Aborttilaki uudistuu ja abortin saaminen helpottuu, eli nykyaikaistuu

Anonyymi-ap

153

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "– Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tänään ehdottamat muutokset aborttilakiin merkitsevät isoa ja kaivattua harppausta ihmisoikeuksien ja kehollisen itsemääräämisoikeuden kannalta, sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) arvioi torstaina sosiaalisessa mediassa."

      Vasemmistossa on tapana unohtaa syntymättömän lapsen ihmisoikeudet. Samalla kehollinen itsemääräämisoikeus koskee vain raskaana olevaa äitiä, ei sitä lasta.

      Se lapsi on täysin viaton verrattuna äitiinsä. Minusta viaton elämä pitäisi asettaa parempaan asemaan kuin ei-viaton. Mitäs jos se olisi toisinpäin, että raskaus johtaisi aina äidin kuolemaan, mutta lapsi jäisi eroon? Kuinka monta kertaa näin pitäisi tapahtua ennen kuin oltaisiin edes tasoissa?

      • Anonyymi

        Ei se ole lapsi, vaikka kuinka yrittäisit vääntää asiasta. Se on sikiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole lapsi, vaikka kuinka yrittäisit vääntää asiasta. Se on sikiö.

        Ihan samanlainen sikiö sinäkin olet ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole lapsi, vaikka kuinka yrittäisit vääntää asiasta. Se on sikiö.

        Jokainen haluaa laajentaa ihmisoikeuksia. Kuitenkin abortin ytimessä on aivan tietynlainen ihmisoikeuden rajaus. Raskaana oleva nainen ei synnytä koiraa tai pupuja. Kyllä sieltä tulee ihan ihminen, jos siis ei tarkoituksella estetä tulemasta. On siis turha puhua ihmisoikeuksista niin kauan aikaa kun sikiöt rajataan niiden ulkopuolelle. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen haluaa laajentaa ihmisoikeuksia. Kuitenkin abortin ytimessä on aivan tietynlainen ihmisoikeuden rajaus. Raskaana oleva nainen ei synnytä koiraa tai pupuja. Kyllä sieltä tulee ihan ihminen, jos siis ei tarkoituksella estetä tulemasta. On siis turha puhua ihmisoikeuksista niin kauan aikaa kun sikiöt rajataan niiden ulkopuolelle. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

        Sikiö ei ole kukaan eikä sikiöllä ole mitään "oikeuksia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen haluaa laajentaa ihmisoikeuksia. Kuitenkin abortin ytimessä on aivan tietynlainen ihmisoikeuden rajaus. Raskaana oleva nainen ei synnytä koiraa tai pupuja. Kyllä sieltä tulee ihan ihminen, jos siis ei tarkoituksella estetä tulemasta. On siis turha puhua ihmisoikeuksista niin kauan aikaa kun sikiöt rajataan niiden ulkopuolelle. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

        Oletko joku hihhuli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen haluaa laajentaa ihmisoikeuksia. Kuitenkin abortin ytimessä on aivan tietynlainen ihmisoikeuden rajaus. Raskaana oleva nainen ei synnytä koiraa tai pupuja. Kyllä sieltä tulee ihan ihminen, jos siis ei tarkoituksella estetä tulemasta. On siis turha puhua ihmisoikeuksista niin kauan aikaa kun sikiöt rajataan niiden ulkopuolelle. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

        Niin ja te hihulit jaksatte vaahdota siitä kuinka ihmisestä tulee ihminen sillä samalla hetkellä kun munasolu hedelmöityy. Mutta kun puolet noista "ihmisistä" abortoituu ennen kuin nainen edes itse tietää olevansa raskaana. Kysymys kuuluu että pääsevätkö nämä "ihmiset" taivaaseen? Ja minkä ikäisiä ne ovat taivaassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja te hihulit jaksatte vaahdota siitä kuinka ihmisestä tulee ihminen sillä samalla hetkellä kun munasolu hedelmöityy. Mutta kun puolet noista "ihmisistä" abortoituu ennen kuin nainen edes itse tietää olevansa raskaana. Kysymys kuuluu että pääsevätkö nämä "ihmiset" taivaaseen? Ja minkä ikäisiä ne ovat taivaassa?

        En tiedä mitä kristillinen taho ajattelee. Lääketieteen mukaan ihmisen elämä alkaa hedelmöityksestä.

        Jos hedelmöittynyt munasolu poistuu omia aikojaan, se ei ole moraalinen ongelma eikä tässä kyse ole siitä. Nainen voi kokea syyllisyyttä vain tahallisesta elämän keskeytyksestä. Varsinkin jos naiselle on jotain etua abortista. Se kokonaisuus on moraalinen ongelma.

        Lain muutos helpottaa abortin saamista. Mielestäni elämän riistämistä ei tarvitse helpottaa entisestään. Sen pitäisi olla äärimmäinen poikkeus, kuten murhatkin, ei normaalia. Lainmuutos pyrkii hyvää, mutta väärällä tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sikiö ei ole kukaan eikä sikiöllä ole mitään "oikeuksia".

        Milloin mielestäsi sikiö muuttuu lapseksi ? Onko se silloin, kun lapsen sydänäännet kuuluvat ? Onko se silloin, kun äiti tuntee lapsen liikkeet ? Vai vasta silloin, kun lapsi syntyy. Viisi minuuttia ennen lapsi oli sikiö, sitten viiden minuutin kuluttua olikin muuttunut lapseksi. Vai onko sinun mielestäsi syntynyt lapsikin vielä sikiö. Muuttuko hän lapseksi, kun oppii nauramaan, puhumaan tai kävelemään.

        Kun odotin lapsiani, en koskaan ajatellut, että siellä se sikiö on minun kohdussani. Ajattelin aina, että minä odotin lasta.

        Minkä rangaistuksen saa, jos menee vaikka kalasääsken pesälle ja rikkoo munat ? Sitähän ei saa tehdä, joku rangaistus siitä tulee. Mutta äidin kohdussa olevan lapsen saa tappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen sikiö sinäkin olet ollut.

        Mitä sitten ? Ei kuulu tähän asiaan mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä kristillinen taho ajattelee. Lääketieteen mukaan ihmisen elämä alkaa hedelmöityksestä.

        Jos hedelmöittynyt munasolu poistuu omia aikojaan, se ei ole moraalinen ongelma eikä tässä kyse ole siitä. Nainen voi kokea syyllisyyttä vain tahallisesta elämän keskeytyksestä. Varsinkin jos naiselle on jotain etua abortista. Se kokonaisuus on moraalinen ongelma.

        Lain muutos helpottaa abortin saamista. Mielestäni elämän riistämistä ei tarvitse helpottaa entisestään. Sen pitäisi olla äärimmäinen poikkeus, kuten murhatkin, ei normaalia. Lainmuutos pyrkii hyvää, mutta väärällä tavalla.

        Ihmisen elämä alkaa syntymästä. Siis synnytyksestä. Syntymäpäivä on päivä jolloin sinut synnytettiin.


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Milloin mielestäsi sikiö muuttuu lapseksi ? Onko se silloin, kun lapsen sydänäännet kuuluvat ? Onko se silloin, kun äiti tuntee lapsen liikkeet ? Vai vasta silloin, kun lapsi syntyy. Viisi minuuttia ennen lapsi oli sikiö, sitten viiden minuutin kuluttua olikin muuttunut lapseksi. Vai onko sinun mielestäsi syntynyt lapsikin vielä sikiö. Muuttuko hän lapseksi, kun oppii nauramaan, puhumaan tai kävelemään.

        Kun odotin lapsiani, en koskaan ajatellut, että siellä se sikiö on minun kohdussani. Ajattelin aina, että minä odotin lasta.

        Minkä rangaistuksen saa, jos menee vaikka kalasääsken pesälle ja rikkoo munat ? Sitähän ei saa tehdä, joku rangaistus siitä tulee. Mutta äidin kohdussa olevan lapsen saa tappaa.

        Lapsen sydänäänet alkavat vasta synnytyksen jälkeen, tai aikana. Sikiön sydänäänet ovat eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole lapsi, vaikka kuinka yrittäisit vääntää asiasta. Se on sikiö.

        Lääketiede ei ole mun vahvinta alaa, mutta eikö se mene niin niin, että niin kauan kun olemme kohdussa, olemme sikiöitä. Odottava äiti saattaa sanoa: - Lapsi kohdussani potkii jo.. Sekään ei ole väärin. Aikaisemmin puhuttiin sikiön lähdettämisestä. Siitä siirryttiin aborttiin. Abortti on - tai sillon ajateltiin - neutraalimpi termi ja siitä on pikkusen helpompi puhua. Sikiössä on /oli viittaus yksilöön.
        Tietysti voidaan päättää, että sikiöllä ei ole oikeutta elämään ennen syntymäänsä. Voidaan jopa päättää, että ei edes sen jälkeen, jos ei ole terve -- tai on "vihollisrotua"..
        Eri maissa sallittu raskaudenkeskeytysikä on määritelty eri kohtaan. Se kertoo, että ihmisillä / kansoilla / kulttuureilla / YK:lla / uskonnoilla ei ole universaalisti hyväksyttyä ja määriteltyä hetkeä siitä, milloin ihmisen elämä alkaa ja mistä hetkestä sitä tulee puolustaa ja millä keinoin sen voi, saa ja tulee tehdä..
        Katolinen kirkko määrittää tämän hetken hedelmöittymiseen. Niin voivat tehdä myös lääkärit ja tiede silloin, kun siihen ei liitetä arvokeskustelua, naisen oikeudesta päättää kehostaan, raiskauksista, ehkäisyn pettämisestä, enemmistön mielipiteestä taloudellisesta tilanteesta, henkisestä jaksamisesta jne..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen sydänäänet alkavat vasta synnytyksen jälkeen, tai aikana. Sikiön sydänäänet ovat eri asia.

        Sama sydän se on, onko lapsi äidin kohdussa vai onko lapsi syntynyt. Kysyn vai sitä, milloin sikiö muuttuu lapseksi ? Onko niin, että äidin kohdussa lapsi on sikiö ja syntymän jälkeen sikiö muuttuu kuin taikasauvasta lapseksi. Hokkus pokkus vaa, sikiöstä tuleekin hetkessä lapsi. Jos lapsi syntyy ennen laskettua aikaa ja hän on vaikkapa teho-osastolla, onko hän silloin sikiö vai lapsi.

        Minulle ei olisi tullut mieleenkään kertoa ihmisille, että minä odotan sikiötä. Minä odotin siitä hetkestä alkaen, kun tiesin, lasta.


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Sama sydän se on, onko lapsi äidin kohdussa vai onko lapsi syntynyt. Kysyn vai sitä, milloin sikiö muuttuu lapseksi ? Onko niin, että äidin kohdussa lapsi on sikiö ja syntymän jälkeen sikiö muuttuu kuin taikasauvasta lapseksi. Hokkus pokkus vaa, sikiöstä tuleekin hetkessä lapsi. Jos lapsi syntyy ennen laskettua aikaa ja hän on vaikkapa teho-osastolla, onko hän silloin sikiö vai lapsi.

        Minulle ei olisi tullut mieleenkään kertoa ihmisille, että minä odotan sikiötä. Minä odotin siitä hetkestä alkaen, kun tiesin, lasta.

        Elämää halveksiville ja tekosyitä etsiville kohdussa on sikiö ja elämä kunnioittavalle kohdussa on lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen sydänäänet alkavat vasta synnytyksen jälkeen, tai aikana. Sikiön sydänäänet ovat eri asia.

        Kyllä se elämää ja hyvin tärkeä vaihe on jo kohussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääketiede ei ole mun vahvinta alaa, mutta eikö se mene niin niin, että niin kauan kun olemme kohdussa, olemme sikiöitä. Odottava äiti saattaa sanoa: - Lapsi kohdussani potkii jo.. Sekään ei ole väärin. Aikaisemmin puhuttiin sikiön lähdettämisestä. Siitä siirryttiin aborttiin. Abortti on - tai sillon ajateltiin - neutraalimpi termi ja siitä on pikkusen helpompi puhua. Sikiössä on /oli viittaus yksilöön.
        Tietysti voidaan päättää, että sikiöllä ei ole oikeutta elämään ennen syntymäänsä. Voidaan jopa päättää, että ei edes sen jälkeen, jos ei ole terve -- tai on "vihollisrotua"..
        Eri maissa sallittu raskaudenkeskeytysikä on määritelty eri kohtaan. Se kertoo, että ihmisillä / kansoilla / kulttuureilla / YK:lla / uskonnoilla ei ole universaalisti hyväksyttyä ja määriteltyä hetkeä siitä, milloin ihmisen elämä alkaa ja mistä hetkestä sitä tulee puolustaa ja millä keinoin sen voi, saa ja tulee tehdä..
        Katolinen kirkko määrittää tämän hetken hedelmöittymiseen. Niin voivat tehdä myös lääkärit ja tiede silloin, kun siihen ei liitetä arvokeskustelua, naisen oikeudesta päättää kehostaan, raiskauksista, ehkäisyn pettämisestä, enemmistön mielipiteestä taloudellisesta tilanteesta, henkisestä jaksamisesta jne..

        Ihminen ei voi valita sukupuoltaan.Jos toista sukupuolta syntyy "kulttuurissa"liikaa siitä voi olla haittaa sillä hetkellä.Esim.Lähi-Idän maissa,joissa on moniavioisuus olemme nähneet miehiä kaduilla mellakoimassa ja liikkeellä Eurooppaan.Eikö heille kaikille riitä naisia? Mielestäni abortti on hyvin pitkälti kulttuurikysymys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja te hihulit jaksatte vaahdota siitä kuinka ihmisestä tulee ihminen sillä samalla hetkellä kun munasolu hedelmöityy. Mutta kun puolet noista "ihmisistä" abortoituu ennen kuin nainen edes itse tietää olevansa raskaana. Kysymys kuuluu että pääsevätkö nämä "ihmiset" taivaaseen? Ja minkä ikäisiä ne ovat taivaassa?

        Sinä kyykäärmeen sikiö.


      • Anonyymi

        Ihan turhaan jankkaat ja veivaat asiaa. Asia on lakiteknisesti hyvinkin selvä, mutta eräät haluavat tehdä siitä rakettitiedettä. Syntymättömällä ei ole minkäänlaisia oikeuksia, koska se ei ole vielä ihminen. Siinä vaiheessa, kun aborttiin yleensä päädytään, sikiö ei ole lähinnä muuta, kuin solumöykky. Laissa on myös säädetty takaraja, mihin mennessä abortti on tehtävä, tämän jälkeen raskaus voidaan keskeyttää ainoastaan vakavan sairauden perusteella. Esim. äidin henki vaarassa jostain syystä, tai syntyvä lapsi ei tulisi selviämään synnytyksestä tai huomataan joku vakava kehityshäiriö. Raamatun, kun heittää pois, ja alkaa lukea muun laisia kirjoja, niin kummallisesti alkaa löytyä faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääketiede ei ole mun vahvinta alaa, mutta eikö se mene niin niin, että niin kauan kun olemme kohdussa, olemme sikiöitä. Odottava äiti saattaa sanoa: - Lapsi kohdussani potkii jo.. Sekään ei ole väärin. Aikaisemmin puhuttiin sikiön lähdettämisestä. Siitä siirryttiin aborttiin. Abortti on - tai sillon ajateltiin - neutraalimpi termi ja siitä on pikkusen helpompi puhua. Sikiössä on /oli viittaus yksilöön.
        Tietysti voidaan päättää, että sikiöllä ei ole oikeutta elämään ennen syntymäänsä. Voidaan jopa päättää, että ei edes sen jälkeen, jos ei ole terve -- tai on "vihollisrotua"..
        Eri maissa sallittu raskaudenkeskeytysikä on määritelty eri kohtaan. Se kertoo, että ihmisillä / kansoilla / kulttuureilla / YK:lla / uskonnoilla ei ole universaalisti hyväksyttyä ja määriteltyä hetkeä siitä, milloin ihmisen elämä alkaa ja mistä hetkestä sitä tulee puolustaa ja millä keinoin sen voi, saa ja tulee tehdä..
        Katolinen kirkko määrittää tämän hetken hedelmöittymiseen. Niin voivat tehdä myös lääkärit ja tiede silloin, kun siihen ei liitetä arvokeskustelua, naisen oikeudesta päättää kehostaan, raiskauksista, ehkäisyn pettämisestä, enemmistön mielipiteestä taloudellisesta tilanteesta, henkisestä jaksamisesta jne..

        "kun siihen ei liitetä arvokeskustelua, naisen oikeudesta päättää kehostaan, raiskauksista, ehkäisyn pettämisestä"

        Tuossa kovasti korostetaan naisen itsemääräämisoikeutta.
        Isäkin on vahvasti mukana lapsen alkuunsaattamisessa ja toivottavasti myös kasvatuksessa.
        Kyllä ihmisoikeudet tulee olla isälläkin.


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Milloin mielestäsi sikiö muuttuu lapseksi ? Onko se silloin, kun lapsen sydänäännet kuuluvat ? Onko se silloin, kun äiti tuntee lapsen liikkeet ? Vai vasta silloin, kun lapsi syntyy. Viisi minuuttia ennen lapsi oli sikiö, sitten viiden minuutin kuluttua olikin muuttunut lapseksi. Vai onko sinun mielestäsi syntynyt lapsikin vielä sikiö. Muuttuko hän lapseksi, kun oppii nauramaan, puhumaan tai kävelemään.

        Kun odotin lapsiani, en koskaan ajatellut, että siellä se sikiö on minun kohdussani. Ajattelin aina, että minä odotin lasta.

        Minkä rangaistuksen saa, jos menee vaikka kalasääsken pesälle ja rikkoo munat ? Sitähän ei saa tehdä, joku rangaistus siitä tulee. Mutta äidin kohdussa olevan lapsen saa tappaa.

        "Milloin mielestäsi sikiö muuttuu lapseksi ? Onko se silloin, kun lapsen sydänäännet kuuluvat ? Onko se silloin, kun äiti tuntee lapsen liikkeet ? Vai vasta silloin, kun lapsi syntyy. Viisi minuuttia ennen lapsi oli sikiö, sitten viiden minuutin kuluttua olikin muuttunut lapseksi. Vai onko sinun mielestäsi syntynyt lapsikin vielä sikiö. Muuttuko hän lapseksi, kun oppii nauramaan, puhumaan tai kävelemään."

        Asia voidaan kääntää niin päin, että milloin naisesta tulee äiti? Se onkin jo vaikeampi kysymys. Väitän, että abortissa abortoidaan ensisijassa naisesta jotain, mitä joutuu käsittelemään vielä pitkään. Kiistelyt siitä onko sikiö lapsi, ihminen jne.on toisarvoinen. Sikiöitä poistuu itsestään. Ongelmallisempi on kysymys naisesta tietoisena olentona, joka päätyy aborttiin. Miten hän käsittelee asian ja pystyykö hän sitä käsittelemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Milloin mielestäsi sikiö muuttuu lapseksi ? Onko se silloin, kun lapsen sydänäännet kuuluvat ? Onko se silloin, kun äiti tuntee lapsen liikkeet ? Vai vasta silloin, kun lapsi syntyy. Viisi minuuttia ennen lapsi oli sikiö, sitten viiden minuutin kuluttua olikin muuttunut lapseksi. Vai onko sinun mielestäsi syntynyt lapsikin vielä sikiö. Muuttuko hän lapseksi, kun oppii nauramaan, puhumaan tai kävelemään."

        Asia voidaan kääntää niin päin, että milloin naisesta tulee äiti? Se onkin jo vaikeampi kysymys. Väitän, että abortissa abortoidaan ensisijassa naisesta jotain, mitä joutuu käsittelemään vielä pitkään. Kiistelyt siitä onko sikiö lapsi, ihminen jne.on toisarvoinen. Sikiöitä poistuu itsestään. Ongelmallisempi on kysymys naisesta tietoisena olentona, joka päätyy aborttiin. Miten hän käsittelee asian ja pystyykö hän sitä käsittelemään.

        En usko, että kovin monelle naiselle abortti olisi helppo juttu. On tilanteita, missä nainen joutuu miettimään monia asioita siinä valitseeko abortin vai ei.

        Kun itse odotin ensimmäistä lastani, äitini sanoi minua isän murhaajaksi. Hän oli käynyt ennustajalla, kun olin pieni. Ennustaja ennusti, että äitini ja minä lasteni kanssa seisomme isäni haudalla. Tämä ennustus mielessään äitini syytti minua murhaajaksi, koska odotin lasta. Hänen mielestään, isäni kuolisi ennustuksen mukaan, kun minulla olisi lapsia. Muistan sen tunteen edelleen, vaikka siitä on kulunut yli 50 vuotta. Isäni oli minulle eritttäin rakas.

        Kävellessäni kotia kohti, tunteeni kuohuivat, koska en haluaisi "tappaa isääni." Jouduin käymään silloin myös abortin vaihtoehdon. Mutta en voisi tapaa lastani, jota niin hartaasti odotin. Vielä toisen kerran äitini sanoi meille, että miltä tuntuu olla isän murhaajia. Mieheni ei onneksi sitä ymmärtänyt, mitä äitini tarkoitti. Mutta minun sydämeeni se aiheutti haavan, joka vuoti verta. Pelkäsin, että isäni kuolisi. Sitten isäni vielä sairastui peräsuolisyöpään, syyllisyys meinasi tukahduttaa minut. Isä ei onneksi kuollut. Äitini kuoli ennen isääni.

        Mutta en pidä sikiö sanasta. Se on kuin puhuttaisiin jostain nilviäisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen sydänäänet alkavat vasta synnytyksen jälkeen, tai aikana. Sikiön sydänäänet ovat eri asia.

        Vale!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen elämä alkaa syntymästä. Siis synnytyksestä. Syntymäpäivä on päivä jolloin sinut synnytettiin.

        Raakaa ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaan jankkaat ja veivaat asiaa. Asia on lakiteknisesti hyvinkin selvä, mutta eräät haluavat tehdä siitä rakettitiedettä. Syntymättömällä ei ole minkäänlaisia oikeuksia, koska se ei ole vielä ihminen. Siinä vaiheessa, kun aborttiin yleensä päädytään, sikiö ei ole lähinnä muuta, kuin solumöykky. Laissa on myös säädetty takaraja, mihin mennessä abortti on tehtävä, tämän jälkeen raskaus voidaan keskeyttää ainoastaan vakavan sairauden perusteella. Esim. äidin henki vaarassa jostain syystä, tai syntyvä lapsi ei tulisi selviämään synnytyksestä tai huomataan joku vakava kehityshäiriö. Raamatun, kun heittää pois, ja alkaa lukea muun laisia kirjoja, niin kummallisesti alkaa löytyä faktoja.

        Solumöykylläkin voi olla jo tunteet, et voi sitä tietää. Ja se kehittyy koko ajan kohdussa. Tiede menee uusiksi joka päivä, et voit tietää milloin kehitetään sellainen tunnemittari, jossa solumöykyn tunteita voidaan tunnistaa. Siihen asti, enpä ottaisi riskiä tappaa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen sikiö sinäkin olet ollut.

        Aah. Onko mielestäsi jokainen ihminen samanlainen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Solumöykylläkin voi olla jo tunteet, et voi sitä tietää. Ja se kehittyy koko ajan kohdussa. Tiede menee uusiksi joka päivä, et voit tietää milloin kehitetään sellainen tunnemittari, jossa solumöykyn tunteita voidaan tunnistaa. Siihen asti, enpä ottaisi riskiä tappaa sitä.

        Sinun mielestäsi siis solumöykyllä kuuluisi olla täydet ihmisoikeudet koska "sillä saattaa olla tunteet"?

        Paras etten leikkaa kynsiäni, joku keittiöfilosofi keksii sillekin joskus tunteet.


    • Anonyymi

      Sikiönlähdetys on iloinen asia.

      • Anonyymi

        Natseille kyllä.


    • Anonyymi

      "– Velvollisuus selittää elämäntilannettaan ja henkilökohtaista päätöstään on nöyryyttävä, ja laki on asettanut myös lääkärit erikoiseen asemaan, Sarkkinen totesi."

      Abortti ihmisoikeutena ei pitäisi olla mitenkään hävettävä. Miksi oman ruumiin itsemääräämisoikeuden mukaista toimintaa ei voisi kuvailla ihan ilman huonoa omaatuntoa? Ehkä abortti ei olekaan niin yksinkertainen asia kuin Sarkkinen ymmärtää. Toisen ihmisen elämän riistäminen abortissa muistuttaa liikaa tappamista.

      Ja lääkärit ovet hyvin erikoisessa asemassa. Heidänhän pitäisi pelastaa ihmiselämiä ei lopettaa niitä?

      Sarkkinen tuskin tarkoitti tätä vaan asioissa on myös nämä puolet.

      • Anonyymi

        Mutta kun abortissa surmataan henkilö jolta ei kysytä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun abortissa surmataan henkilö jolta ei kysytä mitään.

        Yritin sanoa, että hyvien ja moraalisesti oikeiden päätösten selittäminen ei ole nöyryyttävää. Nainen voi sanoa: " Päätin synnyttää tämän lapsen, koska jokaisen lapsen elämä on arvokas ja lapsi on täysin viaton tähän tilanteeseen, toisin kuin minä. Ei ole oikein että lapsi kuolee minun virheeni takia."

        Näin sanova nainen herättää kunnioitusta, koska hän kantaa vastuunsa ja toimii oikeudenmukaisesti.


    • Anonyymi

      Vaarana on abortin normalisoituminen, kuten huumeidenkäyttöhuoneiden kohdalla huumeiden käytön.

      Abortti ei ole, eikä sen pidä olla helppo asia. Naisilla täytyy tietysti olla oikeus aborttiin, mutta naisten ei pidä antaa siitä kuvaa helppona asiana, vaikka jotkut niin itselleen uskottelevat, oikeuksia vaatiessaan.

      Jos abortti normalisoituu, niin myös miesten on helppo toimia vastuuttomasti. Sen kun menet ja teet abortin, vaikka kymmenen peräkkäin. Eli ei näin.

    • Anonyymi

      ArtoTTT

      Näin lääkärivala ennen

      "tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita."
      (katkelma hippokrateen valasta)

      • Anonyymi

        Entisaikojen ihmiset olivat paljon viisaampia kuin nykyajan tietyt tahot tässä asiassa. Kamala ajatella kuinka tieteen kehitys johtaa aina tehokkaampien tappamiskeinojen kehittämiseen ( kemiallinen abortti, ydinaseet, drone-iskut ). Modernilla tieteellä ei ole moraalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entisaikojen ihmiset olivat paljon viisaampia kuin nykyajan tietyt tahot tässä asiassa. Kamala ajatella kuinka tieteen kehitys johtaa aina tehokkaampien tappamiskeinojen kehittämiseen ( kemiallinen abortti, ydinaseet, drone-iskut ). Modernilla tieteellä ei ole moraalia.

        Abortteja on tehty aina ja tehdään jatkossakin. Get over it.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abortteja on tehty aina ja tehdään jatkossakin. Get over it.

        Ja Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Aina on sodittu joten ei voi mittää...


    • Anonyymi

      Turhaan huudatte metsään, metsä ei vastaa. Laki on laki ja sen mukaan toimitaan.

      • Anonyymi

        Abortit ovat todellakin metsäläisten touhuja, pakanakansojen tapoja.


    • Anonyymi

      Onneksi asiaa ei somessa ratkaista, vaan eduskunnassa.

      • Anonyymi

        Abortti on myös moraalinen kysymys. Se ratkaistaan jokaisen abortin tekijän omassatunnossa. Voimakas syyllisyyden tunne on luonnollinen reaktio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abortti on myös moraalinen kysymys. Se ratkaistaan jokaisen abortin tekijän omassatunnossa. Voimakas syyllisyyden tunne on luonnollinen reaktio.

        Ei välttämättä.Jos koko seksuaalinen toiminta ja siitä johtuva vastuu raskauden alkaessa sysätään naisen harteille taakka voi olla liian suuri.Siksi abortti ei aiheuta syyllisyyttä naisessa vaan helpotusta.Kaikki eivät jaksa yksinhuoltajana,eikä satunnaista seksiä harrastava välttämättä halua sitoutua lapseen.Jotkut eivät ole "lapsirakkaita".Mielummin kehuvat seksuaalisilla saavutuksillaan - eräänlaisia Casanovia.


    • Anonyymi

      Miksi kirkolta pitäisi kysyä mitään?

      • Anonyymi

        Onhan olemassa,Isä,Poika ja Pyhä Henki.Miehellä on myös oikeus lapseen jos hän niin haluaa.


      • Anonyymi

        Kirkolta saa kyllä kysyä, mutta aborttia vastustavia lahkoja ei pidä edes kuunnella missään muissakaan asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan olemassa,Isä,Poika ja Pyhä Henki.Miehellä on myös oikeus lapseen jos hän niin haluaa.

        Ai onko olemassa? No käske kuule tulla kopputtelemaan minun ovelleni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai onko olemassa? No käske kuule tulla kopputtelemaan minun ovelleni...

        Varmaan riittää että osaat lukea ja kirjoittaa.Syntyvän lapsen sukupuolta ei Suomessa vielä voi valita kuten joissakin muissa maissa esim.Kiinassa jossa halutaan vain poikalapsia ja abortoidaan tyttölapset heti kun saadaan ultaäänikuvissa tietää että tyttölapsi on tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan olemassa,Isä,Poika ja Pyhä Henki.Miehellä on myös oikeus lapseen jos hän niin haluaa.

        Miten niin on olemassa? Olen ateisti enkä usko siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan riittää että osaat lukea ja kirjoittaa.Syntyvän lapsen sukupuolta ei Suomessa vielä voi valita kuten joissakin muissa maissa esim.Kiinassa jossa halutaan vain poikalapsia ja abortoidaan tyttölapset heti kun saadaan ultaäänikuvissa tietää että tyttölapsi on tulossa.

        Jokin aika sitten Kiinassa heitettiin tyttölapset rotkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin on olemassa? Olen ateisti enkä usko siihen.

        Se on oma asiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin aika sitten Kiinassa heitettiin tyttölapset rotkoon.

        Ympäristön saastumisen takia miesten siemennesteen laatu on heikentynyt.Esim.joissakin luonnon eläimissä on nähtävissä luonnon ja eliölajien välistä vinoumaa koska syntyy vain toista sukupuolta olevia yksilöitä liikaa.Tasapaino järkkyy.Miten se liittyy aborttiin - sitä saa jokainen miettiä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristön saastumisen takia miesten siemennesteen laatu on heikentynyt.Esim.joissakin luonnon eläimissä on nähtävissä luonnon ja eliölajien välistä vinoumaa koska syntyy vain toista sukupuolta olevia yksilöitä liikaa.Tasapaino järkkyy.Miten se liittyy aborttiin - sitä saa jokainen miettiä itse.

        Syntyvyyden laskun takia pitäisi vastapainoksi tiukentaa aborttilakeja. Muuten väestönkasvu vääristyy ja tasa-arvo ei toteudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syntyvyyden laskun takia pitäisi vastapainoksi tiukentaa aborttilakeja. Muuten väestönkasvu vääristyy ja tasa-arvo ei toteudu.

        Oletpa vääristynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syntyvyyden laskun takia pitäisi vastapainoksi tiukentaa aborttilakeja. Muuten väestönkasvu vääristyy ja tasa-arvo ei toteudu.

        Syntyvyyden laskua pitää kompensoida muuten kuin puuttumalla raskauden keskeytyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syntyvyyden laskua pitää kompensoida muuten kuin puuttumalla raskauden keskeytyksiin.

        Abortti on aina murha !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abortti on aina murha !

        Joskus pitåå yrittää ymmärtää murhaajaa.On olemassa myös katumuspilleri,aivan kuin ehkäisypillerit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus pitåå yrittää ymmärtää murhaajaa.On olemassa myös katumuspilleri,aivan kuin ehkäisypillerit.

        Tuolla logiikalla lääkärit ovat murhaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristön saastumisen takia miesten siemennesteen laatu on heikentynyt.Esim.joissakin luonnon eläimissä on nähtävissä luonnon ja eliölajien välistä vinoumaa koska syntyy vain toista sukupuolta olevia yksilöitä liikaa.Tasapaino järkkyy.Miten se liittyy aborttiin - sitä saa jokainen miettiä itse.

        Suomalaisten miesten itsetyydytys vie heidän siemennesteeltään tehon hedelmöittää nainen ja syyttelevät sitten julkisuudessa kaikkia toisia omasta kyvyttömyydestään.


    • Anonyymi

      Sikiö verellä on kova kysyntä se nuorentaa, se on kultaakin kalliimpaa verensiirtona.
      Se on moraalisesti ihmiselämän murhaamista ja uhritoimitus epäonnistuneesta rakkaudesta saatanan hengelle.
      Pyhutaan sivistysvaltiosta ja oikeuvaltiosta, sikiö ei ole naisen kehoa vaan oma yksilö tulemusta vaille, kuin jokainen meistä.

      Maailma on pahan vallassa ja moraali on tapettu ja vastuuta ei kanneta. Vääryys on vallan saanut, se turmaa ennustaapi.

      • Anonyymi

        Niin Trumppihan kävi hoidoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Trumppihan kävi hoidoissa.

        Eipä paljoa ole auttanut. Mutta sen poika on kyllä pitkä ja komea.


    • Anonyymi

      Jos nainen haluaa abortin niin se on naisen oma asia.

      • Anonyymi

        Ei se ole koska siinä surmataan ihan toinen henkilö kuin nainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole koska siinä surmataan ihan toinen henkilö kuin nainen.

        Oletko edes lukenut voimassaolevan lain raskauden keskeyttämisestä? Siinä sanotaan että keskeytys voidaan tehdä, jos nainen pyytää.
        Jos nainen ei pyydä, keskeyttämistä ei tehdä.


      • Anonyymi

        Se antaa joillekkin miehille vapaat kädet seksuaalisuutensa mielivaltaiseen toteuttamiseen kun "nainen kuitenkin kantaa vastuun".


    • Anonyymi

      Tietääkseni kirkko ei ole ottanut aborttiin kantaa. Siis ev.lut. kirkko Suomessa. En veikkaa, että se ottaakaan. Kirkon jäsenistön ja työntekijöiden näkemyksiin mahtuu varmaan lähes kaikki mahdolliset ajatukset ja argumentit puolesta ja vastaan. Ehkäisykeinoksi aborttia moni - jos kukaan - ei suosittele.
      Elämän puolesta kirkon oletetaan olevan ja rakkauden käskyn kautta kaikki tulee arvioida. Korkeat ihanteet vetävät hiljaiseksi, kun heikkoja ei saisi tuomitakaan eikä kivittää.

      • Anonyymi

        Kirkko ei voi ottaa ainakaan raamattuun perustuen kantaa, koska sitä ei ole.

        Vääntämällä kannan kyllä voi tehdä ja se olisi "mies päättää", koska epäilys pettämisestä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko ei voi ottaa ainakaan raamattuun perustuen kantaa, koska sitä ei ole.

        Vääntämällä kannan kyllä voi tehdä ja se olisi "mies päättää", koska epäilys pettämisestä riittää.

        Miehet on kautta aikain käyneet maksullisissa naisissa, joten "ikävä jälkiseuraus" on eliminoitu jo Raamatun kirjoittajien aikaan. On käytetty pihtejä, myrkkykasveja jne. Muutama nainen on siinä sivussa kuollut, mutta siitä viis. Raamattuun ei ole löytynyt perusteita abortin kieltämiseen.


    • Anonyymi

      Abortti on rinnastettavissa palkka murhaajaan, joka tilaa toimenpiteen. Vielä psykopaattien toimintaa laillistetaan, sivistysvaltio laskee alleen.
      Lainsäätäjien odotusarvo on pakkasella, turha odottaa enää elämän kunnioitusta muissakaan asioissa.
      Luonne on kokonaisuus, kun moraali pettää koko yhtälö on päin p-tä. - Näin se vaan menee.

      • Anonyymi

        Nyt tapetaan synytmättömiä lapsia äitiensä kohtuihin sillä verukkeella, että he eivät ole ihmisiä.
        Samalla perusteella on tapettu vammaisia, juutalaisia, väärää rotua olevia, väärän mielipiteen mukaan jne….,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tapetaan synytmättömiä lapsia äitiensä kohtuihin sillä verukkeella, että he eivät ole ihmisiä.
        Samalla perusteella on tapettu vammaisia, juutalaisia, väärää rotua olevia, väärän mielipiteen mukaan jne….,

        Edelleenkään ketään ei tapeta kohtuihin. Meillähän kuolisi naisia verenmyrkytyksiin jos noin olisi.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Edelleenkään ketään ei tapeta kohtuihin. Meillähän kuolisi naisia verenmyrkytyksiin jos noin olisi.

        Abortissa tapetaan sikiö äitinsä kohtuun ja senjälkeen sikiö ja kohtu vedetään ulos. Joskus käy niin lapsi vielä elää roskakorissa ja siellä ääntelee ja sätkii minkä jälkeen lääkäri lävistää vauvan veitsellä hengiltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Abortissa tapetaan sikiö äitinsä kohtuun ja senjälkeen sikiö ja kohtu vedetään ulos. Joskus käy niin lapsi vielä elää roskakorissa ja siellä ääntelee ja sätkii minkä jälkeen lääkäri lävistää vauvan veitsellä hengiltä.

        Vai vielä kohtukin vedetään ulos. Voi hyvä h*lvetti voiko joku olla noin typerä.
        Tuossa sinun jutussasi on vielä sitten sekin, että jos se sikiö on tapettu sinne kohtuun niin miten ihmeessä se eläisi siellä roskakorissa.


      • Anonyymi

        Turha täällä huudella, lainlaatijat eivät kuule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abortissa tapetaan sikiö äitinsä kohtuun ja senjälkeen sikiö ja kohtu vedetään ulos. Joskus käy niin lapsi vielä elää roskakorissa ja siellä ääntelee ja sätkii minkä jälkeen lääkäri lävistää vauvan veitsellä hengiltä.

        Kuvaamasi tilanne oli ilmeinen ennen raskauden keskeytykset hyväksyvää lainsäädäntöä joitakin kymmeniä vuosia sitten Suomessa.
        Haluatko palata sille aikakaudelle, jolloin aivan oikeasti vastasyntyneitä oli löytynyt menehtyneinä ja kuvaamallasi tavalla julmasti tapettuina milloin mistäkin jäteastiasta tai rappukäytävästä.

        Vai onko sinulla esittää vaihtoehto, jolla raskauden keskeytyksiä ei enää tarvittaisi?


    • Anonyymi

      Olennainen asia on kun ihmiselämää tapetaan, toiset nauttii ja varmaan saa orgasmin, ja ohjaa keskustelun typeriin epäolennaisiin nyansseihin, täytyy olla ihmisyyden halveksia trolleja; tunteettomia psykopaattisia robotteja, sanoitus on aivoissa sitä luokkaa. - huomioikaa tila, mitä suolletaan ulos.

    • Anonyymi

      Jumala päättää kaikesta niin sen takia abortti on hänen tahtonsa.

      • Anonyymi

        Emävale on saatanasta. Jumalako alkaisi viattomia tappamaan?


      • Anonyymi

        Toi häpäisee jo Jumalan Pyhän nimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emävale on saatanasta. Jumalako alkaisi viattomia tappamaan?

        Raamattu on täynnä Jumalan tekoja, joissa viattomilta lähti henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on täynnä Jumalan tekoja, joissa viattomilta lähti henki.

        Niin, Jumalan lain rikkojalta, opetustarkoituksessa.
        Joh: 11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
        Vanha Testamentti on ennustusta, Jeesuksesta. Pelastus tulee vain Jeesuksesta.

        Se on otettava vastaan, se aukaise uuden elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Jumalan lain rikkojalta, opetustarkoituksessa.
        Joh: 11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
        Vanha Testamentti on ennustusta, Jeesuksesta. Pelastus tulee vain Jeesuksesta.

        Se on otettava vastaan, se aukaise uuden elämän.

        Jokainen nainen siis tekee Jumalan tahdon mukaisen teon poistattaessaan kirurgisesti itseltään kyvyn hedelmöittymiseen ennen ensimmäistä sukupuoliyhdyntää ja siten estää synnin leviämistä jälkeläistensä avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emävale on saatanasta. Jumalako alkaisi viattomia tappamaan?

        Miksi Jumala ei lopeta aborttien tekemistä jos on kerran sitä vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Jumala ei lopeta aborttien tekemistä jos on kerran sitä vastaan?

        Jumala ei tee abortteja. Abortti on keinotekoinen raskaudenkeskeytys, jonka tekee ihminen. Elämme monin tavoin epätäydellisessä maailmassa, jossa tapahtuu mm. keskenmenoja - kuten muutenkin toiset kuolevat huomattavasti aikaisemmin kuin toiset, esim erilaisten sairauksien vuoksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olisiko jokaisen kuitenkin hyvä ajatella, että jos on itse saanut mahdollisuuden elämään, miksi sitä mahdollisuutta ei antaisi toiselle, joka on jo hyvää vauhtia kehittymässä. Voimia kaikille!

      • Anonyymi

        Kaikki eivät ole yhtä hyväosaisia kuin sinä, joillekin elämä on joutumista elämään maanpäällisessä helvetissä.


      • Anonyymi

        Hyvä siis ajatella elämää mahdollisuutena, josta ei ole mahdollista selviytyä hengissä.
        Kuka enemmän ja kuka vähemmän tuskaisesti lähtee elämästä, kärsittyään ensin nälkää, sairauksia ja seksuaalista väkivaltaa etc.
        Kivalta kuulostava elämä annettu jokaiselle, toivotat siis jokaisen terwetulleeksi vastaanottamaan uskovien palstallakin esittämän Raamatullisen vihan kaikkea erilaisuutta kohtaan johon maailmaan syntyvä lapsi ei itse voi vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät ole yhtä hyväosaisia kuin sinä, joillekin elämä on joutumista elämään maanpäällisessä helvetissä.

        Tuokin on totta, mutta eihän seuraavan sukupolven elämää osaa vielä kukaan arvioida. Joka tapauksessa jos abortti tehdään, se lopettaa jo alkaneen uuden yksilön kehityksen. Onko hyvä ajatella niin, että jos minulla menee huonosti, niin en anna jo alun saanutta lastanikaan kehittyä loppuun asti ja syntyä. Minusta se ajatus ei ole looginen, jos raskaus ei uhkaa äidin henkeä tai on muita erityissyitä.

        Toki jokaisella on oma elämäntarinansa ja kipunsa. Elämä on kuitenkin kaiken kaikkiaankin melko lyhyt, vaikka se kestäisi sata vuottakin. Eikö sitä tai usein jopa vähemmän aikaa voisi antaa toisen elää, jos hän on jo kehittyvä ihmisen alku, vaikka olisi vasta idullaan. En tällä kommentilla halua syyllistää ketään. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      Miehet pyrkivät määräämään, mitä naisen pitää tehdä. Se ei toimi niin.

      • Anonyymi

        Ei se ole sukupuolesta kiinni mitä abortista ajattelee, vaan arvoista.


    • Anonyymi

      Johan alkaa abortti veri markkinat pyöriä kun pistetään lisää kierroksia ja saadaan ulkomailta lisää väkeä. Varmaan bisnes kannattaa.

    • Anonyymi

      Lukivatko kaikki aloituksen? Abortin saanti helpottuu ja nykyaikaistuu. Niin.

    • Anonyymi

      Aborttien markkinointi lisää veri markkinoita. Se on potkua terveydelle, nuorentaa, veri on kultaakin kalliimpaa. Lobbaus on onnistunut.
      Ei ole pidäkkeitä enään missään, lisää myös volyymia maahanmuutto bisneksessä.
      Syyn ja seurauksen laki toimii, se on kaukaa viisas.
      Sillä rahastetaan härskisti ja voidellaan lainsäätäjiä.

      • Anonyymi

        Suoraan sanoen puhut roskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan sanoen puhut roskaa.

        Ehkä hän todellakin tekee niin puhuessaan, itsekin kirjoitat roskaa.


    • Anonyymi

      NAINEN TAPPAA LAPSEN
      MIES TAPPAA NAISEN

      • Anonyymi

        Mies ja nainen laittavat uuden elämän alulle ja pakottavat tämän syntymään sekä kuolemaan, vaikka tietävät ettei elämästä voi selvitä hengissä. Jokaista lasten vanhempaa voidaan siis pitää syyllisenä lastensa murhaan.


    • Anonyymi

      Vapaasti ajatellen niin käykin. Kun se mieleen pälkähtää sovinnaisimmin.

    • Anonyymi

      Vanha ei sitä tarvitse ja työssä kävijätkin siihen sortuu.

    • Anonyymi

      Aitoavioliittolaisten konservatiivikristittyjen pikkiriikkisellä vähemmistöllä ja sen jatkuvalla vikinällä, ei ole mitään tehoa tässäkään asiassa.

    • Anonyymi

      Täällä maailmassa on jo nyt liikaa ihmisiä. Lakia pitäisi muuttaa niin että raskaaksi tullut tarvitsee kahden lääkärin puoltavan lausunnon pitääkseen lapsen. Abortti olisi siis se normaali ratkaisu ja lapsen saisi pitää vain jos saa kahdelta lääkäriltä puoltavan lausunnon. Lääkärit tekisivät päätökset äidin poliittisten ja henkisten arvojen pohjalta, näin jo yhden sukupolven aikana saataisiin karsittua oikeistolaiset ja persut Suomen kartalta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tiedäthän toki, että lapsen tappaminen on rikos ja silti niitä tehdään. Lapsiin kohdistuva väkivalta kaikissa muodoissaan on rikos, jota kenenkään ei tule hyväksyä edes uskon varjolla.
        Jotkut vanhemmat varmistavat tulevien lastensa pahan olon ja vievät mahdollisuuden terveeseen elämäänkin vahingoittamalla tietoisesti perimäänsä hedelmöitystä edeltävänä elinaikanaan huonoilla elämäntavoillaan sekä kemiallisilla ja sähköisillä ärsykkeillä.

        Suomessako kukaan mieskö ei ole tappanut lapsiaan ja vaimoaan, vaimon otettua avioeron?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedäthän toki, että lapsen tappaminen on rikos ja silti niitä tehdään. Lapsiin kohdistuva väkivalta kaikissa muodoissaan on rikos, jota kenenkään ei tule hyväksyä edes uskon varjolla.
        Jotkut vanhemmat varmistavat tulevien lastensa pahan olon ja vievät mahdollisuuden terveeseen elämäänkin vahingoittamalla tietoisesti perimäänsä hedelmöitystä edeltävänä elinaikanaan huonoilla elämäntavoillaan sekä kemiallisilla ja sähköisillä ärsykkeillä.

        Suomessako kukaan mieskö ei ole tappanut lapsiaan ja vaimoaan, vaimon otettua avioeron?

        Siinähän luki: ”s y n t y m ä t t ö m ä n lapsen”


    • Anonyymi

      Abortti on uusi bisnes, verimarkkinoilla on kysynnän ja tarjonnan lait, rikolliset siellä pimeästi häärää., Ja voi voidella lainsäätäjiä.

      Ihmiselämää murhataan kuin muinaisuudessa uhrattiin molokille, nyt rahalle.

      Palkkamurha lailliselle tasapäisyydelle, tunteettomille ihmis tapolle.

      Syy ja seuraus ei toimi psykopaateilla ihmis tasolla.

      • Anonyymi

        Roskaa.


    • Anonyymi

      Abortti on murhan synti! Kaikki abortin tehneet ja sitä kannattavat pitäisi laittaa telkien taakse! 😰

      • Anonyymi

        Ei sinne mahdu.


      • Anonyymi

        Ylivoimainen enemmistö sallii abortit. Aborttia vastustavat sinne telkien taakse kuuluvat.


      • Anonyymi

        Esittämälläsi ajatusmallilla hedelmöittäjä on siis osallinen henkirikokseen ja ansaitsee päästä vastaamaan rikoksestaan mainitsemallasi tavalla.


      • Anonyymi

        Naisen tahdon vastaisen raskauden aiheuttanut mies on tehnyt päätöksen jolla on antanut naiselle oikeuden päättää haluaako synnyttää vai ei.
        Mikäli joku haluaa naisen oikeutettuun päätökseen vaikuttaa, auttakoon naista parhaan kykynsä mukaan tekemään oikean ratkaisun.
        2022-10-04 14:46:13 anonyymi kommentoija on ilmeisesti valmis ottamaan toisilta hedelmöityneen munasolun kehoonsa ja antamaan hänelle elämän.


    • Anonyymi

      Abortinvastustajat eivät pääse taivaaseen. Jeesus sanoo näin.

      • Anonyymi

        EI ainakaan Raamatun Jeesus.
        Tappaminen on kielletty jo kymmenessä käskyssä.


    • Anonyymi

      Hesarissa tänään:

      https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009126561.html

      Aborttiklinikoille jopa viikkojen jonoja kieltolinjalla olevista osavaltiosta tulevien ruuhkauttaessa klinikat. Yllättävä tieto oli, että Yhdysvalloissa jopa puolet aborteista tehdään imukaavinnalla, kun meillä luku on vain 5% eli 95% tehdään lääkkeillä varhaisessa vaiheessa.

      Jutussa eräs abortin tehnyt nuori kertoi päätökseensä vaikuttaneen pelon siitä, että hänet erotetaan kristillisestä koulusta esiaviollisen seksin vuoksi, mikäli pitää lapsen. Eli teet niin tai näin, niin väärin teet.

      -a-teisti-

      • Anonyymi

        Viimeinen lauseesi ei päde. Kristillisen koulun nuori olisi tehnyt oikein kantaessaan tekonsa seuraukset, myös siitä että olisi mahdollisesti erotettu paljastuneen esiaviollisen seksin vuoksi koulusta.
        Lapsen olisi kuulunut saada syntyä, eikä pistää koulusta erottamisen ja muiden suhtautumisen pelkoa toisen, viattoman ihmisen koko elämän edelle, vielä oman lapsensa. Kyseisellä nuorella on elämän arvot pielessä. Kun tekee väärin, sitä ei paikata tekemällä vielä enemmän väärin, vaan kannetaan tekojensa seuraukset ja tehdään parannusta synneistä.


      • Mummomuori2

        ”Jutussa eräs abortin tehnyt nuori kertoi päätökseensä vaikuttaneen pelon siitä, että hänet erotetaan kristillisestä koulusta esiaviollisen seksin vuoksi, mikäli pitää lapsen. Eli teet niin tai näin, niin väärin teet.”

        Näinpä. Rankka kaksinaismoraali kukoistaa. Rangaistus olisi ollut paljon julmempi, kun nuoren elämä olisi tuhottu jättämättä hänet sekä lapsi heitteille yksin lapsen kanssa. Yhteisön tuki olisi loppunut ja vielä siihen päälle olisi saanut kuulla varmaan koko elämänsä ajan hyvin syyllistäviä saarnoja.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Jutussa eräs abortin tehnyt nuori kertoi päätökseensä vaikuttaneen pelon siitä, että hänet erotetaan kristillisestä koulusta esiaviollisen seksin vuoksi, mikäli pitää lapsen. Eli teet niin tai näin, niin väärin teet.”

        Näinpä. Rankka kaksinaismoraali kukoistaa. Rangaistus olisi ollut paljon julmempi, kun nuoren elämä olisi tuhottu jättämättä hänet sekä lapsi heitteille yksin lapsen kanssa. Yhteisön tuki olisi loppunut ja vielä siihen päälle olisi saanut kuulla varmaan koko elämänsä ajan hyvin syyllistäviä saarnoja.

        Kuka on sanonut, että moraalin noudattaminen potäisi olla helpoa?
        Jeesus itse käytti kovaa kieltä jopa kätensä katkaisusta jos ei muuten syntiä voi välttää.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Jutussa eräs abortin tehnyt nuori kertoi päätökseensä vaikuttaneen pelon siitä, että hänet erotetaan kristillisestä koulusta esiaviollisen seksin vuoksi, mikäli pitää lapsen. Eli teet niin tai näin, niin väärin teet.”

        Näinpä. Rankka kaksinaismoraali kukoistaa. Rangaistus olisi ollut paljon julmempi, kun nuoren elämä olisi tuhottu jättämättä hänet sekä lapsi heitteille yksin lapsen kanssa. Yhteisön tuki olisi loppunut ja vielä siihen päälle olisi saanut kuulla varmaan koko elämänsä ajan hyvin syyllistäviä saarnoja.

        Ei ole mitään kaksinaismoralismia.
        Minkä tahansa murhan voi onnistua salaamaan jäämättä kiinni.
        Murha ei ole oikeutettu, vaikka se johtaa muun elämän kannalta epäedullisiin asioihin ja luonnollisesti johtaakin.
        Teoistaan tulee ottaa vastuu ja kantaa seuraukset, mutta nuori ei ottanut opikseen, vaan jatkoi salaa pahan tekemistä yhä julmemmalla tavalla, oman viattoman lapsensa elämän riistämisellä..


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Jutussa eräs abortin tehnyt nuori kertoi päätökseensä vaikuttaneen pelon siitä, että hänet erotetaan kristillisestä koulusta esiaviollisen seksin vuoksi, mikäli pitää lapsen. Eli teet niin tai näin, niin väärin teet.”

        Näinpä. Rankka kaksinaismoraali kukoistaa. Rangaistus olisi ollut paljon julmempi, kun nuoren elämä olisi tuhottu jättämättä hänet sekä lapsi heitteille yksin lapsen kanssa. Yhteisön tuki olisi loppunut ja vielä siihen päälle olisi saanut kuulla varmaan koko elämänsä ajan hyvin syyllistäviä saarnoja.

        Abortti ja sen salaaminen on vielä pahempi juttu.
        Ei tietenkään väärinteon salaamisesta ja sen onnistumisesta ei tule seurauksia.
        Mutta ne seuraukset tulisi kantaa, kun tekee väärin, eikä tehdä vielä enemmän väärin säästyen seuraamuksilta. Arvot ovat pielessä kyseisellä nuorella, turha syyttää muita mistään kaksinaismoralismista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään kaksinaismoralismia.
        Minkä tahansa murhan voi onnistua salaamaan jäämättä kiinni.
        Murha ei ole oikeutettu, vaikka se johtaa muun elämän kannalta epäedullisiin asioihin ja luonnollisesti johtaakin.
        Teoistaan tulee ottaa vastuu ja kantaa seuraukset, mutta nuori ei ottanut opikseen, vaan jatkoi salaa pahan tekemistä yhä julmemmalla tavalla, oman viattoman lapsensa elämän riistämisellä..

        Meni ajatukset vähän solmuun.
        Pahoja tekojaan ei siis pidä salata ja tehdä lisää pahaa sillä verukkeella, että säästyisi mielestään pahemmalta seuraamukselta ja syyttää pahanteon jatkamisestaan seuraamuksien langettajia. Niinhän rikollisetkin toimivat.
        Esiaviollisesta seksistä olisi ollut helpompi tehdä parannusta. Abortissa surmattua lasta ei saa enää takaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Abortti ja sen salaaminen on vielä pahempi juttu.
        Ei tietenkään väärinteon salaamisesta ja sen onnistumisesta ei tule seurauksia.
        Mutta ne seuraukset tulisi kantaa, kun tekee väärin, eikä tehdä vielä enemmän väärin säästyen seuraamuksilta. Arvot ovat pielessä kyseisellä nuorella, turha syyttää muita mistään kaksinaismoralismista.

        ”Ei ole mitään kaksinaismoralismia.”

        Tarkastellaanpa tilannetta. Tässä se suurin ”synti” oli avioliiton ulkopuolinen seksi. Koska näissä piireissä vieläpä estetään asiallisen tiedon saanti nuorilta ehkäisystä, tilanteesta tulee seuraava: Ne, saavat rauhassa ja ilman rangaistuksia (kunhan tekevät salaa) jatkaa seksin harrastamista, kunhan eivät tule raskaaksi. Mutta ne onnettomat, jotka tulevat, saavat moninkertaisen rangaistuksen.

        ”Teoistaan tulee ottaa vastuu ja kantaa seuraukset…”

        Niin, seuraukset olisivat olleet joka tapauksessa sellaisia, mistä vain tämä nuori olisi joutunut kärsimään moninkertaisesi. Eniten siinä tapauksessa, että olisi synnyttänyt sen lapset – heitä ei olisi enää hyväksytty joukkoon.

        ”Anonyymi” 2022-10-24 23:25:44 myös sanoo ”Mutta ne seuraukset tulisi kantaa, kun tekee väärin, eikä tehdä vielä enemmän väärin säästyen seuraamuksilta.”

        Kun seuraukset ovat liian kovia ja suhteettomia tehtyyn ”syntiin”, on aivan luonnollista että harva epäoikeudenmukaisiin rangaistuksiin alistuu.

        Muistan aikoinaan, kun oli sairaalassa ”naisten vaivojen vuoksi” ja eräs lestadiolainen monen lapsen äiti avautui yllättäen minulle. Hän oli tekemässä aborttia salaa. Hänellä on neljä lasta, joista yksi kehitysvammainen. Hän oli aivan poikki ja todella väsynyt. Sen vuoksi hän ei halunnut enää yhtään lasta lisää. Tämän hän joutui tekemään salaa yhteisöltään, ettei olisi joutunut lopunikäiseen eri rangaistusten kehään yhteisössään.

        Kun yhteisö on se suurempi ongelma, niin silloin asiaa tulee tarkastella sen mukaan.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Ei ole mitään kaksinaismoralismia.”

        Tarkastellaanpa tilannetta. Tässä se suurin ”synti” oli avioliiton ulkopuolinen seksi. Koska näissä piireissä vieläpä estetään asiallisen tiedon saanti nuorilta ehkäisystä, tilanteesta tulee seuraava: Ne, saavat rauhassa ja ilman rangaistuksia (kunhan tekevät salaa) jatkaa seksin harrastamista, kunhan eivät tule raskaaksi. Mutta ne onnettomat, jotka tulevat, saavat moninkertaisen rangaistuksen.

        ”Teoistaan tulee ottaa vastuu ja kantaa seuraukset…”

        Niin, seuraukset olisivat olleet joka tapauksessa sellaisia, mistä vain tämä nuori olisi joutunut kärsimään moninkertaisesi. Eniten siinä tapauksessa, että olisi synnyttänyt sen lapset – heitä ei olisi enää hyväksytty joukkoon.

        ”Anonyymi” 2022-10-24 23:25:44 myös sanoo ”Mutta ne seuraukset tulisi kantaa, kun tekee väärin, eikä tehdä vielä enemmän väärin säästyen seuraamuksilta.”

        Kun seuraukset ovat liian kovia ja suhteettomia tehtyyn ”syntiin”, on aivan luonnollista että harva epäoikeudenmukaisiin rangaistuksiin alistuu.

        Muistan aikoinaan, kun oli sairaalassa ”naisten vaivojen vuoksi” ja eräs lestadiolainen monen lapsen äiti avautui yllättäen minulle. Hän oli tekemässä aborttia salaa. Hänellä on neljä lasta, joista yksi kehitysvammainen. Hän oli aivan poikki ja todella väsynyt. Sen vuoksi hän ei halunnut enää yhtään lasta lisää. Tämän hän joutui tekemään salaa yhteisöltään, ettei olisi joutunut lopunikäiseen eri rangaistusten kehään yhteisössään.

        Kun yhteisö on se suurempi ongelma, niin silloin asiaa tulee tarkastella sen mukaan.

        Viattoman ja puolustuskyvyttömän lapsen surmaaminen äitinsä kohtuun on aina brutaali teko.


    • Anonyymi

      Elämän päättäminen nykyaikaistuu...?
      Mielenrauhaa häiritsevä mielipide.

    • Anonyymi

      Abortin saamisen helpottumien ei ota ns. pattiin muita kuin pientä marginaalista sakkia eli viidesläisiä ja osaa helluntailaisista.

      • Anonyymi

        Eduskunnassakin ottivat kantaa muutkin.
        Osa edustajista ei tarkoituksella ota kantaa tämän tyyppisiin asioihin juuri muuten kuin äänestämällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eduskunnassakin ottivat kantaa muutkin.
        Osa edustajista ei tarkoituksella ota kantaa tämän tyyppisiin asioihin juuri muuten kuin äänestämällä.

        Ja läpi meni niin että heilahti.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ja läpi meni niin että heilahti.

        Osa kyseisen lainmuutoksen vastustajista oli tarkoituksella äänestyksestäkin pois.
        Epäinhimillistä lakiesitystä ei olisi saatu kaadettua, mutta en arvosta, että äänestyksestä jäädään tarkoituksella pois. Hallituspuolue Keskustastakin oli muutama äänestämässä vastaan. Kokoomuksessa jäivät äänestyksestä pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osa kyseisen lainmuutoksen vastustajista oli tarkoituksella äänestyksestäkin pois.
        Epäinhimillistä lakiesitystä ei olisi saatu kaadettua, mutta en arvosta, että äänestyksestä jäädään tarkoituksella pois. Hallituspuolue Keskustastakin oli muutama äänestämässä vastaan. Kokoomuksessa jäivät äänestyksestä pois.

        Mikä tässä oli epäinhimillistä?

        Suurin muutos taisi olla, että ei ole enää toista lääkäriä tekemässä paperipäätöksiä.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Mikä tässä oli epäinhimillistä?

        Suurin muutos taisi olla, että ei ole enää toista lääkäriä tekemässä paperipäätöksiä.

        Moni asia. Olisit seurannut aborttilakia koskevat eduskuntakeskustelut.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Mikä tässä oli epäinhimillistä?

        Suurin muutos taisi olla, että ei ole enää toista lääkäriä tekemässä paperipäätöksiä.

        Lääkärin kanssa käytyä keskustelua asiaan liittyvistä tärkeistä seikoista, lääkärin lausuntoa ja abortinhakijan perusteluja abortille ei tarvita enää ollenkaan 12. raskausviikon loppuun saakka. Riittää, että sanoo haluavansa abortin. Keskustelua asiasta käydään ja tietoa annetaan vain erikseen pyydettäessä. Kaikki abortin hakijat, etenkään ensikertalaiset eivät ymmärrä sitä itse pyytää, vaikka jälkeenpäin huomaavat, että olisivat sitä tarvinneet, kun tulee masennusta, surua, katumusta. Lääkärin kanssa käydyn keskustelun ja tiedon saannin myötä osa äideistä päätyy ratkaisuun, että antaa lapsensa syntyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärin kanssa käytyä keskustelua asiaan liittyvistä tärkeistä seikoista, lääkärin lausuntoa ja abortinhakijan perusteluja abortille ei tarvita enää ollenkaan 12. raskausviikon loppuun saakka. Riittää, että sanoo haluavansa abortin. Keskustelua asiasta käydään ja tietoa annetaan vain erikseen pyydettäessä. Kaikki abortin hakijat, etenkään ensikertalaiset eivät ymmärrä sitä itse pyytää, vaikka jälkeenpäin huomaavat, että olisivat sitä tarvinneet, kun tulee masennusta, surua, katumusta. Lääkärin kanssa käydyn keskustelun ja tiedon saannin myötä osa äideistä päätyy ratkaisuun, että antaa lapsensa syntyä.

        ”Lääkärin kanssa käytyä keskustelua asiaan liittyvistä tärkeistä seikoista, lääkärin lausuntoa ja abortinhakijan perusteluja abortille ei tarvita enää ollenkaan 12. raskausviikon loppuun saakka. Riittää, että sanoo haluavansa abortin.”

        Niin, kun mitä on tullut ilmi, ei yleensä lääkärit ole sen kummemmin keskustelleet vaan kirjoittaneet lausunnon asiakkaan toiveen mukaan. Joka sitten on lähtenyt paperilla toiselle lääkärille.
        Toki voi olla yksittäisiä lääkäreitä, jotka keskustelevat. Olen tosin usein miettinyt, onko lääkäreillä osaamista sosiaalisista puolista riittävästi.

        Nyt abortin saaminen on siitä hyvä, että sen saa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ilman viivytyksiä. Tällöin mahdolliset komplikaatioriskit pienenevät tuntuvasti.

        ”Keskustelua asiasta käydään ja tietoa annetaan vain erikseen pyydettäessä. Kaikki abortin hakijat, etenkään ensikertalaiset eivät ymmärrä sitä itse pyytää, vaikka jälkeenpäin huomaavat, että olisivat sitä tarvinneet, kun tulee masennusta, surua, katumusta.”

        Niin, näinhän se on ollut nytkin. Ei-toivottu raskaus on aina yllätys ja kriisi. Valtaosalla syynä on ehkäisyn pettäminen tai on vastasynnyttänyt tai lapset ovat vielä kovin pieniä. Suurin osa ei kadu aborttiaan.

        Moni on myös jo aiemmin miettinyt asiaa, jos tuollainen tilanne kohdalle sattuu. Siitä on keskusteltu perheen tai ystävien kanssa.

        ”Lääkärin kanssa käydyn keskustelun ja tiedon saannin myötä osa äideistä päätyy ratkaisuun, että antaa lapsensa syntyä.”

        Hedelmällisempää ehkä olisi keskustelu asiantuntijan kanssa, jossa asiaa voi pohtia monesta eri näkökulmasta. Jos tilanne todetaan sillä tavoin hyväksi, että se lapsen saaminen ei viekään tilannetta pahempaan, se on vain hyvä juttu.
        Samalla voi rakentaa hyvää turvaverkkoa, jonka tuen avulla selviää tästä kriisistä. Näitä tahoja ovat myös ns. kolmannen sektorin eli järjestöjen kautta saatava neuvonta ja tuki. Ehkä tätä puolta kannattaisi kehittää mieluummin, kuin tehdä vain kieltoja?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe