Vakiintunut käytäntö vs. pakottava laki

Anonyymi-ap

Onko olemassa ennakkotapausta siitä, että vakiintunut käytäntö olisi ohittanut pakottavan lain tuomioistuimen antamassa tuomiossa?

11

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laki ja käytäntö eivät saa yleensä olla tai voi olla ristiriidassa. Pakottava lakihan puolestaan tarkoittaa sitä, että asiasta ei voi sopimuksin poiketa, esimerkkinä kuluttajansuojalaki tai työsopimusoikeus.

      Ellei laki ota suoraan kantaa asiaan, varsinkin yritysmaailmassa tai käyttöoikeuksien kanssa, huomioidaan vakiintunut tapa sekä hyvä tapa. Jos jotakin käytäntöä on noudatettu osapuolten hiljaisella hyväksynnällä jo pitkään, se on sallittua. Esimerkkinä tien- tai vesistönkäyttöoikeudet ilman rasiteoikeutta sekä erilaiset kauppaoikeuteen liittyvät tavat. Kysymys siitä, mikä asia voidaan sopimuksin ohittaa - Suomessahan vallitsee sopimusvapaus.

      Kysyttyä ennakkotapausta tuskin on olemassa, koska pakottava laki on terminä itse itsensä selittävä. Lain määräämiä pakottavia ehtoja ei voi sopimusehdoin alittaa.

      • Anonyymi

        Oikeuteen on tulossa tapaus, jossa oikeuden päätettäväksi tulee, kumpi määrää: vakiintunut käytäntö vai pakottava laki.

        Mitä siitä seuraa, jos tuomio on, että vakiintunut käytäntö määrää tässä kyseisessä tapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuteen on tulossa tapaus, jossa oikeuden päätettäväksi tulee, kumpi määrää: vakiintunut käytäntö vai pakottava laki.

        Mitä siitä seuraa, jos tuomio on, että vakiintunut käytäntö määrää tässä kyseisessä tapauksessa?

        Jos oikeus päättäisi, että vakiintunut käytäntö voi ohittaa lain, se merkitsisi oikeusvaltion täydellistä romahdusta. Kansalaisten kannalta tämä tarkoittaisi seuraavia asioita:

        1. Laki ei enää suojaa kansalaisia – Viranomaiset ja yritykset voisivat vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" lain sijasta. Kansalainen ei voisi enää luottaa, että pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja maankäyttö- ja rakennuslaki) suojaavat hänen oikeuksiaan.
        2. Viranomaiset saisivat rajoittamattoman vallan – Rakennusvalvonta, aluehallintovirasto (AVI) ja muut viranomaiset voisivat itse päättää, noudattavatko ne lakia vai vakiintunutta käytäntöä. Tämä avaisi ovet mielivaltaiselle hallinnolle.
        3. Oikeusturva katoaisi – Kansalainen ei enää tietäisi, mikä laki häneen pätee, koska viranomaiset ja yritykset voisivat aina vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" oikeuttaakseen toimintaansa.
        4. Tuomioistuimet eivät enää olisi puolueettomia lain vartijoita – Tuomioistuin ei enää valvoisi lain noudattamista, vaan se voisi hyväksyä viranomaisten mielivaltaisia käytäntöjä. Kansalainen menettäisi mahdollisuuden saada oikeutta tuomioistuimessa.
        5.Kansalaisten luottamus oikeusjärjestelmään katoaisi – Ihmiset eivät voisi luottaa oikeuteen, viranomaisiin tai siihen, että laki olisi kaikille sama. Jokainen joutuisi selvittämään, mikä "vakiintunut käytäntö" pätee hänen tilanteessaan.
        6. Pakottavien lakien merkitys häviäisi – Pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja rakennuslainsäädäntö) olisivat vain "ohjeita", joita ei tarvitsisi noudattaa, jos viranomaisilla tai yrityksillä on "vakiintunut käytäntö" tehdä toisin.

        Jos vakiintunut käytäntö voisi ohittaa lain, laki ei enää sitoisi ketään. Kansalaiset menettäisivät suojansa viranomaisten, yritysten ja oikeuslaitoksen mielivaltaa vastaan. Oikeusvaltion perusta romahtaisi, ja laista tulisi vain suositus, jota ei tarvitse noudattaa.


      • Anonyymi

        Pakottavasta laista ei voi sopimuksin poiketa, se on kovin yksinkertaista.

        On tunnettua että sopimukset on pidettävä ja että Suomessa vallitsee sopimusvapaus, mutta yksikään sopimus ei voi olla lainvastainen. Yksikään tuomari ei voi tuomita lakia vastaan, jos haluaa säilyttää virkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakottavasta laista ei voi sopimuksin poiketa, se on kovin yksinkertaista.

        On tunnettua että sopimukset on pidettävä ja että Suomessa vallitsee sopimusvapaus, mutta yksikään sopimus ei voi olla lainvastainen. Yksikään tuomari ei voi tuomita lakia vastaan, jos haluaa säilyttää virkansa.

        Sopimus siis tarkoittaa myös samaa kuin muodostunut tapa ja tapaoikeus. Tavaksi ei voi muodostua vaikkapa se, että tehdystä työstä ei makseta mitään tai että uusi televisio kestää yhden kuukauden, ja kaikki ovat silti tyytyväisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikeus päättäisi, että vakiintunut käytäntö voi ohittaa lain, se merkitsisi oikeusvaltion täydellistä romahdusta. Kansalaisten kannalta tämä tarkoittaisi seuraavia asioita:

        1. Laki ei enää suojaa kansalaisia – Viranomaiset ja yritykset voisivat vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" lain sijasta. Kansalainen ei voisi enää luottaa, että pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja maankäyttö- ja rakennuslaki) suojaavat hänen oikeuksiaan.
        2. Viranomaiset saisivat rajoittamattoman vallan – Rakennusvalvonta, aluehallintovirasto (AVI) ja muut viranomaiset voisivat itse päättää, noudattavatko ne lakia vai vakiintunutta käytäntöä. Tämä avaisi ovet mielivaltaiselle hallinnolle.
        3. Oikeusturva katoaisi – Kansalainen ei enää tietäisi, mikä laki häneen pätee, koska viranomaiset ja yritykset voisivat aina vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" oikeuttaakseen toimintaansa.
        4. Tuomioistuimet eivät enää olisi puolueettomia lain vartijoita – Tuomioistuin ei enää valvoisi lain noudattamista, vaan se voisi hyväksyä viranomaisten mielivaltaisia käytäntöjä. Kansalainen menettäisi mahdollisuuden saada oikeutta tuomioistuimessa.
        5.Kansalaisten luottamus oikeusjärjestelmään katoaisi – Ihmiset eivät voisi luottaa oikeuteen, viranomaisiin tai siihen, että laki olisi kaikille sama. Jokainen joutuisi selvittämään, mikä "vakiintunut käytäntö" pätee hänen tilanteessaan.
        6. Pakottavien lakien merkitys häviäisi – Pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja rakennuslainsäädäntö) olisivat vain "ohjeita", joita ei tarvitsisi noudattaa, jos viranomaisilla tai yrityksillä on "vakiintunut käytäntö" tehdä toisin.

        Jos vakiintunut käytäntö voisi ohittaa lain, laki ei enää sitoisi ketään. Kansalaiset menettäisivät suojansa viranomaisten, yritysten ja oikeuslaitoksen mielivaltaa vastaan. Oikeusvaltion perusta romahtaisi, ja laista tulisi vain suositus, jota ei tarvitse noudattaa.

        Kirjoittajalta on nyt lähtenyt ns. lapasesta. Common law järjestelmässä vakiintunut kätytäntö on pääsääntö eikä se aiheuta kirjoittajan esittämiä "oikeusturvan katoamista".

        Vaikka Suomessa ei olekaan 'common law':ta voimassa, sellainen ratkaisu, jossa vakiintunut käytöntä pysytettäisiin voimassa ei aiheuta kirjoittajan kauhistelemia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikeus päättäisi, että vakiintunut käytäntö voi ohittaa lain, se merkitsisi oikeusvaltion täydellistä romahdusta. Kansalaisten kannalta tämä tarkoittaisi seuraavia asioita:

        1. Laki ei enää suojaa kansalaisia – Viranomaiset ja yritykset voisivat vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" lain sijasta. Kansalainen ei voisi enää luottaa, että pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja maankäyttö- ja rakennuslaki) suojaavat hänen oikeuksiaan.
        2. Viranomaiset saisivat rajoittamattoman vallan – Rakennusvalvonta, aluehallintovirasto (AVI) ja muut viranomaiset voisivat itse päättää, noudattavatko ne lakia vai vakiintunutta käytäntöä. Tämä avaisi ovet mielivaltaiselle hallinnolle.
        3. Oikeusturva katoaisi – Kansalainen ei enää tietäisi, mikä laki häneen pätee, koska viranomaiset ja yritykset voisivat aina vedota "vakiintuneeseen käytäntöön" oikeuttaakseen toimintaansa.
        4. Tuomioistuimet eivät enää olisi puolueettomia lain vartijoita – Tuomioistuin ei enää valvoisi lain noudattamista, vaan se voisi hyväksyä viranomaisten mielivaltaisia käytäntöjä. Kansalainen menettäisi mahdollisuuden saada oikeutta tuomioistuimessa.
        5.Kansalaisten luottamus oikeusjärjestelmään katoaisi – Ihmiset eivät voisi luottaa oikeuteen, viranomaisiin tai siihen, että laki olisi kaikille sama. Jokainen joutuisi selvittämään, mikä "vakiintunut käytäntö" pätee hänen tilanteessaan.
        6. Pakottavien lakien merkitys häviäisi – Pakottavat lait (kuten työsopimuslaki, kuluttajansuojalaki ja rakennuslainsäädäntö) olisivat vain "ohjeita", joita ei tarvitsisi noudattaa, jos viranomaisilla tai yrityksillä on "vakiintunut käytäntö" tehdä toisin.

        Jos vakiintunut käytäntö voisi ohittaa lain, laki ei enää sitoisi ketään. Kansalaiset menettäisivät suojansa viranomaisten, yritysten ja oikeuslaitoksen mielivaltaa vastaan. Oikeusvaltion perusta romahtaisi, ja laista tulisi vain suositus, jota ei tarvitse noudattaa.

        Tuollainen systeemi on jo käytössä.
        Kelan perseily jatkuu ja pahenee.
        Maailman Onnellisin maa ja sen onnettomat virkamiehet
        https://onnellinen-maa.webnode.fi/tilanne/
        Surullista on katsoa kun laillisuusvalvojakin nuolee virkanilkkien persausta

        https://onnellinen-maa.webnode.fi/tilanne/

        Terveisin
        ®167-176
        toimitusjohtaja-perseentervaaja
        Murrinperse Oy
        😁 😆 😅 😂 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittajalta on nyt lähtenyt ns. lapasesta. Common law järjestelmässä vakiintunut kätytäntö on pääsääntö eikä se aiheuta kirjoittajan esittämiä "oikeusturvan katoamista".

        Vaikka Suomessa ei olekaan 'common law':ta voimassa, sellainen ratkaisu, jossa vakiintunut käytöntä pysytettäisiin voimassa ei aiheuta kirjoittajan kauhistelemia asioita.

        Vakiintunut käytäntö ei voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Suomen oikeusjärjestelmä perustuu säädännäiseen lakiin, ei common law -järjestelmään. Pakottava laki (kuten MRL 153 §) sitoo viranomaisia aina, eikä "vakiintunut käytäntö" voi antaa viranomaiselle toimivaltaa, jota lailla ei ole annettu. Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, sen päätös on mitätön, eikä sillä ole oikeusvaikutuksia. Tämä on oikeusvaltioperiaatteen ydin.

        Se, mitä edellä kirjoitin, on tosiasia, jos oikeus sallisi viranomaiselle käytää vakiintunutta käytäntöä pakottavan lain sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakiintunut käytäntö ei voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Suomen oikeusjärjestelmä perustuu säädännäiseen lakiin, ei common law -järjestelmään. Pakottava laki (kuten MRL 153 §) sitoo viranomaisia aina, eikä "vakiintunut käytäntö" voi antaa viranomaiselle toimivaltaa, jota lailla ei ole annettu. Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, sen päätös on mitätön, eikä sillä ole oikeusvaikutuksia. Tämä on oikeusvaltioperiaatteen ydin.

        Se, mitä edellä kirjoitin, on tosiasia, jos oikeus sallisi viranomaiselle käytää vakiintunutta käytäntöä pakottavan lain sijaan.

        Saat toki pitää käsityksesi "oikeusvaltiosta", mutta myös Suomessa oikeuskäytännöllä on suuri merkitys siihen, mikä on "oikeuden" sisältö. Pelkästään lakia lukemalla ei "oikeuden" sisältö selviä, olipa kyseessä common law-järjestelmä tai suomalainen oikeusjärjestys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat toki pitää käsityksesi "oikeusvaltiosta", mutta myös Suomessa oikeuskäytännöllä on suuri merkitys siihen, mikä on "oikeuden" sisältö. Pelkästään lakia lukemalla ei "oikeuden" sisältö selviä, olipa kyseessä common law-järjestelmä tai suomalainen oikeusjärjestys.

        Vastauksesi on virheellinen, koska sekoitat vakiintuneen hallintokäytännön ja oikeuskäytännön. Nämä ovat täysin eri asioita.

        Pakottava laki sitoo aina viranomaisia – Vakiintunut käytäntö ei koskaan voi syrjäyttää pakottavaa lakia (esim. MRL 153 §), koska viranomaisen toimivalta perustuu laillisuusperiaatteeseen (PL 2 §) ja hallintolailliseen toimivaltarajoitukseen. Viranomainen ei voi luoda itselleen toimivaltaa pelkän toistuvan käytännön perusteella.

        Toimivallan ylitys johtaa mitättömyyteen – Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, päätös on mitätön. Tämä tarkoittaa, ettei päätöksellä ole oikeusvaikutuksia, eikä se sido ketään. Vakiintunut käytäntö ei "pelasta" mitätöntä päätöstä.

        Vakiintunut käytäntö ei ole sama kuin oikeuskäytäntö – Oikeuskäytäntö (KHO:n tai KKO:n ratkaisut) voi täsmentää, miten lakia sovelletaan, mutta sekään ei voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Vakiintunut hallintokäytäntö (viranomaisen toistuvat päätökset) ei koskaan voi korvata lakia.

        Lyhyesti: Vakiintunut hallintokäytäntö ei voi luoda viranomaiselle uutta toimivaltaa, eikä se voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, päätös on mitätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksesi on virheellinen, koska sekoitat vakiintuneen hallintokäytännön ja oikeuskäytännön. Nämä ovat täysin eri asioita.

        Pakottava laki sitoo aina viranomaisia – Vakiintunut käytäntö ei koskaan voi syrjäyttää pakottavaa lakia (esim. MRL 153 §), koska viranomaisen toimivalta perustuu laillisuusperiaatteeseen (PL 2 §) ja hallintolailliseen toimivaltarajoitukseen. Viranomainen ei voi luoda itselleen toimivaltaa pelkän toistuvan käytännön perusteella.

        Toimivallan ylitys johtaa mitättömyyteen – Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, päätös on mitätön. Tämä tarkoittaa, ettei päätöksellä ole oikeusvaikutuksia, eikä se sido ketään. Vakiintunut käytäntö ei "pelasta" mitätöntä päätöstä.

        Vakiintunut käytäntö ei ole sama kuin oikeuskäytäntö – Oikeuskäytäntö (KHO:n tai KKO:n ratkaisut) voi täsmentää, miten lakia sovelletaan, mutta sekään ei voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Vakiintunut hallintokäytäntö (viranomaisen toistuvat päätökset) ei koskaan voi korvata lakia.

        Lyhyesti: Vakiintunut hallintokäytäntö ei voi luoda viranomaiselle uutta toimivaltaa, eikä se voi syrjäyttää pakottavaa lakia. Jos viranomainen ylittää toimivaltansa, päätös on mitätön.

        Kommenttisi kommentistani on virheellinen, koska en ole kirjoittanut mitään hallintokäytännöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4956
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      217
      2671
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1740
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1735
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1568
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      151
      1170
    9. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1154
    10. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      972
    Aihe