Ei ole olemassa väärää musiikkimakua

Anonyymi-ap

Säveltaiteesta nauttiminen tai sen vastaanottaminen ei luonnollisestikaan perustu ulkomusiikillisiin tai ei-musiikillisiin tekijöihin, kuten johonkin suosituimmuus-tai paremmuuslistoihin tms., joiden perusteella esim. Sibbe olisi automaattisesti tai ilman muuta kaikkien itseoikeutettu suosikkisäveltäjä, mikäli häntä vertaa vaikka Bengt von Törneen ja tästä kaavasta poikkeamista pidettäisiin jotenkin kummallisena ja vääränä, vaikkakaan kyseessä ei olisi se kaikkein tavallisin tapaus ja asetelma, vaan valtavirrasta luultavasti hyvinkin poikkeava ja epätavallinen.

Sillä jokaisella kuulijalla on tasan tarkkaan omat henkilökohtaiset musiikilliset mieltymyksensä ja makutottumuksensa, jotka voivat olla muotoutuneet ja kehittyneet pitkän ajan kuluessa paljonkin ja jotka voivat olla hyvinkin erilaisia suhteessa muiden kuulijoiden musiikkimakuun ja mieltymyksiin, sekä vaihdella ajan kuluessa edelleen huomattavasti itselläänkin.

Itselläni syntyi vain kiinnostus suomalaista musiikkia kohtaan laajemminkin enkä voi kiistää olevani siksi jonkin verran puolueellinenkin näkökannoissani musiikin suhteen suomalaista taidemusiikkia ja sen unohdettuja mestareita fanittaessani.

Jopa minäkin olen joskus kauan sitten pitänyt Sibbestä enemmän kuin muista suomisäveltäjistä yhteensä, vaikken niiden jälkimmäisten musiikkia saanut juuri kuullaksenikaan. Mutta sitten musiikkimakuni muuttui ja vieläpä moneen kertaan.

Sen takia juuri joku voi tykätä vaikka räpistä enemmän kuin Ludwigista, vaikka korkeakulttuuristen arvojen nojalla kuinka tahansa perusteltaisiin hänen mieltymystensä mahdottomuus ja yritettäisiin perustella niiden olevan vääriä.

Aivan kuten tuossa Sibbe vastaan Törne vastakkain asetelmassakin. Ei ole oikeita ja vääriä mieltymyksiä. Itselleni Törne vain tekee suuremman vaikutuksen musiikkina jostain tuntemattomasta syystä johtuen ja siksi olen mieltynyt hänen taiteeseensa. Törnen D molli sinfonietta ja pianokonsertto ovat tosin 5. sinfoniaa viehättävämpiä teoksia.

Myös sillä on merkitystä, että hän on suomalainen säveltäjä ja aliarvostettu, mikä saa aikaan vielä suuremman kuunteluhaasteen, kuin jos hän olisi kaikkien ihailema ja tunnustama nero, joka vähentäisi kiinnostustani hänen itsestäänselvyydeksi miellettyä nerollista musiikkiaan kohtaan, sillä siinä ei olisi ikään kuin minkäänlaista uudelleen luomisen haastetta kuulijalle ollessaan myös liian tuttua.

Joten ei ole ihme, että joku, kuten minä, saattaa pitää myös vaikka Bengt von Törnestä enemmän kuin suuresta orkesteriteknikosta Tsaikovskista, sillä he edustavat sentään samaa musiikillista lajityyppiä teoksillaan ja ovat musiikkina suuremmassa määrin yhteismitallisia keskenään, kuin vaikkapa räppi ja Ludwig van, joiden välinen musiikillinen ero on paljon suurempi kuin edellisessä esimerkissä ja silti makueroja löytyy niidenkin osalta kuulijasta riippuen, eikä voida väittää jonkun olevan oikeassa ja jonkun väärässä. Sillä makuja on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin.

Myös suuria säveltäjiä kirjassa Lionel Salter toteaa, että jokaisella on omat suosikkinsa, joten on mahdotonta tehdä kaiken kattavaa listaa suurista säveltäjistä.

3

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitten voidaan puhua 100% faktoista musiikissa jos esim livesoitossa on epävireisyyttä eli jos joku orkesterista tekee jonkun virheen. Tai vaikkapa jos laulaja laulaa liian nopeaa suhteessa muihin soittajien soittoon nähden. Tai jos kappaleen rakenteet on nopeat ja bändi&laulaja esittää sen kappaleen hitaammalla tempotasolla niin se on myös yleinen virhe. Onko nämä pikkuasioihin takertumista niin mun mielestä ei. Mä saatan ajatella myös, että jos rumpali lyö rumpuihin liian töksäyttävästi niin se on virhe eli sellainen rummutus joka on lähinnä kuin halonhakkuutta, ei ole hyväksi mun kuuloaistilleni. Myös ilmavuus soitossa ja svengi on hieno lisä musiikkiin jos sitä löytyy.

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        💋 ­N­­­y­­m­f­o­m­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sanoisin myös sen, että mahdollisesti eräänä suurimpana syynä anakronismin ohella siihen, etteivät sodan jälkeisen säveltäjäsukupolven parhaatkaan arkistojen kätköissä lojuvat hengen tuotteet, kuten Taistelusinfonia ym., ole herättäneet suurempaa kiinnostusta esittäjien kuin ilmeisesti yleisönkään taholta, lienee siinä, että eräät kapellimestarit katsovat, että niissä on liian vahvoja Sibelius vaikutteita. Ja näin ollen heidän musiikkinsa on oman tulkintani mukaan menettänyt kaiken yksilöllisyytensä ja omaleimaisuutensa, eikä sitä katsota esittämisen arvoiseksi. Mutta itse toteaisin, että jokainen luova säveltaiteilija saa teoksiinsa jostakin aina jonkin verran vaikutteita. Emme voisi kuunnella wieniläisklassikoidenkaan musiikkia jos heidän teoksiinsa ammentamat ilmiselvät vaikutteet aiemmin eläneiden tai muiden aikalaissäveltäjien teoksista olisi syy väheksyä heidän musiikkiaan. Ketään täysin omaperäistä säveltäjää ei ole olemassakaan, joka ei olisi ammentanut mahdollisesti runsaastikin erilaisia vaikutteita jopa monista eri lähteistä ja yhdistänyt ne sitten persoonalliseksi synteesiksi teoksissaan luoden vahvaa ja vaikuttavaa omaperäistä säveltaidetta. Joten nämä musiikilliset vaikutteet eivät nyt ole mikään uskottava selitys laiminlyödä ja väheksyä heidän musiikkiaan. Sitä paitsi toteaisin, että joistakin Sibelius vaikutteista huolimatta henki näiden sotien jälkeisten säveltäjien monissa teoksissa on kuitenkin aivan oma ja väärentämätön. Erään Sibelius kirjan kirjoittajakin piti erään 50 luvun sinfonikon erästä sinfoniaa, jollaisia eräs tunnettu suomikapellimestari ei tunnu omien sanojensa mukaan lainkaan arvostavan, nautittavana teoksena. Itse olen ollut vaikuttunut monet kerrat sitä kuunneltuani, vaikka en aikoihin ole siitä nauttinutkaan, vaan olen keskittynyt muihin suomisäveltäjiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe