Laivakontillinen tavaraa Kiinasta

Katjukka

Onko kukaan tuonut Kiinasta laivakontillista tavaraa? Menikö tullimaksua Suomessa/Kiinassa? Esim. Huonekaluja,sisustustavaroita yms. Kiinnostaisi tietää paljonko maksoi, koska Kiinassa huonekaluja ja kaikkea sisustukseen liittyvää on paljon suuremmat valikoimat kuin Suomessa.

17

29152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsgfgdsgdsgfd

      Joudut maksamaan Suomeen tuotaessa seuraavasti

      - maksat myyjälle tavarat
      - maksat kontin vuokran
      - maksat lastauksen konttiin
      - maksat satamakuluja Kiinassa, esim.lastauksen, kenttävuokria, satamamaksuja
      - maksat merirahdin
      - maksat jälleenlastauksen esim. Saksassa valtamerialuksesta feederalukseen, joka tulee Suomeen.
      - maksat Saksan satamamaksuja, esim. kontin siirtoja ja kenttävuokria
      - maksat Suomen satamassa purkauskuluja, siirtokuluja
      - maksat huolintaliikkeelle tullauskulut tai vietät pari päivää satamassa ja tullissa selvittelemässä huolinta- ja tullauskiemuroita.
      - maksat tullimaksuja muutamia prosentteja tavaranarvosta ja laadusta riippuen
      - Kaikki tämä lasketaan yhteen ja saadusta summasta maksat tullille 22 % arvonlisäveroa.
      - maksat kontin purkauksen ja/tai maakuljetuksen rahtikuluja perille.
      - maksat kontin palautuksen satamaan

      Sitten kontillinen esim. huonekaluja on sinun. Taloudellisesti ei ole kannattavaa tuoda vain yhtä kontillista, jos aikoo myydä eteenpäin. Volyymin pitää olla suurempi ja jälleenmyyntiverkosto jo valmiiksi kunnossa.

      Omaan käyttöön huonekalut ja sisustustarvikkeet kannattaa ostaa ihan vain kaupasta.

      • Tuomas

        Yhdyn edelliseen kommentoijaan. Jos tavara tulee omaan kayttoon ja olet ostamassa standardikamaa (vrt. custom made) niin tavaran saa halvimmalla lahimmasta suomalaisesta kaupasta.

        Jos nyt kuitenkin jaksat jostain syysta lahtea saatamaan, niin esimerkiksi 40feet high cube kontti tulee kaikkineen helsinkiin shanghaista noin 3300e. Esimerkiksi kontin veto keskisuomeen maksaa viela 500e siihen paalle.

        Verot ja muut maksut erikseen. Jos konttisi sisalto maksaa esimerkiksi 20000e ostettuna kiinasta, niin suomeen tuotettuna kokonaiskustannus on jossain 30000e huonommalla puolella.

        Tuosta listasta puuttuu muuten vientitullauksen kustannukset kiinan paassa, ja euromaaraisen maksun kasittely trading firmassa jos myyvalla osapuolella ei ole ulkomaanvaluuttalupia (yleensa pari %).

        Lisaksi on muistettava etta vientiin tarvittava kama vaatii export lisenssit tavaralle valtion puolelta.


      • jäljillä...
        Tuomas kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen kommentoijaan. Jos tavara tulee omaan kayttoon ja olet ostamassa standardikamaa (vrt. custom made) niin tavaran saa halvimmalla lahimmasta suomalaisesta kaupasta.

        Jos nyt kuitenkin jaksat jostain syysta lahtea saatamaan, niin esimerkiksi 40feet high cube kontti tulee kaikkineen helsinkiin shanghaista noin 3300e. Esimerkiksi kontin veto keskisuomeen maksaa viela 500e siihen paalle.

        Verot ja muut maksut erikseen. Jos konttisi sisalto maksaa esimerkiksi 20000e ostettuna kiinasta, niin suomeen tuotettuna kokonaiskustannus on jossain 30000e huonommalla puolella.

        Tuosta listasta puuttuu muuten vientitullauksen kustannukset kiinan paassa, ja euromaaraisen maksun kasittely trading firmassa jos myyvalla osapuolella ei ole ulkomaanvaluuttalupia (yleensa pari %).

        Lisaksi on muistettava etta vientiin tarvittava kama vaatii export lisenssit tavaralle valtion puolelta.

        ... olette siinä, että helpommalla pääsee kaupasta ostamalla.

        Tiettyjä epätarkkuuksia vastauksissa on se suhteen, mitä maksuja tulee maksettavaksi.

        Rahdin voi ostaa huolintaliikkestä suoraan Kiinan ja Suomen välille, jolloin ei tarvitse huolehtia välilastuksista ym. Toki kontti lastataan Hampurissa tai Rotterdamissa feederiin (valtamerialusta pienempi konttialus Itämeren syöttöliikenteeseen), mutta kustannus on pienempi, kuin esim. olisi Shanghai-Hampuri Hampuri Helsinki erikseen ostettuina..

        Moni asia riippuu tietenkin siitä myös mitä toimitusehtoa käytetään. Joka tapauksessa siinä olette oikeassa, että tavara lähtee Kiinasta ainoastaan, jos viejänä on vientiluvan omaava yritys. Eli jos ostat paikan päällä kaupasta ja lastaat konttiin, tavara ei lähde maasta.

        Jos perinteistä kiinalaista sisustustavaraa haluaa shoppailla, Macao voisi olla hyvä kohde; ainakin tuo vientiprosessi on helpompi.

        Mitä merirahtiin tulee, sen hinta vaihtelee hyvinkin paljon sesongin ja polttoaineen hinnan mukaan. Tällä hetkellä tuo 40' High Cube ei maksa tuota EUR 3300 Shanghaista Helsinkiin, mutta hinnat ovatkin harvinaisen alhaalla tässä kuussa.


      • Kerrastauskonutietää

        Näin se menee kuten kirjoitit. Pitää ostaa järjettömän paljon tavaraa että homma kannattaa. Kaikki kustannukset ovat vielä kovassa nousussa. Tuohon listaan vielä lisäisin omat varastointikustannukset, kuljetuskustannukset ja lisäksi kun maksaa ulkomaille menee pankeille joitakin euroja maksun välittämisestä. Kun tuon paletin käy läpi voin sanoa että toista kertaa en enää lähde. Aivan älytön rumba. Rahaa meni monta kertaa enemmän kuin mitä kaupasta olisi saanut. Kyllä hävettää myöntää olevansa tyhmä mutta nyt olen paljon viisaampi.


    • Kokemusta

      Terve,

      Jotain on tullut tassa matkanvarrella vietya...

      Rahtihinta on ollut viime aikoina siina =< 100 USD/m3. Sisaltaen lastauksen Kiinan paassa ja toimituksen CIF Helsinki Port. Tahan tulee sitten pallee viela varustamomaksu ja mahdolliset tullit ja alvit.

      Kun vahan neuvottelee niin saa samaan hintaan sellaisenkin palvelun, etta joko

      a) tavara lahtee heti seuraavassa mahdollisessa kontissa (eika siis odota tyhjassa kontissa sen tayttymista muilta tulevilta sopivilla tavaroilla). Talloin toimitusaika on Helsinkiin on noin 6-8vkoa, riippuen hieman miten osuu.

      tai

      b) sulla on oma kontti odottamassa satamassa/ huolintayhtiossa ja kun se on taynna sinun tavaroita, se lahtee eteenpain.

      SinoTrans on ainakin roudannut paljonkin tavaraa Kiinasta Eurooppaan.

      Eli Kiinan paassa homma toimii esim. tapauksessa
      a) ostohetkella pyydat myos rahdin ja vaadit etta lahtee ensimmaiseen mahdolliseen laivaan. Maksat seka tuotteet etta rahdin samalla kertaa. Muista kuitenkin pyytaa erilliset kuitit Suomen viranomaisia varten.

      b) siten etta kayt ostelemassa tavarat, annat niille paikallisen huolintayhtion tiedot (jonka kanssa olet jarjestely sopinut ja depositin maksanut) ja konttinron, niin myyja toimittaa tavaran huolintaan. Huolintayhtio ilmoittaa kun kontti taynna, maksat loput ja konttiliukuu laivaan.

    • Feng

      Jos em. pelottelusta huolimatta kuitenkin päätät matkallasi jotain hankkia on se usein yksinkertaista ja helppoa. Monet turistiliikkeet tarjoavat rahtia avaimet käteen periaatteella ja kun olet maksanut ostokset voit vain odotella tavaran saapumista satamaan. Itse olen laittanut matkaan yhtä sun toista ja tavarat ovat saapuneet aina huippuhyvin pakattuina ja kohtuullisessa ajassa. Satamassa on tietysti tulliselvitys ja verot, alvit yms. - simppeliä sekin. Joten jos et ihan kontillista hanki niin apua saat Kiinasta - heti kun kysyt Suomesta alkaa juttu kyllä kuullostaa niin monimutkaiselta että hoh hoijaa... Kiinassa se on jokapäiväistä ja palvelu pelaa ihan eri malliin - olethan ostava asiakas!!

      • asiakas...

        ... ja ennen kaikkea (runsaasti) maksava.

        Jos tuo edellisen kirjoittajan hinta ~~USD 100/m3 6-8 vkon toimitusajalla pitää paikkansa, myyjä tekee runsaasti voittoa myös rahdeissa, mutta siinähän makselette "edullista ja helppoa CIF kuljetusta"

        Paljonko joudutte maksamaan Suomen pään kuluja? Kiinalainen myyjä on kuitenkin ostanut halvimman mahdollisen CIF-kuljetuksen, mikä tarkoittaa kalliita käsittelyjä Suomessa.

        Etelä-Kiinasta kontti tulee Suomeen 4 viikossa, ja Pohjois-Kiinassta noin 5:stä, joten jossain se tavara on odottanut sitä kontin täyttämistä ja silti maksatte nopean palvelun hintoja.

        Kiinassa on todellakin jokapäiväistä rahastaa yksinkertaisia turisteja...


      • Feng
        asiakas... kirjoitti:

        ... ja ennen kaikkea (runsaasti) maksava.

        Jos tuo edellisen kirjoittajan hinta ~~USD 100/m3 6-8 vkon toimitusajalla pitää paikkansa, myyjä tekee runsaasti voittoa myös rahdeissa, mutta siinähän makselette "edullista ja helppoa CIF kuljetusta"

        Paljonko joudutte maksamaan Suomen pään kuluja? Kiinalainen myyjä on kuitenkin ostanut halvimman mahdollisen CIF-kuljetuksen, mikä tarkoittaa kalliita käsittelyjä Suomessa.

        Etelä-Kiinasta kontti tulee Suomeen 4 viikossa, ja Pohjois-Kiinassta noin 5:stä, joten jossain se tavara on odottanut sitä kontin täyttämistä ja silti maksatte nopean palvelun hintoja.

        Kiinassa on todellakin jokapäiväistä rahastaa yksinkertaisia turisteja...

        Homma vaan on niin että suomalaiset huolintafirmat kyllä sen asiakkan ryöstävät ei ne kiinalaiset... Kalleinta on mahd. varastointi/luovutus/kulut ja jos onneton antaa vielä huolintayhtiön hoitaa tullauksen (niinkuin se olisi joku vaikea juttu!) on kulut Suomessa hurjat ja palvelu olematonta. Pelkästään siirto tullista toiseen voi maksaa saman kuin koko rahti. Joten kyllä yksinkertaisimmat löytyy ihan niistä jotka uskovat että kaikki pitää teettää Suomessa tympeillä huolitsijoilla joilla aina on huono päivä ja paperit sekaisin.Rahtini ovat aina olleet edulliset kunhan saan Suomen pään "avuliaat aatut" kammettua kamojeni kimpusta - tullin kanssa pärjää aina jos paperit kunnossa.


      • valaisisin..
        Feng kirjoitti:

        Homma vaan on niin että suomalaiset huolintafirmat kyllä sen asiakkan ryöstävät ei ne kiinalaiset... Kalleinta on mahd. varastointi/luovutus/kulut ja jos onneton antaa vielä huolintayhtiön hoitaa tullauksen (niinkuin se olisi joku vaikea juttu!) on kulut Suomessa hurjat ja palvelu olematonta. Pelkästään siirto tullista toiseen voi maksaa saman kuin koko rahti. Joten kyllä yksinkertaisimmat löytyy ihan niistä jotka uskovat että kaikki pitää teettää Suomessa tympeillä huolitsijoilla joilla aina on huono päivä ja paperit sekaisin.Rahtini ovat aina olleet edulliset kunhan saan Suomen pään "avuliaat aatut" kammettua kamojeni kimpusta - tullin kanssa pärjää aina jos paperit kunnossa.

        ... että mitä halvempi rahti, sitä suuremmat varastointi/luovutuskulut ovat Suomessa. Sattuvat nuo "Suomen tympeät huolitsijat" toimia kimpassa lähtöpään huolitsijan kanssa, rahdista päättävälle annetaan näennäisesti halpa hinta Kiinassa, joka kompensoidaan korkeilla määränpään kuluilla.

        Seuraavaksi voit kysyä DDU- hintaa niiltä avulialta lähtöpään ihmisiltä, niin alkaa hinta muuttua -- kokonaishintahan se ratkaisee, eikä se, paljonko myyjä kertoo CIF-hinnan olevan (toki tulli määräytyy CIF- hinnan mukaan, joten ehkä siinä voi säästää, jos se on näennäisen halpa)


      • Feng
        valaisisin.. kirjoitti:

        ... että mitä halvempi rahti, sitä suuremmat varastointi/luovutuskulut ovat Suomessa. Sattuvat nuo "Suomen tympeät huolitsijat" toimia kimpassa lähtöpään huolitsijan kanssa, rahdista päättävälle annetaan näennäisesti halpa hinta Kiinassa, joka kompensoidaan korkeilla määränpään kuluilla.

        Seuraavaksi voit kysyä DDU- hintaa niiltä avulialta lähtöpään ihmisiltä, niin alkaa hinta muuttua -- kokonaishintahan se ratkaisee, eikä se, paljonko myyjä kertoo CIF-hinnan olevan (toki tulli määräytyy CIF- hinnan mukaan, joten ehkä siinä voi säästää, jos se on näennäisen halpa)

        ja jos ostat Kiinan valtion yrityksiltä (mm. useat nk. turistikaupat) on rahti usein annettava heidän hoitaa koska haluavat käyttää omia koneitaan, laivojaan ja reitit ehkä Venäjän kautta - summa summarum kiinalaisten rahti on ollut aina edullinen ja erityisen kilpailukykyinen, ei liene yllätys kun ajattelee paikallista hintatasoa - kotimaasta olen muutaman kerran kysynyt ja hui että on vaikeeta... No kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse. Toi kompensointi määränpäässä korkeilla kuluilla on juuri tätä näennäispalvelua jota ei ole kaikkea pakko ostaa ellei ole ihan tumpelo - toimivat kimpassa - niinhän ne luulevat mutta todellisuudessa poimivat mitä jäljelle jää ja jos asiakas suostuu maksamaan. Pitää paikkansa että esim. lentorahdin luovutuskulut paljon edullisemmat kuin laivarahdin - siis jotain oikein.


      • joo..
        Feng kirjoitti:

        ja jos ostat Kiinan valtion yrityksiltä (mm. useat nk. turistikaupat) on rahti usein annettava heidän hoitaa koska haluavat käyttää omia koneitaan, laivojaan ja reitit ehkä Venäjän kautta - summa summarum kiinalaisten rahti on ollut aina edullinen ja erityisen kilpailukykyinen, ei liene yllätys kun ajattelee paikallista hintatasoa - kotimaasta olen muutaman kerran kysynyt ja hui että on vaikeeta... No kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse. Toi kompensointi määränpäässä korkeilla kuluilla on juuri tätä näennäispalvelua jota ei ole kaikkea pakko ostaa ellei ole ihan tumpelo - toimivat kimpassa - niinhän ne luulevat mutta todellisuudessa poimivat mitä jäljelle jää ja jos asiakas suostuu maksamaan. Pitää paikkansa että esim. lentorahdin luovutuskulut paljon edullisemmat kuin laivarahdin - siis jotain oikein.

        mutta luovutus-, terminaali-, satama- dokumentointi ym. kulut on aivan pakko maksaa, koska tavaraa et muuten saa käsiisi; tullauksen ja kotimaan kuljetukset voit toki hoitaa parhaaksi katsomallasi tavalla.

        Venäjän rautateiden hinnat ovat nousseet pilviin, joten maahantuojat ovat luopuneet niistä.

        Paikallinen hintataso? Kyllä niitä Kiinan valtion yhtiöiden (COSCO, China Shipping)rahteja myyvät kaikki kansainväliset huolitsijat. Niin kuin sanoin, pyydä DDU- hinta, niin tiedät, koko kuljetusketjun hinnan -- tulee aika paljon CIF tarjousta kalliimmaksi...


      • kiinnostavaa
        Feng kirjoitti:

        ja jos ostat Kiinan valtion yrityksiltä (mm. useat nk. turistikaupat) on rahti usein annettava heidän hoitaa koska haluavat käyttää omia koneitaan, laivojaan ja reitit ehkä Venäjän kautta - summa summarum kiinalaisten rahti on ollut aina edullinen ja erityisen kilpailukykyinen, ei liene yllätys kun ajattelee paikallista hintatasoa - kotimaasta olen muutaman kerran kysynyt ja hui että on vaikeeta... No kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse. Toi kompensointi määränpäässä korkeilla kuluilla on juuri tätä näennäispalvelua jota ei ole kaikkea pakko ostaa ellei ole ihan tumpelo - toimivat kimpassa - niinhän ne luulevat mutta todellisuudessa poimivat mitä jäljelle jää ja jos asiakas suostuu maksamaan. Pitää paikkansa että esim. lentorahdin luovutuskulut paljon edullisemmat kuin laivarahdin - siis jotain oikein.

        Kiinnostavaa keskustelua huolinnasta. Asia on kovin mutkikas eikä mistään tahdo löytyä koottua tietoa kuinka saa tavarat edullisimmin Kiinasta, voisihan tietysti lähteä opiskelemaan huolintaa mutta se juna meni jo!
        Olen tilannut n. 5 kertaa vuodessa merirahtina määriä jotka ovat pienempiä kuin kontillinen koska tulevat eri tehtailta. Milloin kenellekkin olen ne antanut huolittavaksi ja hintavertailu on osoittautunut mahdottomaksi. On ollut koko ajan tarkoitus perehtyä asiaan tarkemmin mutta aina on niin kiire vain keskittyä myymiseen :) Varmaan tuttua muillekkin.

        Olen ymmärtänyt keskustelusta että edullisinta olisi pyytää tarjous Suomesta huolitsijalta jolloin jää joitain välikustannuksia pois. Onko teillä kokemusta ihan nimeltä joistain kunnollisista huolitsijoista joilta saa vastauksen nopeammin kuin puolessatoista viikossa kuten viimeksi!!

        On ihmeellistä että saan aina Kiinasta tehtailta vastauksen kysymyksiin vuorokaudessa, mutta kun täällä päässä pitäisi saada tapahtumaan, se on niiiin takkuista. Kun tavaran tuleminen kestää joka tapauksessa n. 2kk, on sietämätöntä odotella vastauksia veteliltä huolitsijoilta.

        Onko niin että vaikka käytän huolitsijaa, voin tullauksen hoitaa itse?

        Onko kokemusta tuonnista Intiasta? Tuonti hinnat verrattuna Kiinan tuontiin?


      • muttor-2

        HEI

        Voitko ottaa sähköpostiini yhteyttä koska haluaisin tiedustella tuosta asiasta lisää.
        [email protected]


      • Huolintaa
        kiinnostavaa kirjoitti:

        Kiinnostavaa keskustelua huolinnasta. Asia on kovin mutkikas eikä mistään tahdo löytyä koottua tietoa kuinka saa tavarat edullisimmin Kiinasta, voisihan tietysti lähteä opiskelemaan huolintaa mutta se juna meni jo!
        Olen tilannut n. 5 kertaa vuodessa merirahtina määriä jotka ovat pienempiä kuin kontillinen koska tulevat eri tehtailta. Milloin kenellekkin olen ne antanut huolittavaksi ja hintavertailu on osoittautunut mahdottomaksi. On ollut koko ajan tarkoitus perehtyä asiaan tarkemmin mutta aina on niin kiire vain keskittyä myymiseen :) Varmaan tuttua muillekkin.

        Olen ymmärtänyt keskustelusta että edullisinta olisi pyytää tarjous Suomesta huolitsijalta jolloin jää joitain välikustannuksia pois. Onko teillä kokemusta ihan nimeltä joistain kunnollisista huolitsijoista joilta saa vastauksen nopeammin kuin puolessatoista viikossa kuten viimeksi!!

        On ihmeellistä että saan aina Kiinasta tehtailta vastauksen kysymyksiin vuorokaudessa, mutta kun täällä päässä pitäisi saada tapahtumaan, se on niiiin takkuista. Kun tavaran tuleminen kestää joka tapauksessa n. 2kk, on sietämätöntä odotella vastauksia veteliltä huolitsijoilta.

        Onko niin että vaikka käytän huolitsijaa, voin tullauksen hoitaa itse?

        Onko kokemusta tuonnista Intiasta? Tuonti hinnat verrattuna Kiinan tuontiin?

        Hei!

        Luin viestisi ja voisin suositella yritystä Cardel Logistic Oy.


    • Lasuur

      Niin, joille tämä on jokapäiväistä hommaa, kaikki on helppoa.Kontteja kuitenkin tulee kohtalaisesti suomeen.
      Minä olisin jälleenmyyjänä kiinnostunut, jos joku tuo Suomeen ja saisi olla yksi muiden joukossa.
      Jos lukee sellainen joka tietää tai haluaa uuden jälleenmyyjän, minuun voisi ottaa yhteyttä.
      En kuitenkaan alkuun voisi suuria summia sijoittaa.Muutamia viestejä on tullutkin, mutta ei johtanut mihinkään.

    • Mloi

      Saiskohan tämän keskustelun uudelleen viriteltyä? Itsellä harkinnassa kiinasta tuominen ja kovasti kiinnostaa muiden kokemukset.. Tämä ketjuhan on uinunut jonkinaikaa, onkohan kustannukset taikka lainsäädäntö muuttunut?

      • SHL3

        Kaikille niille, jotka haikailevat halpojen tuotteiden perään, niin ei se vaikein asia suinkaan ole merikuljetus esimerkiksi Shanghaista Helsinkiin, vaan sen koko kontillisen - n. 30 m3 kerääminen yhteen paikkaan mielellään samanaikaisesti.
        Tähän väliin tarvitaan joku, joka ottaa tavarat vastaan tarkastaa ne pintapuolisesti ja joka huolehtii lopuksi siitä, että kontti voidaan kuormata ja lähettää matkaan kun kaikki sovittu tavara on saapunut.
        20" konttiin mahtuu 22 ns. eurolavaa, jotka ovat kooltaan 800x1200 mm.
        Teoriassa lavat voivat olla n. 125cm korkeita, koska kontin korkeus on n. 250cm.
        Tämä samainen välikäsi tekee vientitullauksen, täyttää merirahtikirjan (usein nimeltään B/L) - tuskin mitään veroja menee, mutta satama- lastaus- ym. maksuja voi kyllä mennä riippuen siitä mitä kaikkea jo itse laivarahtiin sisältyy.
        Matka-aika voi vähän vaihdella, 6-7 vkoa on tavallinen kuljetusaika.
        Suomen päässä pitää tietenkin koko kontille olla vain yksi vastaanottaja, joka hoitaa tulliselvityksen (käytännössä tullimaksut ja Alv:n) ja hoitaa sitten tavaroiden toimittamisen kullekin vastaanottajalle.
        Kukaan ei TEE TÄTÄ ILMAISEKSI!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe