Paksuna olleet naiset

Anonyymi-ap

Kuulin huhuja että raskaana/paksuna/pieniin päin olevista naisista 20% saa raskausajan diapeteksen. Sitä ei kerrottu ja mua jäi vaivaamaan, että meneekö se ohi synnytyksen jälkeen?

>simiti<

63

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raskausajan diabetes päättyy tyypillisesti synnytykseen. Se kuitenkin uusiutuu herkästi tulevissa raskauksissa ja lisää riskiä sairastua sekä tyypin 1 että 2 diabetekseen myöhemmin elämässä. Raskausajan diabetes lisää myös lapsen riskiä saada verensokeritasapainoon liitttviä häiriöitä tai ylipainoa. Siihen kannattaa siis suhtautua vakavasti.

• Anonyymi

Tääh! Siis voiko oikeasti aiheuttaa myös 1 tyypin? Luulin sen olevan syntymälahja!?

Itselläni on lihavuudesta aikoinaan tullut kakkonen, mutta laihduttuani ja elintapojen muutoksella pärjään (vielä) ilman lääkkeitä.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Tääh! Siis voiko oikeasti aiheuttaa myös 1 tyypin? Luulin sen olevan syntymälahja!?

Itselläni on lihavuudesta aikoinaan tullut kakkonen, mutta laihduttuani ja elintapojen muutoksella pärjään (vielä) ilman lääkkeitä.

>simiti<

Kyllä, myös tyypin 1 diabetesta esiintyy useammin raskausdiabetekseen sairastuneilla kuin ei-sairastuneilla eli jokin yhteys niillä on. En tiedä sen tarkemmin asiasta, itse olen ainakin toistaiseksi säästynyt diabetekselta niin en ole sen erityisemmin asiaan paneutunut.

Hienoa, kun olet saanut diabeteksen hallintaan. Elintavathan ovatkin tärkein diabeteksen hoitokeino, vaikka lääkehoitoakaan ei kannata vältellä, jos siihen on aidosti syytä.

• Aletheias kirjoitti:

Kyllä, myös tyypin 1 diabetesta esiintyy useammin raskausdiabetekseen sairastuneilla kuin ei-sairastuneilla eli jokin yhteys niillä on. En tiedä sen tarkemmin asiasta, itse olen ainakin toistaiseksi säästynyt diabetekselta niin en ole sen erityisemmin asiaan paneutunut.

Hienoa, kun olet saanut diabeteksen hallintaan. Elintavathan ovatkin tärkein diabeteksen hoitokeino, vaikka lääkehoitoakaan ei kannata vältellä, jos siihen on aidosti syytä.

Raskauksissa aiheuttaa myös lapsiveden määrän paljoutta eli lapsivettä on paljon ja sikiöllä tilaa kieriä siellä itsensä solmuun napanuoraansa, kuten mun lapseni tekivät kumpikin. Toinen sai naoanuiransa kiepouen kaulansa ympärille kuristamaan, tuli kiireellinen sektio ja esikoinen sai napanuiransa pari kieppiä jalkojen ympäri ja kiepin vielä kaulankin ympäri. Tehtiin hätäsektio, kun hän kärsi asfyksiasta. Ja sokerien mataluudesta synnyttyään. Meni seurantaan.

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Olinhan aluksi pillerilääkityksellä, ennen laihtumista. Tottakai verikokeita otettiin työterveydessä säännöllisesti ja kerran Kaikkonen (ei oikeasti) soitti minulle kotiin.

-Joo, se on **** täältä työpaikan lääkäriasemalta. Joo älä kuule enää ota niitä diapetes pillereitä. Mulle tuli nämä verikokeen tulokset. Joo älä ota, sulla on niin hyvä veri. Hyvä on veri. Mutta sovitaan aika sitten seuraavaan kokeeseen.

Joo, sovitaan aika kato että nähdään mitä tapahtuu. Mutta ookko ottanut nyt vapaalla kaljaa?

-en ole, vaan sisu viinaa.

Joo hyvä, minähän jo sanoin että älä juo sitä kaljaa. Kyllä se viina on parempi.

>simiti<

• Huitale kirjoitti:

Raskauksissa aiheuttaa myös lapsiveden määrän paljoutta eli lapsivettä on paljon ja sikiöllä tilaa kieriä siellä itsensä solmuun napanuoraansa, kuten mun lapseni tekivät kumpikin. Toinen sai naoanuiransa kiepouen kaulansa ympärille kuristamaan, tuli kiireellinen sektio ja esikoinen sai napanuiransa pari kieppiä jalkojen ympäri ja kiepin vielä kaulankin ympäri. Tehtiin hätäsektio, kun hän kärsi asfyksiasta. Ja sokerien mataluudesta synnyttyään. Meni seurantaan.

Hui, miten pelottavaa 😳 Synnytys on jo itsessään hurja kokemus, siihen ei kaivattaisi yhtään lisähuolta lapsen hyvinvoinnista tms. Onneksi Suomessa saa ainakin valtaosin hyvää hoitoa niin äitien kuin lasten kohdalla.

Raskausdiabetes tosiaan lisää riskiä myös raskaudenaikaisiin komplikaatioihin. Lapsen mahdollisesti iso koko esim saattaa lisätä riskejä synnytyksessä. Minun lapseni määriteltiin valtavaksi viikolla 36 synnytystapa-arvioinnissa ja peloteltiin, että saattaa tulla yli 5-kiloinen lapsi ja väläyteltiin jopa sektion mahdollisuutta Tulikin 3,3-kiloinen ja syntyi alateitse täysin ongelmitta. Lapseni oli vain sen verran pitkän sorttinen, että reisiluun pituudesta tehty arvio antoi turhan dramaattisen kuvan tilanteesta.

• Aletheias kirjoitti:

Hui, miten pelottavaa 😳 Synnytys on jo itsessään hurja kokemus, siihen ei kaivattaisi yhtään lisähuolta lapsen hyvinvoinnista tms. Onneksi Suomessa saa ainakin valtaosin hyvää hoitoa niin äitien kuin lasten kohdalla.

Raskausdiabetes tosiaan lisää riskiä myös raskaudenaikaisiin komplikaatioihin. Lapsen mahdollisesti iso koko esim saattaa lisätä riskejä synnytyksessä. Minun lapseni määriteltiin valtavaksi viikolla 36 synnytystapa-arvioinnissa ja peloteltiin, että saattaa tulla yli 5-kiloinen lapsi ja väläyteltiin jopa sektion mahdollisuutta Tulikin 3,3-kiloinen ja syntyi alateitse täysin ongelmitta. Lapseni oli vain sen verran pitkän sorttinen, että reisiluun pituudesta tehty arvio antoi turhan dramaattisen kuvan tilanteesta.

Minunkin lapset oli kumpikin alle 4 kiloisia. Aivan normi kokoisia, ei suuria. Vatsani perusteella moni sanoi, että näyttää kuin odottaisin kaksosia tai kolmosia, vatsani oli aivan valtava lapsiveden vuoksi. Ja sitä seurattiin jatkuvasti. Minulla oli myös raskausmyrkytysoireita, joten olin tarkkailussa sairaalassakin.

Onneksi kaikki meni lopulta hyvin.

• Huitale kirjoitti:

Minunkin lapset oli kumpikin alle 4 kiloisia. Aivan normi kokoisia, ei suuria. Vatsani perusteella moni sanoi, että näyttää kuin odottaisin kaksosia tai kolmosia, vatsani oli aivan valtava lapsiveden vuoksi. Ja sitä seurattiin jatkuvasti. Minulla oli myös raskausmyrkytysoireita, joten olin tarkkailussa sairaalassakin.

Onneksi kaikki meni lopulta hyvin.

Valtavan vatsan kanssa on todella raskasta olla eritoten loppuaikoina, kun yleensä kaikki muutkin vaivat vahvistuu. Itselläni ei ollut mitenkään erityisen iso vatsa, mutta kaksi viimeistä viikkoa tuntuivat kyllä siltä, että liikkui pyörimällä eteenpäin 😁

Sinua on kyllä koeteltu paljon raskauksien kanssa, mutta onneksi kaikki kääntyi lopulta parhain päin ❤️ Suomessa yleensä seurataan äidin ja lapsen vointia tarkasti aika pienistäkin poikkeamista ja hyvä niin. Minulla oli täysin normaali raskaus ilman mitään sen ihmeempää ja jo minusta tuntui, että olen koko ajan jossain testissä tai tarkastuksessa. Kaikki ne ovat kuitenkin tarpeen, jotta havaitaan mahdolliset ongelmat mahdollisimman ajoissa. Arvostan mielettömän paljon sitä työtä, mitä tehdään äitiys- ja lastenneuvoloissa!

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Päinvastoin kuin minulla. Olin varma, etten selviä synnytyksestä alateitse (suvussa äitejä kuollut synnytykseen). Synnytystapa-arvioissa todettiin, että lapsi on väärinpäin ja lähemmäs nelikiloinen, sektio, helpotuin suuresti. Lopulta lapsi oli lähelle 5 kg eikä meinanneet saada häntä sektiollakaan ulos, menetin verta paljon, taju lähti. Jouduin tai pääsin veritiputukseen 8 tunniksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

"Joka vuosi Suomessa sairastuu noin 500 alle 15-vuotiasta ja 1500 yli 15-vuotiasta tyypin 1 diabetekseen. Myös vanhus voi sairastua tyypin 1 diabetekseen."

• Aletheias kirjoitti:

Valtavan vatsan kanssa on todella raskasta olla eritoten loppuaikoina, kun yleensä kaikki muutkin vaivat vahvistuu. Itselläni ei ollut mitenkään erityisen iso vatsa, mutta kaksi viimeistä viikkoa tuntuivat kyllä siltä, että liikkui pyörimällä eteenpäin 😁

Sinua on kyllä koeteltu paljon raskauksien kanssa, mutta onneksi kaikki kääntyi lopulta parhain päin ❤️ Suomessa yleensä seurataan äidin ja lapsen vointia tarkasti aika pienistäkin poikkeamista ja hyvä niin. Minulla oli täysin normaali raskaus ilman mitään sen ihmeempää ja jo minusta tuntui, että olen koko ajan jossain testissä tai tarkastuksessa. Kaikki ne ovat kuitenkin tarpeen, jotta havaitaan mahdolliset ongelmat mahdollisimman ajoissa. Arvostan mielettömän paljon sitä työtä, mitä tehdään äitiys- ja lastenneuvoloissa!

Kyllä se maha tosuaan painaa. Minä laihduin raskausaikana. Olin 86 kg raskautuessani, yli ja syntymän jälkeen olin enää itse 76kg. Pahoinvointi oli niin rajua ja en syönyt enempää kuin yleensäkään. Käytännössä syötin vain sikiöni. 😄

Oli kiva lähteä sairaalasta henkseleissä kotiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Päinvastoin kuin minulla. Olin varma, etten selviä synnytyksestä alateitse (suvussa äitejä kuollut synnytykseen). Synnytystapa-arvioissa todettiin, että lapsi on väärinpäin ja lähemmäs nelikiloinen, sektio, helpotuin suuresti. Lopulta lapsi oli lähelle 5 kg eikä meinanneet saada häntä sektiollakaan ulos, menetin verta paljon, taju lähti. Jouduin tai pääsin veritiputukseen 8 tunniksi.

Voi kamala, kuulostaa todella rajulta kokemukselta 😕 Olen pahoillani, että olet joutunut käymään läpi noin rankan synnytyksen. Jäikö sinulle synnytyspelkoa tms tuosta kokemuksesta?

• Huitale kirjoitti:

Kyllä se maha tosuaan painaa. Minä laihduin raskausaikana. Olin 86 kg raskautuessani, yli ja syntymän jälkeen olin enää itse 76kg. Pahoinvointi oli niin rajua ja en syönyt enempää kuin yleensäkään. Käytännössä syötin vain sikiöni. 😄

Oli kiva lähteä sairaalasta henkseleissä kotiin.

Voi apua, 10kg hoikempana raskauden jälkeen?? 😳 Todella hurjaa.. Se on ollut takuulla rankkaa elimistöllesi, et ole millään voinut saada kaikkea tarvitsemaasi energiaa ja ravinteita noin vähästä ruoasta. Naisen keho on ihmeellinen, miten se pahoistakin raskausoireista huolimatta kykenee kasvattamaan kokonaisen ihmisen sisällään..

Tuo on niin epäreilua, miten toiset joutuvat kärsimään raskauden aikana mitä voimakkaimmista oireista ja toisille ei tule käytännössä mitään. Aina ei saa edes tarvitsemaansa apua esim juuri pahoinvointiin. Kaikkeen ei tietenkään hoitoa ole, mutta jotkut ovat törmänneet oireidensa vähättelyyn ja se on väärin. Kaikki saatavilla oleva apu pitäisi olla jokaisen apua tarvitsevan saatavilla.

• Aletheias kirjoitti:

Voi apua, 10kg hoikempana raskauden jälkeen?? 😳 Todella hurjaa.. Se on ollut takuulla rankkaa elimistöllesi, et ole millään voinut saada kaikkea tarvitsemaasi energiaa ja ravinteita noin vähästä ruoasta. Naisen keho on ihmeellinen, miten se pahoistakin raskausoireista huolimatta kykenee kasvattamaan kokonaisen ihmisen sisällään..

Tuo on niin epäreilua, miten toiset joutuvat kärsimään raskauden aikana mitä voimakkaimmista oireista ja toisille ei tule käytännössä mitään. Aina ei saa edes tarvitsemaansa apua esim juuri pahoinvointiin. Kaikkeen ei tietenkään hoitoa ole, mutta jotkut ovat törmänneet oireidensa vähättelyyn ja se on väärin. Kaikki saatavilla oleva apu pitäisi olla jokaisen apua tarvitsevan saatavilla.

Raskauspahoinvointia on vaikea hoitaa. Jotkut on tipassakin lopulta, mutta se on aika harvinaista niin vaikeena. Onneksi. 😐

Minä olin ihan tyytyväinen kevennykseen. Pahoinvointikin hiipui ekan 3 kk jälkeen. Muttei vaan tullut mitään tarvetta syödä kahden edestä. Radin takiakin hoidin pelkällä ruokavaliolla sitä ja pysyi kurissa sillä.

Nytkin paljon raskauksien jälkeen vasta yhden arvon heiton takia aloitettiin lääkitys, minusta vähän hätiköiden. Mutta ehkäpä se estää sitten tilan vakavoitumista ja pahenemista.

Isälläni on myös diabetes. Perintönä kulkee heikentynyt sokerinsieto, vaikka oma haima toimiikin. 2h mittauksissa on aina ollut verikokeessa se heitto, sen litkun juomisen jälkeen. 11 on arvo ollut. Ei mitenkään paha.

Vaan ei nyt enää aikoihin.

• Huitale kirjoitti:

Raskauspahoinvointia on vaikea hoitaa. Jotkut on tipassakin lopulta, mutta se on aika harvinaista niin vaikeena. Onneksi. 😐

Minä olin ihan tyytyväinen kevennykseen. Pahoinvointikin hiipui ekan 3 kk jälkeen. Muttei vaan tullut mitään tarvetta syödä kahden edestä. Radin takiakin hoidin pelkällä ruokavaliolla sitä ja pysyi kurissa sillä.

Nytkin paljon raskauksien jälkeen vasta yhden arvon heiton takia aloitettiin lääkitys, minusta vähän hätiköiden. Mutta ehkäpä se estää sitten tilan vakavoitumista ja pahenemista.

Isälläni on myös diabetes. Perintönä kulkee heikentynyt sokerinsieto, vaikka oma haima toimiikin. 2h mittauksissa on aina ollut verikokeessa se heitto, sen litkun juomisen jälkeen. 11 on arvo ollut. Ei mitenkään paha.

Vaan ei nyt enää aikoihin.

Noin se taitaa olla, että monet joutuvat vain kärsimään pahoinvoinnista, kun mikään ei välttämättä auta. Joskus muutokset ruokavaliossa, pienten annosten nauttiminen yms saattaa helpottaa pahoinvointia jonkin verran, joillain ehkä paljonkin, mutta tehokkain apu taitaa olla vain raskauden eteneminen, kun valtaosalla helpottaa jossain vaiheessa. Tärkeää silti olisi, että nainen tulisi kuulluksi, jos kokee, että kaipaisi jotain apua pahoinvointina kanssa.

Mahtavaa, jos itse koit olosi lopulta tyytyväiseksi. Se luo kyllä omanlaistaan painetta, kun ruokavalion kanssa joutuu olemaan tarkkana jne. Itsellä kävi aika hauskasti raskauden aikana, kun minulle ei maistunut enää lainkaan mitkään herkut. Kaikki vähänkin makea maistui ihan kauhealta ja sen seurauksena söin todella terveellisesti koko raskauden ajan. Lapselleni ei maistu juurikaan makeat herkut, mahtaako olla jotain vaikutusta tuolla raskauden aikaisella ruokavaliolla 😄

Diabetes kulkee usein sukurasitteena ja vaikka sitä voi pitkälti ehkäistä ja hoitaa elintavoilla, niin joskus lääkitys on tarpeen. Silloin kun lääkityksen hyödyt peittoavat haitat, niin se on silloin tarpeen.

• Anonyymi

🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

😍 ­N­y­­m­­­f­o­­m­­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#180667801

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Paksuus on Pahuus....en tiedä kyllä mitähän tuokin voisi muodostaa nimiä tuo juttu mustasusi voisi varmaan muodostaa Sasi ja asiakirjansa...

Oikeastaan vähän niin.. pelottavan huvittavassakin tuo juttu... joku kaahatypy tositypystä muodostanut nimiä...

... jooh toimii hyvin tuo juttu sinänsä kun pystyy tekemään oikeita hassujas nimiä sinänsä.

• Anonyymi

Laita seuraavaan viestiisi edes nimimerkki.

• Anonyymi

Terveisin Teemun-Her4pes-Kikkel.

Joo voin käyttää tuollaisia jotka voivat olla loukkaaviakin juttuja koska vähän koulutettukin tuollaisiin sinänsä, mutta niin ei kannata ottaa ihan tosissaan kaikkea sinänsä...

• Anonyymi

Kaverillani oli jo diabetes, niin synnytyksessä hän sokeutui. Mutta on ihan pikkuhiljaa palautunut takaisin.

• Mulla oli molemmissa rasjauksussa raskausdiabetes eli lyhenne radi. Ja sokerinpalamisessa todettu häikkää jo nuorena laihana, kun joku pöljä tossa jankkaa lihavuudesta aina diaberes 2 kohdalla, mikä ei ole ollenkaan välttämättömyys vaan pcos ja sukurasite on yhtä iso diabetes riski kuin lihavuuskin.

Ja nyt on diabetes2, jota houdetaan pillerein. Tosin ei mun verensokerit nouse ikinä nykyään ylemmäs, kun niillä joilla ei diabetesta olekkaan, vaikuttaa lääke ja laihtuminen ja ruokavalio.

• Anonyymi

Kerroin vain oman kakkosen syntymästä. Kyllä minäkin tiedän laihoja 2 tyyppejä. Älä siis ota itseesi, jos minun turinointia tarkoitit.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Kerroin vain oman kakkosen syntymästä. Kyllä minäkin tiedän laihoja 2 tyyppejä. Älä siis ota itseesi, jos minun turinointia tarkoitit.

>simiti<

En sinun tarinasta itseeni ottanut, tuo rumapainoinen jankkaaja ja moni muu ihminen ylipäänsä on autuaan yksinkertaisia diabetes 2 syntysyistä. Helpointa on aina olettaa lihavuutta, kun ajattelu ei muuhun asti veny. 😃

• Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

En sinun tarinasta itseeni ottanut, tuo rumapainoinen jankkaaja ja moni muu ihminen ylipäänsä on autuaan yksinkertaisia diabetes 2 syntysyistä. Helpointa on aina olettaa lihavuutta, kun ajattelu ei muuhun asti veny. 😃

Totta jotkut nykyiset politiikot ajattelevat myös työttömiä homogeenisena työhaluttomana joukkona.

Oikeat ihmisethän tietävät ettei asian laita ole niin. Samat matalaotsaiset netissä kiljuvat pellet haluavat myös meidät osatyökyvyttömät, työkyvyttömät, vanhuuseläkeläiset, OVE:t ja kaikki niputtaa samaan ryhmään, joka riistää nuorempia???

Lisäksi kyseiset matalaotsaiset kiljukaulat kuvittelevat kaikki eläkkeet maksettavan veroista. Sitä se teettää, kun ei ole tietoa.

Verorahoilla kustannetaan yrittäjien, maatalollisten ja kelan eläkkeet. Ei muita.

Yrittäjien ja maatilallisten eläkkeet eivät oikeasti kuuluisi valtion maksettavaksi, mutta kun ovat laiminlyöneet eläkemaksunsa, niin valtio tukee.

Eli yrittäjät, sekä maalaiset ovat pahimpia kommunisteja, sekä persuja. Ei ne punavihreät työläiset.

>simiti<

• Anonyymi

Lihavuus altistaa diabetekselle. Raskaus samoin on rasitus, sillä elimistöllä on aikamoinen homma kasvattaa lapsi. Itselläni paino nousi 35kg ensimmäisen raskauden aikana. Painon nousu johtui nesteen kerääntymisestä elimistöön.

• Anonyymi kirjoitti:

Lihavuus altistaa diabetekselle. Raskaus samoin on rasitus, sillä elimistöllä on aikamoinen homma kasvattaa lapsi. Itselläni paino nousi 35kg ensimmäisen raskauden aikana. Painon nousu johtui nesteen kerääntymisestä elimistöön.

No mä taas itse laihduin raskauksissani yli 10 kg. Kaikki paino mitä tuli vauvasta vesineen lähti korkojen kera pois.

Juu, mulla jo lapsettomuushoidoissa Tapio Ranta sanoi, että PCOS on mulla se syy sokerien heittoon ja sukurasite. Olin normi painoinen silloin 68 kiloinen. Ja söin sokerilääkettä jotta tulisin raskaaksi.

• Anonyymi

tuollainenkin sanonta aika hassu että mitä suurempi sänky sitä helpompi on paeta seksiä pyörimälläkin sängyssä eri puolelle tyttökaveria...

• Anonyymi

Ehkä siksei puhuta raskauden ja synnytyksen monista monista monista terveydelle haitallisista vaikutuksista, että naiset eivät lakkaisi valmistamasta lapsia.

• Anonyymi

tuollainen ajatus varmsan niin voi olla naisillekin hassuja että jos mies ostaa todellaq suuren sängyn syystä että pystyy pyörimään naista karkuun sängyssä, pakoon .... tosi suuri sänky oikein niin koko maapallon ympäri öisin karkuun nukkuessa...

• Anonyymi

Höpö höpö ..jotkut saa jotkut ei. Mulla oli reipas ylipaino ennen raskautta kun ja jouduin yhtenään sokeritesteihin. Ei ollut diabetestä.

• Anonyymi

• Anonyymi

Minulla ei ollut yhtään ylipainoa ennen raskautta, paino nousi valtavasti raskausaikana, en voinut vaikuttaa ja tietysti tuli raskausajan diabetes. Tämä toistui jokaisen raskauden kohdalla. Aina meni diabetes meni pois.

Raskausajan diabetes on yleisempi, jos suvussa on diabetesta.

• Huomasin että olin joskus yli 10 vuotta sitten kirjoittanut pidemmän tieteellisen kirjoituksen kaikista näistä tyypillisistä naisten asioista. Älkää kysykö miksi, sillä en tiedä itsekään miksi sen kirjoituksen tein. Siinä käsiteltiin raskautta, raskausmyrkytystä, PMS-oireita, endometrioosia, ja vaihdevuosia. En voi laittaa sitä tänne sen pituuden vuoksi.

Raskaus on siis immunosuppressiivinen tila, kohdunkaula tuottaa 1,25-dihydroksivitamiini-D:tä, joka on immunosuppressiivinen, ja se suppressoi gamma-interferonia, joka johtaa siihen että soluvälitteinen immuniteetti suppressoituu raskauden aikana. Muuten seuraisi immuunipuolustuksen hylkimisreaktio sikiötä kohtaan.

Kun tämä tapahtuu, niin mm. solunsisäiset infektiot rupeavat leviämään helpommin elimistössä. Se näkyy myös siinä että autoimmuunitaudit menevät usein remissioon raskauden aikana immunosuppression vuoksi, ja toiset taudit puhkeavat, kuten diabetes.

Raskausajan komplikaatiot, kuten raskausmyrkytys (pre-eklampsia) liittyvät myös infektioihin. Joku tutkimus löysi infektiota trofoblasteista. Jne...

Free 1,25-dihydroxyvitamin D levels in serum from normal subjects, pregnant subjects, and subjects with liver disease.
      http://www.jci.org/articles/view/111617
      Interferon Gamma Expression during Human Pregnancy and in Association with Labour
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10545738
      Trophoblast infection with Chlamydia pneumoniae and adverse pregnancy outcomes associated with placental dysfunction
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2677073/

• Anonyymi

Kyllä. Kirjoitit puhtaasti tieteeseen pohjautuen. Minua taasen kiinnostaa naisten omat, henkilökohtaiset kokemukset.

Tiedettä emme tarvitse palstalla, koska oletettavasti löydämme netistä jopa faktoja. Sen rinnalla toki kymmenittäin huuhaata.

Tätä et löyfä netistä kuin tipottain. Minä rakensin äänennopeuteen (merenpinnan korkeudella) perustuvan putkibasson.

Se toimii ¼ aallonpituudella 1+3 metriä. Elementtinä on diskokäyttöön tarkoitettu Monarcon 12" tuplapuhekelalla oleva elementti. Mm. Fr on 16Hz.

Se on helppo kuorma vahvistimelle ja herkkyyden 98dB/w ansiosta normaali kulutuksella basson oma vahvistin kuluttaa virtaa ehkä 0,5w-2w.

En tosin nyt yht'äkkiä muista tyhjäkäyntivirtaa, joten en osaa tarkemmin sanoa.

Eikö olekkin jännää. Tämä aivovammainen teki 20 vuotta kemian prosessinhoitajan töitä ja sen lisäksi on myös "pieruvirta" koulutus. Tokikaan räjäyttäjän pspereita unohtamatta.

Elämä on hassua seikkailua.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Kirjoitit puhtaasti tieteeseen pohjautuen. Minua taasen kiinnostaa naisten omat, henkilökohtaiset kokemukset.

Tiedettä emme tarvitse palstalla, koska oletettavasti löydämme netistä jopa faktoja. Sen rinnalla toki kymmenittäin huuhaata.

Tätä et löyfä netistä kuin tipottain. Minä rakensin äänennopeuteen (merenpinnan korkeudella) perustuvan putkibasson.

Se toimii ¼ aallonpituudella 1 3 metriä. Elementtinä on diskokäyttöön tarkoitettu Monarcon 12" tuplapuhekelalla oleva elementti. Mm. Fr on 16Hz.

Se on helppo kuorma vahvistimelle ja herkkyyden 98dB/w ansiosta normaali kulutuksella basson oma vahvistin kuluttaa virtaa ehkä 0,5w-2w.

En tosin nyt yht'äkkiä muista tyhjäkäyntivirtaa, joten en osaa tarkemmin sanoa.

Eikö olekkin jännää. Tämä aivovammainen teki 20 vuotta kemian prosessinhoitajan töitä ja sen lisäksi on myös "pieruvirta" koulutus. Tokikaan räjäyttäjän pspereita unohtamatta.

Elämä on hassua seikkailua.

>simiti<

Kerrotko tarkemmin mikä siinä bassossa on erikoista? Saatan ymmärtää asiasta jotain, sillä itselläni on mm. fyysikon koulutus. Tosin analogiaelektroniikasta en tiedä niin paljon, mikäli tämä siihen menee. Mutta käsittääkseni äänenvahvistin on suhteellisen yksinkertainen laite rakentaa.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Kerrotko tarkemmin mikä siinä bassossa on erikoista? Saatan ymmärtää asiasta jotain, sillä itselläni on mm. fyysikon koulutus. Tosin analogiaelektroniikasta en tiedä niin paljon, mikäli tämä siihen menee. Mutta käsittääkseni äänenvahvistin on suhteellisen yksinkertainen laite rakentaa.

En minä sitä sanonut, että se olisi mitenkään erikoinen. Melko harvinainen toki.

Ja tuo sun koulutus ei tee mitään vaikutusta, kodka puhut junttia ja yrität päteä koulutuksellasi.

Sellaisia te kädettömät koulukiusatut olette. Vahvasti tulee mieleen muutama korkeasti koulutettu, jotka eivät osaa tehdä mitään käytännössä.

Toki tunnen yhden korkeakoulutetun, joka ihan omin pikku kätösin remppaa taloaan.

Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Mutta kirjoituksesi ei oikein vakuuta sinun olevan mikään fyysikko.

Luultavamminkin nuori kossi joka haluaa isotella.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

En minä sitä sanonut, että se olisi mitenkään erikoinen. Melko harvinainen toki.

Ja tuo sun koulutus ei tee mitään vaikutusta, kodka puhut junttia ja yrität päteä koulutuksellasi.

Sellaisia te kädettömät koulukiusatut olette. Vahvasti tulee mieleen muutama korkeasti koulutettu, jotka eivät osaa tehdä mitään käytännössä.

Toki tunnen yhden korkeakoulutetun, joka ihan omin pikku kätösin remppaa taloaan.

Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Mutta kirjoituksesi ei oikein vakuuta sinun olevan mikään fyysikko.

Luultavamminkin nuori kossi joka haluaa isotella.

>simiti<

Fyysikko kyllä olen, fysiikka on vain yksi tutkinnoistani. Kirjoitukseni tällä palstalla eivät ole liittyneet juurikaan fysiikkaan. En nyt pidä sitä niin mielenkiintoisena tällä hetkellä.

Sinä mainitset kirjoituksissasi usein miten hyvä olet, olet tehnyt kemian prosessinhoitajan töitä ja sen lisäksi on myös "pieruvirta" koulutus ja vielä joku mahtava eläke (?).

Lisäksi haukut välillä muita kirjoittajia tällä palstalla. Sanoisin että sinulla on vielä paljon opittavaa.

• Anonyymi

sitten kun uniukko saapuu niin joku lista mielessä mitä nimiä on nimittäjä keksinyt jotain, huvittsavia juttuja voi olla aina, pelottavan huvittaviakin

• Anonyymi

tuollainen ehkä voisi olla tytöillekin hauskaaq illalla nukkumaan mennessä tai josw muutenkin ajattelee, niin tuo on ottanut jotain minun nimestä jotain ja muodostanut jotain josta tuli sitten jotain huvittavaa

• Anonyymi

Missä ei kerrottu? Kyllä nyt neuvolassa kyseiset asiat kerrotaan. Mulla oli raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta se ainakin päättyi synnytykseen.

• Anonyymi

Noh. Olen sitten varmaan ollut töissä juuri sen neuvolakäynnin aikana.

Katsos ainakin meidät isät ennen laitettiin muottin.. siittäminen ja hyvällä tuurilla napanuoran katkaisu. Siinä se, häivy ukko!

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh. Olen sitten varmaan ollut töissä juuri sen neuvolakäynnin aikana.

Katsos ainakin meidät isät ennen laitettiin muottin.. siittäminen ja hyvällä tuurilla napanuoran katkaisu. Siinä se, häivy ukko!

>simiti<

Siis olet mies ja ilmeisesti vanhakin vielä. Miksi tuollainen asia mietyttää. Kyllä nykyään isät on mukana kaikessa jos vaan tahtovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis olet mies ja ilmeisesti vanhakin vielä. Miksi tuollainen asia mietyttää. Kyllä nykyään isät on mukana kaikessa jos vaan tahtovat.

Miksi en saisi ajatella? Mitä te nuoret oikein haluatte, muuta kuin vanhempien kuolemaa?

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi en saisi ajatella? Mitä te nuoret oikein haluatte, muuta kuin vanhempien kuolemaa?

>simiti<

Ihan vaan sillä että ei kosketa sinun tämän hetkistä elämääsi niin kummallinen kysymys. En toivo kenenkään kuolemaa outoa tuokin ajatus.

• Anonyymi

katsoin tuota huutokauppakeisaria niin juurikin jos ostaa jotain vanhaa flipperipeliä, pitää varmistaa että se toimii viikon säilytyksen jälkeen -40 asteen pakkasessakin..

• Anonyymi

tuollainenkin on aika hassu juttu jos alat ajattelemaan sängyssä peiton alla jos uni ei ole tulemassa jotain kirjain tai numerojuttujakin, nukahtaa niitä ajatellessa hyvin... en todellakaan viitsisi opettaa mitään jotain potentiaalisesti vaarallisiakin jotain nukkumistekniikoita joita on.

Koska tuollainen voi olla vaarallista jos jotenkin yrität manipuloida normaalin elimistön toimintaa.

• Anonyymi

tuollainen joo hyvä jos jollain on laastaria ja vielä jos on jotain kipupillereitäkin jos jotain sattuu ja tapahtuu..

• Anonyymi

tuollainen on ihan hyvä juttu jos kaikki eivät ole kersoja eli kersantteja... jos tapahtuu jotain niin jollain on mukana jotain ensisavun välineitäkin tuolla tavoin... kipulääkettäkin jotain, niin yli-kersa-ylikerssantti

• Anonyymi

tuollainen olisi huvittava juttu tai no niin... saa joltain luutnantilta jotasin kipulääke-tasbletteja ja ahmii niitä miljoonia tonneja kerralla hnaamaan

• Ensimmäisen lapsen kohdalla ei ollut parin muun kohdalla kyllä. Menee ohi synnytyksen jälkeen. Mutta vauva voi kärsiä synnytyksen jälkeen sokeriarvojen heittelystä. Niitä siis yleensä tarkkaillaan vähän pidempään.

• Anonyymi

Itselläni ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni kyse on nimenomaan raskauden aikaisesta tilasta, joka "paranee" lapsen synnyttyä. Kyllä tuohon kaiketi liityy riski, että se voi uusiutua seuraavan raskauden aikana tai jopa puhjeta pysyvästi, mutta ainakin tuo jälkimmäinen riski on hyvin pieni.

Itselläni ei ollut raskausaikana yhtään mitään vaivoja ja oikeastaan nekin, joita normaalisti on katosivat raskauden ajaksi. Jopa hemoglobiinini kohosi raskausaikana hyviin arvoihin, vaikka en syönyt silloin normaalia enempää lisärautaa (mä siis syön aina lisärautaa).

• Anonyymi

Joillain menee ohi, joillain toisilla ei. Mutta vaikka menee ohi, raskausajan diabetes tarkoittaa suuresti kohonnutta riskiä saada diabetes.

• Anonyymi

En ole saanut kyseistä diabetesta,neljä lasta ja ylipainoa. Kaikki arvot ok.

• Siskollani meni ohi.

• "Diabetes on aina itseaiheutettu – VÄÄRIN
      Tyypin 2 diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus. Jos toisella vanhemmalla on diabetes, mahdollisuus saada sairaus on 40 %. Jos molemmat vanhemmat sairastavat, riski kasvaa jopa 70 prosenttiin. Sairaus ei siis ole täysin itseaiheutettu, vanhempiaan kun ei kukaan voi valita.

Mutta. Omilla elintavoilla voi vaikuttaa suuresti diabetesriskiin. Etenkin ylipainolla on merkittävä yhteys diabetekseen. Keskivartalolihavuus, liikkumattomuus, liiallinen istuminen, runsas alkoholinkäyttö, stressi ja masennus lisäävät riskiä sairastua. Geneettisesti alttiilla ihmisillä myös tupakointi ja kuiduton ruokavalio voivat edistää diabeteksen puhkeamista. Jos suvun ”geeniarvonnassa” on käynyt huonosti, pitää olla erityisen tarkka elintapojen suhteen.

Silloinkaan, kun suvussa ei ole diabetesta, ihminen ei ole täysin suojassa sairaudelta. Kansantaudit kuten diabetes sekä sydän- ja verisuonitaudit syntyvät geeniperimän, ympäristötekijöiden, elämäntapojen ja sattuman yhteisvaikutuksesta.

Lue lisää diabeteksen hoidosta Aavassa.

Kakkostyypin diabetes on ylipainoisten sairaus – OIKEIN
      Jopa 95 prosenttia kakkostyypin diabetekseen sairastuvista on ylipainoisia ja vyötärölihavia. Kun lääkäri toteaa normaalipainoisella 2. tyypin diabeteksen, kyseessä on lähes aina sairauden muu harvinaisempi alatyyppi. Diabetes-riski lisääntyy, kun painoindeksi nousee yli 27–28. Esimerkiksi 180-senttisellä miehellä tämä tarkoittaa yli 90 kilon painoa.

Lapsilla ja nuorilla yleisimmin todettavalla 1. tyypin diabeteksella taas ei ole mitään tekemistä painon kanssa. Sen sijaan on huolestuttavaa, että lapsilla – yleensä hyvin ylipainoisilla – todetaan nykyään myös kakkostyypin diabetesta. Aikuisten tehtävä on huolehtia lasten elintavoista eli siitä, että ruokavalio pysyy terveellisenä ja lapsi liikkuu."

Lähde:https://www.aava.fi/artikkelit-ja-tiedotteet/artikkelit/viisi-vaittamaa-diabeteksesta-oikein-vai-vaarin/

• Anonyymi

Diapetes Viissatanen. Se se on kyllä paha.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      18
      2532
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      208
      1889
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1559
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1511
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1436
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      198
      1279
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      95
      1192
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1095
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1005
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      136
      878
    Aihe