Onneksi nuoret ei enää ole pitkään aikaan puhuneet perinteistä Kiteen murretta. Onkohan samanlaista missään muualla edes Pohjois-Karjalassa?
Jotennii se ol semmonen jotta se ei hyvin paljjuu viinoo ottanu, vuan minnuun nähen suap olla selevin päin.
Pitkö se tosissaan sillä lailla männä sanommaa?
Vessaetta ja lumsaettahan tuo ol sekasin, olko se ensinkään hyvä pelata kun kerholoissa käyvät pelloomassa jiäkiekkoo.
Kiteen murre esittelyssä
9
267
Vastaukset
- Anonyymi
Murteet ovat rikkaus.
- Anonyymi
Ehkä edellisellä vuosisadalla, nykyään se on merkki junttiudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junteiksi toisia väittävät ovat yleensä kavereita jotka kulkevat itse pikkurilli pystyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiteellä ei ole erillistä murretta, samaa Savo-Karjalan murretta kuin muuallakin Keski-Karjalan alueella. Toki jokaisella kunnalla on omat vivahteensa.
Kyllä meidän teinit ja heidän kaikki kavrinsakin puhuvat aivan normaalisti edelleen. Toisinsanen murteella.
Itseasiassa enpä ole yhdenkään nuoren muuallakaan Kiteellä kuullut käyttävän muuta puhetapaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerys, juuri päin vastoin. Kirjakieltä tai mä/sä -kieltä käyttävät karjalaiset ovat.
- Anonyymi
Itse asiassa aloitus oli turhan negatiiviselta kuulostava. Nimittäin mieluummin minä kuuntelen Kiteen murretta kuin jotain Pohjanmaan, Tampereen tai Turun murretta. Ne vasta oudoilta kuulostaakin.
- Anonyymi
Pohjanmaan ja Tampereen murteet ovat arvostettuja ja yleisesti pidettyjä murteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjanmaan ja Tampereen murteet ovat arvostettuja ja yleisesti pidettyjä murteita.
Opettele myös itse arvostamaan itseäsi ja siinä sivussa muitakin. Pöljä.
- Anonyymi
Kitteen Murre sijoittui toiseksi koiranäyttelyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 425692
- 435213
- 483658
- 133613
- 313096
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883053- 452778
- 562673
- 482296
- 381794