Minulla on kilpailukäyttöön soveltuva kölivene, jolla en kylläkään kilpaile. Sillä en pelkää mennä koviin keleihin tai ajaa sitä tarkoituksella kyljelleen.
Sen sijaan 40-jalkaisella perheveneellä jo 10 metriä sekunnissa aiheuttaa selvää stressiä. En tiedä, mistä stressi johtuu. Siitäkö, että perhe on mukana? Siitäkö, että voimat ovat suuria? Siitäkö, että pelkään talouteni puolesta?
Mitenköhän tuosta pelosta pääsisi eroon, koska tällä hetkellä se ihan selvästi rajoittaa purjehtimista. Turhan usein tulee jäätyä sisään odottamaan tuulen rauhoittumista tai välteltyä reittejä, joille muuten tekisi mieli.
Miten voisin oppia rohkeammaksi?
26
115
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän paras lääke ole vaihtaa pienempään veneeseen. Toinen vaihtoehto on tietysti luopua koko veneilystä ja tehdä jotain aivan muuta.
Tunnistan "stressin" tuulen yltyessä. Omalla kohdalla se lähinnä näyttäytyy kovana vitutuksena, sillä puuskaisessa ja suunnaltaan vaihtelevassa tuulessa purjehdus ei mitään nautintoa ole, vaan täyttä työtä.
Tulee tehtyä maissa täydet työpäivät, joten purjehtiessaa sitä mielellään keskittyisi enemmän siihen nautiskelupuoleen.
Periaatteessa vähän sama ongelma tulisi vastaan, jos pitäisi harrastaa villiä seksiä 70v naisen kanssa. Kyllä varmaan onnistuisi jotenkin doupattuna, mutta mieluummin ei kiitos jätän väliin nyt ja tulevaisuudessa.- Anonyymi
Et siis ilmeisesti ole harrastanut seksiä 70-vuotiaan villin naisen kanssa. Voin kertoa että ei jätä kylmäksi.
- Anonyymi
Pelko on terveen ihmisen merkki.
Se voi vähentyä osaamisen ja kokemuksen kautta, mutta silloin pitää tietoisesti mennä epämukavuusalueelle.
Pelko voi olla myös täysin aiheellista ja kertoa siitä, että ollaan menty veneen ja miehistön kykyjen yli ja toiminnassa on todelliset vaarat. Silloinkin oppimisella päästään hiukan parempaan tilanteeseen, mutta pelosta ei kannata päästä eroon.
Asian voi kääntää niin, että mitä sinä haluat. Jos ei tunnu hyvältä, älä tee sitä. Kyse on vapaa-ajasta, jonka tarkoitus on tuottaa iloa.- Anonyymi
Ääni tälle. Tarpeeton riskinotto ei ole rohkeutta vaan tyhmyyttä.
Anonyymi kirjoitti:
Ääni tälle. Tarpeeton riskinotto ei ole rohkeutta vaan tyhmyyttä.
Aloitimme veneilyn 1989.Silloin oli tapana sanoa että terve pelko on kaiken viisauden alku.Olen noudattanut sitä ohjetta ja ilman havereita on selvitty.Muistan yhden tapauksen Hangon läntisen selän päässä, silloin ihan alkuvuosina.Pelkäsin niin paljon ylitystä Hangon suuntaan ( 17 m/s sivumyötäinen) että oli pakko juoda raakaa Koskenkorvaa muutama kulaus ja sitten menoksi .Sitten pelko vuosien mittaan katosi kun huomasin että ei ole mitään pelättävää.
Mene vaan sillä kilpaveneelläsi kilpailuihin, mutta älä aja sitä kyljellään.
- Anonyymi
Mene osaavalla porukalla sillä 40-jalkaisella muutaman kerran kovempaan keliin. Ehkä opit olemaan turhaan pelkäämättä perheen kanssa. Tai sitten vain lopetat haikailun tuolla niissä keleissä purjehtimisesta.
Onhan 10 m/s jo ihan reipas tuuli, joka harventaa veneitä reilusti mereltä. Varsinkaan kryssimässä ei tuolloin montaa venettä näy. Avotuulia purjehtivat hakeutuvat pääosin sisäväylällä. 12 m/s tuulessa Porkkalan selkää ylittäessä ei kyllä näe enää käytännössä yhtään kryssivää venettä ja 99% harvoista liikkeelläolijoista menee sisäkautta.
Eikä siinä ole mitään pahaa. Jokainen purjehtii, ajaa koneellla tai jää satamaan omien mieltymystensä mukaisesti. - Anonyymi
Onhan siinä kelissä riskit isommat, jos jotain hajoaa. Pelko itsessään on tervettä. Miehistön reaktiot ainakin itsellä aiheuttaa hyvän fiiliksen haihtumista. Itse olen aikoinaan hakeutunut vähän tahallaankin 10-16 m/s-tuuliin, niin ne ei enää sinänsä pelota, mutta jos perhemiehistö tulee pahoinvoivaksi tms., niin sitten haluaa äkkiä pois.
Mutta tosiaan siihen pelkoon tepsii parhaiten kokemus, eli turvallisessa tilanteessa harjoittelee kovan tuulen purjehdusta. Kokonaan pelosta ei kuulukaan päästä eroon, mutta jos voisi edes hiukan myös nauttia.- Anonyymi
Riski on vaikea asia. On myös riski täysin vältellä niitä kovempi kelejä. Sitten on pulassa, kun sellaiseen joutuu. Tuleehan niitä yllätäviä tuulien koventumisia edelleen, vaikka kuinka seuraisi ennusteita.
40-jalkaiselle 10 m/s ei nyt mikään riski ole. Eihän noissa yleensä edes silloin tarvitse reivata.
- Anonyymi
Laittaisin hyvät puolisynteettiset öljyt koneeseen ja ajelisin konella vähän enemmän, ainakin kryssipätkät kannattaa unohtaa. Helppoa ja mukavaa ja kun voitelu pelaa niin ei ainakaan koneremppa kevennä lompsaa.
- Anonyymi
Mieltymyksiä on tietysti erilaisia, mutta omasta mielestä 10 m/s vastatuuleen pääsee verrattamattomasti mukavammin purjehtien kuin koneella. Erityisesti aallokossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieltymyksiä on tietysti erilaisia, mutta omasta mielestä 10 m/s vastatuuleen pääsee verrattamattomasti mukavammin purjehtien kuin koneella. Erityisesti aallokossa.
Olen jonkun verran purjehtinut, mutta vain avotuulilla. Mikä mahtaa olla VMG kun purjehditaan suoraan 10m/s tuuleen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen jonkun verran purjehtinut, mutta vain avotuulilla. Mikä mahtaa olla VMG kun purjehditaan suoraan 10m/s tuuleen?
Riippuu kovasti veneestä ja purjehtijasta. Itsellä ehkä 4,5 solmua lomapurjehduksella tyypillisesti. Kisassa 5. Lomapurjehduksella ei kyllä ohi mene tuolla vauhdilla kuin kisoista tuttuja veneitä. Keskimääräinen lomapurjehdulla kryssivä vene jäänee selvästi alle 4 solmun.
Useamman kerran on ollut samaan suuntaan joku ajamassa koneella ja samaa vauhtia on menty keskimäärin. Usein myös niitä, jotka paukuttavat reippaampaa vauhtia ja jälkeen jäädään, mutta eipä venekään hypi samalla lailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kovasti veneestä ja purjehtijasta. Itsellä ehkä 4,5 solmua lomapurjehduksella tyypillisesti. Kisassa 5. Lomapurjehduksella ei kyllä ohi mene tuolla vauhdilla kuin kisoista tuttuja veneitä. Keskimääräinen lomapurjehdulla kryssivä vene jäänee selvästi alle 4 solmun.
Useamman kerran on ollut samaan suuntaan joku ajamassa koneella ja samaa vauhtia on menty keskimäärin. Usein myös niitä, jotka paukuttavat reippaampaa vauhtia ja jälkeen jäädään, mutta eipä venekään hypi samalla lailla.Tuo vaikuttaa aika hyvältä. Etenkin jos asennoituu kuten aidoista purjehtijoista sanotaan - he ovat perillä kun he astuvat veneeseen D.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen jonkun verran purjehtinut, mutta vain avotuulilla. Mikä mahtaa olla VMG kun purjehditaan suoraan 10m/s tuuleen?
About 6,8 knts, VP töissä ja kipparilla maukas juoma lasissa. AP ohjaa. Helppoa ja mukavaa, kohta saunan lauteilla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
About 6,8 knts, VP töissä ja kipparilla maukas juoma lasissa. AP ohjaa. Helppoa ja mukavaa, kohta saunan lauteilla!
15 m/s tuulessa ja kunnon aallokossa on paljon mukavampaa edetä purjeilla kuin moottorilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 m/s tuulessa ja kunnon aallokossa on paljon mukavampaa edetä purjeilla kuin moottorilla.
Noissa keleissä mennään vain sisäreittejä ja pappateltalla. VP edelleen töissä ja juoma voi vaihtua lämmittävämpään. Mutta tunnelma säilyy mukavana ja saunaan on perillä entistäkin kivempi mennä!
- Anonyymi
Osaisiko joku vielä arvioida pelon syitä. Miksi 26-jalkaisella on vain kiva leikkiä, vaikka myrskyäisi, mutta isompaan veneeseen siirryttäessä pelot alkavat?
Miksi pienellä veneellä mukana on iloinen leikkimielisyys, mutta suurella veneellä stressaava huoli? Miksi pienellä veneellä on kiva kylpeä meressä, mutta suurella veneellä sitä pyrkii välttelemään?
Johtuuko se ihan vain omaisuuden arvosta vai mistä? Jos olisin rehellisesti rikas, katoaisivatko pelot?- Anonyymi
Voi olla myös eroa veneillä. Isokin vene voi olla epämukava, jos sen motion factor on huono. Se on huono etenkin keveissä ja isoissa veneissä.
https://wavetrain.net/2011/10/15/crunching-numbers-brewer-comfort-ratio/ - Anonyymi
Pienempää venettä on kevyempi käsitellä (purjeet), kun tuuli yltyy. Vene sinänsä on mukavampi isona, mutta kaikki vinssaus tai reivit yms. On huomattavasti rankempaa...
- Anonyymi
Olen miettinyt tuota samaa asiaa, koska harrastan melontaa ja koskimelontaa, joihin kuuluvat myös kaatumiset. Silti pelkään suurissa laivoissa. Menen surffaamaan syysmyrskyyn kajakilla, mutta en uskalla samaan myrskyyn suurella laivalla.
Vene on puolivälissä eli minäkin pelkään kovia kelejä, mutta en niin paljon, että se estäisi harrastuksen. - Anonyymi
Isossa veneessä ei kyllä pelkää kovin paljoa - ensinnäkään en ole kippari, toisekseen, sitä on vaikea saada nurin.
Jollassa taas nurin meno ei ole kovin paha rasti. Mutta sellainen siltä-väliltä, kajuutallinen nostoköli, on aika arka kelille. Ei tee mieli kokeilla sellaista kovassa tuulessa. Onhan se sitten muutoin kätevä - Anonyymi
En nyt ymmärrä mitä pelkäämistä on kotivesillä 10 m/s. Sen ymmärrän jos olisi kaukana kotoa myrskyävällä Pohjanmerellä tai Atlantilla ja veneen rikkoutuminen voisi johtaa kuolemaan.
Täällä ei ole mitään hengenvaaraa, suurin riski on veneen vaurioituminen ja senkin vakuutus maksaa.
Lasten kanssa en lähtisi kovaan keliin. - Anonyymi
Pelko lähtee parhaiten tekemällä sitä, mikä pelottaa. Siksi osaavaa miehistöä mukaan ja kisaamaan. Tai oppiihan se vähemmänkin osaava miehistö, kun käy niitä kisoja paremmissa oloissa läpi. Kun kilpailut ovat kuitenkin kilpailukalenterin mukaisina päivinä, eikä kivan sään mukaan valittuja, tulee niitä kovempiakin kelejä välillä koettua. Siinä oppii ensin luottamaan veneeseen ja sitten itseensä. Se toimii, vaikka jatkossa täysi kilpailumiehistö vaihtuisikin perhemiehistöön. Toimenpiteet vain ottavat enemmän aikaa, kun käsiä on vähemmän. Tiedät kuitenkin, mitä tehdä ja miten vene reagoi.
- Anonyymi
Pelko ja muukin tarttuu usein kipparista muihin, varsinkin jos ovat itse vielä kokemattomia. Onko aloittaja ollut itse sellaisessa tilanteessa aikaisemmin, jossa kippari on alkanut pelätä?.
Itselläni hyvä kokemus ison purjealuksen (TSHelena) päälliköstä, joka keskellä myrskyä Itämerellä piti hyvin pokkansa, vaikka suurin osa oli jo toimintakyvyttömiä ja pelon valtaamia. Hän toimi rauhallisesti, määrätietoisesti ja luottamusta herättävästi, mikä lievensi omaa pelkoani. - Anonyymi
Iso vene voi vaikuttaa helpommin rikki menevältä, kun huomaa voimien suuruuden köysissä ja purjeissa. Isossa veneessä on enemmän rikki meneviä osia, jotkut vielä kiinni huonosti ja kovassa kelissä kolisevat tai liikkuvat paikaltaan, menevät rikki. Rikin säätöön ei ehkä ole samoja mahdollisuuksia ja purjeiden reivaus tai vaihto sen verran hankalaa, että purjepintaa on liikaa tai se on epätasapainossa tehden ohjauksesta raskasta.. Kauniin kelin veneeseen ei ehkä ole tuntunut tarpeelliselta päivittää kaikkia kuluneita tai rikki menneitä osia. Sitten vaan osaavan, ehkä jopa itseä osaavamman miehistön kanssa kunnon keliin, jolloin huomaa, että vene kyllä kestää kyytiä enemmän, kuin useimmat miehistön jäsenet. Se lisää luottamusta enemmän kuin mikään muu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4711079
- 827489
- 755499
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445464Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764768Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334153- 483016
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412475- 402430