakaa kalibrointitiedon valmistajakohtaisella paketilla, jota muut valmistajat eivät tue. Eikä myöskään muuntimet tue. Siksi kalibrointi ei siirry NMEA2000-verkkoon kytketyllä muutimella. Sen sijaan NMEA2000-laitteessa olevaan NMEA0183 portista tulee kalibroitua dataa. Siis olettaen, että ko. laite on itse kalibroinut datan.

        NMEA2000:ssa on mielestäni perustavaa laatua oleva virhe. Sinne ei olisi saanut päästää kalibroimatonta dataa. Ongelma on se, että antureita ei kalibroida vaan niiden tuotos korjataan näytössä. Olisi pitänyt olla standardi, jolla kalibrointi tehdään ja tallennetaan anturiin, jonka jälkeen anturi lähettää tarkkaa dataa.

        Suuret kiitokset. Tämä oli asiallinen vastaus.


    • Anonyymi

      Olen aikoinaan kaikenmaailman ohjausjärjestelmiä rakennellut ja silloin oli aina ongelmia eri valmistajien laitteiden välillä. Vaikka protokollat oli jonkseenkin standardeja, niin niissä oli aina pieniä poikkeuksia, jotka estivät ristiinjuttelun. Ainoastaan saman valmistajan laitteet toimivat kutakuinkin yhdessä. Nykytilannetta en tunne tarkemmin, mutta tuntien mille perustalle hommat on rakennettu, niin ongelmat ovat todennäköisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5903
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2027
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1267
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1135
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1128
    7. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1107
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe