Onneksi nuoret ei enää ole pitkään aikaan puhuneet perinteistä Kiteen murretta. Onkohan samanlaista missään muualla edes Pohjois-Karjalassa?
Jotennii se ol semmonen jotta se ei hyvin paljjuu viinoo ottanu, vuan minnuun nähen suap olla selevin päin.
Pitkö se tosissaan sillä lailla männä sanommaa?
Vessaetta ja lumsaettahan tuo ol sekasin, olko se ensinkään hyvä pelata kun kerholoissa käyvät pelloomassa jiäkiekkoo.
Kiteen murre esittelyssä
35
725
Vastaukset
- Anonyymi
Murteet ovat rikkaus.
- Anonyymi
Ehkä edellisellä vuosisadalla, nykyään se on merkki junttiudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junteiksi toisia väittävät ovat yleensä kavereita jotka kulkevat itse pikkurilli pystyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiteellä ei ole erillistä murretta, samaa Savo-Karjalan murretta kuin muuallakin Keski-Karjalan alueella. Toki jokaisella kunnalla on omat vivahteensa.
Kyllä meidän teinit ja heidän kaikki kavrinsakin puhuvat aivan normaalisti edelleen. Toisinsanen murteella.
Itseasiassa enpä ole yhdenkään nuoren muuallakaan Kiteellä kuullut käyttävän muuta puhetapaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerys, juuri päin vastoin. Kirjakieltä tai mä/sä -kieltä käyttävät karjalaiset ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerys, juuri päin vastoin. Kirjakieltä tai mä/sä -kieltä käyttävät karjalaiset ovat.
Mä/sä-kieltä? Sivistymättömyys olkoon nimesi.
Kuinkahan monta aitoa karjalaista mahdat tuntea, lapsukainen.
Sivistystasostasi päätellen et tunne edes itseäsi.
Vaikka läänin entinen nimi olikin Pohjois-Karjala, karjalaisia emme ole olleet, emmekä tule olemaan, ellei joku satu olemaan rajan takainen siirtolainen.
Kitee kuuluu alueellisesti Savo-Karjalaan.
Sinä olet osittain SAVOLAINEN.
Pureksiha sie sittee tosasijaa
- Anonyymi
Itse asiassa aloitus oli turhan negatiiviselta kuulostava. Nimittäin mieluummin minä kuuntelen Kiteen murretta kuin jotain Pohjanmaan, Tampereen tai Turun murretta. Ne vasta oudoilta kuulostaakin.
- Anonyymi
Pohjanmaan ja Tampereen murteet ovat arvostettuja ja yleisesti pidettyjä murteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjanmaan ja Tampereen murteet ovat arvostettuja ja yleisesti pidettyjä murteita.
Opettele myös itse arvostamaan itseäsi ja siinä sivussa muitakin. Pöljä.
- Anonyymi
Kitteen Murre sijoittui toiseksi koiranäyttelyssä.
- Anonyymi
Kaikki eteläsuomeen muuttaneet kiteeläiset luopuvat murteesta, etteivät luule junteiksi
- Anonyymi
Näin se on, mutta nyt huomaa että murre on joko muuttunut vuosien kuluessa tai sitten aikanaan sitä ei ole tajunnut miten paljon "kitttteellläissset onn laitttannna konsonnnatttejjja puhhheessseensa". Toki vaihtelee ihmisittäin. Muistan aikanaan meillä käyneen murretutkijan, joka vertaili Kiteen ja Kesälahden murteiden eroja, joten ilmeisesti vaihtelee pienelläkin matkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on, mutta nyt huomaa että murre on joko muuttunut vuosien kuluessa tai sitten aikanaan sitä ei ole tajunnut miten paljon "kitttteellläissset onn laitttannna konsonnnatttejjja puhhheessseensa". Toki vaihtelee ihmisittäin. Muistan aikanaan meillä käyneen murretutkijan, joka vertaili Kiteen ja Kesälahden murteiden eroja, joten ilmeisesti vaihtelee pienelläkin matkaa.
Mie oon muuttanu tänne naapurpitäjästä ja oon huomannu saman asian.
Jotkiin sanat iännetään tiällä vähän eri tavalla ko miun kotpitäjässä, mutta piäasiallisesti murre on samaa.
Rajaseudulle (Johon mie lasken Kitteen ja nuapurpitäjät) yritettään lissääntyvästi pakkosyöttee savolaisten murretta ja koko ajan jauhetaan Savo-Karjalasta, niinko se olis sama assii kuin Pohjois-Karjalan murre. Ei ole . Ei ainakkaan miun mielestä. Sieltä ne liiat konsonantit ja ylenmiäränen viäntäminen tulloot.
- Anonyymi
Niin aina. Kaikki on muualla parempaa, olkoon se vaikka murre.
Johan tuossa olisi riittävästi syytä laittaa reppu selkään ja paeta vaikka Raumalle (tai hätätilassa Turkuun) niin kylläpä olisi erinomaisen ja uskomattoman hienoa. - Anonyymi
Onpas aika syvältä siula ku et hyväksy murteita! Mieti miten ite puhut???
- Anonyymi
Puhun normaalia kirjakieltä, niin kuin kaikkien muidenkin kuuluisi puhua. ”Viääntäen ja kiääntäen” puhumalla luo itsestään vain sisäsiittoisen imbesillin vaikutelman.
- Anonyymi
Kyse on siitä ettet sinä ymmärtänyt lukemaasi:
"Ironia on kielellinen keino, jossa sanojen merkitys on vastoin niiden kirjaimellista tarkoitusta." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhun normaalia kirjakieltä, niin kuin kaikkien muidenkin kuuluisi puhua. ”Viääntäen ja kiääntäen” puhumalla luo itsestään vain sisäsiittoisen imbesillin vaikutelman.
Etkä tajua että puheesi rytmissä ja jaksotuksessa on joka tapauksessa vahva Pohjois-Karjalainen murrepainotus, koska olet ikäsi asunut täällä ja kunnellut meikäläistä murretta. Murreseuduilla kirjakieli kulostaa tavan tallaajan suussa teennäiseltä. Mutta jos tahdot tehdä isestäsi pellen niin mikä siinä. Sehän on sinun asiasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaaks että suurin osa Suomalaisista ja Suomessa asuvista ovat sisäsiittoisia imbesiilejä? Koska onko sulla..sori, SIULLA, edes pientä aavistusta miten pajon murteita Suomen maassa kytetään? Aivan joka puolella. Aina ja kaikkilla. Eikä vain Suomessa, vaan koko maailmasssa. Oe voe Sie oot sisäsiittosten imbessiilien ympäröimä! Et piäse pakkoon mihkään! Ai vai.. mutta siekiin olet sisäsiittonen imbessiili, koska varmasti siun sukus puhuu murretta. Jos muuta väitä nin valehtelet!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaaks että suurin osa Suomalaisista ja Suomessa asuvista ovat sisäsiittoisia imbesiilejä? Koska onko sulla..sori, SIULLA, edes pientä aavistusta miten pajon murteita Suomen maassa kytetään? Aivan joka puolella. Aina ja kaikkilla. Eikä vain Suomessa, vaan koko maailmasssa. Oe voe Sie oot sisäsiittosten imbessiilien ympäröimä! Et piäse pakkoon mihkään! Ai vai.. mutta siekiin olet sisäsiittonen imbessiili, koska varmasti siun sukus puhuu murretta. Jos muuta väitä nin valehtelet!
Erittäin rumasti kirjoitettu, taisi mennä herne nenään viestin laittajalla. Siinä olet oikeassa että murteet ovat tätä päivää ja hyvinkin suosittua puhekieltä. Muissakin maissa ihmiset puhuvat murteita asuinpaikan mukaan ja se on kaikkialla ihan ok. Tyhmää on ketään haukkua , olipahan mitä mieltä hyväänsä. Tärkeintä on puhua niin kuin itselle hyvältä tuntuu, olipahan se murretta tai kirjakieltä. Miusta on mukava on haastaa (huastoo) ihan omalla murteella, Mie puhun niin kuin oon oppinut ja kaikkialla oon tullut ymmärretyks. (ymmärretyksi). Sie kirjoittaja; otappa selvää mitä se imbesiili tarkoittaa? Imbesiilejä en tiedä eläimistössä olevan; mikä siili on imbesiili? Jos joku tietää, haluaisin minäkin sen tiedon. Voihan se olla ihan uusi lajike. Sanan imbesilli kyllä olen kuulut mutta sekään ei sovi näihin juttuihin.. Mukavaa ajanvietettä lukea näitä kommentteja näin sateisena iltana. Melkein kuin romaania lukisi.
- Anonyymi
Puhu sie kirjakieltä! Osaatko varmasti!!!
- Anonyymi
Paremmin kuin sinä saatanan perkele!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paremmin kuin sinä saatanan perkele!
Mittee työ rilahteletta? Vislaako pönttö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mittee työ rilahteletta? Vislaako pönttö?
Joo, kahohan sie, se kun on sisäsiisttonen impessiili, eikä ossoo hyväsyä iheteensä eekä murrettan. Sittä sen o pakko kiukutella ko pipin pien puoska ja rätissöö ja kitissöö ku koko mualima suututtaa ja myö vaa huastettaan muretta, eekä suostuta pajattammaan niinko herrasväk tekköö.
- Anonyymi
Ei pitäs tulla kirjoittamaan jos ei pää kestä arvostelua itestään mut valmis oot muitten ääntelyyn!!
- Anonyymi
Että tähän malliin sitten: https://www.youtube.com/watch?v=lGfUjQb8QRE&list=RDlGfUjQb8QRE&start_radio=1&ab_channel=JuiceLeskinen-Topic 😆
- Anonyymi
Voipihan se niinnii olla jotta se osovvaa usseita kiellii. Sillon sen ei tarvihe jiähä kotmuahan hommiin.
- Anonyymi
Я бы предпочел жить в Финляндии, чем в бедной Российской Федерации в грязной советской квартире и старомодной обстановке.
Siinä on teille Kiteen murretta vit...- Anonyymi
Соси хуй финн чумазый, скоро будете на коленях просить прощения
- Anonyymi
olisiko syytä lopettaa; ei kuulu murteiden joukkoon käyttämäsi sanat. Sä skulaat tän diilin ihan väärään holeen. Hole in van on eri tyyrpuurissa, sorry.
- Anonyymi
Kiteellä on oma murteensa, olen kuullut sitä lapsesta saakka. Isäni oli Kiteeltä, sedät asuivat siellä ja tätini myös, Närsäkkälässä. Itse olen Joensuulainen ollut aina ja täälläkin tunsin jo lapsena Kiteeltä muuttaneita. Puheessa tuli selvästi esille ero kuka on Kiteeläinen. Minun korvaan kuulosti oudolta d-äänne monessakin sanassa. Se ei ollut voimakas mutta selvästi kuultava. Savon murre on ihan eri asia kuin Karjalan murre, tosin yhtäläisyyksiä on. Pohjois-Karjalassa puhutaan mie ja sie. Nykyisin arvostetaan kulttuuria ja perinteitä. Monet julkisuuden ihmiset, toimittajat jne. puhuvat omalla murteellaan mikä on erittäin hyvä asia. Kiteen murteeseen on myös kuulunut vaikutteita ruotsin- ja venäjän kielestä. Muistan lapsena kuinka olin ihmeissäni kun täti pyysi laittamaan tassit ja kupit pöytään kun vieraita tulloo. En tiennyt mikä tassi on. Mutta nyt tiedän ja paljon muutakin murteesta ja perinnesanoista. Tyhjä ketään on haukkua puhekielestä; mielestäni kaikki on sallittua: r-vika, s- vika yms. puheessa. Ja kunniaan murteet, vai häpeätkö itseäsi, mistä olet? Itse olen ylpeä Pohjois-Karjalainen ja puhun niin kuin olen oppinut, Ja olen tullut ymmärretyksi.
- Anonyymi
Itseä hävettää olla suomalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseä hävettää olla suomalainen.
Muuta maailmalle niin et enää ole suomalainen.
- Anonyymi
Juu kyllä Kiteellä on oma murre, tai murteen vivahteita. Varsinkin tietysti niiden puheessa jotka ovat täällä syntyneet ja koko elämänsä täällä asuneet, ja joiden suku on pitkältä ajalta kiteeläisiä.
Nykyisin toki on niin että nuoret eivät yleensä puhu niin leveää murretta. Ja onhan selvää että ei ne Helsinkiin muuttavat kiteeläiset nuoret ("tiältä on piästävä pois heti kun mahollista!" siellä murretta puhu!- Anonyymi
Noloa vääntää murteella.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273693- 412519
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382413Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82225- 381619
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta451596- 161581
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2881383- 1321376
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451315