Sinkkuelämää

tytteli

Tuliko se sinkkuelämää kirja ennen kuin se sinkkuelämää sarja joka tulee nyt uusintana ti-pe 22.30?

8

2088

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • singelf

      Kirja tuli sarjan jälkeen.

    • elisant

      Candace Bushnell kirjoitti kirjan (joka on suomennettu nimellä "Sinkkuelämää"), johon samanniminen tv-sarja perustuu. Eli kirja ensin ja suuren suosion saanut tv-sarja perään.

      Samaan kansainvälistä sinkkuuden ilmiötä kuvaa myös Helen Fieldingin kirjoittama "Bridget Jonesin päiväkirjat", mistä myös on tehty suosiota saavuttanut elokuva jatko-osineen.

      • Minusta tuo sinkkuelämää kirja oli huono.TV-sarja oli parempi!


      • Sinkkulukija
        Leena kirjoitti:

        Minusta tuo sinkkuelämää kirja oli huono.TV-sarja oli parempi!

        Minustakin Sinkkuelämää (Sex and the City) -kirja oli huono. Se johtuu käännöstekstistä, joka on todella tyylitöntä, kömpelöä teinisuomea. Aivan kuin kääntäjä (en muista nimeä, Arto jotain) ei olisi tajunnut kirjan Manhattan-yhteydestä yhtään mitään.

        Jos vertaa suomennosta Candace Bushnellin kirjan alkuperäiseen kieleen, käännös on kuin kielipuoliteinin suusta. Originaaliteksti puhuu kuin aikuinen, joka hallitsee kielen niin hyvin että pystyy leikkimäänkin sillä.


      • turnake
        Sinkkulukija kirjoitti:

        Minustakin Sinkkuelämää (Sex and the City) -kirja oli huono. Se johtuu käännöstekstistä, joka on todella tyylitöntä, kömpelöä teinisuomea. Aivan kuin kääntäjä (en muista nimeä, Arto jotain) ei olisi tajunnut kirjan Manhattan-yhteydestä yhtään mitään.

        Jos vertaa suomennosta Candace Bushnellin kirjan alkuperäiseen kieleen, käännös on kuin kielipuoliteinin suusta. Originaaliteksti puhuu kuin aikuinen, joka hallitsee kielen niin hyvin että pystyy leikkimäänkin sillä.

        Ei se kirja alkuperäiskielelläkään mitenkään erityisen hyvä ollut. Varsinkin jos on ensin seurannut sarjaa ja sitten vasta päättänyt lukea kirjan. Olisin itse kaivannut kirjalta hieman keskitetympää henkilögalleriaa. Oli hieman häiritsevää kun kirja oli kuin novellikokoelma; uusia henkilöitä esiteltiin jatkuvasti eikä heistä saanut minkäänlaista syvempää vaikutelmaa, eri tarinoiden aiheet eivät mitenkään liittyneet toisiinsa (ellei lasketa sitä että ne kaikki kuuluvat sinkkuilukategoriaan) eikä kirjassa ollut yhtenäistä juonta.
        Mielestäni ihmeellistä että moisesta sillisalaattikirjasta on saatu tehtyä noinkin upea tv-sarja.


      • Sex
        turnake kirjoitti:

        Ei se kirja alkuperäiskielelläkään mitenkään erityisen hyvä ollut. Varsinkin jos on ensin seurannut sarjaa ja sitten vasta päättänyt lukea kirjan. Olisin itse kaivannut kirjalta hieman keskitetympää henkilögalleriaa. Oli hieman häiritsevää kun kirja oli kuin novellikokoelma; uusia henkilöitä esiteltiin jatkuvasti eikä heistä saanut minkäänlaista syvempää vaikutelmaa, eri tarinoiden aiheet eivät mitenkään liittyneet toisiinsa (ellei lasketa sitä että ne kaikki kuuluvat sinkkuilukategoriaan) eikä kirjassa ollut yhtenäistä juonta.
        Mielestäni ihmeellistä että moisesta sillisalaattikirjasta on saatu tehtyä noinkin upea tv-sarja.

        Olen aika lailla samaa mieltä kanssasi alkuperäisen Sex and the City -kirjan sillisalaattimaisesta rakenteesta. Alkuperäisen kirjan nimessä eikä sisällön ytimessä ole kuitenkaan kysymys sinkkuilusta, vaan seksistä. Sama juttu alkuperäisen sarjan kanssa. "Sinkkuelämää" on suomenkielisten tv-päättäjien ja kirjankustantajien antama nimi.


      • Iidis
        turnake kirjoitti:

        Ei se kirja alkuperäiskielelläkään mitenkään erityisen hyvä ollut. Varsinkin jos on ensin seurannut sarjaa ja sitten vasta päättänyt lukea kirjan. Olisin itse kaivannut kirjalta hieman keskitetympää henkilögalleriaa. Oli hieman häiritsevää kun kirja oli kuin novellikokoelma; uusia henkilöitä esiteltiin jatkuvasti eikä heistä saanut minkäänlaista syvempää vaikutelmaa, eri tarinoiden aiheet eivät mitenkään liittyneet toisiinsa (ellei lasketa sitä että ne kaikki kuuluvat sinkkuilukategoriaan) eikä kirjassa ollut yhtenäistä juonta.
        Mielestäni ihmeellistä että moisesta sillisalaattikirjasta on saatu tehtyä noinkin upea tv-sarja.

        Ennen kuin Sex and the city oli kirja tai Tv-sarja, se oli Candace Bushnellin kolumni lehdessä nimeltä New Yourk Observer.


      • turnake
        Sex kirjoitti:

        Olen aika lailla samaa mieltä kanssasi alkuperäisen Sex and the City -kirjan sillisalaattimaisesta rakenteesta. Alkuperäisen kirjan nimessä eikä sisällön ytimessä ole kuitenkaan kysymys sinkkuilusta, vaan seksistä. Sama juttu alkuperäisen sarjan kanssa. "Sinkkuelämää" on suomenkielisten tv-päättäjien ja kirjankustantajien antama nimi.

        Äärimmäisen hyvä pointti. Piru vie miten ohjelman ja kirjan suomennettu nimi vaikuttaakin ajatteluun :) Saisikohan kirjasta enemmän irti toisella lukemisella, jos ottaisi lähtökohdakseen ainoastaan sen että kirja kertoo erilaisista seksikokemuksista? Tuskinpa kuitenkaan. Ei se sillisalaatti sen paremmalta maistu :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe