Miten saada psykiatrilta B lausunto psykoterapiaan?

Osaako joku neuvoa millä perusteilla psykiatri voi kirjoittaa B lausunnon kelan tukemaa psykoterapiaa varten ja millä perusteilla olla kirjoittamatta?
Ite olen jo vuosia vuosia miettinyt päässäni, että haluaisin päästä terapiaan ja nyt vasta ensimmäisen kerran kunnolla ottanut härkää sarvista ja saanut ajan psykiatrille asti monien elämän kriisien seurauksena, jotka vieneet voimat ja saaneet mielen todella syviin vesiin. Olen kyllä aiemminkin käynyt joillain tahoilla ja hoitajalla keskustelemassa kertaluonteisesti. Taustalla esimerkiksi syömishäiriötä ja masennusoireilua, läheisen sairaus, henkinen väkivalta suhteessa, synnytyksen jälkeinen masennus kausi , työn menetys.
Koska minulla on pitkään kypsytelty mutta vasta hijattain kokreettisesti tapahtunut ero, pelkään jotenkin, että psykiatri näkee sen esteenä terapialle? Onko tällainen täysin tuulesta temmattu turha pelko? Tai voiko käydä niin, että olen liian masentunut tai ahdistunut testien mukaan, jotta voisin saada tuon B-lausunnon ja koska en ole halunnut masennuslääkkeitä syödä. Olen työssä käyvä ja en ole ollut sairaslomalla näiden asioiden takia varsinaisesti, mutta hyvin vahvasti kaikki on silti vaikuttanut työntekooni ja työssä jaksamiseen.

Kiitos jos jollain jakaa neuvoja tai kokemuksia.

4

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siihen ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Ota terapia rohkeasti puheeksi, koska siinä vaiheessa kun harkitset terapiaa niin päässä tapahtuu jo monia asioita elämän tilanteen ratkaisemiseen.

      Jos nyt oikein muistan kelan kriteerit niin lääkäreissä käyntiä pitää olla kaksi, noin kolme kuukautta toisistaan, eli tilanteen täytyy olla pitkäkestoinen. Täälläpäin laittaavat työterveyshuollosta herkkään terapiaan.

      • Kiitos paljon kommentista ja kannustuksesta!


    • Anonyymi

      Erolla ei ole mitään merkitystä sinänsä, vaan kokonaisuudella. B-lausunnon tarkoitus on vain osoittaa Kelalle, että psykoterapia on tarpeen työkyvyn ylläpitämiseksi tai palauttamiseksi, ja että henkilö hyötyisi terapiasta. Kumpikin varmasti täyttyisi kohdallasi kenen tahansa pätevän psykiatrin mielestä.:)
      Psykiatreja on hyvin monenlaisia, kuten on terapeuttejakin. He ovat ihmisinä erilaisia persoonia, mikä vaikuttaa millaisen kontaktin luot häneen. Toisaalta heillä on erilaisia orientaatioita mielen ongelmiin: toiset esimerkiksi ovat medikaalisempia, eli painottavat lääkehoitoa enemmän kuin toiset. Osa psykiatreista toimii kokonaisvaltaisemmin, eli näkee mielen ongelmat elämäntilanteesta johtuvina eivätkä kannata lääkehoitoia, jopa kritisoivatkin niitä. Painotukset siis vaihtelevat, ja toimintatavat.
      Jos et ole vielä koskaan käynyt kenelläkään psykiatrilla tai terapeutilla, on hyvä tietää että siellä voi olla odotettavissa aika erilaisia kokemuksia ja erilaista hoitoakin riippuen siitä kenelle menet. Voi olla hyvä varautua etsimään jonkin aikaa sekä sopivaa psykiatria että terapeuttia. Se on vaiva joka kannattaa - siinäkin tapauksessa että elämäntilanne on vaikea ja siksi kiire terapiaan.

      Kela odottaa B-lausunnolta selkeää, melko konkreettista kuvausta siitä miten ongelmat haittaavat työssä suoriutumistasi. Kerro siis siitä tarkkaan ja sellaisena kuin asian koet. Motivaatio terapiaan on myös tärkeää; kerro jos koet keskusteluterapian olevan sopivalta tuntuva tapa koettaa ratkaista ongelmia. Kerro että olet valmis pitkäjänteiseen työskentelyyn (1-2,5 vuotta, se Kelan korvaama aika).

      Kannattaa valita psykiatri, jolla on kokemusta kuntoutuspsykoterapialausuntojen kirjoittamisesta. Kaikilla ei ole.
      Yksi haaste terapiahakemuksen läpisaamiseksi on osoittaa, että et ole Kelan (melko outojen) kriteerien mukaan liian huonossa tai liian hyvässä kunnossa. Jos päätös tulee kielteisenä, voi hakea uudestaan jo muutaman kuukauden jälkeen ja kertoa silloin hakemuksessa, että kunto on parantunut edellisestä, tai vaihtoehtoisesti koska et saanutkaan terapiaa, on kunto mennyt alaspäin. - Ei kannata ottaa tätä lausunnon tekemishommaa liian vakavasti eikä myöskään päätöstä, koska ne riippuvat ihmisistä jotka ne tekevät ja päätöksenteko sellaisissa asioissa kuin terapia, sellaisen paperin perusteella kuin mikä on psykiatrin B-lausunto, on väkisinkin subjektiivista ja jopa osittain sattumankauppaa.
      Ota pitkäjänteinen asenne koko terapiahommaan jo alusta. Jännittää ei kannata. Siellä on ihmisiä vastassa, erehtyväisiä ihmisiä vaikka heillä onkin tittelit.

      Oletko jo miettinyt terapeutin valintaa? Sehän on koko homman kulmakivi. Oikean ihmisen löytäminen, joka on myös pätevä.
      Onnea ja rohkeutta:)

      • Kiitos ihan hirveästi neuvoista ja rohkaisusta näillä paljon varmempana eteenpäin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      150
      1117
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      911
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe